سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

جايگاه روزه از ديدگاه امام سجاد(ع)

بسم الله الرحمن الرحيم
خطبه نمازجمعه 22/5/89
به امامت امام جمعه محترم حاج آقاي ابراهيمي
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

خطبه اول
تبریک ماه مبارک رمضان
اولا ماه مبارك را به همه شما برادران عزيز، خواهران مكرمه، جوانان و نوجوانان ، پسران و دختران ، مسئولين عزيزي كه در نمازجمعه شرف حضور دارند. سروران معظم روحاني و همه شما عزيزان و بزرگواران تبريك عرض مي كنم. انشاءالله كه وظيفه مان را به نحو احسن در ماه مبارك رمضان بتوانيم انجام دهيم. در خطبه اول مطلبي كه در نظر گرفتم از صحيفه سجاديه كه بين ما خيلي مهجور و مظلوم است. حالا آشنايي نمازگزاران با قرآن الحمدلله به بركت حضرت امام(ره) و شهدا خيلي خوب و بهتر شده است. با نهج البلاغه هم مقداري ولي با صحيفه سجاديه آشنايي ما خيلي كم است. انشاءالله در ماه مبارك رمضان يك نگاهي ويژه به صحيفه سجاديه و دعاهاي امام سجاد(ع) داشته باشيم.
سيري در دعاي چهل و چهارم صحیفه سجادیه
برادران عزيز و خواهران مكرمه امام سجاد(ع) در دوراني واقع شدند كه خودشان مي فرمايند: بيست نفر پيدا نمي شد در تمام مكه و مدينه كه ما اهل بيت(ع) را دوست داشته باشد. اوج مظلوميت دوران امام سجاد(ع) كه بعد از شهادت سيدالشهدا(ع)و اسارت و دربدري شيعيان و كشتار بزرگان شيعه بود. امام سجاد(ع) براي اينكه اسلام ناب را حفظ كنند از طريق دعا اسلام را حفظ كردند. آنچه كه لازم بود بگويند در قالب دعا بيان كردند. يكي از آن دعاها، دعاي چهل و چهارم است كه درآغاز ماه مبارك رمضان امام سجاد(ع) تلاوت مي كردند. يكي از آن فرازها، فرازي است كه مي خواهم خدمت شما بزرگواران عرض كنم و وظيفه من وشماست كه از امام سجاد(ع) ياد بگيريم.
جايگاه روزه از ديدگاه امام سجاد(ع)
امام اشاره به جايگاه روزه مي كنند و مي فرمايند روزه تنها ترك خوردن و آشاميدن نيست روزه خودش يك دانشگاه بزرگ انسان سازي است كه هم فرد و جامعه را مي سازد. امام به وظايف فردي، خانوادگي، اجتماعي و سياسي و حتي اقتصادي در ماه مبارك رمضان اشاره دارندو امام مي فرمايند: «و فقنا فيه لان نصل ارحامنا بالبر و الصله» از خدا درخواست مي كنم به مامسلمانان توفيق بده كه در ماه مبارك رمضان صله رحم بجا بياوريم. اين يكي از دستورات است . گاهي ديده شده در طول يكسال از ماه مبارك رمضان بين فاميل ها اختلاف درست شده است و خانواده ها از هم پاشيده شده وباهم قهر كردند، يا بي اعتنا نسبت به همديگر و از حال هم با خبر نبوده اند، امام مي فرمايند: خدا يا توفيق عطا فرما در اين ماه مبارك كه كلاس انسان سازي ، خود سازي و اجتماع سازي است صله رحم انجام بدهم.
در بحث اجتماعي مي فرمايند: خدايا به من توفيق بده كه من بتوانم صله رحم كنم. اين صله رحم را با خوبي ، نيكي ، احوال پرسي و با هديه دادن بتوانم اين وظيفه را انجام دهم صله رحم خيلي مهم است.
پيغمبر(ص) مي فرمايند: به همه مسلمانان آنان كه حاضر و غايبند «و من في اصلاب الرجال» آنهايي كه در آينده مي آيند ، در پشت پدران و در دل مادران تا روز قيامت هستند سفارش مي كنم يعني به ماها «ان يصل الرحم» صله رحم كنيد. ديد و بازديد و گذشت داشته باشيد، خانواده ها نسبت به هم قهر نكنيد ولو اينكه شما يكسال راه برويد. پس يكي از برنامه هاي ما مسلمانان در ماه مبارك رمضان ديدار از وابستگان و فاميل است.
توجه دادن به همسايگان
دوم «و ان نتعاهد جيراننا بالافضال و العطيه» اسلام دين زندگي، دين حيات است. مسلمانان با هم ارتباط داشته باشند. امام مي فرمايند: خدايا به من توفيق همسايه داري را عطا فرما، اين يكي از وظايف ما در ماه مبارك رمضان است. از حال همسايه باخبر شدن چه بسا در اين يكسال اختلافي درست شده باشد. آدمهاي بد دل پيدا شده اند سخن چيني كردند مخصوصا زندگي شهر نشيني اين همسايه از همسايه كناري اش بي خبر است. از همسايه روبرويش بي خبر است. حالا در روستاها هنوز ارتباطات بسيار خوب است همسايه ها به هم سر مي زنند ولي در زندگي شهر نشيني غالبا همسايه ها از هم بي خبرند اسلام نمي خواهد اينگونه باشد. امام مي فرمايند: خدايا به من توفيق بده تا با همسايگان ارتباط ، عطا و بخشش و خوبي به آنها داشته باشم. اين يكي از دستوراتي كه امام سجاد(ع) بيان مي كنند.
اهل حلم و بردباري باشيم
«و ان نراجع من هاجرنا» افرادي با ما قهر كردند به ناحق دل زده شده اند. امام مي فرمايند: خدايا به من توفيق بده به آنها مراجعه كرده و آشتي كنم. خوب اينها را در ماه مبارك رمضان بيان مي كنند كه دلها به خدا نزديكتر است، شياطين در غل و زنجيرند. تسلط بر هواي نفس بيشتر است، انسان برخواهشهاي نفساني اش مسلط است. شما ببنيد آمار جرم و جنايت در ماه مبارك فوري پايين مي آيد مومنين كه الحمدالله اهل خلاف نيستند كساني كه هم خداي نكرده نقطه سوئي داشته باشند مي گويند ماه مبارك رمضان است بايد توبه كينم به درگاه خدا بايد برويم روزه بگيريم. امام مي فرمايند: «و ان نراجع من هاجرنا» خدايا به من توفيق بده آنهايي كه با ما قهر كردند ما برويم آشتي كنيم . خانواده هايي ممكن است از هم بريده باشند ، زن و شوهري ممكن است از هم قهر باشند و همين قهر كم كم به طلاق كشيده شود، بعد بار سنگين بچه هاي طلاق در اجتماع پيدا شود. چه گرفتاريها، چه مفسده هايي بين خانواده ها از ناحيه فرزندان طلاق ايجاد مي شود!امام مي فرمايند: خدايا به من توفيق بده در ماه مبارك بروم آشتي كنم «و ان ننصف من ظلمنا»آن كسي كه به من ظلم كرده ما مقابله به مثل نكنيم. امام مي فرمايند: خدايا توفيق بده كه من منصف باشم، مقابله به مثل نكنم. شيوه اهل بيت(ع) اين بود بديها را ناديده مي گرفتند ، عفو مي كردند . در مقابل بديها هم خوبي مي كردند. اين شيوه زندگي ما مسلمانان بايد باشد.
«و ان نسالم من عادانا» از درب سلم و مدارا با كساني كه با ما دشمني و بدي كردند،وارد شويم. امام مي فرمايند: خدايا به من توفيق بده كه من از درب سلم وارد شوم، با آنها مدارا بكنم. خوب اين شيوه ما مسلمانان در ماه مبارك رمضان است.
سازشكاري با دشمنان خداو دين، هرگز
به بخش سياسي هم اشاره مي كنندو مي فرمايند:«حاشامن عودي فيك و لك» هرگز با دشمناني كه به خاطر تو، ما با آنها دشمنيم وطرح دوستي نريزيم. يك دفعه مسئله شخصي است پيغمبر(ص) مي گذرد ، امام مي گذرد. يك دفعه مسئله اصل اسلام و دين خداست، «حاشا» يعني هرگز خدايا آنهايي كه با دين تو دشمني دارند ، با اسلام دشمني دارند، ريشه اسلام را مي خواهند بخشكانند ما با آنها ديگر از درب سلم و مدارا وارد نشويم، با آنها كوتاه نمي آييم .«حاشامن عودي فيك و لك فانه العدو الذي لا نواليه» آنها دشمناني هستند كه مي خواهند بر ما ولايت داشته باشند، سرپرستي داشته باشند مثل امروز، استكبار جهاني كه مي خواهد رهبر دنيا شود، صهيونيستها «لانواليه» خدايا ما با آنها سازش نمي كنيم سازشكاري با آنها نداريم ولايت آنها را نمي پذيريم.
شما ببينيد اين ظرفيت ماه مبارك رمضان است هم صله رحم در آن است هم محبت ، هم صاف شدن دلها در آن است و هم دشمن شناسي و بصيرت در ماه مبارك رمضان است.
تشخيص جايگاه سلم و مدارا و رافت
«والحزب الذي لا نصافيه» آن حزبي كه بخواهد دين خدا را از بين ببرد ما دلهايمان با آن صاف نمي شود. امروز استكبار جهاني از همان اول انقلاب دنبال خشكاندن ريشه ملت ايران است. ممكن است افرادي در داخل هم همراهي بكنند، چنگ به نظام اسلامي بيندازند، زحمات امام و شهدا ، جانبازان و آزادگان ، زحمات سي ساله، ولايت را نشانه گرفتند، بله با سران آنها دل ما هرگز صاف نخواهد شد. از درب سلم و مدارا با آنها وارد نخواهيم شد. اما با توده مردم با سلم و مدارا و محبت و دوستي اين را از امام حسن مجتبي(ع) ياد گرفتيم. امام با معاويه سازش نمي كرد ولي از شام يك فردي آمد دشمن امام هم بود شروع به ناسزا گفتن به امام كرد. آيا امام معامله اي كه با اين مرد شامي كرده است همين معامله را هم با معاويه كرده كه رو در رو با امام در حال جنگ است؟ اما با مرد شامي كه وارد مدينه شده است. هر چقدر فحش و ناسزا به امام و به اميرالمومنين(ع) گفت، امام سكوت كردند گفتند كه گويا بي خبري، در اين شهر غريب هستي ، جانداري تشريف بياور در خانه ما و ناهار در خدمت شما باشيم. چند روزي در اين شهر هستي جايگاهت خانه ما باشد. امام اين گونه رفتار مي كردند. امام معامله اي كه با سران كفر و نفاق داشتند با توده مردم نداشتند. بعضي ها اين را اشتباه مي كنند، جايگاهها را اشتباه مي كنند كاري مي كنند مردم را برانند ولي ما بايد جذب داشته باشيم اين فرمايش مقام معظم رهبري(دام ظله العالي) است. بله بايد صاف زندگي كنيم از درب سلم و مدارا وارد شويم. بله با سران، بحث جدايي است، بله خوب اين ظرفيت ماه مبارك رمضان است.
مسائل اقتصادي و ماه مبارك رمضان
امام مي فرمايند:«و ان نخلص اموالنا من التبعات» اين بخش اقتصادي در ماه مبارك رمضان است. مي فرمايند: خدايا به من توفيق بده اموالي را كه جمع آوري كردم در ماه مبارك رمضان آنها را خالص كنم. چه جوري مال را خالص كنيم؟ اگر مالي را به ناحق گرفتيم ، گرانفروشي كرديم ، دروغي گفتيم مالي را كه مال ما نبوده است به زور تصاحب كرديم، يا غصب كرديم بايد برگردانيم حق الناس است. حق الناس از شهيد هم خدا نمي گذرد. حق الناس را بايد به صاحبش برگرداند. سر پل صراط هر كسي حقش را مي گيرد. اگر من موكل كسي باشم. از آنجا كه رد مي شود مي گويد اول حق من را بده، بعدرد شو، امروز روز حق است. امام مي فرمايند: خدايا به من توفيق بده كه در ماه مبارك رمضان اموالم را خالص و پاك كنم « و ان نطهرها باخراج الزكوات»خدايا به من توفيق بده مالم را پاكيزه كنم با پرداخت زكات و خمس مالم را بپردازم. انفاق در راه خدا داشته باشم با پرداخت خمس و زكات و كار خير، برادران هيچ وقت مال كم نمي شود حديث از امام حسن مجتبي(ع) داريم «ما نقصت زكاة من مال قط» مالي كه در راه خدا انفاق شود ، زكاتش پرداخت شود هرگز كم نمي شود بلكه حفظ مي شود. پرداخت خمس و زكات مثل اين مي ماند كه شما درختي شاخه و برگ خشكش را ببريد مثل درخت انگور اگر هر سال، آن شاخه و برگ اضافه اش را قطع نكنيد محصولي به شما نمي دهد و درخت هم رشد پيدا نمي كند با زدن شاخه هاي اضافي هم درخت رشد پيدا مي كند و هم ثمر مي دهد. مال هم اين گونه حالتي دارد با پرداخت خمس و زكات تزكيه مي شود اين مهمتر از اصل حفظ دارايي است. براي اينكه انسان گرايشات مختلفي داردگرايشات طمع، حرص اگر در وجود انسان رشد پيدا كند آن خصلتهاي خوب از بين مي رود. ديگر آدم دلسوز نمي شود بي رحم مي شود مثل اين مي ماند يك كسي دستش فقط رشد كند، بيني اش بزرگ شود، گوشش بزرگ شود حرص و طمع اگر رشد كرد مثل اين مي ماند كه آدم بيني اش و دستش بزرگ شود يك بعدي مي شود ولي با پرداخت خمس و زكات ، انفاق و گذشت اين با عث مي شود همه فضائل انساني هماهنگ در وجود انسان رشد پيدا كند.انسان دوستي پيدا كند آدمهاي خير را ببینيد لذت از كار خير مي برند چون تمام فضائل در آنها به اندازه رشد كرده است ولي يك آدمي است كه به بچه هايش هم حاضر نيست كمك كند بچه هايش جلويش پرپر مي شوند زندگي خوبي هم دارد ولي يك ريال حاضر نيست به بچه هايش بدهد اين چه فايده دارد؟ اين فقط حرص و طمع رشد كرده است اما آن فضائل انساني از طريق انفاقش ديگران سر سفره او بنشينند، بچه اش در آسايش باشد ، جامعه در آسايش باشند فقرا به نوايي برسند از اين ديگر لذت نمي برد.
كلام گهر بار حضرت فاطمه(س) راجع به انفاق
حضرت زهرا(س) مي فرمايند: يكي از بركات انفاق، انفاقهاي واجب و مستحب تزكيه روح است. و فضائل انساني همه اش رشد پيدا مي كند علاوه بر آن مال هم حفظ مي شود گيرنده اش هم خدا است
آثار پرداخت نكردن حقوق مالي
اگر كسي واقعا كوتاهي كند مالش را خالص نكند و اموالش را در را خدا نپردازد آثار زيادي دارد آثارش چيست؟ نمازش قبول نمي شود كسي كه خمس و زكات مخصوصا زكات به گردنش باشد، پرداخت نكند چون نماز وقتي قبول مي شود كه «اقيموا الصلوة‌‌ و اتوا الزكوة» اگر زكات واجب را نپردازي نمازت هم قبول نمي شود مسلمان از دنيا نمي روي مومن از دنيا نمي روي بعد از مرگ درخواست مي كند خدايا مرا به دنيا برگردان در دنيا كار خير بكنم مي گويند نمي شود ما عمر به تو داديم ظرفيت به تو داديم استفاده نكردي جلو رويت برزخ است تا قيامت ، اين مال طوق گردنش مي شود به صورت يك مار در مي آيد و طوق گردنش مي شود «و سيطوقون ما بخلوا به» بخل كردي فقر و گرفتاري را در جامعه ديدي، واجب ماليت را ادا نكردي، زكات مالت را نپرداختي ، بخل كردي اين بخل و چسبيدن به اين مال روز قيامت آثارش يك مار و افعي مي شود به گردنت مي چسبد و دائم نيش مي زند و مي گويند همانطور او به مال چسبيد تو هم تا قيامت بايد همراهي اش بكني اين نتيجه پرداخت نكردن واجبات است و از دنيا هم كه برود معلوم نيست مسلمان از دنيا برود يا يهودي و... خوب اين بخشي بود از وظايف ما از نظر امام سجاد(ع) پس يكي صله رحم بود و دوم همسايه داري بود . و سوم منصفانه رفتار كردن با مردم و با محبت و دوستي ، دل پاك و صاف در جامعه زندگي كردن و نا خالصي مال را بر طرف كردن مي باشد.
خطبه دوم
«اوصيكم عبادالله و نفسي بتقوي الله»
در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران عزيز و خواهران مكرمه را دعوت به تقواي الهي مي كنم. در توصيه به تقوا اين فراز را از آخرين خطبه ماه شعبان پيغمبر خدا(ص) انتخاب كردم كه اميرالمومنين(ع)مي فرمايند: من بلند شدم سوال كردم «ما افضل الاعمال في هذا الشهر» يا رسول الله(ص) خيلي كارها فرموديد اين كار را انجام دهيد اين كار را ترك بكنيد اما من از شما سوال مي كنم كه بهترين و با فضيلترين كار در ماه مبارك رمضان چيست كه ما آن را انجام بدهيم ، يا آنرا ترك بكنيم؟ پيغمبر خدا(ص) فرمودند «يا اباالحسن» اين كلام هم خودش محبت آميز است با كنيه حرف زدن، خوب جواب دادن، توجه كردن، كلام به كلام، اينها نكاتي است ما مي توانيم از بزرگانمان استفاده كنيم كه در خانه ، با خانواده، خوب حرف بزنيم و با فرزندانمان صميمي حرف بزنيم.
افضل اعمال پرهيز از حرام الهي است
«افضل الاعمال في هذا الشهر الورع عن محارم الله عزوجل» اميرالمومنين علي(ع) پاسخ اين است بهترين و ارزشمند ترين كار در ماه مبارك رمضان دوري از گناه است. «الورع عن محارم الله» يعني نفس را دور كردن، از حرامهاي خدا است. در ماه مبارك حرام انجام ندهيد. يكي از حرامهايي كه مثل نقل و نبات ميان همه وجود دارد غيبت و تهمت است. نمي توانيم جلوي زبان خودمان را بگيريم. غيبت آنكه، طرف خطايي كرده است ما برويم پشت سرش حرفي بزنيم، تهمت، او كاري نكرده است و ما حرف بزنيم.
آثار غيبت در قيامت
گناه غيبت اين است كه توبه نكرده اولين نفر جهنمي خواهد بود اگر هم توبه كند پنجاه هزار سال از سالهاي دنيا بايد منتظر بماند تا به سوي بهشت برود ولي ماها من خودم را عرض مي كنم اهميت نمي دهم بر چسب زده و غيبت را شروع مي كنم فلاني اين گونه است و داخل آن حزب و گروه است ديگري آن گونه است و... حالا فكر مي كنيم ما مجوز داريم هر چه دلمان خواست پشت سر مردم بگوييم هتك حرمتشان كنيم. حساب در كار است برادران، خواهران خيلي مراقبت بايد داشته باشيم هر روز اين اعضا و جوارح مي آيند پيش زبان كه ما را جهنمي نكن،
علت اهميت گناه زبان نسبت به اعضاء ديگر
گناهان زبان خيلي سنگين است چون زبان آسان است در دسترس است. گناه زبان تبعاتش خيلي است. يك كسي مي خواهد دزدي كند يك دفعه مي بيند به كاهدان مي زند بايد خيلي برود شبي خيلي مراقبت كند ولي تهمت زدن اين زبان وسيله گناه هر لحظه در اختيار است هر لحظه بخواهد بچرخاند در اختيارش است. زخمي كه از ناحيه زبان درست مي شود به اين زودي التيام پيدا نمي كند، خيلي مشكل است بنابراين مراقبت مي خواهد «افضل الاعمال» اين است كه آدم گناه نكند. اين فرمايش پيغمبرخدا(ص) است بعد حضرت شروع كردند به گريه كردن يعني اين جمله را فرمودند شروع كردند بلند بلند در خطبه، گريه كردن مردم هم با صداي بلند اشك مي ريختند.
علت گريه رسول خدا(ص)
اميرالمومنين(ع) مي گويند « فقلت يا رسول الله ما يبكيك» يا رسول خدا(ص) من كه سوال بدي از شما نكردم چه چیزی شما را يكدفعه بلند بلند را به گريه انداخت و گريه مي كنيد؟ «فقال يا علي ابكي؟» علي جان گريه من به خاطر اين است آن چيزي كه بايد حرمت شما را حفظ كند از شما حلال مي شمارند . حرمت امام نگه داشته نمي شود و حرمت رهبر و ولي نگه داشته نمي شود گريه من به خاطر حرمت شما كه به عنوان امام هستي شكسته مي شود «يستحل منك في هذا الشهر» حلال شمرده مي شود آن نابكار در ماه مبارك آن هم در حالي كه شما نماز مي خوانيد شمشيري به فرق شما مي زند كه از خون سر محاسن شما رنگين مي شود. گريه من به خاطر جنايتي است كه برشما مي رود
جواب امير المومنين(ع) به پيامبر(ص) در مورد شهادتشان
اميرالمومنين(ع) چه جواب مي دهند؟ اين درسها خيلي عجيب است فرمودند يا رسول الله شهادت براي من افتخار است شما بفرماييد آيا آن لحظه دين من حفظ مي شود يا نه؟ «السلامة في دينی» آيا آن لحظه شهادت ، دين و اسلام من حفظ مي شود، سلامت دين دارم يا نه؟ اينقدر مهم است حضرت مي خواهد بفرمايد شهادت در مقابل حفظ دين هيچ است. ما بايد دينمان را حفظ كنيم، ديندار باشيم، اسلام ناب ، تشيع و رهبر و ولي را حفظ كنيم، نگذاريم حرمت او در جامعه شكسته شود، پرچمدار و حافظ او باشيم بعد مي فرمايند: «يا علي من قتلك فقد قتلنی» اشاره به امامت آقا اميرالمومنين(ع) مي كنند «من ابغضك فقد ابغضنی» چون تو جان و روح من و از طينت من هستي، خدا من راخلق كرده به عنوان پيغمبر و شما را خلق كرده به عنوان امام ، رهبر و پيشوا. كسي كه امامت شما را منكر شود در واقع پيغمبري مرا انكار كرده است «يا علي انت وصي». ما افتخار مي كنيم كه اين فرمايش پيغمبر(ص) در دل ما استوار است. امروز تمام نمازگزاراني كه در اين نمازجمعه حضور دارند ، نبودند اين كلمات را از پيغمبر(ص) بشنوند ولي امروز به همين حرف پيغمبر(ص) عمل كرده و وفادارند«يا علي انت وصي».
برترين نعمت، محب علي و اولادش
خدايا تو را چگونه شكر كنيم كه محبت علي(ع) و اولاد علي(ع) و پيروي از آنها را در دل ما قرار دادي؟ خدا پدران ما را رحمت كند كه محبت اميرالمومنين(ع) و حضرت زهرا(س) را دردل ما قرار داده اند « و زوج ابنتي و خليفتي علي امتي في حياتي و بعد موتي» شما خليفه من هستي جانشين من هستي«امرك امري نهيك نهیي اقسم بالّذي بغثني بالنبوة و جعلني خير البريه انك لحجة‌ الله علي خلقه » قسم مي خورم كه تو حجت خدا بر مردم ، امين خدا و خليفه خدا هستي، خدايا تو را شكر مي كنيم كه بالاترين نعمت ، نعمت ولايت و محبت به آقامان اميرالمومنين اسدالله الغائب را در دل ما قرار دادي اميداواريم كه با محبت و ولاي اهل بيت(ع) هم از اين دنيا برويم و روز قيامت دست ما به دامان مولا و پشت سر مولا در بهشت همسايه اميرالمومنين(ع)باشيم.
سالروز پيروزي قهرمانانه حزب الله لبنان
مناسبتها شنبه 23 مرداد كه سوم ماه رمضان است سالروز پيروزي قهرمانانه حزب الله لبنان است. آن هم با ارتش بسيار مسلح و يگانه در خاورميانه در جنگ 33 روزه در سال 85. چرا آمريكاييها و صهيونيستها اين قدر با ملت مظلوم لبنان و فلسطين ، عراق و جمهوري اسلامي اينقدر دشمني مي كنند؟ اين تحليل را از حضرت امام(ره) خدمت شما عرض مي كنم . امام مي فرمايند: استكبار جهاني با هم متحد شدند كه اسلام را در لبنان شكست دهند همه قدرتها و ابرقدرتها دست به دست هم دادند كه نگذارند مسلمانان فلسطين به هدفشان برسند. حتي آنهايي هم كه ادعاي كمك به فلسطين مي كنند آنها هم همراهي نمي كنند بسياري از عربها، عربستان سعودي هيچ همراهي نمي كند علمايشان دعا مي كردند كه فلسطيني ها پيروز نشوند، دعا مي كردند حزب الله شكست بخورد. خدا لعنت كند وهابيت را اينها در واقع ماديون عصرند. و در خدمت استكبار. چرا؟ چون پيروزي مردم لبنان پيروزي اسلام است. آنها مي ترسند همانطوري كه اسلام در ايران پيروز شد همه بساط آنها را به هم زد منافع استكبار و آمريكا را از بين برده است همينطور اگر در لبنان و فلسطين اسلام پيروز شود همه بساطشان در هم پيچيده مي شود. آنها از اسلام مي ترسند از پيروزي اسلام در لبنان و فلسطين، همه شياطين جمع شدند كه نگذارند اسلام رشد كند.
مشكل عمده مسلمانان
منتهي مشكلي كه ما مسلمانان در سراسر دنيا داريم امام مي فرمانيد: مشكل عمده مسلمانان دوري از اسلام و قرآن است. اگر مسلمين به حسب قرآن و دستور قرآن «و اعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا» امام مي فرمايند: اگر همه يك امر و يك نهي يعني همه دور قرآن جمع مي شدند و با هم و مجتمع بودند مشكلات سياسي اجتماعي اقتصادي شان برطرف مي شد.
علت پيروزي لبنان
لبنان يك تعداد كم با هم اجتماع كردند استكبار را شكست و فراري دادند اين نقش وحدت است. دشمن امروز دنبال اختلاف و درگيري است امام مي فرمايند: شما لبنان را ملاحظه كرديد كه همه ابرقدرتها در آن جمع شده بودند اما وقتي يك عده كم در مقابل آنها ايستاد آنها شكست خوردند. امام مي فرمايند: اسلام از ما چه مي خواهد؟ اسلام از همه ما شيعه و اهل سنت و از همه مسلمين مي خواهد يد واحده باشند نمي فرمايند: مثل دو دست مي فرمايند: مثل يك دست باشند چون يك دست با هم است ولي ممكن است دو دست با هم اختلاف داشته باشند.
اختلاف، كمك به دشمن است
امام مي فرمايند: مسلمين به حسب دستور خداي تبارك و تعالي يدواحده اند نه دو تا دست، براي اينكه دو دست ممكن است اين از آن طرف برود و آن از طرف ديگر، ما بايد سعي كنيم عليه دشمنان اسلام يك دست باشيم و اگر نباشیم وحدت و همدلي بين جهان اسلام از بین می رود و آنگونه که امام تاكيد مي كنند بين ما و شيعيان اختلاف سزاوار نيست آيا بين يك شهر اختلاف سزاوار است؟ هرگز سزاوار نيست و اختلافات مخالف اسلام است، مخالف فرمايشات پروردگار است. هر كس بر طبل اختلافات بكوبد او در واقع كمك به دشمن مي كنند حالا اسمش هر چه مي خواهد باشد. او به نفع اسلام كار نمي كند اسلام مي خواهد اختلاف نباشد مسلمانان در جهان يد واحده باشند با هم در مقابل دشمن باشند.
مقام معظم رهبري(دام ظله العالي) مي فرمايند: همه اين حركاتي كه اين چند سال در اين منطقه انجام گرفته است از قضاياي لبنان تا قضاياي عراق و فلسطين مساله اين است كه آمريكا مي خواهد اين نطفه در دست و اختيارش باشد ولي اسلام جلوي او را گرفته است. منافعش را اسلام قطع مي كند روي اين جهت دنبال تضعيف حزب الله هستند و توطئه هاي خيلي زيادي انجام مي دهند.
رفيق حريري را كه نخست وزيز لبنان بود اسرائيلي ها ترورش كردند بعد گفتند اين ترور را سوريها انجام دادند چون سوريه آن زمان در لبنان بود با همين ترفند سوريه را بيرون كردند سوريه كه از لبنان رفت بعد تنها گروهي كه در مقابل امريكا ايستادگي مي كند حزب الله است بعد آمدندگفتند خوب آن كه حالا ثابت نشد سوريه در ترور نخست وزير دست داشتند پس اين گناهش گردن حزب الله است. حزب الله لبنان نخست وزيرش را ترور كرده است تضعيف كنند شما ببنيد پيش دستي كردند بعدش هم آمريكايي ها عجيب است يك دادگاه جنايي بين المللي تشكيل دادند يعني آنهايي كه خودشان قاتلند هم آمريكا و هم اسرائيل اين دادگاه را تشكيل دادند يك كيفر خواستي هم عليه حزب الله دادند اين است كه سيد حسن نصرالله اين رهبر بزرگ و آزاده مي آيد افشاگري مي كند. اسناد را رو مي كند تا مردم دنيا و جهان بفهمند اين خود صهيونيست ها چنين كاري كردند و حالا دادگاه هم تشكيل دادند براي تضعيف ، الحمدلله تيرشان به سنگ خورده است.
26 مردادماه بازگشت افتخار آميز اولين گروه آزادگان است. تبريك به همه آزادگان و خانواده هايشان عرض مي كنيم. كه در سه شنبه هفته اي كه در پيش داريم اولين گروه آزادگان وارد ايران اسلامي شدند آزادگان خيلي به گردن ما حق دارند. دوري را تحمل كردند خدا انشاءالله اين عزيزان را حفظ كند و ما هم شكر گزار هستيم.
28مرداد 1333، كودتاي آمريكايي- انگليسي
28 مرداد كودتاي آمريكايي انگليسي را داريم. و بازگرداندن شاه خائن را اين جمله را عرض كنيم و ديگر كم كم حرفها را جمع كنيم.28 مرداد سال 1333.
قبل از بيست و هشتم مرداد آيت الله كاشاني نامه به مصدق نوشتند كه مرا لكه حيضي كردي مرا زنداني كردي بچه هاي مرا زندان كرديد منظور فدائيان اسلام است. عليرغم همه لجبازيهاي كه با من كرديد زاهدي مي خواهد كودتا كند مي خواهد شاه را برگرداند مراقب باش اين كار انجام نگيرد. در تاريخ اين نامه است. مصدق در جواب نوشت اينجانب مستظهر به پشتيباني ملت ايران هستم يعني معذرت مي خواهم فضولي موقوف. انگلیسیها و آمریکاییها آمدند و برنامه ریزی کردند چگونه؟ برنامه ريزي كردند از تمام نقاط شهر تهران يك گروههايي تشكيل شد رهبر هر گروه معلوم بود حتي تعداد جمعيت و رهبرش هم معلوم اينها همه بيايند كجا بايد بياند؟ بيايند خيابان شاه، هم حركت كنند بيايند امثال شعبان بي مخها اينها همه بيايند همه شعارشان برگشت، محمدرضا باشد شعارشان همه سلطنت شاه خائن باشد خوب اين گروهها همه آمدند بعدش هم زاهدي كودتا انجام داد با تانك در نخست وزيري برود. خانه مصدق را هم محاصره كردند و او را زندان كردند و تمام شد رفت كدام ملت؟ ملت در راه ملي گرايي كه خون نمي دهد ملتي كه شما امام و پيشوايش را زنداني كرديد مثل لكه حيضش كرديد او چگونه بيايد ميدان؟ آقاي جوادي آملي(حفظ الله) اين شخصيت بزرگ مي فرمايد: صبح در ميدان شعار مي دادند مرگ بر شاه ، حتي يك دستفروشي مي گفت شاه ميوه دارم، شاه ميوه دارم ريختند و اذيتش كردند كه چرا اسم شاه را مي آوري؟ بعد ازظهر همان روز در همان ميدان جمع شده بودند مي گفتند جاويدشاه، وقتي بنا شد رهبر و دين در كار نباشد همه چيز از هم پاشيده مي شود . براي ملي گرايي نه كسي خون مي دهد و نه حاضر است يك قطره خون از بینیش بيايد ولي مي گويند پاي دين، قرآن و اسلام هم خون مي دهند و هم جان و هم شهيد مي دهند. وقتي كه آيت الله كاشاني را از صحنه كنار زدند براحتي آمدند و كار را تمام كردند اين هم كه شما امروز مي بينيد هجوم به ولايت فقيه زياد است چون او پرچمدار است تحرك را او ايجاد مي كند او قلب تپنده است جوشش از او شروع مي شود اگر او نباشد همه چيز خاموش مي شود اين است كه امام مي فرمايد: پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا دشمن نتواند كاري بكند حرف درستي است.
اهميت مساجد انشاءالله بحثش در هفته آينده باشد.
كميته امداد طرح بسيار خوبي دارد شما مي توانيد كمك بكنيد طرح ايتام و افطاري فقرا در ماه مبارك دارد شما مي توانيد در ماه مبارك كمك كنيد در اين كار خير طرح اكرام ايتام . بعضي ها آمدند در اين شهرستان يك نفر بيست يتيم را هزينه اش را قبول كردند هر يتيمي را هم بيست هزار تومان دارد مي پردازد الان چهل يتيم حامي ندارند در ماه مبارك رمضان است يك يتيم را حامي شود ماهي 10 تا 20 هزار تومان به حساب آن يتيم واريز كند. يتيم نوازي را از اميرالمومنين(ع)ياد بگيريم يكي از طرحهاي است طرح مفتاح الجنه دارند به اتفاق مسئولين مي روند و به خانه فقرا مي روند سر مي زنند خيراتي و بركاتي بالاخره و همينطور طرح شفا است يعني كمك به بيماران صعب العلاج اينها برنامه هاي كميته امداد است شما اگر دوست داشته باشيد در اين راه كمكي بكنيد كمك كنيد.
والسلام عليكم و رحمة الله

لینک تصاویر
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.