سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

اهمیت عید غدیر

بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه نماز عید قربان 7/9/1388 حاج آقا ابراهیمی


http://www.yascms.ir/emam/ebrahimi1.JPG


خطبه اول
عید پر از خیر و برکت قربان را تبریک عرض می کنم و توصیه به تقوا دارم. ان شاءالله این ایام خجسته بر همه ما مبارک باشد و وظایفمان را به نحو احسن بتوانیم انجام بدهیم در توصیه به تقوا سفارش می کنم به یکی از دعاهایی که از امام سجاد(ع)رسیده دعای 48 صحیفه سجادیه است. ان شا ء الله که صحیفه را در منزل دارید گرد و خاکش را پاک کنید و آشتی کنید با صحیفه سجادیه اگر نهج البلاغه در بین ما مظلوم است مظلوم تر از او صحیفه سجادیه است. در واقع آداب زندگی است. امام سجاد (ع) در برهه ای زندگی می کردندکه احکام دینی را نمی توانستند ابلاغ کنند به غیر از دعا، هیچ راهی دیگر برای امام نبود آداب زندگی، شیوه زندگی اسلامی الهی را در قالب دعا بیان کردند. امروز سری بزنیم به صحیفه سجادیه دعای48 ان شاء الله. دیروز وعده دادیم مطالبی را در باب حج بگوییم امروز ادامه بحث حج را در خدمت شما مومنین باشیم. یکی از واجبات الهی که قرآن و روایات سفارش کرده حج خانه خداست.
حج الهی
کسی که مستطیع شود و کوتاهی و بی اعتناعی کند و با همین حال از دنیا برود هنگام مرگ به او می گویند بمیر ولی یهودی یا مسیحی. کسی که در این واجب کوتاهی کند بی اعتناعی کند در واقع مسلمان از دنیا نخواهد رفت. «و لله علی الناس حج البیت » از طرف خدا بر مردم واجب است حج خانه خدا «من استطاع» کسی که استطاعت مالی دارد و تا اینجا می رسد « و من کفر فان الله غنی عن العالمین». می فرمایند: کسی که کفر ورزد این تعبیر کفر خیلی مهم است. نمی فرمایند: اگر کسی حج نرود خدا به او نیازی ندارد. می فرمایند: و من کفر کسی کفر ورزد و حج خانه خدا نرود به خودش ضرر رساننده است . پس کسی حج خانه خدا را ترک بکند بی اعتنایی بکند در واقع کفران کرده و یک نوع کفری است.
قبلا دو تا حج بوده حج قران و حج افراد و پیغمبر خدا(ص)بنیانگذار حجة الاسلام بودند. حج قران، حج افراد مال آنهایی که محدوده 16 فرسخی مکه هستند اما حجة الاسلام حجی است که پیغمبر خدا(ص) بنیان گذاشتند که در همین حجة الوداع یعنی قبل از اینکه پیغمبر(ص) حجة الوداع را بیان کنند . مسلمانان حجة الاسلام حج تمتع نداشتند حج افراد داشتند. پیغمبر خدا(ص)دو کار در سال دهم انجام دادند. یک حجة الاسلام را بیان کردند . دوم مسئله امامت و ولایت را مطرح کردند بعد وقتی زائر محرم می شود در حج افراد از احرام بیرون نمی آمد و عمره اش را انجام می داد از احرام بیرون نمی آمد و می رود عرفات و تا بعد از حج ولی پیغمبر خدا(ص)حج تمتع را بیان کردند فرمودند عمره تمتع را انجام دادید از احرام خارج شوید بر عده ای گران آمد از جمله عمر اعتراض کرد به پیغمبر خدا(ص) یا رسول الله (ص)ما لباس احرام پوشیدیم چگونه شما می گویید که ما حج و عمره را انجام دادیم از لباس احرام خارج بشویم من هرگز این را قبول نمی کنم و تا آخر هم نپذیرفت و بعد هم گفت دو مطلب بود که در زمان پیغمبر(ص) حلال بوده و من حرامش کردم. یکی همین عمره تمتع بود و یکی هم صیغه و متعه این دو چیز را من حرام کردم. یک نفر هم از او نپرسید قانون گذاری مال خدا هست . پیغمبر(ص) هم هر چه می گویید از طرف خدا می گوید. وحی بر تو نازل نمی شود تو چگونه حلال می کنی و حرام می کنی؟ تو چه نقشی داری در حلال و حرام کردن؟ این همه تغییر در دین ایجاد می کنید؟ بالاخره هم تا آخر زیر بار این عمره تمتع نرفت.«متعتان محلتان فی زمن رسول الله و انا احرمها».
اعمال عمره تمتع
عمره تمتع این است 5 عمل داشت احرام، طواف، نماز طواف، صفا و مروه وتقصیر از احرام بیرون می آیند. این یک نکته بود که می خواستم خدمتتان عرض کنم که بنیانگذار حجة الاسلام پیغمبرخدا(ص) است و همینطور در حجة الوداع مهمترین مسئله ای که باقی مانده بود امامت امیر المومنین(ع) بود که در این حجة الوداع در جمع 120 هزار نفر طراحی کردند به شیوه بسیار عالی امامت و ولایت را تا قیام قیامت تکلیف رهبری در اسلام را روشن کردند.

اعمال حج تمتع
گفتیم که زائران هشتم ذیحجه حرکت می کنند به عرفات، وقوفش ظهر عرفه است از ظهر روز عرفه تا غروب حاجی باید بماند فقط ماندنش مهم است یعنی در همین سرزمین باید باشد. کار خاصی را باید انجام بدهد؟ دعای خاصی را باید انجام بدهد؟ واجب نیست. دیگر دعای عرفه مستحب موکد است که آن روز خوانده شود نیت می کند وقوف می کنم به عرفات از ظهر شرعی تا غروب قربة الی الله از حج تمتع از حجة الاسلام، غروب که شد باید حرکت کند، بیاد کجا؟ کلاس بعدی باید بیاید مشعر و مزدلفه همه باید جمع بشوند. شب باید اینجا باشند. باید چکار کنند؟ دعا، یکی از کارهایی که باید انجام بدهد سنگریزه باید جمع کند برای نبرد با شیطان باید از حرم باشد از مکه می تواند سنگش را جمع کند.49 تا سنگ باید بر جمرات بخورد. معمولا 70 الی 80 تا سنگ جمع کند که اگر کم آورد مشکلی برایش نباشد. باید نیت کند وقوف می کنم به مشعر الحرام برای حج تمتع قربة الی الله وقت حرکت، طلوع آفتاب روز دهم ذیحجه است و همه می آیند کنار پل، یک وادی است به نام وادی محسّر. بین منا و مزدلفه یک وادی است به نام وادی محسّر چرا می گویند وادی محسر؟ چون ابرهه با فیل سواران آمد اینجا نابود شد. حسرت خرابی خانه خدا بر دلش ماند. در این وادی وقتی می رسید چون نفرین شده است باید تند حرکت کنید طلوع آفتاب روز عید قربان حاجی حرکت کند بیاید به منا، منا را منا گذاشتند یعنی آرزو، به حضرت آدم (ع) در این مکان گفتند چه آرزویی داری؟ به جناب ابراهیم خلیل(ع) گفتند چه آرزویی داری ؟اینجا آرزوها و حاجت های آدمها در منا و روز عید برآورده می شود.
اعمال روز عید قربان در منا
سه عمل روز عید قربان حاجی باید انجام بدهد. اول باید برود سنگ به شیطان، جمرة عقبه امروزه خوب درست کردند شاید 20 متر عرضش باشد . در سالهای 60 که اول بار ما که رفتیم ستون یک متر حالا همه حاجی ها می خواهند سنگ بزنند ببین چه اتفاقی چه ازدحامی؟ ولی الان آمدند ستون را خیلی طولانی کردند شاید 20 متر، 30 متر این ستون باشد که تلویزیون هم نشان می دهد منتهی فتوای مراجع اینکه بهتر است شما وسط را انتخاب کنید. جای ستون قدیم است باید نیت کنید هفت سنگ می زنم به این ستون برای حج تمتع از حجة السلام . شیطان را باید در واقع از خودت دور کنی ، کاری که حضرت ابراهیم خلیل(ع) کرد. خلیل خدا(ع) وقتی به این نقطه رسید اسماعیل را می برد برای ذبح ، شیطان بر او ظاهر شد . ابراهیم تو پیرمردی بعد از پیری خدا این فرزند رشید را به تو داده ، یک نگاه به قد رعنایش بکن حیف است تو به خاطر خوابی فرزندت را می خواهی سر ببری کی همچین کاری می کند ؟ جبرئیل امین نازل شد جناب ابراهیم (ع) سنگ ریزه بردار هفت تا بزن به شیطان و شیطان را از خودت دور کن. وقتی زد شیطان دور شد و واجب شد که همه حاجیها اینگونه عمل کنند که شیطان را از خودشان دور کنند و تسلیم خدا شوند. تسلیم خیلی مهم است. تسلیم حکم خدا شدن واقعا بعضی اوقات سخت و گران است برآدم . بعد از سنگ زدن باید بروند قربانی کنند برای چی قربانی کنی؟در واقع طمعها و هوسها، سرش را ببرید. باید بروی قربانی کنی این قربانی که اینجا از ما سوال می شود در مکه شرایطی دارد. شتر چند ساله باشد ، گاوش سه ساله باشد. گوسفندش دو ساله باشد. شاخش شکسته نباشد معیوب نباشد . پیر نباشد . کور نباشد. فلج نباشد. این قربانی واجب این شرطها دارد ولی قربانی که ما در ایران انجام می دهیم اولا واجب نیست بلکه مستحب است . در مستحبات نمی شود شرط واجب گذاشت بنابراین هیچ شرطی ندارد فقط گوسفندش چاق باشد. کار سوم باید خانمها تقصیر کنند. مقداری از موی سر یعنی زیبایش را در راه خدا باید بدهد. مردانی که سفر اولشان است باید سرشان را بتراشند. دیگر از لباس احرام در بیایند و خیلی از محرمات بر آنها حلال می شود و واجبات دیگری هم دارد . روز یازدهم و دوازدهم شبهای منا و اعمال دیگر که فرصت نمی شود که من خدمتتان عرض کنم.
جریان ذبح اسماعیل
این جمله را می خواهم عرض کنم که وقتی خلیل حق (ع) اسماعیلش به سن رشد رسید، جوان شد امتحانات سختی واقعا حضرت پشت سر گذاشته تا بشود امام، در عالم خواب چند مرتبه دیدند دستور رسید که اسماعیل را باید قربانی کنید. وقتی که جناب خلیل حق(ع) با اسماعیل مطرح می کند می گوید «افعل ما تؤمر» پدر به تو امر شده انجام بده « ستجدنی ان شاءالله من الصابرین» من را صبور می بینی. ریسمان را بردار، کارد را بردار آمدند منا، از مکه آمدند منا بین ستون اولی یعنی جمرۀ اول و دوم «تلّه للجبین» باید آماده شود که اسماعیل صورتش را بر خاک گذارد. جناب اسماعیل(ع) گفت: پدر بزرگوار من سه پیشنهاد دارم. پیشنهاد اول این است پیراهن من را برای مادرم ببر و اگر زاری و ناراحتی و درشتی کرد مبادا با مادر من تندی کنی چون داغ فرزند بر او خیلی سنگین است. اگر اظهار ناراحتی کرد تندی به او نکن چون حق دارد من را به سختی بزرگ کرده است. شما نبودی من را تنها بزرگ کرده است. خواسته دوم من این است که وقتی می خواهی سر من را ببری دست و پای من را محکم ببند که مبادا آن لحظه سر من را ذبح کنی برای امر خدا، دست و پا بزنم خون من بر دامن خلیل حق(ع) بنشیند و لباس شما آلوده شود و احترام خلیل حق (ع) بر من واجب است و خواسته سومی که من دارم پدر بزرگوار صورت من را به خاک بگذارید و چشم شما به چشم من نیفتد و آن لحظه که من را قربانی کنی مبادا دست و پایت بلرزد و نتوانی حکم خدا را انجام بدهی. خلیل حق(ع) پیرمرد صورت پسر جوانش را بر خاک گذاشت و آماده قربانی شد به امر الهی کارد محکم کشید و کارد نبرید چند مرتبه بر گلوی نازنین اسماعیل (ع) ولی باز نبرید سه چهار مرتبه، ناراحت شد و کارد را پرتاب کرد و در سنگ فرو رفت. از کارد ندا آمد «الخلیل یأمرنی والجلیل ینهانی» خلیل حق(ع) می گوید ببر اما خدا می فرماید نبر، یک قوچی خدا فرستاد و ذبیح اسماعیل شد. و امتحانی که می بایست جناب ابراهیم خلیل(ع) داده باشد تا به مرحله امامت برسد امتحانش را خوب پس داده جانها به قربانت یا سیدالشهدا(ع).
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»
اولین نکته توصیه به تقوا است. از ایامی که مایه خیر و برکت است آدم برای سعادت و خوشبختی اش استفاده می کند این ایام رحمت الهی است سعی کنید از این جور ایام رحمت واسعه بیشترین فیض را ما ببریم.


اهمیت عید غدیر
نکته دوم: عید غدیر در پیش داریم مهمترین عید ما، شیعیان و مسلمانان باید به این اهمیت بیشتری بدهیم . دیروز هم گفتیم مسیحی ها کریسمس را دارند کشورهای دیگر هم همینطور ولی عید اول ما شیعیان باید عید غدیر باشد. عیدی بدهیم . خانه تکانی ها در این روز، ازدواجها در عید غدیر برگزار گردد افتتاح پروژه ها باید در عید غدیر بگذاریم. خود پیغمبرخدا(ص) جشن گرفتند و تبریک گفتند.
امامت و ولایت اصل است اگر امامت نباشد نبوت هم نیست. اگر نبوتی نباشد توحیدی نیست. پیغمبر خدا(ص) تکلیف رهبری مسلمانان را تا قیام قیامت معرفی کرده است. ولی نگذاشتند حق بر محور علی (ع) باشد. در جمع 120 هزار نفر این خیلی مهم بوده برای اسلام اهمیت رهبری و ولایت بنابراین این را باید مهم گرفت برادران دستور خدا هست ما ان شاءالله روز عید غدیر در همین مسجد جشنی برگزار کنیم. دو، سه هزار نفر سر سفره مولا، یک سر سوزن بودجه دولتی هم نمی خواهیم مصرف کنیم مثل عاشورا مردمی است. پولی هم نداریم ولی به لطف الهی و عنایت خود امیرالمومنین(ع) شما هم کمک کنید در خدمتتان هستیم. غدیر را باید زنده کنیم ما که شیعه امیرالمومنین(ع) هستیم چقدر به غدیر اهمیت می دهیم؟ یعنی به اندازه ای که به نوروز اهمیت می دهیم به غدیر اهمیت می دهیم؟ یعنی خودمان واقعا قضاوت کنیم باید به غدیر بیشتر اهمیت بدهیم دار و ندار ما، هستی ما از غدیر است. عشقمان، علاقه مان ، محبتمان را به مولا ابراز کنیم. ان شاء الله شما هم کمک کنید جدیت داریم کسی یک نفر را غذا بدهد مثل اینکه فئام غذا داده است. هر فئامی 100 هزار، یک نفر را طعام بدهیم مثل اینکه 100 هزار پیغمبر(ص) را طعام دادیم.
ثواب افطاری دادن در عید غدیر
امیرالمومنین(ع) عجیب جمله ای دارد من ضامنم من ثواب کسی که افطاری بدهد کسی زن و مرد مسلمانی را غذا بدهد من از طرف خدای تبارک و تعالی بر ذمه می گیریم که او بی ایمان از دنیا نرود. فقیر نشود و اگر در شب و یا روز عید غدیر غذا بدهد و تا غدیر آینده از دنیا برود یک گناه بر او نباشد در صورتی که گناه کبیره انجام نداده باشد.
مناسبتهای هفته
نهم ماه ذیحجه پیغمبر خدا(ص) دستور دادند همه دربها را ببندند جزء درب امیرالمومنین(ع).
امروز نماز عید امام رضا (ع) ناتمام ماند. حضرت وقتی بر گشتند به خانه از خدا طلب مرگ کردند اینقدر بر حضرت سخت گذشت.
چهاردهم ذیحجه هم فدک را پیغمبر(ص) در سال هفتم به حضرت زهرا(س) بخشیدند.
آخرین نکته سخنرانی های مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) خوب گوش کنید. پیام آقا را حتما گوش کنید. بصیرت برای ما حرف اول را می زند . بصیرت می دانی چه نقشی دارد؟ اگر کوفیان بصیرت داشتند وقتی که معاویه با مشورت عمر و عاص قرآن را بالای نیزه کرده بودند می خواستند مسلمانان را گول بزنند. مسلمانان گول نمی خوردند، شیعیان علی (ع) گول نمی خوردند ولی به خاطر بی بصیرتی است. علی(ع) را بی بصیرتی خانه نشین کرد. و امروز هم برادران قرآن سر نیزه کردن شیوه های مختلفی دارد. امروز ما داریم می بینیم پسر شاه ملعون گفته بود از آمریکایها می خواهم از جنبش سبز حمایت کند. خوب این به اسم دین بر علیه دین، این خیلی مهم است حالا یک دفعه می بینیم یک کسی رأی داده خوب رأی داده یک دفعه یک کسی حرکت می کند بر علیه نظام، رو در روی نظام قرار می گیرد آن دیگر بحث رأی در کار نیست. خوب اینها بصیرت می خواهد امروز دشمن می خواهد شبیه سازی کند. چگونه انقلاب شد؟ می خواهد از انقلاب امام شبیه سازی کند آن وقت بر علیه راهی که امام بنیانگذاریش کرده اند. این بصیرت می خواهد ما شیعیان، پیروان امیرالمومنین(ع)نباید اشتباه مردم کوفه را ما هم دوباره تکرار کنیم. هرگز تکرار نمی کنیم ملت ایران خدا وعده داده که اینها ولایت مدارند، پیرو امام معصوم اند. ملت عرب را خدا سرزنش می کند دست از علی (ع) برداشتید ملتی می آید آنها دست از علی(ع) و اولاد علی (ع) بر ندارند. ولیّ فقیه هم جانشین امیرالمومنین(ع) است و اطاعتش واجب است.
والسلام علیکم و رحمة الله.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.