سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

برگزاری مراسم تقدیر از مداحان وهیئت های عزاداری با حضور امام جمعه زرند


همزمان با ایام شهادت سرور وسالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) وبه منظور تجلیل از زحمات مداحان و هیئت های مذهبی طی مراسمی که مورخه1400/05/26 با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم وجمعی از مسئولین شهرستان درمحل اداره تبیلغات اسلامی زرند برگزار شد، از مداحان وهیئت های مذهبی که با رعایت پروتکل ها و شیوه نامه های بهداشتی مراسمات خود را برپا نموده بودند با اهداء لوح سپاس وهدایایی تقدیر وتشکر به عمل آمد.




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه تقدیر از مداحان و روسای هیئت های مذهبی شهرستان زرند مورخه1400/05/26



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع)؛ السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام شهرستان ،شهدای مدافع حرم،یگانه شهید مدافع حرم شهرمان شهید والامقام شهید عظیمی،سیدالشهدای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی وهمراهان، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت ،شهدای سلامت ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

خدای متعال را شکرگزارم که توفیق عنایت فرمود که در جمع ارکان دینداری و دینمداری شهرستان حضور پیدا کنم ، از برادران عزیز مداح اهل بیت، روسای هیئت های مذهبی ، سروران عزیز روحانی که شَرَفِ حضور دارند و از فرمانده محترم سپاه وجناب مهندس عربپور مسئول بهداشت شهرستان و همین طور جناب آقای قلیزاده که زمینه برگزاری این جلسه را فراهم کردند، صمیمانه تقدیر وتشکر میکنم. در ایام محرم و سالروز شهادت آقا اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایشان قرار داریم که این مصیبت و عزا را خدمت همه شما دوستداران سیدالشهدا تسلیت عرض میکنم.

درس های عاشورا:

درماجرای در عاشورا درسهای زیادی نهفته است ، شاید بتوانیم از عاشورا هزاران درس بگیریم ولی در راس همه درسهایی که از امام حسین می آموزیم یک جمله تابلو است ؛ روايت شده است هنگامي که نامه عبيدالله بن زياد، که در آن عملکرد حُر را در مورد امام حسين عليه السلام سرزنش نموده و دستور داده بود که امام را تحت فشار قرار دهد، به دست حُر رسيد، او نامه را به امام نشان داد و ايشان را از رفتن به کوفه بازداشت، امام برخاست و پس از حمد و ثناي الهي خطبه ای خواندند و فرمودند: « اَلا تَرَوْنَ اِلَي الْحَقِّ لا يُعْمَلُ بِهِ، وَ اِلَي الْباطِلِ لا يُتَناهي عَنْهُ » آیا نمى نگرید که به حق عمل نمى شود و از باطل نهى نمى شود؟ منکرات و انحرافات در جامعه زیاد شده است؟! (1) هدف اصلی امام حسین (ع) اجرای حق است. در قرآن خدای تعال می فرماید: «ان اله هو الحق» خداوند حق است (2) وتمام دستورات هم از خداست : «الحق من ربک» (3) بنابراین حضرت که می فرماید: " اَلا تَرَوْنَ اِلَي الْحَقِّ لا يُعْمَلُ بِهِ " یعنی دستورات خدا و حرمت پروردگار در سرزمین اسلامی شکسته شده است و به آن عمل نمی شود. از انحراف وباطل هم در جامعه جلوگیری نمی شود ، در چنین فضایی انسان مومن باید قیام کند تا حافظ ارزشها باشد و جانش را کف دستش بگیرد وبرای حفظ و تجدید ارزشهاو جلوگیری از انحرافات جان خودش را در طبق اخلاص بگذارد.

حق محوری مهمترین پیام سیدالشهداء(ع):

بنابراین حق محوری ،مهمترین درس و پیام سیدالشهداء(ع) به تمام شیعیان است ، ما همه رسولان وشیعیان امام حسین(ع) هستیم ،همه ما دراین دنیا پیام آور امام حسین(ع) هستیم . حسینیه و هیئت یک رسول است ، مسئول هیئت هم یک رسول از طرف سیدالشهداست .بنابراین حق مدار باشیم و به حق عمل کنیم و دستورات خدا را انجام دهیم واز باطل جلوگیری کنیم؛ این پیام یک حسینیه و هیئت است . نباید فرمایش ولِّی و رهبر زمین گذاشته شود چون او ولِّی حق است وجامعه اسلامی را اداره می کند.

سخنان گهر بار رهبر معظم انقلاب در خصوص برگزاری مجالس امام حسین(ع):

مقام معظم رهبری درسخنرانی اخیر خود با وجود وقت کم، دنیایی از معارف و عمل را به همه ما یاد دادند و چند نکته فرمودند اول اینکه مجالس سیدالشهدا برکت است وماباید کاری کنیم این مجالس تعطیل نشود، مطلب دوم برگزاری مجالس با رعایت شرایط بهداشتی به صورت ویژه و دقیق است اینکه وسواس داشته باشیم که بعدها نگویند که مجالس سیدالشهداء(ع) و هیئت های مذهبی ، پروتکل های بهداشتی را عمل نکردند !

رعایت مسائل بهداشتی در مجالس عزاداری محرم:

بنابراین ما دو مسئولیت داریم : یکی برگزاری باشکوه مجالس سیدالشهدا و دیگری رعایت دقیق مسائل بهداشتی؛ رهبر معظم انقلاب ما را موظف کردند تا به این دو مطلب توجه داشته باشیم و مسائل بهداشتی رارعایت کنیم زیرا حفظ جان و سلامت شیعیان وعزاداران اهل بیت وامام حسین برای ما بسیار مهم است و بر ما واجب است . بنابراین با توجه به شرایط امروز جامعه ،هم برگزاری مجالس و هم رعایت مسائل بهداشتی هر دو برما واجب است و عدم برگزاری مجالس سیدالشهدا وعدم رعایت مسائل بهداشتی هردومنکر است ، هیچکدام نباید تعطیل شود بلکه حق این است که امروز مجالس عزاداری بارعایت مسائل بهداشتی برگزار شود تاخدای نکرده از مجالس سیدالشهدا کسی به یروس کرونا مبتلا نشود. باید به حرف ولِّی حق ، رهبرو پیشوای خودمان که جانشین امام زمان هستند گوش بدهیم و مانند برخی هیئت های مذهبی زمان آیت الله بروجردی نشویم که می گویند آیت الله بروجردی انها را جمع کرد و از آنها سوال کرد شمامقلد چه کسی هستید؟ گفتند: مامقلد شما هستیم. گفتند فتوای من این است که قمه زنی حرام است .گفتند: مادرطول سال مقلد شماییم ولی یک روز درسال آن هم عاشورا مقلد شما نیستم ! چنین چیزی مورد قبول نیست .چگونه هیئت برگزار کننده مجلس سیدالشهدا که خودش بایدمجری حق باشد ، مسائل شرعی و بهداشتی رامراعات نکند؟ این قابل قبول نیست بلکه اگر ولایت پذیر هستیم باید به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه کنیم ،ولایتداری به حرف نیست که به زبان بگوییم ما پیرو رهبر هستیم ولی در عمل مطیع نباشیم؛ آنچه مهم است : «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» (4) است والِّا افراد زیادی هستند که ادعای ولایت پذیری دارند، آنچه مهم است عمل به فرمایشات ولِّی است . این هم دو نکته ازفرمایشات مقام معظم رهبری است که هیئت های مذهبی باید در عمل به آن هم درهیئت وهم در جامعه وهم درخانه خودشان پیش قدم باشند؛

تاکید رهبر معظم انقلاب بر ادامه دادن طرح مواسات وهمدلی:

مسئله سومی که رهبر انقلاب تاکید کردند ادامه دادن طرح مواسات وهمدلی است که این هم بسیار مهم است، منتهی طرح جدیدی را اعلام کردند براساس اعتلای مسجدو مسجد محوری باشد. قبلا دفتر امام جمعه ،سپاه وبسیج ، هیئت های مذهبی، کمیته امداد، بهزیستی ،مساجد، هلال احمر، نیروی انتظامی و... هرکدام جداگانه کمک های مومنانه را جمع آوری می کردندو بین نیازمندان پخش می کردند که این پراکندگی یک افتی داشت و آن این بود که به یک خانواده ازهمه نهادها کمک می شدولی یک خانواده نیازمند و آبرومند از قلم می افتاد و مسجد محوری بهترین طرحی بود که مقام معظم رهبری تبیین کردند و چقدر حساب شده مطالب را بیان کردند . حال وظیفه هیئت های مذهبی و روحانیون چیست؟ راهی جز لبیک گفتن به ندای رهبر معظم انقلاب نیست . ایشان فرمودند اولا در این فضا مجالس عزای سیدالشهدارا برگزار کنید که ما لبیک گفتیم ، دومین مطلب همه رعایت شیوه نامه و دستورالعملهای بهداشتی در این مراسمات بود که ما لبیک گفتیم . منتهی مسئله دیگر این است که ایام محرم است و مردم نذر دارند ونمی توانند نذر خود را ادا کنند و دوست دارند نهضت مواسات راه بیفتدکه بهترین روش با محوریت مسجد است ،روحانی مسجد ،رئیس هیئت امنای مسجدو فرمانده پایگاه و رئیس هیئت مذهبی این چهارنفر بنشینند و فقرای منطقه خودرا شناسایی کنند که در این کار از کمیته امداد هم می توانند کمک بگیرند و سراغ خیرین بروند. یک نفر می گفت: ما هرسال در روستا آبگوشت می دادیم ولی امسال به جای آن دویست بسته غذایی تهیه کردیم وبین خانواده های نیازمندان توزیع کردیم، این همان نهضت مواسات است که مقام معظم رهبری قصد دارند راه اندازی شود. بنابراین ما وظیفه خودمان می دانیم که به عنوان روحانی مسجد، مسئول هیئت و عضو هیئت امنای مسجد تا از آبرویی که داریم استفاده شود و خیرین را شناسایی کنیم تا اگر نذری دارند آن را از طریق طرح مواسات ادا کنند، به هرحال امروز وضعیت جامعه خاص است و بیماری اوج گرفته است ،کادر درمان از کار زیاد خسته شده است وبارها گفته شده است که ظرفیت بیمارستان پُرشده است و مردم باید مسائل را مراعات کنند چون بیمارستان دیگر جا ندارد ماباید کمک حال باشیم و در نهضت مواسات شرکت کنیم. این سه مطلبی بودکه بایدخدمت شما عرض می کردم؛ البته این کار باید با کمک سپاه و بسیج انجام پذیرد آنها هم اسامی تعدادی از نیازمندان را دراختیار دارندو مبالغی را جمع آوری کرده اند و اقلامی هم خریداری شده است ؛ مساجد هم بخشی از کار رابه عهده می گیرند و نیازمندان محله را شناسایی می کنند تاهم در ایام محرم وهم بعداز محرم بتوانند از نیازمندان دستگیری کنند. بار دیگرحضور شما برادران وخواهران ،سروران عزیز روحانی و مداحان ومسئولین هیئت ها را گرامی می داریم ، ان شاءالله خدای متعال عاقبت همه ما را ختم بخیر بگرداند و بتوانیم وظیفه خودمان را به نحو احسن انجام بدهیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.


پی نوشت:

1- تاریخ الطبرى، ج 5، ص 403 ـ 404

2- سوره مبارکه يونس،آیه 32

3- سوره مبارکه آل عمران،آیه 60

4- سوره مبارکه النساء آیه 5

http://yascms.ir/emam/gozaresh/30mordad14001.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/30mordad14002.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/30mordad14003.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/30mordad14004.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/30mordad14005.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/30mordad14006.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/30mordad14007.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/30mordad1400.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/30mordad14009.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/30mordad140010.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/30mordad140011.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/30mordad140012.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/30mordad140013.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/30mordad140014.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/30mordad140015.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/30mordad140016.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/30mordad140017.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/30mordad140018.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/30mordad140019.jpg

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://www.yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9845