سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

كاپيتولاسيون از ديدگاه امام خميني رحمة الله علیه

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 680 مرتبه
دسته: كتب و مقالاتتاریخ: 1389.08.15
 
بسم الله الرحمن الرحيم
كاپيتولاسيون از ديدگاه امام خميني رحمة الله علیه
http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

كاپيتولاسيون يا حق قضاوت كنسولي لايحه آن 13 مهر 1342 در كابينه اسدالله علم به تصويب رسيده بود . مرداد 1343 به مجلس سنا رفت و تصويب شد اين لايحه در زمان صدارت حسنعلي منصور و در تاريخ 21 مهر 1343 به مجلس شوراي ملي برده شد و از تصويب نمايندگان گذشت . تصویب این لایحه ذلت بار باعث واکنش حضرت امام(ره) که این و تصویب آن دخالت مستقیم آمریکا در کشور و آن از بزرگترین جنایات آمریکا نام بردند که بدست همین شورای ملی انجام گرفت که باعث اسارت ملت در دست آمریکا شد و در این زمینه حضرت امام(ره)می فرمایند:
دخالت مستقيم مستشاران آمريكا در مقدرات كشور از بزرگترين جنايات آمريكا
مستشاران آمريكا درمقدرات كشور مظلوم ما دخالتهاي مستقيم داشتند تحميل كاپيتولاسيون برملت مظلوم ما به وسيله شاه مخلوع سابق از بزرگترين جنايات آمريكا بود كه با مخالفت روحانيون و ملت متدين مواجه گشت.
جنايت مجلس شوراي اسلامي ملي در زمان طاغوت به كشور و ملت
مجلس چه فضاحتي در اين ايران به بار آورد !مجلسي كه اسمش را مي گذاشتند مجلس شوراي ملي ايران با اين ملت ايران چه كرد؟ اين مجلس شماها ديگر اين آخرها يادتان است كه اين قضيه آخري كه گذراندند براي اينكه كسانيكه كه آمريكايي هستند، از آمريكا آمده اند، ارتشي هستند، بستگان آمريكا هستند، مامون هستند و نبايد در اينجا محاكمه شان كرد اين را مجلس درست كرد... مجلس ما آن بود كه مارا اسير دست آمريكا كرد.
توضيح لايحه كاپيتولاسيون توسط حضرت امام (ره)
اينكه اين آشپز مثلا سفارت آمريكا، آن مرد كاسب خيابان مثلا فلان جا كه آمريكايي است. اگر اين يك شخص محترمي يك شخص مثلا عالي مقامي ، يك فيلسوفي ، يك عالمي، يك كسي را بگيرد زير عمدا هم بگيرد زير دولت ايران حق ندارد هيچ حق ندارد كه اين را بخواهد اين بايد رجوع شود به سفارت!يعني هر فردي از افراد آمريكايي در اينجا مصون است!كسي حق ندارد دادگستري حق ندارد كه اگر اين كاري كرد بخواهد او را ، عرض بكنم كه ارتش حق ندارد در اين امر دخالت كند هيچ كس حق ندارد در اين امر دخالت كند اين بايد مستقيما خود آمريكايي ها حل بكنند. اما اگر شخص اول اين مملكت اگر چنانچه يك فراشي از آنها را زير گيرد اين بايد محاكمه شود .
خيانت شاه به ملت ايران
اعتراض حضرت امام (ره) به لايحه مصونيت مستشاران آمريكايي ، و تبعيد ایشان به تركيه توسط رژیم شاه
حضرت امام (ره) در مصاحبه 14 آذرماه 57 در پاريس مي فرمايد: پانزده سال قبل كه شاه قصد داشت به دستور آمريكا لايحه مصونيت مستشاران آمريكايي را به تصويب مجلس برساند من اين خيانت شاه را نسبت به ملت ايران در طي یک سخنراني و صدور يك اعلاميه محكوم نمودم و ملت ايران را از اين سياست استعماري آمريكا مطلع ساختم كه پس از چند روز مرا از ايران پس ازآنكه شبانه به منزلم در قم حمله كردند دستگير و سپس به تركيه تبعيد نمودند .
پيام حضرت امام (ره) به حجاج، بهمن 1349
حضرت امام (ره) در بهمن ماه 1349 طی یک پیامی به حجاج ایرانی و حجاج همه کشورهای اسلامی جنایات شاه و جنایات آمریکا را در ایران برشمرده و در این زمینه می فرمایند: بايد گفت ايران به صورت پايگاه نظامي اسرائيل و در واقع آمريكا در آمده است. اجانب در اين كشور به تمام معني مصونيت دارند ولي علماء دانشمندان، فرهنگيان و ساير طبقات از هيچ ظلمي مصون نيستند .
حضرت امام (ره) در مخالفت با كاپيتولاسيون اولين پيام وسخنراني خود را در مورخه 4 آبان 1342 ایراد نمودند. دقيقا 11 روز بعد از تصويب این لایحه در 23 مهر 1342 در مجلس شوراي ملي آن زمان .
پيام به آيه « لن يجعل الله للكافرين علي المومنين سبيلا» شروع شده است و می فرمایند: آيا ملت ايران مي داند در اين روزها در مجلس چه گذشت مي داند بدون اطلاع ملت و به طور قاچاق چه جنايتي واقع شد ؟
سند وحشي بودن ملت مسلمان را به آمريكا دادن قلم سياه كشيدن بر جميع مفاخر اسلامي و ملي ما و اهانت به ارتش محترم ، پايمال كردن حیثیت دادگاههاي ايران به اسارت در آوردن ملت ايران بدست آمريكا، اكنون مستشاران نظامي و غير نظامي آمريكا با جميع خانواده و مستخدمين آنها آزادند هر جنايتي بكنند پليس ايران حق بازداشت آنها را ندارد . دادگاههاي ايران حق رسيدگي ندارند . از بعضی منابع مطلع به من اطلاع دادند كه اين طرح مفتضح را به دولت پاكستان، اندونزي، تركيه، آلمان غربي پيشنهاد كرده اند و هيچ كدام زير بار اين اسارت نرفته اند تنها دولت ایران است که اینقدر با حیثیت ملت و اسلاميت ما بازي مي كند و آن را به باد فنا مي دهد .
تشریح کاپیتولاسیون
حضرت امام (ره) در تشريح كاپيتولاسيون يا حق قضاوت كنسولي كه باعث مصونيت و در امان بودن تمام آمريكايي ها در ايران شد در اولين سخنراني خود در قم جمع روحانيون و اهالي قم چنين فرمودند: من تاثرات قلبی خودم را نمي توانم اظهار كنم قلب من در فشار است اين چند روزي كه مسائل اخير ايران را شنيده ام خوابم كم شده است (گريه حضار) نا راحت هستم، قلبم در فشار است، با تاثرا قلبي روز شماري مي كنم كه چه وقت مرگ من پيش بيايد ايران ديگر عيد ندارد عيد ايران را عزا كردند.
قانوني در مجلس بردند تمام مستشاران نظامي آمريكا با خانواده هايشان با كارمند فني شان با كارمندان اداري شان با خدمه شان با هر كس كه بستگي به آنها دارد اينها از هر جنايتي كه در ايران بكنند مصون هستند . اگر يك خادم آمريكايي اگر يك آشپز آمريكايي مرجع تقليد شما را در وسط بازار ترور كند زير پامنكوب كند پليس ايران حق ندارد جلوي او را بگيرد دادگاههاي ايران حق ندارند محاكمه كنند ، بازپرسي كنند بايد برود آمريكا . ملت ايران را از سگهاي آمريكا پست تر كردند اگر شاه ايران يك سگ آمريكايي را زير بگيرد باز خواست مي كنند و اگر چنانچه يك آشپز آمريكايي شاه ايران را زير بگيرد مرجع ايران را زير بگيرد بزرگتر مقام را زير بگيرد هيچ كس حق تعرض ندارد .
حضرت امام(ره) اعتراض علما و روحانیت و ملت به لایحه کاپیتولاسیون را باعث شکستن غرور و اقتدار آمریکا می دانستند و در این زمینه می فرمایند:
شكستن غرور و اقتدار و ابر قدرتي آمريكا
اولين بار شكستن غرور آمريكا و اقتدار و ابرقدرتي او در اعتراض به مصونيت كارگرانش در ايران شكسته شد وآمريكا متوجه اقتدار و رهبري علما و روحانيت اسلام و عزم و جزم و اراده فولادين اين ملت ايران براي كسب آزادي و استقلال و رسيدن به نظام عدل اسلامي گرديد .
والسلام علیکم و رحمةالله
علی ابراهیمی
امام جمعه بافت

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.