سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

دیدار جمعیی از مسئولین زرند با امام جمعه محترم به مناسبت هفته نماز جمعه


به مناسبت پنجم مردادماه سالروز اقامه اولین نماز جمعه در کشور جمعی از مسئولین شهرستان مورخه14000/5/05 با حضور در دفتر امام جمعه ضمن دیدار وگفتگوی صمیمی با حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم این روز وهمچنین فرا رسیدن عید سعید غدیر خم را به وی واعضای ستاد نماز جمعه تبریک گفتند ودر پایان این دیدار هدیه ای توسط جناب سرهنگ خدادادنژاد فرمانده محترم نیروی انتظامی شهرستان به امام جمعه محترم اهداء شد.




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در دیدار مسئولین شهرستان به مناسبت هفته نماز جمعه مورخه1400/05/05


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان (عج) ، یا بقیةالله ، یا اباصالح، ادرکنا واغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام این شهرستان ،شهدای مدافع حرم،یگانه شهید مدافع حرم شهرمان شهید والامقام شهید عظیمی،سیدالشهدای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی وهمراهان، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت ،شهدای سلامت ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

اولا خوش آمد عرض می کنم و تشکر می کنم از همه شما عزیزان وبزرگواران ، مسئولین عالی رتبه شهرستان وهمه بزرگوارانی که شَرَفِ حضور دارند صمیمانه از حضور همه شما که وجودتان موجب دلگرمی برای نهاد نمازجمعه است تشکر می کنم. اعیاد پُر برکت عید قربان ودعای عرفه را پشت سرگذاشتیم وعید اعظم غدیر که بالاترین عید همه مسلمانان جهان خصوصا شیعیان است را درپیش داریم که خدمت شما و حضرت صاحب الامر(عج) تبریک عرض می کنم. سالگرد اقامه اولین نماز جمعه را هم تبریک عرض می کنم .

غدیر تعیین هندسه نظام دینی تا قیامت:

درباب عیدغدیر در واقع غدیر تعیین هندسه نظام دینی و اسلامی تا روز قیامت است ، هرچند روزی اسلام متولد شد رهبری وامامت امیرالمومنین علی(ع) هم متولد شد، یکی از نویسندگان مصری به نام محمدامین در چاپ اول کتاب خودش این داستان را نقل کرده است که هنگامی که پیامبر(ص) مسئله نبوت را مطرح کردند ،درهمان لحظه وهمان زمان مسئله امامت وجانشینی بعدخودشان را هم مطرح کردند ، ولی درچاپ های بعدی کتاب این داستان حذف شده است! دراین کتاب آمده است: پس از گذشت 3سال از رسالت پیامبر، با نزول آیه « وَاَنْذِرْ عَشيرَتَكَ الاَقرَبينَ »(1) پیامبرخدا(ص) از طرف خدا مامورشد تا اقوام خویش را به اسلام دعوت کند، پيامبر، علي ـ عليه السلام ـ را كه آن روز سنش از سيزده يا پانزده بیشتر نداشت، مأمور ساخت تا غذايي به همراه نوشيدني از شير تهيه نمايند. سپس سران بني هاشم را كه تعداد آن ها چهل يا چهل و پنج نفر بود، دعوت نموده و تصميم گرفت در ضمن پذيرايي از مهمانان آن ها را به آيين خود بخواند. ولي متأسفانه با سخنان بي اساس يكي از عموهاي وي (ابو لهب)، آمادگي مجلس براي طرح موضوع رسالت از بين رفت. پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ مصلحت ديد كه طرح موضوع خود را به فردا موكول كند. سپس فردا برنامه خود را تكرار كرده و با ترتيب يك ضيافت ديگر، پس از صرف غذا، رو به سران بني هاشم نمود و سخن خود را با ستايش خدا و وحدانيت وي آغاز كرد و سپس انذارشان كرد و فرمود: اي بني عبد المطلب من خودم از ناحيه خداي عز و جل به عنوان نذير به سوي شما فرستاده شده ام، اسلام بياوريد و مرا اطاعت كنيد، تا هدايت شويد(2) سپس پیامبرخدا(ص) فرمود: هيچ كس از مردم براي كسان خود چيزي بهتر از آن چه من براي شما آورده ام، نياورده است. من براي شما خير دنيا و آخرت را آورده ام، خدايم به من فرمان داده كه شما را به جانب او بخوانم. كدام يك از شما پشتيبان من خواهد بود، تا برادر و وصي و جانشين من ميان شما باشد.(3) وقتي سخنان حضرت به اين جا رسيد سكوت مطلق مجلس را فرا گرفت يك مرتبه علي ـ عليه السلام ـ سكوت مجلس را در هم شكست و برخاست و عرض كرد: «اي پيامبر خدا من آماده پشتيباني از شما هستم، پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ دستور داد تا بنشيند و سپس گفتار خود را تا سه بار تكرار نمود و جز علي ـ عليه السلام ـ كسي پرسش پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ را پاسخ نگفت. پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ رو به خويشان خود نمود و فرمود: «مردم! اين جوان برادر و وصي و جانشين من ميان شما است! به سخنان او گوش دهيد و از او پيروي كنيد».(4) منظورم این است که ازهمان آغازی که نبوت اعلام شد، امامت و ولایت هم مطرح شد منتهی در یک مشهد عام وحضور همگانی که همه مسلمانان حاضر باشندو ازآنها بیعت گرفته شود.

بیعت مردم با امیرالمومنین(ع) در غدیر خم:

اولین بار در غدیر خم بود که بعد از 23 سال رسالت پیامبر (13سال درمکه و10سال در مدینه) درپایان عمرحضرت مسئله امامت امیرالمومنین(ع) را مطرح کردند. پیامبر شروع به خواندن خطبه کردند وتا رسیدند به اینکه دست امیر المومنین(ع)را بلند کردند وفرمودند: هر کس من مولای اوهستم بعد از من این علی مولا وامام اوست ونام دوازده امام را در غدیر بیان کردند تا به حضرت مهدی (عج) رسیدند (5) و بعد فرمودند: «هنئونی هنئونی» به من تبریک بگویید. و خیمه ای برپا کردند و به همگان دستور دادند تا با امیرالمومنین(ع) بیعت کنند وبگویید: السلام علیک یا امیرالمومنین(ع). این لقب اختصاصی برای علی (ع) باشد، مانند رای دادن ما در انتخابات، آنها با امیرالمومنین (ع) بیعت کردند، وحتی خانمها هم باید بیعت کنید وبرای خانمها یک ظرف آبی را گذاشتند وفرمودند: بروید وبیعت کنید وهمه بیعت کردند از جمله عمر خطاب که نزد امیرالمومنین(ع) آمد وگفت: بَخٍ بخٍ لك يا ابن أبي طالب أصبحتَ و أمسيتَ مولايَ و مولى كلّ مؤمن و مؤمنة» (6) مبارک است یا علی امروز تو مولا وپیشوای ما شدی وخلاصه همه بیعت کردند وامامت امیرالمومنین(ع) درجمع صد وبیست هزار نفر مستقر شد. بعد از مراسم غدیر شخصی به نام نعمان بن حارث فهری به نزد رسول خدا(صلی الله علیه) آمد، در حالی که بر روی شترش سوار بود و تا به پیامبر رسید از شتر خود پیاده شد، و شتر را خوابانید، آنگاه به پیغمبر گفت: یا محمد! تو از جانب خداوند ما را امر کردی که شهادت دهیم: جز خداوند معبودی نیست، و اینکه تو فرستاده و پیامبر از جانب خدایی! و ما اینها را قبول کردیم و پذیرفتیم! و تو به ما امر کردی که در پنج نوبت نماز بخوانیم، و ما پذیرفتیم! و تو به ما امر نمودی که زکات اموال خود را بدهیم، و ما پذیرفتیم! و تو ما امر کردی که یک ماه روزه بگیریم، و ما پذیرفتیم! و تو ما را امر کردی که حج انجام دهیم، و ما پذیرفتیم! و پس از اینها به اینها راضی و قانع نشدی، تا آنکه دو بازوی پسر عمویت را گرفته، و برافراشتی، و او را بر ما سروری و آقایی دادی و گفتی: من کنت مولاه فهذا علی مولاه. آیا این کاری که کردی از جانب خودت بود، و یا از جانب خداوند عزوجل؟! پیامبر(صلی الله علیه) فرمود: سوگند به آنکه جز او خداوندی نیست، این از جانب خدا بوده است. نعمان بن حارث، پشت کرد و به سوی شتر خود می رفت و می گفت: «اللهم ان کان ما یقول محمد حقا فامطر علینا حجاره من السمآء او ائتنا بعذاب الیم؛ بار پروردگارا اگر آنچه را که محمد می گوید، حق است، سنگی از آسمان بر ما ببار، و یا آنکه عذاب دردناکی برای ما بفرست». نعمان بن حارث، هنوز به شتر خود نرسیده بود که خداوند سنگی از آسمان بر او زد، و آن سنگ بر سرش خورد، و از پشتش خارج شد، و او را کشت،( 7) و خداوند عزوجل این آیه را فرستاد: « سَألَ سائِلٌ بعَذاب واقِع * لِلْکافِرینَ لَیسَ لَهُ دافِعٌ»(8) تقاضاکننده ای تقاضای عذابی کرد که واقع شود. این عذاب مخصوص کافران است، و هیچ کس نمی تواند آن را دفع کند. رسول خدا(ص) شاعری بنام حسان ابن ثابت داشتند که ماجرای غدیر را بصورت شعر در آورد (9) .

نقشه منافقین در ماجرای غدیرخم:

وقتی رسول خدا دستور داد تا همه در غدیر خم جمع شوند، منافقین که می دانستند پیامبر(ص) چه قصدی دارد ، تصمیم گرفتند تا عبور دادن مردم از غدیر، طوری عمل کنند که پیامبر(ص) موفق به سخنرانی نشود. و کلا بحث غدیر اتفاق نیفتد واگر نتوانستند کاری کنند که کلا مسئله غدیر فراموش شود. بعد از بازگشت به مدینه ، نیز منافقین که در توطئه های خود مبنی بر جلوگیری از ایراد خطبه رسول خدا(ص) ناکام ماندند، وقتی به مدینه بازگشتند جلسه ى مهم ديگرى تشكيل دادند كه در آن سى و چهار نفر از بزرگان منافقين و همانهايى كه اغلب پس از رحلت حضرت در رأس امور قرار گرفتند، شركت داشتند و در آن طومار چنین نوشتند : پیامبر انسان خوبی بود ، از دنیا رفت و دین و دیانت را به ما رساند ولی هیچ کس را به عنوان جانشین بعد از خودش ، معرفی نکرد و امر امت را به خود امت واگذار کرده است . (10) که به صحیفه ملعونه معروف شد. در خطبه غدیر پیامبرخدا اشاره ای هم به این صحیفه می کنندکه چه اتفاقی می افتد ولی مردم در آن زمان متوجه منظور پیامبر نشدند، در غدیر خم پیامبر خدا خطاب به مسلمانان فرمودند: خداوند توسط جبرئیل سه مرتبه به من پیام داده است وسه مرتبه این آیه نازل شد: ای فرستاده ما؛ تمام آنچه را که از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، به مردم ابلاغ کن؛ (11) ای فرستاده ما! آن چه از سوی پروردگارت درباره علی و خلافت او بر تو فرود آمده بر مردم ابلاغ کن، وگرنه رسالت خداوندی را به انجام نرسانده ای؛ و من از جبرئیل خواستم که از خداوند اجازه بگیرد و مرا از این مأموریت معاف فرماید.( 5) البته این سخن پیامبر از روی ترس جان نبود. پیامبر(ص) از شجاع ترین انسانها بودند. امیرالمومنین(ع) با آن همه شجاعت ،هنگامی که شرایط خیلی سخت می شد به پیامبر پناه می آوردند،پس ترس پیامبر از جان خودش نبوده است. از «کثرت المنافقین » کثرت منافقین و اینکه ممکن بود به کفر برگردند و ولایت علی را نپذیرند، واهمه داشتند. خداوند تا حالا وعده حفظ به کسی نداده است در این مرحله که آیه نازل شده است می فرمایند « وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» ما تو را حفظ می کنیم و نمی گذاریم این ها آشوب کنند . خطبه غدیر بسیار مهم است و سند امامت امیرالمومنین است ،ولی برنامه ریزی منافقین را ببینید که چه حساب شده کار کردند ، امرزو اگر به کسانی که دور خانه خدا طواف می کنند نگاه کنید می بینید که اکثر جمعیت ، دست بسته نماز می خوانند و از میان افرادی که دست باز می خوانند تعدادی افریقایی هایی هستند که آنها هم شیعه نیستند و فقط تعداد انگشت شماری شیعه پیرو امیرالمومنین هستند و اکثریت پیرو سقیفه هستند .بعداز پیامبر (ص)منافقین در سقیفه جمع شدند وابوبکر به عنوان خلیفه و جانشین رسول خدا انتخاب شد .

غدیر یعنی شایسته سالاری:

غدیر یعنی شایسته سالاری ، یعنی شخص صالح و شایسته مسئولیت داشته باشد نه انتصابات حزبی و باندی و گروهی بلکه شایسته سالاری ملاک انتخاب مدیر و مسئول باشد ، درس بزرگ غدیر این است که انسان شایسته از هر لحاظ،از لحاظ دین، تخصص و تجربه مسئول شود. انقلاب اسلامی ونظام جمهوری اسلامی هم برمبنای غدیر شکل گرفته است، نماز جمعه هم که درایران اسلامی برپاشد ، برپایه غدیر بود. چون نماز جمعه منصوب به امام حق است وقتی امام حق درجامعه حاکم باشد نماز جمعه هم حلقه وصل مردم وحاکمیت است حق است ، الحمدالله خداراشاکرم ما پیرو امیرالمؤمنین و غدیر هستیم خدا را براین نعمت عظما شاکریم، برنامه دشمنان غدیر فراموشی غدیر است . امام صادق علیه السّلام فرمودند: «العجب یا حفص لما لقى على بن ابى طالب!! انه کان له عشرة الاف شاهد لم یقدر على اخذ حقه و الرجل یاخذ حقه بشاهدین.» (12) اى حفص! شگفتا از آنچه على بن ابى طالب علیه السّلام با آن مواجه شد! او با ده هزار شاهد و گواه (در روز غدیر) نتوانست حق خود را بگیرد، در حالى که شخص با دو شاهد حق خود را مى گیرد. درس دیگر غدیر این است که پیامبرخدا فرمود : من از طرف خدا مامور به ابلاغ پیام امامت علی و یازده فرزندش شدم و ای مسلمانان شما هم وظیفه دارید این پیام را ابلاغ کنید :« فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ»( 5) این سخن را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز برسانند.

مهمترین کارها را در روز غدیرانجام بدهید:

خدارا شکر می کنیم که ما پیرو غدیر هستیم ودلمان می خواهد بهترین عید ماعید غدیرباشد، چه خوب است کارهای خیرخود را برای روز غدیر بگذاریم ، خرید جهیزیه ، خرید هدیه ، افتتاح پروژه ها درغدیر باشد. باید کاری کنیم غدیر جهانی شود، اگر تفکر غدیر جهانی شود، جهان به سمت آرامش ،صلح وپیشرفت خواهد رفت. همانطورکه نظام جمهوری اسلامی وحرکت امام(ره) و رهبر معظمانقلاب به سمت غدیر است . نماز جمعه ماهم برمبنای غدیر است.

آثار وبرکات نماز جمعه در جامعه:


الحمدالله از ابتدای انقلاب تاکنون درشهرستان نماز جمعه برقرار بوده است و خیرات و برکات آن برکسی پوشیده نیست ، در همین ایام کرونایی آقای عربپور به من زنگ زد که به مردم بگویید واکسن بزنند .تعداد کمی برای زدن واکسن مراجعه می کنند و روزی200-300 نفر بیشتر واکسن بزنند. ما در نماز جمعه در مورد اهمیت واکسن و سلامتی صحبت کردیم، یکشنبه زنگ زدم تا خودم برای واکسن بروم، گفتند واکسن تمام شده است ،گفتم تاحالا کسی واکسن نمی زد چطور تمام شده است، گفتند : از زمانی که درنماز جمعه اعلام کردید مردم واکسن بزنند، از300- 400نفر مراجعه کننده رسیده است به 1200-1300 نفر وجمعیت مراجعه کننده ها چندبرابرشده است ،منظورم آثار نماز جمعه است. درابتدای شیوع کروناهم اولین نهادی که به ندای ستادکرونا مبنی بر تعطیلی لبیک گفت ، نهاد نماز جمعه بود و نماز جمعه قبل از بازارها وتالارها تعطیل شد. وآخرین جایی هم که بازگشایی شد ، نمازجمعه بود و تا امروز در نمازهای جمعه سراسر کشور هیچ موردی یافت نشده است که باعث بیماری کرونا شده باشند بلکه همیشه همراه با سلامت، رعایت فاصله اجتماعی و رعایت بهداشت برگزارشده است، این نعمت بزرگی است بنای ماهم در شهر برمبنای وحدت و همدلی وپیشرفت همه جانبه است

رمز پیشرفت شهرستان وحدت وهمدلی:

وقتی بنده زرند آمدم چند مولفه برای خودم تعریف کردم اولین مولفه وحدت وهمدلی بعد پیشرفت همه جانبه شهرستان بود. ما اگر بخواهیم پیشرفت کنیم نباید باهم اختلاف داشته باشیم ، نزاع و بحث مانع پیشرفت است ، اگر هرمسئولی دائم به فکر این باشد چگونه حرفهای پشت سرش را جواب بدهد، دیگر فرصت نخواهد کرد به پیشرفت شهرستان فکر کند، ما هم بنا را برپایه همدلی ، همکاری، برادری و محبت گذاشتیم. الحمدالله نتیجه هم داده است و به همت مدیران پیشرفتهای خوبی درشهرستان حاصل شده است وما کمترشهرستانی داریم از نظر ایجاد اشتغال تا این اندازه کارشده باشد، دستگاهها همه فعالیت دارند.از زحمات فرماندار محترم و فرمانداران قبل هم تشکر می کنیم، از مدیران فولادکه واقعا خدمت بزرگی به شهرستان کردند هم تشکر می کنم. ان شاءالله حق مردم شهرستان دراین قصه پرداخت شود بالاخره هرکجا کار اقتصادی صورت می گیرد، پیوست فرهنگی هم به دنبال دارد. پیوست فرهنگی و خدمت به مردم شهر بسیار اهمیت دارد، ان شاءالله مدیران کارخانه های ماهم توجه به این مسائل داشته باشند.

اهمیت ساخت مصلی نماز جمعه در شهرستان:


الحمدالله کار مصلی شهرهم از روزی که ما آمده ایم تعطیل نبوده است مصلی خیلی بزرگ است، اگر بخواهید یک خانه 100متری بسازید توی کار می مانید ومصلی نزدیک 4000 متر است وبه اندازه ساخت چندین خانه نیازبه پول و فعالیت دارد ، همه دستگاهها و مردم کمک کردند تا امروز کار مصلی به اینجارسیده است ، ساخت مصلی خیلی واجب است مصلی چراغ شهر است . خدای نکرده اگر اتفاقی بیفتد و زلزله ای شود نمی توانیم نماز جمعه را در مسجد جامع برگزار کنیم، باید مصلی زودتر تکمیل شود ،دوستان ما هم در ستاد نماز جمعه کوشش کردند و قبل از خطبه های وقتی را دراختیار مدیران قراردادند و هیچ وقت نبوده است که مدیری بخواهد صحبت کند وما به او وقت نداشته باشیم ،وهیچگاه ما و دوستان در ستادنماز جمعه سلیقه ای رفتار نکردیم که چپ و راستی داشته باشیم وکسی مسئول است بخاطر وابستگی او به جزب وجناح خاصی به او وقت ندهیم، والله من یک سرسوزنی دراین شهر وحتی درکار و زندگی و امام جمعه خطی وخطوطی را در نظر نگرفته ام وفقط به این فکر کردم که خدا و دین و ازما چه می خواهد و سخنان مقام معظم رهبری برای من معیار بوده است نه مسائل خط و خطوط سیاسی. هرکس درانتخابات پیروز شد، رئیس جمهور ، نماینده و... همه است ؛ ما معیارهارا در نظر می گیریم و نگذاشتیم ستاد نماز جمعه وتشکیلات نماز جمعه آلوده شود، خط و خطوط سیاسی آفت است . اگرمدیری خطی شد نمی تواندکار کند ،نباید عینک خطی به چشم زد بلکه باید به دین و ولایت تکیه کرد تا کار ارزش پیدا کند وگرنه هردو خط وجناح افرد نپخته ای دارند بالاخره هیچکدام خالص نیستند .ماهم همیشه آنچه را امام و شهدا و رهبرمعظم انقلاب می خواهند و هرچه خیروصلاح شهرمان است را مدنظر خودمان ودوستانمان درستادنماز جمعه داریم . البته ضربه هم خیلی خوردیم، هردفعه یک جناح خاص از ما توقعاتی داشته است وما می خواستیم روی نخ حرکت کنیم که موجب شد تا از هر دو طرف ضربه خوردیم، مهم نیست مهم این است که ما بین خود وخدا و شهدا و امام و رهبری شرمنده نشویم و در راهی حرکت کنیم که رهبر معظم انقلاب جلوی ما گذاشتند ، الحمدالله وحدت وهمدلی درشهرستان است و پیشرفتهای خوبی را درشهرستان شاهدیم، ان شاءالله بازهم بتوانیم به کمک شمامدیران به این شهرستان خدمت کنیم من صمیمانه ازهمه شما مدیران تشکر می کنم، ان شاءالله خداوندو امام وشهدا از همه ما راضی باشند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته



پی نوشت:

1- سوره مبارکه الشعراء، آیه 214

2- تفسير الميزان، ج15، ص475

3- محمد بن جرير طبري، تاريخ طبري، بيروت، دارالفکر، 1423ق.

4- طباطبايي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان، قم، دفتر انتشارات اسلامي، 1383ش، ج2، ص229.

5- خطبه غدیریه : علامه امینی، الغدیر، ج1ص12-151و294-322

6- علامه اميني، الغدير، ج1، ص35.

-7 ثعلبی، 1422: 10 / 35

8- سوره المعارج آیات 1و2

9- شیخ مفید، پیشین، ج1، ص166 و علامه امینی، پیشین، ج1، ص 34

10- بحارالانوار: ج 28 ص 107 تا 108

11- سوره مائده ، آیه ۶۷

12- بحار الانوار: ج 37، ص 140.


http://yascms.ir/emam/gozaresh/6mordad140013.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/6mordad140014.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/6mordad140015.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/6mordad140016.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/6mordad140017.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/6mordad140018.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/6mordad140019.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/6mordad140020.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/6mordad140021.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/6mordad140022.jpg

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://www.yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9823