سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

تبیین نظام سیاسى اسلام در غدیر خم/ نماز جمعه از بزرگترین برکات انقلاب اسلامی / دولت جوان حزب‌اللّهی علاج مشکلات کشور است


خطبه های نماز جمعه زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم شهرستان مورخه14000/5/01


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

قال الله الحکیم فی کتابه : « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ... » (1)« ...اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً...» (2)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام شهرستان ،شهدای مدافع حرم،یگانه شهید مدافع حرم شهرمان شهید والامقام شهید عظیمی،سیدالشهدای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی وهمراهان، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت ،شهدای سلامت ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مؤمنین و مؤمناتی که اهل نماز جمعه بودند و از دنیا رفتند، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه در نمازجمعه ، از ستاد برگزاری نماز جمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم و از سخنران قبل از خطبه ها جناب حجت الاسلام ایزدی صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

امروز و این هفته دو مناسبت بسیار مهم داریم،اولین مناسبت عید اعظم و بزرگترین عید ما عیدسعید غدیرخم است و مناسبت دوم سالگرد اقامه اولین نمازجمعه درتهران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. در خطبه اول در باب مهمترین عید ما مسلمانان واعظم اعیاد ، عید غدیر خم چند جمله ای را خدمت شما بزرگواران عرض می کنم.

آخرین سفر حج رسول خدا (ص) موسوم به حجۀ الوداع :

در سال دهم وحی بر پیامبرخدا(ص) نازل شد که یا رسول الله رفتن شما از این جهان نزدیک شده است و دو مطلب دیگر باقی مانده است ، یکی بحث مسئله آموزش حج و دیگری بحث حاکمیت و رهبری جامعه اسلامی بعد از رسول خدا (ص). بنابراین پیامبر اکرم بنا بر امر الهی، تصمیم به زیارت خانه خدا و بجاآوردن حج نمودند؛ لذا مردم را از این امر مطلع کردند(3) و حتی برای آگاه‌ نمودن اهالی مناطق مختلف، قاصدانی را به آن شهرهای دیگر فرستادندو اعلام نمودند، این پیام را به مردم برسانید که این آخرین حج رسول خداست و این سفر دارای اهمیت فراوانی است. هر کس که توانایی و استطاعت آن را دارد، بر او لازم است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را در این سفر همراهی نماید. جمعیت زیادی در مدینه جهت همراهی با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و بجای آوردن اعمال حج، گرد آمدند. مورخان از این سفر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) با عنوان حجة‌الوداع،حجةالاسلام، حجة‌البلاغ، حجة الکمال و حجة التمام یاد می نمایند. اشخاصی که در مکه مقیم بودند و یا اشخاصی که از شهرهای دیگر خود به مکه آمده بودند، در آنجا به حضرت ملحق شدند و به همراه پیامبر و با اقتدای به ایشان مناسک حج را در این سفر بجای آورده و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را همراهی نمودند. امام علی(ع)، پیش از تصمیم پیامبر برای بجای آوردن مناسک حج، از طرف ایشان برای تبلیغ اسلام و نشر معارف الهی به یمن فرستاده شده بودند؛ اما هنگامی که از تصمیم پیامبر برای سفر حج و لزوم همراهی سایر مسلمین با آن حضرت در این سفر، آگاه گشتند، به همراه عده‌ای از یمن به سمت مکه حرکت نمودند و در آنجا پیش از آغاز مناسک، به رسول‌ اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ملحق شدند.(4)پیامبر خدا (ص) حجه الاسلام را که از عمره تمتع و حج تمتع تشکیل شده بود را در این سفر به طور کامل و عملی به مسلمانان آموزش دادند و به مردم فرمودند : « و خذوا عنّي مناسككم» مناسك خود را از من فرا گيريد(5). عمره تمتع پنج عمل دارد : طواف خانه خدا،نماز، سعی بین صفا و مروه، محرم شدن وتقصیر . پیامبر خدا بعداز انجام این پنج عمل ازاحرام بیرون آمدند و فرمودند این عمره تمتع است و آماده می شویم تادر هشتم ذی الحجه مراسم حج تمتع را انجام بدهیم، بنیانگذار حجه الاسلام رسول خدا (ص) است. درهمین عمره تمتع مخالفت ها شروع شد ، برخی حاضر نبودند از لباس احرام بیرون بیایند. درتاریخ آمده است که سران نفاق بارها گفتند: «متعتان محللتان في زمن رسول الله و انا احرمهما و اعقاب عليهما» باا رسول خدا(ص) مخالفت کردند که چگونه شما می گویید ما از لباس احرام بیرون بیاییم؟ بهرحال حضرت رسول خدا عمره را برای مردم تبیین کردندو در سیزدهم احرام بستند و فرمودند اعمال حج را مانند من انجام دهید.

مهم‌ترین پیام رسول خدا(ص) در حجۀ الوداع :

موضوع دوم که به مراتب اهمیت بالاتری داشت، بحث امامت و ولایت امیرالمومنین بود که اتمام نعمت ، کمال دین و مسئله اسلام ناب بود و باید مطرح می شد. در مسجد خیف که مسجدی در منا است،جبرئیل بر پیامبر نازل شد و فرمود: « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ...» ای رسول (ص) حج را بیان کردی و مسئله امامت علی(ع) و یازده فرزند معصومش را بیان نکردی، اگر بیان نکنی « وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ »رسالت خودت را به سرانجام نرسانده ای واسلام ناقص می ماند(1). رسول خدا(ص) بارها و در مکانهای مختلف مسئله امامت و ولایت امیرالمومنین را مطرح کرده بودند، حتی از روز اولی که رسالت خود را علنی کردند ، مسئله امامت و ولایت حضرت علی را نیز مطرح کردند.

بیان جانشینی حضرت امام علی(ع) برای اولین بار :

در روایات آمده است: بعد از نزول آیه «و انذر عشیرتک الاقربین » (6)(یعنی فامیلهای نزدیک خود را بیم ده و به اسلام دعوت کن) بر رسول خدا(ص) نازل گردید، پیامبر (ص) به حضرت علی(ع) فرمود: ای علی،خدای بزرگ به من دستور داده که فامیلهای نزدیکت را بیم ده، غذایی تهیه کن ، آنگاه پسران عبد المطلب را گرد آور تا من با ایشان گفتگو کرده و ماموریت خویش را به آنها ابلاغ کنم. مهمانی برگزار شد و در آنروز چهل نفر مرد حاضر شدند ،که در میان آنها عموهای آنحضرت مانند ابوطالب و حمزه و عباس و ابو لهب نیز بودند. و چون رسول خدا(ص)خواست با آنها سخن بگوید،ابو لهب مجلس را به هم زد، فردای آن روز رسول خدا باز غذائی تهیه کرد و تمام نزدیکانش را جمع کرد و آنها را به اسلام دعوت کرد و فرمود: ای فرزندان عبد المطلب !من بخدا سوگند در میان عرب جوانی را سراغ ندارم که برای قوم خود چیزی بهتر از آنچه من برای شما آورده ام آورده باشد،من برای شما خوبی دنیا و آخرت آورده ام و خدا به من دستور داده تاشما را بدان دعوت کنم، اینک کدامیک از شما است که مرا در این ماموریت کمک کند تا به پاداش آن برادر من و وصی و جانشین من در میان شما باشد؟ سه مرتبه پیامبر (ص) صحبت شان را تکرار کردند اما در آن میان تنها علی(ع)دعوت حضرت را پذیرفت .پس رسول خدا فرمود «ان هذا اخی و وصیی و خلیفتی فیکم فاسمعوا له و اطیعو» براستی که این است برادر و وصی و جانشین من در میان شما و شما از او حرف شنوی داشته و پیرویش کنید! (7) به ابوطالب طعنه زدند که بچه 13 ساله را بر تو ولی قرارداده است.

واقعه غدیر خم و توطئه منافقین :

بنابراین همان اول که پیامبر مسئله نبوت خود را اعلام کردند، مسئله جانشینی را هم مطرح کردند. ولی مسئله امامت و ولایت تنها با حرف امکان پذیر نبود و پذیرش و رأی مردم نیز بسیار مهم بود. بیعت گرفتن از همه مسلمانان حائز اهمیت بود، که این امر در مدینه عملی نبود.باید در مرعا و منظر حج در میان همه عهده داران جهان اسلام آن روز، مطرح می شد. منتهی پیامبر منتظر بودند تا شرایطی مهیا شود تا این مسئله را کامل بر مردم بیان کنند، در مکه چنین شرایطی نبود ،زیرا همه زائران مشغول اعمال حج بودند و فرصت بیان و پرداختن به مسئله ای این چنین مهم، فراهم نبود. باید در مکانی این امر واقع می شد که زائران اعمال حج را تمام کرده باشند و با فراغ بال آماده پذیرش مسئله امامت و ولایت علی (ع) می شدند. پیامبر(ص) بارها در حجه الوداع و در عرفات، مشعر و منا مسئله امامت و ولایت امیرالمومنین را مطرح کردند و بعد از انجام اعمال حج ، فرمان دادند همه مسلمانان به سرعت به سمت مدینه حرکت کنید تا در بین راه در محلی به نام غدیر خم توقف و اجتماع کنند که پیامبر قصد دارند تا مطلب مهمی را به سمع و نظر آنها برسانند. غدیر در 3 - 4 کیلومتری جُحفه واقع شده و جحفه در 64 کیلومتری مکه قرار داردکه یکی از میقاتهای پنجگانه می‌باشد. در جحفه راه اهالی مصر، مدینه، عراق و شام از یکدیگر جدا می‌شود.(8) غدیر خم به علت وجود مقداری آب و چندین درخت کهنسال، محل توقف و استراحت کاروانیان واقع می‌شد. منافقین که می دانستند پیامبر(ص) چه قصدی دارد ، تصمیم گرفتند تا عبور دادن مردم از غدیر، طوری عمل کنند که پیامبر(ص) موفق به سخنرانی نشود. هنگامی پیامبر به غدیر رسیدند، پیشتازان کاروان و افرادی که جلوتر حرکت می‌نمودند، حوالی جحفه رسیده بودند. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ، دستور توقف کاروانیان را صادر نمودند و امر فرمودند تا آنانی که پیشاپیش حرکت می‌نمودند، به محل غدیر بازگردند و افرادی که در پس قافله، عقب مانده بودند، سریعتر به کاروان در این وادی، ملحق شوند.(9) همچنین به چند تن از صحابه دستور دادند تا فضای زیر چند درخت کهنسال را که در آن محل قرار داشتند، آماده نمایند؛ خارها را از زمین برکنند و سنگهای ناهموار موجود در زیر آن درختان را جمع‌آوری نمایند. در این هنگام، زمان به جای آوردن نماز ظهر فرارسید و رسول‌ اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فریضه ظهر را به همراه جمعیت کثیر حاضر، ادا نمودند. هنگامی که حضرت از نماز فارغ گشت، از جهاز شتران، در همان محلی که به فرمان رسول خدا توسط صحابه آماده شده بود، منبری ساختند و وجود مقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بر فراز آن در آمدند و شروع به ایراد خطبه، با صدایی بلند و رسا نمودند؛ در حالی‌که جمعیت فراوان همراه پیامبر، بر گرداگرد حضرت جمع گشته بودند و به سخنان نبی‌اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) گوش فرا می‌دادند و برخی از افراد نیز برای آنکه همگان از کلام رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مطلع گردند، سخنان آن حضرت را با صدایی بلند برای افرادی که دورتر قرار داشتند، تکرار می‌نمودند.
منافقین باز توطئه ای چیدند وبرای اینکه پیامبر(ص) موفق به خواندن خطبه نشود تصمیم گرفتند تا در صفوف اول بنشینند و هنگامی که پیامبر شروع به صحبت کردند، بلند شوند و با رفتن خود هم نظم جلسه را بهم بزنند و باعث از هم پاشیدن جمعیت بشوند، که این توطئه آنها هم به اذن خدا و عکس العمل به موقع پیامبر (ص) شکست خورد.

تبیین نظام سیاسى اسلام در غدیر خم:

حضرت(ص) ابتدا حمدو ثنای خداوند را به جا آوردند و یک دوره کامل خداشناسی را در ابتدای خطبه بیان کردند و سپس به بیان فضایل امیرالمومنین (ع) پرداختند و هندسه نظام سیاسی و دینی را تا قیام قیامت تبیین کردند و حضرت علی (ع) و یازده فرزندش را به عنوان امام و جانشین بعداز خود معرفی کردند. در این خطبه چهار مرتبه نام امام زمان(عج) آورده است و همان طور که برنامه های امامت علی(ع) را تبیین می کند، برنامه امام زمان(عج) را نیز تبیین می کند و درمورد غیبت حضرت صحبت کردند،حرکت نفاق را تبیین کردندو فرمودند بعداز من برای تحریف سخنان من، طوماری نوشته می شود و... ولی مردم آن زمان بحث طومار ونوشته را متوجه نمی شدند . پیامبر(ص)خطبه بسیار مهم ومفصلی می خوانند تا به فراز زیر می رسند و از حضرت علی (ع) می خواهند تا درکنار ایشان قرار بگیرد و دست امیرالمومنین را بالا می برند تا حدی که کف پای امیرالمومنین در برابر زانوی رسول خدا قرار می گیرد و سفیدی زیر بغل ایشان پیدا می شود و در اینجا رسماً امامت و ولایت امیرالمؤمنین را اعلام می کنند و می فرمایند: « مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ» هر آن که من سرپرست اویم، این علی سرپرست اوست. «وَ هُوَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی، وَ مُوالاتُهُ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ أَنْزَلَها عَلَی» و او علی بن ابی طالب است ، برادر و وصی من که سرپرستی و ولایت او حکمی است از سوی خدا که بر من فرستاده شده است و فضایل علی(ع) را بیان کردند .

بیعت مردم با امیرالمومنین(ع) در غدیر خم:

پیامبر خدا(ص) و همراهان او سه روز در غدیر ماندند و به همگان دستور دادند تا با امیرالمومنین(ع) بیعت کنند : « مَعاشِرَالنّاسِ » ای مردمان! « إِنَّکُمْ أَکْثَرُ مِنْ أَنْ تُصافِقُونی بِکَفٍّ واحِدٍ فی وَقْتٍ واحِدٍ» شما بیش از آنید که در یک زمان با یک دست من بیعت نمایید. « وَقَدْ أَمَرَنِی الله عَزَّوَجَلَّ أَنْ آخُذَ مِنْ أَلْسِنَتِکُمُ الْإِقْرارَ بِما عَقَّدْتُ لِعَلِی أَمیرِالْمُؤْمنینَ» از این روی خداوند عزّوجل به من دستور داده که از زبان شما اقرار بگیرم و پیمان ولایت علی امیرالمؤمنین را محکم کنم « وَلِمَنْ جاءَ بَعْدَهُ مِنَ الْأَئِمَّةِ مِنّی وَ مِنْهُ» و نیز بر امامان پس از او که از نسل من و اویند؛ «عَلی ما أَعْلَمْتُکُمْ أَنَّ ذُرِّیَّتی مِنْ صُلْبِهِ» همان گونه که اعلام کردم که ذرّیّه من از نسل اوست.«فَقُولُوا بِأَجْمَعِکُمْ» پس همگان بگویید:« " إِنّا سامِعُونَ» البتّه که سخنان تو را شنیده « مُطیعُونَ » پیروی می کنیم «راضُونَ» و از آن ها خشنودیم « مُنْقادُونَ » و بر آن گردن گذار «لِما بَلَّغْتَ عَنْ رَبِّنا وَرَبِّکَ فی أَمْرِ إِمامِنا عَلِی أَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَ مَنْ وُلِدَ مِنْ صُلْبِهِ مِنَ الْأَئِمَّةِ » و بر آن چه از سوی پروردگارمان در امامت اماممان علی امیرالمؤمنین و امامان دیگر - از صلب او - به ما ابلاغ کردی، « نُبایِعُکَ عَلی ذالِکَ بِقُلوُبِنا وَأَنْفُسِنا وَأَلْسِنَتِنا وَأَیْدینا» با تو پیمان می بندیم با دل و جان و زبان و دست هایمان. « علی ذالِکَ نَحْیی» با این پیمان زنده ایم « وَ عَلَیْهِ نَموتُ » و با آن خواهیم مرد «وَ عَلَیْهِ نُبْعَثُ» و با آن اعتقاد برانگیخته می شویم. « وَلانُغَیِّرُ وَلانُبَدِّلُ وَلا نَشُکُّ (وَلانَجْحَدُ) وَلانَرْتابُ» و هرگز آن را دگرگون نکرده شکّ و انکار نخواهیم داشت « وَلا نَرْجِعُ عَنِ الْعَهْدِ وَلا نَنْقُضُ الْمیثاقَ»و از عهد و پیمان خود برنمی گردیم. «مَعاشِرَالنّاسِ » ای مردمان! « فَبایِعُوا الله » اینک با خداوند بیعت کنید «وَ بایِعُونی » و با من پیمان ببندید «وَبایِعُوا عَلِیّاً أَمیرَالْمُؤْمِنینَ وَالْحَسَنَ وَالْحُسَیْنَ وَالْأَئِمَّةَ (مِنْهُمْ فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ) کَلِمَةً باقِیَةً » و پیمان ببندید با علی امیرالمؤمنین و حسن و حسین و امامان پس از آنان از نسل آنان که نشانه ی پایدارند در دنیا و آخرت.(9)به فرمان پیامبر خدا(ص) خیمه ای برای ایشان و خیمه ای برای امیرالمومنین(ع) برپا شد و به همه فرمان دادند تا با علی (ع) بیعت کنند وبگویید: السلام علیک یا امیرالمومنین(ع).

اميرالمومنين در لغت به معناي "سرور مومنین" است و حضرت رسول(ص)، اين لقب را مختص به امام علي(ع) کرد و به ويژه در روز غدير فرمودند که با این نام به حضرت علي(ع) تبریک بگویند. و مردم نیز به سوی پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) هجوم آوردند و با ایشان به عنوان بیعت دست می دادند و به پیامبر اکرم(ص) و علی(ع) تبریک می گفتند . زنان نیز با حضرت بیعت کردند به این صورت که پیامبر اکرم(ص) دستور دادند تا ظرفی آوردند و پرده ای زدند که نیمی از ظرف آب در یک سوی پرده و نیم دیگر در آن سوی دیگر قرار بگیرد و زنان با قرار دادن دست خود در یک سوی آب، وامیرمؤمنان در سوی دیگر، با آن حضرت بیعت نمایند و می گفتند السلام علیک یا امیرالمومنین(ع)، با اعلام ولایت علی(ع) دین کامل شد. همانگونه مردم درنظام جمهوری اسلامی درانتخابات شرکت می کنندو رأی می دهند،آن زمان هم همه مردم ولایت علی(ع) را پذیرفتندو با بیعت خود به او رأی دادند تا علی (ع) به عنوان امام وجانشین بعداز پیامبر(ص) باشد. از جمله کسانی که پیشاپیش سایر صحابه، به امام علی تهنیت گفتند، ابوبکر و عمر بودند. عمر پیوسته خطاب به امیر مؤمنان می‌گفت: « بخٍ بخٍ یَابنَ ابی طالب ، أَصبَحتَ مَولای و مولی کلِّ مؤمنٍ و مؤمنةٍ » بر تو گوارا باد ای پسر ابی طالب، تو مولای من و مولای هر مرد و زن با ایمان گشتی(10) همه بیعت کردندو چهره نفاق نتوانست اینجا کاری بکند . همان وعده خداوند که «وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» خداوند شما را حفظ میکند. 120 هزار نفر ،همه بیعت کردندو پیامبر (ص) سه روز در غدیر ماندند و جشن گرفتند. در پایان خطبه غدیر حضرت رساندن پیام غدیر را بر همه مسلمانان واجب کردند و فرمودند: « فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ ». این سخن را (مسئله امامت و ولایت امیرالمومنین ویازده فرزندش را )حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز برسانند. (9)

م‍اج‍رای‌ س‍ق‍ی‍ف‍ه‌ و ت‍وطئ‍ه‌ غصب خلافت :

منافقین (بزرگان از اصحاب رسول خدا (ص)) که در توطئه های قبلی خود شکست خورده بودند، جلسه ى مهم ديگرى را تشكيل دادند که در آن سى و چهار نفر از بزرگان منافقين و همانهايى كه اغلب پس از رحلت حضرت در رأس امور قرار گرفتند، شركت داشتند و درصحیفه ای چنین نوشتند : پیامبر انسان خوبی بود ، از دنیا رفت و دین و دیانت را به ما رساند و لی هیچ کس را به عنوان جانشین بعد از خودش ، معرفی نکرد و امر امت را به خود امت واگذار کرده است وما بزرگان قوم شاهد این ماجرا هستیم و همه آن را امضاء کردند.(11). هنوز جنازه رسول خدا (ص) روی زمین بود که مردم عهد و پیمان غدیر فراموش کردند و حق امیرالمومنین (ع) غصب شد.ماجرای غدیر در حضور120 هزار شاهد عینی اتفاق افتاد و همه سخنان حضرت رسول (ص) را تصدیق کردند و با امیرالمومنین دست بیعت دادند ولی روزی هم بر حضرت علی گذشت از همان افراد شاهد خواست و کسی جواب نداد هر کدام به بهانه ای آوردند. با اینکه در دادگاه قضائی می توان با شهادت 2 نفر احقاق حق کرد ولی حضرت علی علیه السلام با 120 نفر شاهد نتوانست حق خود را ثابت نمایند. منافقین تمام همت و تلاش خود را گذاشتند تا حادثه غدیر فراموش شود و به نسل های بعدی نرسد. پیام غدیرشایسته سالاری است نه حزب بازی ! انسان شایسته باید رهبر و پیشوا شود، حاکمیت باید در دست انسان های شایسته باشد، مظلومیت علی (ع) از اینجا مشخص می شود.

علت ترس پیامبر از ابلاغ امامت امیرالمومنین (ع) :


پیامبر خدا(ص) درابتدای خطبه فرمود: «وَسَأَلْتُ جَبْرَئیلَ أَنْ یَسْتَعْفِی لِی (السَّلامَ) عَنْ تَبْلیغِ ذالِکَ إِلیْکُمْ » و من از جبرئیل درخواستم که از خداوند اجازه بگیرد و مرا از این مأموریت معاف فرماید.( زیرا من می ترسم مسئله امامت و ولایت علی (ع) را مطرح کنم ) تا اینکه خداوند می فرماید: «وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» ای حضرت رسول(ص) خداوند شما را حفظ میکند نترس و پیام خدارا به مردم بگو. البته این سخن پیامبر از ترس جان نبود. پیامبر(ص) از شجاع ترین انسانها بودند. امیرالمومنین با آن همه شجاعت ، هنگامی که شرایط خیلی سخت می شد به پیامبر پناه می آورد،پس ترس پیامبر از جان خودش نبوده است. بلکه « لِعِلْمی بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَکَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَإِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْإِسْلام» اى مردم، من از جبرئیل درخواست کردم از خدا بخواهد تا مرا از ابلاغ این مهم معاف بدارد، زیرا از کمى متقین و زیادى منافقین و فساد ملامت کنندگان و حیله هاى مسخره کنندگانِ اسلام اطلاع دارم، ترس من این است اجازه ندهند مسئله امامت و ولایت مطرح شود ولی خداوند فرمود ای رسول ما تو پیام مارابه مردم ابلاغ کن و بدان وما تورا در برابر مردم حفظ خواهیم کرد.

عذاب فوري براي منكران ولايت علي (ع):

نقل شده است که پس از آنکه رسول خدا (ص) در غدیر خم به امر الهی، ولایت علی(ع) را اعلام فرمود، شخصی به نام حارث فهري آمد و خطاب به پیامبر گفت: به ما از طرف خدا امر کردی که گواهی به یگانگی خدا و رسالت تو بدهیم و نماز و روزه و حج و زکات را امتثال کنیم. همه را از تو پذیرفتیم ولی تو به اینها اکتفا نکردی تا اینکه بازوی پسر عمّت را گرفتی و بلند نمودی و او را بر ما برتری دادی و گفتی: « من کنت مولاه فعلی مولاه » آیا این امر از طرف توست یا از جانب خداوند؟ رسول خدا (ص) فرمود: قسم به خداوندی که معبودی جز او نیست، این امر از جانب خداوند است. او پس از شنیدن این سخن به سوی شتر خود روان شد درحالی که می گفت: بارخدایا اگر آنچه محمد(ص) می گوید راست و حقّ است بر ما سنگی از آسمان ببار و یا عذابی دردناک به ما برسان! هنوز به شترِ خود نرسیده بود که سنگی از فراز بر سر او آمد و از پشتش خارج شد و او را کُشت و خدای تعالی این آیه را نازل فرمود: «سَأَلَ سائِلٌ بعذابٍ واقعٍ » تقاضاکننده ای تقاضای عذابی کرد که واقع شد. (12) حسّان بن ثابت، شاعر حاضر در صحنه غدیر بود که با اجازه پیامبر ماجرا را به صورت شعر درآورد و در شعرش تعبیر «امام» آورده است و با این شعر مورد تشویق پیامبر قرار گرفت: «فقالَ لَهُ قُمْ یا علی فانّنی رضیتک من بعدی اماماً و هادیاً» پیامبر به او(علی(ع)) گفت: برخیز ای علی! که راضی شدم تو امام و هادی پس از من باشی. (13) خداوند رحمت کند علامه امینی را که تمام این مسائل را از کتابهای اهل سنت نقل کرده است.امیرالمومنین(ع) و شیعه همواره مظلوم بوده است ،اگر به حج رفته باشید دیده اید که تعداد شیعیانی که دور خانه خدا طواف می کنند نسبت به اهل سنت بسیار انگشت شمار است زیرا برنامه دشمنان اسلام این بودکه غدیر و امامت امیرالمومنین(ع) وفرزندانش فرموش شود واجازه ندادند تا ولایت امیرالمومنین(ع) به مردم جهان برسد.حضرت زهرا(س) از غضه ناله می کند که ای مردم اگر اجازه داده بودید علی امام وحاکم باشد شمارا به جایگاههای سرسبز هدایت می کرد. جامعه بشری از علی زندگی می آموخت و خوشبخت می شد ولی متاسفانه نگذاشتند.این است که حضرت زهرا از واقعه کنار گذاشتن امیرالمومنین (ع)خون گریه می کند.

نقشه ترور پیامبر اکرم (ص) توسط برخی از منافقین صحابه:

منافقین که در همه توطئه های قبلی خود شکست خورده بودند ، تصمیم به ترور پیامبر (ص) در راه بازگشت به مدینه گرفتند که به گونه‏ای طبیعی با رم دادن شتر آن حضرت در مسیر برگشت که راه کوهستانی، و دره‏های عمیق داشت به اهداف خود برسند، با یکدیگر گفتند: بر سر راه کوهستانی کمین کرده و با پرتاب سنگ و چوب و آلاتی که صداهای وحشتناک تولید کند، شتر پیامبر (ص) را رم می‏دهیم تا سقوط کند و در آن دره‏های عمیق فرو غلطد، آنگاه از تاریکی شب بهره جسته فرار می‏کنیم، و فردا همه جا می‏گوئیم که مرگ پیامبر یک حادثه طبیعی بود.سپس با شتاب رفتند و بر سر راه کمین کرده و منتظر رسیدن شتر پیامبر (ص) و همراهان شدند. رسول گرامی اسلام به وسیله فرشته وحی از نقشه آنان آگاهی یافت و با تدبیری که اندیشیدند،این ترور نافرجام ماند. همین طور در روایت آمده است که پیامبر خدا (ص) در دل شب اشاره ای فرمود تا نوری تابید و فضا برای لحظاتی روشن گشت و برخی از اصحاب چهره حمله کنندگان را دیدند وآنهارا شناختند (14) هفتاد روز از واقعه غدیر نگذشت که همه غدیر را فراموش کردند ودر برابر ظلم به علی (ع) سکوت کردندو بشریت را از امیرالمومنین علی(ع) محروم کردند. آیا حضرت زهرابرای خودش گریه میکرد کرد؟ خیر او برای جامعه بشری و اینکه انسانیت از امامت ولایت وحاکمیت علی محروم شده بود گریه می کردند و شد آنچه شد.

تبلیغ غدیر بر همگان واجب است :

حالا ما درآستانه عید غدیر هستیم واین وظیفه ماست که غدیر را برای دنیا پیام رسانی کنیم تا به سراسر دنیا برود . تبلیغ غدیر برما واجب است و به ما گفته اند عیدغدیر باید بهترین عید شماباشد ، شماهم کارهای مهم خود را به عید غدیر موکول کنید،خرید جهیزیه در عید غدیر باشد،اگر می خواهید هدیه ای بدهید در این روز باشد، افتتاح طرح هاو پروژه ها درعید غدیر باشد وبکوشید تا بهترین عید شما باشد ما شیعه و پیرو علی هستیم ، غدیر سند تشیع و سند ولایت ماست. به همه شما نمازگزارن عزیز، توصیه می کنم ،حتماً کتابهایی را که راجع به غدیر نوشته شده است را مطالعه کنید. متاسفانه در مسئله غدیر به خوبی کار نشده است. دانش آموزان و دانشجویان ما که به عمره تشریف می برند، اهل سنت کتابهای تحریفی زیادی را رایگان در اختیار آنها قرار می دهند و در این کتابها سعی دارند تا بین اهل بیت و بزرگانشان آشتی برقرار کنند و فراموشی غدیر در برنامه کارشان است و متاسفانه جوان ما به دلیل ناآگاهی و با خواندن این کتابها متزلزل می شود ،ولی اگر ما در مسئله غدیر کار کنیم و اهمیت آن را برای جوانانمان بازگو کنیم، آنها به اندک شبه ای متزلزل نمی شوند. متاسفانه غدیر را محکم نگرفتیم که حادثه عاشورا اتفاق افتاد . در غدیر بود کخ رسول خدا(ص) هندسه نظام دینی را تا قیام قیامت تبیین کدند و امامت و رهبری امیرالمومنین و یازده فرزندش ودرعصر غیبت ولایت ولی فقیه جامع الشرایط را بیان کردند. متاسفانه امروز هم عده ای به رهبر انقلاب که جانشین امام زمان هستند، توهین می کنند.بدانید که ولایت فقیه امری آسمانی است و خداوند آن را به وجود آورده است تاپرچم انقلاب به دست حضرت صاحب الامر(عج) قرار بگیرد. بنابراین برادران وخواهران، ای شیعه امیرالمومنین(ع) کوشش کنیم مبلغ غدیر باشیم وعید غدیر بهترین عید ماباشد. ان شاءالله.خدایا ما را از عاشقان امیرالمومنین علی (ع) قرار بده

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی.

برگزاری نماز جمعه، تابع نظر ستاد استانی کرونا:

درتوصیه به تقوی، تا زمانی که از ستاد استانی کرونا به ما اجازه بدهند نماز را باشکوه والبته با رعایت تمام مسائل بهداشتی برگزار می کنیم، البته برخی سوال می کنند چرا نماز جمعه را تعطیل نمی کنید؟ باید بگویم در ابتدای شیوع بیماری کرونا، اولین نهادی که به فرمان ستادکرونا لبیک گفت ، نهاد نماز جمعه بود که برای حفظ سلامتی مردم ، قبل از بازار و جاهای دیگر ، نماز جمعه ونماز جماعت را تعطیل کرد. امروز هم مسولین در ستاد کرونا استان مرتب جلسه می گذارند و وضعیت همه شهرها را می سنجند .ما هم مسئولینی داریم که درجلسه آنها شرکت می کنند وتابع دستورات ستاد کرونا هستند، مرکز بهداشت شهرستان هم مسئول دارند، وضعیت شهر را به رؤسای خود و نماینده ولی فقیه دراستان بنویسند ، اگر قرار باشد نماز جمعه زرند تعطیل شود ما هم نماز را تعطیل می کنیم و اگر آنها اجازه برپایی نماز را بدهند ، ما هم نماز را با رعایت مسائل بهداشتی برگزار می کنیم ، ما برای برگزاری نماز به خواست خودمان عمل نمی کنیم وقتی استان به ما بگویند برگزار نشود ماهم تابع جمع وخرد جمعی هستیم، از مرکز بهداشت نامه نوشتند که چرا نماز جمعه زرند با وجود تذکرات متعدد برگزار می شود و به ما هم رونوشت زدند .جواب این است شما وضعیت شهر را برای مسئولین ستاد کرونای استان بنویسید و اطلاع بدهید. آنها به کل شهرهای استان اشراف دارند و ما هم دربرگزاری یا عدم برگزاری نمازجمعه ، تابع تصمیم آنها هستیم ، ان شاءالله به برکت نماز جمعه ، هر چه زودتر شر این بیماری منحوس از سر جامعه بشری واز کشور و استان و شهرستان ما کم شود .

مناسبتهای هفته را به اختصار خدمت شما عرض می کنم:

سه‌شنبه 5 مرداد 16 ذی‌الحجه / اقامه اولین نماز جمعه رسمی جمهوری اسلامی ایران در تهران به امامت آیت اللَّه طالقانی (1358ش)

نماز جمعه از بزرگترین برکات انقلاب اسلامی :

یکی از برکات این نهضت، اقامه نماز جمعه است ، سالهای سال ( بیش از هزار سال) بود که شیعه از نمازجمعه محروم بود، از برکت انقلاب اسلامی شیعه جان گرفت ونظام امامت و ولایت علوی مطرح شد. بعداز زمان پیامبر (ص)و امیرالمومنین(ع) دیگر شیعه نتوانست نمازجمعه را به صورت رسمی وعلنی برپا کند. البته برخی از ائمه در برهه ای از زمان در نمازجمعه اهل سنت شرکت می کردند، دستورهم داده شده بود که اصحاب هم شرکت کنند. بنابراین نمازجمعه نبود تا اینکه به برکت نظام جمهوری اسلامی خداوند نمازجمعه را به ما هدیه داد، و پاداش شرکت در آن این است که هرکس بیشترین حضور را در نماز جمعه اشته باشد، در روز قیامت ،اودرپیشگاه خداوند به رحمت خدا ، مهربانی خداو لطف اونزدیک تراست و هر قدمی که به سمت نمازجمعه برداشته می شود قدم به سوی بهشت است . اهمیت نمازجمعه بسیار زیاد است ، نماز جمعه خیلی مهم است ، علاوه برآن جنگ نرم دشمن و برنامه ریزی دشمنان برای نابودی نظام جمهوری اسلامی درهمین نمازجمعه ها شکست خورده است ، بنابراین نمازجمعه را قدربدانید که بسیار قیمتی و ارزشمند است . ان شاءالله زن ومرد درنمازجمعه حضور پیدا کنید .در اینجا از همه دست اندرکاران نمازجمعه صمیمانه و با تمام وجود تشکر می کنم.

چهارشنبه 6 مرداد 17 ذی‌الحجه / روز کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

آموزشهای فنی و حرفه ای لازمه اشتغال جوانان جویای کار :

اگر ما خواهان اشتغال جوانان هستیم ،آنها اول باید کاری را یاد بگیرند. لازمه تولید، فنی حرفه ای و آموزش های فنی حرفه ای است تاجوان با بازار کارآشنا شود و بتواند زندگی خودش را اداره کند، الحمدالله مرکز فنی حرفه ای درشهرستان ما بسیار فعال است که ازاین بابت از آقای مداحی و همکاران شان تشکر می کنم، بیشترِ جوانانی که در این مرکز آموزش دیده اند ،جذب بازار کار شدند.به عنوان مثال درسال گذشته حدود 700-800 نفر در این مرکز آموزش دیدند که اکثریت آنها وارد بازار کار شدند .بنابراین فرزندان خود را به مرکز فنی حرفه ای بفرستید تا حرفه و یا شغلی را بیاموزند . قدیمی ها می گفتند کار باید در بازو باشد. روایت داریم که اشخاصی نزد رسول خدا (ص) می آمدند ومی گفتند فلان شخص خیلی قوی است مثلاً سنگ سنگین را بلند می کند وبعد حضرت سوال می کردند «هل له من حرفه» آیا او شغلی وحرفه ای دارد؟اگرمی گفتند خیر،حضرت می فرمودند: « سقط من عینی » از چشمم افتاد؛(15) جوان باید شغل وحرفه ای بلد باشد. بنابراین فنی حرفه ای و آموزش فنی حرفه ای و کار بلد بودن خیلی مهم است، اگر جوانی رابخواهند در شرکت یا کارخانه ای استخدام کنند ابتدا سوال میکنند چه بلد هستی؟ اگر بگوید هیچی .نمی توانند او را جذب کنند،بنابراین باید قبل آموزش ببیند تا بتواند وارد کاری شود، من معتتقد هستم اگر انسان کار بلد باشد، پول درخیابان ریخته است باید پارو کند . شاهد ان این است که وقتی مثلا کولر خانه خراب می شود و به تعمیرکار زنگ می زنید ، می گوید سرم شلوغ است و وقتم ندارم بیایم و یا برای مسائل دیگر ، فلان شغل مورد نیاز است می گوید من 4 روز دیگر می توانم بیایم ولی متاسفانه جوان فوق لیسانس گرفته است وکاری بلد نیست و هر روز به دفترامام جمعه وفرماندار متوسل می شود تا برای او کاری پیدا کنند و حتی حاضر است نگهبانی کند ولی کار نیست ولی اگر این جوان همت داشت وحرفه ای را می آموخت الان می توانست ، دهها نفر را هم مشغول کند ، چرا برخی جوانان این قدر در زندگی کم همت هستند؟ باید طوری باشد که هر کدام بتوانند10 نفر را اداره بکنند، باید همت والا داشته باشند .

پنج‌شنبه 7 مرداد 18 ذی‌الحجه / عید سعید غدیر خم و انتخاب امیرالمؤمنین امام علی(ع) به جانشینی پیامبر اسلام(10ق)

دولت جوان حزب‌اللّهی علاج مشکلات کشور است :

این عید را خدمت همه شما عزیزان تبریک عرض می کنم سعی کنید بهترین عید شما عید غدیر باشد . درس بزرگ غدیر به همه ما شایسته سالاری است من درهمین جا این صحبت را عرض کنم که مردم دنبال تحول هستند، تحول به خودی خود ایجاد نمی شود بلکه نیازمندابزاری است ابزار کار جوانگرایی است، باید مدیران ما از بین جوانان مومن حزب الهی ومتخصص باشند، اگر نظام مدیریت درکشور به دست جوان مومن مخلص توانمند افتاد، همان جوانانی که موشک ساختندو دربحث هسته ای دشمن را به زانودرآوردند، همان جوانان که در دفاع مقدس هشت سال دشمن را به عقب راندند وکشور را عزیز کردند ، اگر اینهاسرکار بیایند امید داشته باشید که تحول بزرگی درکشور اتفاق خواهدافتاد، ان شاءالله دولت جوان حزب الهی شکل می گیردو آن تحول ایجاد می شود.

مشکلات بسیار زیاد است ، شما ببینید در بحث آب خوزستان چقدرخیانت شده است همان افرادی که به مردم خوزستان خیانت کردندامروز مدعی حمایت از مردم این استان هستند . متاسفانه دو نفر از رؤسای جمهور ما ، سدی را در خوزسنتان ساختندکه همه کارشناسان گفتنداین سد نباید اینجاباشد چون نزدیک کوه نمکی قرار گرفته است و یخ آن آب می شود و نمک فراوانی وارد سد خواهد شد که آینده موجب ضرر و زیان زیاد است ولی گوش ندادند و امروز مشخص شد که سخن کاشناسان درست بوده ا ست ولی آن رؤسای جمهور توجه ونظارت کارشناسی نکردند ، به وضوح دشمن در بحث مدیریت آب درکشورما نفوذ کرده است وگرنه چرا بعد از چهل سال باید همه قنات های ما خشک شود و مشکل بی آبی درست شود؟ این موضوعات نشان بی مدیریتی در بحث آب است،بنابراین اگر بخواهیم تحولی ایجاد شود و مشکلات برطرف شود وگره باز شود ،چاره آن روی کار آمدن یک دولت جوان حزب الهی است که باتمام قدرت پابه عرصه میدان بگذارد و از هیچ چیز نترسد، ان شاءالله این اتفاق بیفتد وکشور نجات پیدا کند.

اهمیت ورزش:

آخرین مطلب اینکه جناب آقای رحمانی یکی از پرافتخارترین ورزشکاران شهرستان هستند که الحمدالله در مسابقه ورزشی خود در ترکیه موفق به مقام قهرمانی شدند و امروز هم در نماز جمعه حاضر شدند به این ایشان این موفقیت را تبریک عرض میکنم وهمین طور به جامعه ورزشی شهرستان تبریک می گویم . واقعا بحث ورزش در شهرستان ما مغفول مانده است ومدیران ما خیلی به ورزش اهمیت ندادند و اگر ورزشکاری به جایی رسید ، از جیب خودش خرج کرده است . واقعا از استعدادهای درخشانی که در شهرستان است افسوس میخورم. ان شاءالله روزی برسدکه مدیران مابه ورزش همگانی و ورزش قهرمان و مخصوصا ورزش بانوان توجه ویژه کنند، دختران امروز مادران آینده این مملکت هستند،باید سالم باشند تا بتوانند فرزندانی سالم و برومند به دنیا بیاورند ولی اگر مکانی برای ورزش نداشه باشند افسرده می شوند.برای گسترش ورزش همگانی ، ورزش قهرمانی و ورزش بانوان نیازمند مکان مناسبی است تا بانوان ما بتوانند به راحتی و بدون دغدغه با خیالی راحت ورزش کنند. این حق مردم وجوانان است که دراستان بدرخشند ، اگر ما بخواهیم حرف اول را دراستان بزنیم باید به ورزش اهمیت بدهیم ، داشتن جسم قوی و روح قوی نیازمند توجه به ورزش است.

خدایا به حق محمدوآل محمد عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان


پی نوشت:

1- آیه تبلیغ / سوره مبارکه مائده، آیه 67

2- آیه اکمال / سوره مبارکه مائده ، آیه 3

3- تاریخ اسلام ذهبی، بخش مغازی، صفحه 701

4- صحیح بخاری، جلد 2، باب 81، حدیث 2، صفحه 159

5- فيض القدير، ج 1، ص 100

6- سوره مبارکه شعراء-آیه ۲۱۴

7- الغدیر،ج 1، ص 26 - 25 - 50 و ج 2، ص 277 الی 289

8- خصائص نسائی، صفحه 25 (رد من تبعه و لحقه من تخلف)

9- علامه امینی، الغدیر، ج1ص12-151و294-322

10- ارشاد، صفحه 94

11- کشف اليقين علامه حلي ص 137

12- سوره مبارکه معارج،آیه 1

13- آیت الله جوادی آملی، ظهور ولایت در صحنه غدیر، مرکز نشر اسراء، ص 177 ـ 171.

14- بحارالانوارج 28 ص 86

15- بحارالانوار، ج۲۳، ص 6

http://yascms.ir/emam/gozaresh/2mordad140031.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/2mordad140032.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/2mordad140033.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/2mordad140034.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/2mordad140035.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/2mordad140036.jpg

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://www.yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9812