سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

اهمیت انس با قرآن

بسم الله الرحمن الرحيم
خطبه هاي نماز جمعه بافت به امامت حجه الاسلام ابراهيمي
خطبه اول: « توصیه به تقوی – صله به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)»
در این خطبه شما را به تقوی و دلهایتان را به حضرت صاحب الامر (عج) توصیه می دهم . ما به امام زمان (ع) باید توجه کنیم که توجه کردن به امام زمان (ع) یکی از وظایف منتظران می باشد که در کتاب کامل الزیارات آمده است. صله به امام زمان (ع) : صله به امام زمان (ع) یعنی عطا و بخشش ما نسبت به امام معصوم (ع)، یعنی اختصاص دادن مقداری ازمالمان به امام عصر (ع). اگر امام زمان (ع) ان شاءالله ظهور پیدا کند. آن مال را که هر ماه اختصاص می دهیم هر هفته، هر ماه در اختیار خود آقا (حضرت ولی عصر (عج)) قرار می دهیم و امروز در عصر غیبت امام زمان (عج) هستیم . صرف کارهای که مورد رضایت امام زمان (ع) هست می شود.نتیجه این صله چه می شود خواهران و برادران ، نتیجه این صله ، توجه به آقا، توجه آقا به ما می شود. توجه حضرت بقیة الله اعظم (ع) شامل حال کسی می شود که به امام زمان (ع) صله می دهد. صله عطا وبخشش ما نسبت به امام زمان (عج) می باشد . عطا و بخششی از مال خودمان به امام زمان (عج) .
حدیث درباره صله
امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: یک درهم به امام صله داده شود (هدیه داده شود) بهتر از دو میلیون درهم در راه خوب و در راه غیر صله خرج شود.
اینقدر صله نسبت به امام با اهمیت و ارزش می باشد که یک درهمش والاتر از دو میلیون درهم در کار خیر دیگر صرف شود.
اهمیت دعای فرج
یکی از بزرگان به نام میرزا محمد باقر اصفهانی می فرمایند: در خواب امام حسن مجتبی (علیه السلام ) را دیدند که آقا فرمودند: روی منبرها به مردم بگویید توبه کنند و برای فرج حضرت حجة الله (ع) دعا کنند و فرمودند این دعا مثل نماز میت واجب کفایی نیست بلکه مثل نماز یومیه بر همه مکلفین واجب است.توجه به امام زمان (ع) و دعا برای آقا از توصیه های اهل بیت (ع )می باشد.
رضایت امام زمان (علیه السلام) به مردم محرومین
توصیه دوم از خود امام عصر (عج) در توقیع و نامه ای که برای آقا سید ابوالحسن اصفهانی نوشتند فرمودند:« اَرحض نفسک» آقای سید ابوالحسن خودت را در اختیار مردم و در دسترس مردم قرار بده خودت را به مردم ارزانی کن . آقا به این مرجع دینی می فرمایند: «واجلس مجلسک فی الدهلیز» نرو آخر خانه بنشین در را به روی مردم ببند، دربانی را برای خودت اختیار مکن. در راهرو خانه خودت بنشین تا دسترسی مردم به شما آسان باشد. « واحض حوائج الناس» گرفتاریهای و مشکلات مردم را بر طرف نما و حاجات مردم را برآورده کن.
این توصیه امام زمان (ع)به همه ما ، به مسئولین همه ادارات ، نهادها و کسانی که ملجأ و پناه مردم هستند خواست امام زمان (ع) این است: گره گشایی از کار مردم ، دسترسی ساده و راحت مردم به مسئولین.«نحن ننصرک» ما تو را کمک می کنیم ، یاری می کنیم.
توصیه دوم امام زمان (ع): توجه به مردم و محرومین
در سال 1358 یکی از آقایان می گوید: من به یک منطقه محروم برای رسیدگی به حال مردم رفته بودم در حال برگشت ماشین در بیابان خراب شد. چاره ای جزء توسل به حضرت صاحب الامر (عج) نداشتم. گفتم : یا اباالصالح المهدی ادرکنی(عج) متوسل شدم. دیدم آقایی تشریف آوردند و بشارت دادند و فرمودند به زودی وسیله نقلیه ای می آید و شما را از اینجا می برد. بعد نکته ای را فرمودند: ما اینجا رفت و آمد می کنیم شما خیلی مأجورید (خیلی پاداش دارید) زیرا به محرومین خدمت می کنید چون ایشان رفته بودند از طرف کمیته امداد برای رسیدگی به حال محرومان و فقرا. بعد فرمودند: این روش جدّم حضرت علی (ع) است که خواهران و برادران به بندگان خدا خدمت می کنند خصوصاً فقرا و محرومین. ودر حد تمکن به این طبقه خدمت کنند و این کار بسیار با ارزش و خوب می باشد دست از اینکار بر ندارید.
چند نکته کلیدی را از توصیه های حضرت صاحب الامر (ع) نسبت به رفع گرفتاری از مردم را بیان می کنم ان شاءالله درسی برای همه ما باشد.
درسهایی از خطبه شعبانیه
پیامبر (ص) در اواخر ماه شعبان یک خطبه بسیار مهم را ایراد کردند . تعبیرات بسیار مهمی در خطبه شعبانیه پیغمبر خدا(ص) هست که سروران عزیز روحانی در ماه مبارک ، آغاز ماه مبارک این خطبه را مورد بحث قرار داده و می دهند. ماه ، ماه خدا و شهرالله است. همه ماهها ، ماه خدا است. اما ماه مبارک رمضان اختصاص پیدا کرده به شهرالله ، ماه خدا . به دلیل اینکه در این ماه رحمت خداوند بر مردم سرازیر می شود. رحمت یعنی مهربانی خداوند شامل همه مردم می شود. برکت بر مردم نازل می شود. برکت یعنی خیر و خوبی در این ماه می باشد خیری که ادامه داشته باشد.
برکه را به این دلیل برکه نامیده شده که در بیابان در آن آب جمع می شود و در ماه مبارک رمضان خوبی و خیر از طرف خدا نازل می شود واین خیر دوام دارد.. در ماه مبارک رمضان مغفرت وجود دارد یعنی آمرزش گناهان. شما کدام ماه را پیدا می کنید که لحظه غروب چنان لذتی خدای متعال به روزه دار می دهد و احساس خوشی به روزه دار می دهد که در هیچ ماه دیگری چنین لذت و احساسی نخواهد داشت. وقت غروب خدای متعال هزاران هزار انسانهای جهنمی را به برکت روزه داری ، کار خیر، انفاق ، توجه به خدای متعال ، به برکت توبه از جهنم آزاد می شوند. این ماه خداست. ماههای دیگر ما مهمان خدا نیستیم . اما در این ماه ، ما مهمان خدا هستیم و قرآن غذای ماست، غذای آماده است و قرآن شفای درد و کلام خداست.
دو خواسته مهم در ماه رمضان
اهمیت روزه
پیامبر(ص) می فرماید: با توجه به عظمت این ماه مبارک دو چیز از خدا بخواهید:
« یُوفِقکم لصیامه و تلاوت کتابه» شما را موفق کنند به روزه ( سفر ، گرفتاری، بیماری پیش نیاید). روزه مال خداست. نشان دهنده اخلاص است. زیرا روزه دار مشخص شده نیست . اخلاصی که در روزه است در هیچ عبادتی وجود ندارد زیرا نماز و قرآن و..... همه مردم متوجه می شوند اما روزه دار مشخص شده نیست. هیچ کس از دیگری اطلاع ندارد زیرا درونی است . از این جهت یکی از برکات روزه اخلاص می باشد.
حضرت زهرا (س) در خطبه مهمی که ایراد فرمودند: یکی از آثار بزرگ روزه این است که انسان را مخلص بار می آورد. مخلص یعنی اینکه تمام کارهایش خدایی می باشد برای خدا کار کردن می باشد. که این از برکات روزه می باشد.
روزه جزء ارکان دین خداست. اسلام اگر چند پایه داشته باشد یکی از پایه های اسلام روزه در ماه مبارک رمضان است. روزه ماه مبارک رمضان بر دیگر امتها واجب نبوده است . زیرا در قرآن آمده است « کما کتب علی الذین من قبلکم» قبل از شما واجب بوده اما نه بر همه . این افتخار شامل همه گذشتگان نشده ، فقط روزه در ماه مبارک رمضان بر انبیاء گذشته واجب بوده ، واین افتخار فقط شامل حال همه مسلمانان شده است. که این ماه عزیز باید روزه بگیریم .
راه یاری کردن خداوند به بندگان
ما بارها از خدای متعال درخواست می کنیم «ایاک نعبد و ایاک نستعین» خدا ما را کمک کن . خدا چگونه به ما کمک می کند؟ آیا خدا به طور رایگان (مفت ومجانی) کمک می کند؟ یا نه؟ راهی قرار داده است؟ بله . خدا راه قرار داده است به طور مثال همین شرکت کردن در نمازجمعه امروز، راهش این است. «واستعینوابالصبر و الصلاة » کمک را از صبر و نماز بگیرید.
نماز کمک حال آدم ، پشتوانه انسان وپشتوانه نقدی که در همین دنیا پشتوانه است. روزه که در همین دنیا کمک حال من و شما ست که یکی از برکات روزه سختی ها را بر آدم آسان می کند و گرفتاریهای زندگی را بر طرف می کند . روزه سپر آتش جهنم است. اما نقد هم می باشد. یکی از برکات روزه این است که در همین دنیا از شداید، سختی ها ، گرفتاریها را کاهش می دهد که امام تفسیر کردند: «استعینوا بلصبر و الصلاة» یعنی از صبر کمک بگیرید. بعد فرمودند:یعنی الصّوم. صبر یعنی روزه ، از روزه کمک بگیرید. بعد فرمودند: « اذا نزلت بالرجال نازلتاً اوشدة و الیصوم» اگر در سختی افتادید می خواهید گرفتاری را از خود دور کنید ، روزه بگیرید . روزه گرفتاریها را از انسان بر طرف می کند . مبادا در شهر روزه خواری کنید، حرمت ماه مبارک را بشکنید. حرمت این ماه را حفظ کنید و کسی که ناتوان است و نمی تواند روزه بگیرد نباید در ملاءعام حرمت ماه را بشکند، سیگار بکشد، توهین کند به این ماه شریف . قدر این ماه عزیز را با روزه و تلاوت قرآن قدر بدانیم.
اهمیت انس با قرآن
ان شاءالله خدای متعال توفیق خواندن قرآن و نورانی کردن دلهای ما را بدهد . قرآن نور است . کلام خداست هر کسی که سواد ندارد قرآن را جلوی صورتش بگیرد همان سوره های را که بلد است بخواند زیرا قرآن خدا اثر گذار است.
امام (ره) می فرماید: پسرم آقا سید احمد نگو که قرآن عربی است که من متوجه نمی شوم . قرآن کلام خداست . آن اثری که باید بر دل شما بگذارد ، می گذارد. توجه داشته باشیدعظمت ماه مبارک به نزول قرآن است. زمانیکه قرآن را باز می کنیم خدا با ما حرف می زند، خواندن قرآن لذت بخشش است . خدا با ما حرف می زند کسی که همه چیز در اختیار وی است و شفا دردست اوست. شفا و نورانیت در کلام الهی است.
خدایا، به عزت محمد وآل محمد ما را اهل روزه ، اهل قرآن ، اهل نمازو اهل خیر و برکت قرار بده.
خدایا، سلام های خالصانه ما را به محضر آقا امام زمان (ع) ابلاغ بفرما.
خدایا، قلب مقدس آقا امام زمان (ع) را از همه ما راضی و خشنود بفرما.
خدایا، پروردگارا کسانی که در نماز جمعه حضور پیدا کرده اند به هر نیتی ، به هر امیدی ، به هر حاجتی ، به حق این ماه شریف همه را حاجت روا بفرما.
مرضای مسلمین و شیعه ، مرضای منظورین از الساعه لباس عافیت بپوشان.
خدایا ، امام ، شهدا، مقامشان عالی ، متعالی بفرما.
خدایا ،مومنین، مومناتی که سالهای گذشته زنده بودند و در نماز جمعه می آمدند، در نماز جماعت شرکت می کردند ، روزه میگرفتند، کار خیر انجام می دادند و از دنیا رفتند سر سفره حضرت امیر المومنین (ع) و حضرت زهرا (س) مهمان بگردان.
خطبه دوم
« اوصیکم عبادالله و نفسی به تقواالله»
در آغاز خطبه دوم هم خود و هم شما برادران و خواهران مکرمه را به تقوی الهی دعوت می کنم که تقوی بهترین زاد وتوشه ، خیر وبرکتی که من و شما از این دنیا همراه خود می بریم می باشد.
تقوی یعنی انجام واجبات و ترک محرمات که حالتی در دل و قلب ما ایجاد می شود. که ما را از گناه حفظ می کند. تکرار عبادات روحیه تقوی را در دلها ایجاد می کند.
اهمیت نماز در مسجد
در مسجد حضور پیدا بکنید نگذارید نماز جماعت کمرنگ برگزار شود.یک روایت در باب نماز و حضور در مسجد از پیامبر (ص) را بیان می نمایم. می فرمایند: کسی که بیاید در مسجد نه برای جماعت بلکه برای اینکه دوست دارد نمازش را در مسجد بخوانند ثوابش چیست؟ می فرمایند: هر گامی که بر می دارد ده حسنه برایش می نویسند ، ده گناهش را می ریزند، ده درجه بالا می رود.
اهمیت نماز جماعت
پیامبر (ص) می فرمایند: « من مَسی الی مسجد یطلب فی الجماعه » هر قدمی که برای برپا کردن نماز جماعت برداشته می شود هر قدمش «سبعوه الف» هفتاد هزار حسنه برایش می نویسند، هفتاد هزار درجه برای وی می دهند. اگر در این حال بمیرد، هفتاد هزار فرشته می آیند که در قبر تنها نباشد ، او را بشارت دهند آفرین بنده خوب خدا از عمر خودت ، خوب استفاده کردید و تنهایی او را بر طرف می کنند . این از برکات حضور در نماز جماعت می باشد. «ویستغفرون له» و هفتاد هزار برایش استغفار می کنند (خدایا از گناهایش در گذر) تا روز قیامت . هفتاد هزار فرشته خدا موکل این آدم هست تا روز قیامت و برایش دعا می کنند.
اهمیت نماز جمعه
امام صادق (ع) می فرمایند: قدمی که در راه نماز جمعه برداشته شود این باعث می شود که این بدن یک سر سوزنی را رنگ جهنم را نبیند. خدا این بدن را بر آتش جهنم حرام می کند. باید مومنین و مومنان را برای شرکت در نماز جمعه ترغیب نماییم و بچه هایمان و خانواده خود را از آتش جهنم نجات دهیم.«قل انفسکم و اهلیکم نارا» بچه هایتان را اهل نماز تربیت کرده و بچه ها را «اضاعواالصلاة و ااتبعوا الشهوات» تربیت نکنید. که «اضاعواالصلاة» نماز را نابود کردند که در اینصورت که غرق گناه می شوند و نابود خواهند شد. و در صورت رونق داشتن نماز در شهر ، گناه کمتر، فساد کمتر، پاکی و پاکیزگی رحمت خدا را بر آن شهر نازل می شود.
فرمایشات رهبر بزرگوار
سخنرانی مهم مقام معظم رهبری (ره) در جمع دانشجویان دیدیم و شنیدیم و برای شما بخشهایی از فرمایشات مقام معظم رهبری (ره) را بیان می نمایم.
اولین نکته آقا در مورد انتخابات پر شور و کم نظیر ریاست جمهوری که شرکت 85 درصد را در بر داشت و نظام را در مرحله عالی از امتیاز و آبرو و حرکت به جلو قرار داد . که دادن هر رأی برابر با آبروی نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد.
و دومین نکته سخنرانی آقا که فرمودند: دستهای ناپاک و خائن که قبل از انتخابات که برای نابود کردن حرکت مردم طراحی شده بود. که حوادث و اغتشاشات بعد از انتخابات در تهران رخ داد.ظلمی به نظام و مردم بوده و باعث هتک آبروی نظام جریان استکباری ،جریان ضد مردمی و اغتشاش شده است. که طبق فرموده آقا یک تو دهنی و سیلی محکمی از مردم ایران خورد و در واقع شکست این حرکت اغتشاش گران که سر نخش از آمریکا و اسرائیل و منافقین بود ودر واقع پشت صحنه آنها مدیریت می کردند ، تو دهنی وسیلی خورد. منتهی نکته مهمی که باید خدمت شما عرض کنم که هنوز نا امید نشدند. بلکه شبکه های ضد انقلاب مرتب دارند موج ایجاد می کند و اعتراضاتی در کشور ایجاد کنند . در بازگشایی دانشگاهها مشکلاتی را درست کنند. بعد آقا بشارت کامل هم دادند و فرمودند: البته شکست هم خوردند قطعاً همین جور است.برای اینکه این همه خون دادیم ، جان دادیم این انقلاب از برکت امام ، حرکت خالصانه امام ، از برکت این همه شهدا ، قطرات خون شهدا ایجاد شده است . این انقلاب ما هدف بزرگش زمینه سازی برای ظهور امام زمان (ع) است این انقلاب ما به دست حضرت صاحب الامر(ع) قرار می گیرد. این انقلاب سر بلند در مقابل ظلم ، در دنیای پر از ظلم و استکبار ایستادگی کرده است . انقلاب قدی بزرگ پیدا کرده و در مقابل این طوفانها و نظام سلطه بین المللی می ایستد .
خدای متعال، این انقلاب را زمینه ساز ظهور امام زمان (ع) قرار داده و قطعأ هر حرکتی که بر خلاف خواست خدای متعال باشد آن محکوم به شکست است.
توجه نخبگان
آقا مطالبی با نخبگان داشتند فرمودند : که نظام حمهوری اسلامی مواجه با جنگ عظیم نرم . در جنگ عظیم و بزرگ نرم که باید نخبگان به میدان بیاید تا به حال رزمندگان می آمدند اسلحه بدست می گرفتند اما امروز نخبگان فرهنگی باید سلاح قلم و فکر را به دست بگیرند، دفاع کنند از نظام جمهوری اسلامی در مقابل امکانات عظیم و پیشرفته ، جریان خطرناک شیطانی و دستگاههای استعماری.
یک جمله آقا اضافه کردند ، شبکه عظیم پولی و نفت خوار منطقه . اینها همه دشمنان نظام جمهوری اسلامی هستند ما اگر چشم باز کنیم اطراف ما را دشمنان احاطه کردند . بعد آقا از جوانان می خواهد، از مسئولان نظام می خواهد تا کشور ایران را از نظر علمی ، اقتصادی، امنیتی. هم از نظر علم ، هم از نظر اقتصاد، هم از نظر امنیت، به نقطه ای برسد که آسیب پذیریش به صفر برسد . همه دست به دست هم بدهیم ان شاءالله از نظر اقتصادی و از هر جهت به کشور ما نتوانند دشمن به آنها طمع کند.
وفات حجة الاسلام عبدالعزیز حکیم رئیس مجلس اعلای عراق
در مناسبتها وفات عبد العزیز حکیم این مرد بزرگ داشتیم خاندان حکیم واقعاً خاندان بزرگی در عراق هستند که همه آنها نوعاً به دست استکبار و رژیم صدام به شهادت ریسدند . ایشان که در بقیة السلف بودند که پادشاه اردن در یک ضیافتی به ایشان زهر دادند و به سرطان ایشان مبتلا شد.و تشییع جنازه شان در قم ، تهران و نجف هم برگزار می شود. خدا رحمت کنند این مرد بزرگ را.هفتم شهریور هم برادر ایشان سید محمد باقر حکیم در کنار حرم امیر المومنین(ع) به شهادت رسیدند.خدا رحمت کنند خاندان بزرگ حکیم که همه مبارز، ضد استعمار و استکبار.
هشتم شهریور هم روز شهادت شهید رجایی و دکتر باهنر است . خدا رحمت کنند این مردان بزرگ.
امام یک جمله بسیار خوبی در مورد این بزرگان دارد: درسی که از شهید رجایی و شهید باهنر گرفت آن اخلا ص شان بود. در احوالات شهید رجایی که مطالعه ای داشتم ایشان روزی آهنگر بودند، روزی که دست فروشی می کردند و تا آن روزی که رئیس جمهور شدند حالاتش هیچ فرقی نکرده و قدرت در او هیچ اثری نگذاشته بودند . ما ممکن است ضعیف النفس باشیم، یک قدرتی دست ما بیاید ، ما را یک جایی مسئول قرار بدهند ، ما خودمان را گم می کنیم . ما را امام جمعه قرار بدهند حالا چه خبر شده است؟ ولی بندگان خدا یک سر سوزن این پست ، این شغل در آنها هیچ اثری نگذاشت روز به روز بیشتر خدمت می کردند هر کس بیشتر خدمت کند ، مردم او را بیشتر دوست می دارند. هر که خادم ملت باشد ، مردم قدر شناس او خواهند بود .
دو توصیه به مردم بافت
توصیه اول این است من به نظرم می آید شهرستان ما یک شهرستان محرومی است همه باید دست به دست هم بدهیم و همه باید کمک کنیم ، کار یک نفر ، دو نفر نیست . با اختلاف ، با نزاع ، با درگیری و با دوئیت هیچ کجا پیشرفت نکرده که ما بخواهیم پیشرفت کنیم . تمام تجربه هایی که با تمام وجود لمس کردیم اختلافات ، رشدی در آن نیست . اختلاف برنده اش دین و دیانت نیست. در اختلافات برنده قرآن، مسجد، نماز و نمازجمعه نخواهد بود. اختلافات غیر از اینکه دلها را از هم براند و کارهای مردم زمین بماند، هنری ندارد. وحدت و همدلی بر محور ولایت ، دلسوزی ، استفاده از تمام ظرفیتهای که در این شهرستان هست . ان شاءالله آینده روشنی به ما نوید می دهد.
توصیه دوم در مورد بازاریان می خواهم عرض نماییم. مغازه داران این بندگان خدا اجناس را از جاهای دیگر می آورند به امید اینکه در شهرستان فروخته بشود ، اگر شهروندانی نباشند از مغازه دار اینجا جنس نخرند، از جاهای دیگر بخرند این بندگان خدا ورشکست می شوند. می خواهند مالیات بدهند ، کمک به شهرداری بکنند، کمک به مسجد ، و دین ودیانت هم بکنند خوب از کجا بیاورند. بنابراین من توصیه می کنم مردم مومن و متدین از شهر خودشان خرید کنند از مغازه دار خودشان خرید کننند، چرخش پول در شهر خودشان باشد تا شهرستان آباد بشود ، کاسب بتوانند کسبش را رونق بدهد. پیشنهادی دیگری به کاسبان و بازاریان که انصاف داشته باشند ، برکت را از گران فروشی نخواهند ، برکت را از خدا بخواهند . خدا باید رونق بدهد ، کسبشان را باید پاک کنند ، حلال کنند، انصاف داشته باشند، غش در معامله نداشته باشند، اهل رباء خدای نکرده نباشند، اهل گران فروشی و کم فروشی نباشند ، اخلاق خوبی داشته باشند ، اهل خمس ، زکات باشند و مالشان را پاک کنند تا ببینند خدا چه رونقی به آنها می دهد، چه برکتی خدا به آنها می دهد ، خیری از دستشان برآید در کار دین، مسجد، کار خیر، انفاق ، در خدمت به ایتام ، خدمت به فقرا، کمیته امداد و همه جا خدا به آنها برکت می دهد. اگر اهل انصاف باشند ، اهل دیانت باشند خدا هم به زندگی آنها رونق و کسب و کارشان را برکت قرار می دهد.
درخواست از شهرداری
درخواستی دیگری دارم از شهرداری، در ماه مبارک که کمک بکند که نمازگزاران وسیله نقلیه در اختیارشان باشد. ارگانهای دیگر اگر وسیله نقلیه ی داشته باشند روز جمعه برای خدا بیاورند. مومنین را برسانند بلاخره بعضی مردم مشکل دارند، افراد سالمند، افراد ناتوان ، خانم های با بچه های کوچک که در ماه مبارک رمضان دلشان می خواهند حداقل در نمازجمعه شرکت کنند ما کمک بکنیم . البته این برنامه هست ولی تقاضا می کنم که بیشتر باشد تا روستاهای نزدیک هم بتوانند ان شاءالله در نماز جمعه حضور پیدا کنند.
والسلام علیکم و رحمة الله
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.