سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

امام معصوم(ع) عامل حیات انسانی و الهی و اسلامی جامعه

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 1521 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.08.02
 
بسم الله الرحمن الرحيم
سخنراني در زيارت عاشورا دانشگاه پيام نور2/10/88
http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

السلام عليك يا صاحب الزمان يا بقيه الله يا ابا صالح المهدي ادركني و اغثني
السلام عليك يا ابا عبدالله الحسين(علیه السلام)
قال الله الحكيم في كتابه: «استجيبوالله و للرسول اذا دعاكم لما يحيیكم»
معنای ثارالله
سعادتي نصيب بنده شد كه در جمع شما دانشجويان عزيز و رياست محترم دانشگاه پيام نور جناب آقاي منظري حضور پيدا كنم تشكر و قدرداني مي كنيم از هيات منتظران حضرت صاحب الامر (عج) كه اين زمينه را فراهم كردند. به اندازه فرصتي كه داريم دو مطلب به هم پيوسته و فهرست وار خدمت شما بزرگواران عرض مي كنم بعد تحقيقش را انشاءالله به عهده شما دانشجويان عزيز مي گذاريم.
دو موضوع به هم پيوسته : موضوع اول چرا به امام حسين(ع) ثارالله و ابن ثاره مي گويند؟ و به اميرالمومنين(ع) ثارالله مي گويند؟مطلب دوم مراتب عزاداران سيدالشهداء(ع) چيست؟
فرق بین ثار و دم
مطلب اول : ثار به معناي خون است، دم هم به معناي خون است چه فرقي بين ثار و دم است؟ چرا به سيدالشهداء(ع) مي گويند ثارالله يعني خون خدا؟ و چرا به او نگفتند دم الله گفتند ثارالله؟ شايد تحليل اين مطلب اين باشد. حيات الهي و حيات انساني يك جامعه بستگي به عواملي دارد. حيات الهي و حيات انساني يك جامعه به دين خدا ، به نماز ، به روزه ، به قرآن و به سنتها و احكام الهي بستگي دارد. و حيات دين خدا به يك عامل بسيار مهم آن هم امام معصوم است. همانطور كه خون در بدن عامل حيات است اگر كسي خونش بر زمين بريزد فورا مي افتد و مي ميرد، حيات بدن انسان به دم یعنی خون بستگي دارد، حيات جامعه الهي و انساني هم به ثار بستگي دارد. دم، خون جسم است و ثار خوني كه در رگهاي جامعه جريان پيدا مي كند.
امام معصوم(ع) عامل حیات انسانی و الهی و اسلامی جامعه
حيات معنوي و حيات الهي جامعه، زنده بودن قرآن، احكام ديني، روزه، نماز، گسترش خوبيها، دور شدن جامعه از بديها عامل حياتشان امام معصوم(ع) است. اگر امام معصوم از جامعه گرفته شد جامعه حيات الهي اش را از دست مي دهد، آن خوني كه در جامعه جريان دارد و جامعه را به سمت توحيد دعوت مي كند آن روح و وجود امام معصوم(ع) در جامعه است اين مي شود ثارالله، پس اگر به امام حسين(ع) تعبير كرده اند ثار الله چون كه عامل حيات الهي و انساني در جامعه است.

شهادت امام حسین(علیه السلام) یعنی کشته شدن اسلام
وقتي امام حسين (ع)به شهادت رسيد اسلام در واقع كشته شد عامل حيات انساني و حيات الهي و اسلامی جامعه به شهادت رسيد و كشته شد. شما ممكن است از من سوال مي كنيد كه اين مطلب را شما از كجا مي گوييد؟ از زيارت ناحيه مقدسه مي گويم. زيارت ناحيه مقدسه تشريع وقايع كربلا از زبان امام زمان(عج) است. كه امام زمان(عج) خطاب به امام حسين (ع) مي گوید « لَقَدْ قَتَلُوا بِقَتْلِک َ الاِْسْلامَ » شما را وقتي كشتند اسلام را كشتند خيلي تعبير عجيبي است نمي فهمند رهبر اسلام را كشتند يعني اسلام مساوي با حسين است امام حسين(ع) كه به شهادت رسيد اسلام كشته شد « وَ عَطَّلُوا الصَّلوةَ » نماز يعني امام حسين(ع) و امام حسین(ع) یعنی نماز « وَ الصِّیامَ » روزه تعطيل شد « وَ نَقَضُوا السُّنَنَ» و سنت الهي از بين رفت « وَ الاَْحْکامَ » احكام خدا از بين رفتند « وَ هَدَمُوا قَواعِدَ الاْیمانِ» هدم يعني نابود كردن قواعد يعني پايه،یزیدیان پايه هاي ايمان را از بين بردند « وَ حَرَّفُوا ایاتِ الْقُرْءانِ» آيات قرآن را در واقع به آتش كشيدند از اين تعبيراتي كه امام زمان (عج) نسبت به سيد الشهداء(ع)دارند. مي فرمايند امام حسين(ع) يعني اسلام، نماز ، سنت الهي، احكام الهي، پايه هاي ايمان و امام حسين(ع) يعني قرآن.
قیام مختار و انتقام خون بدن امام حسین(علیه السلام)
خوب اينها همه عامل حيات يك جامعه هستند و موتور حركت دهنده همه اينها امام معصوم(ع) است. امام معصوم(ع) اگر از جامعه گرفته شود حيات جامعه در واقع گرفته شده است ما مي بينيم كه در قيام توابين مختار انتقام خون بدن امام حسين(ع) را گرفته است ولي ما مي بينيم كه هنوز به عنوان ثارالله خون خدا انتقامش هنوز گرفته نشده است. عامل محروميت انسانها و جامعه آن انتقامش هنوز گرفته نشده است. چه کسی باید انتقامش را بگيرد؟ حضرت صاحب الامر امام زمان(عج) بايد بيايد و انتقام خون امام حسين(ع)، ثارالله عامل حيات معنوي جامعه و انساني را بگيرد. حالا هر كس به هر نسبتي به ثارالله ابراز محبت كند اجر مي برد.
مراتب عزاداری برای سیدالشهدا(ع)
عزاداران مراتبي دارند اولين مرتبه عزادار اين است كه دلش براي سيدالشهداء(ع) فقط مي سوزد در قلبش مي بينيد كه در مصيبتهايي كه بر امام وارد شده است ناراحت است ديگر همين است در همين مرحله هم قيمت دارد.
داستان آیت الله بهجت(رحمة الله)
آيت الله بهجت مي فرمودند: كه يك نفر شیعه در شهر مصيب بوده است و به زيارت اميرالمومنين(ع) مي رفت و در آنجا ناصبي هم زياد بوده است. يك ناصبي جلويش را مي گرفته و هميشه به اميرالمومنين(ع) فحش مي داده است ناصبي ها دشمن امير المومنين(ع) هستند مثل وهابيون، در واقع وهابيون هم ناصبي هستند مثل خوارجند فحاشي مي كرده است. يك روز جلوي اين بنده خدا را گرفته و خيلي جسارت به مولا گفته كه اينها را به علي برسان. ايشان مي گويند من رفتم به زيارت اميرالمومنين(ع) و خيلي هم ناراحت شدم و گفتم يا اميرالمومنين(ع) ای کاش كه يك عنايتي مي كردي كه ريشه اش را قطع مي كردي و ما را راحت مي كردی خواب اميرالمومنين(ع) را ديد كه آقا فرمودند كه نمي شود چنين كاري را بكنيم سوال كرده بود كه چرا؟ فرمود كه اين حق به گردن من پيدا كرده است. گفته بود آقا اين ناصبي چگونه به گردن شما حق پيدا كرده است؟ گفته بودند كه اين كنار تلاقی دجله و فرات در شهر مصيب که اين دو رود به هم مي رسد نشسته بوده و به آب فرات نگاه مي كرده گفته عبيدالله خدا لعنتت كند تو كه امام حسين(ع) را به شهادت مي رساندي سي هزار نفر بوديد چرا لب تشنه شهيدش كردي؟ اين لحظه دلش براي امام حسين(ع) سوخته و همين مقدار توجهي كه به سيدالشهداء(ع) پيدا كرده همين مقدار حق به گردن من دارد. از خواب بيدار مي شود و بر می گردد. دوباره ناصبی را می ببیند. مي گويد پيغام مرا به علي (ع) رساندي؟ مي گويدپيغامت را رساندم و جوابت را هم گرفتم. وقتي كه اين جواب را مي گوید منقلب مي شود. مي گويد من بودم و خدا و هيچ كس از اين واقعه خبر نداشت.
رتبه اول احساس ناراحتی در قلب
حالا منظورم اين كه كمترين رتبه عزاداران آنهايي هستند كه در قلب احساس دلسوختگي نسبت به امام حسين(ع) و اصحاب ايشان دارند همين رتبه خيلي پاداش دارد. من داستانهاي زيادي از كساني كه در همين مرحله اهل نجات شدند سراغ دارم.
رتبه دوم بروز دادن ناراحتی
رتبه دوم عزادار مي آيد و بروز مي دهد مثلا كسي بی تابی مي كنند يعني خودش را به گريه مي زند، گريه مي كند، لباس مشكي مي پوشد، سعي مي كند در مجالسي كه به نام امام حسين(ع) است شركت كند اينها ببينيد كاري به شيعه امام حسين(ع) ندارد ممكن است مسيحي یا يهودي باشد، ممكن است زرتشتي یا هندو و گاو پرست باشد، كتابي به نام ارمغان هند و پاك است . ده بيست سال پيش كه من اين كتاب را مطالعه كردم يك نفر به هندوستان و پاكستان رفته است و در آن خاطراتش را نوشته است حالا از جمله خاطرات خودش اعتقاداتي كه مردم به سر سيدالشهداء(ع) دارند در پاكستان مثلا نوشته است در آنجا امام باره دارند به حسينيه امام باره مي گويند و مردم به ذوالجناح علاقه دارند اسبي آنجا است كه اين نسل اندر نسل به آن مي گويند منسوب به اسب سيدالشهداء(ع) است و اين اسب آزاد هم است روز عاشورا مي آيند و لباس مشكي به تن اين اسب مي كنند و خيلي اعتقاد به اين اسب دارند و در دسته جات قرار مي دهند حتي مي گويند در آنجا نوشته بود كه محمد علي جناح، قاعد اعظم پاكستان كه به او مي گويند محمد علي جناح در واقع محمد علي ذوالجناح بوده است كه مادرش بچه دار نمي شده و از زير اين اسب رد مي شود بچه دار مي شود . بعد در کتاب نوشته شده بود كه اين هندو هميشه همراه دسته جات سيد الشهداء (ع) حركت مي كرده است وقتي از دنيا رفته طبق آئین هندوها او را سوزاندند و قسمتي از سينه اش نسوخته و اين را آورده بودند كه اين متعلق به حسين مسلمانان است و او را در قبرستان مسلمانان دفن كنيد.
رتبه سوم علاوه بر بروز دادن ناراحتی اعلام تنفر از دشمنان
رتبه سوم دشمن شناس هم هست كساني كه امام را به شهادت رساندند آنها را لعن مي كند شما ببينيد در زيارت عاشورا آنها مرحله به مرحله آمده است، در زيارت ناحيه مقدسه هم اين مراتب آمده است. لعن مي كند بر كساني كه امام را به شهادت رساندند و در اين مرحله سعي مي كند كه عزادار با امام آشنا بشود از طريق زيارت عاشورا ، زيارت جامعه كبيره، زيارت ناحيه مقدسه بيشتر با افكار امام آشنا شود بعد به مرحله آخر مي رسد و مرحله اي سعي مي كند كه در حزب سيدالشهداء(ع) و در حزب منتقمين از سيدالشهداء(ع) قرار بگيرد.
مرتبه چهارم شرکت در عملیات انتقام
مرتبه چهارم عزادار سعي اش بر اين است كه در عمليات انتقام بتواند شركت كند يعني از خدا مي خواهد زمينه سازي براي ظهور حضرت صاحب الامر (عج) پیدا کند از محبت امام حسين(ع) مي رسد به جائي كه تمام تلاشش اين است كه در جامعه گناه نباشد، فضائل انساني حكم فرما باشد، سعي مي كند كه براي ظهور حضرت صاحب الامر(عج) زمينه سازي كند اين مطلب را شما ممكن است از من سوال كنيد كه اين مطلب را از كجا مي گويد؟ اين هم از زيارت عاشورا است. در زيارت عاشورا اين جمله را مي خوانيم: (فاسئل الله الذي اكرم مقامك) ما مي گوييم از خدا، خدا را قسم مي دهم و سوال مي كنم كه اين مقام را به شما داده است به امام حسین(ع) خطاب می کند، خدائي كه اين مقام را به شما داده از او درخواست مي كنم «واكرمني بك » من را با شما گرامي داشته است از خدا به آبروي سيدالشهداء(ع) در خواست مي كنيم «اي يرزقني طلب ثارك» رزق و روزي من كند كه من خونخواه شما باشم. همراه با چه كسي؟ «مع امام منصور» يكي از اسامي امام زمان(عج) منصور است. مي گويي اي امام حسين(ع) من از خدا طلب مي كنم به بركت شما مرا خوانخواه شما قرار بدهد همراه با چه كسي؟
زمینه سازی حضور همراهی با ولی فقیه
همراه با حضرت صاحب الامر(عج)، اين آخرين رتبه عزاداري است. زمينه سازي براي ظهور حضرت صاحب الامر(عج)، همراهي با فقيه جامع الشرايط، كسي بخواهد عزادار واقعي باشد بايد همراهي با رهبر كند. چون امروز پرچم زمينه سازي ظهور حضرت صاحب الامر(عج) به دست امام و رهبر بزرگوار است. كسي كه با رهبري دشمني كند و فكر بكند كه بخواهد سينه زن و عزادار باشد اين در واقع بهره اي از اين عزاداري نبرده است عزاداري واقعي، در همان مقداري دلش براي سيدالشهداء(ع) مي سوزد بهره برده است ولي به مرحله نهايي ثواب عزادار بر سيدالشهداء(ع) نائل نشده است. كسي مي تواند نائل شود كه امروز زمينه ساز ظهور امام زمان(عج) باشد. كاري بكند امام زمان(عج) وقتي بيايد و همينجوري كه نمي آيد بايد زمينه سازي شود جمهوري اسلامي زمينه ساز ظهور امام است. مردم ايران زمينه سازند،، بهترين زمينه سازان شهداي ما هستند نام و ياد آنها را بايد بيشتر گرامي بدارند، افكار شهدا بيشتر در جامعه رواج پيدا كند تا زمينه سازي براي ظهور حضرت صاحب الامر(عج) شود اين بحث پر دامنه و بحث بسيار مهمي است هم بحث ثارالله و هم رتبه هاي عزادار ، من هم به همين مقدار اكتفا مي كنم .
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.