سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

چهار عمل ویرانگرِ خانواده ها از دیدگاه رسول خدا (ص)/ اشتباه محـاسباتی آمریکایی ها


خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه1400/10/24



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

برخی عوامل موجب خوشبختی و سعادت یک خانواده است و برخی دیگر از عوامل موجب از هم پاشیدن بنیاد یک خانواده می شود و برکت را از زندگی انسان دور می کند. امروز در این خطبه، یکی از احادیث نورانی رسول خدا(ص) را خدمت شما عرض می کنم.

چهار عمل ویرانگرِ خانواده ها از دیدگاه رسول خدا (ص):

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: « أَرْبَعٌ لَا تَدْخُلُ بَيْتاً وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ إِلَّا خَرِبَ وَ لَمْ يُعْمَرْ بِالْبَرَكَةِ » چهار چيز است كه اگر يكى از آنها به خانه ‏اى داخل شود آن را ويران مى‏ كند و هرگز با برکت نمی شود ( برکت یعنی رشد داشتن، زیاد شدن ، چهار عامل مانع رشد خانواده است):

1- خیانت :

« الْخِيَانَةُ » اولین عامل خيانت است. خیانت یعنی نارو زدن و خلاف پیمان رفتار کردن ، خیانت زن به شوهر یا خیانت شوهر به همسر خود، موجب ویرانی خانواده است. خیانت، اعتماد را از زندگی بر می دارد ونابود کننده زندگی است ، خیانت در مقابل امانت است، پیامبران خدا همه امین بودند، رسول خدا (ص) قبل از اینکه به پیامبری برگزیده شود ، مهمترین توصیفی که برای ایشان بود، امانتداری بود و ایشان را محمد امین نامیده بودند، مردم دارایی خود را به او می‌سپردند و امانت دار مردم بود، مهمترین عامل نابود کننده یک خانواده خیانت است، نابودی خانواده موجب نابودی اجتماع است،نابودی اجتماع نابودی یک کشور را در پی دارد، در حدیث دیگری رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند :« لَيسَ مِنّا مَن خانَ مُسلِما في أهلِهِ و مالِهِ » از ما نيست كسى كه نسبت به خانواده و مال مسلمانى خيانت ورزد . (1) اعضا و جوارح ما سربازان خداوند هستند،چشم،گوش،دست،زبان و... نباید خیانت کنند، خیانت چشم، چشم دوختن به نامحرم است ، اینها امانت خداوند است و در روز قیامت اعضا و جوارح انسان شهادت می دهد، چنانچه قرآن می‌فرماید: «يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» (2) روزی که زبان ها و دست و پاهای مردم بر ضررشان گواهی می‌دهند و گاهی بر دهانشان مهر خورده و تنها ددست و پاها سخن می‌گویند. انسان که این گواهی را از چشم و گوش و پوست خود می‌بیند با کمال ناراحتی و شرمندگی به اعضای خود می‌گوید چرا در این روز از آن گناهان رسوا و شرم آوری که توسط تو مرتکب شده‌ام پرده برداشته و گواهی می‌دهی؟! عضو جواب می‌دهد، خداوندی که همه چیز را به نطق و گفتگو در می‌آورد ما را نیز به گواهی و سخن گفتن وادار نمود. درست است این عضو متعلق به بدن ماست و ما با چشم می بینیم ولی در واقع دوربین وضبط خداست ، سرباز خداست و این سرباز روز قیامت به نفع یا برعلیه صاحب خودش شهادت می دهد، این دست،چشم نباید خیانت کند اینها امین هستند وخدا به ما امانت داده است، دستورات خدا،نظام جمهوری اسلامی هم در دست ما امانت است ، عده ای به خدا و پیامبر(ص) خیانت می کنند، عده ای هم از پست و مقام خود سوءاستفاده می کنند. اینها عامل نابودی است .اگر خیانت وارد خانواده ای شد،آن خانواده از هم خواهد پاشید و روی خوش نخواهد دید.

2- دزدی و سرقت :

دومین عامل نابودی یک خانواده : « وَ السَّرِقَةُ » دزدى است .خدای نکرده اگر مرد یا زن و یا فرزند خانواده ای دزد باشند، آن خانواده بی برکت خواهد شد، برکت یعنی مال فراوان و ثابت ، لطف و عنایت دائمی خداوند ، اگر دزدی باشد خداوند لطف و برکتش را از آن خانواده بر می دارد.

3- شرابخوارى :


عامل سوم «وَ شُرْبُ الْخَمْرِ » شرابخوارى است که عامل نابودی یک خانواده است، مصرف الکل باعث از هم پاشیده شدن و نابودی خانواده‌ها می شود.

4- زنا :

عامل چهارم نابودی یک خانواده «وَ الزِّنَاءُ » زنا است.(3)

خدایا به حق محمد(ص) وآل محمد(ص) خانواده های ما را از این چهار عامل نابودی درامان بدار!

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی. در خطبه دوم در توصیه به تقوی یک توصیه بسیار مهم که خدای تبارک و تعالی به پیامبران خود نموده است را خدمت شما نمازگزاران عرض می کنم.

چگونه فرزند در رحم مادر تربیت می‌شود:

خدای تبارک و تعالی در قرآن مجید می فرماید: « يا أَيُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً » (4) ای پیغمبران من اگر می خواهید (که باید بخواهید) عمل صالح و کار خوب انجام بدهید، باید غذای شما طیب و پاک باشد ، غذای پاکیزه بخورید که نتیجه مصرف غذای پاکیزه،انجام اعمال صالح و خوب است، در روایتی رسول خدا صلى الله عليه و آله خطاب به اصحاب خود فرمودند : « اَدِّبُوا اَوْلادَكُمْ فى بُطونِ اُمَّهاتِهِمْ » فرزندانتان را در رحم مادرانشان تربيت كنيد.« قيلَ » سئوال شد: « وَ كَيْفَ ذلِكَ يا رَسُولَ اللّه ِ؟ » اين چطور ممكن است، اى رسول خدا؟ « فَقالَ » فرمودند: « بِاِطْعامِهِمُ الْحَلالَ » با خوراندن غذاى حلال (به مادرانشان).(5) خداوند مادر شهید مظلوم، شهید بهشتی را رحمت کند ، زمانی که دکتر بهشتی به شهادت رسید ، با مادرشان مصاحبه ای شدکه خود من این مصاحبه را شنیدم، مادر شهید گفتند : جد من به ما گفت فرزندی که در شکم داری، آینده درخشانی دارد بنابراین هر جایی نرو و از هر غذایی نخور ، باید دائما با وضو باشی . من به این نصیحت توجه کردم و به هر خانه ای نرفتم و هرچیزی را نمی‌خوردم و دائماً باوضو بودم . محمدحسین به دنیا آمد وقتی میخواستم به او شیر بدهم اول وضو می گرفتم و هنگام شیر دادن به او قرآن می خواندم ، طوری شده بود که اگر قرآن نمی خواندم، او شیر نمی خورد. تربیت فرزند خیلی مهم است.

در حدیث دیگر پیامبرخدا (ص) می فرماید :« السَّعیدُ مَن سَعِدَ فی بَطنِ امِّهِ، و الشَّقِی مَن شَقِی فی بَطنِ امِّهِ » (6)خوشبخت از همان شکم مادر خود خوشبخت است و بدبخت از همان شکم مادر خود، بدبخت است. امیرالمومنین(ع) هم روایتی در همین مضمون دارد، بنابراین یکی از مهمترین عوامل خوشبختی انسان، حلال خوری و داشتن تغذیه حلال پاک و طیب است،مصرف غذایی که از راه گران‌فروشی ، احتکار ، دزدی و یا مالی که حق مال ادا نشده و خمس آن ادا نشده موجب بی برکت است و معلوم است که با این غذا ، بچه خوب تربیت نمی شود، عوامل زیادی درشکل گرفتن شخصیت انسان مؤثر است، جای تعجب دارد انسانی که این قدر در سلامت ظاهری غذا دقت می کند که کثیف نباشد ومیکروب نداشته باشد ولی به امور معنوی دقت نمی کند ، خمس و زکات خود را نمیدهد و از راه گران‌فروشی و هزار حقه و فریب سعی میکند تا پول جمع کند و یا حق خواهران و برادران را خود را نمی هد و یا زمینی را به ناحق تصاحب میکند ،می گوید برای امور خیریه خرج می کنم ولی در جای دیگر مصرف می‌کند و با این پولها فرزندش را تغذیه می کند،بعد توقع دارد فرزند او آیت الله ، دکتر ویا مهندس شود که به درد جامعه بخورد ،هرگز این گونه نمی شود بلکه فرزند صالح ،ثمره خوردن غذای حلال و پاکیزه است. چنانچه در قرآن هم آمده است : « وَ الْبَلَدُ الطّیبُ یخْرُجُ نَبَاتُهُ بأذنِ ربّهِ » سرزمین پاک گیاهش به فرمان خدا می روید «والّذی خَبُثَ لَایخْرُجَ اِلّا نَکداً » اما سرزمین بد طینت جز گیاه ناچیز و بی ارزش، ازآن نمی روید(7) تغذیه خیلی مهم است ؛ عوامل متعددی مخصوصا حلال خوری در زندگی برای تربیت نسل موثر است.حاج آقا مجتبی تهرانی می گوید: به حلال بودن غذای مادر باردار بسیار توجه کنید،اگر شک داشته باشید حتماخمس آن را بپردازید.

مناسبت‌های هفته :

یکشنبه 26 دی 13 جمادی‌الثانی

* سالروز وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها- روز تکریم مادران و همسران شهدا

ده سال پس از رحلت حضرت رسول(ص) و حضرت فاطمه(س)، بنابر وصیت خود حضرت فاطمه (س) وقتی علی(ع) به فکر گرفتن همسر دیگری بود، برادرش «عقیل » را که در علم نسب‏ شناسی وارد بود و قبایل و تیره‏ های گوناگون و خصلتها و خصوصیّتهای اخلاقی و روحی آنان را خوب می‏شناخت طلبید. از عقیل خواست که: « برایم همسری پیدا کن شایسته و از قبیله ‏ای که اجدادش از شجاعان و دلیر مردان باشند تا بانویی این چنین، برایم فرزندی شجاع و تکسوار و رشید آورد.(8) ژن اثر دارد، خانواده خیلی اثر دارد، عقیل، بانو ام‌البنین از خاندان بنى‌کلاب را که در شجاعت بى‏مانند بود، براى حضرت انتخاب کرد. ودر در پاسخ برادر گفت: «با ام البنین کلابیه ازدواج کن زیرا در عرب شجاعتر از پدران و خاندان وی نیست.» (9) این روز را روز تکریم از مادران و همسران شهدا نیز نامگذاری کردند، حضرت ام البنین هم مادر چهار شهید کربلاست و هم همسر شهید است. ما هم در انقلاب خودمان ام البنین های زیادی داشتیم، مادران وهمسرا شهدا؛ چه روز خوبی را به عنوان روز مادران شهدا انتخاب کردند، ما می توانیم از حضرت ام البنین درس بگیریم. از ویژگی‌های بسیار مهم حضرت ام‌البنین، توجه به‌زمان و مسائل مربوط به‌آن است. وی پس از واقعه عاشورا، از مرثیه‌خوانی و نوحه‌سرایی استفاده کرده تا ندای مظلومیت کربلاییان را به‌گوش نسل‌های آینده برساند. او در کربلا نبود ولی چهار شهید در حادثه کربلا داشت که در بقیع چهار صورت قبر درست کرده بود و آنجا گریه می کرد ، گریه سیاسی که دشمن را رسوا ونابود می کرد. خواهران ، مادران شهدا و همسران شهدا باید راه شهید خود را ادامه بدهند، این هفته هم جلسه ای برای تکریم از مادران وهمسران شهدا گذاشته شده است.


دوشنبه 27 دی 14 جمادی‌الثانی


*شهادت نواب صفوی،طهماسبی، برادران واحدی و ذوالقدر از فدائیان اسلام


شهادت نواب صفوی، طهماسبی، برادران واحدی و ذوالقدر از فدائیان اسلام را داریم، اینها انسانهای بزرگی و از پیشگامان نهضت اسلامی هستند. نواب صفوی این روحانی و طلبه برجسته وقتی فهمید حکومت شاه فاسد است، از یکی از مراجع تقلید اذن گرفت و به ایران آمد ونهضت فدائیان اسلام را راه اندازی کرد و کتابی نوشت که اگر یک کشور بخواهد آباد شود ، باید فرامین خدا در آن اجرا شود، فدائیان اسلام یک بازوبندی داشتند که نواب می گوید: در خواب امام حسین(ع) را دیدم که این بازو بند را به بازو بسته است ،جریان مفصلی است . این مرد بزرگ را به همراه تعدادی از یارانش را تیرباران کردند، آنها جز شهدای برجسته و پیشگامان نظام اسلامی در زمان طاغوت بودند ، روحشان شاد ،ما هرچه داریم ازبرکت شهداست.

اشتباه محـاسباتی آمریکایی ها :

یکی از سخنان مقام معظم رهبری که در ۱۹ دی فرمودند، این است که آمریکایی ها می گویند : ما در محاسبات دقیق و محاسبه گر هستیم، ولی نسبت به انقلاب اسلامی دچار خطا فاحش هستند و چون محاسبه غلط دارند، نتیجه غلط هم می‌گیرند.امریکایی ها در سال ۵۶ به صورت رسمی اعلام کردند که شاه تا ده سال آینده با ثبات دائم حکومت میکند ولی ده روز بعد انقلاب شد و شاه سرنگون شد ، بعد برنامه ریزی کردند تا نظام جمهوری اسلامی را سرنگون کنند، ۸ سال جنگ را بر ما تحمیل کردند که نتیجه آن را دیدید، بعد برنامه ریزی کردند تا کشور ما را تحریم کنند و حتی یک سیم خاردار در زمان جنگ به ما ندادند چه برسد به سلاح های پیشرفته نظامی ، ولی شما امروز ببینید ما چقدر از جهت نظامی ما پیشرفت کردیم، هفت دقیقه طول می کشد تا موشکهای با برد بالای ایرانی، اسرائیل را با خاک یکسان می کنند، بعد از جنگ جهانی حتی یک گلوله به سمت پایگاههای آمریکایی شلیک نشده بود و کسی جرات وقدرت آن را نداشت که به سمت آنها خمپاره شلیک کند،اگر کشتی آمریکایی وارد منطقه ای می شد، بدون جنگ آن کشور تسلیم می شد. ژاپنی ها هنوز هم تسلیم امریکایی ها هستند، آلمانها هم هنوز تسلیم آمریکا هستند .امریکایی هشدار داده بودند اگر ایران به سمت پایگاههای آنها شلیک کند، ما چه می کنیم ولی ایران عین الاسد، دو پایگاه حساس و مهم آنها را زد و آنها جرات نکردند پاسخ بدهند، چون حاج قاسم قسم خورده بود اگر یک موشک به سمت ایران ، شلیک شود ما تلاویو را با خاک یکسان می کنیم. این هم یک اشتباه محاسباتی آمریکایی ها بود و دهها اشتباه دیگر ولی دشمن در فضای مجازی کار می کند وحالا که از جهت نظامی نتوانست کاری انجام بدهد ، برنامه ریزی کرده است تا از طریق شبکه های ماهواره ای و موبایل ها،
مانند موریانه پایه های نظام جمهوری اسلامی را از بین ببرد، آن هم از طریق تغییر افکار جوانان ایرانی با تبلیغات دروغ، حال سوال این است آیا امیرالمومنین(ع) انسان بدی بود؟آیا امیرالمومنین(ع) نماز نمی‌خواند و اول مجاهد نبود؟ آیا حضرت زهرا(س) اول خَیّر در جهان اسلام نبود؟چه شد یک دفعه همه چیز عوض شد و علی (ع) خانه نشین شد؟ از طریق رسانه های آن زمان و تغییر افکار؛ پس می توان روی افکار و دلها اثر گذاشت ؛ معلوم نبود اگر ما هم در زمان امیرالمومنین(ع) بودیم، ثابت قدم می ماندیم یا خیر؛ معما چو حل شود، آسان شود. افراد زیادی بودند که امیرالمومنین(ع) را می دیدند و می‌شناختند ولی تفکرات و رفتارها عوض شدند ، فقط ۵_۶ نفر ثابت قدم ماندند، امروز هم برنامه ریزی شده است تا افکار جوانان را اولاً نسبت به شخص مقام معظم رهبری و ثانیاً نسبت به مسئولین خدمت گزار و ارکان نظام جمهوری اسلامی تغییر کند ، دشمن سعی دارد خوبیها را کمرنگ میکند ومشکلات نظام را برجسته می کند . در بی بی سی فارسی و اینترنشنال دائما ضد نظام جمهوری اسلامی ایران تبلیغ می کنند ، خانواده ها هم که از ماهواره استفاده می کنند و به سخنان آنها گوش می دهند وتاثیر می گیرند، دشمن قسم خورده است تا نظام جمهوری اسلامی را زمین بزند. چنانچه امروز هستند خانواده های مذهبی و متدین که فرزندانشان با انقلاب اسلامی بیگانه هستند و نسبت به شهید سلیمانی و رهبر انقلاب بدبین هستند ، با اینکه خانواده مذهبی هستند ولی چون افکار عوض شده است ، دید فرزندان آنها خراب شده است. پس برادران خواهران دشمن مثل موریانه افکار ما را مورد هجوم قرار داده است ،این است که م یگویند: دینداری در آخرالزمان سخت است. امیرالمومنین(ع) تا آخرین لحظه عمرش بنده خوب خدا بود ولی شما ببینید چه جنگ ها برعلیه علی(ع) راه انداختند، کسانی این کار را کردند که تحت تاثیر معاویه بودند در حالیکه مسلمان بودند و حتی در نمازهای یومیه خود به جای سوره توحید، سوره بقره می خواندند ، نماز طولانی داشتند و زار زار گریه می کردند ولی همین افراد در کشتن علی(ع) ازهم سبقت می گرفتند ، دشمن این کار را می کند امروز هم دشمن فعال است.حال راه نجات چیست؟ اولاً دولتمردان و مردم باید به فرمایشات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری توجه کنند، چون حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری دشمن شناس هستند و فریب دشمن را نمی‌خورند و آنچه خیر وصلاحت مملکت است و موجب پیشرفت مملکت است را تبیین می کنند. همانطور که در آن زمان، راه نجات عمل به فرمان امیرالمومنین(ع) بود، امروز هم راه نجات عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری است.

تشکر از تلاش های نیرو انتظامی در دستگیری سارقین:

در پایان از زحمات عزیزان نیروی انتظامی تشکر می کنم، خیلی زحمت کشیدند و افراد خلافکار زیادی را دستگیر کردند ، افرادی که سرقت های حرفه ای داشتند . در همین چترود ماشین های مدل بالا زانتیا را سرقت می کردند ، انواع و اقسام کارهایی که انسان تعجب می کند که چرا اینها ذهن های خود را در مسیر خلاف مصرف می کنند .

نماز جمعه هفته آینده چترود در ده زیار اقامه می شود:

آخرین کلام هم این است که ان شاءالله نماز جمعه هفته آینده در ده زیار برگزار می کنیم ، چون ما قول دادیم هر دوماه سه ماه یکبار به صورت چرخشی نماز جمعه را در روستاها داشته باشیم. حاضرین به غائبین اطلاع بدهید که نماز جمعه هفته آینده در ده زیار اقامه می شود، دوستانی هم که ماشین دارند ، همسایه های خود را برای نماز جمعه به سقاخانه ده زیار بیاورند ،ان شاءالله پذیرایی مختصری هم خواهند داشت، ان شاءالله جوانان محترم ده زیار و مردم شریف کوشش کنند تا خدا توفیق بدهد و یک نماز جمعه باشکوه و ماندنی در منطقه خودشان داشته باشند؛ من ازشهردار محترم هم تقاضا می کنم ،هفته آینده سرویس هایی را قرار بدهند تا نمازگزارانی که وسیله ندارند را از مهدیه چترود به سقاخانه ده زیار انتقال بدهند.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

خدایا به حق محمد وال محمد عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان

پی نوشت:

1- الاختصاص : 248 .

2- سوره مبارکه نور، آیه 24

3- الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 397

4- سوره مبارکه مؤمنون ،آیه 51

5- جُنگ مهدوى، ص 132

6- کنز العمّال، ص ۴۹۱

7- سوره مبارکه اعراف، آیه 58

8- قمر بنی هاشم، مقرم، ص 15.

9- عمدة الطالب وسرالسلسلة وسردارکربلا ص 34


http://yascms.ir/emam/gozaresh/26day14001.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/26day14002.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/26day14003.jpg



انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: مدیریت سایت
لینک مستقیم: http://www.yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9894