سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با رادیو کرمان به مناسبت نیمه شعبان


مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با رادیو کرمان به مناسبت نیمه شعبان مورخه1400/01/08



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



سوال : از دیدگاه آیات و روایات منتظر واقعی چه ویژگی هایی دارد؟

پاسخ: بنده هم خدمت حضرتعالی و همه شنوندگان عزیز سلام عرض می کنم . میلاد پر از خیر و برکت حضرت ولیعصر(عج) را خدمت حضرتعالی تهیه کننده محترم وهمه شنوندگان تبریک عرض می کنم.

درابتدای سخن حدیثی را از امام صادق (ع) خدمت شما عرض میکنم:خلاّد بن صفّار گويد:از امام صادق عليه السّلام سوال شد: «هَلْ وُلِدَ اَلْقَائِمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ » آیا حضرت قائم(ع) به دنیا آمده اند؟ حضرت فرمود: « لاَ وَ لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي .» خیر ولی اگر من او را در مى‌يافتم حتما همۀ عمرم او را خدمت مى‌نمودم. (1) ایام ،ایام غیبت امام زمان (عج) است ، و در دعاها می خوانیم : « اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ ...» خدایا ما را جز یاران امام زمان قرار بده. در اینجا سه کلام و سه جمله از امام زمان (عج) خدمت شما عرض می کنم که بدانیم خواست حضرت از ما در دوران غیبت چیست ؟ اولا به این نکته توجه داشته باشیم وامیدوار باشیم که امام زمان(عج) همیشه به یاد ما هستند .چنانچه خود حضرت (عج) در نامه ای که به شیخ مفید نوشتند ، می فرمایند: « إنّا غَیرُ مُهمِلینَ لِمُراعاتِکُم ولا ناسین لِذِکرِکُم ... » ما در رعایت حال شما هیچ کوتاهی نمی‌کنیم و یاد شما را از خاطر نمی ‌بریم. (2) " چه خوش بی‌مهربانی هر دو سر بی " همانطور که ما امام زمان(عج) را دوست داریم،حضرت صاحب الامر(عج) هم شیعان و محبان خود را دوست دارد . در روایتی که به توقیع شریف معروف است از ولِّی عصر (عج)نقل شده که فرمودند: « و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم » و اما در رخدادهایی که پیش می آید به راویان حدیث و فقهای ما مراجعه کنید ؛ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم»(3)

خواست حضرت صاجب الامر(عج) از شیعیان:

پیرو ولِّی فقیه باشید:

اولین خواسته امام زمان این است که در عصر غیبت پیرو ولی فقیه باشید، زیرا آنها حجت خدا برما هستند.و امروز ولی فقیه رهبر ما حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (حفظه الله التعالی) است که ان شاءالله دست مارا در دست حضرت صاحب الامر (عج) قرار خواهد داد.

اجتماع قلوب داشته باشید:

دومین خواسته ای که حضرت صاحب الامر از ما دارند این است که شیعیان اجتماع قلوب داشته باشند ، وحدت وهمدلی داشته باشند و نتیجه اجتماع قلوب و وحدت شیعیان این است که زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الامر (عج) است و ظهور زودتر اتفاق می افتد. خود حضرت فرمودند : « وَلَوْ أَنَّ أشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ » اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد « عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ » در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، همدل می‌شدند، (و اجتماع قلب داشته باشند وقلبهایشان یکی باشد) « لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنَ بِلِقائِنا » میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمی‌افتاد (هرچه زودتر مارا خواهند دید و ز‌‌مینه ظهور فراهم می شود) « وَلَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَصِدْقِها مِنْهُمْ بِنا » و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می‌گشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما، « فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ إِلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَکْرَهُهُ وَلا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ » علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما می‌رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم. (4) بنابراین وحدت همدلی و غمخواری شیعیان نسبت به هم ، زمینه ساز ظهور خواهد بود.

برای فرج بسیار دعا کنید:

سومین جمله را هم از حضرت صاحب الامر (عج) خدمت حضرتعالی و همه شنوندگان عزیز در شب ولادت حضرت(عج) عرض کنم : امشب دعا مستجاب می شود و حاجت ها روا خواهد شد،امشب چون شب قدر دارای ارزش بسیار بالایی است، شب زنده داری و سحر خیزی این شب بسیار مهم است ،خود حضرت(عج) می‌فرماید: «أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ فِی ذَلِکَ فَرَجَکُمْ» (5) براى تعجیل فرج بسیار دعا کنید که همان فرج و گشایش شما در آن است‏.

بنابراین اولین خواسته امام زمان از ما این است که پیرو فقها و ولی فقیه باشیم ، دومین خواسته این است که شیعیان اجتماع قلوب داشته باشند و نسبت به هم وحدت وهمدلی داشته باشند و سومین خواسته این است که برای تعجیل فرج زیاد دعا کنید که زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الامر (عج) است و آخرین کلام اینکه ملت بزرگ ایران زمینه ساز ظهور در عصر غیبت است، چنانچه پیامبر خدا (ص) می فرماید: «یخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَیوَطِّئونَ لِلمَهدی سُلطانَه »(6) مردمی از شرق (ایران) قیام میکنند و زمینه را برای حرکت جهانی مهدی (عج) فراهم میسازند. ان شاءالله با اخلاق و رفتار خود و غمخواری خود نسبت به شیعیان و دلسوزی نسبت به آنها زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الزمان (عج) باشیم. ان شاءالله


پی نوشت:

1- الغيبة (للنعمانی) , جلد۱ , صفحه۲۴۵

2-(امام صادق(ع) فرمود: هر کس میخواهد قائم ما را درک کند این دعا را بخواند : «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه» / بحارالأنوار ج : 53 ص : 96 )

2- بحارالانوار، ج ٥٣، ص ٧٢

3- الحر العاملی , محمد بن الحسن , وسائل الشیعه , تهران : مکتبه الاسلامیه ,ج18, ص 101

4- احتجاج، ج2، ص315 ; بحارالأنوار، ج53، ص177، ح8

5- شیخ صدوق، محمد بن على‏، کمال الدین و تمام النعمة، ج ‏2، ص 485، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ دوم، 1395ق.

6- سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1368، ب 34، ح4088؛ کنز العمال، ح 38657؛ الزام الناصب، ج 2، ص 14.

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://www.yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9672