سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

معنای ولایت

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 744 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.08.18
 
بسم الله الرحمن الرحیم

سخنرانی در جمع بسیجیان در محل مسجد امام محمد باقر (علیه السلام) مورخه 3/9/88
http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png

در این جلسه با شکوه روی سه موضوع با هم گفتگو و صحبت می کنیم.
مطلب اول راجع به امام محمد باقر (ع) که شب شهادت ایشان است.
مطلب دوم اهمیت بسیج ، تفکرات بسیجی و ماموریت مهم بسیج،
مطلب سوم بحث مهمی که در پیش داریم عید غدیر ان شاء الله با شما بنشینیم صحبت و برنامه ریزی کنیم برای مهمترین عید تشیع .

پایه های اسلام در کلام امام محمد باقر (علیه السلام)
اما یک حدیث گهرباری از امام محمد باقر (ع) به عنوان یادگار خدمتتان عرض می کنم شما مردم شریف و جوانان خوش استعداد ان شاءالله این حدیث را حفظ کنید . امام محمد باقر (ع) می فرمایند: «بنی الاسلام علی خمس » اسلام روی پنج پایه بنا شده است . «علي الصلاة»

اهمیت نماز
کسی که نماز نمی خواند اسلامش ناقص است . کسی که نماز نمی خواند و اهمیت به نماز نمی دهد اسلامش ناقص است مخصوصاً نماز جمعه. « والزکاة» مسلمان که نماز می خواند زکات مالش را باید بدهد. زکات شامل خمس هم می شود واجب مالیش را بدهد.
« والحج» حج خانه خدا سومین پایه اش است مسلمانی که مستطیع شد باید برود مکه اگر مسلمانی واجب الحج باشد بی اعتنایی کند به حج خانه خدا نرود و از دنیا برود مسلمان از دنیا نخواهد رفت. کسی که واجب الحج شد و انجام نداد «مات یهودیاً او نصرانیاً» یا یهودی از دنیا می رود یا مسیحی، مسلمان از دنیا نمی رود.
« والصوم» روزه ، ما فروعات را می گوییم اول نماز ، دوم روزه اما امام می گویند اول نماز، دوم زکات .
«و الولایة» امامت امیرالمومنین (ع) کسی که مسلمان باشد نماز بخواند اما امامت مولا را نداشته باشد هیچی ندارد . امام می فرمایند: «لم یناد بشیءٍ کما نودی بالولایه» این اندازه درباره امامت و ولایت امیرالمومنین (ع) صحبت کردند راجع به هیچ چیز دیگر صحبت نشده است.

معنای ولایت
برادران ، نوجوانان اگر از شما سوال کردند ولایت یعنی چه ؟ ولایت یعنی سرپرستی ، ما آیا سرپرستی آتش را در زندگیمان می پذیریم یا سرپرستی نور را ، یا سرپرستی آدم صالح و خوب را در زندگی قبول می کنیم یا سرپرستی آدم گنه کار و معصیت کار را می پذیریم؟ این معنی ولایت است . خدا می فرماید: بندگان من ولایت و سرپرستی آدمهای خوب را انتخاب کنید و کسی بهتر از امیرالمومنین (ع) نیست من که بندگانم را خلق کردم می شناسمشان . بعد از پیغمبرم (ص) بالاتر از همه علی (ع) است. آن را برای شما انتخاب کردم بعد از او حسن (ع)، بعد از او حسین (ع) و بعد از او سجاد (ع) و امام باقر (ع) تا به امام زمان (عج) این ولایت است. یعنی پذیرش انسانهای خوب که ما را از همه بیشتر دوست می دارند، خیرخواه و دلسوز ما هستند خودشان را به رنج می اندازند برای اینکه ما در راحتی باشیم. اینها آدمهای صالح هستند می فرمایند: امام زمان (عج) از مادر مهربانتر است و طبق روایات امام معصوم از مادر بر کودک، مهربانتر است.
در عصر غیبت امام زمان (عج) ، ما باید چکار کنیم؟ پیغمبرخدا (ص) در روز غدیر فرمودند : دوازده امام از فرزندان من از نسل علی (ع) امام شما می باشند و امام زمان (عج) هم فقیه جامع الشرایط را معین کردند. فقیه جامع الشرایط آن کسی که دین را بلد باشد، احکام خدا را بداند، آن کسی که حلال و حرام را بشناسد زمانی که رهبر شما ، امام شما در پرده غیبت است فقیه(اسلام شناس) رهبر است.
اخلاق زیبای امام محمد باقر(علیه السلام)
امام محمد باقر (ع) 57 سال زندگی کردند امام خیلی خوش اخلاق بودند. دو ویژگی امام محمد باقر (ع) را عرض می کنم . خیلی خوش اخلاق بودند یک مسیحی آمد جلوی امام را گرفت به امام توهین کرد گفت «انت البقر» به امام توهین کرد معذرت می خواهم یا صاحب الزمان (عج) گفت: شما گاو هستید . امام معصوم (ع) را ببینید چگونه برخورد کردند. امام فرمودند: «انا الباقر» من شکافنده علم هستم به خوبی جوابش را دادند. گفت: شما فرزند زن بدکاره هستید. خیلی حرف است به مادر امام توهین کرد ما اگر کسی به مادرمان توهین کند آتشی می شویم و سرش را از بدنش می خواهیم جدا کنیم به مادر ما توهین می کنی. امام فرمودند: اگر این حرفهایی که می زنی دروغ می گویی خدا از تو بگذرد و اگر راست می گویی خدا از مادر من بگذرد. خیلی تحمل می خواهد این مسیحی وقتی که این اخلاق خوش امام را دید گفت: آقا چگونه مسلمان بشوم؟ شما که پیشوای مسلمانان هستید این قدر خوب و خوش اخلاق با ما برخورد می کنید گفت: «اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله و اشهد ان علیّا ولی الله» مسلمان شد.

فرو بردن خشم توسط خواجه نصير الدين طوسي
علماء هم خوش اخلاق هستند آدمی که عقل و فکر دارد رگ گردنش را باد نمی کند با فکر و عقلش حرف می زند. خواجه نصیر الدین طوسی یکی از علمای بزرگ است. یک نفر نامه تندی برایش نوشته است ببینید علمای ما چگونه رفتار می کردند. در این نامه نوشته بود «انت الکلب» تو سگ هستی. در جواب نامه اش نوشت فلانی، سگ با چهار دست و پا راه می رود و من با دو پا راه می روم. بنابراین سگ با من فرق می کند سگ عو عو می کند ولی من حرف می زنم سگ چنگالهای تیزی دارد من ندارم. سگ بدنش پشمالو است و من اینگونه نیستم. بنابراین من می خندم و آن چیزهایی که در سگ است در من نیست تو اشتباه کردی که همچین نسبتی به من دادی . این یک طور جواب دادن است یک عده دیگر یک جور دیگر جواب می دهند . اخلاق اسلامی اینها است که مردم را به طرف امام جذب می کند . اینها هست که مردم شیفته اسلام می شوند ما امشب آمدیم برای امام مجلس عزا بگیریم.این اخلاق خوش ما را جذب کرده است.

بعد علمی امام محمد باقر (علیه السلام)
یک ویژگی دیگر بعد علمی امام محمد باقر (ع) است شما در کتابها نگاه کنید همه اش قال الباقر (ع) و قال الصادق (ع) است، و امامان دیگر زمینه برایشان فراهم نشده بود و امام محمد باقر (ع) زمینه برایشان فراهم شد .حوزه علمیه راه اندازی کردند و احکام دین را یاد دادند. من و شما از نماز ، روزه ، از حج و احکام دینی هر چه بلدیم سر سفره امام باقر (ع) نشستیم. خوب این چند کلامی بود در باب امام بزرگوار است .
امشب شب شهادت ایشان است.واقعا هیچ ملتی ، هیچ قومی با بزرگان خودش اینطور که وهابیها رفتار کرده اند رفتار نمی کند. این قبور مطهر ائمه بقیع را اینگونه مخروب کرده اند ریشه جگر انسان آتش می گیرد. یک دیوارها و حصارهای بلند که اصلا نمی گذارند نزدیک بشویم. اگر کتابی دستت بگیری زیارتنامه بخوانی می گوید حاجی حرام، کجا حرام است خدا لعنت شان کند نمی گذارند سلام بگوییم، دور تا دور قبر را گرفتند با فاصله زیاد، بعد چند ساعتی می گذارند بروید در قبرستان بقیع.
پیامبر خدا (ص) به زیارت بقیع می رفتند ، حضرت زهرا (س) به زیارت شهداء اهل قبور می رفتند.
دو نفر در عاشورا دنبال کاروان دویدند نیمه شب وقتی اهل بیت (ع)را می بردند به شام دو تا بچه بودند از شتر افتادند پایین دنبال کاروان می دویدند. یکی حضرت رقیه (س) بود و یکی امام محمد باقر (ع) بودند.
هفته بسیج یادگار مهم حضرت امام (رحمة الله)
هفته ، هفته بسیج است یادگار امام (ره) است. خواهران ، برادران امام خیلی بزرگوار است . شخصیت امام خیلی والا است کارهای امام خیلی بزرگ است. یکی از کارهای امام تشکیل بسیج است در 5 آذر 58 امام دستور دادند بسیج تشکیل بشود خدا رحمت کند امام (ره) را، ما واقعا نشناختیم این مرد بزرگ را، همه چیز را خدا به این مرد بزرگ داده است. مدیون این بزرگوار هستیم . از کلماتش هنوز سر در نمی آوریم.
دفتری که از اول و آخرش همه اولیاء امضاء کردند دفتر بسیج است. امام می گویند: یگانه تفکری که کشور را نجات می دهد تفکر بسیجی است بسیجی از نظر امام (ره) خیلی مقام پیدا کرده است خیلی آبرو پیدا کرده است . ما که می گوییم خدایا ما را با پیغمبر (ص) محشور کن، ما را با امام حسین (ع) محشور کن، خدایا ما را با حضرت زهرا (س) محشور کن آرزویمان است می گوییم خدایا امشب توفیق بده ما در قیامت با امام باقر (ع) محشور بشویم. ما یک جمله از امام (ره) و مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) بخوانیم در همین یک جمله اهمیت بسیج و تفکر بسیجی را شما می فهمید. همین یک کلام برای فهم عظمت بسیج و تفکر بسیجی حق مطلب ادا می شود.

سخن مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) درباره بسیج
این جمله مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) است آقا می فرمایند: هفته بسیج زنده نگه داشتن ارزشها و روحیه بسیجی است.
ما برای چه جمع بشویم ؟ ارزشهایی که این بچه های مخلص خونشان را برای آن ریختند ما حفظ کنیم یکی از ارزشهای نظام جمهوری اسلامی، دینداری و تقوا، حفظ نظام جمهوری اسلامی ، پیرو رهبری بودن است.
می فرمایند: من به یکایک بسیجیان در سرتاسر کشور از زن و مرد ، پیر و جوان ارادت و اخلاص خالصانه خودم را عرض می کنم .
مقام معظم رهبری (دام ظله العالی)می گویند من مخلص همه بسیجیان هستم .(این جمله را خوب گوش کنید خیلی عالی و مهم است)
ایشان می فرمایند: همانطور که امام و پیشوای راحل عظیم الشان ما فرمودند من هم آرزو می کنم و از خدا می خواهم که با بسیجیان محشور باشم .
امام چه گفتند ما می گوییم خدایا ما را با پیغمبر (ص) و آل پیغمبر (ع) محشور فرما. امام می فرمایند: خدایا من را با بسیجیانم محشور فرما.
بسیج چکار کرده است؟ چه اخلاصی جوانان بسیجی پیدا کرده اند؟ که دوست 13 ساله شما هستی اش را برای اسلام می دهد محمد حسین فهمیده یک بسیجی که خودش را زیر تانک می اندازد که کشور حفظ شود .
امام (ره) می فرمایند: خدایا من را با بسیجیانم محشور کن. چون بسیجی به پیغمبر (ص) وصل شده چنانکه پیامبر(ص) می فرمایند: «سلمانُ منا اهل البیت» سلمان ایرانی است . ولی آمده با ما اهل بیت (ع) یکی شده است.
بسیج با پیغمبر (ص)، امام حسن(ع) و امیرالمومنین (ع) یکی شده است. بسیجی با حضرت زهرا (س) یکی شده است. این خالص و ماندگار است.
خوش به حال آنهایی که بسیجی اند بسیج یک افتخار و ارزش است. دنیای حرف است صحبت مقام معظم رهبری (دام ظله العالی).
لزوم بصیرت و بیداری بسیجی
امروز بسیجی باید بیدار باشد امروز دشمن با جنگ سخت نمی آید از راههای دیگر آمده است. از راه گناه و بی ناموسی از راه مواد مخدر، از راه درس نخوانی، از راه شبهات از راهی که ما را از امام و رهبر و پیشوا جدا کند. بسیجی مثل سلمان است سلمان دیدند پشت سر پیغمبر (ص) دارد راه می رود، پشت سر امیرالمومنین(ع) یک ردپا بیشتر نیست گفتند سلمان یک ردپا بیشتر شما دو نفر هستید. سلمان گفت: من در راه رفتنم به علی (ع) اقتداء می کنم. راه که می روم هر کجا که علی (ع) پا گذاشته همان جا می گذارم. درست است این بسیجی است.

اهمیت غدیر
یک جمله دیگر عرض کنم ما اعیاد بزرگی در پیش داریم مهمترین عید ما عید غدیر است غدیر همه چیز ما هست تمام هم و غم دشمنان گذاشتند که نام علی (ع) برده نشود. فضیلت علی (ع) برده نشود شیعیان علی (ع) را زنده زنده سوزاندن، چشمانشان را در آوردند، لا به لای دیوارها گذاشتند. منع کردند کسی اسم بچه اش را علی(ع) بگذارد تا مرام علی (ع) بخوابد، تا نام علی (ع) برده نشود، تا به امامت علی (ع) کسی معتقد نشود، تا از غدیر کسی حرفی نزند معاویه ابن عباس را احضار کرد از مدینه به شام، گفت: شنیده ام درباره غدیر صحبت می کنی مگر نمی دانی درباره غدیر گفتن ممنوع است. گفت: تفسیر آیات ولایت می گویم . گفت حق نداری فقط قرآن بخوان چکار داری که تفسیر می گویی؟ چرا از غدیر حرف می زنی؟

غدیر همه چیز ما
غدیر همه چیز ما است غدیر را باید با شکوه برپا کرد . دشمن همش را گذاشته تا غدیر فراموش بشود من و شما باید چکار کنیم؟ غدیر و نام علی(ع) با شکوه برده شود. ما ان شاء الله روز عید غدیر جلسه ای داریم در همین مجلس از اول صبح یک مراسم با شکوهی جشن زیبایی ، هر شاعری به عشق امیرالمومنین(ع) شعر سروده خانم یا آقا فرق نمی کند شعرش را بیایید بخواند، مداحی باشد، سخنرانی باشد و نماز جماعت بعدش هم ناهار ان شاء الله دو، سه هزار نفر بنشینیم سر سفره امیرالمومنین (ع) و مهمان آن حضرت هستیم.

اهمیت اطعام در عید غدیر
روایت داریم کسی روز عید غدیر یک مومنی را غذا بدهد مثل اینکه همه پیغمبران را غذا داده ، یک درهم خرج کند مثل اینکه هزار درهم خرج کرده است. ما باید غدیر را گرامی بداریم. باید روز عید غدیر بهترین جشن ما باشد . بهترین عید ما عید غدیر باشد. عیدی می خواهیم بدهیم روز عید غدیر ، عروسی ها، هدیه دادن روز عید غدیر بگذاریم. افتتاح پروژه ها را باید روز عید غدیر باشد و نام غدیر بلند آوازه باشد. اما ما متاسفانه همان طور امیرالمومنین(ع) در جهان مظلوم است غدیرش هم مظلوم است. ما باید کوشش کنیم برادرها، خواهران آیت الله خزعلی می فرمودند: من هر شب زیارت امین الله را می خوانم به امیرالمومنین (ع) هر شب سلام می دهم. می فرمودند: هر کس که عید غدیر بهترین عیدش در خانه اش باشد لباس عیدی می خواهد بخرد عید غدیر، خانه تکانی عید غدیر هر شب به نیابت او به امیرالمومنین(ع) سلام می دهم و هر کس کوشش کند چون در جامعه عید غدیر بهترین عید باشد ما به نیابت او دو تا سلام می دهیم.
داستاني از حضرت آيت الله خز علي
آیت الله خزعلی حافظ کل قرآن و حافظ کل نهج البلاغه است. گفت من یک حاجتی داشتم برآورده نمی شد این را در حج گفتند خیلی عاشق امام (ره) است می گویید امام (ره) را دیدم یک دستش به آسمان و دست دیگرش به زمین سه مرتبه فرمود: الهی به حق فاطمة الزهرا(س) ، الهی به حق فاطمة الزهرا(س)، الهی به حق فاطمة الزهرا(س) می گوید امام (ره) به من یاد دادند که این حاجت را می خواهی بگیری سه بار بگویید الهی به حق فاطمة الزهرا (س) ان شاء الله حاجتت برآورده می شود. من سه مرتبه گفتم و حاجتم برآورده شد و این داستان را وقتی آقای خزعلی تعریف کردند یکی از زائران ما مشکلی داشت آمد کنار خانه خدا سه مرتبه گفت الهی به حق فاطمة الزهرا(س) مشکلش حل شد. این بزرگمرد که مسئولیت غدیر را بر عهده دارد می گوید هر کس عید غدیر بهترین عیدش باشد من هر شب از طرف او سلام می دهم به امیرالمومنین (ع) ، برادران باید گرامی بداریم عید غدیر، کمک کنیم ، شادی داشته باشیم همه اش نباید گریه کنیم من از همه شما استمداد می طلبم چون اولین بار در این شهر همچین کاری می خواهیم انجام بدهیم ما در جای دیگر که بودیم خوب جا افتاده بود بالاخره 3،4 هزار نفر بودجه می خواهد هیچ پولی نیست یک سر سوزن بودجه دولتی نیست. اگر کسی بیاورد قبول نمی کنیم اصلا مراسم امیرالمومنین (ع) از بودجه دولت نمی خواهیم استفاده کنیم به عشق امیرالمومنین (ع) هر کس می خواهد کمک کند ما در دفتر امام جمعه در خدمتتان هستیم.
سنت عقیقه
یکی از کارهای که کوهبنان جا افتاده بود عقیقه بود مردم برای بچه های خودشان عقیقه می کنند. یکی از بهترین جای که شما می توانید عقیقه کنید غدیر است. این یکی از بهترین جاها است. برای سلامتی بچه خودتان است. قبلاً مراسم می گرفتیم 20 تا 30 گوسفند عقیقه داشتیم خوب مردم به عشق امیرالمومنین(ع) کمک می کردند مراسم با شکوه و خوب و همه سر سفره امیرالمومنین (ع)، کمک می کردند مراسم با شکوه و خوب و همه سر سفره امیرالمومنین(ع) سعی می کردیم واقعا غذای خوبی باشد . ان شاءالله به کمک شما مومنین برادران، خواهران من مطمئن هستم اینجا بهتر از جاهای دیگر ما می توانیم مراسم را با شکوه برگزار کنیم. پیغمبرخدا (ص) می فرمایند: بعد از مراسم غدیر آنهای که حاضرند به غائبین برسانند پدر به بچه اش بگویید تا قیام قیامت امامت امیرالمومنین (ع) نسل به نسل، پدر به فرزند بازگو بشود. ما کجا می توانیم اینها را بگوییم روز عید غدیر، خطبه پیغمبرخدا(ص) مهمترین خطبه است . مهمترین خطبه که پیغمبرخدا (ص) خطبه غدیریه است . آن روز زیارتی امیرالمومنین (ع) است. خیلی روز بزرگی است روزی که حضرت ابراهیم(ع) از آتش نجات پیدا کردند . روزی که حضرت موسی (ع) بر ساحران پیروز شد. روزی که پیغمبران می خواستند امامشان را تعیین کنند و جانشین خودشان را تعیین کنند. روز غدیر انتخاب می کردند روز عید غدیر انتخاب مولای ما و ائمه معصومین(ع) به امامت و رهبری است. روز جشن ما شیعیان ، روز حاجت گرفتن ما شیعیان است. ان شاءالله که آن روز با شکوه شما نیتی بکنید کمک حال باشید که این مجلس بسیار مهم را ما بتوانیم برگزار کنیم ان شاء الله.
والسلام علیکم و رحمة الله.


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.