سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

خوش اخلاقی، بهترین سرمایه انسانی / شكسته شدن حكومت نظامی به فرمان امام خمینی(ره) توسط مردم انقلابی ایران


خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در روستای ده زیار ، مورخه1400/11/15


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقام این روستا و منطقه ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

امیدوارم خداوند متعال در این ایام خجسته دهه فجر انقلاب اسلامی ما را جزء یاران و سربازان حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بدهد . از حضور مومنانه همه شما همه شما خواهران و برادران نمازگزار و از مجری محترم ،قاری محترم ، موذن محترم و دست اندر کاران نماز جمعه تشکر می کنم .دو هفته نماز جمعه را در ده زیار برگزار کردیم که جای تشکر دارد از مردم شریف ده زیار و همه شما مؤمنان که نماز بسیار باشکوه برگزار شد .به نظر بنده و با توجه به تجربه‌ای که از جاهای دیگر داشتم در این ایام کرونا به اندازه یک شهر ۳۰ هزار نفری مردم ده زیار و شما بزرگواران در نماز جمعه حضور پیدا کردید و با توجه به محدودیت های کرونایی که وجود داشت، امکان جابجایی نماز جمعه نبود ولی چون ضرورت بود تا یک علاقه ای ایجاد شود و روز به روز بر گسترش نماز جمعه بخش، از نظر کیفی و کمی افزوده شود و شاهد حضور بیشتر شما نمازگزاران عزیز خصوصاً جوانان و نوجوانان ، روحانیون محترم و مدیران و مسئولین در نماز جمعه باشیم،این کار صورت گرفت.

دهه مبارکه فجر انقلاب اسلامی را خدمت شما خواهران و برادران تبریک عرض می کنم، انقلاب اسلامی احیا گر اسلام ناب محمدی بود.انقلاب اسلامی در دوران معاصر ، احیا گر نهضت سیدالشهدا و مکتب حضرت زهراست ونیز احیاگر اسلام ناب در عصر غیبت است و زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الامر علی الله تعالی فرجه الشریف است .

خوش اخلاقی، بهترین سرمایه انسانی :


در این خطبه به این موضوع می پردازیم که نهضت و بعثت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در عصر تاریک جاهلیت به چه هدفی بوده است؟ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم هدف خودشان را چنین بیان می کنند : « إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ » (1) من از طرف خدای متعال مبعوث شدم تا اخلاق والا را تکمیل کنم. بخشی از اخلاق پیامبران گذشته بیان کرده بودند ،رسول خدا تکمیل کننده راه همه انبیا و اوصیا بودند و مبعوث شدند تا اخلاق والا در جامعه گسترش پیدا کند و مردم اخلاق خدایی پیدا کنند. بهترین سرمایه برای یک انسان حسن خلق و خوش اخلاقی است . در روایتی امام حسن علیه السّلام فرمودند: « إنَّ أَحسَنَ الحَسَنِ الخُلُقُ الحَسَنِ » (2) خوب ترین خوب ها این است که انسان اخلاق خوب داشته باشد.

تفاوت محاسن و مکارم اخلاقی:


ما یک حُسن خلق داریم و یک مکارم اخلاق . حسن خلق این است که در مقابل خوبی و محبت ما هم خوبی کنیم ، در مقابل احسان و محبت دیگران ما هم خوبی کنیم ولی اخلاق والا بسیار قیمتی است شاید ما در مقابل خوبی دیگران خوبی کنیم ولی ممکن است اگر کسی رفتار بدی را با ما داشته باشد ما هم بدی می کنیم .مثلا اگر او قطع رحم کرد و یا فحاشی کرد ما هم با او قطع رابطه کنیم، فرد بدی هم نیست و حسن خلق دارد ولی چون به ما بدی کرد، ما هم ب او بدی می کنیم، چون از ما قهر کرده است ما هم با او قهر می کنیم، به این اخلاق، مکارم اخلاق یا اخلاق والا نمی گویند. منظور از مکارم اخلاق چیست؟ که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: من مبعوث شده ام تا مردم اخلاق بالا داشته باشند؟ اخلاق والا این است که اگر کسی با شما قطع رحم و یا قطع ارتباط کرده است ،شما با او ارتباط برقرار کنید. اگر به شما ظلم شد ، شما گذشت کنید. در این صورت شما دارای اخلاق والا هستید .

برخورد امام حسن ع با کسی که اهانت کرد:

معاویه شخصی را به مدینه فرستاد و به او گفت حسن بن علی را پیدا کن و در میان کوچه و بازار نزد همه مردم تا میتوانی به او توهین کن و به پدر و مادرش فحش و ناسزا بده و آبروی او را ببر.خود آن شخص می گوید که به مدینه رفته بودم. مردی را دیدم که بر مرکبی گران قیمت سوار شده و لباسهای نفیسی پوشیده بود. از شکوه او خوشم آمد. پرسیدم: «او که بود؟» گفتند: «حسن بن علی بن ابیطالب.» وقتی نام علی را شنیدم، سینه ام دریایی از کینه و دشمنی علیه او شد. به او حسادت کردم که چرا علی باید چنین فرزندی داشته باشد؛ از این رو، نزد او رفتم و با تندی گفتم: «تو پسر علی هستی؟» فرمود: «آری! فرزند اویم.» سپس من تا توانستم به او و پدرش ناسزا گفتم.او صبر کرد تا سخنانم پایان یابد. سپس با خوشرویی از من پرسید: «به گمانم در این شهر غریبی. اگر به خانه نیازداری، به تو خانه می دهم. اگر به مال نیاز داری به تو ببخشم. اگر کمک دیگری می خواهی، بگو تا انجام دهم. شاید مرا با شخص دیگری اشتباه گرفته ای. اگر جایی می خواهی بروی تو را راهنمایی کنم و اگر بارت سنگین است، در آوردن آن به تو کمک کنم. اگر گرسنه ای سیرت کنم. اگر برهنه ای، تو را بپوشانم. اگر بارت را به خانه من بیاوری و تا وقتی در این شهر هستی، میهمان من باشی، خوشحال می شوم. منزل من بزرگ است و برای آسایش تو فراهم است.»مرد شامی با دیدن این همه گذشت و مهربانی، اشک شرمساری می ریخت و می گفت: «گواهی می دهم که جانشین خدا بر زمینی و خدا بهتر می داند که بار رسالت را بر دوش چه کسی گذارد. تا اکنون تو و پدرت را بیش تر از همه مردم دشمن می داشتم؛ ولی اکنون شما دوست داشتنی ترین بندگان خدا نزد من هستید.» سپس آن مرد به خانه امام مجتبی(ع) رفت و تا وقتی در مدینه حضور داشت، میهمان حضرت بود. از آن پس، از بهترین دوستداران آن خاندان شد.(3) این اخلاق ، اخلاق والا و مکارم اخلاق است در مقابل بدی خوبی کردن یک هنر است.

هدف از انقلاب اسلامی :

پیامبر خدا (ص)می فرماید : من مبعوث شدم تا این نوع اخلاق در جامعه رواج پیدا کند. انقلاب اسلامی بر همین مبنا شکل گرفت ما انقلاب کردیم تا حاکمیت خدا در زندگی ما باشد نه حاکمیت هوای نفس و نه حاکمیت غیر خدا و طاغوت باشد. انقلاب اسلامی برپا شد تادستورات خدا در زندگی شخصی ، خانوادگی ،اجتماعی و در کوچه و بازار حاکم باشد . هدف از انقلاب این بوده است. حال چه مقدار ما موفق شدیم تا اخلاق والا در جامعه گسترش پیدا کند ،جای بحث دارد ولی هدف از انقلاب اسلامی این بود.

تبیین و ترویج مکارم اخلاقی؛ هدف بعثت نبی اکرم (ص)

در روایت داریم که « مِنْ رَوْضَةِ اَلْوَاعِظِينَ قَالَ رَجُلٌ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ » مردى به رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله عرض كرد: « خَبِّرْنِي عَنْ مَكَارِمِ اَلْأَخْلاَقِ » مرا از مكارم اخلاق مطلع ساز

گذشت از كسى كه به تو ظلم كرده :

« قَالَ اَلْعَفْوُ عَمَّنْ ظَلَمَكَ » فرمود:گذشت از كسى كه به تو ظلم كرده ، در مقابل ظلم و ستمی که به تو شده است اگر گذشت کردی این هنر است و اخلاق والاست .


رابطه با كسى كه با تو قطع رابطه نموده:

در ادامه حضرت می فرماید: « وَ صِلَةُ مَنْ قَطَعَكَ » رابطه با كسى كه با تو قطع رابطه نموده، با کسی که با شما قهر کرده است، آشتی کنی. برخی افراد عادت خوبی دارند قبل از سفر کربلا یا حج حلالیت می طلبند و با کسی که با آنها قهر است آشتی می کنند .چند روز پیش شخصی به من زنگ زد که یک نفر به من فحاشی کرده است و قهر هستیم . الان من عازم سفر زیارتی هستم، به نظر شما تکلیف من چیست؟ اگر تماس بگیرم واو مرا تحویل هم نگیرد چه کنم؟ من به او گفتم شما کار درست را انجام بده ، تلفنی یا حضوری از آن فرد، حلالیت بطلب و به او بگو من می خواهم به سفر زیارتی بروم و دوست ندارم پشت سر من دلی شکسته باشد اگر از دست من رنجیده ای طلب عفو دارم، مرا ببخش. صله رحم نسبت به کسی که با شما قطع ارتباط کرده است ، به این اخلاق والا میگویند .چند درصد ما در اجتماع به این هدفی که رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم مبعوث شده اند، آراسته شده ایم؟ چقدر توان داریم این گونه باشیم ؟

بخشیدن به کسی که شما را محروم کرده:

مورد بعدی که رسول خدا بیان می کنند : « وَ إِعْطَاءُ مَنْ حَرَمَكَ »بخشیدن به کسی که شما را محروم کرده است ، مثلا شخصی در مسند کاری قرار گرفته است که شما را محروم کرده است، روح شما بزرگ است و شما مانند او رفتار نمی کنید و او را می بخشید، او شما را محروم کرده است ولی شما گذشت می کنید. « وَ قَوْلُ اَلْحَقِّ وَ لَوْ عَلَى نَفْسِكَ » گفتن حق و لو به ضررت باشد، در جایی از شما شهادت میخواهند، اگر شما سخن حق بگویید ممکن است برای شما ضرر داشته باشد در اینجا اخلاق والا این است که شما حق را بگویید ولو این که به ضرر شما تمام شود نه اینکه حق را کتمان کنیم(4). آنچه گفته شد چهار نمونه از اخلاق والا بود ، هدف رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم و هدف جمهوری اسلامی و هدف حضرت امام خمینی رحمت الله علیه این بود تا در جامعه اخلاق والا گسترش پیدا کند .

ماه رجب، ماه بندگی و استغفار :

فرارسیدن ماه رجب را تبریک عرض می کنم ، شب گذشته هم شب لیله الرغایب ، شب برآورده شدن آرزوها بود. ماه رجب ماه خدا است از این فرصت ها استفاده کنید و خود را در معرض نسیم الهی قرار دهید. همانگونه که در بهار نسیم نوازشگر درختان را زنده می کند وجسم انسان را هم زنده میکند و اگر کسی در بهار پنجره خود را ببندد و از اتاق بیرون نیاید خودش را در معرض این نسیم قرار ندهد ، کوتاهی از خود شخص بوده است. در زندگی معنوی هم نسیم رحمت الهی می وزد انسان باید خودش را در معرض آن قرار دهد. خداوند می‌خواهد به بهانه های مختلف به بندگانش رحمت بفرستد این ماه را اصم نامیده اند که ماه ریزش فراوان رحمت خدا است، در این ماه خداوند می‌خواهد به بهانه‌های مختلف بنده خود را مورد لطف و رحمت قرار دهد. این ماه استغفار است به قدری که استغفار انسان رشد میدهد، هیچ چیز دیگری رشد نمی‌دهد. استغفار موجب رشد معنوی بالایی است و به معنای این است که خداوندا تو خوبی و هر بدی هست از ناحیه من است .گاهی اوقات ما در حوادث زندگی خود خدا را مقصر می دانیم و می گویم خدا با ما چنین کرده است و خدا را ظالم می دانیم ولی در استغفار می گوییم خداوندا خطا ، ظلم و معصیت و هر بدی هست از ناحیه خود ماست و آنچه خوبی است از ناحیه توست. استغفار به این معناست .دراین صورت ، اموال زیادی نصیب انسان می شود، فرزندان ما خوشبخت می شوند، رحمت بر انسان سرازیر می شود، آب فراوان می شود، قحطی از بین می رود ، اینها همه از برکات استغفار است . زندگی ها را رو به راه می کند تنگناها و گره های زندگی برداشته می شود . این ماه استغفار است ،ماه رجب بهار استغفار است.

مژده‌ ندای آسمانی از عطای بی انتهای خداوند در ماه رجب:

روایتی را خدمت شما بزرگواران عرض می کنم . از پيامبر گرامي اسلام(ص) درباره فضيلت ماه رجب چنین نقل شده است : « إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِي السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ الدَّاعِي » خداوند فرشته ای را در آسمان هفتم گمارده است که اسم این فرشته داعی دعوت کننده است .کار فرشته چیست ؟ « فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي ذَلِكَ الْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ » وقتي ماه رجب وارد مي‌شود، فرشته‌اي كه در آسمان هفتم است هر شب از ماه رجب تا به صبح ندا مي‌دهد: « طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ » خوشا به حال کسانی که یاد خدا می کنند خوشا به حال کسانی که قلب آنها زنده است و مشغول ذکر خدا هستند. ذکر خدا چیست؟ « استغفرالله ربی و اتوب الیه » بازهم فرشته ندا می دهد: « طُوبَى لِلطَّائِعِينَ »خوش به حال کسانی که اطاعت خدا را می کنند .سپس این ملک سخن خداوند را به ما می رساند : « وَ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى » خدای متعال می گوید: « أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي » من همنشین با کسی هستم که با من بنشیند و ذکر خدا بگوید، با خدا سخن می گوید هر کس با زبان خودش با خدا حرف بزند، می توان فارسی صحبت کرد. همه چیز خود را از خدا بخواهید ، حتی یک قوطی کبریت و همیشه باخدا حرف بزنید .«وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي » من اطاعت مي‌كنم از كسي كه از من اطاعت كند «وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي » هر كه از من طلب غفران كند، او را مي‌آمرزم .(5) خداوند می فرماید : من همنشین کسی هستم که با من بنشیند و مطیع من باشد. به حرف کسی گوش می دهم که به حرف من گوش بدهد. اطاعت می کنم از کسی که از من اطاعت کند.

حکایتی از پیر پالان دوز و اثر اطاعت خدا :

پیرمردی بود معروف به پیر پالان دوز که در زندگی همواره اطاعت خدا می کرد ، خداوند هم اطاعت او کرد، کسی را مسخره نکنید ، و هیچکس را در چشم خود ،کوچک نشمارید. شما نمی دانید شاید آن پیرمرد وپیر زن خمیده ولی خدا باشد و ما او را نشناسیم، از روی چهره که مشخص نمی شودکه او از بندگان خاص خداست یا نه، خداوند چهره بنده خاص خودش را پنهان کرده است و شناخته نخواهد شد،ولی زمانی که سخن می گوید متوجه می‌شویم که او دریایی از معرفت و عشق خدا در سینه دارد با اینکه بی سواد است ولی دل او زنده است و زنده دل است . سعی کنید در دنیا دل خود را زنده نگه دارید ، پیر پالان دوز از جایی رد می شد که دید کودکی در حال افتادن است،مادر کودک وحشت زده ونگران بود، ناگهان پیر پالان دوز گفت خدایا کودک را بگیر . بچه در دستان پیرمرد افتاد ، مردم دورش جمع شدند و گفتند توکدام ولی خدا هستی؟ آیا تو شاگرد امام زمان هستی ؟گفت من پالان الاغ درست می کنم . از او سوال کردند چه کردی به این مقام رسیدی ؟گفت من در زندگی اطاعت خدا کردم و هر چه خدا از من خواست، گوش دادم و اطاعت کردم، امروز هم من از خداوند خواسته ای داشتم که خدا حرف مرا گوش داد.
راه بنده خدا شدن باز است، ما نمی توانیم معصوم بشویم ولی می توانیم ولی خدا بشویم ، قدرت بزرگی را خدا در اختیار انسان قرار داده است . دردها دوا کنید دست و وجود خود را مایه خیر قرار دهید تا خدایی شود و قدرت خدایی پیدا کنید .خداوند می گوید من اطاعت می کنم و مطیع بنده میشوم که مطیع من باشد «وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي » کسی که در این ماه استغفار کند و "استغفرالله ربی و اتوب الیه" بگوید حتماً او را خواهم بخشید.

ماه رجب، ماه خدا :


در حدیث قدسی داریم: « الشَّهرُ شَهري » ماه (رجب) ، ماه من ، «و العَبدُ عَبدي » بنده ، بنده من ، «و الرَّحمَةُ رَحمَتي » و رحمت ، رحمت من است «فَمَن دَعاني في هذَا الشَّهرِ أجَبتُهُ و مَن سَألَني أعطَيتُهُ»هر كه در اين ماه مرا بخواند ، اجابتش كنم و هر كه حاجت آورَد ، عطايش كنم.(6) من این ماه را به عنوان ریسمانی گذاشتم تا بندگان من به آن چنگ بزنند و هر کس به آن چنگ بزند به من میرسد هر کس می خواهد به من برسد از ماه رجب استفاده کند.

خدایا به حق محمد و آل محمد توفیق بهره مندی از ماه رجب را به همه ما کرامت بفرما

پی نوشت:

1- بحارالانوار، ج 16، ص 210

2- الخصال ، ص 29

3- مناقب، ابن شهر آشوب، ج4، ص19

4- صدوق، 1403: 191

5- الإقبال : ج ۳ ص ۱۷۴ ، بحار الأنوار : ج ۹۸ ص ۳۷۷ ح ۱

6- إقبال الأعمال ، ج ۳ ، ص ۱۷۴.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی.

از حضور همه شما خواهران و برادران در نماز جمعه این هفته تشکر می کنم. میز خدمت این هفته ، برادران از جهاد کشاورزی تشریف آوردند، بعد از نماز نیز در خدمت شما هستند ان شالله اگر کسی مسئله و یا مشکلی داشته باشد می توانند رو در رو با مدیر محترم جهاد کشاورزی صحبت کند. ایشان به تازگی به این مقام منصوب شده‌اند ،خدمتشان تبریک عرض می کنیم ، واقعا انسانی پرتلاش هستند ،از مسئول قبلی جهاد هم تشکر می کنیم .

تبلیغ چهره به چهره شیوه ای اثر گذار برای جذب جوانان به نماز جمعه:


در توصیه به تقوا خدمت شما عرض می کنم تا زنده هستیم، نمازجمعه را قدر بدانید. مرگ خبر نمی کند، معلوم نیست آیا در هفته دیگر ما بتوانیم نماز جمعه را درک کنیم یا خیر. اجل خبر نمی کند، برای این است که می‌گویند وقتی میخواهید وارد دستشویی بشوید با پای چپ وارد شو که اگر اجل تو ناگهان رسید و سکته کردی به پشت بیفتی ولی به مسجد که میخواهی وارد شوی اول پای راست را بگذار که اگر همان لحظه مرگ به سراغ تو آمد به داخل مسجد بیفتی. قدر لحظات عمر خود را بدانید قدر نماز جمعه را بدانید این نماز جمعه ها و نماز جماعت ها بسیار قیمتی است و خدا را به یاد انسان می اندازد . الحمدلله حضور شما در نماز جمعه نسبت به روز اولی که بنده در این جا نماز را اقامه کردم ، بسیار بیشتر شده است . هم حضور بانوان و هم حضور برادران در نمازجمعه بیشتر شده است ولی ما به این تعداد قانع نیستیم، امروز ضرورت دارد که تبلیغ رو در رو باشد ، دیده اید که افراد معتاد تبلیغ نمی‌کند بلکه دور هم جمع می شوند و کم کم تعداد آنها بیشتر می شود ، ما نیز باید از تبلیغ روبرو استفاده کنیم . مثلا یک جوان به دوست خودش بگوید این هفته باهم به نماز جمعه برویم . یا یک خانم به همسایه اش بگوید ما با ماشین به نماز جمعه میرویم شما هم با ما بیایید تا از نماز جمعه بهره ببرید، اینگونه است که یک نفر ، دو نفر می شود. همه شما باید تبلیغ چهره به چهره بکنید که بسیار موثر است. یکی از اوصاف رسول خدا حضرت محمد (ص)که از زبان امیرالمومنین علی(ع)بیان شده است این است : « طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ » (7) در قدیم دونمونه پزشک داشتیم، یک پزشک مانند پزشکان امروزی که در مطب خود می نشست و بیماران به او مراجعه می‌کردند. یک طبیب دیگر هم طبیبی بود که کیف خود را برمی داشت و در کوچه ها دنبال مریض می گشت تا او را مداوا کند که به آن طبیب دوار می گویند. طبیب دوره گرد می چرخد تا مریض را پیدا کند و او را درمان کند پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم نیز طبیب دوار بودند و می‌گشتند تا بیماران روحی و روانی را پیدا ‌کنند و آنها را با نور هدایت وتوحید مداوا کنند ، شما هم اینگونه رفتار کنید ، چهره به چهره تبلیغ نماز جمعه کنید هر کدام از ما خود را موظف می‌داند افراد دیگر را به سوی خدا دعوت کند .باید موثر بود ، نباید بی تفاوت بود ، باید احساس مسئولیت کنیم . افراد را سر سفره دین خدا دعوت کنید ،چه بسا یک کلمه نیز اثر بگذارد ،تبلیغ همین است . با زبان خوب زبان لین ونرم ، مردم، دوستان ،همسایه ها خود را به دین خدا دعوت کنید . این کار باعث می شود تا جبهه انقلاب روز به روز پر رونق تر شود ، جبهه نماز جمعه و نماز جماعت، جبهه دوستان خدا روز به روز باشکوه تر شود، از کمی جمعیت وحشت نداشته باشید . همانطور که امیرالمؤمنین توصیه فرموده بود که: «أَیُّهَا النَّاسُ لَا تَسْتَوْحِشُوا فِی طَرِیقِ الْهُدَی لِقِلَّةِ أَهْلِهِ ... »(8) ای مردم، در راه هدایت از کمی اهل آن وحشت نکنید.حضرت امام (ره) یک نفر بود که ایستاد و این انقلاب عظیم را برپا کرد . با توکل بر خدا مرد ایمان ،مرد تبلیغ باشید پس به یاد داشته باشید که هر کدام از شما هفته آینده یک نفر دیگر را با خود به نماز جمعه بیاورد و به سمت نماز دین خدا دعوت کند، ان شاالله همه از نماز جمعه بهره کافی و وافی را ببریم. این سنت و بنیان خیر است چه بسا همین مورد عامل نجات انسان شود و موجب خوشبختی و گره گشایی در زندگی را فراهم کند. حضور در نماز خیلی در زندگی تاثیر مثبت دارد ، نگاه به شخص بنده حقیر نکنید ببینید که دستور چه کسی را در زندگی خود اجرا می‌کنید ،برای رضایت خداوند و به نیت قربت الی الله این کار را انجام دهید خداوند به کار زیاد نگاه نمی کند بلکه به همان مقدار که برای او انجام شده است نگاه می کند. یکی از علما به نام آیت الله گلپایگانی از دنیا رفت ،از او سوال کردند چه چیز در آن دنیا به درد تو خورد و دستگیر تو شد؟ گفت یک روز از کوچه ای می گذشتم ، سگ گرسنه ای را دیدم . یک مقدار جگر برای خانواده خریده بودم ،وقتی دیدم سگ گرسنه است ،جگر را به او دادم . یک نگاهی این حیوان به آسمان کرد که از آن روز به بعد درهای رحمت به روی من باز شد. وقتی کار برای خدا باشد کم یا زیاد بودن آن مهم نیست .مهم این است که وجه و ارزش خدایی داشته باشد که در زندگی اثر گذار است .

مناسبت های هفته :

شنبه 16 بهمن 3 رجب

سالروز شهادت امام علی النقی الهادی علیه السلام(254ق)

این روز را به امام زمان (عج)و همه شما علاقه‌مندان تسلیت عرض می کنم .امام نهم حافظ شیعیان بود .

سه‌شنبه 19 بهمن 6 رجب

روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی اعلام همبستگی همافران با انقلاب اسلامی در حضور حضرت امام خمینی(ره) (1357 ش)

در این روز، نیروی هوایی به انقلاب اسلامی پیوست و به حضرت امام اعلام وفاداری کرد که تاثیر مهمی داشت و کمر طاغوت شکسته شد.

پنجشنبه 21 بهمن 8 رجب

شكسته شدن حكومت نظامی به فرمان امام خمینی(ره) توسط مردم انقلابی ایران (1357ش)

در این روز، شاه آخرین حربه خود را به کار بست و برنامه ریزی حکومت نظامی و بمباران مقر امام را انجام داد که کشتار حد و حصر نداشته باشد .این خبر را به گوش امام رساندند شخصی که از بستگان حضرت امام(ره) آشفته بود و می‌گفت یا صاحب الزمان خودت کمک کن، در این هنگام امام دستور داد تا مردم به خیابان‌ها بریزند و از حکومت نظامی نترسند، آیت الله طالقانی به امام گفت ممکن است تعداد افراد زیادی کشته شوند این حکم را لغو کنید. امام(ره) فرمود باید مردم به خیابان بیایند پیداست که دستور از کجا است . آمدن مردم به خیابان همان و شکسته شدن حکومت نظامی نیز همان، این انقلاب با نام و یاد امام زمان شروع شده است .در غیر این صورت مگر می شد با این همه مشکلات وهجمه دشمنان ، این انقلاب دوام داشته باشد واقعا شدنی نیست . یکی از علمای بزرگ می فرماید : من دیدم که امام زمان(عج) از خانه امام خمینی(ره) در نجف بیرون آمد و پشت سر حضرت، امام خمینی(ره) آمد و به کوچه که رسیدند، دیدم ایرانی ها پشت سر آن ها هستند . بعد از مدتی امام نامه نوشتن امری پیش آمده و ما باید از نجف حرکت کنیم می گوید من متوجه شدم همه این اتفاقات ایران، به عنایت امام زمان است .واقعا هم به عنایت امام زمان بود، این انقلاب و شهدای ما صاحب دارند، نظام ما هدف دارد. هدف بزرگ انقلاب اسلامی آمادگی جهان برای ظهور حضرت صاحب الامر است ، جوانان ایرانی از یاران و سربازان حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند. باید مراقب خود باشند تا گرفتار اعتیاد ، مشروب و مواد مخدر نباشند تا از این قافله عقب نمانند. آینده ملت ایران آینده‌ای بسیار درخشان است . در آستانه ۲۲ بهمن و پیروزی نظام جمهوری اسلامی هستیم . ان شاالله برهمه شما مبارک باشد.

دشمنان به دنبال نابودی ملت ایران:

صحبت‌های مقام معظم رهبری را در این هفته با تولیدکنندگان شاهد بودید که فرمودند دشمن برنامه ریزی کرده است تا جمهوری اسلامی از هم پاشیده شود، از اول پیروزی انقلاب که نگاه بکنید انواع و اقسام توطئه ها ،کودتاها وشورش ها ،یکی پس از دیگری انجام شد، هشت سال جنگ را تحمیل کردند و از این طریق نتوانستند به ایران ضربه وارد کنند، از طریق تحریم وارد شدند ، تصمیم داشتند همان کاری را بکنند که دشمنان در صدر اسلام کردند،تحریم اقتصادی کردند تا مردم گرسنه بمانند و علیه انقلاب اسلامی قیام کنند و نظام از درون نابود شود و از هم پاشیده شود .جنگ شدید اقتصادی راه انداختند و قصد داشتند تا ایران اسلامی در اقتصاد شکست بخورد . سپس از نظر سیاسی او را شکست بدهند، این هدف دشمن است ولی امروز شما نگاه کنید علیرغم مشکلات و علی رغم این که ۱۰ سال کشور معطل برجام کردند و تصمیم داشتند با کدخدا آشتی کنند تا همه چیز رو به راه شود با کدخدا آشتی کردند، برجام هم نوشتند ولی هیچ چیز درست نشد. با توجه به ظرفیت داخلی و توجه به قشر جوان و دست روی زانوی خودمان گذاشتن می توان مشکلات را یکی پس از دیگری حل کرد .اگر این مشکلات در هر کشور دیگری به جای ما بود تا کنون چندین بار کفن پوسیده بود ولی امروز خود آمریکایی‌ها اعلام کردند در جنگ اقتصادی شکست خوردند و نتوانستند کشور ایران را نابود کنند، البته این حرف به معنی این نیست که تحریم‌ها بر اقتصاد کشور ما اثر نداشته است خیر بسیار اثر داشته است ولی قصد آنها از تحریم‌ها نابودی ایران بوده است که به آن دست پیدا نکردند و الحمدلله به لطف الهی موفق نشدند وایران اسلامی روز به روز قوی تر شده است و ان شاءالله اوضاع آینده بهتر از امروز خواهد بود، توجه داشتن به نسل جوان بسیار مهم است توجه به شرکت های دانش بنیان که رهبر معظم انقلاب فرمان آن را به وزارت نفت و خودروسازی دادن که به قشر جوان توجه بیشتری داشته باشند ، همان جوانانی که هواپیما ساختند سلول‌های بنیادین و موشک های پیشرفته را ساختند این ظرفیت قشر جوان ملت ایران است که سال‌های سال است نادیده گرفته شده است امیدواریم از این به بعد وضعیت بهتر باشد.

مراقب باشیم سخن ما موجب خوشحالی دشمن نشود :


دیروز بعد از گلباران قبور شهدا در چترود در بخشداری با تعداد زیادی از مردم جمع شده بودند آنها صحبت کردم وگفتم بخشداری خانه خود شماست ،مبادا دشمن از رفتار شما سوء استفاده کند ،خیلی باید مراقب باشید تا کاری نکنید موجب خوشحالی دشمنان شود، این مطلب بسیار مهم است چون تمام دشمنان ما برنامه ریزی می کنند و به دنبال این هستند که در کجای کشور ما نقطه ضعفی وجود دارد تا از یک کاه کوه بسازند و ترکش های خودشان را به سمت مقام معظم رهبری نشانه بگیرند . در شبکه‌های ماهواره‌ای ببینید ،دولت کم کاری می‌کند به رهبر نسبت میدهند .جایی اتفاقی می‌افتد رهبر را مقصر اعلام می کند، دقیقا همان کاری که در صدر اسلام با امیرالمومنین(ع) کردند را امروز می خواهند مقام معظم رهبری کنند ، همانطور که مردم را در آن زمان نسبت به امیرالمومنین علی علیه السلام که امام معصوم بود ، بدبین کردند، همین کار را در زمان ما انجام می دهند و برنامه‌ریزی شده است تا ضعف‌ها را بزرگ جلوه دهند ، کارخوب مدیران اصلا دیده نشود و گفته نشود. اینها برنامه دشمن است .یک نکته دیگر هم در جمع مردم در بخشداری گفتم، روزی پیغمبر خدا سخنرانی می کردند، درحین سخنرانی یکی از مسلمانان بلند شد و گفت:یا رسول ا... راعِنا . یعنی ما را مراعات کن وبه ما توجه کن .یهودی ها که این جمله را شنیدند گفتند ببینید که مسلمانان به پیامبر می گویند: راعِنا یک معنایش این است یعنی ما را الاغ فرض کن ونفهم جلوه بده ؛ راعنا دوپهلو است و هردو معنا (مراعات کن ونفهم جلوه بده) را می دهد .دشمن از این معنا سوء استفاده کرد. آیه نازل شد «لا تقولوا راعِنا»مسلمانان وقتی می خواهید صحبت کنید ،طوری صحبت کنید که دشمن نتواند سوءاستفاده کند .«قولوا اُنظُرنا » شما می توانید به جای این کلمه که دشمن سوءاستفاده کند بگوئید ما را نگاه کن که همان معنا را می رساند ولی دشمن نمی تواند استفاده کند(9) .

جریان اعتراض تعدادی از مردم در بخشداری :

حرکتی که کارگر ،کشاورز معلمین و... انجام می‌دهند، نباید باعث سوء استفاده دشمن و شادی دل دشمن شود .آمریکایی‌ها ،سعودی‌ها و صهیونیست‌ها از آن سوء استفاده کنند . جریان از این قرار بود که قشر کشاورز ناراحت بودند که قرار بود چاهی زده شود که موجب کم آبی بیشتر و ضرر و زیان آنها خواهد شد .بنده تازه به اینجا آمده ام و در جریان کامل جزئیات نیستم و نمیتوانم قضاوتی داشته باشم که سخن چه کسی درست است ؛ ولی کلی قصه این است که اختلاف ضرر دارد و باعث تبعات اجتماعی در پی داشته باشد، مدیران و مسئولین باید از آن پرهیز کند . هر چیزی هست،این سیاست غلط است که بعد از انقلاب مرتب چاه زدند و گفتند قنات به درد نمی خورد که به نظر بنده این سیاست خیانت بود .شما در نظر بگیرید از کرمان که حرکت می‌کنیم تا آخرین مرز استان رشته های قنات را ببینید که با چه خون دلی و با چه ابزاری این قناتها به هم وصل می شد، 1-2 کیلومتر ویا ۵۰۰ متر زیر زمین را سوراخ می کردند وطوری حرکت می‌کردند که این قنات شنی شسته نشود، به مادر چاه می‌رسیدند و با چه ابزاری وبا چه علمی زیر زمین را سوراخ می کردند تا این دو به هم برسد . این خیلی علم بزرگی بوده که ایرانیان داشته‌اند ولی مدیریت غلط بعد از انقلاب این بود که قنات به درد نمی خورد و به جای آن چاه حفر کردند؛ نیازی به این همه باغ پسته نبود ، یک عده ای چاه شخصی حفر کردند،بازار پسته هم که در دست دشمن است هر وقت بخواهد قیمت آن را بالا میبرد و هر وقت خواست قیمت را پایین می‌آورد ، نتیجه این سیاست غلط در بحث اقتصاد ضررهای را به دنبال داشته است و موجب نشست زمین هم شده است ،دانشمندانی که روی بحث آب کارکردند گفتند در هر منطقه ای باید از ۴۰ درصد آب های زیرزمینی استفاده کنیم و بیش از این مقدار اگر استفاده شود ،منطقه برای همیشه فقیر خواهد شد ولی متاسفانه ۶۰% ۸۰% منطقه زرند رفسنجان از زیر زمین استحصال می شود. آبی برای نسل آینده باقی نمانده است واقعاً یک فاجعه و بحران در راه است . آنهایی که توصیه کردند چاه بزنید، فرهنگ چاه زدن را نیاوردند ! کشورهای دیگر که در کنار رودخانه آب هم هستند چاه حفر می کنند ، فرهنگ استفاده صحیح از چاه را داشتند و اسراف نداشتند ولی در منطقه ما در سیریز عرض می کنم خدمت شما، در زمستان که سرد بود چاه آب روشن میکردند، به طرف می گفتند خاموش کن ،می گفت سهم آب خودم است می خواهم آن را در رودخانه رها کنم .چه اسراف های بزرگی صورت گرفت ،این همه زمین زیر کشت رفته است ولی الان به سمت خشک شدن رفته اس چون آب نیست . در بسیاری از مناطق مردم درختان پسته خود را رها کردند خشک شده استیا آفت زده است ، برای اینکه زدن چاه در یک نقطه، آب آن منطقه تمام میشود، از یک طرف پول درمی آوردی ولی از طرف دیگر قنات با این عظمت خشک می شود و بر اثر بی آبی زمین های کشاورزی خشک می شود، حفر چاه واقعا سیاست غلطی بوده است خصوصا در مناطق ممنوعه ، چاه زیادی را حفر کردند، مگرچند رشته قنات دیگر باقی استکه آن هم با حفر چاه های جدید خشک خواهد شد . من اصلا موافق حفرچاه نیستم و آن را خیانت می دانم . قناتی که نه به گازوئیل نیاز دارد و نه موتورچی می‌خواهد و دارد آب خداداد را به کشاورز می رساند آن را نابود کنیم و از آن طرف هزینه نفت بدهیم گازوئیل و برق را هزینه کنیم تعمیر دستگاه را بپردازیم. این خیانت بزرگی است این خلاصه ماجرا بود ،حالا اگر لازم است، فرماندار محترم شورای تامین را تشکیل دهد و این موضوع را بررسی کند که اگر ضرر و زیانی در کار است جلوی این کار گرفته شود و اگر ضرری ندارد که اطلاع رسانی شود ولی توصیه بنده این است که قنات های باقی مانده را حفظ کنید و اجازه ندهید از بین برود خصوصاً در منطقه شما که آب گوارایی دارد که از آب معدنی ها هم برای انسان نفع بیشتری دارد . فایده آن برای بدن بیشتر است آب مانند قطره خون است باید آن را حفظ کنیم و نگهداری کنیم استفاده درست از آن داشته باشیم .آب نعمت خداست وضعیتی که الان ما می بینیم خدای نکرده اگر امسال باران نداشته باشیم روز به روز مقدار آب کاهش پیدا می کند. زمانی با حفر ۷ تا ۸ متر چاه به آب می رسیدیم ولی امروز باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر چاه حفر کنیم تا به آب برسیم و آب اسیدی شده است آبی برای نسل آینده باقی نمانده است ؛ ما اجازه نداریم به این میراث چوب حراج بزنیم باید آن را حفظ کنیم ،همین موجودی را هم باید حفظ کنیم . امروز باید از امور علمی و کشاورزی استفاده کنیم،از آبیاری قطره ای و زیر سطحی بهره بگیریم و استفاده بهینه از آب داشته باشیم، الحمدلله مدیریت کشاورزی امروز به روز است ، وام در اختیار کشاورزان قرار می دهند و به او کمک می کنند . از این موقعیت استفاده شود تا همین مقدار آبی هم که باقی مانده است به صورت صحیح و به جا مصرف شود.

خدایا به حق محمد و آل محمد (ص)چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

پی نوشت :

7- نهج البلاغه، خ 108

8- نهج البلاغه، خطبه ۲۰۱

9- سوره البقره ،آیه 104


http://yascms.ir/emam/gozaresh/21bahman14004.jpg


http://yascms.ir/emam/gozaresh/21bahman14001.jpg


http://yascms.ir/emam/gozaresh/21bahman14002.jpg


http://yascms.ir/emam/gozaresh/21bahman14003.jpg


انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: مدیریت سایت
لینک مستقیم: http://www.yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9899