سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

اعلام ولایت علی (ع) در واقعه غدیر خم / دفاع جانانه از ولایت با الغدیر


خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مورخه1401/04/24


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

قال الله الحکیم فی کتابه : « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ»(1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مؤمنانه همه شما خواهران و برادران نمازگزار، مجری ،موذن و قاری محترم، دست اندرکاران نمازجمعه صمیمانه تشکر می کنم . امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

امروز، روز مبارکی است ، سالروز ولادت امام دهم امام هادی علیه السلام است و همین طور در آستانه عید اعظم غدیرخم قرار داریم . به همین مناسبت در خطبه اول چند کلامی در مورد اهمیت غدیر در کلام ای را خدمت شما نمازگزاران عزیز عرض می کنم.

رسالت و نبوت بدون امامت و ولایت تكمیل نمی شد:


چندین مرتبه آیه « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ » بر پیامبر (ص) نازل شد به این معنا که : ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به مردم) برسان ، « وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ » که اگر نرسانی رسالت خود را به انجام نرسانده ای ( به تعبیر خودم زحمات 23 ساله رسالت تو هدر رفته است) «وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ » و خدا تو را از (شر) مردمان محفوظ خواهد داشت(1) .حال سوال این است که این آیه ناظر به چه موضوعی است؟ این سوال را من حدود ۲۳ سال قبل هنگامی که زیارت خانه خدا توفیق بنده شده بود، از یکی از امام جماعت های مسجد النبی سوال کردم که این آیه درباره چه موضوعی است که خداوند به پیامبر می فرماید: اگر این کار را انجام ندهید به مثابه این است که هیچ کاری را انجام نداده ای؛ او پاسخ داد: این آیه در مورد نماز است.گفتم آیات نماز که قبلاً نازل شده بود و پیامبر هم نماز می خواندند ، خلاصه او به مسائل مختلف می پرداخت و از پاسخ طفره می رفت . این آیه درباره موضوع بسیار مهمی است که هم سنگ رسالت است، که خدا می فرماید: اگر این مطلب به مردم گفته نشود، مانند این است که پیامبر خدا هیچ کاری نکرده است و آن مسئله امامت و ولایت امیرالمومنین و یازده فرزندش است، مسئله رهبری جامعه بعد از رسول خداست. البته مسئله معرفی جانشین قبلا هم مطرح شده بود ولی از مردم در باره آن پیمان گرفته نشده بود . روز اول نبوت هم پیامبر مسئله امامت را بیان کرده بودند.

مسئله جانشینی حضرت امام علی(ع) اولین بار در چه زمانی مطرح شد؟

مسئله جانشینی و ولایت امیرالمومنین همزاد با نبوت است. همان روز اولی که پیامبر خدا دعوتش را علنی کردند در مورد مسئله جانشینی هم صحبت کردند. در روایات آمده است: بعد از نزول آیه «و انذر عشیرتک الاقربین » (2) یعنی فامیلهای نزدیک خود را بیم ده و به دین اسلام دعوت کن. بعد از 23 سال دعوت مخفیانه،به رسول خدا (ص) فرمان داده شد تا دعوت خود را آشکار کند،آن هم در جامعه کفر آن زمان و با وجود مشکلاتی که ممکن بود برای رسول خدا درست شود. بعد از نزول آیه «و انذر عشیرتک الاقربین » ، پیامبر (ص) به حضرت علی(ع) فرمود: ای علی،خدای بزرگ به من دستور داده که فامیلهای نزدیکت را بیم ده، غذایی تهیه کن ، آنگاه پسران عبد المطلب را گرد آور تا من با ایشان گفتگو کرده و ماموریت خویش را به آنها ابلاغ کنم. مهمانی برگزار شد و در آنروز چهل نفر مرد حاضر شدند ،که در میان آنها عموهای آنحضرت مانند ابوطالب و حمزه و عباس و ابو لهب نیز بودند. و چون رسول خدا(ص)خواست با آنها سخن بگوید،ابو لهب مجلس را به هم زد، فردای آن روز رسول خدا باز غذائی تهیه کرد و تمام نزدیکانش را جمع کرد و آنها را به اسلام دعوت کرد و فرمود: ای فرزندان عبد المطلب !من بخدا سوگند در میان عرب جوانی را سراغ ندارم که برای قوم خود چیزی بهتر از آنچه من برای شما آورده ام آورده باشد،من برای شما خوبی دنیا و آخرت آورده ام و خدا به من دستور داده تاشما را بدان دعوت کنم، اینک کدامیک از شما است که مرا در این ماموریت کمک کند تا به پاداش آن برادر من و وصی و جانشین من در میان شما باشد؟ سه مرتبه پیامبر (ص) صحبت شان را تکرار کردند اما در آن میان تنها علی(ع)دعوت حضرت را پذیرفت .پس رسول خدا فرمود «ان هذا اخی و وصیی و خلیفتی فیکم فاسمعوا له و اطیعو» براستی که علی برادر و وصی و جانشین من در میان شما و شما از او حرف شنوی داشته و پیرویش کنید! (3) به ابولهب طعنه زدند که بچه 13 ساله را بر تو ولی قرارداده است. محمدامین نویسنده مصری نیز در چاپ اول کتابش این موضوع را مطرح کرده است ولی درچاپ بعدی این مطلب حذف شده است. همان اول که پیامبر مسئله نبوت خود را اعلام کردند، مسئله جانشینی را هم مطرح کردند. منظور من این است که از ابتدای اعلام نبوت پیامبر(ص)،بحث امامت امیرالمومنین(ع) مطرح بوده است.ولی از مردم پیمان و بیعت گرفته نشده بود.

دو هدف اصلی حَجَّةُ الوِداعِ پیامبر(ص) :

پیامبر خدا(ص) ۱۳ سال در مکه و ۱۰ سال در مدینه مردم را به دین اسلام هدایت کرند . در سال دهم بر پیامبرخدا(ص)وحی نازل شد که یا رسول الله زمان رفتن شما از این دنیا، نزدیک شده است و دو مطلب دیگر باقی مانده است : یکی برگزاری حج و تبیین حج تمتع (قبل از آن حج افراد و حج قِران بود ولی تمتع نبود )و مطلب دوم پیمان گرفتن از مردم برای جانشین خود.

حجة الوداع :

بنابراین پیامبر اعظم(ص) بنا بر امر الهی، تصمیم به زیارت خانه خدا و بجاآوردن حج نمودند؛ لذا مردم را از این امر مطلع کردند(4) و حتی برای آگاه‌ نمودن اهالی مناطق مختلف، قاصدانی را به آن شهرهای دیگر فرستادندو اعلام نمودند، این پیام را به مردم برسانید که این آخرین حج رسول خداست و این سفر دارای اهمیت فراوانی است. هر کس که توانایی و استطاعت آن را دارد، بر او لازم است که پیامبر اکرم (ص) را در این سفر همراهی نماید. جمعیت زیادی در مدینه جهت همراهی با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و بجای آوردن اعمال حج، گرد آمدند.تعداد جمعیتی که به همراه حضرت از مدینه خارج شده بودند را بین 70000 تا 120000 (و حتی برخی بیشتر از 120000) نقل نموده‌اند.(5) اما افراد زیاد دیگری به غیر از این عده، نظیر اشخاصی که در مکه مقیم بودند و یا اشخاصی که از شهرهای دیگر خود به مکه آمده و در آنجا به حضرت ملحق شدند و به همراه پیامبر و با اقتدای به ایشان مناسک حج را در این سفر بجای آورده و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را همراهی نمودند. امام علی، پیش از تصمیم پیامبر برای بجای آوردن مناسک حج، از طرف ایشان برای تبلیغ اسلام و نشر معارف الهی به یمن فرستاده شده بودند؛ اما هنگامی که از تصمیم پیامبر برای سفر حج و لزوم همراهی سایر مسلمین با آن حضرت در این سفر، آگاه گشتند، به همراه عده‌ای از یمن به سمت مکه حرکت نمودند و در آنجا پیش از آغاز مناسک، به رسول‌ اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ملحق شدند.(6) پیامبر خدا(ص) در این سفر بود که حج را بنیانگذاری کردند و حجه الاسلام را که از عمره تمتع و حج تمتع تشکیل شده بود را به طور کامل و عملی به مسلمانان آموزش دادند و فرمودند « و خذوا عنّي مناسككم» مناسك خود را از من فرا گيريد(7). حضرت مُحرم شدند و برای عمره تمتع پنج عمل را انجام دادند و از احرام بیرون آمدند (در گذشته محرم که تا عرفات ومنا می رفتند، از احرام بیرون نمی آمدند) .وقتی حضرت فرمان دادند که از احرام بیرون بیایید، عده ای مخالفت کردند از جمله اولی و دومی که نپذیرفتند از احرام بیرون بیایید ولی اکثریت مسلمانان تبعیت کردند وبدین ترتیب پیامبر (ص) مسائل حج واجب را تشریح کردند.
مسئله حج بسیار مهم است، روزی یکی از شاگردان یک عالم به او اعتراض کرد که شما چهل سال است بحث حج را مطرح می کنید، آیا مسائل حج تمام نشده است؟ عالم پاسخ داد: حج به اندازه عمر بشر است، مگر می شود تمام شود.

حجة الوداع و جانشيني پيامبر اسلام(ص):


موضوع دوم که به مراتب اهمیت بالاتری داشت، بحث امامت و ولایت امیرالمومنین بود که اتمام نعمت ، کمال دین و مسئله اسلام ناب بود و باید مطرح می شد که پیامبرخدا (ص) از مطرح کردن آن ترس داشتند . البته این ترس، ترس از جان خودشان نبود.بلکه پیامبر(ص) از شجاع ترین انسانها بودند. امیرالمومنین با آن همه شجاعت ، هنگامی که شرایط خیلی سخت می شد به پیامبر پناه می آورد،پس ترس پیامبر از جان خودش نبوده است. از کثرت منافقین و اینکه ممکن بود به کفر برگردند و ولایت علی را نپذیرند، واهمه داشتند).

توطئه صحیفه ملعونه :


منافقین (بزرگان از اصحاب رسول خدا (ص)) توطئه های زیادی کردند تا مانع اجرای فرمان خدا از جانب رسول خدا و آن هم اعلام جانشینی امیرالمومنین شوند، از جمله، جلسه ى مهمی را تشكيل دادند که در آن سى و چهار نفر از بزرگان منافقين و همانهايى كه اغلب پس از رحلت حضرت در رأس امور قرار گرفتند، شركت داشتند و درصحیفه ای چنین نوشتند : پیامبر انسان خوبی بود ، از دنیا رفت و دین و دیانت را به ما رساند و لی هیچ کس را به عنوان جانشین بعد از خودش ، معرفی نکرد و امر امت را به خود امت واگذار کرده است وما بزرگان قوم شاهد این ماجرا هستیم و همه آن را امضاء کردند.(8) و اگر کسی بگوید پیامبر خدا گفته اند: بعد از من، فلانی جانشین من است و یا جانشینی وراثتی است، باید توبه کند و اگر توبه نکرد باید او را بکشند!! آنها با این نامه دستور قتل هم صادر کردند و حتی نوشتند اولی، دومی، سومی و چهارمی به انتخاب مردم جانشین پیامبر بشوند و نامه را به ابوعبیده جراح دادند که این نامه دست شما امانت باشد ، پیامبر از این توطئه می ترسیدند که درخطبه غدیر هم فرمودند: من از جبرئیل درخواستم که از خداوند اجازه گیرد و مرا از این مأموریت معاف فرماید.
«- أَیُّهَاالنّاسُ - لِعِلْمی بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَکَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَإِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْإِسْلامِ» زیرا کمی پرهیزگاران و فزونی منافقان و دسیسی ملامت گران و مکر مسخره کنندگان اسلام را می دانم؛ «وَکَثْرَةِ أَذاهُمْ لی غَیْرَ مَرَّةٍ حَتّی سَمَّونی أُذُناً وَ زَعَمُوا أَنِّی کَذالِکَ لِکَثْرَةِ مُلازَمَتِهِ إِیّی وَ إِقْبالی عَلَیْهِ (وَ هَواهُ وَ قَبُولِهِ مِنِّی)»و نیز از آن روی که منافقان بارها مرا آزار رسانیده تا بدانجا که مرا اُذُن ( سخن شنو و زودباور )نامیده اند، به خاطر همراهی افزون علی با من و رویکرد من به او و تمایل و پذیرش او از من که آیه نازل شد «وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» پیامبر نترس ونگران نباش،خداوند شما را حفظ میکند.

اعلام ولایت علی (ع) در واقعه غدیر خم:


پیامبر اعمال حج را انجام دادند و فرمودند سریع حرکت کنید و همه در غدیر خم جمع شوید.پس به فرمان پیامبرخدا(ص) ، مسلمانان اعمال پس از منا را به سرعت انجام دادند وبلافاصله به سمت مدینه حرکت کردند تا در بین راه در محلی به نام غدیر خم توقف و اجتماع کنند که پیامبر قصد دارند تا مطلب مهمی را به سمع و نظر آنها برسانند.

چرا پیامبر(ص) غدیر را برای اعلام جانشینی برگزید؟

در موسم حج باران های سیل آسایی در مکه می آمد که حتی موجب تخریب بخشی از خانه خدا شده بود که با حفر کانالهایی زیر خانه خدا آب را به سمتی هدایت کردند تا به خانه آسیب نزند . حتی عکسی را دیدم که زائران اطراف خانه خدا شنا می کردند! تا این حد آن زمان، باران های سیل آسا می آمد. بنابراین دستور دادند تا همه در غدیرخم که محل مناسبی برای تامین آب زائران و اسبها و شترهاست، جمع شوند.

توطئه منافقین در جلوگیری از واقعه غدیر :


وقتی پیامبر دستور دادند همه در غدیر توقف کنند، منافقین که می دانستند پیامبر(ص) چه قصدی دارد ، تصمیم گرفتند تا با عبور دادن مردم از غدیر، طوری عمل کنند که پیامبر(ص) موفق به سخنرانی نشود. هنگامی پیامبر به غدیر رسیدند، پیشتازان کاروان و افرادی که جلوتر حرکت می‌نمودند، حوالی جحفه رسیده بودند. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ، دستور توقف کاروانیان را صادر نمودند و امر فرمودند تا آنانی که پیشاپیش حرکت می‌نمودند، به محل غدیر بازگردند و افرادی که در پس قافله، عقب مانده بودند، سریعتر به کاروان در این وادی، ملحق شوند.(9) و این توطئه منافقین شکست خورد.

اماده کردن محل غدير خم :

وقتی رسول خدا (ص) این نماز را خواندند به چند تن از صحابه دستور دادند تا فضای زیر چند درخت کهنسال را که در آن محل قرار داشتند را آماده نمایند؛ خارها را از زمین برکنند و سنگهای ناهموار موجود در زیر آن درختان را جمع‌آوری نمایند. در این هنگام، زمان به جای آوردن نماز ظهر فرارسید و رسول‌ اکرم (ص) نماز ظهر را به همراه جمعیت کثیر حاضر، ادا نمودند. هنگامی که حضرت از نماز فارغ گشت، از جهاز شتران، در همان محلی که به فرمان رسول خدا توسط صحابه آماده شده بود، منبری ساختند و وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) بر فراز آن در آمدند و شروع به ایراد خطبه، با صدایی بلند و رسا نمودند؛ در حالی‌که جمعیت فراوان همراه پیامبر، بر گرداگرد حضرت جمع گشته بودند و به سخنان نبی‌اکرم (ص) گوش فرا می‌دادند و برخی از افراد نیز برای آنکه همگان از کلام رسول خدا (ص) مطلع کردند، سخنان آن حضرت را با صدایی بلند برای افرادی که دورتر قرار داشتند، تکرار می‌نمودند. ( از طرف صدا و سیما که برای فیلمبرداری به منطقه غدیر رفته بودند ، می گفتند این سرزمین حالتی دارد که هر کس آهسته هم صحبت کند، صدای او تا 200-300 متر دورتر از آن نیز پخش می شود . این سرزمین چنین حالت اعجاز گونه دارد و محیط هم طوری بود که صداها را به همه می رساندند.)

توطئه دیگر منافقین در غدیر خم :

منافقین باز توطئه ای چیدند و برای اینکه پیامبر(ص) موفق به خواندن خطبه نشود تصمیم گرفتند تا در صفوف اول بنشینند و هنگامی که پیامبر شروع به صحبت کردند، بلند شوند و با رفتن خود هم نظم جلسه را بهم بزنند و باعث از هم پاشیدن جمعیت بشوند، که این توطئه آنها هم به اذن خدا و عکس العمل به موقع پیامبر (ص) شکست خورد.

خلاصه اي از واقعه غدير :

پیامبر خدا(ص) هنگامی که بر روی منبر قرار گرفتند از امیر المومنین علی(ع) خواستند تا در کنار ایشان و یک پله پایین تر بایستد و همگان را امر به سکوت کردند و خطبه خواندند و امیرالمومنین(ع) و یازده فرزندش را جانشین خود معرفی کردند که بعد از من امام و پیشوای شما هستند و در اینجا رسماً در غدیر خم دست امیرالمومنین را بلند کردند و به عنوان جانشین بعد از خودشان معرفی کردند. (بعدها در این محل مسجدی به نام مسجد غدیر بنا شد که امروز وهابیون آن را نابود کردند ولی محل آن مشخص است) و در ادامه می فرمایند: « مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ» هر آن که من سرپرست اویم، این علی سرپرست اوست. «وَ هُوَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی، وَ مُوالاتُهُ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ أَنْزَلَها عَلَی» و او علی بن ابی طالب است؛ برادر و وصی من که سرپرستی و ولایت او حکمی است از سوی خدا که بر من فرستاده شده است. (10) و به بیان فضایل و صفات حضرت علی(ع) می پردازند.

بیعت همگانی با امیرالمومنین (ع) :

پیامبر خدا(ص) و همراهان او سه روز در غدیر ماندند و به همگان دستور دادند تا با امیرالمومنین(ع) بیعت کنند. وبگویید: السلام علیک یا امیرالمومنین(ع).اميرالمومنين در لغت به معناي "سرور مومنین" است و حضرت رسول(ص)، اين لقب را مختص به امام علي(ع) کرد و به ويژه در روز غدير فرمودند که با این نام به حضرت علي(ع) تبریک بگویند. و مردم نیز به سوی پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) هجوم آوردند و با ایشان به عنوان بیعت دست می دادند و به پیامبر اکرم(ص) و علی(ع) تبریک می گفتند . زنان نیز با حضرت بیعت کردند به این صورت که پیامبر اکرم(ص) دستور دادند تا ظرفی آوردند و پرده ای زدند که نیمی از ظرف آب در یک سوی پرده و نیم دیگر در آن سوی دیگر قرار بگیرد و زنان با قرار دادن دست خود در یک سوی آب، وامیرمؤمنان در سوی دیگر، با آن حضرت بیعت نمایند و می گفتند السلام علیک یا امیرالمومنین(ع)، با اعلام ولایت علی(ع) دین کامل شد. (11) از جمله کسانی که پیشاپیش سایر صحابه، به امام علی تهنیت گفتند، ابوبکر و عمر بودند. عمر پیوسته خطاب به امیر مؤمنان می‌گفت: « بخٍ بخٍ یَابنَ ابی طالب ، أَصبَحتَ مَولای و مولی کلِّ مؤمنٍ و مؤمنةٍ » بر تو گوارا باد ای پسر ابی طالب، تو مولای من و مولای هر مرد و زن با ایمان گشتی(12) همه بیعت کردندو چهره نفاق نتوانست اینجا کاری بکند ، همان وعده خداوند که «وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» خداوند شما را حفظ میکند. 120 هزار نفر ،همه بیعت کردندو پیامبر (ص) سه روز در غدیر ماندند و جشن گرفتند.

اولین مخالف غدیر :

نقل شده است که پس از آنکه رسول خدا (ص) در غدیر خم به امر الهی، ولایت علی(ع) را اعلام فرمود، شخصی به نام حارث فهري آمد و خطاب به پیامبر گفت: به ما از طرف خدا امر کردی که گواهی به یگانگی خدا و رسالت تو بدهیم و نماز و روزه و حج و زکات را امتثال کنیم. همه را از تو پذیرفتیم ولی تو به اینها اکتفا نکردی تا اینکه بازوی پسر عمّت را گرفتی و بلند نمودی و او را بر ما برتری دادی و گفتی: « من کنت مولاه فعلی مولاه » آیا این امر از طرف توست یا از جانب خداوند؟ رسول خدا (ص) فرمود: قسم به خداوندی که معبودی جز او نیست، این امر از جانب خداوند است. او پس از شنیدن این سخن به سوی شتر خود روان شد درحالی که می گفت: بارخدایا اگر آنچه محمد(ص) می گوید راست و حقّ است بر ما سنگی از آسمان ببار و یا عذابی دردناک به ما برسان! هنوز به شترِ خود نرسیده بود که سنگی از فراز بر سر او آمد و از پشتش خارج شد و او را کُشت و خدای تعالی این ایه را نازل فرمود: «سَأَلَ سائِلٌ بعذابٍ واقعٍ » تقاضاکننده ای تقاضای عذابی کرد که واقع شد. (13)

فراموش کردن واقعه عظیم غدیر :


حسّان بن ثابت، شاعر حاضر در صحنه غدیر بود که با اجازه پیامبر ماجرا را به صورت شعر درآورد و در شعرش تعبیر «امام» آورده است و با این شعر مورد تشویق پیامبر قرار گرفت: «فقالَ لَهُ قُمْ یا علی فانّنی رضیتک من بعدی اماماً و هادیاً» پیامبر به او(علی(ع)) گفت: برخیز ای علی! که راضی شدم تو امام و هادی پس از من باشی. (14)

ماجرای غدیر در حضور120 هزار شاهد عینی اتفاق افتاد و همه سخنان حضرت رسول (ص) را تصدیق کردند و با امیرالمومنین دست بیعت دادند ولی روزی هم بر حضرت علی گذشت از همان افراد شاهد خواست و کسی جواب نداد هر کدام به بهانه ای آوردند. با اینکه در دادگاه قضائی می توان با شهادت 2 نفر احقاق حق کرد ولی حضرت علی علیه السلام با 120 نفر شاهد نتوانست حق خود را ثابت نمایند.

منافقین که در بن بست کاملی قرار گرفته بودند، حتی تصمیم به ترور پیامبر (ص) گرفتند که ناموفق ماندند و حضرت فرمود تا مدینه حتی دو نفر هم حق ندارند باهم حرف بزنند ولی هفتاد روز بعد چه اتفاقی افتاد؟ در مدینه طوماری نوشتند به نام صحیفه دوم تا غدیر مسکوت بماند و خبری از غدیر به مسلمانان نرسد.همین هم شد ؛ امروز در مسجدالحرام نگاه می کنید اکثریت دست بسته نماز می خواندند و از همان تعدادی که دست باز نمازمی خواندند هم، همه شیعه نیستند برخی از فرقه های اهل سنت هستند که دست باز نماز می خوانند.آنها تمام همت و تلاش خود را گذاشتند تا حادثه غدیر فراموش شود و شد آنچه شد و به قول سلمان فارسی که به آنها به زبان پارسی گفت: کردید و نکردید و ندانید چه کردید. (15) یعنی آنچه را که پیامبرخدا(ص) گفته بود رها کردید وآن کاری کردید که خواست رسول خدا نبود.این بالاترین مصیبت است.

غدیر یک اصل عقلایی است ، یعنی در هر کاری انسان آگاه، بالغ ، توانا و پاک باید مسئول باشد ولی اینها حق امیرالمومنین علیه السلام را غصب کردند و تا امروز مسئله غدیر مسکوت مانده است. اینکه وظیفه من و شما به عنوان شیعه امیرمومنان علی علیه السلام چیست را در خطبه دوم خدمت شما عرض می کنم .

غدیر، اتمام نعمت و اکمال دین :


در روز غدیر این آیه بر پیامبر خدا نازل شد : « الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً » (16) امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم.

خدایا به حق امیرالمومنین ما را شیعه مخلص امیرالمومنین و غدیری قرار بده

پی نوشت:

1- آیه تبلیغ / سوره مبارکه مائده، آیه ۶۷

2- سوره مبارکه شعراء-آیه ۲۱۴

3- الغدیر،ج 1، ص 26 - 25 - 50 و ج 2، ص 277 الی 289

4- تاریخ اسلام ذهبی، بخش مغازی، صفحه 701 / المنتظم، جلد 4، صفحه 5 /سیره حلبیه، جلد 3، صفحه 308./ ارشاد، صفحه 91 – إعلام الوری، صفحه 137.

5- کرة خواص الأمّة، صفحه 30 / سیره حلبیه، جلد 3، صفحه 308 / سیره احمد زینی دحلان، جلد 3، صفحه 3.

6- صحیح بخاری، جلد 2، باب 81، حدیث 2، صفحه 159 / البدایة و النهایة، جلد 5، صفحه 227

7- فتح الباري، ج 1، ص 193/ فيض القدير، ج 1، ص 100.

8- کشف اليقين علامه حلي ص 137 و بحارالانوار ج 28 ص 86.

9- خصائص نسائی، صفحه 25 (رد من تبعه و لحقه من تخلف).

10- علامه امینی، الغدیر، ج1ص12-151و294-322 / شیخ عبدالله، بحرانی، عوالم العلوم، ج15/3ص 307-327 / علامه مجلسی، بحارالانوار، ج37ص181-182/ حر عاملی، اثبات الهداة، ج2ص200-250/ سید ابن طاووس، الطرائف، ص33.

11- براي آشنائي با واقعه غدير، و اشارات راويان عامه اهل سنت و شيعه به اين واقعه از جمله مي توانيد رجوع کنید به: علامه اميني(ره)، الغدير/ نقوي، خطبه پيامبر اکرم در غدير خم/ شهيدي، زندگاني فاطمه زهرا(س).

12- ارشاد، صفحه 94 / إعلام الوری، صفحه 139 / کشف الیقین، صفحه 250./ بحار الانوار : ج 38 ص 344 /ملحقات احقاق الحق : ج 6 ص 469 /الغدیر : ج 1 / این مطلب را از 60 منبع اهل سنت نقل کرده است .

13- سوره مبارکه معارج،آیه 1

14- آیت الله جوادی آملی، ظهور ولایت در صحنه غدیر، مرکز نشر اسراء، ص 177 ـ 171.

15- ر.ک: ترجمة احتجاج طبرسی، حسن مصطفی، چاپ سوم (کتابخانه سیاه)، ج 1، ص 208.

16- آیه اکمال / سوره مبارکه مائده، آیه‌ 3



خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی.

در توصیه به تقوا ، ان شاءالله مسئله غدیر و اهمیت غدیر و زنده نگه داشتن آن در خانواده خودمان، اقوام و فامیل، محله و شهر توصیه می کنیم. در ابتدای خطبه دوم، یکی از جملات امام عصر(عج) را خدمت شما عرض می کنم :

توجّه امام زمان (عج) به شیعیان خویش :

امام زمان می فرمایند: «. . . . إِنَّا غَیرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکمْ وَ لاَ نَاسِینَ لِذِکرِکمْ » (17) ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم.این ما هستیم که امام زمان خود را فراموش کرده ایم؛

انقلاب اسلامی ایران زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) :


طولانی شدن غیبت امام زمان از جانب خداوند ویا از ناحیه خود حضرت نمی باشد بلکه حضرت مظهر فیض پروردگار هستند .دلیل غیبت این است که ما و جهان آماده پذیرش امام زمان نیستیم ؛ شما ببینید قبل و بعد از انقلاب اسلامی چقدر فیلم در مورد بر علیه امام زمان ساخته شده است ، نوسترآداموس، فیلسوف فرانسوی در چهار - پنج قرن قبل، یعنی ۴۰۰ ۵۰۰ سال قبل «جهانی شدن انقلاب اسلامی ایران » را پیشگویی کرده است و در مورد ظهور امام زمان گفته است که از ایران، جهان را تسخیر خواهد کرد . ولی امروز هالیوود که دشمن امام زمان است ،فیلمهای زیادی بر علیه امام زمان ساخته است . انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) است .متاسفانه بر علیه امام زمان (عج) تبلیغات بسیار زیاد شده است و ایشان را به عنوان یک فرد خونریز و گردن زن به دنیا معرفی می کنند .ما زمینه ساز ظهور ما هستیم ، ملت ایران انتخاب شده است تا غدیر را زنده بگردان است و به دست امام زمان برساند.

ملت ایران در کلام رسول خدا (ص) :

در یک کتابی به عنوان آشتی با امام زمان(عج) چند روایت جالب راجع به ملت ایران از زبان رسول خدا(ص) دیدم که خدمت شما عرض می کنم:
پيامبر(صلی الله عليه وآله وسلم) بارها ایرانیان را مورد لطف و تمجيد قرار دهد و در روایتی حضرت مي فرمايد: « اَعْظَمُ النَّاسِ نَصيِباً فِي الْاِسْلاَمِ اَهْلُ فَارِسٍ» از بين تمام مردم، ايرانيان بيشترين بهره را از اسلام دارند .(18)

خوشبخت‌‏ترین ملت

پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله فرمودند: « أسعَدُ العَجَمِ بِالإسلامِ أهلُ فارِسَ » (19) خوشبخت‌‏ترین ملت غیر عرب به واسطه اسلام، ایرانیان‏ هستند.
روایت زیبای دیگری را خدمت شما عرض می کنم:
ابن عباس نقل كرده است : در حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نام فارس به میان آمد. وقتی حضرت این نام را شنید فرمود: « فارس عصبتنا اهل البیت» فارس ها خویشاوندان ما اهل بیت هستند. (یكی از اصحاب) پرسیده شد منظور پیامبر از خویشاوندی ایرانیان چیست؟! پاسخ داد: از آنجا كه ایرانیان از نسل اسحاق هستند و اسحاق برادر اسماعیل و عموی فرزندان او می شود، لذا پیامبر می فرماید ما كه فرزندان اسماعیل هستیم با ایرانیان كه فرزندان اسحاق هستند پسر عمو می شویم. و در روایت دیگر فرمودند: « فارس عصبتنا و هم من ولد اسحاق علیه السلام » فارس ها خویشاوندان پدری ما هستند؛ زیرا آنان فرزندان اسحاق علیه السلام هستند.(20)
آیات زیادی هم در قرآن مجید در باب مردم ایران وجود دارد؛ ما به برکت غدیر زنده شدیم.

ضرورت تبیین پیام غدیر برای جهان امروز :

فاصله ما و صدر اسلام بسیار است ، ما در زمان بعثت پیامبر و غدیر نبودیم تا با رسول خدا(ص) و امیرالمومنین(ع) پیمان ببندیم ولی امروز پیمان بستیم و پیمان می بندیم . همانطور که پیامبر خدا (ص) در خطبه غدیر این جمله را فرمودند : « فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ» تبلیغ غدیر و رساندن پیام غدیر بر همه واجب است و باید پیام غدیر را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا قیام قیامت برساند . غدیر اعظم اعیاد است . غدیر مورد بی توجهی قرار گرفت که امیرالمومنین به شهادت رسید، پهلوی حضرت زهرا شکست و شهید شدند، عاشورا اتفاق افتاد و آن هم مصیبت برای اهل بیت رسول خدا(ص) پیش آمد، اگر شیعیان محرم را هم بی توجه باشند دیگر چیزی از اسلام نمی ماند. اصل غدیر و تبلیغ غدیر است ؛ روایات بسیاری در مورد اهمیت غدیر و اعمالی که در غیدر باید انجام شود وجود دارد: اطعام دادن، شاد کردن دل مؤمن، جلسه گرفتن و... . پیامبر خدا فرمودند: به من تبریک بگویید و سه روز در غدیر ماندند و جشن گرفتند . متاسفانه غدیر هم مانند امیرالمومنین مظلوم مانده است، زنده نگه داشتن یاد غدیر بسیار مهم است ، بسیار خوشحال شدم وقتی دیدم در چهارگوشه شهر جشن عید غدیر و سفره اطعام غدیر پهن است . الحمدالله در سطح شهر و روستاها بحث اطعام غدیر مطرح است که قبلاً از آن خبری نبود، نگه داشتن یاد غدیر بسیار مهم است. زمانی ما به عنوان روحانی کاروان، دانشجویان را به حج عمره می بردیم وهابیون انواع و اقسام کتابها را با جلد های زیبا چاپ کرده بودند و به همراه سی دی هایی، به صورت رایگان، در اختیار دانشجویان قرار می‌دادند . ما هم که در زمینه غدیر کار نکرده بودیم ، با خواندن این کتاب ها فرزندان ما در اعتقادات خود متزلزل می شدند .

دفاع جانانه از ولایت با الغدیر :

خطبه غدیر سند امامت امیرالمومنین علیه السلام است ، تا حالا چند بار به غدیر را خوانده ایم ؟ دشمنان کاری کرده اند که ماجرای غدیر مسکوت بماند. متاسفانه صحیفه در جامعه اسلام جا افتاده است؛ علامه امینی ۲۰ کتاب در باب غدیر نوشته است که فقط ۱۰ جلد آن چاپ شده است و حرف های اساسی خود را در ۱۰ سال تا آخر زده است ، وقتی که کتاب الغدیر چاپ شد ، علمای شهر شکایت خود را به قاضی در بیروت بردند که این کتاب باید سوزانده شود ،قاضی گفت :همه احادیث این کتاب از کتابهای اهل سنت است، اگر قرار این کتاب را آتش بزنیم باید همه کتابهای اهل سنت را آتش بزنیم ! علامه امینی هنرش این بود که از احادیث خود اهل سنت، واقعه غدیر را اثبات کرده است، قرن به قرن ، از همه علمای اهل سنت که خطبه و حدیث غدیر را ذکر کرده بودند،در کتاب آروده است وبا این کار خود توانست غدیر را زنده کند، خداوند این مرد بزرگ را رحمت کند.

روایت علامه بحرالعلوم از عنایت امیرالمومنین(ع) به علامه امینی:
آيت‌الله سيد محمدتقي آل بحرالعلوم نقل مي‌كند: پس از وفات اميني پيوسته در اين فكر بودم كه علامه اميني عمرش را قرباني و فداي مولا عليه السلام ساخت. مولا در آن عالم با وي چه خواهد كرد؟ اين فكر مدت‌ها در ذهنم بود، تا اين‌كه شبي در عالم رو‌يا، ديدم گويي قيامت برپا شده و عالم حَشر است و بياباني سرشار از جمعيت، ولي مردم همه متوجه يك ساختماني هستند. پرسيدم: آنجا چه خبراست؟ گفتند: آنجا حوض كوثر است. من جلو رفتم و ديدم حوضي است و باد امواجي در آن پديد آورده و متلاطم است. وجود مقدس علي بن ابيطالب عليهما السلام كنار حوض ايستاده‌اند و ليوان‌هاي بلوري را پُر ساخته و به افرادي كه خود مي‌شناسند، مي‌دهند در اين اثنا همهمه‌اي برخاست. پرسيدم چه خبر است؟ گفتند: اميني آمد! به خود گفتم: بايستم و رفتار علي عليه السلام با اميني را به چشم ببينم، كه چگونه خواهد بود؟ 10- 12 قدم مانده بود كه اميني به حوض برسد، ديدم كه حضرت ليوان‌ها را به جاي خود گذاشتند و دو مشت خود را از آب كوثر پرساختند و چون اميني به ايشان رسيد به روي اميني پاشيدند و فرمودند: « خدا روي تو را سفيد كند، كه روي ما را سفيد كردي! ».از خواب بيدار شدم و فهميدم كه علي عليه‌السلام پاداش تأ‌ليف الغدير را به مرحوم اميني داده است.(21) کتاب الغدیر، کار بسیار بزرگی بوده است، علامه امینی از کتب اهل سنت ، غدیر را ثابت کرده است. زیرا علمای اهل سنت منکر غدیر هستند و عده ای از آنها هم که غدیر را پذیرفته اند، منکر بحث امامت و ولایت در آن خطبه هستند.

غدیر را بزرگ بداریم :

تبلیغ غدیر بسیار مهم است ، باید بهترین عید ما باشد . جشن ازدواج ا در عید غدیر باشد، در عید غدیر هدیه بدهیم. افتتاح پروژه ها در غدیر باشد، عید غدیر باید از عید نوروز بسیار مهمتر است ، حداقل آن را به اندازه نوروز اهمیت بدهیم ولی متاسفانه غدیر مظلوم مانده است ، نماز غدیر هم بسیار مهم است ولی شاید هیچ کدام از ما تا کنون این نماز را نخوانده باشیم، نماز عید غدیر در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید، قدر و آیة الکرسی را تلاوت کند و بعد از سلام دعای معروف را بخواند. این نماز خطبه هم دارد . نماز مستحبی است که می توانیم آن را به جماعت بخوانیم. شیخ مفید(ره) در بغداد، هنگامی که مردم آن زمان، اکثراً اهل سنت بودند، این نماز را به جماعت برگزار می کردند. به پیروی از رسول خدا(ص) در بیرون از شهر، نیم ساعت قبل از اذان ظهر در همان لحظه ای که پیامبر خدا از دست امیرالمومنین علیه السلام را به عنوان امام و پیشوا بالا بردند، نماز غدیر خوانده می شود .این نماز را حتما بخوانید ،ما برای عید قربان و عید فطر نماز می خوانیم ولی تاکنون نماز عید غدیر نخوانده ایم.
امام صادق می فرماید : ثواب این نماز با صد هزار حج عمره برابری دارد و هر حاجت دنیوی و اخروی که داشته باشید بعد از این نماز و خطبه از خدا بخواهید که ان شاءالله حاجت روا می شوید. نماز غدیر بین ما متروک مانده است،برخی علما فتوا دادن می توان نماز عید غدیر را به جماعت بخوانیم و برخی گفتند مستحب است. توصیه می‌کنم روحانیون در مساجد قبل از اذان ظهر این نماز را اقامه کنند و مومنین هم به آنها اقتدا کنند ، خطبه غدیر هم خوانده شود و از فضایل حضرت علی(ع) گفته شود که هرچه بگوییم باز هم کم است وما در ادای حق غدیر ناتوانیم.

مناسبت های هفته :

جمعه / ۲۴ تیر / ۱۵ذی‌الحجه
*ولادت امام علی النقی الهادی(ع) در مدینه (۲۱۲ق)

شنبه / ۲۵ تیر / ۱۶ذی‌الحجه
*آغاز هفته بهزیستی
*روز تأمین اجتماعی

یکشنبه / ۲۶ تیر / ۱۷ذی‌الحجه
*سالروز تاسیس نهاد شورای نگهبان(۱۳۵۹)

حضرت امام (ره) برنامه ریزی کردند شورای نگهبان، حافظ احکام اسلام در نظام جمهوری اسلامی باشد وآن را از دستبرد حفظ کند و حافظ قانون اساسی باشد و همینطور یک گلوگاه باشد برای جلوگیری از ورود افراد ناباب در نظام جمهوری اسلامی تا مانع شود این افراد به نظام ضربه وارد کنند ویا باعث سرنگونی نظام شوند، شورای نگهبان از اهمیت بالایی برخوردار است.

دوشنبه / ۲۷ تیر / ۱۸ ذی‌الحجه
*عید سعید غدیر خم
*تاسیس نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۶۹)


*چهارشنبه / ۲۹ تیر / ۲۰ ذی‌الحجه
*ولادت امام موسی کاظم(ع) (۱۲۸ق)

بار دیگر توصیه می کنم کوشش کنید تا غدیر را زنده نگه دارید و جشنهای غدیر را باشکوه برگزار کنید . به اعضای خانواده خود در عید غدیر، هدیه بدهید.

خدایا ما را پیرو امیرالمومنین (ع) و اهل غدیر قرار بده

پی نوشت :

17- الاحتجاج، جلد۲ ، ص۴۹۵

18- كنز العمال في سنن الأقوال والأفعال، علاء الدين علي بن حسام الدين المتقي الهندي البرهان فوري، المحقق : بكري حياني - صفوة السقا، ج 12، ص 90، ح 34126.

19- میزان الحکمه، ح 15756

20- ذكر اخبار اصفهان حافظ ابونعیم، جلد 1، صفحه 11 / كنز العمال 34137 – 34138

21- يادنامه علامه اميني، ضميمه روزنامه رسالت، ص 6


انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: مدیریت سایت
لینک مستقیم: http://www.yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9943