سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

سفارش امام صادق(ع) برای رونق کسب و کار / سالروز تشكیل بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی(ره)


خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه1400/09/05


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .
اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

امروز سالروز تشکیل بسیج مستضعفین است ، خدمت همه بسیجیان عزیز تبریک عرض می کنم. در خطبه اول یکی از مهمترین توصیه های امام ششم امام جعفر صادق(ع) را به جوانانی که دنبال کسب و کار هستند یا شاغل هستند را خدمت شما عرض می کنم .

سفارش امام صادق(ع) برای رونق کسب و کار :

از منظر دین مبین اسلام، بازرگانان امین و راستگو جایگاه والایی دارند. عبدالرحمن بن سیابه می گوید: هنگامی که پدرم از دنیا رفت، یکی از دوستان پدرم به منزل ما آمد و بعد از تسلیت گفت: آیا از پدرت ارثی باقی مانده است تا بتوانی به وسیله آن امرار معاش کنی؟ گفتم: نه. او کیسه ای که محتوی هزار درهم بود، به من تحویل داد و گفت: این سرمایه را خوب حفظ کن و از سود آن زندگی خود را اداره کن! من با خوشحالی پیش مادرم دویدم و این خبر را به وی رساندم. هنگام شب پیش یکی دیگر از دوستان پدرم رفتم و او زمینه تجارت را برایم فراهم کرد. به این ترتیب که با یاری او مقداری پارچه تهیه کرده، در مغازه ای به تجارت پرداختم. به فضل الهی کار معامله رونق گرفت و من در اندک زمانی مستطیع شدم و آماده اعزام به سفر حج گردیدم.
قبل از عزیمت پیش مادرم رفتم و قصد خود را با او در میان گذاشتم. مادر به من سفارش کرد که پسرم! قرضهای فلانی را (دوست پدرم) اول بپرداز، بعد به سفر برو! من نیز چنین کردم. با پرداخت وجه، صاحب پول چنان خوشحال شد که گویا من آن پولها را از جیب خودم به وی بخشیدم و به من گفت: چرا این وجوه را پس می دهی، شاید کم بوده؟ گفتم: نه، بلکه چون می خواهم به سفر حج بروم، دوست ندارم پول کسی نزدم باشد.
عازم مکه شدم و بعد از انجام اعمال حج در مدینه به حضور امام صادق (ع) شرفیاب شدم. آن روز خانه امام علیه السلام خیلی شلوغ بود. من که در آن موقع جوان بودم، در انتهای جمعیت ایستادم. مردم نزدیک رفته و بعد از زیارت آن حضرت، پاسخ پرسشهایشان را نیز دریافت می کردند.
هنگامی که مجلس خلوت شد، امام به من اشاره کرد و من نزدیک رفتم. فرمود: آیا با من کاری داری؟ عرض کردم: قربانت گردم من عبدالرحمن بن سیابه هستم. به من فرمود: پدرت چه کار می کند؟ گفتم: او از دنیا رفت. حضرت ناراحت شد و به من تسلیت گفت و به پدرم رحمت فرستاد. آن گاه از من پرسید: آیا از مال دنیا برای تو چیزی به ارث گذاشت؟ گفتم: نه. فرمود: پس چگونه به مکه مشرف شدی؟ من نیز داستان آن مرد نیکوکار و تجارت خود را برای آن بزرگوار شرح دادم. هنوز سخن من تمام نشده بود که امام پرسید: هزار درهم امانتی آن مرد را چه کردی؟ گفتم: یابن رسول الله! آن را قبل از سفر به صاحبش برگرداندم. امام با خوشحالی گفت: احسنت! سپس فرمود: آیا سفارشی به تو بکنم؟ گفتم: جانم به فدایت! البته که راهنماییم کنید! (این سفارش امام به همه جوانانی است که دنبال کسب وکار هستند و یا مشغول به تجارت هستند) امام فرمود: « عَلَیک بِصِدْقِ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ تَشْرَک النَّاسَ فِی أَمْوَالِهِمْ هَکذَا وَ جَمَعَ بَینَ أَصَابِعِه » بر تو باد راستگویی و امانت داری، که در این صورت شریک مال مردم خواهی شد. سپس امام انگشتان دستانش را در هم فرو برد و فرمود: این چنین. عبدالرحمن بن سیابه می گوید: در اثر عمل به سفارش امام، آن چنان وضع مالی من خوب شد که در مدتی کوتاه سیصد هزار درهم زکات مالم را به اهلش پرداختم.(1) سیصد هزار درهم یعنی سیصد هزار مثقال نقره ، این شخص از امام صادق(ع) یک مطلب هم نقل کرده است که صاحب مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی وقتی جریان عبدالرحمن بن سيابه را نقل میکند این داستان را هم ذکر می کند.

راستگویی و امانت‌داری دو معیار ایمان :

شخصی خدمت امام صادق(علیه السلام) عرض کرد: آقا فلانی خیلی نماز می خواند و خیلی روزه می گیرد. امام صادق(علیه السلام) فرمودند :« لَا تَنْظُرُوا إِلَى طُولِ رُكُوعِ الرَّجُلِ وَ سُجُودِهِ » نگاه نکنید که رکوع و سجود طولانی دارد «فَإِنَّ ذَلِكَ شَیْ‏ءٌ اعْتَادَهُ » چه بسا عادت کرده که رکوع و سجود کند و قرائت قرآنش خوب باشد اینها دلیل نمی شود دو اصل را باید مبنا قرار بدهیم :« وَلكِنِ انظُروا إِلى صِدقِ حَدیثِه وَأَداءِ امانَته « این دو اصل را شما میزان قرار بدهید: یک ) در گفتار صادق باشد، راستگو باشد. دوم ) امانت دار باشد.(2) امام على(علیه السلام) به کمیل فرمود : « به ما اجازه داده نشده درباره احدى برخلاف امانت رفتار کنیم ، به خدا سوگند پیامبر سه مرتبه قبل از مرگش فرمود : «أدّ الأمانة الی البرّ وَ الفَاجر فِیمَا قَلَّ وَ جَلّ فِی الخَیطِ وَ المَخیط» »امانت را بر گردانید ، چه صاحبش نیک باشد ، چه بد ، حتى جنس مورد امانت اگر نخ یا سوزن باشد.(3) امانتداری و صداقت موجب آسایش و موجب جلب اعتماد مردم است و انسان مورد رحمت خدا قرار می گیرد، خدا انسان امین و امانتدار را دوست دارد ولی متاسفانه امروز هستند افرادی که مثلا از مغازه جنس قرض می کنند و دیگر قرض شان ادا نمی کنند ویا صاحب مغازه پول می گیرد تا جنسی برای او بیاورد ولی دِین خودش ادا نمیکند! این درد جامعه ماست که افراد به هم کلک میزنند و دروغ می گویند ویا برای فروش اجناس خود صد قسم دروغ هم می خورند و ما توقع داریم زندگی برکت داشته باشد و روبراه باشد .زندگی که براساس دروغ خیانت و فریب بنا شده باشد مانند ساخت منزل لب رودخانه است هر لحظه ممکن است سیل همه چیز را نابود کند. امانتداری آثار فراوانی دارد باعث خشنودی خداست و برکات در زندگی نصیب آدم می شود و رزق و روزی انسان زیاد می شود.

خدایا بحق محمد و آل محمد مارا اهل صدق و صفا و ادای امانت قرار بده

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی.

مناسبت های هفته :


جمعه 5 آذر 20 ربیع‌الثانی
*روز بسیج مستضعفان (تشكیل بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی(ره) 1358ش)
در خطبه دوم کوتاه مطالبی را عرض میکنم ، امروز سالروز غرس نهال با برکت بسیج به دستان مبارک حضرت امام(ره) است .خدا رحمت کند حضرت امام(ره) را که با آن دل پاک دستور تشکیل بسیج مستضعفین را در چنین روزی در سال ۵۸ صادر کردند. واقعا بسیج یک ذخیره تمام نشدنی برای مردم وملت و نظام است ، این بسیج بود که با اخلاص وارد جبهه شد و فتح و پیروزی را نصیب ملت ایران کرد، در هشت سال دفاع مقدس این بسیج بود که به کمک نیروهای مسلح آمد .فعالیت بسیج رنگ خدا و رنگ اخلاص دارد و بسیجی برای رضا خدا قدم بر می دارد . از خصیصه های بسیجی ، کم خرج و پرکار بودن است .مقام بسیج تا جایی است که امام امت(ره) فرمود خدایا مرا با بسیجیانم محشور فرما. چه نهاد باعظمتی است که امام بزرگوار و رهبرانقلاب هم از خدا درخواست می کنند که خدایا مرا با بسیجیانم محشور کن، این افتخار بزرگی است که نصیب بسیجیان شده است که منا اهل بیت شده اند.
امروز هم بسیج در عرصه‌های مختلف در حال خدمت است، در همین طرح حاج قاسم سلیمانی به کمک دولت شتافتند وچه خدمات ارزشمندی رادر جهت واکسیناسیون انجام داده اند، واقعا قابل تقدیر و تشکر است . امروز هم از همه عزیزان بسیجی فرمانده محترم سپاه وبسیجیانی که در نماز جمعه حضور دارند صمیمانه تشکر می کنم. بسیجی درخت تناوری است که حامی نظام جمهوری اسلامی است و با وجود آن دشمن جرات نمیکند به نظام جمهوری آسیب بزند . هر چه آسیب هست از درون ماست والا از بیرون هیچ قدرتی نمی تواند کوچکترین تعرضی نسبت به جمهوری‌اسلامی انجام بدهد. اگر آسیب است از درون مملکت ماست از برخی مدیران و مسئولین است، امیدواریم به آبروی امام زمان (عج) مشکلات یکی پس از دیگری حل شود یکی از مطالباتی که مقام معظم رهبری طی پنج سال گذشته داشتند، مبارزه و مقابله با حقوقهای نجومی است، امروز حجت تمام است مجلس انقلابی، دولت انقلابی و قوه قضاییه انقلابی است بنابراین امروز دیگر کم کاری قابل قبول نیست ، مبارزه با فساد مطالبه به حقی است که بی توجهی به آن، بی اعتمادی ایجاد می کند .

یکشنبه 7 آذر 22 ربیع‌الثانی
*سالروز شهادت دانشمند هسته‌ای دکتر محسن فخری‌زاده
*روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران


دوشنبه 8 آذر 23 ربیع‌الثانی
*شهادت شهید دکتر مجید شهریاری (1389ش)
* آغاز عملیات بزرگ "طریق القدس" و آزادسازی بُستان (1360 ش)

خداوند همه شهدا را رحمت کند و جانبازان عزیز را سالم بگرداند

چهارشنبه 10 آذر 25 ربیع‌الثانی
*شهادت عالم نستوه و مجاهد آیت‌اللَّه "سید حسن مدرس" به دستور "رضاخان" (1316ش) - روز مجلس شورای اسلامی
مجلس عصاره ملت است و نقش مهمی در ریل گذاری و حرکت کشور دارد .

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

پی نوشت:

1- بحارالانوار، ج 47، ص 384 / قمه پاک و تاثیر آن در زندگی، ص 87

2- مشکاة الأنوار في غرر الأخبار، ج 1، ص 165

3- بحارالانوار، ج 77، ص 275.



انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: مدیریت سایت
لینک مستقیم: http://www.yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9876