سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

جايگاه خانواده در اسلام

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 807 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.08.02
 
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی در جمع خانواده فرمانداری21/9/88
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

جايگاه خانواده در اسلام
السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) السلام علیک یا امیرالمومنین یا علی ابن ابیطالب(ع) . اولا عید غدیر را و روز مباهله را و روز نزول سوره«هل اتی» را خدمت شما مومنین متدینین برادران عزیز و خواهران مکرمه تبریک عرض می کنم خدا را شکر گذارم که توفیق عنایت فرمود که ما هم در جمع خانواده بزرگ فرمانداری حضور پیدا کنیم و چند کلامی از مباحث دینی و اخلاقی خدمت شما عرضه بداریم. به لطف الهی وحدت و همدلی و اولویت در کار و ایجاد اشتغال در مسئولین فراهم است به لطف الهی، تشکر و قدردانی می کنم . از فرماندار بسیجی خستگی ناپذیر ان شاء الله به کمک ایشان و به کمک همه عزیزانمان در فرمانداری بتوانیم گره ای از کار مردم باز کنیم و پیش امیرالمومنین علی (ع) روسفید باشیم . خوشنودی مولایمان صاحب الزمان سلامتی رهبر عزیز و سلامتی همه خدمتگذاران به نظام اسلامی و سلامتی مجموعه دولت خدمتگذار سلامتی خودتان اجماعا صلوات.
سلام صبحگاهي به امام زمان(عج)
بطور اختصار چند نکته را خدمت شما بزرگواران عرض می کنم نکته اول این است که سلام صبحگاهی را به امام زمان (عج) نه من و نه شما هیچ وقت فراموش نکنیم از خواب که بلند می شوید اولین کاری که انجام می دهید بگویید «السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)» چون سلام مستحب است اما جواب سلام واجب است و ترک واجب هم حرام است شما وقتیکه به امام زمان(عج) سلام می کنید حضرت صاحب الامر جواب شما را می دهند و علیکم السلام و رحمه الله . این جواب سلام حضرت صاحب الامر(عج) بیست و چهار ساعت شما را بیمه می کند بیمه امام زمان(عج) این نکته اول .
اهميت خانواده
نکته دوم به مناسبت نزول سوره «هل اتی» و انفاق امیر المومنین علی(ع) و حضرت زهرا(س) فردا را گفته اند روز خانواده نامگذاری کردند و شب خیلی بسیار مبارک و خوبی را جناب فرماندار محترم انتخاب کردند که خانواده فرمانداری دور هم جمع شوند در واقع امشب شب نزول هل اتی است و فردا هم روز خانواده است روز خانواده را به همه شما خانوادههای معظم تبریک عرض می کنم.
راهكار سرو سامان دادن به خانواده
خدای متعال می فرماید «یا ایها الذین امنوا قو انفسکم و اهلیکم نارا » مومنین هم خودتان را از آتش حفظ کنید و هم خانواد خود را از آتش حفظ کنید ما اگر می خواهیم خانواده خوبی داشته باشیم چکار باید بکنیم ؟
از خودمان شروع كنيم
امرونهی کردن آیا کار را درست می کند ؟ تا از خودتان شروع نکنید تا تغییر را اول در خودمان ایجاد نکنیم ما موفق نخواهیم شد سرو سامانی به خانواده بدهیم رئیس یکی از کشیشان مسیحی به نام انگلی کان ایشان خاطرات خودشان را نوشته است در خاطراتش این سر کشیش نوشته است که من در ابتدای دوران جوانی و نوجوانی دلم می خواست جهان را تغییر بدهم چند سال گذشت یک مقدار فکرم را پایین آوردم دیدم جهان را که نمی توانم تغییر دهم پیش خود فکر کردم کشور خودم را باید تغییر دهم مدتی تلاش کردم و دیدم کشور خودم را نمی توانم تغییر دهم بعد از یک مدتی که گذشت گفتم که کشور خودم را نمی توانم تغییر دهم خانواده خودم را حداقل تغییر دهم دیدم این خانواده هم گوش به حرف من نمی دهد و امروز که در بستر مرگ قرار گرفته ام به این نتیجه رسیده ام که اگر من خودم را تغییر داده بودم این کلام را دقت کنید این کلام خیلی کلام قیمتی است امروز که در بستر بیماری و مرگ قرار گرفتم به این نتیجه رسیدم که اگر من خودم را تغییر داده بودم بعد خانواده ام به کمک خودم که تغییر کردم خانواده ام تغییر می کرد بعد به کمک خانواده و دوستانم یواش یواش کشور را تغییر می دادم و چه بسا اگر کشورم را تغییر می دادم می توانستم اوضاع جهان را تغییر دهم این حرف، حرف خیلی قیمتی است. خانواده و پدر خانواده مادر خانواده نقش بسیار مهمی در تربیت دارد اگر پدر خانواده خودش را تغییر دهد اصلاح کند قطعا خانواده او تغییر خواهد کرد اگر مادر خانواده بخواهد تغییر بکند و خودش را اصلاح کند فرزندان او هم تغییر خواهند کرد اگر اجتماع بخواهد عوض شود و خوب شود باید اجتماع کوچک را باید درست کنیم اجتماع کوچک خانواده است.
مهمترين جايگاه تربيت
مهمترین جایگاه تربیت خانوادهها هستند پدر و مادر ها هستند توی این جمع خدای متعال می فرماید که «قوانفسکم واهلیکم نارا» اول باید از خودتان شروع کنید رفتار انسان خیلی تاثیر گذار است مسائل دینی منحصر به نماز و روزه نیست یعنی اگر کسی نماز خواند و روزه گرفت ما بگوییم آدمئ دینداری است دینداری اولا اعتقاد قلبی می خواهد و بعد از اعتقاد قلبی در اعمال انسانها باید ظاهر شود.
رسوخ اعتقادات در جزئي ترين اعمال
در چشم او، در دست او، در نگاه او، اگر خانواده بخواهد خانواده متدینی باشد با حرف درست نمی شود باید اعتقادات در جزئی ترین کارهای زندگی نمود پیدا کند در اخلاق در رفتار اگر بخواهد تاثیر گذار باشد .
شانه درماني
یک کتابی که دست من است و اسمش بایسته های تبلیغ می باشد و سخنرانی های متعدد را در این کتاب جمع آوری کرده اند از جمله یکی از سخنرانی ها می گوید یک مقاله ای را یک پرفسور آمریکایی برای دانشگاه همدان فرستاد به نام شانه درمانی این مقاله را برای شانه درمانی برای دانشگاه همدان فرستاد این پرفسور آمریکایی یک حدیث از پیغمبر خدا حضرت محمد (ص) نقل می کند یک نفر سوال می کند یا رسول الله(ص) حق دختر بر پدر چیست ؟ پیغمبر خدا (ص) فرمودند: حق دختر این است که وقتی که دختر وارد اتاق پدر می شود پدر تمام قد جلوی دخترش بلند بشود گونه های دخترش را ببوسد، سر دخترش را شانه کند.این پرفسور آمریکایی 22 سال و روزی 18 ساعت روی این حدیث کار می کند که چرا پیغمبرخدا(ص) چنین حرفی زده و چه تاثیری این رفتار بر روی رفتار دختران دارد؟ دو گروه خانواده را انتخاب می کند یک گروه خانواده هایی که به این حدیث عمل می کنند و یک گروه دیگر از خانواده هایی اصلا به این حدیث عمل نمی کنند بعد از 22 سال کار تحقیقاتی روی این حدیث پیغمبرخدا(ص) این نتیجه را بدست آورده است دخترانی که پدرانشان به این حدیث پیغمبر(ص) عمل کردند که جلوی پای دخترانشان بلند شدند و صورت دخترانشان را بوسیدند و سرشان را شانه کردند دخترانی آرام ، دوستدار خانواده، مهربان و دارای قدرت یادگیری بالا، این نتایج را در این خانواده ها و در این دختران مشاهده کرد. دخترانی که محبت پدر را ندیدند شرور، گستاخ، کم حوصله، بی ظرفیت و دارای قدرت یادگیری پایین بعد ایشان کتابی را به نام شانه درمانی می نویسد. و به ملتهای اروپایی توصیه می کند اگر می خواهید دخترانتان در ایام جوانی کم حوصله نشوند و شرارت نکنند پدران سر دخترانشان را شانه کنند. این مقاله را ایشان فرستاده است. برادران و خواهران درباره احکام اسلامی ما کار تحقیقاتی را شروع نکردیم تا نتایج و آثار آن را این طوری که اینها تحقیق کردند به جامعه عرضه کنیم.
توليد به اندازه دفامين، عامل سلامت و طول عمر
یکی از مسئولین ها به کانادا می رود می بیند که در دانشگاه وقتی که ظهر می شود به دانشجویان می گویند رو به قبله رکوع و سجده کنند بعد سوال کردند که شما چرا چنین کاری را می کنید ؟ گفتند ما آمدیم تحقیق کردیم چرا مسلمانان وقتی که خورشید وسط اسمان می رسد رو به قبله می ایستند و رکوع و سجده می کنند کار تحقیقاتی روی این دستور اسلامی کردیم دیدم بدن نیاز به یک ماده ای به نام دفامین دارد این دفامین اگر در سلولهای بدن تولید شود عمر انسانی را بیشتر می کند و آرامش را در او ایجاد می کند و سلامتی را بیشتر می کند. و تحقیق کردیم وقتی خورشید وسط آسمان قرار می گیرد کسی تمرکز به سمت قبله کند و رکوع وسجده برود این سلولها دفامین را به اندازه نیاز بدن تامین می کنند و اگر غیر از این وقت باشد این سلولها این دفامین را به اندازه نیاز بدن تولید نمی کنند روی این نتیجه ما برای سلامتی و آرامش دانشجویان آمدیم گفتیم خورشید که وسط آسمان قرار گرفت شما رو به قبله که قبلا دقیقا مشخص کردیم و به دانشجویانمان گفتیم که رو به قبله رکوع و سجده بروند. در کشور کانادا که اعتقادی به اسلام هم ندارند ولی دیدند این دستور اسلامی مایه آرامش و سلامتی آنهاست انجام می دادند.
تاثير قبله در بهبود بيماري ها
یکی از روحانیون می گوید من به بیمارستانی رفتم از پزشک جراحی پرسیدم که بعد از سی سال جراحی چه تجربه ای در این بیمارستان دارید؟ گفت من تجربه کردم بیمارانی را که جراحی کردم و بعد از عمل تخت جراحی آنها رو به قبله بوده است زودتر خوب شدند. آن وقت که چرا اسلام می گوید مستحب است آدم وقتی که می خوابد رو به قبله باشد. بعد تحقیق کردند و دیدند اکثر سکته های که در شب اتفاق افتاده است کسانی بودند که رو به قبله نبودند.
احكام اسلامي مايه سعادت و سلامت فرد و خانواده وجامعه
دستور اسلامی و احکام اسلامی برای سعادت و خوشبختی انسانهاست. ولی متاسفانه ما به اینها آنگونه که باید بها بدهیم نمی دهیم. برادران و خواهران اگر زندگی بخواهد درست بشود اخلاق و رفتار اسلامی در خانواده ما باید منعقد باشد و عمل کنیم . اسلام فقط نماز و روزه نیست که طرف انجام می دهد
لزوم دوستي با فرزند
یک سری مسائلی در خانواده است که پدران و مادرانباید رعایت کنند. چرا اسلام دستور به مهر و محبت داده است؟ خانواده هایی که به فرزندانشان محبت نمی کنند چه آثاری روی نسلشان بر جای گذاشته است؟ اگر فرزند با پدر و مادر دوست نباشد می رود با دیگران دوست می شود. قبل از اینکه ما پدر و مادر باشیم باید ما دوست فرزندانمان باشیم.دختر و پسر باید حرف دلش را به پدر و مادرش بگوید و باید به آنها اعتماد داشته باشد و الا دیگران می آیند و او را به راه غلط و از خودشان سیراب می کنندو دچار لغزش در زندگیش می شود و گرفتار مواد مخدر می شود.
خطر بلوغ زودرس
امروز یکی از مشکلاتی که خانواده های مسلمان دچار آن شدند بچه هایشان به بلوغ زودرس مبتلا می شوند. انحرافات در جامعه و خانواده درست می شود. چگونه خانواده منشاء انحراف می شود؟ یکی از انحرافات جنسی که در خانواده ها پیدا می شود به دلیل این است که پدر و مادر قرآن نمی خوانند. مادری که نیمه عریان جلوی جوان خودش می گردد و خواهری که نیمه عریان جلوی برادر جوانش می گردد می گویند با هم محرم هستند. محرمیت محدودیت ایجاد می کنند اما شهوات سر جای خودش باقی می ماند. قدرت شهوت خیلی زیاد است جوانی که 14 دختر را ربوده بود و هزاران جنایت انجام داده از او مصاحبه کردند چرا این کاره شدید؟ گفت پدر و مادر بد جور جلوی من بودند و هیچ مراعاتی نمی کردند. رفتار مادر، پدر ، خواهر و برادر ما حق نداریم هر جور که خواستیم قرآن در خانه بگردیم اسلام هزار و چهارصد سال قبل این دستور را داده است که اتاق پدر و مادر باید جدا باشد. فرمود: بچه های نابالغ در سه وقت حق ندارند بدون اجازه وارد اتاق خواب شوند اینها دستورات اسلامی است. ساعت قبل از نماز صبح، بعد از ظهر این معنی آیه است: هنگامی که لباستان را در می آورید بعد از نماز عشاء و موقع خفتن اینها حق ندارند بچه های نابالغ بدون اجازه وارد اتاق شوند. فرمودند: اتاق خواب کودکان را از هم جدا و بستر را جدا کنید. وقتی که می خوابند کنار هم نباشند. چون پیغمبرخدا(ص) می فرمایند: که بچه ها وقتی که به سن 7 سالگی رسیدند رختخواب آنها را جدا کنید. بعد روانشناسان ثابت کردند کودکان در سنین قبل از 5 سالگی لذت جنسی درك مي كنند. خوب اسلام چرا این دستورات را داده است؟ انحرافات چگونه در جامعه پیدا می شود؟ انحرافات از ناحیه خانواده ها در جامعه کشیده می شود حالا من دیگر نمی خواهم وارد این مباحث شوم فقط خواستم یک بخشی از آثار احکام دینی را که چه تاثیراتی را می تواند در جامعه و روی افراد و نسل ما داشته باشد«قو انفسکم و اهلیکم نارا» نمازجمعه انشاءالله فراموش نشود.
والسلام علیکم و رحمة الله

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.