سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

دیدار ریاست اداره آموزش و پرورش بخش چترود با امام جمعه محترم


حضور وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در دیدار ریاست اداره آموزش و پرورش بخش چترود در محل دفتر امام جمعه در مورخه سه شنبه 1400/06/30



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)

مهمترین وظیفه آموزش پرورش تربیت نسل تراز انقلاب :

خدمت حضرتعالی و همکارانتان خوشامد عرض می کنم ، ان شاءالله موفق و سربلند باشید ، دستگاه آموزش پرورش بزرگترین دستگاه مولد کشور است و مصرف کننده نیست، یک عده گمان می کنند این دستگاه بیشترین بودجه را مصرف می کند در حالیکه این تشکیلات ، تشکیلات مولد است . نکته دیگر اینکه وظیفه آموزش و پرروش، یک وظیفه سنگین است و آن هم تربیت نسلی در تراز انقلاب اسلامی است ، نسلی که بتواند حافظ کشور و نظام و حافظ ارزشهای نظام باشد .این خیلی مهم است و متاسفانه امروزه شاهد تربیت دوگانه ای در مدرسه و خانه هستیم، مثلا آموزش و پرورش در مدارس برنامه های فرهنگی مانند نماز جماعت برگزار می کند ولی در خانواده پدر و مادر ا به نماز همیت نمی دهد که این دوگانگی تربیتی و یک مصیبت است .یکی دیگر از مشکلات که در آموزش و پرورش با آن مواجه هستیم این است که به نظر بنده تربیت دانش آموزی که مانند آچار فرانسه باشد جایش خالی است . زمانی آموزش های مدرسه در جهت این بود که دانش آموز برای کار تربیت شود، با همه نواقص خیلی اثرات خوبی داشت مثلا جوانی دیپلم می گرفت درکنار آن حرفه وکاری را بلد بود ، اما امروز جوان لیسانس هم گرفته است ولی نمی تواند هیچ حرفه و کاری بلد نیست ونمی تواند زندگی خودش را اداره کند . اگر بتوان دراین زمینه فکری کرد ،مثلا بحث فنی و حرفه ای را فعال کرد وبرای تابستان بچه ها برنامه ریزی شود و حداقل در هفته یک روز برای آموزش یک مهارت یا حرفه به دانش آموزان اختصاص داده شود، بسیار موثر است و اگر این نوجوان در آینده نتوانست تحصیلات خود را ادامه دهد، بتواند زندگی خودش را از طریق همان حرفه، اداره کند ، بسیار مفید و موثر خواهد بود. مادر زرند مراجعه کننده برای کار زیاد داشتیم ،یک خانواده چند جوان تحصیل کرده داشت با مدارک دانشگاهی ولی بیکار و هیچ کاری هم بلد نبودند، جوان همه عمرش را صرف آموختن علم کرده بودو بعد از دانشگاه، در این سن هیچ کار و حرفه ای را بلد نبود، این نقص است ومشکل است کهروی این قصه هم باید فکری شود و حتما نباید دستوری از بالا باشد بلکه از همین پایین هم می توان کارهایی را برای حل این معضل انجام داد، همان کاری که کشورهای دیگر مانند ژاپن و چین انجام می دهند. بچه ها دارای ذهن باز و هوشیاری هستند و می توانند در کنار گرفتن دیپلم ، در ذهن خود جاسازی و عکسبرداری کنندو برای آینده آنها نیزمفید است.

بحث در تراز انقلاب بودن هم خیلی مهم است ، یک سالی در کوهبنان بعد از راهپیمایی 13 آبان به دانش آموزان گفتند بروید مسجد ونماز خود رابخوانید،از آن جمعیت فقط حدود ده نفر به مسجد رفتند؛ اینها تربیت شده زمان طاغوت که نیستند بلکه تربیت شده زمان جمهوری اسلامی هستند و دراین دوران بزرگ شدند ولی ما نتونستیم آنها را نماز خوان تربیت کنیم. یک حرفی هم به شوخی می گویند که طاغوت گفته است من نسلی را تربیت کردم که هشت سال برای دفاع از کشورشان جنگیدند و این هم نسلی که شما تربیت کردید! به هر حال این مسئله خیلی مهم است که دانش آموز از بن دندان به مسائل دینی و اعتقادی آگاه باشد و این کار با رفتار عملی امکان پذیر است مثلا وقتی در مدرسه ای نماز جماعت برگزار شود ، علاوه براینکه معاون مدرسه شرکت میکند مدیر هم درنماز جماعت شرکت کند. یا فقط معلم پرروشی در نماز شرکت نکند بلکه معلم فیزیک و شیمی هم در نماز جماعت شرکت کند. تا اثرگذار باشد ولی متاسفانه می بینیم که در مدرسه ای نمازجماعت برگزار شده ومعلمین شرکت نمیکنند! دانش آموز با خودش می گوید اگر نماز خوب است ،پس چرا دبیر ریاضی من نماز نمی خواند در اینجا هم مسائل تربیتی افت می کند و حالت اجباری به خود می گیرد. این هم نکات ظریفی است. جناب آقای جعفری ماهم در خدمت شما هستیم اگر شماهم جلسه پرسش و پاسخ با دانش آموزان گذاشتید، بنده حرفی ندارم و شرکت میکنم؛ در طول هفته هم اگر خواستید از مدارس شبانه روزی سرکشی می کنم و با دانش آوزان گفتگو میکنیم، به اتاق آنها می رویم و از غذاهای آنها ستفاده میکنیم و دوست داریم باآنها مانوس باشیم وهفته ای یا دوهفته ای یکبار هم بخواهید من در نماز جماعت مدارس شرکت خواهم کرد ولی شرط آن این است که حضرتعالی و یا شخصی از همکاران شما از اداره و تشکیلات بنده را همراهی کند.

خانواده ماهم حوزوی است وهم کارهای پرورشی و قرآنی انجام داده است، ما در بافت و زرند این برنامه داشتیم که خود اداره ماشین می فرستاد و ایشان چرخشی به مدارس دخترانه شهرستان می رفتند و از نزدیک با دانش آموزان صحبت می کردند وپاسخ به سوالات هم داشتند و کارهای فرهنگی انجام می دادند، اینجا هم بسته به نظر شماست اگر این برنامه ها باشد ما در خدمتیم. یک صحبتی بود که به مدارس ابتدایی روستاها بروند که نه نمی توانیم، برای رفت و آمد مشکل داریم ولی اگر جایی نزدیک محدوده کاری باشد ، می توانیم. البته بنده نتوانستم در مورد انتقالی با آقای اسکندری مدیر کل صحبت کنم ولی پیامک دادم و از ایشان خواستم تا درخواستی روی حکم
انتقالی بنده که از زرند به اینجا هست بگذاریم و بحث انتقالی ایشان هم حل شود، شما هم هر طور که صلاح می دانید در این قصه همکاری کنید. موفق و سربلند باشید، ان شاءالله ما هم بتوانیم در این شهر مفید باشیم وتاجایی از دست ما برمی آید، کارفرهنگی انجام بدهیم.

برمحمدوآل محمد صلوات


انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: مدیریت سایت
لینک مستقیم: http://www.yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9863