سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

حضور وسخنرانی امام جمعه زرند در مراسم تاسوعای حسینی اکبرآباد


همزمان با تاسوعای حسینی مراسم عزاداری خیابانی با حضور اقشار مختلف مردم اکبرآباد برگزار که در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم با حضور در جمع مردم عزادار به ایراد سخن پرداختند.




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم عزاداری تاسوعای حسینی اکبرآباد مورخه1400/05/27


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع)؛ السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام شهرستان ،شهدای مدافع حرم،یگانه شهید مدافع حرم شهرمان شهید والامقام شهید عظیمی،سیدالشهدای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی وهمراهان، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت ،شهدای سلامت ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این این عزاداری ها را از همه ما به شایستگی قبول بگرداند ونام ماراهم جز عزاداران بر سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ثبت و ضبط بگرداند. مقدم همه شما برادران وخواهران و دوستداران اهل بیت را گرامی می دارم؛ ان شاءالله خدای متعال این عزاداری های خالصانه را از همه ما قبول بدارد.

شرط قبولی اعمال :

یک موضوع بسیار مهمی این است که یک عمل تحت چه شرایطی در پیشگاه پروردگار مورد قبول است ، امروز در فضای مجازی صحبت ها وتبلیغات فراوان است، راجع به اعمال و برخوردها طوری وانمود می کنند که هر عملی شما انجام بدهید حتی اگر دین هم نداشته باشید، آن عمل پسندیده و خوب است .

1) اخلاص :

اولین شرط قبولی عمل در پیشگاه پروردگار این است که آن عمل خالص و فقط برای خداوند باشد، کم و یا زیاد کار مهم نیست، کیفیت آن مهم است ، کمیت و فراوانی عمل اهمیتی ندارد آنچه مهم است، کیفیت کار است، آن عمل باید خالص برای خدا باشد دراین صورت اولین شرط قبولی را داراست .

سى سال در صف اول نماز جماعت:

آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی در مورد یکى از عالمان بزرگ مى نویسد که او سى سال در صف اول نماز جماعت اقتدا مى کرد، پس از سى سال روزى به عللى نتوانست خود را به صف اول برساند، از این رو در صف دوم ایستاد، و از این که مردم او را در صف دوم دیدند گویا در خود خجالتى احساس کرد. در این حال متوجه شد که در این مدّت طولانى که در پیشاپیش مردم و در ردیف اول نماز جماعت مى ایستاد از روى ریا بوده است و بر این اساس تمام آن سى سال نماز را قضا کرد. (1) این نکته خیلی مهم است که عمل خالص برای خدا باشد، خداوند می فرماید من شریک خوبی هستم اگر عملی برای من بود من قبول می کنم وبه خود فرد می بخشم ولو اینکه عمل شما یک سیب باشد که به دست یتیمی داده ای ، اگر خالص برای خداباشد و در آن را نباشد، خداوند آن راقبول می کند.

داستانی عبرت انگیز از عدم حضور قلب درنماز :

روزی سید هاشم، امام جماعت مسجد "سردوزک" بعد از نماز به منبر رفتند و در ضمن توجیه لزوم حضور قلب در نماز فرمودند: روزی پدرم مشغول نماز جماعت شد و عده ای به وی اقتدا کردند و من نیز جزو آنان بودم. در اولین لحظات اقامه نماز پیرمردی روستایی وارد شد و در صف اول پشت سر پدرم قرار گرفت. مؤمنان نمازگزار از این که یک شخص دهاتی در صف اول ایستاده ناراحت شدند ولی او اعتنایی نکرد و در رکعت دوم در قنوت نیت فرادا کرد و نمازش را به تنهایی تمام کرد و در همان جا نشست و مشغول خوردن نان شد چون نماز تمام شد مردم از هر طرف به او حمله و اعتراض کردند. او جواب نمی داد. پدرم فرمود: چه خبر است؟ گفتند مردی روستایی و جاهل به نماز آمد و در صف اول پشت سر شما اقتدا کرد. آن گاه وسط نماز از شما جدا شد و خود فرادا به نماز ادامه داد و پس از نماز سفره اش را باز کرد و مشغول خوردن شد. پدرم روی به وی کرد و گفت چرا چنین کردی؟ گفت راز آن را آهسته بگویم یا در این جمع بلند بگویم. پدرم گفت در حضور همه بگو. گفت من وارد این مسجد شدم و چون نماز جماعت برپا شد به امید فیض نماز جماعت اقتدا کردم ولی دیدم شما در وسط نماز به این فکر فرو رفتید که من پیر شده ام و از آمدن به مسجد عاجز شده ام. خری لازم دارم پس در خیال خودتان به میدان الاغ فروشها رفتید و دست به خرید زدید و در رکعت دوم در خیال تدارک خوراک و تعیین جای او بودید. من عاجز شدم و دیدم بیش از این سزاوار نیست با شما در نماز جماعت همراه باشم لذا نماز خود را به صورت فرادا تمام کردم. پیرمرد این را بگفت و از مسجد بیرون رفت. پدرم بر سر خود زد و ناله کرد و گفت این شخص بزرگی است او را بیابید و نزد من آورید، من با او کار دارم. مردم رفتند ولی هرچه گشتند اثری از او نیافتند.

منظور این است کارهایی که ما انجام می دهیم وجه مهم آن این است که چقدر خالص برای خدا است، ما نباید خودمان را فریب بدهیم، باید ببینیم چقدر این کار ما در پیشگاه خداوند خالص و برای خداوند است ، هر مقدار عمل ما خالص و برای خدا باشد ، همان مقدار را از ما می خرند و قبول می کنند.

2) تقوی و پرهیز از گناه :

دومین شرط قبولی یک عمل پرهیز از گناه است، اگر عمل ما خوب باشد و پرهیزاز گناه نباشد این عمل قبول نیست مانند این است پزشک دارویی برای ما می نویسد و ما آن دارو را استفاده می کنیم ولی از غذاهای مضر پرهیز نداریم، با اینکه دارو می خوریم ولی خوب نمی شویم پس اگر کار خوبی را انجام بدهیم ولی پرهیز ازگناه نداشته باشیم، در پیشگاه پروردگار مقبول نیست « إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ المُتَّقينَ » (2) عمل باید با پرهیز از گناه همراه باشد. داستانها و روایات دراین زمینه زیاد است ، مانند فرزندان حضرت آدم(ع) که هر دو برای خدا قربانی کردند و عمل آنها هم صحیح بود ولی یکی برای رضای خدا قربانی کرد دیگری در فکر رضای خدا نبود. بنابراین تقوی قلب اثر دارد.

3) پذیرش ولایت :

یکی دیگر از شرایط قبولی عمل این است که همراه با پذیرش ولایت باشد واگر عمل ما همراه با پذیرش ولایت نباشد، این عمل ما حبط می شود . روایت بسیار مهمی را در این ارتباط خدمت شما عرض می کنم:
عبادت بدون ولایت امیر مؤمنان علیه السلام اثری ندارد:

از امیرالمومنین علی (ع) روایت شده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: « لَوْ أنَّ عَبْداً عَبَداللهَ مِثْلَ ما قامَ نُوحٌ فی قَوْمِهِ» هرگاه بنده ای خدا را به مدت عمر نوح که در میان قومش قیام کرد (نهصد و پنجاه سال) به عبادت خدا بپردازد، «وَکانَ لَهُ مِثْلُ احُدٍ ذَهَباً فَأنْفَقَهُ فی سَبیلِ اللهِ » و به مقدار کوه احد طلا داشته باشد و در راه خدا انفاق کند، « وَ مُدَّ فی عُمْرِهِ حَتّی یحُجَّ ألْفَ عام عَلی قَدَمَیهِ » و بر فرض به قدری عمر کند تا بتواند با پای پیاده هزار سال حج به جا آورد، « ثُمَّ قُتِلَ بَینَ الصّفا والْمَرْوَةِ مَظْلُوماً » و بعد (دربهترین مکان) بین صفا و مروه به ناحق کشته شود، « ثمَّ لَمْ یوالِک یا عَلِی » اما ولایت تو را قبول نداشته باشد « لَمْ یشُمَّ رائِحَةَ الجَنّةَ وَلَمْ یدْخُلْها » بوی بهشت به مشام او نمی رسد و داخل آن نمی شود. (3) ببینید پیامبر خدا (ص) از چه تعبیری استفاده می کند: به اندازه عمر نوح (950سال) عبادت خدا رابکند و به اندازه کوه احد طلا انفاق کند،هزار حج پیاده برودو پایان عمر او با شهادت باشد،اما ولایت امیرالمومنین (ع) را نپذیرفته باشد، پیامبرمی گوید: بوی بهشت را هم استشمام نمی کند. بنابراین یکی از شرایط قبولی عمل این است که همراه با پذیرش ولایت امیرالمومنین و فرزندانش باشد و درعصر غیبت با پذیرش ولایت فقیه جامع الشرایط هرماه شود. پس اگر شخصی در بحث ولایت مشکل داشته باشد، تمام اعمال خوب او هباء منثورا می شود و این گونه نیست هرکسی کار خوبی انجام داد، خدای متعال نمره 20 به او داد بلکه شرایطی دارد : عمل باید با اخلاص و تقوا و با پذیرش ولایت همراه باشد و در عمل خود دیگران را مورد اذیتت و آزار قرار ندهد.

آزردن همسر مانع قبولی عبادت:

اگر شخصی در منزل همسر خود را آزار بدهد، هیچکدام از عبادات او قبول نمی شود. بنابراین زحمتی که انسان می کشد و فکر می کند این عبادت او برای خداست ولی ممکن است هباء منثور باشد، مانند میوه ای که در ظاهر سالم و خوب باشد ولی باطن آن سیاه و خراب باشد. امروز و در بحث ولایت ، رهبر معظم انقلاب می فرماید : در عزاداری ها شرایط و دستورالعمل های ستاد بهداشتی ستاد ملی کرونا را رعایت کنید نمی شود هر طور دلمان خواست عزاداری کنیم و سخنان ولی و رهبر را نادیده بگیریم. نقل شده است عده ای که اهل قمه زنی بودند، نزد آیت الله بروجردی آمدند، از آنها سوال کرد شما مقلد چه کسی هستید ؟ گفتندما مقلدشما هستیم. فرمود طبق فتوای من قمه زنی حرام است. آنها گفتند ما درطول سال مقلد شما هستیم ولی دراین ایام مقلد شما نیستیم وکارخودمان را انجام می دهیم!! این شیوه ولایت مداری نیست حرف ولی نباید زمین بماند ، پیامبرخدا(ص) می فرماید: اگر950 سال عبادت کنی وهزار حج بروی و درمکه هم به شهادت برسی ولی ولایت قبول نداشته باشی، کار تو ارزشی ندارد! بنابراین برای عمل مقبول در پیشگاه خدای تبارک وتعالی شرایطی است که برخی از آنها را خدمت شما عرض کردم؛ ان شاءالله اعمال مادرپیشگاه خدامقبول وخالص برای رضای خداباشد تاارزش داشته باشد.

نوحه منسوب به سيدالشهدا(ع) در روز عاشورا :

رسم است امشب را روضه حضرت علی اصغر(ع) می خوانند.داغ حضرت علی اصغر(ع) برای اباعبدالله(ع) بسیار سنگین بود، از حضرت سکینه (س) روایت مى کند که چون پدرم کشته شد آن بدن نازنین را در آغوش گرفتم و حالت اغما و بیهوشى برایم روى داد، در آن حال شنیدم پدرم مى فرمود: « شِیعَتِی مَا إِنْ شَرِبْتُمْ رَی عَذْبٍ فَاذْکُرُونِی (اى پیروان من ! هرگاه آب گوارا نوشیدید، مرا یاد کنید) * أَوْ سَمِعْتُمْ بِغَرِیبٍ أَوْ شَهِیدٍ فَانْدُبُونِی (و هرگاه داستان غربت غریبى یا شهادت شهیدى را شنیدید، بر من بگریید.)‏ * وَ أَنا السِّبْطُ الَّذی مِنْ غَیرِ جُرْمٍ قَتَلُونی(من نبیره رسول خدا هستم ، مرا بى گناه کشتند) * وَ بِجَرد الخَیلِ بَعْدَ القَتْلِ عَمْداً سَحِقُونی(و سپس با تاختن اسب عمدا بدنم را خرد کردند.)* لَیتَکُم فی یوْمِ عاشُورا جمیعاٌ تَنْظُرونی(اى کاش همه شما در روز عاشورا بودید و مى دیدید) * کَیفَ أَسْتَسْقی لِطِفْلی فَاَبَوْا أَن یرْحَمُونی(که چگونه براى طفل صغیرم آب طلبیدم و آنان از ترحم به من خوددارى کردند.) * و سَقَوهُ سَهْمَ بَغْىٍ عِوَضَ الماءِ المَعینِ(به جاى آب گوارا تیر ستم را به کودک کوچکم چشانیدند.) * یا لَرُزْءٍ وَ مُصابٍ هَدَّ أرْکانَ الحَجِونِ (واى از این مصیبت بزرگ و دردناکى که پایه هاى کوه بلند حجون (در مکه ) را به لرزه در آورد.)* وَیلَهُم قَدْ جَرَحُوا قَلْبَ رَسُولِ الثَّقَلَینِ(واى بر آن که قلب رسول جن و انس را جریحه دار کردند!) * فَالْعَنُوهُم مَا اسْتَطَعْتُم شِیعَتِى فِى کُلِّ حِینٍ (پس اى شیعیان من ! همیشه و هر چه در توان دارید آنان را لعنت کنید). (4)

ألا لعنه الله على الظالمین ، سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون ...


پی نوشت:

1- المراقبات ، میرزا جواد آقا ملکى تبریزی

2- سوره مبارکه مائده ،آیه 27

3- الفردوس، 364: 3/ 5103؛ المناقب خوارزمی، 67/ 40

4- معالى السبطین، محمد مهدى، مازندرانى، ج 2 ص 31


http://yascms.ir/emam/gozaresh/31mordad14001.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/31mordad14002.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/31mordad14003.jpg

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://www.yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9846