سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

تأثیر هدایایی که برای اموات می فرستیم / آمریکا مظهر بحران سازی در دنیا


خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم ، مورخه1400/12/13


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مؤمنانه همه شما خواهران و برادران نمازگزار، مجری ،موذن و قاری محترم، دست اندرکاران نمازجمعه صمیمانه تشکر می کنم .

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

آیا ارواح می‌توانند به دیدار خانواده خود بروند؟

در این خطبه درباره یاد گذشتگان و خیرات و برکات برای اموات چند کلامی خدمت شما عرض می کنم. بر اساس روایات ، ارواح مردگان هر چند گاهی به اذن خداوند به دیدار خانواده، دوستان و آشنایان خود می آیند(1)، برخی هر هفته اجازه سرکشی دارند، برخی فقط روزهای پنجشنبه و جمعه مانند چنین روزی تا ظهر اجازه دارند به بازماندگان خود سر بزنند، برخی هر روز اجازه دارند و برخی دیگر هم مدت ها طول می کشد تا اجازه دیدار به آنها داده شود ؛

آيا خيراتي كه براي اموات ارسال مي‌شود به آن‌ها مي‌رسد؟


آیا خیرات و صدقات ما و کارهای خوبی که برای اموات خود انجام می دهیم به آنها می‌رسد؟ بله قطعاً به آنها می رسد. روایاتی که در این باره وجود دارد را باید خدمت شما عرض می کنم چون این موضوع نیست که انسان خود بتواند آن را تجربه کند ما باید از کسانی که عالم غیب هستند مانند پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) و اهل بیت (علیه السلام) مطالبی را که درباره عالم بعد از مرگ آمده است، مطالعه کنیم. آنچه مسلم است، نسبت به اموات وظیفه ای بر عهده ماست ؛ فرض کنید یک نفر زندانی است وهفته ای یک مرتبه می تواند ملاقاتی با خانواده وآشنایان خود داشته باشد، خانواده زندانی در این روز می‌توانند با زندانی خود دیدار کنند و هدیه ای به او بدهند ، اگر این چنین شد، این زندانی نزد دیگر زندانیها سربلند و خوشحال است که امروز همسر وفرزندانم و... به من سر زدند و یا شخصی که بیمار است و بستگانش از او عیادت می‌کنند، چقدر این فرد خوشحال می شود؛ انسان با مرگ نابود نمی شود، جسم ما تا قیامت کبری می پوسد ولی روح ما آزاد تر می شود. روح ما زنده است و می فهمد حس و درک دارد ، روحی که خداوند متعال فرمود :« نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»(2) بنابراین روح زنده است و در قیامت جسم انسان نیز زنده می شود و روح در جسم قرار می گیرد که بحث آن جدا است ولی تا زمان قیامت ارواح زنده هستند و نیاز به توجه ما دارند ، باید به ملاقات آنها رفتن و کارخیری برای آنها انجام داد و قطعا این کار خیر به آنها خواهد رسید و مایه خشنودی و خوشحالی آنها خواهد شد.

چند روایت در این زمینه خدمت شما عرض خواهم کرد، اگر تا کنون نسبت به این مسئله بی تفاوت بودید و کوتاهی کردید از این به بعد جبران کنید و اموات خود را یاد کنید .خود من وقتی روایات را مطالعه می کردم به این نتیجه رسیدم که نسبت به اموات خود( پدربزرگ و مادربزرگ و بستگانم ) کوتاهی کرده ام ، سعی کنیم از این به بعد جبران کنیم .

برای آخرت خود کاری کنیم:

کسی که از این دنیا میرود، اعمال او قطع میشود و دست او از این دنیا کوتاه می شود، یا خود او باید به فکر آخرت می بود و ذخیره برای خود می اندوخت مانند تربیت فرزند صالح ویا اینکه استاد و مربی بوده است و به شاگردان خود قرآن یاد داده است و یا کار خیری انجام داده است : بیمارستان، مسجد، مدرسه، پل و… ساخته است ، این‌ها صدقات جاری است که مانند ذخیره بانکی است و هر لحظه و هر ماه ثواب آن به حساب او واریز میشود، مثلاً کسی که مهدیه را ساخته است تا شما در آنجا نماز بخوانید ،شما که در مهدیه کار خیری انجام می دهید، آن کسی هم که برای ساخت آن کمک کرده در ثواب آن شریک است. انسان باید به فکر خودش باشد تا منتظر نباشد بعد از مرگ او، دیگران برایش خدمتی انجام بدهند ، دعایی کنند و یا برای او خیراتی بدهند، بیشترین چیزی که میت از آن نفع می‌برد ، احسان ، نیکوکاری و دادن صدقه است . صدقات و انجام کار خیر بسیار تاثیر دارد.

با این طرز خیرات،آبرویم را بردی!

آقا بزرگ تهرانی در کتاب معادشناسی خود این داستان را نقل می‌کند: هنگامی که کودک بودم، روزی مادرم در خانه، آلبالوپلو پخته بود، در آشپزخانه صدای نیازمندی را شنید، تصمیم گرفت نثار روح مادربزرگم (که تازه از دنیا رفته بود) مقداری از آن آلبالوپلو به آن فقیرِ سائل بدهد، ولی ظرف تمیز در دسترس نبود، با شتاب برای اینکه سائل از در خانه رَد نشود، مقداری از آن آلبالوپلو را در میان طاس حمام که در دسترس بود، ریخت و به سائل داد و هیچ کسی از این موضوع، آگاه نشد. نیمه شب پدرم از خواب بیدار شد و مادرم را بیدار کرد و گفت: امروز چکار کردی؟ مادرم گفت: نمی دانم! برای چه؟ پدرم گفت: هم اکنون مادرم را در خواب دیدم و به من گله کرد و گفت: من از عروس خود گله دارم، امروز آبروی مرا در نزد مردگان بُرد، غذای مرا با طاس حمام فرستاد. مادرم هر چه فکر کرد چیزی یادش نیامد، ناگهان متوجه شد که مقداری آلبالوپلو در ظرف طاس، به سائل داده است، و در عالم برزخ غذای آن مرحومه شده است.آنگاه آیت الله حاج آقا بزرگ فرمود: «هر احسانی که انسان انجام می دهد، باید با کمال احترام و تجلیل نسبت به مستمند باشد...» (3).

هدیه ثواب نوشتن تفسیر المیزان :

برادر علامه طباطبایی به مرحوم علامه نامه می نویسد که گویا روح پدرمان از شما گله داشته اند که در ثواب این تفسیری که نوشته ام پدرم را شریک نکرده ام(مراد تفسیر المیزان است) غیر از من و خدا کسی نمی دانست حتی برادرم هم بی اطلاع بود. چون از امور قلبی من بود که در ثواب آن پدرم را شریک نکرده بودم. نه از جهت آن بود که می خواستم امساک کنم. بلکه من قابلیتی برای خدمت خودم نمی دانستم. فرمودند: نامه برادر که به من رسید من منفعل شدم. گفتم خدایا اگر این تفسیر ما در نزد تو مورد قبول است و ثوابی دارد من ثواب آن را به روح پدرم و مادرم هدیه نمودم. هنوز این مطلب را در پاسخ نامه برادر به تبریز نفرستاده بودم؛ بعد از چند روز نامه ای از برادرم آمد که ما این بار با پدر صحبت کردیم؛ خوشحال بود و گفت خدا عمرش دهد؛ تأییدش کند؛ سید محمد حسین(علامه) هدیه ما را فرستاد. بنابراین کوچکترین کار خیری که انجام می‌دهیم، ثواب آن به اموات ما خواهد رسید .

یکدیگر را با نام شکسته صدا نزنید :


در کتاب داستانهای شگفت آیت الله دستغیب داستان زیر ذکر شده بود: شخصی ، پدرش را که از علما بوده و فوت شده بود را در خواب می بیند که پدر وضع ظاهری خوبی دارد ولی از دهان او چرک و خون بیرون می آید ، علت را سوال می کند ، پدر می گوید فرزندم، مادر تو از سادات است من وقتی می خواستم او را صدا بزنم ،نام او را شکسته به کار می بردم و او هم ناراحت می‌شد ولی چیزی به من نمی گفت. ناراحتی او باعث شده است تا اینجا از زبان و دهان من خون و چرک بیرون بیاید، از طرف من از مادرت حلالیت بطلب تا مشکل من در اینجا حل شود .

تأثیر هدایایی که برای اموات می فرستیم:


پسر سوال میکند پدرجان خیراتی که ما برای شما می فرستیم، قرآن و نمازی که برای شما می خوانیم ، سوره های جمعه ،واقعه ،یاسین وفاتحه را که برای شما تلاوت می کنیم،به شما می رسد؟ (از فرزندان خود بخواهید برای اموات قرآن بخوانند مثلاً سوره حمد بخواند ، تا وقتی خود شما از دنیا رفتید این فرزندان یاد بگیرد و برای شما هم قرآن بخوانند، اگر ما برای پدر و مادر خود خیرات نکنیم ، قربانی ندهیم ، قرآن نخوانیم ، فرزندان ما هم یاد نمی گیرند که برای اموات خیرات بدهند و دشمنان ما در فضاهای مجازی فرهنگ خودشان را به فرزندان ما یاد خواهند داد و با افکار آن‌ها بچه های بزرگ خواهد شد وقطعا تربیت دینی نخواهند داشت و نتیجه این می شود که فرزند مسلمان ما تمام اسامی بزرگان و فوتبالیست های خارجی را یاد می گیرد ولی اسامی ائمه خود را بلد نیست) عرض میکردم پسر از پدر سوال می کند آیا خیراتی که ما برای شما انجام می دهیم به شما می رسد؟ پدر گفت پسرم مثالی برای تو میزنم اگر در حمام داغ باشی و بخار زیادی زده باشد، یکدفعه در باز شود و نسیمی بوزد چه حال خوشی به تو دست می دهد؟ این خیرات و صدقات که شما میفرستید مانند نسیم است نسیمی خنک و دلنواز که موجب آرامش ماست. اموات از ما انتظار دارند . روح آنها آزاد است نزد خانواده خود می آیند و التماس می‌کنند که به ما رحم کنید و کار خیری برای ما بفرستید ولی خانواده بی اعتنایی می کنند و هیچ کاری خیری به برای آنها انجام نمی‌دهند و این میت نیز نا امیدانه برمیگردد ، برای این است که می‌گویند برخی در زمان حیات والدین خود به عاق والدین مبتلا نمی شوند ولی بعد از مرگ آنها به عاق والدین دچار می‌شوند چون هیچ کار خیری برای پدر و مادر خود انجام نمی‌دهند. چند روایت را خدمت شما عرض می کنم :

اموات خود را یاد کنید:

روایت اول پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «مردگانتان را که در قبرها آرمیده اند از یاد نبرید. مردگان شما امید احسان شما را دارند. مردگان شما زندانی هستند و به کارهای نیک شما رغبت دارند. آنها خود، قدرت انجام کاری را ندارند، شما صدقه و دعائی به آنها هدیه کنید.»(5) برای آنها دعا بخوانید « اَللّـهُمَّ اغْفِرْ لي وَلِوالِدَي وَارْحَمْهُما » برای آنها قرآن بخوانید ،برای آنها صدقه بدهید. سوره های قرآن مانند سورهای حمد ، توحید، یاسین، واقعه، جمعه ، کهف و آیت الکرسی را تلاوت کنید. در روایتی دیگر آمده است: اموات مومنان در شب جمعه به كنار خانه های خود می آیند. با التماس و تضرع از خویشاوندان انتظار دارند کار خیری و صدقه‌ای برای آن ها انجام داده شود.(6) روایت سوم از رسول گرامي اسلام (ص) است که فرمود: «صدقه حرارت قبرها را از بين مي‌برد».(7)

بهترین هدیه برای اموات چیست؟

همچنین از پيامبر (ص) نقل شده است كه فرمود: هديه بفرستيد براى مردگان خود پس گفتم كه چيست هديه مرده ها؟ فرمود: صدقه و دعا و فرمود ارواح مؤمنين هر جمعه به آسمان دنيا مقابل خانه‏ها و منزلهاى خود مي آيند و فرياد مى‏كنند هر يك از ايشان به آواز حزين با گريه، اى اهل من و اى پدر و مادر و خويشان من مهربانى كنيد بر ما (خدا رحمت كند شما را) به آنچه بود در دست ما و عذاب و حساب آن بر ماست و نفعش براى غير ما و هر يك فرياد مى‏كنند خويشان خود را كه مهربانى كنيد بر ما به درهمى يا قرص نانى يا جامه‏اى كه خداوند بپوشاند شما را از جامه بهشت پس گريست رسول خدا و ما هم گريه كرديم.(8)روایت در این زمینه فراوان است که در اینجا مجال پرداختن به آن وجود ندارد.

خدایا به حق محمد و آل محمد(ص) عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان

پی نوشت:

1- فروع کافی، ج۳ ،ص ۲۳۰

2- سوره مبارکه ص ،آیه 72

3- علامه حسینی تهرانی. معادشناسی، ج3: 137.

4- مردان علم در میدان عمل، ج 5

5- انوار الهدایة، ص 115

6- جامع الاخبار ،ص۱۶۹

7- ميزان الحكمه، ماده صدقه، شماره 10342

8- منازل الآخرة، انتشارات استاد احمد مطهرى،ص44.


خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی ، خدمت به نظام اسلامی وحضور در نماز جمعه .

به فکر آخرت خود باشیم:

در توصیه به تقوا این جمله را عرض می کنم تا زنده و سالم هستیم و دستمان باز است و توان داریم به فکر آخرت خود باشیم ، اگر به امید نسل خود بنشینیم که کار خیری برای ما انجام دهند، زندگی خود را باخته ایم. به فکر انجام یک صدقه جاریه ،یک کار خوب ،کار ارزشمند و ماندگار برای خودمان باشیم و یک قدم برای خودمان برداریم . به خودمان رحم کنیم ،اگر می توانیم گرسنه ای را سیر کنیم، نزدیک عید نوروز و هفته نیکوکاری است ، غمی از دلی برداریم، گره‌ای را باز کنیم ، به هم رحم داشته باشیم ، به خانواده بی‌بضاعتی که فرزندانش لباس ندارد و گرفتار است، کمک کنیم. دلی را شاد کنیم ،انجام این کارها برای رضای پروردگار باعث می شود تا گره های زندگی ما نیز باز شود، ان شاالله در توصیه به تقوا تا زنده هستیم ، از بندگان خوب خدا باشیم، ارتباط خود را با خداوند حفظ کنیم، اهل خیر باشیم و در زندگی دنبال شر نباشیم ،هر کجا هستیم منشاء خیر و برکت باشیم ، مانند آفتاب گرما بخشی داشته باشیم.

آمریکا مظهر بحران سازی در دنیا :


چند روز گذشته عید مبعث پیامبر خاتم حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را داشتیم ،خدای تبارک و تعالی ما انسان ها را آفرید و برای ما آخرین فرستاده و آخرین راهنما خود یعنی پیامبر خاتم را فرستاد تا دست ما را بگیرد و ما را از غل و زنجیر، اوهام و جهل نجات بدهد. امروز هم جامعه بشری نیازمند آموزه های پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) و نیازمند آموزه‌های قرآن است.

امروز هم مردم جهان دچار جهالت هستند منتها جهالت مدرن؛ از علم و فناوری در جهت جهل استفاده می شوند. جهل فقط بی سوادی نیست، بلکه این است که ارزش های اخلاقی در جامعه از بین برود و فحشا و منکرات در جامعه زیاد شود ، اینها نشانه جامعه جاهلیت است .ظلم و ستم و حق کشی نشانه جاهلیت است ، مظهر این جهل و جاهلیت امروز تمدن آمریکایی است .

مقام معظم رهبری در عید مبعث یک جمله بسیار مهم را بیان کردند و گفتند آمریکا بحران ساز است . تاریخ دویست ساله آمریکا را که مطالعه می‌کنید، می بینید این کشور با ایجاد بحران زندگی کرده است و با بحران متولد شده است ، آماری را برای ما فرستاده بودندکه در عرض این دویست سال ۱۰۰ میلیون انسان سرخپوست و رنگین پوست به دست همین آمریکای بحران ساز کشته شده اند، در دو جنگ جهانی که ریشه در تمدن غربی دارد ، ۱۰۰ میلیون انسان کشته شدند از بعد از دو جنگ جهانی تا به امروز یا خود آمریکا در جنگ ها شرکت داشته یا نیابتی کودتا کرده است و ۱۰۰ میلیون نفر دیگر نیز کشته شده اند ۳۰۰ میلیون انسان توسط این تمدن غربی تا حالا کشته شده اند و ۱۰۰ میلیون مجروح به جا گذاشته شده است غیر از خرابی های دیگری که در کشورهای مختلف به جای گذاشته است.

در همین عصر معاصر کشورهای اطراف خودمان را که نگاه کنید در یمن چه بر سر مردم آورده‌اند ، در عراق ،سوریه، لبنان ، لیبی و دیگر کشورهای اسلامی ،کشورهای آفریقایی. نمونه آن در کشور اوکراین شما ببینید آمریکایی‌ها با وعده و وعید رئیس جمهور اوکراین را با انقلاب رنگین سرنگون کردند و کسی را سرکار آوردند که خواننده بود و از سیاست چیزی نمی دانست و اعلام کرده بود که من یهودی و اسرائیلی هستم ولی روس هستم طرفدار غرب بود، این هم سرنوشت کشورش ! امریکایی ها با آنها گفتند هر چه زیرساخت هسته‌ای است به ما بسپارید ، ما امنیت شما را تامین می‌کنیم ولی دیدید حتی یک نیرو از آمریکا برای کمک به اوکراین اعزام نشد.

شما دیدید در ایران نیز با رضاشاه و محمدرضاشاه چه کردند با قذافی چه کردند، این ذات خبیث امریکا است کسانی که در کشور ما دلشان لک میزند برای آمریکا ، آمریکا چنین کشوری است. جهالت مدرن!

امروز ما باید در کشور خودمان چه کنیم؟

اولاً باید ایمان خودمان را تقویت کنیم که خیلی مهم است ،نگذاریم بی ایمانی در خودمان و فرزندانمان رخنه کند.
دوم کشور خود را از نظر قدرت نظامی و اقتصادی استحکام ببخشیم ، هر چه ما قوی تر باشیم و قدرت بیشتری داشته باشیم امنیت بیشتری نیز خواهیم داشت اگر ضعیف باشیم آنها ما را نابود خواهند کرد. با این همه دشمنی که ما داریم ، چاره ای نداریم و خود را از جهت اقتصادی ،نظامی ،دینی، فرهنگی و سلامت قوی کنیم،باید برنامه داشته باشیم ، برنامه خردمندانه و حکمت آمیز.


شعبان ماه طاعت و بندگی :


در ماه شریف شعبان، ماه رسول خدا قرار داریم. سنت پیغمبر در این ماه دعا و عبادت و استغفار بوده است .مخصوصاً این ماه،ماه صدقه است ، ماه کمک به دیگران است تا زنده هستیم کمک کنیم . از نعمتی که داریم در جهت خیرات و برکات به دیگران استفاده کنیم ، هفته احسان و نیکوکاری است هر مبلغی هم که در نماز جمعه این هفته جمع شد به کمیته امداد امام خمینی خواهیم داد.

روز درختكاری و آغاز هفته منابع طبیعی :

آغاز هفته منابع طبیعی و روز درختکاری را داریم . یک روایت از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در این زمینه خدمت شما عرض می کنم: رسول خدا (ص) فرمود: اگر قيامت بر پا شد و در دست يكى از شما نهالى بود، اگر كمى پيش از قيامت توانست آن را بكارد، بايد بكارد.(9) تا این حد درختکاری و حفظ محیط زیست اهمیت دارد ، برای سلامت ما انسان ها و تغذیه ما انسانها درخت‌هایی که داریم را حفظ کنیم که برای پرورش آنها زحمت زیادی کشیده شده است،در خانه نیز درختکاری کنید ،جلوی خانه خود درختی بکارید . دیگران کاشتند و ما خوردیم ،ما بکاریم تا آیندگان بخورند .

مناسب های ماه شعبان:

ولادت با سعادت امام حسین علیه السلام و روز پاسدار را تبریک عرض می کنم ، ولادت آقا ابوالفضل العباس علیه السلام و روز جانباز را نیز تبریک می‌گویم، ولادت امام سجاد علیه السلام را نیز خدمت شما تبریک می‌گویم.

خدایا به حق محمد و آل محمد ما را اهل خیر و انفاق، اهل صدقه و اهل خمس اهل حلال خوری قرار بده

پی نوشت:

9-مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏13، ص: 460


http://yascms.ir/emam/gozaresh/13esfand4001.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/13esfand4002.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/13esfand4003.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/13esfand4004.jpg





انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: مدیریت سایت
لینک مستقیم: http://www.yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9908