سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

لزوم فقيه شدن و نحوه شكل گيري حوزه علميه

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 582 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.08.24
 
بسم الله الرحمن الرحیم

سخنرانی در جمع طلاب حوزه علمیه امام حسین(ع) در دفتر 16/8/88
http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png

لزوم فقيه شدن و نحوه شكل گيري حوزه علميه

جلسه بسیار خوبی است ارزشمند و در واقع بنیانگذار دین خدا و حوزه علمیه خدای متعال مي باشد. وقتی این آیه مطرح شد« فلولا نفر من کل فرقه منهم طائفة لیتفقهوا فی الدین» (سوره توبه 122)در واقع بنیانگذاري حوزه علمیه از این آیه شروع شده خدای متعال می فرماید: همه شما نمی خواهد جبهه بروید تعدادی از شما بروند به محضر پیغمبر فقه یاد بگیرید«لیتفقهوا فی الدین» متخصص در دین شوند. حلال و حرام خدا را یاد بگیرید و وقتی که هم یاد گرفتید برگردند به مناطق خودشان دستور خدا این است که از جاهای مختلف مسلمانان بروند به مدینه محضر پیغمبر(ص) فقه یاد بگیرند و وقتی که یاد گرفتند «رجعوا» رجعت کنند، وقتی هم رجعت کردند مردم را بپذیرند «لعلهم یحذرون» و خودشان را حفظ کنند این اساس بنیان حوزه در واقع شکل گرفت.

نشستن پيامبر(ص) كنار گروه علمي

حوزه درسی را خود پیغمبرخدا(ص) بنیانگذاری کرد. روزی حضرت وارد مسجد شدند دیدند دو گروه که یک گروه فقه یاد می دهند و یاد می گیرند ، یک گروه هم نماز می خوانند و دعا می کنند، فرمودند هر دو گروه در پیش من عزیزند اما من برای تعلیم و تعلم مبعوث شدم و خودشان آمدند کنار گروه فقهی که حلال و حرام خدا را یاد می گرفتند نشستند. تا اینکه زمان حضرت امیرالمومنین(ع) و بعد حوزه در زمان امام صادق(ع) خیلی گسترش پیدا کرد یعنی زمینه ای پیدا شد هیچ زمانی مثل زمان امام صادق(ع) فرصتی ایجاد نشد برای ائمه که حوزه را گسترش دهند. دوازده هزار شاگرد را امام تربیت کردند و قبل از ايشان شیعیان احکام حج را بلد نبودند. امروز حوزه در واقع عصاره اهل بیت است و راهش ادامه پیدا کرده تا به امروز و خمسی هم که خدا قرار داده برای همین جهت قرار داده است.
مصرف سهم امام (عليه السلام)
برای احیاء دین خدا و تربیت طلبه، در واقع خمس برای این است که بدست امام برسد و بتواند شاگرد تربیت کند و دین خدا را حفظ کند. در بحث تفسیر آیت الله جوادی آملی بودیم این آیه مطرح شد تقریبا 10 سال قبل شاید هم بیشتر، آیه 261 سوره بقره «مَثَلُ الَّذینَ یُنفِقُونَ اَموالَهُم فی سَبیلِ اللهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ اَنبَتَت سَبعَ سَنابِلَ فی کُلِّ سُنبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللهُ یُضاعِفُ لِمَن یَشاءُ وَاللهُ واسِعٌ عَلیمٌ» در این آیه مثل انفاق مثل یک دانه گندم است که هر دانه هفت خوشه و هر خوشه 100 تا ، من از بابايم سوال کردم که هیچوقت شده 7 خوشه باشد و هر خوشه 100 تا گفت سالهایی که باران خوبی بیاید می شود اما سالهای که کم باران باشد نمی شود. «والله یضاعف» یعنی اگر انفاق شرایطی داشته باشد هزار چهارصد برابر اگر انفاق خیلی خالص باشد «والله واسع علیم» یعنی یک دانه از هزارچهارصد دانه ارزشش بالاتر است. خدای متعال برای چه کسی قرار داده است؟ ایشان در تفسیر فرموده که از همین آیه 261سوره بقره است. این است برای کسانی که «لا یستطیعون ضربا فی الارض» آنهایی که در سمت و خدمت دین است و نمی تواند برود کاسبی کند. بعد آن موقع ایشان در تفسیر فرمودند: در واقع مال آن بسیجی است که امروز در خدمت دین خدا است و قدرت کاسبی ندارد و مال طلبه ای که دربست در حوزه علمیه مشغول تحصیل است.

اهميت وقف مستغلات براي حوزه علميه
علما، مراجع و بزرگان که در سالهای گذشته وقتی که حوزه های علمیه را راه اندازی می کردند مستغلاتی برایش وقف می کردند که این ماندگار بماند و تعطیل نشود. خدا حفظ کنند و شفا بدهد حاج آقای حسن زاده را که آمدند حوزه را بنیانگذاری کردند و خدا انشاءالله برکت بدهد به جناب آقای رجایی و شریعتی که بالاخره روی دلسوزی آمدند کمک کردند. روی بحث حوزه و حفظ دین خدا، اگر حوزه واقعا نباشد دین حفظ نمی شود. ما مالیات می دهیم که شهرمان تمیز و نظیف بماند. خمس می دهیم که دینمان حفظ شود اگر خمس نبود واقعا دین حفظ نمی شد، طلبه تربیت نمی شد و امتیازی که فقه شیعه دارد این است که علمای آن مستقل هستند و دولت و هر دولتی می خواهد باشد ولی علمای دین مستقل هستند و ارتزاق شان هم از بحث خمسی که خدا داده اداره می شود. خمس در واقع سهم سادات است و سهم امام زمان(عج)، یعنی سهم امام زمان(عج) خودش سه سهم است یکی سهم خدا، سهم پیغمبرخدا(ص) و سهم امیرالمومنین(ع) است. خدا سهمش را بخشید به پیغمبرخدا(ص) و پیغمبر هم سهم خود را بخشیده به امیرالمومنین(ع) هر سه سهم را بخشیدند همه ائمه تا به امام زمان(عج). در واقع سهم امام سه سهم است که بخشی هم از سهم سادات است که آن خوب جدا است. سهم امام برای تقویت حوزه ها و حفظ دین خدا است تا اینکه خدا حفظ کند.
ماجراي نانوايي ها
حاج آقا حسن زاده را که حوزه را راه اندازی کردند و ایشان رفتند حوزه تعطیل شد و نشد که اداره شود و بالاخره حوزه اداره کردند هم هزینه دارد یعنی اینجور نمی شود که اگر امام جمعه دستش باز نباشد واقعا نمی شود اداره کرد. حوزه بافت تعطيل شد تا زمان حاج آقای امینی که ایشان بزرگواری کردند و زحمت کشیدند و از آن طرف هم منزلی را حاج آقا رجایی فراهم کرده بودند. حوزه علمیه بافت دوباره به جایگاه خودش برگشت. حاج آقای حسن زاده هم صحبتی کردند آن زمان می دانستند که حوزه بدون مستغلات نمی تواند اداره شود.

راه اندازي چهار نانوايي براي اداره حوزه علميه بافت
آمدند نانوایی ها را ايجاد کردند براي حوزه یعنی در واقع نانوایی ها متولی آنها خود ایشان هستند الان هم که ما جدیدا رفتیم و صحبت کردیم گفتند اینها متولیشان خودم هستم بعد از رفتن مدتي درآمد آن به قم فرستاده مي شد چون حوزه علميه بافت تعطيل شد سه تا نانوايي در بافت را به مسجد جامع و امام محمد باقر(ع) و مسجد صاحب الزمان(عج) مي دهند به عنوان امانت این عین کلام ایشان است. من و حاج آقا عباسی و حاج آقای الله وردی مسئول حوزه های علمیه کل منطقه خدمتشان بودیم. اصلا متولی من خودم هستم حتی این جمله را گفتند که من متولیش خودم هستم و آن نانوایی را هم که حاج آقا امینی در رابر فروختند نمي بايست بفروشند چون متولي آن خودم بودم. به آقا نوشتند این متولی خاص داشته متولی عام نداشته است. متولیش من خودم بودم و این جمله را در آن جلسه گفتند و من متولیش خودم هستم. الان هم هستم و نوشتم با اختیار نوشتم کسی مرا مجبور نکرده است و در رودروایسی هم قرار نگرفتم تاکید هم اینجور کردند همانی که نوشتم باید مصرف شود یک ریالش بر خلاف درآمدش مصرف شود غصب است. نصف درآمد را براي مسجد و نصف آن براي حوزه علميه، این عین جمله ای بود که مطرح کردند و این جلسه هم در واقع برای این جهت بود. مسجد و حوزه برای هئیت امنا فرق نمی کند در واقع مسجد هم اگر روحانی و پیش نماز نداشته باشد کارش پیش نمی رود ما جلسه گذاشتيم با هيئت امناي سه مسجد آقايان موافقت نكردند كه درآمد نانوايي ها نصف شود مخصوصا آقاي كاشاني نامه اي نوشت به دفتر مقام معظم رهبري(دام ظله العالي) جوري وانمود كردند حاج آقاي حسن زاده نانوايي را وقف مسجد كرده ولي در واقع وقف نكرده است. ولي به هر حال حق حوزه علميه شهرستان بافت را ندادند و اين حق محفوظ است از طريق دادگاه استیفا شود يا زماني به خود بيايند حق حوزه را واگذار كنند.
علاوه بر این نانواییها ما باید فکری بکنیم برای حوزه علمیه اولا که گسترش بدهیم، بچه های بافت استعداد خیلی دارند امید می رود که انشاءالله در آینده نزدیک ما فقهای بزرگ از این شهرستان داشته باشیم. چگونه؟ الان امروز در جلسه شورای اداری گفتند 40 استاد تمام به نام از بچه های بافت در ایران و سراسر دنیا و دانشگاهها داریم. یک طلبه فاضل ، فقیه خوب نداریم چرا؟ چون در این قسمت اهمیت داده نشده است زمینه اش فراهم نبوده است. امیدواریم انشاءالله به همت خانواده های مومن متدین آنقدر بگویم تا اثر کند یعنی یکی از برنامه های ما این است که انشاءالله اینقدر تذکر بدهیم تذکر بدهیم تذکر بدهیم دلها را جذب کنیم که بچه ها را بفرستند به عنوان سربازی حضرت ولی عصر(عج) و طلبه، فقیه و مفسر قرآن تربیت بشوند. و این افتخار است واقعا یک مجتهد از این شهر رساله بنویسد و احکام دینی را برای مردم یاد بدهد و علاوه بر این مطلب که ما خدمت شما بزرگواران هستیم من خواهشی که از شما دارم روی بحث مستغلات برای حوزه علمیه امام حسین(ع) است. ما باید انشاءالله سرمایه گذاری بکنیم مغازه ای باشد جای دیگر باشد که ما گسترش بدهیم الان 26 طلبه ما داریم الان فقط پایه 2 و 4 داریم. طلبه های که اینجا هستند و شما زیارتشان می کنید پایه 1 و 3 و 5 نداریم حتی ما امسال نتوانستیم که طلبه بگیریم به خاطر اینکه اینجا اجاره ایم و مکان در واقع مال جهاد است. دنبالش هم هستیم که واگذار شود به حوزه و حوزه برای خودش یکجایی ندارد لااقل همه ارگانها در این شهر برای خودشان ساختمانی دارند ولی حوزه علمیه جایگاهی ندارد. کرمان که بودیم در محضر حاج آقا الله وردی ایشان آمادگی اعلام کردند که من حوزه علمیه خواهران را اگر شما بتوانید جایی را فراهم کنید من در این شهرستان تاسیس می کنم. منظور من این است که ما هنوز کار خیلی داریم مشکلات هم خیلی داریم خواهشی دارم انشاءالله که شما مومنین هم ما را کمک کنید ما هم از خودمان نه اسمی می خواهیم باشد و نه حاج آقای عباسی به اسم خودش، بچه های همین شهر بیایند فقیه بشوند.آیت الله بروجردی از روستاهای بروجرد که عالم تشیع است. آیت الله مشکینی از روستاهای تبریز آمدند کم خدمتی است. خدمت آیت الله جوادی آملی که الان دارند به دین و تفسیر قرآن می پردازند کم خدمتی است. اینقدر حوزه علمیه باید خرج کند و اینقدر باید علما باید بگویند بگویند تا یک جوادی آملی بتواند به جامعه تحویل بدهند. مثلا حاج آقا مصباح تحویل جامعه دهد. یک فقیهی امروز مثل آیت الله مکارم شیرازی یک فقیهی که دنیا را واقعا در نوردیده، دنیا را هدایت می کند مثل مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) سکاندار نظام جمهوری اسلامی اینها تربیت شده همین حوزه ها هستند. بالاخره از بچه های همین روستاها بلند شدند و رفتند درس خواندند و خدا به آنها عنایت کرده است. توفیق به آنها داده و نان حلال پدر و مادر به بچه هایشان دادند تا اینکه به اینجا رسیدند. این در واقع اهداف بلند ما است سال آینده بتوانیم ده، بیست طلبه جدید را بگیریم. تعدادی کم کم می خواهند بروند کرمان و از کرمان به قم در محضر علمای بزرگ، غرض اینکه ما از شما خواهش داریم که ما را کمک بکنید شما خودتان بهتر از ما آگاه هستید ضررش را می دانید البته مشکلات مسجد را می دانیم مسجدها هم واقعا درآمدی ندارند و مشکلات آن قسمت را هم می دانیم منتهی بحثی که هست که هر چیز شرعی خودش یعنی چیزی به اندازه شرعش یعنی هر جایی که می گفتند نه ما می گفتیم نه می گویند نصفش ما می گوییم نصفش، اگر گفتند یک سومش ما می گویم یک سومش، اگر می گفتند هیچی ما می گویم هیچی و ما نوکر شرع هستیم. در واقع این جلسه هم برای همین تشکیل شده و منتظریم شما بزرگواران صحبت کنید راهکاری پیدا کنیم آنچه که خدا راضی هست و امام زمان(عج) راضی باشد ما آن را انجام می دهیم و ما دیگر هیچ نیتی نداریم.
والسلام علیکم و رحمة الله








چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.