سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

زیارت عتبات عالیات

بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه نمازجمعه 10/2/89
به امامت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا ابراهیمی

http://yascms.ir/emam/ebrahimi.BMP


خطبه اول
زیارت عتبات عالیات
موضوع بحث ما در خطبه اول در باب زیارت آقا امیرالمومنین(ع) است. مطالبی را خدمت شما بزرگواران، برادران و خواهران عرض کردیم امروز هم مطالب دیگر در باب زیارت نجف اشرف خدمت شما عرض می کنم.

زیارت قبرستان وادی السلام
از جمله جاهای زیارتی که زائرین آقا امیرالمومنین(ع) زیارت می کنند قبرستان بزرگ وادی السلام است. قبرستانی بزرگ، که در دنیا به این بزرگی و وسعت، با این طول تاریخ، با این عظمت چنین قبرستان و گورستانی را ما نداریم. حدود بیست کیلومتر مساحت قبرستان وادی السلام است.
چرا به آن وادی السلام می گویند؟ این نام را پیغمبر(ص) برای این وادی انتخاب کردند به چه دلیل وادی السلام گفته شده است؟ فرمودند: «لسلامة من دفن فیه من الحساب » کسی که در این قبرستان دفن شود ایمن و سلامت از حساب و کتاب است که همه از حساب وکتاب وحشت دارند او ایمن است و «من شرف وادی السلام و فضله» گفتند که از شرافت وادی السلام همین بس که«من دفن به فلا یعذب عذاب البرزخ» عذاب برزخ و حساب منکر و نکیر از او برداشته می شود از اینها سلامت است روی این جهت این وادی را وادی السلام گفتند. در بعضی از روایات آمده است اینجا «بقعة من بقاء الجنة و روضة من ریاضها» فرمودند بهترین باب بهشت در باطن است روضة یعنی باغی ازباغهای بهشت است یک بقعه ای از بقعه های بهشتی است.

روایات در باب قبرستان وادی السلام
در باب وادی السلام باز روایات داریم که کسانی که هر کجای این عالم از دنیا بروند و انسانهای خوبی باشند روح آنها را به وادی السلام می برند«ملک نقاله» آنها را می برند. بعضی ها را جسمشان هم می برند یعنی جسم آنها را «ملک نقاله» نقل به وادی السلام می دهد و آدمهایی که مناسب نبودند در وادی السلام دفن شدند این ملک نقاله آنها را جابجا می کند. اینها را می برند جای آن میت می گذارند.

ملک نقاله
آن کسی که آدم خوب و مومن و شیعه امیرالمومنین(ع) بوده و جای دیگر دفن شده است آن ملک نقاله آنها را می آورند و در وادی السلام دفن می کنند و داستانها هم در این زمینه خیلی زیاد است. در باب اجمالی که ملک نقاله است و ملائکه ای هستند که اموات را نقل مکان می کنند در این باب روایاتی را داریم که یادداشت کردم یکی از آن روایات در کتاب امالی سید مرتضی است. مرحوم سید مرتضی برادر سید رضی است. آدم دانشمند، بزرگ و سرور شیعیان ، ایشان قبرشان کنار حرم مطهر امام موسی بن جعفر(ع) بیرون از صحن است کسانی که به زیارت حضرت آقا موسی بن جعفر(ع) تشریف بردند بیرون از حرم قبر سید مرتضی را زیارت می کنند سید رضی هم یک کم آن طرف تر است. ایشان یک کتابی به نام امالی دارد امالی به معنی املا است می گفتند شاگردان می نوشتند.

داستان عبدی که مولایش را کشته بود
در این کتاب این حدیث آمده است «انه جی الی عمر بن خطاب بعبد» پیش عمر بن خطاب یک بنده ای را آوردند «قد قتل مولا» این بنده آقا و مولای خودش را کشته بود قاتل بود. عمر دستور داد تا او را ببرند قصاص و اعدامش کنند. حضرت علی(ع) «فسئله علی هل قتلت مولاک» امیرالمومنین(ع) از این عبد سوال کردند آیا مولای خودت را کشتی؟ «قال العبد: نعم» گفت بله مولایم را کشتم «قال لم قتلته» حضرت سوال کردند به چه علت تو مولای خودت را کشتی «لانه طالبنی من نفسی» عبد گفت این آدم خطا کاری بود (معذرت می خواهم) می خواست با من لواط و خلاف کند «فقتلته» من زدم او را کشتم.امیرالمومنین(ع) فرمودند پیغمبر خدا(ص) فرمودند کسی که اهل لواط باشد با قوم لوط محشور می شود. ما بالای سر قبر مولای تو می رویم و نبش قبر می کنیم اگر جنازه اش نباشد معلوم می شود که تو راست می گویی و اگر جنازه اش در قبر باشد معلوم می شود که تو دروغ می گویی «فعمل امیرالمومنین(ع) بنبش قبره فنبشوه» حضرت دستور داد نبش قبر کنند نبش قبر کردند«فلم یجده» دیدند که در قبرش نیست. «فقال: صدق حبیبی محمد رسول الله(ص)» فرمودند که من از پیغمبر(ص) شنیدم حبیب من پیغمبر(ص)راست گفت که «من عمل من امتی عمل قوم لوط یحشرمعهم» از امت من هر کس عمل قوم لوط را انجام دهد با قوم لوط محشور می شود خوب این اجمالا وجود ملک نقاله را برای ما اثبات می کند. ملائکه ای هستند که اموات را وقتی که ما دفن می کنیم جابجا می کنند یک کتابی را خدا توفیق داد من در نجف خریداری کردم به نام تاریخ نجف از یکی از علما که عربی هم هست.

داستان مردی که اموات را به وادی السلام می برد
ایشان نوشته بودند که یک نفر آدم صالح و درستکاری در زمان گذشته امواتی را از بلاد ایران می آورد و در وادی السلام دفن می کرد . چند تا جنازه را از تهران به او دادند که به نجف بیاورد. خوب او هم می آورد اسم هر کدام را روی قبرشان می نوشت که بعداً وقتی فامیلهایش می آمدند می گفت که مثلا قبر فامیل یا پدر و مادر شما در این نقطه از قبرستان است. الان خیلی از ایرانی ها هم در این سفرها که از دنیا رفتند و در وادی السلام دفن شدند که از جمله من، پدر بزرگوار شهیدی را می شناسم که در نجف از دنیا رفت و توفیق یارش شد در همین قبرستان دفن است. این آقا می فرماید که میتی همراه این جنازه ها بود من او را می شناختم آدم ظالم و ستمگری بود من وقتی که این اموات را برداشتیم و آوردیم در مسیر دزدان حمله می کنند این بنده خدا که این جنازه ها را می آورده یک مقدار پول داشته است این پولها را داخل یک کیسه ای می گذارد و برای اینکه از این دزدها محفوظ بماند در دهان یکی از مرده ها که می شناخت می گذارد بعد اینها را به نجف می آورد و در وادی السلام دفن می کند و یادش می آید که تمام پول و سرمایه اش است در دهان میت گذاشته و او را دفن کرده است می رود که این پول را از دهان این مرده در بیاورد و نبش قبر می کند می بیند که یک جوانی مثل اینکه تازه از دنیا رفته است دفن شده است می گوید شاید من اشتباه کردم. همه ان جنازه های را که آورده بوده را نگاه می کند می بیند که نه آنها سرجایشان هستند ولی این میتی را که می شناخت و در یکی از شهرها مسئولیتی داشته و حاکم و ستمگر هم بوده در قبرش یک جوانی بوده، تا اینکه به تهران می آید و قیافه این جوان را که در وادی السلام بوده می بیند که از دنیا رفته است سوال می کند که چه کسی بوده است؟ می گویند یک جوان خوبی بوده است و می گوید می شود قبرش را نشان من بدهید ؟ بعد وقتی که می رود و قبرش را پیدا می کند و شبانه نبش قبر می کند می بیند جنازه ان کسی که در نجف در وادی السلام دفن کرده است در این قبرستان است و دهانش را باز می کند و پولی را که در دهانش گذاشته بوده بر می دارد . منظور سر این است که شیعیان امیرالمومنین علی(ع) ارواحشان به نجف می رود حلقه دور هم می زنند صحبت می کنند و در جوار مولا هستند و آنهایی هم که خیلی خوب باشند چه بسا که ملائکه نقاله جنازه شان یعنی جسم آنها را هم هنگامی که مردند نقل می دهند و به وادی السلام می برند.

زیارت حضرت هود(ع) و حضرت صالح(ع) در وادی السلام
خوب یکی از جاهایی که زائرین می روند و زیارت می کنند این وادی السلام است در این وادی السلام چند جای زیارتی خاص است از جمله دو تا پیغمبر الهی به نام حضرت هود(ع) و حضرت صالح(ع) است. حضرت هود(ع) و حضرت صالح(ع) را هم زائران می روند و زیارت می کنند دو رکعت نماز می خوانند. حضرت هود(ع) از نوادگان حضرت نوح(ع) است به سوی قوم عاد برانگیخته شد حضرت هود(ع) خوش اندام و هم قوی بوده و در سن 40 سالگی به پیغمبری مبعوث شده است. مردم عاد بت پرست بودند. هر چه آقا نصیحتشان می کند تا راه خدا را بیابند گوش به حرف نمی کنند و تا آخر این است که تا سه سال باز هم عذاب به تاخیر می افتد. خشکسالی می شود که اینها پند بگیرند راه خدا را بیبند و از این ظلم و ستم و بت پرستی دست بردارند ولی دست برنمی دارند تا اینکه مشمول عذاب می شوند و بادهای سرد و شدید هفت شب و هفت روز اینها را هلاک می کند. در عین حال اینها مردم خیلی قوی و ثروتمند بودند و هم عمر طولانی داشتند یعنی یک آدم توان کندن قطعات بزرگ سنگ را هم داشته است و عمر معمولی شان بین 500 تا 400 سال بوده است هر کس زورش بیشتر بوده به فقرا بیشتر ظلم می کرده است ظلم و ستم و بت پرستی بین این قوم رواج داشت و حضرت هر چه آنها را نصیحت کردند، اثری نداشته است. عمر حضرت هود(ع) را 760 سال گفته اند عمر کردند بالاخره این قوم عاد مشمول عذاب شدند و از بین رفتند و حضرت به نجف آمدند و در همین نقطه که الان مشهور به وادی السلام است از دنیا رفتند.

حضرت صالح (علیه السلام)
یکی دیگر از پیغمبران الهی که زائران زیارت می کنند حضرت صالح(ع) است. حضرت صالح(ع) هم باز از نوادگان حضرت نوح(ع) است ایشان به قوم ثمود مبعوث شد و با مهربانی مردم را به سوی خدا دعوت می کرد هر چه آقا نصیحت می کرد مسخره اش می کردند و اینها گوش به حرف ندادند تا اینکه حضرت صالح(ع) از اینها خسته شد فرمود یا شما از من یک چیزی بخواهید که من از خدا بخواهم یک معجزه ای یا هر چیزی که بخواهید؟ یا من از خدایان شما چیزی درخواست می کنم اگر خدایان شما جواب من را دادند خوب من اینجا را می گذارم و می روم من دیگر از شما خسته شدم شما هم از من خسته شدید. گفتند پیشنهاد خوبی است یک روز عیدی بهترین بتهایشان را آوردند و حضرت شروع به درخواست کردن از بتها کرد بت که کاری بر نمی آید هر چی درخواست کردند دیدند نه، گفتند که حالا ما از خدای تو می خواهیم فرمود چه می خواهید؟ گفت از خدای خود درخواست کن از دل این کوه یک ناقه و شتر ماده ای و یک کره شتری هم همراهش باشدبچه شتری هم داشته باشد از این دل کوه برای ما بیاور، و اراده الهی تعلق گرفت یک صدای وحشتناکی از دل کوه بلند شد و کوه شکافته شد و ناقه همراه بچه اش بیرون آمد منتهی ایشان شرط کردند یک روز آب مال شما و یک روز هم مال این شتر باشد منتهی در عوض آن روزی که شما آب ندارید این شتر به شما شیر می دهد این معجزه الهی است و بالاخره چه شد؟ که این ناقه را پی کردند. منشاءاش عشق، دختری را چند نفر می خواستند گفتند اگر می خواهی به مراد برسید باید بروید شتر صالح(ع) را پی کنی و اینها رفتند شتر را پی کردند و مشمول عذاب شدند. حضرت نصیحت و راهنمایشان کرد تا سه روز عذاب بر شما نازل می شود توبه کنید. روز اول صورت شما زرد می شود، روز دوم صورتتان قرمز می شود و روز سوم صورتتان سیاه می شود و سه روز فرصت دارید توبه کنید اینها به هیچ وجه دست از اعتقادات باطل خود برنداشتند و مشمول عذاب شدند. صاعقه برآنها نازل شد و اینها را خشکشان کرد و از بین رفتند. حضرت صالح(ع) 280 سال زندگی کرده است و در وادی السلام دفن شده است. خوب این دو تا از جاهای زیارتی که در وادی السلام است.

زیارت مقام صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه)
دو تا جای زیارتی دیگر هم هست یکی مقام صاحب الزمان(عج) مشهور است. جایی که بزرگان در عصر غیبت خدمت حضرت صاحب الزمان(عج) رسیدند. یک چاه آبی هم است که از آنجا وضو می گیرند و دو رکعت نماز می خوانند.

زیارت مقام امام صادق(علیه السلام)
یکی از جاهای زیارتی در قبرستان وادی السلام اسمش مقام امام صادق(ع) است. در این نقطه امام صادق(ع) به زیارت سیدالشهدا(ع) آمدند و نماز خواندند و دعا کردند و مستحب است زائر هر کجا که اهل بیت (ع) نماز خواندند برود و نماز بخواند و عبادت کند.

داستان سید بحرالعلوم یمنی
یک عالمی در یمن به نام سید بحرالعلوم بود که این زیدی مذهب بوده است و امام زمان(عج) را هم قبول نداشته است یک نامه ای به سید ابوالحسن اصفهانی می نوسید که تو امام زمان(عج) را برای من ثابت کن. ایشان جواب داد که فلانی باید حضوری بیایی، ثابت کردن امام زمان(عج) با نامه نگاری نمی شود. سید با تعداد از شاگردها و پسرش از یمن به نجف آمدند. نیمه شبی شد سید ابوالحسن اصفهانی که یکی از مراجع بزرگ زمان خودشان بوده وضو گرفتند و در مقام صاحب الزمان(عج) دو رکعت نماز خواندندشب تاریک یک دفعه حجره و مقام صاحب الزمان(عج) روشن شد بعد به بحرالعلوم گفتند حالا بیا امام زمان(عج) را ببین. ایشان دیگر بالعیان حضرت صاحب الامر(عج) را زیارت کردند و شیعه اثنی عشری می شوند و چهار هزار نفر از یاران بحرالعلوم هم در یمن شیعه اثنی عشری می شوند. خوب پس گفتیم در وادی السلام مقام حضرت صالح(ع)، حضرت هود(ع)، مقام صاحب الزمان(عج) و مقام امام صادق(ع) است.

زیارت مقام امام زین العابدین(علیه السلام)
از جمله جاهای دیگر زیارتی خدمت شما بزرگواران عرض کنم در نجف مقام امام زین العابدین(ع) است چون آن زمانی که امام(ع) آمدند قبرامیرالمومنین(ع) مشخص نبود و نمی خواستند هم مشخص شود .از دور زیارت می کردند. الان زائران ما تشریف می برند وقتی که سرویس می خواهد آنها را پیاده کنند و یک مقدار راهی است تا به زیارت امیرالمومنین(ع)، کنار دریای نجف است بروند این مقام زین العابدین (ع) هم مشخص است.

صافی صفایی یمنی
یکی دیگر از آقایانی که در همان نزدیک دفن است آرامگاه صافی صفای یمنی است. صافی صفا این آدم شیعه و بزرگی در یمن بوده وقتی که می میرد وصیت می کند که من را به نجف ببرید و دفن کنید چون آنجا آدم بزرگی دفن می شود. هنوز آقا امیرالمومنین(ع) هم زنده است. یک روز می بینند که یک نفر دارد می آید و روی شتر یک میتی را آورده است می گویند این میت چکاره شما است؟ می گوید پدرم است . برای چه به نجف آورده ای و در محل خودت دفن نکردی؟ گفت پدر من وصیت کرده است بزرگی در نجف دفن می شود و من را ببرید در جوار ایشان دفن کنید و نزدیک مقام زین العابدین(ع) به نام صافی صفای یمنی است. خوب این اطراف حرم آقا امیرالمومنین(ع) بود و البته مطالب دیگر هم است انشاءالله جاهای زیارتی دیگر هم در نجف است . هنوز به کوفه نرسیدیم نجف جاهای زیارتی زیادی دارد انشاءالله اگر عمری باشد در خطبه های آینده خدمت شما عرض می کنم.

خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»

تمسک به حضرت زهرا(سلام الله علیه)

در آغاز خطبه دوم در توصیه به تقوا اولا عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری و عزاداری حضرت زهرا(س) دارم. در توصیه به تقوا تمسک به حضرت زهرا(س) کنیم نه تنها فقط محب فاطمه(س) باشیم در عمل هم این بزرگوار را اسوه خودمان قرار دهیم.

معنای ولایت مداری
می گویند ولایت مدار و ولایت معنایش شدت حب نسبت به امیرالمومنین(ع) و اهل بیت(ع) است. شدت محبت یعنی خیلی امیرالمومنین(ع) را دوست داشته باشیم به حدی که علی(ع) را حاکم بر خود قرار بدهیم. علی(ع) حاکم شود و ما پیرو شویم این را می گویند ولایت مدار. ولایتمداری با حرف درست نمی شود شدت محبت به علی(ع) به حدی که ایشان را حاکم قرار دهیم ما پیرو او باشیم مثل سلمان که بارها از من شنیدید پشت سر علی(ع) راه می رفت یک رد پا بیشتر نبود گفتند سلمان کو ردپای تو؟ گفت من در راه رفتن هم به علی(ع) اقتدا می کنم پیرو علی(ع) هستم. ولایتمدار یعنی شدت محبت به مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) که ایشان را حاکم قرار دهیم و پیروش باشیم. گوش به حرفش دهیم هر چه می گوید بگوییم چشم، این را ولایتمدار می گویند نه اینکه بخواهیم اهداف و منافع خودمان را تامین کنیم . ولایتمدار معنایش این است حالا حضرت زهرا(س) را ولی خودمان قرار دهیم یعنی چه؟ یعنی پیروی کنیم . حضرت الگوی جهان و بشریت است. امام زمان(عج) می فرمایند: الگوی من حضرت زهرا(س) است.

اهمیت حفظ حجاب
خوب من و شما هم باید تمسک بکنیم مخصوصا دختران و بانوان ما نمی شود بگوییم ما ولایتمدار و محب فاطمه(س) هستیم ولی بچه هایمان و خانمهایمان بدحجاب باشند اگر ما حضرت را ولی خودمان قرار دادیم باید پیروی کنیم، مانند ایشان باشیم در حجاب، نماز، عبادت، خدمت به مردم و ولایتمداری از هر جهت باید پیروی کنیم مخصوصا الان هر چه به سمت تابستان حرکت می کنیم حفظ حجاب خیلی لازم است. بعضی ها حرف باطلی می زنند می گویند که آقا بگذارید آزاد باشند پسرها ، دخترها و خانمها خود به خود حرص و ولع مردم برداشته می شود دیگر به نامحرم نگاه نمی کنند اگر اینجور بود آمریکایی ها می بایست حالا از همه، از جهت حجاب، جرم و جنایت کمتری داشته باشند. بیشترین جرم و جنایت در آمریکا قرار دارد که حجابی نیست و آزاد هستند حتی نا مشروع هم دو طرف راضی باشند کسی کار به آنها ندارد ولی بیشترین جرم خدا می داند، دختران را از کشورهای دیگر می دزدند و می برند در آمریکا می فروشند. اگر بنا شد آزادی در بی حجابی ولع مردم کم شود آنجا می بایست از همه بهتر شده باشد نمی شود چنین چیزی بالاخره باید یک حد و حدودی باشد.
برادران و خواهران بعضی از خانواده ها خیلی خواهر و برادرند و خودمانی هشتند این ضرر دارد یعنی نسبت به فامیل نامحرم حفاظی ندارد نه روسری درستی ونه حجاب درستی می گوید دامادمان است شوهر خواهرم است. بعضی جاها و شهرها که به شوهر خواهر داداش می گویند خوب حالا داداش که بگویی این داداش که نامحرم است باید حفاظ و پرهیز داشته باشید.
یکی دیگر از آفات که بعضی از خانواده ها گرفتارند وقتی که افراد دوستانی را پیدا می کنند در خانواده هایشان می روند و می آیند خیلی خودمانی می شوند این خیلی آفت دارد.

حرام ابدی
ضرر و مشکلات درست کرده است کار به جاهای باریک کشیده و زندگی ها از هم پاشیده شده است طلاق و بچه های طلاق بعدش هم خدای ناکرده خلاف بعدش هم طلاق گرفت می خواهد ازدواج کند نمی تواند ازدواج کند حرام ابدی می شود. زن شوهردار خدای نکرده زنا کند و بعد از این مرد بخواهد طلاق بگیرد بعداً با آن رفیقش برود ازدواج کند این نمی تواند ازدواج کند حرام ابدی است هیچ زمان دیگری نمی تواند با او ازدواج کند حرام ابدی می شود. اینها منشاءاش چیست؟ منشاءاش بی بند و باری در حفظ حجاب است اینکه می گویند غیرت داشته باشد بچه هایش ، دخترش و خودش مراقب و مواظب باشد. حضرت زهرا(س) وقتی که می خواستند خطبه غرا را بخوانند «خمار» یعنی روسری بزرگ می گفتند تا سر و سینه را می گرفته (خمار در زبان عربی روسری است) وقتی که دختر یا خانم به سر می کند سر و سینه اش را می پوشاند. خمار را به سر کردند «جلباب» یعنی آن لباس بزرگ یعنی چادر را پوشیدند بعد آمدند دستور دادند یک چادری بزنند آن وقت آن سخنرانی مشهور ، وقتی که حضرت زهرا(س) راه می رفت لباس حضرت زیر پایشان بود یعنی پاهای حضرت را هم کسی ندیده است. ما که می گوییم مقتدای ما حضرت زهرا(س) است به قول آقای قرائتی یک لیتر اشک هم می ریزیم برای حضرت زهرا(س) ولی در عمل هیچ، با حرف که ولایتمداری درست نمی شود اعتقاد می خواهد، پرهیز می خواهد و حفظ حجاب این حدود را ما باید چه کار کنیم؟ باید مراعات کنیم و الا مراعات نکنیم ضررش را چه کسی می برد؟ خود ما می بریم. خانواده و زندگی از هم پاشیده می شود. کار به جاهای باریک و آبرو ریزی کشیده می شود علاوه بر آن همین جهنمی شدن.

راه برخورداری از شفاعت حضرت فاطمه (سلام الله علیه)
خوب این هم در توصیه به تقوا، خانمهای مومنه ای که می خواهند شفاعت حضرت زهرا(س) را شامل حالشان شود به این حدیث گوش کنند.
پیغمبرخدا(ص) می فرمایند: بانوان اگر این کارها را انجام دهند آن وقت با شفاعت فاطمه(س) وارد بهشت می شوند. «صلت فی الیوم و اللیل خمس صلوات»
1- نمازهای پنچگانه اش را بخواند.
2- روزه ماه مبارک رمضان را هم بگیرد.
3- اگر حج به گردنش شد حج خانه خدا را هم باید برود. حج واجب شد مرد نمی تواند جلوگیری کند بعضی از مردها قلدر هستند می گویند نه حج هم نباید بروی اما تو دیگر حق نداری حج خانه خدا را جلویش را بگیری و حق نداری نماز را جلویش را بگیری. بله بعضی حدود تو حق داری اما حج واجب را تو حق نداری بگویی نه من راضی نیستم بی خود راضی نیستی اگر حج به گردنش آمد باید برود ادا کند.
4- «وزکت مالها» مالش را پاک کند خمس و زکات مالش را بدهد و اهل انفاق باشد .
پیغمبرخدا(ص) می فرماید : نماز بخواند، روزه بگیرد ، زکات مالش را بدهد. خانمی که کارمند و حقوق می گیرد او هم جدا باید خمس مالش را حساب کند هیچی فرق نمی کند.
5- «و اطاعت زوجها» مطیع باشد گوش به حرف شوهرش بکند.
6- «والت علی بعدی» و بعد از من ولایت علی(ع) را هم پذیرفته باشد.
آن وقت «دخلت الجنة بشفاعة ابنتی فاطمه» در این صورت به شفاعت حضرت زهرا(س) وارد بهشت می شود.

فواید زکات
حضرت زهرا(س) در همین خطبه می فرمایند: زکات دو خاصیت برای پرداخت کننده دارد . خاصیت اول روح او را پاک می کند. چون آدم حب مال دارد دائما می خواهد مال را جمع کند حب ذات دارد این حب ذات اگر آزاد گذاشت غرایز دیگر انسانی او را سرکوب می کند مثل این می ماند که یک آدم دماغ ، دستش بزرگ باشد زکات مال این غرایز را تعدیل می کند می گوید تو انسانی رحم باید داشته باشی ، به فکر دیگران هم باشی، به فکر فقرا هم باشی همه اش طرف خودت مال را جمع نکنی کار خیر هم انجام دهی این غرایز را تعدیل می کند حالت انسانی را به آدم بر می گرداند. زکات از طرفی باعث افزایش مال می شود. مال حفظ می شود، رشد و نمو پیدا می کند. خدا رحمت کند شهید دستغیب را در کتاب گناهان کبیره که یکی از گناهان کبیره ندادن زکات است.(گناه کبیره : گناهی است که وعده آتش به او داده شده و جاودانه بودن در جهنم است).

داستان انفاق
می نویسد که یک بنده خدای بوده و آن سال سختی بر مردم بود و گرسنه بودند در زمینش جو کاشته بود جوها پیش رس است و مردم هم گرسنه بودند دلش به حال مردم سوخت و آمد مسجد و اعلام کرد هر که فقیر است به اندازه خوراک زن و بچه اش برود و از زمین من جو بردارد. می گوید مردم رفتند و هر چه بود چیدند و دیگر خوشه ای هم نمانده بود. فصل درو شد و ما گندمهای دیگر را درو کردیم گفتیم لااقل کارگرها بروند و درو کنند شاید چند من کاه در این زمین جمع کنند وقتی که رفتند جمع کردند دیدند که از زمین چیزی انگار کم نشده است به طور عادی یک خوشه هم نمی بایست در این زمین باشد ولی دو برابر محصول داد این دیگر مال امسالش بود کار خیر اینجور است آدم برای خدا قدم بردارد خدا باید بدهد با طمع و حرص و بخل نمی شود برکت درست کرد. می گوید زمستان شد و برف روی این زمینها و روی این کرت گندم و جو آمد این برفها که آب شد چنان سرسبز و خرم شده بود این مزرعه ای که جوش از پارسال بوده است که از همه زمینها بالاتر بوده است وقتی که جوها سرسبز شدند با اینکه ما کاشتی هم نداشتیم و مال پارسال هم بوده چند برابر از همه زمینها دیگر این محصول داده بود.
انفاق و زکات در راه خدا چنین اثری دارد. خوب ما زکات که نمی دهیم زمین هم برکتش را نمی دهد، معدن هم برکت نمی دهد باران هم نمی آید. اگر ما اهل زکات باشیم برکت بر ما نازل می شود. اولا اولین فایده اش حضرت زهرا(س) می فرماید: به زکات دهنده بر می گردد. کسی که زکات بر او واجب شود و نپردازد یهودی و مسیحی از دنیا می رود و مسلمان از دنیا نمی رود. علاوه بر این ضررهایی که هست و این همه خواص.
سمینار زکات دیروز در ارزوئیه جلسه بسیار خوبی بود.
اما مناسبتها را سریع عرض کنم.

روز جهانی کار و کارگر
روز جهانی کار و کارگر را در این هفته داریم شنبه 11 اردیبهشت به همه کارگران تبریک عرض می کنیم و از زحماتشان تشکر می کنیم.

شهادت علامه شهید آیت اله مرتضی مطهری و روز بزرگداشت معلم و روز عقیدتی و سیاسی سپاه
شهادت علامه شهید آیت الله مرتضی مطهری را داریم خدا رحمت کند این شهید گرانقدر را هم روز معلم و هم روز عقیدتی سیاسی سپاه نامگذاری شده است. به عقیدتی سپاه تبریک و روز معلم را هم پیشاپیش به همه معلمین مان تبریک عرض می کنیم. سفارش حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) مبنی بر فراموش نکردن کتاب های استاد فرزانه را جدی بگیریم و حتما کتابهای ایشان را مطالعه کنیم و چراغ راه خود قرار بدهیم.

آغاز عملیات بیت المقدس
آغاز عملیات بیت المقدس را در دهم اردیبهشت و همین هفته داریم. اگر بسیج و رزم رزم آوران نبود امروز نمازجمعه ای هم نداشتیم همه ما سر سفره بسیجی ها نشستیم باید اینها را در همه کار مقدم بداریم.

سالرزو شکست آمریکا در ویتنام
شکست آمریکا را در ویتنام در همین هفته داریم.

روز شورا و هفته شهروند
پنجشنبه هم روز شورا و هفته شهروند بود که آن هفته مفصل صحبت کردیم حتی ما از برادران عزیزمان در شورا هم خواستیم که یک فرصتی در اختیار شما، که اگر می خواهید گزارشی بدهید ما در نمازجمعه در خدمت شما هستیم ولی جوابی نگرفتیم.

روز جهانی کارگر از دیدگاه حضرت امام خمینی(ره)
روز جهانی کارگر از دیدگاه امام (ره) عرض می کنم. امام(ره) می فرمایند: کارگرها مدیر جامعه انسانیت هستند اداره امور مملکتها و کشورها بدست آنها است. کارگران ارزشمندترین طبقه و سودمندترین گروه در جامعه هستند. حیات یک جامعه مرهون کار و کارگر است.

روز معلم از دیدگاه مقام معظم رهبری(دام ظله العالی)
روز معلم از دیدگاه مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) من انتخاب کردم که خدمت شما عرض می کنم. ببینید آقا چه توقعاتی و چه خواسته ای از معلم دارد؟ اولا که می فرمایند:آموزش و پرورش سنگ بنای آینده کشور است.
می فرمایند: اگر آموزش و پرورش در یک کشور ارتقا پیدا کند و اصلاح شود اقتصاد ، سلامت، بهداشت، محیط زیست، باروری، زیبایی وهنر همه چیز درست می شود. زیربنای سازندگی جامعه آموزش و پرورش است. مهمترین دستگاه مولد کشور است.
فرمودند: آموزش و پرورش از روز مرگی باید بیرون بیاید کشوری اگر بخواهد عزت و سعادت دنیا و آخرت پیدا کند باید در آموزش و پرورش کار بنیادی انجام گیرد.

تکریم معلم
در باب تکریم معلم می فرمایند: در هیچ جا به اندازه اسلام این اندازه تکریم نکردند اسلام اجازه نمی دهد آدم خودش را کوچک بکند ولی در مقابل معلم خودت را باید کوچک بکنی ، حرمت معلم و ارزش معلم را حفظ بکنید.
حتی روایت داریم در شب تاریک با معلمت دارید راه می روید تو باید جلو باشی که اگر چاله ای است تو در آن بیفتی تا معلم تو حفظ شود.
یکی هم در مقابل والدین اسلام اجازه نمی دهد خودش را تحقیر کند ولی در مقابل استاد و معلم باید خودت را تحقیر و کوچک کنی و همینطور در مقابل پدر و مادر. می فرمایند: خدا و ملائکه، حتی مورچه را درلانه اش برای معلم خیر، دعا می کند.
می فرمایند:معلم امانتدار و سازنده است.
درخواستی که آقا از معلمین دارند:
وجدان کاری ، که آنجور در کلاس باشد اگربازرسی آمد چه جوری درس می دهد همین وجدان کاری یعنی فرض کند همیشه بازرس بالای سرش است.
این فرمایش مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) است می فرمایند: معلمان، کارگران، از دو چیز باید پرهیز کنید یکی از بی حوصلگی و دیگر از تنبلی اینها فرمایشات آقا است و سرلوحه کار معلم انتقال تفکر اسلامی است. می فرمایند: دو عیب در آموزش و پرورش است یکی روشها، روشهایی قدیمی و تقلیدی است و فکر محوری در آموزش و پرورش احیاء شود تا حفظ محوری، فکر باید ارتقاء پیدا کند. بعد نکات دیگری هم آقا در باب روز معلم دارند که فرصت نیست.
دستاوردهای رزمایش پیامبر اعظم(ص)
دستاوردهای رزمایش پیامبراعظم(ص) را در همین هفته ای که گذشت داشتیم . سپاه با تمام یگانهای مختلف نیروی دریایی، زمینی، هوافضا و بسیج در یک رزمایشی را به نام پیامبر اعظم(ص) برگزار کردند. در واقع اقتدار جمهوری اسلامی را به دنیا ثابت کردند. آمریکایی ها ما را تهدید اتمی کرده بودند وقتی که در تنگه هرمز این رزمایش برگزار شد خود آمریکایی ها گفتند حرف رئیس جمهور را بد ترجمه کردند چه کسی گفته است ما با ایران سر جنگ داریم نه ما آماده مذاکره هستیم این پیامش بود که اگر کوچکترین خطایی بکنید یک سرسوزنی هم از نفت این منطقه شما هرگز دریافت نخواهید کرد.
حرفها را جمع کنیم بیش از این تصدیع ایجاد نکنیم بله فرمایش حضرت امام(ره) زنده است که فرمودند: آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند منتهی به شرطی که ایستادگی باشد اگر ایستادگی، پشتیبانی، وحدت و همدلی باشد هرگز هیچ کاری از عهده دشمن بر نمی آید.
والسلام علیکم و رحمة الله
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.