سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

تشویق به ازدواج

بسم الله الرحمن الرحيم
خطبه نمازجمعه7/8/89
به امامت حجت الاسلام و المسلمين حاج آقا ابراهيمي
http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png

بحران خانواده در غرب
اولاً از حضور مومنانه شما براداران و خواهران، مخصوصا نوجوانها و بالاخص نوجوانهاي بسيجي كه در نمازجمعه حضور دارند تقدير و تشكر مي كنيم. موضوع بحث وساطت در امر ازدواج است. براداران و خواهران دنياي غرب ، اروپا و بسياري از كشورهاي شرق را فساد و تباهي فراگرفته و بنيان خانواده از هم پاشيده شده و خانواده ها تك همسري زندگي مي كنند. شما نوعاً در فيلمهاي كه در كشورهاي غربي پخش مي شود مي ببينيد مرد با فرزند خودش يا زن با فرزندش زندگي مي كند. بنيان خانواده هم ست و پاشيده شده است. علقه بين زوجيت وفاداريشان سست شده است. علقه زوجيت در طهارت و پاكي از جامعه غربي برداشته شده است ولي اسلام توجه اش به اصل خانواده و پيمان خانواده است.
توجه اسلام به خانواده
اسلام به ازدواج تشويق مي كند. پيغمبرخدا(ص) مي فرمايد: واسطه گري كنيد. خدا مي فرمايد: «و انكحوا» به جامعه هشدار مي دهد آنهايي كه متمكن و آنهايي كه بيان و زبان خوبي دارند به ازدواج تشويق كنند و به بنيان خانواده كمك كنند. در خطبه گذشته تشويقات پيغمبر(ص) راو واسطه گري را خدمت شما عرض كردم. در اين خطبه هم همان مطالب را خدمت شما عرض مي كنم.
تشویق به ازدواج
اميرالمومنين علي(ع) مي فرمايد: «لم يكن احد من اصحاب رسول الله(صلي الله عليه و آله) يتزوج الا قال رسول الله كمل دينه» مي فرمايند: هر يك از اصحاب پيغمبر(ص) كه ازدواج مي كرد پيغمبر(ص) او را تشويق مي كرد و مي فرمودند: بارك الله دينش كامل شد. خوب اين تشويق نيست؟ تشويق پيغمبرخدا(ص) به امر مهم ازدواج است. حضرت مي فرمايند: «خيرُ امتي اولها المتزوجون» بهترين امت من در درجه اول كساني هستند كه ازدواج كردند «وآخرها العزاب» رتبه آخر از امت من مجردها هستند آيا اينها تشويق نيست؟ تشويق به امر ازدواج است. كه در جامعه متدين روحيه اي در آن به وجود بيايد كه به امر ازدواج پسرانو و دختران كمك كند، كمك حال باشد، تشويق بكند و در امر ازدواج جديت داشته باشد. اين نكته را با هم تحليل كنيم. پيغمبرخدا(ص) مي فرمايد: ازدواج باعث كمال دين است. هر كس ازدواج مي كرد مي فرمودند: دينش كامل مي شود. ما در جامعه خودمان امروز نگاه كنيم ببينيد جوانهاي كه ازدواج كردند، مرداني ازدواج كردند آيا دينشان واقعا كامل شده است؟ يا اينكه نه هنوز نقص دارد؟ چگونه اين حديث پيغمبر(ص) را توجيه كنيم؟ توجيهش حالا آنچه من به ذهنم آمده و فرصتي هم نداشتم ، كه به طور دقيق اين بحث را احصا كنم آنچه كه حالا به فكر ناقص من آمده است اين نكته كه خدمت شما عرض مي كنم.
ظرفیت ازدواج کمال دین
ازدواج يك ظرفيتي دارد كه مي تواند پسر و دختري كه پيمان زناشويي بستند آنها را به كمال دينداري برساند. منتهي به نظر مي آيد به شرطي كه ازدواج با شرايطش انجام بگيرد با همان مبنايي كه پيغمبر(ص) و ائمه معصومين(ع) بيان مي كنند بعضي از ازدواجها شرايطش محيا است آنها را به كمال مي رساند بعضي از ازدواجها نيمه است و پيغمبرخدا(ص) هم تعبير كردند «من تزوج احرز نصف دينه» كسي كه ازدواج كند نصف دينش را كامل كرده است. پس معلوم مي شود ازدواج يك ظرفيتي است كه زن و شوهر مي توانند همديگر را به كمال برسانند.
چرا بعضی از ازدواجها ناکام می ماند؟
بعضي از ازدواجها ظرفيتشان كمتر است نصف دين درست مي شود بعضي از ازدواجها شما ببنيد از هم پاشيده و به طلاق كشيده مي شود چرا اينطور مي شود؟ پيغمبر(ص) كه فرمودند كمال است يا نصف دين است. بله شرايطي دارد در صورتيكه پسر و دختر طبق آن شرايط كه از اولياي دين به من و شما رسيده است عمل كنند قطعا با آن شرايط به كمال دست پيدا مي كنند. نمونه هايش را خدمت شما عرض مي كنم.
داستان زهیربن قین
زهير عثماني مذهب است شيعه علي (ع) هم نيست شيعه عثمان است ولي در جرياني همسرش يك تلنگري به او مي زند او را به كمال مي رساند. وقتي سيدالشهدا(ع) از او دعوت مي كند مي گويد بيا ما را همراهي كن، او دلش نمي خواست. خيمه اش را از سيدالشهدا(ع) جدا مي كرد، در مسيرها كه مي آمدند دلش نمي خواست كه با امام حسين(ع) روبرو شود ولي در يكي از مسيرها راه دور بود مجبور شدند بار بيندازند خيمه برپا كنند. سيدالشهدا(ع) از زهير دعوت كرد، پيغام داد. بعضي ها را حضرت خودشان مي رفتند و دعوت مي كردند و بعضي ها را پيغام مي دادند. زهير را فقط پيغام دادند داشت غذا مي خورد كان مرغ روي سرش بود ديگر پر نمي زد لقمه در دهانش بود نمي توانست فرو بدهد، نمي توانست لقمه رادر بياورد، بهتش زده بود. خانمش گفت زهير چه خبر است ، چرا بهتت زده شدي؟ فرزند پيغمبر(ص) تو را دعوت كرده است تو نمي خواهي به پسر پيغمبر(ص) لبيك بگويي؟ او را حركت داد و به بالاترين كمال زهير دست پيدا كرد.
داستان علامه طباطبایی
علامه طباطبايي مي فرمايند: من هر موفقيتي كه دارم از بركت خانمم دارد. آن مفسر بزرگ، تفسير قيّم ارزشمند الميزان نوشته است. خدا رحمت كند آيت الله بروجردي را او هم همينطور، پس از ازدواج يك ظرفيتي دارد شرايطش به درستي انجام بگيرد كمال طرفين است ولي در بعضي ها نصف زندگي آنها است.
چگونه ازدواج باعث کمال دین می شود؟
اولین نکته حالا چرا چنين ظرفيتي ازدواج پيدا كرده است كه دين را تامين مي كند؟ حالا يا نصفش را يا كمالش را براي اينكه، اولا حركت در صراط مستقيم است، فطرت است. خلقت انساني طوري ساخته شده است كه راه و روش صحيحش صراط مستقيم آن ازدواج كردن است چون ازدواج حركت در صراط مستقيم، فطرت و خلقت انساني است.
دومین نكته عمل به سنت پيغمبر(ص) است. مي فرمايد: كسي كه ازدواج كند به سنت من رفتار كرده است كسي كه ازدواج نكند از سنت من رويگردان شده است. خوب از شما سوال مي كنم كسي كه به سنت پيغمبر(ص) عمل كند ديندار است يا نه؟ اگر به روش پيغمبر(ص) عمل كند ديندار شمرده مي شود يا نمي شود؟ روهبانيت مال مسيحيت است. دنياي غرب دنبال ازدواج نمي رود مي گويد ازدواج نكردن فضيلت است. اسلام ازدواج را فضيلت مي داند خوب كسي كه دنبال ازدواج مي رود از مسيحيت خودش را دور مي كند؟ از روهبانيت خودش را دور مي كند و از تارك دينا كه در مسيحيت است خودش را دور مي كند و به سمت اسلام رومي آورد؟ روي اين جهت اين ظرفيت را دارد. ديگر ازدواج چه ظرفيتي دارد؟ جوان را از گناه و فساد حفظ مي كند. از تنهايي و عزلت نشيني، خود تنهايي و عزلت خودش مشكل آفرين است خوب اين را از جوان بر مي دارد. تنهايي خودش افسردگي و دلمردگي مي آورد، خودش منشاء بيماري رواني است، ازدواج اينها را بر مي دارد.
سومین نکته: ازدواج انسان را غيور بار مي آورد جواني كه ازدواج نكرده است ممكن است آن غيرت را نداشته باشد ولي وقتي كه ازدواج مي كند همسر انتخاب مي كند اگر كسي ناميزان به خانمش نگاه كند ناراحت مي شود ولي قبل از ازدواج شايد آن حساسيت در او وجود نداشت. غيرت و كرامت ايجاد مي كند شرافت اخلاق، اخلاق خوب، ازدواج شكوفايي و استعداد را در بردارد.
چهارمین نکته: ازدواج كوشش در امر خانواده است، تامين زندگي است در احاديث داريم «الكاد علي عياله من حل كالمجاهد في سبيل الله » كسي كه براي تامين زندگيش از راه حلال قدم بر مي دارد مثل مجاهد در راه خدا است و ثواب جهاد را براي او مي نويسند.
پنجمین نکته: از بركت ازدواج اين است كه نسلي سالم، صالح و شايسته تربيت مي شود. امروز ببينيد امام بزرگوار ما چه نقشي در ايران و جهان دارند و انجام دادند؟ اين از بركت ازدواج بوده است، از بركت پدر و مادر صالح بوده است، آيا اين جلب رضايت خدا نيست؟ فرزند صالح وسالم، خانواده هاي معظم شهداء فرزنداني تربيت كردند صالح، كه براي خدا جانش را داده است. آيا اين جلب رضايت خدا نيست؟ اين ظرفيت ازدواج اين مطالب در آن است. امروز خدمتگزاران جامعه از خانواده به وجود مي آيند. در خانواده پايه اش ريخته مي شود كه خدمتگزار مي شوند پزشك ، مرجع تقليد مي شود، در جامعه خدمت مي كند غمي از دل بر مي دارد. خوب اين باعث ظرفيت ازدواج است اگر ازدواج نبود اينها هم در جامعه بوجود نمي آمد. پس اين نكته را ما استفاده كرديم كه پيغمبر خدا (ص) تشويق به امر ازدواج مي كردند، كوشش مي كردند ازدواج آسان و به هنگام در جامعه پيدا شود و آثار جاهليت را سعي مي كردند كه بردارند. اين به درد ما نمي خورد، اين از طايفه و قبيله ما نيست، هم شان ما نيست اينها را اسلام برداشته است. پيغمبر خدا(ص) ضباعه دختر زبير بن عبدالمطلب كه يك قريشي اصيل است. اين دختر را به عقد مقداد بن اسود در آوردند كه يك فقير مومن و متدين ولي بي بضاعت، بي قبيله مي باشد. خط سرخ بر اين مسائل كشيدند. اگر بخواهيم ازدواج آسان و اين بركاتش در جامعه پياده شود بايد به اين سمت و سو حركت كنيم. نه چشم و هم چشمي، نه هر روز يك خاكريز جديدي جلوي جوانمان، خانواده، دختر و پسر و بهانه گيري هاي زياد داشته باشيم.
داستان تشویق امیرالمومنین(ع) به ازدواج
اميرالمومنين(ع) هم برادران تشويق مي كردند. اميرالمومنين(ع) هم يك جواني را ديدند يك روز آمد كنار خانه خدا آمد، اين پرده خانه خدا را گرفت گفت خدايا يك چيزي از من دور كن كه هيچ كس نمي تواند از من دور كند، روز بعد دعا كرد خدايا يك چيزي به من بده كه هيچ كس نتواند به من بدهد، روز سوم كنار پرده خانه خدا اي پروردگار اي خداي متعال چهار هزار درهم به من بده، اميرالمومنين(ع) اين صحنه را هر سه شب مشاهده كردند به امام حسين(ع) يا به امام حسن(ع) گفتند فرزندم بگوئيد اين جوان بيايد ببينم چه خواسته اي دارد؟ جوان آمد و آقا به او فرمودند شب اول دعا كردي الفاظي را گفتي خدايا يك چيزي را از من دور كن كه هيچ كس نتواند از من دور كند، آن جهنم بود جهنم را خدا بايد دور كند و خدا از تو دور مي كند، گفتي خدايا يك چيزي به من بده كه هيچ كس نتواند به من بدهد، آن درخواست بهشت و سعادت بود آن را هم خدا به تو داد. اما از خدا خواستي چهار هزار درهم ! اين چهار هزار درهم را مي خواهي چكار كني؟ گفت يا اميرالمومنين(ع) شايدم اميرالمومنين(ع) را هم نمي شناخت گفت آقا هزار درهم قرض دارم، هزار درهم مي خواهم ازدواج كنم، هزار درهمش را مي خواهم خانه بخرم، هزار درهمش را مي خواهم كاسبي كنم. رقم خوبي از خدا خواست. مولود كعبه اميرالمومنين(ع) كار راه انداز و مشكل گشا اميرالمومنين(ع) است آقا فرمودند جوان بعد از اعمال حج بيا در مدينه سراغ خانه علي ابن ابيطالب(ع) را بگير، جوان بعد از حج آمد در مدينه و در كوچه ها مي گشت سوال كرد يك آقايي را ديد گفت ببخشيد شما منزل علي ابن ابيطالب (ع) را مي داني كجاست؟ گفت بله ايشان پدر من است من هم حسين بن علي(ع) هستم چكار باباي من داري ؟ بابايت در كنار كعبه قول داده و ضمانت كرده است به من كمك كند. آقا فرمودند بيا برويم رفتند اجازه گرفتند جوان وارد شد سلام كرد و مودبانه نشست آقا فرمودند بله من ضمانت كردم قنبر برو بازاريهاي مدينه را خبر كن فلان مزرعه اي كه داريم مي خواهيم بفروشيم به مزايده بگذاريم اين مزرعه را درختهايش را پيغمبرخدا(ص) زده است. من هم به اينجا رساندم. بازاريهاي مدينه آمدند آقا فرمودند ما اين باغ را مي خواهيم بفروشيم چه كسي حاضر است بخرد هر كسي يك قيمتي گفت بالاترين قيمت را يك نفر چهار هزار درهم گفت آقا امير المومنين(ع) گفتند فروختيم قباله اش را هم نوشتند به او دادند پول هم گرفتند، در دامن اين جوان ريختند و گفتند كه اي جوان بيا برو هم ازدواج كن و هم قرضت را بده و هم خانه بخر ،تشويق مي كرد منظورم سر تشويق است مومنين متدينين از اهل بيت(ع) ياد بگيريم در امر ازدواج تشويق كنيم.
خطبه دوم
«اوصيكم عبادالله و نفسي بتقوي الله»
در آغاز خطبه دوم همه شما برادران و خواهران را به تقواي الهي دعوت مي كنم. بهترين زاد و توشه تقوا، انجام دستورات پروردگار است.
مناسبتهايي كه داريم خدمت شما برادران خواهران عرض مي كنم.
سفر پر از خير و بركت ولي امر مسلمين به قم و استقبال بی نظیر
اولين مناسبت سفر پر از خير و بركت ولي امر مسلمين حضرت آيت الله العظمي آقاي خامنه اي حفظه الله تعالي به شهر مقدس قم بود. در دنيا اين حركت بي نظير بود. شما نگاه كنيد در دنياي امروز پاپ كه رئيس مذهب مسيحيت است، يا رئيس يهوديت، رئيس يك مذهب ديگر بودايي اگر به يك شهرستاني و يك استاني از كشور خودشان حركت كنند آيا شما اين شور و اشتياق و اين محبت و عشق مثل يك درياي موج مي زد ما در دنيا مشاهده مي كنيد؟ اگر يك رئيس جمهور يك كشور اروپايي يا آمريكايي يا كشورهاي شرق كه جمعيت بيشتري دارند اگر به يكي از استانهاي خودشان سفر كنند شما اينگونه شور و عشق مشاهده مي كنيد؟ نمي كنيد، اين يگانه است.
منشاءالهی شور و عشق مردم به رهبری
چرا بوجود آمده است؟ چون منشا الهي دارد چون جانشين امام زمان(عج) است، چون امام زمان(عج) منصوب از طرف امام قبل و منصوب از طرف رسول خدا(ص) و منصوب از خداي تبارك و تعالي است، چون امامت منصوب از طرف پروردگار است، اينجور مهرش در دلها پخش مي شود. چون او ولي است ولايت او با قلب مردم عجين شده است مهر ، محبت و عشق به او در دلها قرار داده شده است. شما ببينيد سي سال از انقلاب دارد مي گذرد. روز اولي كه امام بزرگوار پا به ايران اسلامي گذاشتند، روز اولي كه به قم تشريف آوردند امروز هم ولي فقيه و جانشين خلف امام به شهر مقدس قم آمدند، چه موجي ايجاد كردند؟ نه تنها در قم هر كجاي ايران اسلامي سفر كنند، جان به فدايش، هستي من به فداي يك تار مويش، كه امروز زعامت ما را بر عهده دارد، سرپرستي ما را بر عهده دارد. در اين دنياي متلاطم ما را به ساحل امن مي رساند، او دست در دست صاحب الامر دارد، مويد من عندالله است كه اين قدر دلها را به حركت درآورده است، مجذوب خودش كرده است اين الهي است. سرپرستي او از ناحيه پروردگار است، پذيرشش از ناحيه مردم است.
تبلیغات سنگین دشمن
چه حركتي؟ چه شوري؟ دشمن چه كرده است؟ قبل از ورود ايشان تبليغات بسيار سنگيني راديوهاي بيگانه داشتند كه مردم قم به صحنه نمي آيند، مراجع به صحنه نمي آيند، روحانيون نمي آيند آن شور و آن عظمتي كه آفريده شد و مردم آمدند بعد تبليغ كردند كه طلبه هاي افغاني آمدند. چه شوري؟ چه اشتياقي؟ چه عظمتي؟ چه استحكامي نظام ولايي پيدا كرده است؟ چه عشقي را خدا در دلهاي مردم بوجود آمده است كه اينقدر استحكام پيدا كرده است؟
ولا، عشق و محبت در اداره جامعه
شما هر نظام دموكراسي يعني نظام مردمي را در دنيا پيدا كنيد يك هزارم اين صحنه ها را آدم نمي تواند پيدا كند. ارتباطي نيست، ارتباط معنوي و قلبي بين رهبر و مردم نيست، امروز ارتباط بسيار قوي است، ارتباط ولايي است، ولاي عشق و محبت است كه جامعه را دارد اداره مي كند. مثل روزي است كه امام بزرگوار به قم تشريف آوردند بلكه بيشتر مردم قم از ولي امر از رهبر عزيز و بزرگوارمان استقبال كردند تمام توطئه هاي دشمن خنثي شد. چون شهر مقدس قم مبدا انقلاب است. از اينجا بايد انقلاب صادر شود. كلمات بسيار مهم، سخنراني هاي بسيار مهم از قم صادر شد. بركات ملي، فراملي، استاني اين سفر به ارمغان آورد.
پیام آقا، ملت شک نکند ملت ایران پیروز است
آقا به ملت پيام داد ملت شك نكند ملت ايران پيروز است. شك نكند آينده ملت ايران آينده اي بسيار درخشان است. علي رغم اين همه توطئه هاي گسترده اي كه ما مشاهده مي كنيم دشمن دارد هر كدامش مي توانست ما را ذليل كند، كشور ما را از بين ببرد. الحمدلله نظام اسلامي استحكام، جوانان در صحنه، زن و مرد، پير و جوان وفادار به رهبري با هر سليقه اي و گرايشي در صحنه اند و حاضرند و در ميدان هستند. اين بالاترين نعمت خدا به نظام جمهوري اسلامي است و يگانه در دنيا است و هيچ نمونه اي امروز ما نمي توانيم مشاهده كنيم .
درخواست مهم رهبر عزیز از بسیجیان
نكته ديگر هم سخنراني مقام معظم رهبري براي بسيجيان بود نكات بسيار مهمي را آقا كاربردي براي بسيج فرمودند برادران، خواهران يگانه تفكري كه كشور ما را نجات مي دهد كه چترش بالاي سر همه قرار مي گيرد هيچ اشكالي در آن بوجود نمي آيد تفكر بسيجي است، كه دفترش را تمام انبياء امضاء كردند. اين تفكر بايد سرزنده باشد در شهرستان ما اگر بخواهيم پيشرفت كنيم ما بايد تفكر بسيج را احيا كنيم نه تفكرات ديگر را، بسيج ظرفيتي دارد كه وحدت و اخلاص ايجاد مي كند، كار براي خدا را در دلها روشن مي كند، خدا را ديدن و خود را نديدن و دور ولي چرخيدن است اين ظرفيت بسيج است. با بسيج ما مي توانيم وحدت ايجاد كنيم، با بسيج مي توانيم پيشرفت كنيم، مثل تفكر بسيجي در مديرانمان مي تواند شهرستانمان پيشرفت كند، يگانه تفكر است كه مي تواند شهرستان ما را آباد كند، تفكر تفكر بسيج است.
شاخصه بسیج
فرمودند: بصيرت، اخلاص، عمل به هنگام و به اندازه شاخصه بسيج است. بسيج يعني آگاهي، بسيج يعني خط امام و ولايت را ديدن است.
راه تشخیص حق از باطل
يك نفر آمد گفت يا اميرالمومنين(ع) شما فكر مي كنيد طلحه و زبير با اين همه كه براي اسلام شمشير زدند من بگويم اينها آدمهاي بدي هستند. آقا فرمودند كه «اعرف الحق تعرف اهله» این حدیث بايد با آب طلا نوشت. فرمودند حق را بشناس و اهل حق را مي شناسي، حق كه بود؟ حق اميرالمومنين(ع) بود شما ببين اينها با علي هستند يا نيستند؟ اگر از علي جدا شدند بر باطل رفتند، ميزان حق علي بود، محور حق علي بود. تو امام حق را بشناس حق و امام حق را بشناس چون پیامبرخدا(ص) فرموده است: «علی مع الحق و الحق مع علی، اللهم ادره حیثمادار» خدایا حق را بر محور علی بچرخان . آیا طلحه و زبیر بر محور حق می چرخیدند یا به جنگ حق آمده اند؟
خیمه امام و خیمه حق، خیمه استکبار جهان و دشمنان
شما نگاه كنيد برادران خواهران از اول انقلاب تا به امروز ما دو تا خيمه داشتيم يك خيمه اي امام و ملت زير آن بودند، يك خيمه اي استكبار جهاني آمريكا و اسرائيل و دشمنان ما بودند. امروز هم آن خيمه برپا است تا ديروز امام ولي و رهبر اين خيمه بود امروز مقام معظم رهبري است، استكبار فرقي نكرده است، آمريكا و اسرائيل هم زير همان خيمه عليه ما است، دشمنان داخلي و خارجي هم زير همان خيمه هستند. چه اتفاق امروز افتاده است؟ اتفاقش اين است كه عده اي از خيمه حق به خيمه دشمن رفته اند. خوب اين تزلزلي براي ما نبايد ايجاد كند، نبايد براي ما شبهه ايجاد كند. خيمه حق سر جايش محفوظ است. عده اي از اينجا رفته اند البته اگر يك نفر رفته است صدها نفر ديگر هم آمده اند اگر يك ريزشي بوده است دهها رويش بوده است.
شاخص خیمه حق ولی فقیه
شاخص حق ولي فقيه است. مي خواهم اين را عرض بكنم اگر كسي آمد گفت من در يك جايي كن شاخص مي شوم، شاخص اصولگرا من هستم، شاخص حق و باطل من هستم، هر چه من گفتم حق است و هر چه من نگفتم باطل است. ما نمي پذيريم مي گوييم شاخص ولي فقيه است، شما را با او مي سنجيم. آيا حرف تو، حركت تو و فكر ي كه الان داري آيا منطبق با شاخص یعنی ولي است، حرفت را مي پذيريم. اگر كه ديديم نه تو بر اساس شاخص حركت نمي كني ما حرفت را نمي توانيم بپذيريم. شاخص را بايد دريابيم.
امروز شاخص بصيرت ولي فقيه است گوش ما به در دهان رهبر است اگر اينجور شد ما راه را تشخيص مي دهيم. مقام معظم رهبري بحث وحدت مردم را مطرح كردند. جذب حداكثري را دفع حداقلي را مطرح كردند. خوب حداقل معلوم است چه كساني هستند؟ آنهايي كه دشمن هستند، آنهايي كه فتنه گرند، آنهايي كه سران فتنه هستند. پيوندي بين ما و آنها نيست اما بقيه چه بايد جذب كني يا بايد دفعشان كني؟ بايد وحدت ايجاد كني يا حرفي بزني اختلاف درست كني؟ در همين قم مقام معظم رهبري فرمودند: به مسئولين اعلام مي كنم اخطار مي كنم حرفي نزنيد اختلافي درست نكنيد دودش به چشم مردم برود. حالا يك كسي در شهرستاني ، در استاني، در منطقه اي حرفي بزند بخواهد دودش در چشم مردم برود آيا بايد بپذيري؟ مي گوييم آقا ما تو را شاخص مي سنجيم. اين كه مقام معظم رهبري براي بسيج اين حرف را مي زنند اين شاخص را اعلام مي كنند كه ما اهل تشخيص بشويم، راه را اشتباه نرويم.
عمل به هنگام
نكته دوم عمل به هنگام، بسيج بايد در صحنه باشد. عمل به هنگام يعني چه؟ عمل به هنگام يعني آن لحظه اي كه امام و ولي اشاره مي كند او اشاره اش را درك كند و در صحنه باشد. و الا قيام توابين را شما نگاه كنيد در تلويزيون داريد مي بينيد مثل سليمان ابن صرد اينها آن لحظه اي كه بايد پا به ركاب باشند، همراه باشند، از امام حسين(ع) دفاع كنند آن لحظه نبودند حالا بعدش 5 هزار نفر هم شهيد شدند كشته هم شدند ولي آن شهيد كجا و شهيد با سيد الشهدا(ع) كجا، آن لحظه اي كه بايد باشي نبودي چه بسا اگر سليمان ابن صرد و مختار همراه سيدالشهدا(ع) بودند شهادت امام حسین(ع) اتفاق نمي افتاد. ولي آنها آن لحظه نبودند و غائب بودند، آن عمل نابهنگام است. بسيج يعني آن كسي كه اشارت ولي را تشخيص دهد. روز نهم دي از روزهايي بود كه عمل به هنگام بود، مردم آمدند، با هر گرايشي، به هر كه راي داده بودند، وفاداريشان را به رهبر اعلام كردند. ما بخاطر شما آمديم اگر ديگران خطا كردند خطاي آنها پاي ما نبايد نوشته شود. ما امروز وفاداريم، همراه هستيم، حمايت مي كنيم، خون و جان مي دهيم.
عمل به اندازه
خوب اين عمل به هنگام است، اين عملي است كه به موقع است، بسيج شاخصه اش اين است هم به هنگام و هم به اندازه است.آن كسي كه امروز آمده اعلام وفاداري كرده است ما بگوئيم نه بابا تو ضد ولايتي، اين افراط و تفريط است. اگر به موقع نيائيم ضرردارد، اگر كاري هم بكنيم كه آقا و رهبر تنها بماند باز هم ضرر دارد. بعضي ها مثل اين است كه قسم ياد كردند دانه دانه ياران آقا را كم كنند، اگر هنر داريد روز به روز به دوستان آقا بيفزايد در اين دايره وارد كن نه اينكه كاري بكنيد دانه دانه افراد را طرد بكنيد. اين حركت، حركت به اندازه اي نيست. به همان اندازه به موقع اگر آدم نباشد ضرردارد، به همان اندازه اگر كاري بكنيد اختلاف و درگيري درست شود و جريان ولايي حفظ نشود، به همان مقدار تو مقصر و گناهكاري و جزء گناهاني است كه خداي تبارك و تعالي نمي آمرزد.
اختلاف ضررش را ولی می دهد
اختلاف درست كردن در حد گناهي است كه خدا هرگز خداي تبارك و تعالي نمي آمرزد. چون ضررش را ولي بايد بدهد، اسلام بايد بدهد، نمازجمعه خلوت مي شود، دينداري خلوت مي شود، اسلام ضربه مي خورد، خون شهدا از بين مي رود. امروز نگاه به اطراف بكنيد ببينيد چه خبر شده است؟ دشمن همه جا دنبال نابودي ملت ايران است. اگر ما خودمان هم در داخل اختلاف داشته باشيم تخته را از زير پاي همديگر بكشيم كار براي مردم نكنيم چه موقع مي خواهد اين كشور درست شود مردم به چه اميد داشته باشند بالاترين خدمت امروز كار براي مردم است. بالاترين مبارزه با استكبار اين است كه اين شهرستان آباد شود. بالاترين مبارزه با استكبار كار براي جوانهاي ما درست شود، بالاترين كار براي اسلام و مبارزه با استكبار ازدواج صحيح آسان و به موقع در جامعه صورت بگيرد. خوب اين هم يك نكته از سفر مقام معظم رهبري بود.
خلاصه كنم هشتم آبان شهادت محمد حسين فهميده دانش آموز بسيجي، روز نو جوان، روز بسيج دانش آموزي، بسيجيان نوجوان هم امروز در نمازجمعه با لباس آمدند حركت بسيار زيبا، چشگير، برجسته، يك نماد بسيج دانش آموزي است.
اهمیت کارماندگار چاپ کتاب زندگی نامه و وصیت نامه شهدا
من به خانواده هاي معظم شهدا و مسئولين توصيه مي كنم در مورد شهداي دانش آموز كتاب نوشته شود. كار ماندگاري است. ما چقدر دانش آموز شهيد داريم؟ ما بايد براي نسل امروز و آينده شناسايي كنيم. نسل آينده هم بايد بشناسند، بايد كتاب و فيلمنامه نوشته شود. موادخام بايد آماده شود. امروز تعداد زيادي از پدران و مادران شهدا از دنيا رفتند، خاطرات به دل زمين رفته است. بسيج، بنيادشهيد، سپاه، همرزمان شهدا شما را بخدا اينكار را بايد انجام دهيد، شما را به خدا اينكار واجب است، بايد بياييد با جديت دنبال كنيد. اين شهرستان بافت در دفاع مقدس چه نقشي داشته است؟ چقدر رزمنده داشته است؟ چقدر جانباز داشته است؟ چقدر ستاره داشته است؟ اينها را حالا كسي نمي داند. چه كسي مي داند، چه كسي بايد بنويسيد؟ ما كه نسل اول هستيم يادمان رفته است. نسل آينده و بعد از ما يادشان مي ماند. تاريخ را چه كسي بايد بنويسيد؟ غربي ها براي ما بنويسند، آدمهايي بددل براي ما تاريخ بنويسند؟ چرا دست به قلم نمي شويد اين يك واجب عيني است. هر كس والله توان دارد بالاترين خدمت به شهيد اين است كه آثار شهدا زندگي نامه و وصيت نامه شان، مصاحبه با همرزمان شهيد، اينها همه جمع و نوشته بشود، آرشيو داشته باشد.
لزوم شناخت موزه شهدا در کنار گلزار شهدا
در كنار گلزار شهدا ما، بايست يك موزه اي براي شهدايمان داشته باشيم كه هر كس مي رود درس بگيرد. در دانشگاه آزاد كه سالگرد هفده شهيد برگزار شد جاي واقعا تشكر از سپاه و بسيج و بسيج دانشجويي دانشگاه دارد، لباسهاي شهيد را شما ديديد چقدر اثر داشتند؟ يك نوشته شهيد تاثيرگذار است؟ راه گشا است. اينها ستاره اند، اينها راه را به ما نشان مي دهند. امروز زنده نگه داشتن ياد و نام شهداي دانش آموز، شهداي دانشجو، شهداي سپاه، ارتش مثل شركت در جبهه جنگ است مثل خود شهادت قيمتي است.
يكشنبه هم روز زيارتي امام رضا(ع) است.
دوشنبه هم شهادت آيت الله قاضي طباطبايي اولين شهيد محراب است دشمن مي خواست بازوهاي امام را بگيرد، فكر مي كرد بازوها قطع بشود مردم هم امام را تنها مي گذارند، نمي دانستند اگر يك سنگري علمش افتاد باز هم خود اين جوانها مردم اين علم را بر مي دارد. خدا همه شهدا خصوصا شهداي محراب را رحمت كند.
سيزدهم آبان هم سه مناسبت است تسخير لانه جاسوسي توسط دانشجويان مسلمان پيرو خط امام، كه كمر آمريكا و استكبار را با اينكار شكست و طبل تو خالي بودنش را براي تمام دنيا آشكار كرد. كه روز ملي مبارزه با استكبار جهاني و روز دانش آموز هم است. تعدادي از دانش آموزان ما به شهادت رسيدند تبعيد حضرت امام (ره) در سال 1343 به تركيه هم است.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لینک تصاویر
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.