سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

سخنرانی امام جمعه محترم به مناسبت ورود حضرت امام خمینی(ره) در دبیرستان بنت الحسین


حضور و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم به مناسبت ورود حضرت امام خمینی (ره) در دبیرستان بنت الحسین در 12 بهمن 400


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG

الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیکم یا شهدا یا سعداء یا نجبا

قال ابوالحسن اول (ع): « رَجُلٌ مِنْ أهْلِ قُمَ یَدْعوُ النّاسَ إلَی الحَقِّ، یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الحَدیدِ» (1)

اولاً از حضور همه شما دانش آموزان عزیز ، مدیران عالی رتبه بخش، از ریاست محترم آموزش و پرورش جناب آقای جعفری و همکاران ایشان، مدیریت بسیار خوب این آموزشگاه سرکار خانم جعفری نژاد و همکارانشان، از حضور امام جمعه عزیز و محترم جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای رنجبر، بخشدار محترم ،فرماندهی محترم سپاه و نیروی انتظامی ،مدیران و مسئولین و خانواده های عزیز شهدا، جانبازان ،آزادگان وایثارگران صمیمانه تشکر می کنم .

ورود حضرت امام را به کشور گرامی می داریم ، قبل از این که چند نکته ای را درباره انقلاب اسلامی در آیینه آیات روایات و پیشگویی قرآن عرض کنم ، از قاری محترم ، مجری توانمند ،گروه سرود مدرسه امام رضا(ع) که سرود بسیار خوبی را اجرا کردند نیز تشکر می‌کنم .

پنج شنبه این هفته لیله الرغائب شب برآورده شدن آرزوهاست این شب را قدر بدانید باید یک سال دیگر را بگذرانیم تا بار دیگر این فرصت به ما دست دهد که در شب آرزوها حاجت بگیریم ؛ عبادت و بندگی و رسیدن به آرزوها در دوران نوجوانی و جوانی بسیار ارزشمند است .

پیشگویی انقلاب اسلامی در قرآن :


سوال این است : آیا در قرآن مجید آیات و روایاتی درباره انقلاب اسلامی مردم ایران شده است یا خیر ؟ آیا در مورد نهضت با این عظمت در قرآن مجید آیاتی وجود دارد یا خیر ؟ مفهوم چندین آیه از قران این است که خداوند خطاب به مسلمانان در رکاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید : اگر شما مسلمانان از دین خدا دست بردارید، ضرری به اسلام ، قرآن و دین خدا وارد نمی‌شود . شما نمی توانید نور خدا را خاموش کنید، نور خدا از سرزمینی دیگر با مردمی از قوم دیگر که خداوند آنها را دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند ،طلوع می کند. در سوره های مبارکه مائده ،جمعه و محمد (ص) این‌گونه آیات آمده است و اشاره به قوم برگزیده بیان شده است . در سوره مائده آمده است : « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ ...» (2) ای کسانی که ایمان آورده اید(مسلمانان در رکاب رسول خدا(ص) ) اگر شما به دین خدا پشت کنید، ضرری به خدا وارد نمی شود. "سَوْفَ"در زبان عربی به معنای آینده دور است ،در آینده ای دور خدای تبارک و تعالی قومی را می آورد که خدا را دوست دارند و خدا آنها را دوست دارد. افتخار بزرگی است که نصیب به آنها شده است که خدا آنها را دوست دارد و آنها زمینه دوستی با خدا را در وجود خود فراهم کردند، آنها هم خدا را دوست دارند . در سوره مبارکه محمد(ص) می خوانیم: « ... وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ» (3) همان محتوای سوره قبل است ، اگر شما پشت به دین خدا کنید ، خداوند قومی را جایگزین شما می کند که مانند شما نیستند و یا در سوره جمعه آمده است :« وَ آخَرِينَ مِنْهُمْ لَمّا يَلْحَقُوا بِهِمْ » (4) دیگرانی هستند که هنوز به اسلام ملحق نشدند .وقتی این گونه آیات نازل می شد، این سوال برای مسلمانان پیش آمد که یا رسول خدا این قوم بر جسته و برگزیده که خداوند آنها را دوست دارد و آنها خدا را دوست دارند و در راه خدا جهاد می کنند و هیچ خوف و ترسی هم به دل راه نمی دهند و خداوند به آنها عنایت دارد ،چه کسانی هستند ؟ در پاسخ به این سوال، روایاتی هم از اهل سنت و هم از مذدهب شیعه نقل شده است که پیامبر فرمود: اینها قوم سلمان هستند که پرچم حق و پرچم اسلام را بر دوش خواهند گرفت ، پیامبر(ص) دستش را بر شانه سلمان زد وفرمود: « هذا و ذووه... » همشهری های سلمان هستند؛

قیام مردی از قم :

در روایاتی هم از رسول خدا وهم از ائمه معصومین از کسی که شروع کننده این نهضت است ، نامبرده شده است. در روایتی که در مطلع سخن خدمت فرزندان عزیزم عرض کردم امام موسی بن جعفر(ع) می فرماید: « رَجُلٌ مِنْ أهْلِ قُمَ يَدْعوُ النّاسَ إلَی الحَقِّ» مردی از قم، مردم را به حق فرا می‌خواند(منشا انقلاب اسلامی و منشا زمینه سازی برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و آغاز قیام از قم بوده است) « يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبَرِ الحَديدِ.»و گروهی چون پاره‌های آهن (استوار)، پيرامون او گرد می‌آيند.«لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ » بادهای تند قدم هایشان را نمی لغزاند، «وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ » از نبرد و دفاع ترسی ندارند و «وَ لَا یَجْبُنُونَ » از آن خسته نمی شوند، «وَ عَلَى اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ ‏»و توکلشان بر خدا است «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ » و در نهایت کسانی باقی می‌ماند که تقوا داشته باشند(1) .پیداست که ریزش هایی نیز هست ولی انسان هایی با تقوی ثابت قدم هستند.

بشارت یاران روح الله :

روایتی در مورد حضرت امام (ره) خدمتتان عرض می کنم که کمتر در مورد دیگر بزرگان چنین روایاتی یافت می شود. مرحوم مجلسی نقل می کنند که : « أَقْبَلَ أَبُو بَكْرٍ وَ عُمَرُ وَ الزُّبَيْرُ وَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ جَلَسُوا بِفِنَاءِ رَسُولِ اللَّهِ ص » ابو بكر و عمر و زبير و عبد الرحمن بن عوف در صحن خانه حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم نشسته بودند « فَخَرَجَ إِلَيْهِمُ النَّبِيُّ ص» حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم هم (از حجره خويش) بيرون آمد « فَجَلَسَ إِلَيْهِمْ‏ » و در جمع آنها نشست، « فَانْقَطَعَ شِسْعُهُ فَرَمَى بِنَعْلِهِ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع » ناگاه بند كفش آن جناب كنده شد حضرت كفش خود را به على بن ابى طالب عليه السّلام داد تا اصلاح كند «ثُمَّ قَالَ »و فرمود: « إِنَّ عَنْ يَمِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْ عَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ» همانا از جانب راست خداوند عزّ و جل يا از جانب راست عرش، « قَوْماً مِنَّا » مردمى از ما (قومی از ما) « عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ » بر كرسى‏هائى از نور هستند « وُجُوهُهُمْ مِنْ نُورٍ » كه صورتهاشان از نور « وَ ثِيَابُهُمْ مِنْ نُورٍ » و لباسهايشان از نور، « تَغْشَى وُجُوهُهُمْ أَبْصَارَ النَّاظِرِينَ دُونَهُمْ » نور آنها چشمهاى بينندگان از غير آنها را پر كند، « قَالَ أَبُو بَكْرٍ» ابو بكر گفت :« مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ » آنها چه كسانى هستند يا رسول اللَّه؟ « فَسَكَتَ» حضرت سكوت فرمود.« فَقَالَ الزُّبَيْرُ » زبير پرسيد :« مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ» يا رسول اللَّه آنها كيانند؟ « فَسَكَتَ » سكوت فرمود «فَقَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ » عبد الرّحمن پرسيد «مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ » يا رسول اللَّه آنها كيانند؟ « فَسَكَتَ » باز چيزى نفرمود، «فَقَالَ عَلِيٌّ ع» تا حضرت على عليه السّلام سؤال كرد، «مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ » يا رسول اللَّه آنها كيانند؟ « فَقَالَ هُمْ قَوْمٌ تَحَابُّوا بِرَوْحِ اللَّهِ » فرمود آنها كسانى هستندكه به واسطه روح الله با هم دوستى كنند(به برکت روح الله به هم پیوستگی یپدا کردند و روح الله عامل وحدت و همدلی آنهاست.) «عَلَى غَيْرِ أَنْسَابٍ وَ لَا أَمْوَالٍ » و دوستيشان بر پايه نژاد و مال نيست، « أُولَئِكَ شِيعَتُكَ » يا على آنها شيعيان تو هستند «وَ أَنْتَ إِمَامُهُمْ يَا عَلِيُ‏ » و تو امام آنهايي.(5)این روایات ، مدال های قرآنی و مدال های بزرگ الهی نسبت به ملت ایران است .

ایران قبل از انقلاب اسلامی اسیر دست طاغوت بود:

فرزندان عزیزم در دوران طاغوت ، هم جان ما اسیر بود وهم دین ما اسیر بود و هم مملکت ما اسیر بود ، امام بود که آزادی را به ما ارزانی داد و دین را آزاد کرد ،مساجد را آزاد کرد ،جان ما را آزاد کرد ،کشور ما آزاد شد، امیرالمومنین در عهدنامه به مالک اشتر می‌فرماید : « « فَإِنَّ هَذَا الدِّينَ قَدْ کَانَ أَسِيراً فِي أَيْدِي الاَشْرَارِ »(6) دین اسیر دست بنی امیه و اشرار بود . قرآن ونماز خواندن بود ولی همه اسیر بودند من دین را آزاد کردم بنی امیه « يُعْمَلُ فِيهِ بِالْهَوَى، » از روی هوا و هوس با دین برخورد می کردند . « وَتُطْلَبُ بِهِ الدُّنْيَا » و برای ریاست دنیا و به دست آوردن دنیا دین را به کار بردند. امیرالمومنین(ع) می‌فرماید: من اسلام ناب و دین را آزاد کردم. امام بزرگوار نیز جان ما را آزاد کرد ، دین ما را آزاد کرد ؛ ما در زمان طاغوت نماز می‌خواندیم ولی نمازی که اسیر دست طاغوت بود، مملکت اسیر دست آمریکا بود؛ امریکایی‌ها به شاه فرمان می دادند؛ آمریکایی‌ها به شاه اعلام کرد : امینی باید نخست وزیر تو باشد و یا فلان شخص را به عنوان رئیس ساواک بگذار ؛ شاه اختیاری از خود نداشت ، انگلیسی‌ها خود رضاشاه را آوردند و برداشتند .محمدرضا پهلوی را آمریکایی‌ها از طریق کودتا بر سرما آوردند ، تا بتوانند براحتی اموال ما غارت کنند و ما آن زمان هیچ ارزشی نداشتیم، در این مملکت سگ آمریکایی ارزش بیشتری از یک مرجع تقلید و یا شاه مملکت داشت، از همه مردم ما ارزش بیشتری داشت . هویدا در یک جا ‌گفت : در اهواز مکانی بود که آمریکایی‌ها در درب ورودی آن نوشته بودند : ورود سگ و ایرانی‌ها ممنوع!! برای ماندن در ایران از ما حق توحش می گرفتند، همه چیز ما وابسته بود . صنایع نظامی ما وابسته بود ، یکی از همافران می گفت ما جرات نداشتیم هواپیماهای f-۴ را باز کنیم اگر خراب می شد باید آن وسیله را در آمریکا تعمیر می کردند، ما هیچ نبودیم . در همین چترود نگاه کنید ، نه خیابان بود، نه بهداشت، نه دانشگاه و یا مدرسه ای، امکانات امروز، از برکت انقلاب و امام و شهدا است. البته ما باید بیشتر از این پیشرفت می‌کردیم و قانع به این مقدار نمی ماندیم. علی رغم همه محاصره اقتصادی که آمریکا بر علیه ما داشته است و خود آنها اعلام کردند که شکست خورده است، وضعیت ما باید بهتر می بود و در این میان کم کاری و اختلاس برخی مدیران هم مشکل آفرین شد ولی علی رغم همه این مشکلات ناخدای این کشتی، کشتی را در این دریای متلاطم و طوفانی به سمت ساحل نجات هدایت کرد ، هرچند ممکن است در کشتی زد و خوردی باشد و بحث شود. امروز پرچم این انقلاب به دست مقام معظم رهبری است وایشان زمینه ساز ظهور امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) است .

ایرانیان زمینه سازان ظهور:

آخرین کلام را خدمت شما عرض کنم، پیامبر خدا می فرماید : يخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَيوَطِّئونَ لِلمَهدي سُلطانَه»(7) ملت ایران قیام می کند و زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الامر است، این پرچم به طور قطع و یقین به دست مبارک حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد رسید . شهدای ما ملت ایران و شما جوانان زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الامر(عج) هستید؛ آینده این انقلاب بسیار درخشان است و این پرچم و این نهضت به دست صاحبش خواهد رسید، ان شاءالله

همه شما در پناه حضرت حق موفق و سربلند باشید

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

پی نوشت:

1- بحارالأنوار، ج. ۵۷، ص. ۲۱۶،

2- سوره مبارکه مائده، آیه 54

3- سوره مبارکه محمد، آیه 38

4- سوره مبارکه جمعه،آیه 3

5- بحارالانوار جلد 68 (در برخي از چاپها جلد65) صفحه 139

6- نهج البلاغه ، نامه 53

7- سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1368، ب 34، ح4088



انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: مدیریت سایت
لینک مستقیم: http://www.yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9903