سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

حضور وسخنرانی امام جمعه محترم در مراسم تحلیف منتخبین ششمین دوره شوراهای اسلامی


سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مراسم تحلیف منتخبین ششمین دوره شوراهای اسلامی شهرهای زرند ، یزدانشهر، ریحانشهر وخانوک در مورخه 1400/05/14 با حضور مسئولین شهرستان و منتخبین شوراهای اسلامی شهرهای مذکور در محل فرمانداری زرند


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان (عج) ، یا بقیةالله ، یا اباصالح، ادرکنا واغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام شهرستان ،شهدای مدافع حرم،یگانه شهید مدافع حرم شهرمان شهید والامقام شهید عظیمی،سیدالشهدای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی وهمراهان، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت ،شهدای سلامت ، سلامتی خودتان ، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی اجماعاً صلوات.

بنده هم به نوبه خودخوشامد عرض میکنم خدمت همه شما برادران وخواهران مکرمه منتخبین شرای اسلامی، از فرماندار محترم که زمینه این جلسه را فراهم کردند تشکر میکنم و خدمت همه مسئولینی که شرف حضور دارند خوشامد عرض می کنم.

اسباب و ابزار مدیریت در قرآن :

این جلسه باشکوه ، محصول تفکر ، راه واندیشه حضرت امام(ره) است ، مهمترین هدف امام بزرگوار این بودکه مردم بر سرنوشت کشور خودشان حاکم باشند و اراده مردم بر جامعه حاکم شود تا مستقل باشیم. یکی از مکانهایی که بحث استقلال وحاکمیت مردم و مردم سالاری را نشان می دهد، شوراهای اسلامی است. شما عزیزان وبزرگواران محصول انتخاب مردم عزیز وفهیم شهرستان زرند هستید ، خدمت شما تبریک عرض می کنم وموفقیت شمارا ازخدای تبارک وتعالی خواستارم؛ همچنین مردم عزیز ایران، شخصیت بی نظیری را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند ؛ جناب آقای آیت الله رئیسی شخصیتی ارزشمند و مردمی هستند ،در روایتی از امام على (عليه السلام) آمده است: « إذا تَغَيَّرَ السُّلطانُ تَغَيَّرَ الزمانُ » (1) هر گاه سلطان (حكومت) تغيير كند ، زمانه (جامعه) نيز دگرگون می شود . شما هم در زمانه جدید ، این مسئولیت را پذیرا شدید ومردم شمارا انتخاب کردند؛ ان شاءالله بتوانید شرایط زمانه خود رابه خوبی درک کنید ومقتضی شرایط عمل کنید .خدای تبارک وتعالی در سوره طه اسباب مدیریت را معرفی می کند که بخشی از آیات این سوره را خدمت شما عرض میکنم: خداوند خطاب به حضرت موسی می فرماید: «اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى» (2) به سوى فرعون برو كه او به سركشى برخاسته است ؛ به حضرت موسی (ع) مأموریت جدید داده شده است تا به سراغ فرعون ، رأس وهرم کشور مصر برود چون فرعون طغیان کرده است وموسی(ع) باید به عنوان یک مدیر او را هدایت کند و مردم را نجات بدهد ، مدیریت اسباب می خواهد که درآیات بعدی بیان شده است :

داشتن شرح صدر:

موسی (ع) در اولین خواسته از خداوند می خواهد : «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي » (3)گفت پروردگارا سينه‏ ام را گشاده گردان . پس معلوم می شود اولین چیزی که یک مدیر دردرون خودش باید مهیا کند سینه گشاده است ، کار سخت و حجم وگرفتاریها بالاست، همه روزه انسان با مشکلات مواجه است اگر کسی شرح صدر و سینه گشاده ای ندارد و قدرت تحمل پایینی دارد، نمی تواند به این کار بیاید ، کسی باید بیاید که حلم و تحمل وصبوری زیادی داشته باشد. هم از خداکمک بخواهد وهم زمینه آن را داشته باشد، اگر کسی باشد که به اندک چیزی از کوره دربرودو اوقات تلخی کند نمی تواند در اینجا کار کند. اگر انبیاء الهی در رسالت خود موفق شدند بخاطراین بودکه سینه گشاده داشتند ، اگر رسول خدا(ص) وائمه ما بداخلاق بودند هرگز در رسالت خود موفق نمی شدند ، مسئول بدخلق نمی تواند خوب کارکند، پس اولین وسیله وصفتی که یک مدیر باید داشته باشد تا بتوانداعمال مدیریت کند این است که شرح صدرباشد،

باور " ما می توانیم " :

بعداز « رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي » مسئله بعدی « وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي » (4) است. یک مدیر باید باور داشته باشدکه می تواند کار انجام دهد و باور داشته باشد که این کار درست است ، والا اگر مدیری از اول بگوید این کار نشدنی است ونمی شود ! کار هم انجام نمی شود ، باید هم آسان شدن کارها را از خدا بخواهد : « وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي » وهم باید باور داشته باشد که مامی توانیم؛ انقلاب اسلامی بود که شعار "مامی توانیم" را در ما زنده کرده است ؛ بنابراین یک مدیر باید باور داشته باشدکه کارهای بزرگ را می توان با همفکری هم انجام داد.

داشتن بیانی واضح و رسا :

درخواست بعدی موسی از خداوند« وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي »(5) است که خداوندا از زبانم گره بگشاى و عقده را از زبانم بردار یعنی یک مدیر باید روشن حرف بزند و احکامش واضح باشد تا زیردستان او سردرگم نشوند ،باید واضح ، روشن و منطقی سخن بگوید و احکامی که صادرمی کند و وظایفی که مشخص می کند، روشن باشد، « يَفْقَهُوا قَوْلِي »(6) [تا] سخنم را بفهمند.

انتخاب مشاورانی توانمند:

ادامه سوره را خلاصه کنم : « وَاجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي » و براى من وزیری از كسانم قرار ده « هَارُونَ أَخِي » هارون برادرم را « اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي » پشتم را به او استوار كن « وَأَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي » و او را شريك كارم گردان .(7) وزیر از " وزر " به معنای بار سنگین می آید ؛ به گناه هم " ورز " می گویند چون پشت انسان را سنگین می کند ، خدایا هارون را وزیر من قرار بده تا کمک حال من باشد، اگر یک مدیر ، معاون خوب وتوانمندی داشته باشد،موفق می شود و می تواندگره گشا باشد؛ درشواها برای اینکه موفق بشود و مشکلات راحل کند ، مشاور می خواهد، مشاورینی خدمتگزار ، صادق و وارد به کار که در نتیجه همه اینها می شود: « كَيْ نُسَبِّحَكَ كَثِيرًا » تا تو را فراوان تسبيح گوييم « وَنَذْكُرَكَ كَثِيرًا» و بسيار به ياد تو باشيم (8) همه اینها برای این است که جامعه وهمه اهداف آن خدایی بشود . هدف این است نام تو در جامعه زیاد شود . اول می گوید تسبیح و سپس ذکر را می گوید حال فرق تسبیح وذکر الهی درچیست؟ اول باید جامعه به سمت پاکی برود و بعد به سمت یادپروردگار که این هم تفسیرخودش را می طلبد ، درنهایت ما می فهمیم غرض این است که جامعه الهی شود وبه سمت پروردگار هدایت شود.

ارزش و منزلت خدمت به مردم:

برادران عزیز وخواهران مکرمه این افتخار نصیب شماشده است ، تاچشم برهم بزنید فرصت خدمت تمام شده است بالاخره شما را مردم انتخاب کرده اندنه برای اینکه خودی نشان بدهید ویا درگیر دعواهای سیاسی شوید، بلکه برای اینکه گره گشایی از شهرصورت بگیرد وگره های زندگی وگرفتاریهای آنها حل شود ومناطق محروم دیده شود و این گونه نباشد اول دستور دهد تا شهرداری کوچه ومحله خودش را درست کند . نقاط فقیرنشین ومحروم دیده شود ، افرادی را انتخاب کنید هم دانا وهم توانا باشند . بسیار مهم است که دست پاک باشند ، شما باید شهردارانی انتخاب کنیدکه خوب کارکنند، بیشترین ارگانی که با زندگی مردم در ارتباط است، کوچکترین کاری که شهرداری وشهردار انجام می دهد نقش مهمی در امید به زندگی دارد ،حتی اگر یک جدول رنگ آمیزی شود و یا یک کوچه و یا خیابان آسفالت شود، امید به زندگی درآن شهر افزایش می یابد ، بنابراین وظیفه شما بزرگواران سنگین است، قدرخودتان را بدانید و از فرصت خدمت و این نعمتی که خداوند نصیب شماکرده است که درمصدرکاری هستیدکه خدمتگزار مردم باشید،استفاده کنید.
در روایت است که حضرت موسی (ع) که از خداوند سؤال می‌کند: خداوندا! اگر تو بنده بودی، چه کار می‌کردی؟ خدا می‌گوید اگر من بنده بودم در زمین می‌گشتم و گره از کار بندگان باز می‌کردم. موقعیت خدمتی که نصب شما شده است، مانند ابر بهار درگذر است، آن را قدر بدانید وبا مشاورین خوب برای پیشرفت وآبادانی همه جانبه شهر اعم از مادی معنوی قدم بردارید و بدانید لحظه لحظه عمر شما حساب می شود و انسان باید جواب پس بدهد ، بار دیگر از حضور همه شما بزرگوارن تشکر می کنم و تبریک عرض میکنم، این انتخاب و اعتماد مردم را قدر بدانید، ان شاءالله سربلند باشید و به نظام جمهوری اسلامی ونظام امامت و ولایت در زیر سایه ولی فقیه وجانشین حضرت صاحب الامر(عج) خدمت کنید.

پی نوشت:

1- نهج البلاغة : الكتاب 31

2- سوره مبارکه طه،آیه 24

3- سوره مبارکه طه،آیه 25

4- سوره مبارکه طه،آیه 26

5- سوره مبارکه طه،آیه 27

6- سوره مبارکه طه،آیه 28

7- سوره مبارکه طه،آیات 29-32

8- سوره مبارکه طه،آیات 34-33 


http://yascms.ir/emam/gozaresh/15mordad14001.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/15mordad14002.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/15mordad14003.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/15mordad14004.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/15mordad14005.jpg

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://www.yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9838