سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

حضور و سخنرانی امام جمعه محترم در جلسه ستاد نمازجمعه واحد خواهران


حضور و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در جلسه ستاد نمازجمعه واحد خواهران در محل دفتر امام جمعه مورخه400/10/23


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیکم یا شهدا یا سعداء یا نجبا

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، سیدالشهدای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی وهمراهان، شهدای سلامت ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

خدمت شما بزرگواران خوشامد عرض میکنم ، از جناب آقای افضلی هم که زمینه این جلسه را فراهم کردند، صمیمانه تشکر میکنم . مدتها بود منتظر تشکیل جلسه ستاد خواهران بودم تا در خدمت شما بزرگواران باشم .

نماز جمعه یادگار ارزشمند امام و حاصل خون پاک شهیدان:


نماز جمعه از شئون دستگاه امامت است، نماز جمعه در ایران از برکت امام و شهدا و از برکت نظام جمهوری اسلامی است .ما قبل از انقلاب اسلامی نمازجمعه نداشتیم و اگر داشتیم در فقط برخی از مناطق مثلاً قم برگزار می شد ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نماز جمعه شکل گرفت و حضرت امام(ره) فرمودند : نماز جمعه از بزرگترین عنایات حضرت حق تعالی است، نماز جمعه میراث شهدای ماست،اگر وصیت نامه شهدا را مطالعه کنیم یکی از سرفصل های وصیت نامه اهمیت نماز جمعه و لزوم شرکت در نماز جمعه است، بنده نیز به نوبه خود سالگرد عملیات کربلا پنج و یاد شهدای عظیم الشان آن راگرامی می دارم، خودم من هم توفیق داشتم تا دراین عملیات حضور داشته باشم. واقعا عملیات کربلای ۵ یکی از سخت ترین عملیات بود و لشکر ثارالله در محاصره کامل نیروهای عراقی بود و سه شب عملیات کردند که این خط به دریاچه ماهی وصل شود و چون در محاصره کامل بود، نمی‌توانستند این سه شب را استقامت کنند و برمی‌گشتند .ما سه روز درمحاصره بودیم نه آب بود نه غذا ، فقط روز سوم بود که مقدار کمی پسته به بچه دادند و عراقی ها از پشت سر محاصره کرده بودند، الان به آن روزها فکر می کنیم، وحشت می کنیم و مو بر تن آدم سیخ می شود ، چون کاتیوشا برای نفر می زدند، سلاح هایی که بود: خمپاره ۶۰، توپ و کاتیوشا بود، یک مرتبه خط اول را از بس توپ مستقیم تانک زدند خط صاف شد،این حرفها به گفتن آسان است، واقعا این سه روز عملیات کربلای ۵ خیلی سخت بود به اندازه تمام شهدای جنگ ،ما در عملیات کربلای ۵ شهید دادیم ولی علی رغم همه اینها شبها بچه ها عملیات می کردند و تانک های عراقی را می گرفتند. جان در مقابل توپ و تانک دشمن بود و اسلحه ژ۳ و کلانش در عملیات کربلای ۵ استفاده می شد که کارایی زیادی نداشت، صبح سوم عملیات بود که یک جیپ کنار ما بود ،برای اینکه یک مقدار حال و هوا آن زمان برای شما مجسم شود ، می گویم. تانک های عراقی به پشت سر ما آمده بودند و در محاصره بودیم یک جیپ کنار ما بود که با توپ مستقیم زده شد و موتور آن دود شد،انگار نه انگار موتور دارد ما همچین عملیاتی را انجام دادیم.خیلی از بهترین نیروها در این عملیات شهید شدند، ۴۱۱ از بچه های زرند بودند ، ۳۰ نفر از بهترین طلبه ها در این عملیات شهید شدند، یک روز چندتا از رزمنده ها را دیدم که روی صورت آنها مغز پاشیده است، سوال کردم چی شده است؟ گفتند پور حبیبی شهید شد؛ خمپاره از پشت سر به او خورده بود و مغز توی سرو صورت بقیه، پاشیده بود .

منظورم از نقل این ماجرا این است که نماز جمعه از برکت این بزرگواران است که به من و شما رسیده است ، نماز جمعه میراث شهدا و میراث نظام جمهوری اسلامی است . شهدا از بهترین ها بودند، برادر خود من هم در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید ،دیروز سالگرد شهادتش بود ، ۱۶ سال داشت . خدا ان شاءالله همه شهدا را رحمت کند، نماز جمعه از برکت چنین عزیزانی به من و شما رسیده است، خیلی ارزشمند است .

اهمیت نماز جمعه :

در پیشگاه خداوند در فروعات دینی اول نماز اهمیت دارد، در نمازها هم نماز جمعه دارای شئون بالایی است وصل به ولایت و رابط بین مردم و ولایت است، امام جمعه هم باید اذن از امام یا جانشین امام داشته باشد و فقط به خواست خودش نمی‌تواند باشدو از شئون دستگاه امامت است ، بنابراین نمازجمعه را باید قدر بدانیم چون آنقدر مهم است که خداوند یک سوره به نام جمعه در قرآن آورده است :« ا أيها الذين آمنوا إذا نودي للصلاة من يوم الجمعة فاسعوا إلى ذكر الله » ای مومنین وقتی اذان نماز جمعه گفته شد "فاسعوا" جمع است یعنی همه با شتاب به نماز جمعه بروید .در مدینه وقتی اذان گفته می شود از چهار طرف مسجد النبی، این شتاب را مشاهده می کنیم که همه به سرعت از سراسر دنیای اسلام ، سجاده ها به دست و به سرعت به سمت نماز جمعه می آیند، نمازجمعه ذکر خداست . دو رکعت نماز و دوخطبه های آن هم جز ذکر خداست، « وذروا البيع ذلكم خير لكم » خرید و فروش را رها کنید (1)حلال ترین کاری ما انجام می دهیم کسب است که خداوند می گویند مهمترین کار که کسب روزی است را رها کنید و به سمت نماز جمعه بروید، پس کارهای دیگر را هم بای رها کرد، این اهمیت نماز جمعه است. برخی از علما در گذشته فتوا دادند که خرید و فروش در آن لحظه حرام است ولی برخی دیگر گفته اند نهی ذکر شده در آیه، نهی کراهتی است .بنابراین هنگام نماز جمعه باید هرکار دارید زمین بگذارید و به نماز بشتابید که این نشان از اهمیت نماز جمعه دارد.

نقش ستاد نماز جمعه در رونق هر چه بیشتر نماز جمعه :

شکوه نماز جمعه و موفقیت امام جمعه به عواملی بستگی دارد. شخص امام جمعه ،حضور مردم و فعالیت ستاد نمازجمعه خیلی مهم است، اگر نماز جمعه ای رونق دارد و باشکوه است تنها بسته به شخص امام جمعه نیست، یکی از عوامل موفقیت ستاد قوی و موفق(خواهران و برادارن) پشت سر امام جمعه است که موجب میشود نماز جمعه بدرخشد، امام جمعه بازو و کمک کار و کمک حال میخواهد تا نمازجمعه باشکوه برگزار شود ؛ بنابراین یک ستاد پا به کار میتواند عامل موفقیت در نماز جمعه باشد . بخشی از این ستاد امروز شما هستید . حضور تان ، تبلیغ و تشویق به حضور مردم و برنامه ریزی برای برگزاری هر چه بهتر نماز ، باعث باشکوه برگزار شدن نماز جمعه خواهد بود، می توانید در نماز جمعه میز خدمت داشته باشید و قبل از نماز جمعه مدیران را از اداره های مختلف ( مانند اداره برق، آب،کار و...)دعوت کنید تا جوابگوی سوالات مردم باشند، در قسمت بانوان هم می توانید اصلاح قرائت نماز داشته باشید. برخی از افراد هستند ۵۰ سال است نماز میخوانند ولی هنوز نمی‌توانند الفاظ نماز را درست تلفظ کند و جایی نبوده است که برای آنها اصلاح کنند . وقتی افراد می خواهند مکه بروند، متوجه می شویم که نمازها چقدر اشکال دارد، اگر در حج نمازیا طواف نساء اشکال داشته باشد ، باطل است و همسر یا ازدواج بر او حرام است تا طواف نساء و نماز درست باشد ، برای کسی که ۵۰ سال نماز را اشتباه خوانده است، اصلاح قرائت مشکل است.بنابراین شما می توانید نمازگزاران را در قرائت صحیح نماز، یاری کنید. وجود میز خدمت از مسئولین ،میز اصلاح قرائت نماز، میز پاسخگویی به مسایل شرعی و ... می تواند به رونق گرفتن نماز جمعه کمک کند . علاوه بر آن ستاد نماز جمعه خواهران و برادران می توانند فعالیت‌های دیگری هم داشته باشد، بنابراین ضرورت دارد ستاد نماز جمعه پا به کاری از خواهران و برادران داشته باشیم تا بتوانیم نمازجمعه را باشکوه برگزار کنیم .

تعداد شرکت کنندگان در نماز جمعه طبق آنچه انتظار می‌رود نیست

برای اینکه مردم احساس وابستگی به نماز جمعه داشته باشند و به نماز اهمیت بدهند ، قصد داریم نمازجمعه را به صورت چرخشی برگزار کنیم. هر دوماهی یک نوبت ، دو نماز جمعه پشت سر هم در یکی از روستاها مثلا در ده زیار برگزار شود. باز یکی دو ماه در شهر برگزار شود و بعد در روستای دیگری مانند هوتک برگزار کنیم، تا احساس وابستگی به نماز ایجاد شود . باید با شیوه های مختلف مردم را جذب کرد، متاسفانه حضور مردم چترود در نمازجمعه ونماز جماعت کمرنگ است، حضور مردم راور در نماز بیشتراز چترود است، مردم زرند حضور خیلی پررنگی در نماز دارند ولی متاسفانه حضور مردم درچترود حتی در نمازجماعت ها هم آنگونه که توقع از مردم است، نیست .مثلاً در حسینیه فاطمیه رفتیم حدود ۳۰۰۰ -۴۰۰۰ نفر از خانمها در مراسم عزاداری شرکت کرده بودند و مجلس حضرت زهرا(س) را گرم نگه داشته بودند، در مراسمی هم که در تکیه حضرت علی اصغر(ع) برگزار شد،جمعیت زیادی آمده بودند به حدی که جای نشستن برای خانمها نبود ولی نماز جمعه که این همه مهم است و روی آن تأکید شده است، شرکت نمی کنند. اگر ما در مراسم تکیه شرکت نکردیم در قیامت بازخواست نمی شویم ولی اگر در نماز جمعه شرکت نکنیم و اهمیت ندهیم بازخواست میشویم ، مستحبات در شهر خیلی قوی است ولی در ادای واجبات ضعیف هستیم و یا افرادی هستند که برای برگزاری مجلس امام حسین(ع) کلی هزینه می کنند ولی خمس مالشان را که مثلاً ۱۰۰ هزار تومان است، نمی پردازند و نسبت به ادای وجوهات شرعی خود توجه هستند ، این یک ضعف است که باید تقویت کنیم و با تبلیغ ،صحبت و حرف زدن، درست می شود .روحانیون باید این مسائل را به مردم توضیح بدهند .الحمدالله نمازجمعه هر روز بهتر می‌شود ولی توقع این است : شهری که ۱۰هزار جمعیت دارد، بیش از این از نماز جمعه استقبال شود، بالاخره نماز جمعه امر خداست و نباید اجازه بدهیم امر خدا زمین بماند . همه ما موظف هستیم امر خدا را به حد توان باشکوه برگزار کنیم، و زمینه آن را فراهم کنیم تا پر رونق شود، به همین دلیل از شما دعوت کردیم تا دراین جلسه شرکت کنید و در برپایی هر چه بهتر نماز جمعه ما را یاری کنید ، ان شاءالله نام شما هم جز برپاکنندگان امر خدا باشد، ان شاءالله در روز قیامت آبرومند باشیم ودست ما در دست اهل بیت باشد و بگوییم ماهم به اندازه توان در برپایی نمازجمعه مشارکت کردیم ؛ روز عاشورا وقتی یکی از اصحاب اعلام کرد، وقت نماز است .امام حسین(ع) فرمود: خداوند تورا از نمازگزاران و برپاکنندگان نماز قرار بدهد. ان شاءالله ماهم مشمول این دعا باشیم.ما نباید نسبت به برپایی نمازجمعه بی اعتنایی و بی توجه باشیم ، باتوجه به هجمه ای که دشمن در فضای مجازی دارد وظیفه ما اولا خنثی سازی این هجمه است ،باید ارزشهای خود را پاس بداریم که اگر این ارزشها از دست برود ، همه چیز از دست می رود. اگر نتوانیم نماز جمعه را باشکوه برگزار کنیم ،فردا مردم در هیچ میدانی حضور نخواهند داشت و ضربه سنگینی به نظام جمهوری اسلامی می خورد، ان شاءالله به کمک شما بزرگواران بتوانیم نماز جمعه باشکوهی داشته باشیم.جلسه هم اندیشی بگذارید و برنامه ریزی کنید و طرح بدهید که چه کنیم تا نمازجمعه باشکوهتر برگزار شود و برای آن دغدغه داشته باشید ، البته در مقابل زحمات شما، ما هزینه ای نداریم ،پرداخت کنیم و خود ما هم هزینه ای دریافت نمی‌کنیم همه فی سبیل الله برای برگزاری باشکوه نماز جمعه و اقامه ی امر خدا قدم برمی‌داریم . بار دیگر صمیمانه از حضور همه شما تشکر می کنم، ان شاءالله عاقبت بخیر شوید.

برمحمد (ص) و آل محمد(ص) صلوات

پی نوشت:

1- سوره مبارکه جمعه ،آیه 9


http://yascms.ir/emam/gozaresh/28DAY14003.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/28DAY14001.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/28DAY14002.jpg


انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: مدیریت سایت
لینک مستقیم: http://www.yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9895