سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

اخلاق فردی و حکومتی پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله)

بسم الله الرحمن الرحيم
خطبه های نمازجمعه 8/11/ 1389
http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

به امامت حجت السلام و المسلمین حاج آقا ابراهیمی
اخلاق فردی و حکومتی پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله)
اولاً عرض تسليت به مناسبت رحلت جانگداز پيامبر اعظم حضرت محمد(ص)و سبط اكبر امام حسن مجتبي(ع) و پيشاپيش شهادت امام هشتم علي ابن موسي الرضا(ع) را به ساحت مقدس مولايمان صاحب الزمان(عج) و به همه شما برادران ، خواهران مومن ومتدين تسليت عرض مي كنم . انشاءالله كه در اين ايام بتوانيم وظيفه خود را به نحو احسن انجام دهيم و بخوبي بتوانيم عزاداري و در مجالس عزاداري شركت كنيم.
از حضور مومنانه همه شما برادران و خواهران، جوانان و نوجوانان، دختران و پسران خصوصاً اين هفته دانش آموزان كه منسجم در نماز جمعه حضور پيدا كردند دانش آموزان بزنجان با اساتيد با شورا شركت كردند تشكر و قدرداني مي نمايم.
از حضور همه سروران معظم روحاني كه افتخار دادند در اين دهه سوم ماه صفر سفره ابا عبدالله الحسين(ع) را پهن كردند و در شهرستان مجالس وعظ و خطابه دارند تقدير و تشكر مي كنم به ويژه از استاد معظم جناب حجة الاسلام والمسلمسن حاج آقاي ناطق خراساني كه تشريف آوردند و در مسجد النبي(ص) فيض مي رسانند در حسينيه سپاه هم جناب حجة الاسلام والمسلمين حاج آقاي تكيه اي تشريف فرما شدند، در همين مسجد هم برادرمان جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقاي آقا ملايي و همين طور در چهار گوشه شهر الحمدلله مجالس عزاداري برگزار مي شود، در مساجد و تكايا و سروران معظم نورافشاني مي كنند، توصيه مي كنم همه مومنين در اين مجالس شركت كنند.
چون اين هفته متعلق به پيامبر اعظم (ص) است خطبه اول را به اين اخلاق فردي و حکومتی پيامبر عظيم المرتبه اختصاص مي دهم كه همه مسئولين و مردم و هم بنده حقير از روشها و رفتارها و گفتارهاي پيامبر اعظم درس بگيريم.
پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) الگوی بشریت
خداي تبارك و تعالي در قرآن مجيد دستور مي دهد شما از پيغمبر تبعيت كنيد «لكم في رسول الله اسوة حسنه » براي شما پيغمبر خدا يك الگو و نمونه كامل است.
برادران خواهران آقايان خانمها نه تنها پيامبر اعظم الگوي تمام مسلمانان جهان است بلكه الگوي بشريت است. بشريت اگر بخواهد خوشبخت و در صلح و آرامش و سعادتمند زندگي كند بايد به پيغمبر خدا(ص) اقتدا كند. جامعه اسلامي ما وقتي جامعه اسلامي كامل است كه رفتار ما منطبق با رفتار پيامبر اعظم (ص) باشد. از ايشان در زندگي الگو بگيريم طبق رفتار ايشان در زندگي شخصي ، خانوادگي و در گفتار و رفتار و معاملاتمان با مردم، در پست و مسئوليتهايي كه در نظام جمهوري اسلامي داريم رفتار كنيم و در خط اين بزرگوار حركت كنيم. اگر لااقل نمي توانيم صددرصد مثل پيامبر باشيم در جهت پيغمبر خدا(ص) حركت كنيم مشابه رسول خدا (ص) باشيم نه اينكه زندگي ما در جهت عكس پيغمبر خدا(ص) باشد اين را بايد در زندگيمان پياده كنيم. بخشي از مهمترين ويژگيهايي كه من به عقل ناقص خودم رسيده و مطالعه كردم در جمع شما دوستداران اهل بيت، عزاداران اربعين، عزاداران بر پيغمبرخدا(ص) عرض مي كنم تا درسي براي ما باشد.
مهمترین ویژگی پیامبر اکرم(ص): اهل بندگی بود
مهمترين ويژگي كه پيغمبرخدا(ص) به نظر من داشتند ايشان اهل عبوديت و بندگي بودند. پيغمبر (ص) عبد و بنده بود. كارش براي خدا و در جهت خدا بود. روح بندگي و معنويت را در جامعه مي دميد ما در نماز وقتي كه شهادت مي دهيم اول شهادت به عبوديت ایشان مي دهيم «واشهدان محمداً عبده و رسوله(ص)» قبل از اينكه ما شهادت دهيم ايشان رسول و پيغمبر خدا(ص) است شهادت مي دهيم ايشان بنده و عبد خداست همه كارهاي پيغمبر خدا(ص) براساس عبوديت و بندگي است.
قرآن مي فرمايد كه «سبحان الذي اسري بعبده ليلا من المسجد الحرام» مي فرمايد كه ما پيغمبرمان را به معراج برديم. در اين آيه مهمترين ويژگي پيامبر از تمام خصوصيت ها، ويژگي عبد ذكر شده است «سبحان الذي اسري بعبده» پاك ومنزه است خدايي كه بنده خاص خودش را نگفت آن كسي كه خلقش عظيم است. اولين خصلت پيغمبر (ص) در این آیه خداوند فرمود بعبده یعنی بنده خاص خود را، كسي كه مي خواهد پرواز كند و به معراج برود بايد عبد باشد صفات رذيله در وجودش نباشد، كسي كه مي خواهد عروج كند بايد اخلاق زشت را از وجود خودش دور بكند، مقدمه پرواز و سير و سلوك اين است كه اخلاق پليد و زشت در وجود انساني نباشد آنرا ريشه كن بكند، آن وقت حركت بكند. خوب براي چه پيغمبر (ص) به معراج رفت؟ «لنريه من آياتنا» تا آيات خدا را ببيند، با پيغمبران اولي العزم ديگر هم سخن بشود، بهشت و جهنم و ملكوت آسمان را ببيند. منظورم اين است كه خداوند مي فرمايد ما عبد خودمان را به معراج برديم.
اگر مي خواهيم ما به جايي برسيم بايد عبد و بنده باشيم. برادران با تكبر آدم به جايي نمي رسد. پيغمبر ما مثل عبد مي نشست و غذا مي خورد، با اقشار پايين اجتماع كه بندگان و غلامان بودند نشست و برخاست مي كرد، به آنها توجه مي كرد با آنها هم سخن بود، تكبر نداشت. ويژگي و امتيازي براي خودش قائل نبود.
كسي كه وارد مدينه مي شد اين جور نبود كه مثل سالنهايي كه اينجا است، رئيس مشخص باشد يك صندلي جلو مال رئيس است ولي در جمع پيغمبر(ص) و يارانش وقتي كسي تازه وارد بود پيامبر را نمي شناخت، ويژگي نداشت مثل شاهها نبود وقتي كه مي نشينند مشخص باشد، لباسش، حرف زدنش بنده بود.اين يكي از خصوصيات اخلاقي پيامبر(ص) بنده خدا بود .
امين و امانت داري
ويژگي دوم رسول خدا (ص) به نظر من امانت داري بود امين بود. سر سخت ترين دشمنانش ايشان را امانتدار مي دانستند. اگر مي خواستند اموالي گم نشود مي آمدند و پيش پيغمبر (ص) مي گذاشتند امانتدار بودند. وقتي كه آقا حركت كردند و از مكه به مدينه آمدند به آقا اميرالمومنين(ع) فرمودند شما سه روز بمانيد امانتهايي كه پيش من است رد كنيد. خوب امانت از چه كسي بود از مسلمانها بود يا از كفار بود اين درس براي مانيست ؟ پستي و مسئوليتي كه من و شما داريم امانت است. اين مسئوليت را بايد به خوبي انجام وظيفه كنيم. برادران بهاي سنگيني براي اين مسئوليتها داده شده است. بعد از هزار و چهارصد سال انقلاب اسلامي شد و اسلام و تشيع جان گرفت و ما حالا مسئول شديم اينها همه امانت است.
امانت داري را برادران خواهران از پيامبر (ص) بياموزيم. امين و امانتدار خوبي براي نظام جمهوري اسلامي باشيم، خيانت نكنيم در پستي و مسئوليتي كه داريم و در هر كجا كه هستيم، زن ، فرزند ، پدر و مادر و اموالي كه دست ماست امانت است و بايد به شايستگي از آنها نگهداري كنيم.
حافظ قانون و نگهدارنده ضابطه
پيغمبر(ص)در بخش حكومتي حافظ قانون و نگه دار ضابطه بود. اجازه نمي داد كه قانون نقص شود. قانون الهي را هم خودشان انجام مي دادند و مصر در جامعه هم اجرا شود با اينكه شخص اول از جهت رحمت و مدارا است ولي پيغمبر خدا(ص) قانون شكن نيست. در فتح مكه پرچمدار پيغمبر(ص) فرياد مي زد امروز روز انتقام از مشركين و كفار است، پيغمبرخدا(ص) به يكي از ياران فرمودند كه پرچم را از ايشان بگيريد و فرياد بزنيد امروز روز رحمت و گذشت است و روز انتقام نيست. منتهي در همين فتح مكه خبردادند يك خانمي دزدي كرده است و از طايفه بزرگ مكه هست تازه پيغمبر(ص) تشريف آوردند سرقت او ثابت شد واسطه ها شروع شد، آقا شما تازه به اين شهر آمديد اين از طايفه بزرگ شهر مكه است اين كار را نكنيد، آقا فرمودند حكم خدا بايد اجرا شود عبا به دوش گرفتند عبا به زمين كشيده مي شد فرمودند اقوام كه منقرض شدند به خاطر اینکه قانون شكن بودند ضعيفي خطا مي كرد حكم را در باب او اجرا مي كردند اما قوي اگر خطا مي كرد كسي به او كاري نداشت از اغنيا از آدمهاي سر شناس، گذشت مي كردند و مي گفتند طوري نيست خطا كنند، ولي اگر يك بيچاره اي خطا مي كرد او را بدبخت و بيچاره اش مي كردند، علتي كه منقرض شدند به خاطر همين تبعیض در اجرای قانون بود. فرمودند بايد حكم خدا اجرا شود عباي ابوذر را سارقي دزديد عباي ابوذر كه معلوم است خيلي كهنه است ابوذر خودش چقدر در دنيا زهد داشته است حالا عبايش را ببينيد ثابت شد حضرت دستور دادند كه حكم اجرا شود جناب ابوذر گفت آقا اين عباي كهنه و به درد نمي خورد، فرمودند حكم خدا بايد اجرا شود. كوتاه نمي آمدند.
اهل قسط و عدل
نمي گذاشتند قانون نقض شود. اين ويژگي حاكميتي پيغمبر خدا(ص) بود. اهل قسط و عدل بود يعني چه؟ يعني مي فرمايد حق بايد به حق دار برسد.كساني كه مسئوليتي دارند اين درس بزرگ پيغمبرخدا(ص) است اهل قسط و عدل باشند ظلم نكنند.
اهل خدمت به مردم
پيغمبر خدا(ص) اهل خدمت به مردم بودند اهل رفق و مدارا ، اهل صفا و صمیمت بود، خلق و خوي مردمي داشت، مردم را دوست مي داشت، مثل متن مردم زندگي مي كرد، با مردم نشست و برخاست مي كرد، مدارا مي كرد. اخلاق خوش حضرت را همه دوست مي داشتند، محبت به تمام مردم، كوچك و بزرگ مي كرد، در تاريخ همه شماها خوانده ايد پيغمبرخدا(ص) به همه سلام مي كردند چرا سلام مي كردند؟ خود اين سلام كردن چه تاثيري دارد؟ آرامش و صفا و محبت ايجاد مي كند.
پيغمبر خدا (ص) مي فرمودند «الخلق عيال الله» اين مردم عيال خدا هستند «فاحبهم الي الله انفعهم لعياله» محبوبترين آدم پيش خدا آن كسي است كه به مردم شهر خوبي كند، به عيال خدا بيشتر محبت كند. پيغمبرخدا(ص) اينگونه بود.
وقتي كه امام حسن (ع) از دايی خودشان ابوهاله سوال كردند اوصاف پيغمبر(ص) را براي ما تعريف كنيد فرمودند «خفيف المئونه»مئونه با حمزه يعني خرجش كم است، مخارجش بر بيت المال كم است، هزينه زيادي بر بيت المال بار نمي كند، بر بيت المال خرج تراش نيست، اما «كثير المعونه» با عين يعني عونش، خدمتش از همه نسبت به مردم بيشتر است، پيغمبر خدا(ص) خير رسان بود. خوب اين يكي از خصوصياتهاي اخلاقي است.
آیا اينها براي ما درس نيست. پُستي كه ما داريم نعمت خدا بدانيم خدا را شكر كنيم، به مردم خدمت كنيم تا زمانيكه هستيم از جابجايي هم نترسيد چون پست هم ماندگار نيست امروز ماييم و فردا شما پست ها مادام العمر نيست منتهي تا لحظه اي كه هستيد قدر بدانيد، شكرش به اين است كه به مردم خدمت كنيد، حضور داشته باشيد، كارگشا و دلسوز باشيد. اين شيوه پيغمبر است اينجوري ما بايد متابعت كنيم.
ايجاد وحدت و برادري
يكي ديگر از خصوصيتهاي اخلاقي پيغمبر(ص) و حاكميتشان برادران خواهران، اي سلايق مختلف، اي انسانهاي هوشمند، در جامعه نمي گذاشتند كه تفرقه درست شود، نمي گذاشت كه مردم دو دسته شوند، نمي گذاشت اختلاف درست شود، به مجردي كه وارد مدينه شد بين دو قبيله اي كه خوني با هم بودند خون يكديگر را مي ريختند نه يك سال و دو سال و دهها سال دشمن خوني يكديگر بودند بين اينها صلح و برادري ايجاد كرد جامعه را به هم پيوند داد، رأفت و رحمت و برادري را در جامعه ايجاد كرد، نه اينكه دو دستگي و چند دستگي ايجاد كند، اين اخلاق پيغمبر(ص) است. وحدت، برادري، محبت، دوستي اين شيوه و اخلاق پيغمبر (ص) است.
دو قبيله اوس و خزرج خدا مي داند چند سال با هم دشمني و منازعه داشتند ولي رسول خدا (ص) به مجردي كه تشريف آوردند اين امتيازات و اختلافات را جمع كردند همه را با هم برادر اعلام كردند، جامعه را به هم پيوند دادند، دلسوز هم، غمخوار هم كردند.
سیاست بر پایه دیانت
در مسائل سياسي پيغمبرخدا(ص) يك سياستمدار برجسته ولي متدين بودند. امروزه بعضي ها وقتي كه به جاهاي حساس كه مي رسند سياستمدار مي شوند دين را كنار مي گذارند، مي گويند ما كاري دست دين نداريم، دين را از جامعه يا مي خواهند بردارند يا مي خواهند كمرنگ كنند، همان شعار تنها جمهوريت است.
حضرت امام(ره) در باب سياستمداري پيغمبر(ص) مي فرمايد رسول الله(ص) پايه سياست را در ديانت گذاشته بود.
توجه بفرماييد اين حرف حضرت امام(ره) است رسول الله(ص) پايه سياست را در ديانت گذاشته بود. يعني اگر ما در مسائل سياسي مي خواهيم كار بكنيم اول بايد ديندار باشيم. يك سياستمدار براي رسيدن به هدف از هر وسيله ناپاكي استفاده نمي كند براي اينكه به پستش برسد، ديگران را له كند براي اينكه مثلاً فرض كنيد نماينده شود در جايي تقلبي درست كند اينها ناپاك است اينها نشات گرفته از بي ديني است. سياستي كه مبتني بر ديانت باشد، بعضي ها چپه شدند ديانتشان مبتني بر سياسي كاري شان است. نه خير آقا در مسائل سياسي بايد اول متدين و ديندار باشي بعد در جامعه حركت كني، و الا فسادت و گرفتاريت براي مردم خيلي زياد مي شود.
رحمت همراه با شدت
نكته ديگر در باب زندگي پيغمبرخدا(ص) «رحمة للعالمين» رحمت بر تمام جهان ولي «اشداء علي الكفار» بود دشمن شناس بود نسبت به كفار شديد بود، البته دشمنان را طبقه بندي مي كرد يك دشمني بود خطري براي پيغمبر(ص) نداشت حضرت كار به او نداشتند، با او مراوده هم داشتند. يك دشمني بود براي اسلام بسيار خطرناك بود با آنها برخورد مي كرد، با يهود بني قريظه وقتي وارد مدينه شد محبت كرد ولی اینها خیانت کردند یهود به پیامبر(ص) خیانت و توطئه کرد. خواست جامعه پیغمبر(ص) را سرنگون کند حضرت با آنها برخورد کردند، بیش از صد نفر از جوانانشان را دستور داد که اینها را باید به قتل برسانند «اشداء علی الکفار» بود. نمی گذاشت سران توطئه، توطئه کنند، با توطئه گران برخورد می کرد، مماشات نمی کرد. امروز هم این اخلاق را باید داشته باشیم، دشمن شناس باشیم. استکبار جهانی دشمن قسم خورده اسلام خالص است اگر کسی با دشمن دوستی کند او از جرگه مومنین خارج شده است، او راه دشمن را در نظام جمهوری اسلامی باز کرده است و امروز باید مترود شود. چنانکه سران فتنه مترود شدند. باید مراقب باشیم دشمن که از دشمنی اش دست برنمی دارد. پیغمبرخدا(ص) علیرغم اینکه «رحمة للعالمین» بودند «اشداء علی الکفار» بود. با کفاری که درصدد براندازی اسلام بودند مدارا نمی کردند.
امام(ره) هم فرمود بین ما و آمریکا رابطه مثل گرگ و میش است. یک کلام بسیار ساده ولی بسیار عمیق است. حالا اگر کسی راه گرگ را باز کرد او هم گرگ زاده می شود، او گرگ می شود. دیگر او هم خطرناک است تازه او خطرش بیشتر است چون ممکن است به لباس میش درآید، بیشتر جامعه را به هرج و مرج بکشاند.
پیغمبر(ص) حب و بغضش برای خدا بود، اگر دوستي مي كرد برای خدا می کرد و اگر دشمني مي كرد هم برای خدا می کرد.
اهل کار و تشویق به کار و ازدواج
پیغمبر(ص) در مسائل حکومتی بسیار کار می کرد.امیرالمومنین(ع) بسیار کار می کرد، کارگزاران حضرت کار می کردند کل بر مردم نبودند. از لحظه ای که وارد مدینه شد بنیان مسجد را گذاشت. چهار روز بعد اولین نمازجمعه را اقامه کرد. مسجدالنبی(ص) را به سرعت ساخت و شروع كرد شهر را ساختن و آباد کردن و پایه های نظام اسلامی و دینی را گذاشتن و در تمام امور کار کردند. پیغمبرخدا(ص) یک لحظه بیکار نبود.
اگر یک جوان پهلوانی پیش پیغمبرخدا(ص) می آمد برجستگی داشت حضرت سوال می کردند آیا شغلی داری یا نه؟ آیا حرفه ای داری؟ «هل له من حرفه» آیا شغلی داری، کاسبی داری، یا بیکاری؟ اگر آن جوان می گفت من بیکارم کاری و شغلی ندارم حضرت فرمود : «سقط عینی » از چشمم افتاد.
یک روزی رد می شدند دیدند یک جوانی بیکار به کنار دیوار تکیه داده است سلام کرد، سلام دادند ولي اعتنا به او نمی کردند ولی وقتی یک روز برمی گشتند دیدند این جوان دارد روی خاکها یک خطی می کشد تحویلش گرفتند، گفتند آقا چرا تحویلش گرفتی ؟ چرا آن موقع هم که بیکار بود الان چرا تحویل گرفتی؟ چون دارد کار می کند. بیکاری و تنبلی را عیب می دانشتند سرمنشاء عويب می دانستند. اگر جوانی هم کار کرده بود اهل کار بود و شغلی داشت سوال می کردند که ازدواج کردی یا نه؟ اگر می گفت موفق نشدم دستور می دادند، تزوج رزق و روزی هم با ازدواج است برو ازدواج کن، اینگونه پیغمبرخدا(ص) بودند.
تعیین جانشین
یکی دیگر در مسائل سیاسی هر کجا که آقا می خواستند بروند جانشین تعیین می کردند و بعد از خودشان هم ولی و جانشین تعیین کردند و دستور دادند که مسلمانان بعد از من به علی(ع) اقتدا کنند، به اهل بیت اقتدا کنند. ولی اهل سنت می گویند پیغمبرخدا(ص) از دنيا رفت و کسی را به عنوان جانشین خودش تعیین نکرد. بزرگترین ظلم بر پیغمبر(ص) است.
چگونه پیغمبری که اینقدر حساس به امت بود که احکام اسلامی اجرا شود آیا اینقدر نسبت به سرنوشت تمام مسلمانان جهان تا قيامت بی اعتنا بود و از دنیا برود بعدش هم بگوید به من چه؟ آزاد هستند که هر کار دلشان می خواهد بکند، یک پدری از دنیا می خواهد برود هرگز چنین کار نمی کند، چگونه خلیفه دوم فهمید که بعد از خودش باید کسی را تعیین کند، آیا پیغمبرخدا(ص) نمی دانست که جامعه اسلامی نیاز به رهبر و ولي دارد؟ بزرگترین ظلم را بر پیغمبرخدا(ص) اینها کردند و نسبت کذب و دروغی که به پیغمبری دادند.
پيغمبرخدا(ص) واقعا سیاستمدار بود. سیاستمداری که برخاسته از آن بینش والای دینی بود. جانشین و رهبر تعیین کرد نه تنها برای آنزمان تا قیام قیامت هندسه نظام اسلامی را تبیین کرد، تا زمان ظهور حضرت صاحب الامر(عج) دوازده امام را تعیین کرد و در عصر غیبت فقیه جامع الشرایط و ولی فقیه را جانشین خودشان قرار دادند و فرمودند فقها وارث انبیا است. ما باز هم خدا را شکر می کنیم رهبری فرزانه برما حاکم است یعنی حضرت آیت الله العظمی الخامنه ای معظم .
این روزها روزهای آخر عمر پیغمبرخدا(ص) است از آن زهری که به آقایمان رسول خدا(ص) در جنگ خیبر دادند از آن لقمه ای که به دهان گذاشت این زهر اثر گذاشت. تب شدید نسبت به پیغمبرخدا(ص) رخ داد. دیگر حضرت راه نمی تواند برود اگر می خواهند آقا را جابجا کنند باید دو نفر زیربغلهای پیغمبر(ص) را بگیرد، روزهای آخر عمر پیغمبرخدا(ص)در بستر بیماری بود، در همین حال حسن (ع) و حسین (ع) گریان وارد اتاق شدند و خود را روی سینه پیغمبرخدا(ص) انداختند، امیرالمومنین(ع) آمدند تا بچه ها را بردارند آقا رسول الله(ص) فرمودند علی جان بگذار بچه هایم را سیر ببینیم،حسن(ع) و حسین(ع) را سیر ببینیم آنها مرا ببویند من هم سیر آنها را ببویم، آخر این بچه ها به ظلم کشته می شوند، به آنها ستم می کنند، لحظاتی گذشت یک غریبی درب خانه را زد حضرت زهرا(س) درب خانه رفتند تا ببینند چه کسی است فرمودند مرد غریبی هستم اجازه ورود بر پیغمبرخدا(ص) می خواهم، بی بی فرمودند ای مرد غریب پیغمبر(ص) در بستر بیماری هستند الان نمی توانند با شما ملاقات کنند این مرد غریب رفت، آمدند و دیدند پیغمبر(ص) از هوش رفته اند، دوباره این مرد غریب درب زد و فرمود اجازه ورود می خواهم، آیا پیغمبرخدا(ص) به غریبه ها اجازه ورود نمی دهند، حضرت زهرا(س) برگشتند پیغمبر(ص) به هوش آمده بودند فرمودند دخترم می داني چه کسی درب خانه را می زند؟ فرمودند این جناب ملک الموت است از هیچکس تا به حال اجازه نگرفته است و از هیچکس هم اجازه نمی گیرد فقط از من پیغمبر(ص) اجازه می گیرد اجازه بده تا وارد شود جبرئیل مثل یک نسیمی وارد خانه شد و سلام کرد «السلام علیکم یا اهل بیت النبوه»
وصایای پیامبر(صلی الله علیه وآله) به حضرت علی (علیه السلام)
پیغمبرخدا(ص) وصایای داشتند فرمودند علی جان بیا،فرمودند علی جان در سختی ها صبور باش مشکلات برشما خیلی زیاد می شود ولی شما صبر پیشه کن.
دومین نکته فاطمه را حفظ کن مشکلاتی که برای دخترم پیدا می شود فاطمه عزیز من را از این مشکلات حفظ کن،
قرآن را جمع آوری کن. بدهیهای مرا بده و خودت تنها مرا غسل بده. دست از جنازه من برندارید و علی جان از حسن(ع) و حسین(ع) مراقبت کن و در آن لحظات جان به جان آفرین تسلیم کرد. آخرین کلامی که می گویند پیغمبرخدا(ص) شنیده شد این بود «لا الی رفیق الا علی» می گویند جناب ملک الموت آمد سوال کرد یا رسول الله(ص) خدا سلام می رساند و می فرماید شما اگر می خواهید زنده بمانید اختیار با خود شما است و اگر هم اجازه دهید من شما را قبض روح کنم فرمودند ملک الموت آن گونه که مامور هستی آن ماموریت را انجام بده .
این جمله را عرض می کنم ام سلمه می گوید یک مدتی پیغمبرخدا(ص) را در خواب دیدم پیغمبرخدا(ص) صورتشان غبارآلود بود و یک شیشه ای هم دستشان بود گفتم یا رسول الله(ص)از کجا می آئید پیغمبرخدا(ص)فرمودند از کربلا می آیم و همین الان حسینم را به شهادت رساندند و یک شیشه ای به دست من دادند می گوید از خواب بیدار شدم چون پیغمبر(ص) مقداری تربت کربلا به من داده بودند و فرمودند هر وقت دیدی این تربت به رنگ خون شد بدان که حسین مرا کشتند و لب تشنه به شهادت رساندند می گوید رفتم و نگاه کردم این تربتی که در شیشه رنگ خون داشت...
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»
شیوه رفتار در زمان حاکمیت صلاح بر جامعه
در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه، جوانان بسیار خوب و فرزندان خوبم، دختران خوبم را به تقوای الهی دعوت می کنم و از حضور گرم و دل دوستان را شاد کردند و دشمن شکن شما در نمازجمعه تقدیر و تشکر می کنم، انصافا جمعیتی که همیشه در ماه مبارک رمضان بوده است در ایام عادی حضور پیدا می کنید از همه شما تشکر و قدردانی می کنم .
در توصیه به تقوا این حدیث را خدمت شما عرض می کنم امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: اگر صلاح بر زمان مسلط شد، صلح و دوستی و حقیقت بر زمان مسلط شد، بدون اینکه گناهی از کسی سر زده باشد و شما بدانید حق ندارید به دیگران گمان بد ببرید. اگر زمانه خوب باشد، زمانه دین باشد دین حکومت بکند تا گناهی از کسی سراغ نداشته باشید حق ندارید که گمان بد درباره او ببرید اگر گمان بد بردی به او ظلم و ستم کردی، ولی اگر زمانه عوض شد فساد حاکم است غلبه بر فساد و گناهکاران است اگر در این زمانی که گناه بر جامعه حاکم است شما به افراد خوشبین باشی، خودت را فریب دادی من این متن حدیث را خدمت شما عرض می کنم می فرماید «اذا استولي الصلاح علی الزمان» اگر صلاح و درستی و خوبی بر مردم و اهل آن زمان حاكم شد «ثم اساء رجل الظن برجل» گمان بد می برد «لم تظهر منه خزیه» گناهی از آن خبر ندارد نمی داند انجام داده یا نه، بی خبر است، مثل زمان که نظام عدالت است، عدالت نسبی است به سمت عدالت جهانی می رویم، ولي فقيه حاکم است اگر من بی جهت به این آقا گمان بد ببرم صرف اینکه شنیدم بدگمان شوم به او ظلم کردم ،در پیشگاه خدا به او ظلم کرده ام و اگر این گمان بد را منتشر بکنم من ظالم نسبت به او هستم «واذا استولي الفساد علی زمان و اهله» و اگر در زمانه فساد حاکم است مثل زمان طاغوت «فاحسن الرجل» در زمان طاغوت اگر آدم خوشبین باشد «فقدغرر» فریب خورده است. امروز ما حق نداریم به صرف یک شنیده ای حکم بکنیم، به صرف شنیده ها قضاوت کنیم، به صرف شنیده ها بیایم و حرفها را پخش بکنیم، آبروی اشخاص را ببریم، الکی حرفها را پخش کنیم، این از نظر امیرالمومنین(ع) ظلم است.
شیوه رفتار با دشمنان
از آنطرف دشمنان نظام جمهوری اسلامی ماهواره، رادیوهای بیگانه مثل رادیو فردا اگر به آنها خوش گمان باشیم فریب می خوریم، چون فساد برآنها حاکم است. چون بر جامعه جهانی و ماهواره ها فساد حاکم است. اگر کسی اهل رادیوهای بیگانه شد و خوش گمان به حرفهای آنها شد فریب خورده است و فریب هم می خورد. شما ببینید فریب می خوردند به خیابان می آمدند و می دیدند که در خیابان کسی نیست. اعلام می کردند فلان جا در نظام جمهوری اسلامی راهپیمایی کنید. وقتی می آمدند می دیدند که در خیابان کسی نیست. نسبت به فساد جهانی نباید خوشبین باشید، نسبت به صلاح مملکت آدم باید خوشبین باشد روحیه خوشبینی را برادران در شهرستانمان باید پیاده کنیم نه روحیه بدبینی را ، روحیه بدبینی دلها را می میراند. روحیه بدبینی باعث می شود تا اشخاص نتوانند کار بکنند، دلسرد بشوند. کار تعطیل می شود مثل اینجا که شده است اگر بخواهید شهرستان پیشرفت کند باید به هم خوشبین و خوشگمان باشیم و همدیگر را تقویت کنیم، پشتیبان هم باشید این در توصیه به تقواست.
روز وقف
سه شنبه روز وقف است اولا که در وقف کسانیکه مال وقفی دستشان است باید حفظ کنند. اموال وقفی را باید حفظ کنند تاراج نکنند مال وقفی گوشت قربانی نیست که هر کس دستش آمد تصاحب کند این ظلم به صاحب وقف است.
در وقف نیت شما جهانی و ماندگار می شود. شما دلت می خواهد همیشه عزاداری بر سیدالشهدا(ع) همیشه برقرار باشد شما چنین نیتی می کنید. می خواهید همیشه این مالت در راه امام حسین(ع) خرج شود. چه کار می کنی؟ می آیی یک مالی را وقف می کنی اصلش را نگه داری می کنید و منفعتش را آزاد در راه سیدالشهدا(ع) می کنید. شما ماندگار و همیشگي می شوید. كسي بوده دویست ، سیصد ، چهارصد سال پیش مالی را وقف کرده است هنوز این مال جریان دارد. خوب ثواب هم نصیبش می شود. انشاءالله که وقف را انجام دهید.
نیاز حوزه علمیه بافت به وقف واقفین
امروزه حوزه علمیه شهرستان بافت نیاز به واقفین دارد که در آینده بتوانند هزینه های طلبه ها را اداره بکند همانطور که مجالس امام حسین(ع) نیاز به وقف دارند. مساجد نیاز به وقف دارند اگر مساجد ما خانه برای روحانی وقف داشته باشد ما این همه مشکل نداشتند. اگر مساجد ما یک یا دو تا مغازه برایش وقف می کردند کلی باعث آبادانی مساجد می شد. زیادی زندگیتان را در راه خدا وقف کنید. زندگیتان آن چیزی را که نیاز دارید بگذارید زیادش را یک گوشه ای در راه خدا وقف کنید. هم نیت شما جاودانه می ماند و هم خودتان جاودانه می مانید سالهای سال پس از مرگ، مثل یک نهر همواره جاری است خیر و برکتش جاری است.
آغاز دهه مبارکه فجر انقلاب اسلامی
سه شنبه دوازدهم بهمن است. آغاز دهه مبارکه فجر انقلاب اسلامی و روز ورود نور به مملکت است روز ورود حضرت امام(ره) است آیات و روایاتی در باب ملت است. نهضت از کجا شروع می شود؟ بدست چه کسی است؟ پیروزی چگونه است؟ همه اینها در روایات ما است. ملت ایران را خدا برگزیده و جانشین ملت عرب کرده و پرچم اسلام را بر دوشش گذاشته است تا جهان را به سمت ظهور حضرت صاحب الامر(عج) ببرد.
انقلاب اسلامی که به برکت حضرت امام (ره) و رهبر معظم که امروز دارد هدایت می شود جهان و استکبار جهانی را به لرزه درآورده است. آزادی، استقلال، یک نظام مردم سالاری دینی را هدیه داده است، در برابر نظامهای جهان، نظام لیبرال، دموکراسی غربی، نظامهای مادیگرا فقط منهای دین، امروز مردم از تمام نظامهایشان و از تمام مسئولینشان ناامید شده اند کشورهای عربی را هم شما نگاه کنید می ببینید موج بیداری اسلامی از برکت امام شهدا و انقلاب اسلامی را ما مشاهده می کنیم، انقلاب صادر شده است.
امروز مردم تونس بعد از 33 سال مثل انقلاب اسلامی، آن طاغوت هم حجاب را ممنوع کرده است ریش و محاسن داشتن را ممنوع کرده است، هر چه آمریکا می گفت او هم می گفت چشم، اول مدافع صهیونیستها زین العابدین بن علی کشور را به فساد و تباهی کشانده بود، صدای اذان نمی گذاشت پخش شود، از نمازجماعت جلوگیری می کرد، دین را کنار گذاشته بود، دین و مومنین را ذلیل کرده بود. جهتش آمریکا بود. ولی دیدید که ملت حرکت کرد. رئیس جمهورشان که مادام العمر بود فرار کرد.
موج سواری آمریکا از قیامهای مردم تونس و مصر
الان آمریکاییها، فرانسویها موج سواری می کنند تا دیروز صددرصد حامی حکومت بن علی بودند امروز ببینید وزیر امور خارجه اش می آید و دم از مردم می زند. خوب زمان بن علی مگر مردم نبودند، درس هم برای حاکمهای عرب است، حاکمهای کشورهای اسلامی است، همین که بن علی فرار کرد آمریکائیها هم از او فرار کردند یادش نکردند، اعتنا به او نکردند همین که اول مدافع صهیونیستها در منطقه بود ولی هیچ جا جایش ندادند و مجبور شد به عربستان برود. الان می خواهند موج سواری کنند، یعنی این انقلاب را منحرف کنند یعنی آدمهای خودشان را بیاورند و حاکم کنند ولی مردم گفتند ما رئیس جمهوری می خواهیم که از خود ما باشد نه رئیس جمهوری که وابسته باشد. این نامردها می خواهند موج سواری کنند. چنانکه در انقلاب ما هم می خواستند موج سواری کنند ولی مردم هوشیار ، رهبر بیدار، نتوانستند. از زلزله ای که در تونس افتاد ارکان استکبار لرزید، سران عرب منطقه لرزیدند. امروز شما ببینید موجش در مصر، اردن، فلسطین، الجزایر شما مشاهده می کنید اینها همه از این آتشفشانی که امام(ره) درست کرده است اینها همه از برکت آن الله اکبری است که شما گفتید، از آن انقلابی که شما ایجاد کردید این موج در دنیا ایجاد کرده است، کشورهای غربی رفته است. امروز آمریکاییها روز به روز ذلیلتر می شوند در منطقه شما نگاه کنید، در لبنان حزب الله پیروز شد، نخست وزیر حزب الله پیروز شد، در ترکیه نخست وزیر مسلمان پیروز شد، در سوریه هم همینطور، مردم فلسطین آن حاکم وابسته خودشان را الان از خودشان دارند طرد می کنند، جهان به سمت عدالت و ظهور مهدی موعود (عج) انشاءالله می رود.
والسلام علیکم و رحمة الله
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.