سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

آغاز نبوت و نزول قرآن / انقلاب اسلامی ادامه راه بعثت رسول خدا(ص)


خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم ، مورخه1400/12/06


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال الله الحکیم فی کتابه : « لَقَد جاءَكُم رَسولٌ مِن أَنفُسِكُم عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم حَريصٌ عَلَيكُم بِالمُؤمِنينَ رَءوفٌ رَحيمٌ » (1)

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.
امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

تکامل انسان هدف‌ بعثت پیامبر(ص) :

با توجه به اینکه در هفته پیشرو داریم، بزرگترین عید ما مسلمانان یعنی عید مبعث، است، چند جمله به مناسبت بعثت پیامبر اعظم(ص) خدمت شما بزرگواران عرض می کنم. سال ها ، ماه ها و روز ها به خودی خود شرافت وارزشی ندارند. شرافت یک ماه، سال یا روز به دلیل مناسبت و حادثه ای است که در آن اتفاق افتاده است. یکی از مهمترین حوادث عالم از روزی که این جهان برپا شده است و تا روزی که این جهان ادامه دارد و پایان می پذیرد، از ابتدا تا آخر شریف‌ترین و مهمترین حادثه ، حادثه بعثت بزرگ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. هدف از بعثت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم این بوده است که انسان با ابعاد مختلف خود به تکامل برسد.‌ انسان نبود ، خدا ما انسان ها را آفرید. ما از خداییم و با خداییم و تا ابد هستیم ، مرگ باعث نیستی و نابودی ما انسانها نیست .حیوانات و گیاهان با مرگ، نیست و نابود میشوند. کوه‌ها از هم می پاشند ولی انسان از بین رفتنی نیست، همیشه هست و با خدا است و از خداست، این موجودی که از ضعف آفریده شده است نیازمند پیشرفت است،نیازمند تکامل است . خدای تبارک و تعالی برای هدایت و تکمیل ما انسان ها شریف ترین انسان کامل،با ارزش ترین، با مقام ترین و اعظم پیامبران خودش را برای تربیت ما انسانها برگزیده است. این واقعه در ۲۷ ماه رجب در غار حرا و جبل النور اتفاق افتاده است ، خدا قسمت کند کوه جبل النور ، غار حرا را زیارت کنید ، شاید نزدیک به یک ساعت و نیم نیاز باشد که کوهپیمایی کنید تا به غار برسید ، قبلا پله نداشت ولی کم کم برای آن پله درست کردند تا به غار حرا برسید، این غار بزرگ و عمیق نیست،مانند یک تخته سنگ است که آنجا گذشته شده است،ازانتهای این تخت سنگی که نگاه کنید خانه خدا مشخص است ، وقتی در این غار می ایستی روبروی خانه خدا قرار داری،این غار تنها برای یک یا دو نفر به حالت نشسته و یک نفر هم ایستاده ظرفیت دارد،پیامبر خدا(ص) در ماه های مبارک رمضان، قبل از بعثت روزها با دهان روزه در اینجا عبادت می کرد. برای این که خدا او را تربیت کند و او را کامل گرداند تا بتواند ما را دستگیری کند، او یک انسان رئوف و یک انسان مهربان است ،آیه ای که ابتدای سخن خدمت شما عرض کردم، آیه شیرین و زیبایی است که خداوند می فرماید: « لَقَد جاءَكُم رَسولٌ مِن أَنفُسِكُم » ما از جنس خود شما انسانها، پیامبری برای شما فرستادیم که از ملک نیست، از جنس خود شما انسان هاست که نگویید او ملک است با ما فرق میکند یا بگویید از اجنه است که قدرت مافوق دارد او نیز مانند شما انسان است ، غذا می خورد، آب می نوشند، خسته می شود ،فکر می کند ،شمایل و ظاهر او نیز مانند خود شماست چون از جنس خود شماست، نیازها وگرفتاریهای شما را بهتر می‌شناسد « عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم » مردمی است ، مشکلات شما را درک می کند،سختی های شما را می دادند « حَريصٌ عَلَيكُم» دلسوز شماست. بعد از خداوند دلسوز ترین فرد به تمام بشریت به غیر از حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم کسی را نداریم بسیار به شما انسانها علاقه مند است « بِالمُؤمِنينَ رَءوفٌ رَحيمٌ » با همه مهربان است ولی عاشق، دل باخته و غمخوار انسانهای مومن و با ایمان است و نسبت به انسانهایی که ایمان دارند بسیار دلسوز و مهربان است .(1) چنین شخصیت ناب و عزیزی برای دستگیری ما انسان ها آمده است .

آغاز نبوت و نزول قرآن :

در چنین روزهایی پیامبر خدا(ص) به غار حرا می آمدند و حضرت خدیجه سلام الله علیها از شهر مکه با پای پیاده برای پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم آب و غذا می آورد. گاهی اوقات نصف راه را پیامبر می آمد و نیمه دیگر راه را حضرت خدیجه تا یکدیگر را ملاقات می کردند، در چنین روزی 27 رجب، فرشته وحی با تمام هستی خودش با شکل واقعی خودش از شرق و غرب عالم شمال و جنوب تمام افق ها را گرفته بود بر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد،این مارجا را زبان رسول خدا بشنوید:
جبرئیل بر من وارد شد و کتابی و نوشته‌ای همراه خود، آورد و گفت : " اقْرَأْ " بخوان ... گفتم : نمی‌توانم بخوانم، در این حالت جبرئیل قلب مرا فشار داد و رها کرد و گفت بخوان، گفتم نمی‌توانم، تا سه بار این کار اتفاق افتاد، تا اینکه در آخرین دفعه گفتم چه چیز را بخوانم گفت: * بسم الله الرحمن الرحیم* اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ ( بخوان به نام پروردگارت که جهان را آفرید)(2) اینکه چرا جبرئیل فرمود به اسم رب بخوان ، نکته دارد، چون رب کسی است که تو را تربیت کرده است، به اسم کسی که مربی شما بوده است و شما را به کمال رسانده است، بخوان. آن مربی شما را برگزیده است که انسان ها را مانند خودت کامل کنی. هدف پیامبر خدا این است هدف رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تنها ایجاد عدالت نیست، البته عدالت خیلی مهم است اینکه جلوی ظلم گرفته شود و انسانها را از طاغوت ، استکبار و استثمار، سلطه پذیری نجات دهد و با ظلم مبارزه کند و غل و زنجیر را از اعتقادات و افکار انسان ها باز کند، پیامبر خدا باید همه انسان ها را مانند علی بن ابیطالب علیه السلام تربیت کند یعنی ما چنین ظرفیتی داریم ما انسانها ظرفیت نامحدودی داریم پیامبر خدا می‌خواهد همه ما انسان ها مانند علی بن ابی طالب علیه السلام شویم ، انسان موجود عجیبی است ودارای ظرفیت بالایی است. این شعر منسوب به حضرت امیر المؤمنین علیه السلام است: « أتزعم انک جِرم صغیر ** و فیک انطوی العالم الاکبر ) یعنی آیا گمان کرده ای که تو یک جسم و ماده کوچکی هستی در حالی که در تو عالم بزرگی نهفته است.
انسان می تواند به مقامات بسیار بالایی برسد و رشد پیدا کند، انسان نامحدود است از یک نطفه گندیده و بدبو آفریده شده است ولی توانایی وجودی او نامحدود است ، او خدایی است و نیستی و نابودی در او متصور نیست ،حال ما که قرار است همیشه باشیم بنابراین به یک مربی نیاز داریم که دست ما را بگیرد ما باید ابدی باشم، از خداییم و با خدا باشیم بنابراین نیاز به یک مربی داریم، مربی ما این شخص نازنین است این شخصیت بزرگ که آمده است تا دست همه انسانها و بشریت را بگیرند این هدف بعثت است که هدف بسیار بزرگی است، روز ۲۷ ماه رجب به شرافت بزرگترین حادثه تاریخ جهان ،شرافت پیدا کرده است .قرآن می فرماید : « وَالْعَصْرِ * إِنَّ الإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ * إِلاَّ الَّذِینَ آمَنُوا »(3) در این خداوند به ما می گوید: ای انسان ! اگر تو راه درست را در زندگی برنگزینی، ضرر خواهی کرد ، سرمایه وجودی تو بسیار بزرگ و نامحدود است، مراقب باش که سرمایه عمر خود را از دست ندهی که دچار خسران خواهی شد، مانند یخ فروش، اگر مردم یخ او را نخرند سرمایه خود را باخته است یعنی سود که نبرده است به کنار، اصل سرمایه خود را نیز از دست داده است، این خسران است ، پس مراقب باش ای انسان که تو در مسیر خسران هستی و سرمایه های نامحدود خود را از دست خواهی داد مگر اینکه :« إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ »(4)خدا را پیروی کنید و انسان کامل شوید، رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم را الگوی خود قرار دهید تا این انسان کامل دست تو را بگیرد و تو را به کمال برساند و نواقص تو برطرف شود و شرافت پیدا کنی و اشرف مخلوقات شوی.
پیامبر(ص) با این هدف آمده است که همه انسانها مانند حضرت علی علیه السلام انسان کامل شوند تاهمه بانوان عالم مانند فاطمه زهرا سلام الله علیها کامل شوند این هدف بزرگ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است این چیزی است که امروز جامعه بشری برای نجات خود به این الگو نیاز دارد به این شخصیت بزرگ به این انسان خیرخواه و رئوف نیازمند است ولی متاسفانه جهان با این شخصیت بزرگ از راه دشمنی وارد شد، به نامش، به یادش ، به ارزش هایش و به کتابش که معجزه اوست حمله کردند.

قرآن، معجزه جاویدان :

هر پیامبری معجزه‌ای دارد و معجزه پیامبر ما کتاب قرآن است ،حضرت عیسی مسیح علیه السلام مُرده را زنده میکرد، با گل پرنده را درست میکرد و به آن جان می داد ،مریض را شفا می داد. معجزه حضرت موسی علیه السلام عصای او بود که تبدیل به اژدها شد ،دست خود را از زیر بغل بیرون می‌آورد این دست مانند خورشید می‌درخشید . هر پیامبری یک معجزه دارد ولی معجزه جاوید ماندگار و همیشگی پیامبر ما حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم قرآن مجید است که انسان ساز است این قرآن برای این آمده است تا انسانها را درست کند و جامعه را درست کند روابط انسانی را درست کند تاکنون کسی نتوانسته است با قرآن مبارزه کند، امروز هم قرآن تحدی دارد یعنی مبارز می طلبد و می گوید اگر به من ایمان ندارید و گمان می کنید که انسانها مرا نوشته اند و من نوشته دست بشر هستم، ای ادیبان جهان دور هم جمع شوید و اگر می‌توانید ده سوره مانند قرآن بیاورید ، هرگز نمی توانید. اگر می توانید یک سوره مانند قرآن بیاورید! تا کنون از زمان نزول قرآن تا به امروز همه ادیبان جمع شدند ولی نتوانستند حتی یک سوره کوچک مانند سوره های قرآن بیاورند اگر این قرآن از طرف خدا نیست و دروغ است چرا نمی توانند یک سوره مانند سوره های قرآن بیاورند قرآن معجزه ی جاوید است، پیامبر ما معجزه جاوید دارد انسان دلسوزی است این روز را به همه شما عزیزان و بزرگواران تبریک و تهنیت عرض می کنم .

پیامبر، طبيبّ دوّار بطبّه :

آخرین مطلب راجع به این پیامبر عزیز این باشد که امیرالمومنین علیه السلام می فرماید : « طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ » (5)چه جمله زیبایی راجع به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند . در قدیم دکتران و طبیبان دو گروه بودند ، یک نوع حکیم و طبیب بود که در مطب خود می نشست و بیماران برای درمان در خود به او مراجعه می کردند مانند دکتران امروز، اما یک طبیب دیگر بود که دوره گرد بود ،کیف طبابت خود را بر می داشت و خانه به خانه دنبال مریض می گشت ، به محله ها و روستاها می رفت و بیماران را پیدا و آنها را درمان می‌کردند، امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: پیامبر خدا در خانه ننشسته است تا مردم به سراغ او بیایند، او "طبیب دوار بطبه" است ، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم یک طبیب دوره گر است که میخواهد دست انسان ها را بگیرد و از آنها دستگیری کند، آنها را نجات دهد تا جایی که خداوند می فرماید: ای پیامبر آرام باش و اینقدر دلسوزی نکن « لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ أَلّا يَكُونُوا مُوْمِنِينَ » (6) (ای رسول ما) تو چنان در اندیشه هدایت خلقی که خواهی جان عزیزت را از غم اینکه ایمان نمی‌آورند هلاک سازی! تو وظیفه خود را انجام داده ای! پیامبر ما دارای چنین شخصیتی است ، چنین فرد بزرگی برای هدایت و دستگیری ما از طرف خدای متعال انتخاب شده است و ما قدرت نامحدود داریم ، عمر ما محدود به ۵۰ _۹۰ سال زندگی در این دنیا نیست. اگر این مطلب را باور کنیم و با تمام وجود به این مطلب ایمان بیاوریم که ما ابدی هستیم، نوع زندگی و نگاه ما به زندگی تغییر خواهد کرد و فکر ما تغییر خواهد کرد ، وخودمان را برای ابدیت ، ماندگاری و عمر نامحدود آماده ومهیا می کنیم ، عمر محدود دنیوی ما زود تمام خواهد شد و ما خودمان را برای ابدی بودن آماده می‌کنیم سعی کنیم تا اخلاق خدایی را در وجود خود داشته باشیم.ان شاءالله

خدایا به حق محمد و آل محمد ما را خدایی قرار بده و اخلاق و رفتار ما را اخلاق و رفتار رسول خود قرار بده

پی نوشت:

1- سوره مبارکه التوبة آیه ۱۲۸

2- سوره مبارکه علق ،آیه 1

3- سوره مبارکه العصر،آیات 1-3

4- سوره مبارکه آل عمران،آیه 31

5- نهج البلاغه، خ 108

6- سوره مبارکه شعرا،آیه 3



خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.
اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی.

اهمیت نماز جمعه :


در توصیه به تقوا اهمیت نماز جمعه را توصیه می کنم ، نماز از مهمترین اعمال عبادی و خیمه و عمود خیمه دین است ، در میان نماز ها ، نماز جمعه از اهمیت بالایی قرار دارد، انشاالله همه شما نمازگزاران روز جمعه در روز قیامت در صف اول رحمت خداوند قرار دارید .کسانی که بیشترین حضور را در نماز جمعه داشته باشند ، در روز قیامت نزدیک ترین فرد به رحمت و محبّت پروردگار هستند زیرا روز قیامت هر کسی با اعمال خود سنجیده می شود؛ ان شاالله در پرونده ما بیشترین حضور را نسبت به نماز جمعه داشته باشد ؛ دوستان، آشنایان و خانواده خودتان را هم به نماز دعوت کنید ، هر مقدار که ارتباط با خدا در جامعه بیشتر باشد، مشکلات هم کمتر خواهد بود . ان شالله که حضور بیشتری در نماز جمعه داشته باشیم .

فضیلت ماه رجب:

ایام عمر به سرعت می گذرد، یک روز نوزاد بودیم ، جوان شدیم ، میانسال شدیم و پیر میشویم. به یک چشم به هم زدن ایام خیلی زود میگذرد ، چه خوب است که از این ایام بهره ببریم. ایام ماه رجب،ایام بهره بردن است ، هر چه را باید تجربه می کردیم،کردیم. از پست و مقام و مال دنیا همه را تجربه کردیم ،به هر چه باید می رسیدیم، رسیدیم. از این به بعد سعی کنید تجربه دیگری در زندگی داشته باشیم یک نگاه ابدی به خودمان داشته باشیم . مثالی را خدمت شما نمازگزاران عزیز عرض می کنم شما قصد دارید روی تخته سیاه یک مطلب خوب را با خطی زیبا بنویسید ، تا زمانی که نوشته های قبلی روی این تخته سیاه را پاک نکنید، نمی توانید به جای آن چیزی بنویسید. قلب انسان نیز همین گونه است، قلب من و شما نیز زنگار می گیرد اگر می‌خواهید به او نقشی بدهید باید نقش های قبلی را پاک کنیم تا قلب خود را پاک نکنید نقش جدید نمیگیرد، وقت این کار و بهار آن در ماه رجب است ، ماه رجب بهار استغفار است .پیامبر خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : « رَجَب شَهرُ الإستِغفارِ لِأمّتی، فَأکثروا فیه الإستِغفار فَإنّهَ غَفورٌ رَحیم»(7) رجب ماه استغفار برای امت من است، تا می‌توانید در این ماه استغفار کنید کهخداوند توبه پذیر است و ما را می بخشد . خداوند بسیار مهربان است از ارزش وجودی این ماه بهره ببرید از شبها و روزهای آن نهایت استفاده را ببرید، خانم ها می توانند هنگام آشپزی ، زیر لب ذکر « استغفرالله ربی و اتوب الیه » را با خود زمزمه کنند، استغفرالله به معنای این است که خداوندا من خطا کردم، تو خدای خوبی هستی من اشتباه کردم ،تو تار و پود مرا سیاه نیافتی تو به من لطف داری و با من مهربان هستی و هر ناخوشایندی هست،عامل آن خود من هستم، بنابراین بهره بردن از استغفار خیلی موثر است، گره های زندگی را باز می کند و برکات را برای انسان نازل می کند وقتی انسان گردن کشیده و متکبر است به جایی نمیرسد هرگز نخورد آب زمینی که بلند است تا متواضع نشوی به درگاه خداوند نروی و استغفار نکنید و به خطای خود اقرار نکنید ، به جایی نخواهید رسید که این را به خاطر بسپارید زمان استغفار، ماه رجب است که از آن بهره کافی را ببرید .

انقلاب اسلامی ادامه راه بعثت رسول خدا(ص):

اهمیت بعثت را در خدمت شما عرض کردم یک بخشی از اهداف بعثت این است که سلطه گری باشد، ظالم نتوانند به ظلم خود به دیگر بندگان خداوند ادامه دهد، پذیرش ظلم هم نباشد، امروز جهان را برای خودشان تقسیم کردند آمریکایی‌ها خودشان را سرور ،آقا و سلطه‌گر می دانند و بقیه مردم باید سلطه پذیر، نوکر و رعیت باشند . چنین دنیایی شده است، نظام جمهوری اسلامی ایران حضرت امام رحمة الله علیه این قاعده را به هم زده است و گفتند ما نمی خواهیم نوکر شما باشیم ، زیر سلطه شما باشیم و می‌خواهیم خودمان آقا و سرور باشیم و به کسی ظلم نمی کنیم، هدف جمهوری اسلامی همواره هدف رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است ادامه همان راه بعثت است. ولی امروز در فضای مجازی علیه امام، علیه مقام معظم رهبری و علیه نظام جمهوری اسلامی فضاسازی دروغ زیادی شده است و تهمت های زیادی زده میشود ولی هدف از جمهوری اسلامی و هدف امام این مرد بزرگ و هدف مقام معظم رهبری این است که ما زیر بار ظلم نمی‌رویم تا ناموس ما حفظ شود و زیر دست آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و داعش و منافقین نیفتد و کسی نتواند به خاک ما میهن ما و ناموس ما تجاوز کند.

آمریکا تنها به دنبال سلطه گری در جهان:

اخبار این روزهای اوکراین را می شنوید که روسها به آنها حمله کرده‌اند، اوکراین یکی از اقوام بزرگ شوروی‌ سابق است که بخش بزرگ اتمی و هسته های شوروی سابق در اکراین بوده است وقتی شوروی از هم پاشیده شد ، اوکراین تبدیل به یک کشور مستقل شد آمریکایی‌ها آن را حیاط خلوت خود به حساب آورده اند و به آنها گفتند شما اتمی و هسته ای خود را تعطیل کنید ما از تمامیت ارضی شما و امنیت شما دفاع خواهیم کرد.امروز آمریکایی ها و ناتو به کنار مرز روسیه آمدند و برای روسیه ناامنی ایجاد کردند،اوکراین در اختیار امریکایی ها قرار گرفته بود و ایجاد ناامنی برای روسیه شده بود روسها به اوکراین حمله کردند. رئیس جمهور اوکراین گفته بود امریکایی ها ما را تنها گذاشتند ما هیچکس را نداریم. این به معنای سلطه‌گری امریکاست که در کشورهای دیگر مانند لیبی نیز اتفاق افتاد . در ایران هم در زمان محمدرضا پهلوی صور ت گرفت ، شاه ایران سال‌ها نوکران آمریکایی‌ها بود و به آنها سجده می‌کرد ولی وقتی بیمار شد ، امریکایی ها او را به بیمارستان خود راه ندادند تا او را مداوا کند، صدام هم وقتی به درد آنها نخورد او را دور انداختند، این رسم سلطه‌گری است که امام بزرگوار این را به ما یاد داد که سلطه پذیر نباشیم وزیر بار ظلم نباشید. این را اسلام به ما یاد داده نه ظلم کنید و نه ظالم باشید که هدف نظام جمهوری اسلامی نیز همین است.

مناسبتهای هفته:

شهادت موسی بن جعفر علیه السلام:

بیست و پنجمین ماه رجب شهادت موسی بن جعفر علیه السلام است که آن را به شما تسلیت عرض می‌کنم.

مبعث پیامبر اکرم (ص) :

خداوند به همه ما توفیق دهد که بتوانیم از ماه رجب و بخصوص از شب و روز بیست و هفتم ماه رجب بیشترین استفاده را ببریم، یکی از علمای قرن ششم به نام ابن بطوطه که از مدینه به سمت نجف حرکت می‌کرد می‌گوید مردم نجف در شب ۲۷ ماه رجب به زیارت آقا امیرالمومنین علیه السلام می آیند و بیماران خود را که افرادی فلج و نابینا هستند در کنار ضریح به آقا امیرالمومنین علیه السلام متوسل می کنند، نیمه‌های شب امیرالمومنین علیه السلام آنها را شفا میدهد. ابن بطوطه در قرن ششم اینها را نوشته است که مردم عراق در آن زمان ، شب بیست و هفتم را «لیله المحیا» شب زنده شدن می‌نامند ، اگر حاجت گرفتاری دارید و گره ای در زندگی شما افتاده است شب وروز بیست و هفتم ماه رجب ممتاز است روزه این روز و دعاهای آن ممتاز است ، در مفاتیح بخوانید این شب برای پناهنده شدن به خدای تبارک و تعالی و نجات انسان است، زیارت امیرالمومنین و زیارت رسول خدا را هم بخوانید، ان شالله بیشترین بهره را ببریم .

خدایا بر محمد و آل محمد آنچه خیر و خوبی است به همه ما عنایت بفرما

پی نوشت:

7- وسایل الشیعه، ج۱۰، ص۴۷۳


http://yascms.ir/emam/gozaresh/7esfand14001.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/7esfand14002.jpg
http://yascms.ir/emam/gozaresh/7esfand14003.jpg
http://yascms.ir/emam/gozaresh/7esfand14004.jpg




انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: مدیریت سایت
لینک مستقیم: http://www.yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9907