سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

حضور و سخنرانی امام جمعه محترم در مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) و سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی


حضور و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابرهیمی، امام جمعه محترم در مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) و سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در فاطمیه چترود در مورخه 13 دی 1400


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله .

السلام علیک یا فاطمه الزهرا سیدة النساء العالمین ، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیکم یا شهدا یا سعداء یا نجبا

قالت فاطمه الزهرا (س) : « حُبِّبَ إلی مِن دُنیاکُم ثَلاثٌ: تِلاوَةٌ کِتابِ‌اللهِ، وَالنَّظَرُ فی وَجهِ رَسولِ‌اللهِ، وَالإنفاقُ فی سَبیلِ‌اللهِ » (1)

ایام حزن واندوه شهادت حضرت زهرا (س) و سالگرد رهرو راه انبیاء و رهرو راه اهل بیت(ع) ، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهانش است، شادی روح این مرد بزرگ ،شجاع و باتدبیر،شادی ارواح همه شهدا،شهدای والامقام منطقه،شهدای والامقامی که بستگان آنها امشب در این فاطمیه حضور دارند، شادی روح حضرت امام و سلامتی خودتان خانواده و فرزندانتان اجماعا صلوات.

سردار حاج قاسم سلیمانی مرد میدان شجاعت وتدبیر :

اولا از حضور گرم همه برادران و خواهران متدین و همشهریان عزیز، تقدیر و تشکر می کنم . از فرمایشات حجه الاسلام والمسلمین حاج آقای پور خالقی، استفاده کردیم . از حضور ریاست محترم شورا جناب حجت الاسلام ربانی و هیئت امنای این مکان ارزشمند هم تشکر می کنم. ما چگونه می توانیم دِین خودمان را به شهدای والامقام ، خصوصا سردار شهید،سردار مقاومت حاج قاسم سلیمانی ادا کنیم ؟ یک دفعه بُرد شخصیتی در یک منطقه ،استان ویا در یک کشور است ولی یک زمان مانند سپهبد شهید تاثیر او فرا ملی و بُردجهانی دارد ،از حدود ۴۷ کشور در سالگرد ایشان درکرمان حضور پیدا کردند. یکی از آنها علامه تیجانی بود که وقتی بنده برای مراسمی به ده زیار دعوت شده بودم، ایشان را دیدم.شخصیتی که ۲۷ جلد کتاب نوشته است واز برکت او نزدیک به ۶میلیون غیرمسلمان و اهل سنت، شیعه شده اند ، در آسمان ها دنبال او بودیم ولی با خانواده در مراسمی در ده زیار شرکت کرده بود. شخصیت های بزرگی از جهان اسلام و حتی مسیحیت در مراسم سالگرد شهید سلیمانی شرکت کرده بودند، شهید سلیمانی یک شخصیت محبوب،شجاع ، باعقل و تدبیر بود، ان شاءالله خدای متعال بالاترین درجات را به او عنایت بفرماید .
چند روز پیش یکی از سخنرانی های او را گوش می دادم که می‌گفت : چرا بعضی می گویند ما با دیپلماسی در سوریه و عراق مشکلات را حل نمی کنیم. چرا با دشمنان گفتگو نمی کنید؟ همان حرفی که در گذشته برخی زدند! سردار سلیمانی جواب می داد که چگونه می خوهید با گروهی که شما را واجب القتل می دانند ،گفتگو کنید؟ هدف اصلی داعش نابودی جمهوری اسلامی بود .تفکر وهابیت افراطی واجب القتل بودن شیعه است. فتوای بن باز که وهابیت او را پیامبر خود می دانند این است که رسول خدا فوت شده است و تمام شده است، اگر کسی به زیارت پیامبر خدا رفت باید توبه کند واگر توبه نکرد، واجب القتل می شود ولی می توان به زیارت مسجد پیامبر رفت و اشکالی ندارد . کسانی که ما را واجب القتل می دانستند و درسوریه سر جوانان شیعه را با سربند یا زهرا و یاحسین می بریدند و ماشینهای مدل بالای خودشان را تزیین کردند. چگونه می توان با اینها گفتگو کرد؟ اینها معتقد به گفتگو نیستند بلکه دنبال نابودی ما هستند وهدف نهایی آنها هم ایران است. چگونه با دیپلماسی با آنها برخورد کنیم؟ خدا رحمت کند این مرد بزرگ را که یک خطر بسیار بزرگ از ناموس ما و کشور ما برداشت .
امروز دیدید که در سالگرد حاج قاسم این مرد بزرگ، اولین گروه زائران برای زیارت به سوریه اعزام شدند، منظور این است امنیت امروز ما، نماز جماعت و قرائت قرآنی که داریم و مساجدی که برپاست، مدیون رزم رزمندگان است . قران می فرماید: « وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا »(2) اگر دفاع و رزم رزم آوران نبود، تمام مراکز توحیدی در جهان از بین می رفت، اگر امروز عالم مسیحی در کلیسا و عالم یهودی در کلیسه خدا را عبادت می کند و مومنین در مساجد نماز می خوانند ، همه مدیون شهید هستند، مدیون رزم رزم آوران هستند، اینها از برکت این شهید والامقام است، خدای متعال از این مجلس ومجالسی که در سراسر دنیا به نام این قهرمان بزرگ مقاومت، تشکیل می شود روح بلندش را بلندتر وملکوتی تر بگرداند و قطعا قدرت شهید سلیمانی هزاران برابر بیشتر از قدرت و توانایی سردار سلیمانی است ، زیرا او هرچه داشت برای رضای خدا هدیه کرد، خدای متعال ان شاءالله روح این بزرگوار و همه شهدا را عالی است ، متعالی بگرداند. ایام شهادت صدیقه طاهره حضرت زهرا (س) است .همه به عشق ولایت آمده اید ، یک روایت بسیار ناب در از حضرتش در این محفل نورانی خدمت شما عرض می کنم:

سه چیز دوست داشتنی دنیا از منظر حضرت زهرا(س) :

در روایتی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود(3): « حُبِّبَ إلَىَّ من دُنياكُم ثَلاثٌ » از دنياى شما محبّت سه چيز در دل من نهاده شد(قطعا ماهم که دوستدار حضرت زهرا (س) هستیم این سه چیز باید محبوب ماهم باشد ) :

« تِلاوَةُ كِتابِ اللّه ِ» اولین محبوب حضرت زهرا (س) تلاوت قرآن است، حضرت (س) فرمودند : تلاوت قرآن نه قرائت قرآن ، قرآن کلام خدای متعال است، ما یک قرائت داریم به معنای خواندن،یک تلاوت داریم، در خواندن ممکن است انسان زیاد به معنای عبارت توجه نداشته باشد ولی خدای متعال می فرماید : قرآن را تلاوت کنید، حال حق تلاوت قرآن چیست؟ حق این است که یک آیه از قرآن را خواندیم روی آن تدبر و تامل کنیم،روی آن تفکر واندیشه داشته باشیم، بعد به آن عمل کنیم، این حق تلاوت است. خواندن قرآن با تفکر ، تدبر ، فهم و درک آیه و عمل به آن آیه همراه باشد است . چه بسا ما می خوانیم : " وأقيموا الصلاة وآتوا الزكاة" اقامه نماز همراه با پرداخت زکات است که ارزشمند است، خواندن قرآن هم اگر بدون تفکر و تأمل و درک معنا و عمل به آن باشد ، هرچند خوب است ولی آن اثری که باید برجان انسان بگذارد را نمی گذارد،حضرت زهرا(س) می فرماید: من از دنیای شما تلاوت قرآن را دوست دارم .

«و النَّظَرُ في وَجهِ رَسولِ اللّه ِ » نگاه به چهره پيامبر خدا (ص) . من دوست دارم در زندگی راه و مسیر حرکتم بر اساس راه و روش رسول خدا (ص) باشد و راه او را در زندگی در پیش بگیرم، عایشه می گوید :حضرت زهرا(س) در راه رفتن همانند رسول خدا قدم برمی‌داشتند. عمل حضرت زهرا (س) مانند عمل پیامبر(ص) است، اگر می خواهید پیامبر خدا (ص) را مجسم ببینید به حضرت زهرا (س) نگاه کنید . «و النَّظَرُ في وَجهِ رَسولِ اللّه ِ » نه تنها به صورت پیامبر(ص)نگاه کردن بلکه به سیرت رسول خدا هم نگاه کردن. نظر با رویت فرق دارد، رویت یعنی دیدن، نظر نگاه عمیق را می گویند . می خواهم راه و روش رسول خدا (ص) را در زندگی پیاده کنم و مانند رسول خدا (ص) زندگی کنم.

«و الإنفاقُ في سَبيلِ اللّه ِ » و انفاق در راه خدا. نفقه یعنی سوراخ، انفاق یعنی خلأ، خلأ های زندگی مردم را پر کنم ومشکلات زندگی دیگران را حل کنم وگره از کار مردم باز کنم ، آن هم فی سبیل الله و فقط برای رضای خدا . انفاق، گره گشایی و حل مشکلات دیگران خیلی مهم است، ، هرکسی در هرمسندی است وظایف خودش را به خوبی انجام دهد وگره از کار مردم باز کند، بالاترین ارزش را دارد. حضرت زهرا (س) در ابتدای ازدواج در خانه اجاره ای زندگی می کردند، بعدها به منزل کنار خانه رسول خدا (ص) آمدند.با وجود اینکه خود زندگی سختی داشتند ولی دست بخشنده ای داشتند.

حضرت زهرا (س) و اهدای لباس عروسی :

حضرت رسول اکرم(ص) در عروسی فاطمه(س) یک دست پیراهن نو به دخترش هدیه داده بود، تا در شب عروسی بپوشد. هنگامی که موکب عروس رهسپار خانه امام علی(ع) بود، زن سائلی پیش آمد، و در برابر عروس اظهار احتیاج نمود وگفت: گرسنه و عریانم! به من غذا داده و لباسی برای پوشیدن به من بدهید. حضرت فاطمه(س) که در آن وقت دو پیراهن داشت. یکی کهنه و دیگری نو، ناگاه به یاد این آیه افتادند : « لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ » (4)هرگز به حقیقت نیکوکاری نمیرسید مگر آنچه را دوست دارید انفاق کنید. حضرت فاطمه(س) مظهر تقوا و ایثار، همراهان را به دور خود جمع کرد، و بی درنگ لباس عروسی را از تن در آورد و به آن زن فقیر بخشید. فردای آن شب هنگامی که رسول اکرم(ص) پیراهن کهنه را در تن او دید، پرسید: فاطمه(س) جان! چرا پیراهن نو را نپوشیده ای؟حضرت فاطمه(س) عرض کرد: آن را به فقیر دادم. رسول اکرم(ص) تحت تأثیر محبتها و خلوص دخترش فاطمه(س) قرار گرفت و قطره ای اشک از چشمانش سرازیر شد، فاطمه(س) را به نشانه ی محبت به سینه اش چسبانید.(5)

اهميت انفاق در راه خدا :

به قدری گره گشایی ، انجام کار خیر و انفاق کردن مهم است که در لحظه مرگ، وقتی جان به ترقوه می رسد جناب عزائیل و ملک می آیند تا روح انسان را توفی کنند، انسان آن هنگام چشمش باز می شود و واقعیت ها را درک می کندو خوب وبدی را تشخیص می دهد ،می فهمد بهترین عمل انفاق در راه خداست که می گوید: « فیقول رب لولا اخرتنی الی اجل قریب » خدایا کمی به من مهلت بده ، تا بتوانم مالم‌ را در راه تو خرج کنم و برای آخرت خود قدم بردارم « فاصدق و اکن من الصالحین » تا در راه خدا صدقه بدهم و از مردمان صالح و شایسته باشم . ولی جواب می شنود : «اجل‌ مسمی » اجل تخلف‌پذیر نیست . « و لن یؤخر الله نفسا اذا جاء اجلها » خدا هرگز هیچ نفسی را که اجلش فرا رسیده ، به تاخیر نمی‌اندازد(6) .انسان بعد از مرگ حتی در مال خودش هم اختیاری ندارد و تنها در یک سوم مال می تواند وصیت کند، در بقیه مال اختیاری ندارد، تا زنده ای اختیار مالت را داری. برادران و خواهران از این فرصت عمر ومالی که خدا به شما داده است، برای رضای خدا بهترین استفاده را بکنید، اگر جوانی میخواهد ازدواج کند و یا دختری می خواهد جهیزیه بخرد و توان مالی ندارد ویا بیماران صعب العلاجی که هزینه درمان ندارند ، به اینها کمک کنید که بسیار ارزشمند است و نشان صداقت انسان است شیطان می گوید نده فقیر می شوی ولی فرهنگ قرآنی می گوید بده غنی می شوی.

بالاترین انفاق ادای واجبات است :

مهمترین این انفاقات ادای واجبات است . انفاق واجب ، پرداخت خمس است که سهم امام زمان و سهم سادات است. تا زنده ایم خودمان اموال خودمان را حسابرسی کنیم، افرادی بودند که مکه می خواستند بروند، خمس مالشان را حساب کردند وچک دادند ، حج هم رفتند و آمدند ولی حاضر نشدند خمس خود را پرداخت کنند. در روایت آمده است که عده ای حج می رفتند ولی ائمه می گفتند : حیوانش به حج آمده است و خودش نیامده است، اشخاصی هستند که خمس خود را نمی پرداختند و هنگامی که از دنیا می رفتند، فرزندان آنها خمس شان را نمی پرداختند و می گفتند خود او باید می پرداخت . انفاقات واجبات مهمتر از انفاقات مستحب است،کسی که انفاق مستحب می کند ولی انفاق واجب را ادا نکند، مانند این است که زیارت عاشورا و هزار رکعت نماز مستحبی بخواند ولی نماز ظهر و نماز واجب خود را نخواند. حضرت زهرا (س) فرمودند: من از دنیای شما این یه چیز را خیلی دوست دارم، اول )تلاوت قرآن، تلاوتی که همراه تدبر،تفکر وعمل باشد، دوم) راه و رسم رسول خدا (ص)را در زندگی پیاده کردن، ببینیم امام زمان از ما چه می خواهد، مراجع تقلید در رساله از ما چه می خواهند و چگونه به آن عمل کنیم. یک زمانی بنده خدمت آیت الله عظمی گلپایگانی رفتم و از ایشان خواستم مرا نصیحت کنند. فرمود: شما مکلف شدید رساله بگیرید و طبق آن عمل کنید ، راه و رسم پیامبر خدا را در زندگی عمل کنید. سوم) انفاق را دوست دارم. انفاقات حضرت زهرا(س) بسیار زیاد بود، فدک در اختیار حضرت زهرا(س) بود که از طریق آن هزینه همه نبردها را می پرداختند.چند نمونه دیگر از انفاقات حضرت(س) را خدمت شما عرض می کنم .

سخاوت و بخشش حضرت زهرا (س) :

عرب تازه مسلمانی در مسجد مدینه از مردم کمک خواست. پیامبر(ص) به اصحاب خود نگریست. سلمان فارسی برخاست تا نیاز آن بیچاره را برطرف سازد. هر جا رفت، با دست خالی برگشت. با ناامیدی به طرف مسجد می آمد که چشمش به منزل حضرت زهرا افتاد. با خود گفت: حضرت فاطمه(ع) سرچشمة نیکوکاری است. در خانة حضرت را کوبید و داستان عرب مستمند را شرح داد. حضرت زهرا فرمود: «یا سَلْمَانُ وَ الَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِیاً إِنَّ لَنَا ثلَاثاً ما طَعِمْنَا » ای سلمان! سوگند به خداوندی که حضرت محمد(ص) را به پیامبری برگزید، سه روز است که غذا نخورده ایم «وَ إِنَّ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ قَدْ اضْطَرَبَا عَلَیَّ مِنْ شِدَّةِ الْجُوعِ ثُمَّ رَقَدَا کأَنَّهُمَا فَرْخَانِ مَنْتُوفَانِ وَ لَکنْ لَا أَرُدُّ الْخَیرَ إِذَا نَزَلَ الْخَیرُ بِبَابِی» و فرزندانم حسن و حسین از شدت گرسنگی بی قراری می کردند و خسته و مانده به خواب رفته اند؛ اما من، نیکی و نیکوکاری را که در خانۀ مرا کوبیده است، ردّ نمی کنم. آنگاه پیراهن خود را به سلمان داد تا در مغازة شمعون یهودی گرو گذاشته، مقداری خرما و جو قرض بگیرد. سلمان فارسی می گوید: پس از دریافت جو و خرما به طرف منزل حضرت فاطمه آمدم و عرض کردم: ای دختر رسول خدا (ص)! مقداری از این غذاها را برای فرزندان گرسنه ات بردار؛ ولی حضرت پاسخ داد: «یا سَلْمَانُ هَذَا شَی ءٌ أَمْضَینَاهُ لِلَّهِ عَزَّ وَجَلَّ لَسْنَا نَأْخُذُ مِنْهُ شَیئاً » ای سلمان! این کار را فقط برای خدای بزرگ انجام دادیم و هرگز از آن چیزی بر نمی داریم(7) آن انفاق ناب حضرت زهرا (س) که در قرآن ذکر شده است،اگر جامعه اسلامی و شیعی بتواند همین یک انفاق را فیلم بسازد و به جهانیان بشناساند که ما پیرو چنین بزرگوارانی هستیم که آبرو و حقوق بشر را این گونه حفظ می کنند،جهان جذب مکتب حضرت زهرا (س)خواهد شد.

انفاق در سيره حضرت زهرا (س) :

روزی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بیمار شده بودند و پیغمبر در عیادت از آنها توصیه بر نذر برای رفع بیماری حسنین می‌کند، با سفارش پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) نذر کردند که سه روز روزه برای شفای فرزندان خود بگیرند. شب اول هنگام افطار سائلي به در خانه آمد و گفت: سلام بر شما اهل بيت محمد(ص). من مسكينم، مرا طعام دهيد! خاندان پيامبر(ص) آن سائل را بر خود مقدم شمرده، افطار خود را به او دادند و آن شب چيزي جز آب نخوردند و با شكم گرسنه دوباره نيت روزه كردند.هنگام افطار روز دوم يتيمي بر در خانه آمد و غذا خواست و آنها غذاي شان را به او دادند. در شب سوم اسيري نامسلمان آمد ، او هم فهمیده بود که مشکل گشا حضرت زهرا(س) وامیرالمومنین(ع) هستند. امیرالمومنین(ع) فرمودند: یا فاطمه انسانی به درب خانه ما مراجعه کرده است حضرت زهرا(س) فرمودند: بچه هایم از گرسنگی می لرزند ، پدر اهل خیر است و ما هم به پدر علی(ع) اقتدا می کنیم وآنها تمام غذای خود را در شب سوم هم به آن اسیر غیر مسلمان دادند(8). این انفاق اگر به جامعه بشری عرضه شود، خود به خود فضایل اهل بیت به دنیا منتشر می شود . یکی از بهترین کارهای خیر می تواند وقفیاتی داشته باشد که با آن فیلم ساخته شود. امروز، فضای مجازی در دنیا حرف اول را می زند مانند فیلمهایی که هالیوود می سازد، چه خوب است ماهم ارزشهای خودمان را به صورت فیلم به دنیا عرضه کنیم. خصوصا این انفاق حضرت زهرا که می فرماید: «اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللّهِ لا نُریدُ مِنکم جَزاءً وَ لا شُکُوراً»(9) ما به خاطر خدا به شما غذا می دهیم و از شما تشکر و پاداشی نمی خواهیم .

این درس بزرگ حضرت فاطمه(س) وامیرالمومنین(ع) برای همه ماست. انسان وقتی کار خیر انجام می دهد ممکن است توقع پاداش نداشته باشد، ولی توقع اینکه ازآدم تشکر کنند را دارد ولی حضرت می فرمایند: ما حتی توقع تشکر نداریم ،ما فقط برای رضای خداوند این کار را انجام داده ایم . این درس بزرگ حضرت زهرا ست، تا زنده ایم خیرخواه باشیم مانند آفتاب،گرمادهی داشته باشیم،گره گشا باشیم و دست افتاده و نیازمندی را بگیریم .

خدایا چنان کن سرانجام کار * تو خشنود باشی و ما رستگار

پی نوشت:

1- صحیفةالزهرا، قول 19 ؛ نهج‌الحیاة، ص 271

2- سوره مبارکه حج،آیه 40

3- نهج الحياة ، ح 164

4- سوره مبارکه آل عمران ، آیه 92

5- نزهة المجالس و منتخب النفائس، ج 2، ص 175

6- سوره مبارکه منافقون،آیات 10-11

7- بحار الانوار، ج 43، ص 73؛ عوالم العلوم، ج 11، ص168؛ احقاق الحق، ج 10، ص 321.

8- تفسیر کشاف، جار اللّه زمخشری، جلد 4، صفحه 670.

9- سوره الانسان،آیه 9


انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: مدیریت سایت
لینک مستقیم: http://www.yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9889