سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

برکات ازدواج

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه نمازجمعه 29/8/88 به امامت امام جمعه محترم حاج آقا ابراهیمی

سکوت هنگام ایراد خطبه ها
با توجه به اینکه خطبه های نمازجمعه به منزله دو رکعت نماز محسوب می شود و همه نمازگزاران خصوصاً فرزندان خوبم، نوجوانان، پسران، دختران و دانش آموزان تقاضا می کنم هنگام ایراد خطبه سکوت را مراعات کنند. نمازجمعه مثل یک سخنرانی معمولی نیست بلکه خطبه ها به منزله نماز است و همانطور که در نماز نمی توانیم صحبت کنیم ، نمی توانیم رو را از قبله برگردانیم هنگام ایراد خطبه ها هم مومنین مراعات کنند ، سکوت کنند و رو را از امام جمعه برنگردانند.

ازدواج
با توجه به اینکه در ایام خجسته پر خیر و برکت ازدواج امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرای مرضیه(س) به سر می بریم. این خطبه را در باب ازدواج مطالبی را خدمتتان عرض می کنم. در خطبه گذشته مطالبی را عرضه داشتم در باب اهمیت ازدواج و جریان ازدواج حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین(ع) در این خطبه چند عنوان مورد بحث قرار می گیرد. اصولاً موضوع این بحث ها، برادران و خواهران ازدواج آگاهانه ، آسان و به هنگام است. تشویق جوانان و جامعه به ازدواجی که هم آسان برگزار شود و هم به موقع برگزار شود و ازدواجی باشد بادوام و ثمربخش و مورد انس و الفت و مودّت در زندگی و هر دو مونس هم باشند واقعا.
نکته اول این است که عده ای از جوانان ما وقتی به آنها می گوییم چرا ازدواج نمی کنید جواب می دهند ما در خرج خودمان ماندیم . خرج خودمان را هم نمی توانیم اداره کنیم ، تحصیلات دانشگاهی داریم ، مشکلات زیادی داریم این فقری که ما داریم چگونه می شود ازدواج کنیم . این یکی از مطالبی که نوعاً جوانان ما ، عزیزان ما ، پسران و دختران می گویند و از زیر بار ازدواج شانه خالی می کنند . با توجه به این جوی که در بین جوانان ما ، تحصیل کرده های ما هست که دنبال می کنند تحصیلات عالیه ، حقوق بسیار خوب ، خانه ، ماشین خوب و همه چیز فراهم شد آن وقت تن به ازدواج می دهند. ما برویم سراغ روایات ، آیات قرآن ، آیا این دیدگاه ، این تفکر مورد قبول خدای متعال است؟ آیا این تفکر از ترس فقر ازدواج نکردن ؟آیا روایات ما این را تایید کردند؟ پیغمبر(ص) ما این کار را مورد قبول قرار دادند. یا اینکه نه؟ یک بابی جدا باز کردند .

ازدواج رزق و روزی را زیاد می کند
خدمت شما برادران ، خواهران مکرمه خودم عرض می کنم از روایات و از آیات قرآن ما اینگونه استفاده می کنیم. که ازدواج رزق و روزی را زیاد می کند .توسعه به زندگی می دهد . کسی که از ترس فقر ازدواج نکند کراهت شدید دارد. نباید به خدای متعال بدگمان شد و گمان خوش به اینکه پسران و دختران با توکل بر خدا ازدواج کنند و زندگی آنها رونق پیدا می کند. رزق و روزی آنها وسیع می شود. خوب این اصل مطلب، حالا برویم از روایات و از آیات مطالبی به عنوان مقدمه را خدمتتان عرض کنم .اولاً هیچ بنایی محبوبتر از بنای ازدواج نیست. پیغمبرخدا حضرت محمد(ص) می فرمایند: «ما بنی بناء فی الاسلام احب الی الله عزوجل من التزویج» هیچ بنایی نزد خدای متعال محبوبتر از ازدواج نیست. مردم خیلی بنیان خیر می گذارند. اما بهترین بنیان خیر پیش خدای متعال اینکه ما کمک کنیم ازدواج در جامعه صورت بگیرد. روایت دیگر از امام صادق (ع) که از رسول خدا (ص) نقل می کند «تزوّجوا و زوّجوا» ازدواج کنید و دختران را شوهر دهید. «ما من شی احب الی الله عزوجل من بیت یعمر فی الاسلام من نکاح» در اسلام هیچ خانه ای بهتر نیست که آباد شده به وسیله ازدواج، هر کس بخواهد کار خیر انجام بدهد بهترین کار خیر و بنیان خیر اینکه کاری کند که ازدواج آسان در جامعه صورت بگیرد. از آن طرف «ما من شی ابغض الی الله من بیت یخرب فی الاسلام بالفرقه » هیچ چیزی مبغوض تر پیش خدا و مورد بغض خدا قرار نمی گیرد مگر خانه ای که خراب بشود به واسطه جدایی، یعنی چه به واسطه جدایی؟ یعنی طلاق ، کسانی که کوشش کنند طلاق در جامعه زیاد شود، پدر و مادری باعث شوند فرزندانشان از هم جدا شوند، فرد یا افرادی وسوسه انگیز زندگی ها را تخریب کنند به طور قطع اینها مورد بغض خدا هستند. او دشمن خدا هست و خدا با آن شخص بیشتر دشمنی می کند که زندگی ها را از هم بپاشاند. روایت دیگر از پیغمبرخدا(ص)می فرمایند: ازدواج کنید رزق و روزیتان زیاد می شود. اولاً این وعده خداست . خدا فرموده است«وانکحوا الایامی» مجردین بروند ازدواج کنند. «ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله» اگر فقیرند خدا آنها را بی نیاز می کند این وعده الهی است، امدادالهی است. امداد غیبی شامل کسانی می شود که بروند ازدواج کنند «والله واسع علیم» خدا هم وسعت رزق و روزی می دهد. خدا خیلی گنج دارد و هم علیم و آگاه است. می داند چه کسی و با چه هدفی ازدواج می کند یا با چه هدفی ازدواج نمی کند خدا آگاهی دارد این از آیات قرآن است.
روایات پیغمبر (ص) مرحوم صدوق این روایت را نقل کرده در کتاب وسائل الشیعه، پیغمبر خدا(ص)می فرمایند: «اتخذوا الاهل» بروید یک اهل برای خودتان انتخاب کنید یعنی بروید ازدواج کنید یک مونسی برای خودتان انتخاب کنید. « فانه ارزق لکم» رزق و روزیتان بیشتر می شود. سرمایه تان بیشتر می شود. روزیتان در پیشگاه خدا بیشتر خواهد شد.
روایت بعدی از امام صادق (ع) است «عن ابی عبدالله» در روایات عن ابی عبدالله منظور امام حسین (ع) نیست بلکه منظور امام صادق (ع) است.«من ترک التزویج مخافة العیله فقد اساءبالله الظن» کسی که به خاطر ترس از العیله: یعنی فقر و نداری، می گوید من می ترسم که ازدواج کنم ، خرج خودم را نمی توانم اداره کنم حالا بروم یک نفر برای خودم انتخاب کنم این اگر همچین کاری را انجام بدهد. «فقد اساءبالله الظن» به خدا خیلی بدگمان است ، سوءظن به خدا دارد در حالیکه اگر حسن ظن به خدا داشته باشد خدا به همه رزق و روزی داده ، به پدر و مادرش داده به او هم می دهد او به خدا بد گمان است. امروز فقط به سراغ روایات برویم پای کلاس درس اهل بیت(ع) بنشینیم و استفاده کنیم چه حرفی بهتر از کلام پیغمبر (ص) چه حرفی بهتر از کلام اهل بیت (ع) . امام صادق (ع) از پدران خود از رسول خدا حضرت محمد (ص) نقل می فرمایند: «من ترک التزویج مخافة العیله» کسی که ازدواج را ترک بکند برای چی ترک می کنی؟ می گوید من ندارم ، فقیرم . می فرمایند: «فقد ساء ظنه بالله» این خیلی به خدا که اینقدر گنج و روزی دارد بد گمان است. در حالی که خدا می فرمایند: اگر فقیرند من آنها را بی نیاز می کنم. این معلوم می شود ایمان کامل به خدا ندارد.
روایت بعدی از پیغمبر خدا(ص) است . می فرمایند: «من سره» کسی که خوشحال به این است «ان یلقی الله طاهراً و مطهراً» کسی دوست دارد روز قیامت در پیشگاه خدا پاک و پاکیزه از گناه حاضر شود «فلیلقیه بزّوجه» باید برود ازدواج کند . کسی می خواهد خدا را در قیامت ملاقات کند در حالی که هیچ گناهی نداشته باشد برود ازدواج کند. مثل همان روایت که خدمتتان عرض کردم کسی ازدواج را ترک بکند او در واقع به خدای متعال بدگمان است . دنبال این حدیث حضرت ذکر می کنند عملاً هم همین کار را کردند. شخصی آمد «فشکی الیه الحاجه» یا بن رسول الله (ص) من فقیرم، جوانی هستم نیازمند. امام صادق(ع) فرمودند: برو ازدواج کن. بعد می فرمایید: «تزوج فوسع علیه» این فرد گوش به حرف امام صادق (ع) کرد و زندگیش وسعت پیدا کرد. و دیگر نیازش برطرف شد. روایت بعدی از امام صادق (ع) می فرمایند: یک مردی آمد پیش رسول خدا (ص) شکایت کرد «شاب من الانصار» یک جوانی از مردم مدینه آن زمان ، مردم مدینه را انصار می گفتند مردمی که از مکه یا جاهای دیگر آمده بودند می گفتند مهاجرین. یک جوان انصاری آمد پیش آقا «فشکی الیه الحاجه» آقا من نیازمندم ، فقیرم به من کمک بکنید حالا کمیته امداد یکی از کارهایی که بتواند انجام بدهد اینکه درب ازدواج را به روی جوانان ما بگشاید . «فشکی الیه الحاجه» شکایت کرد یا رسول الله(ص) من فقیرم به دادم برسید «فقال له» حضرت فرمودند: «تزوج» برو ازدواج کن . آن جوان خجالت کشید که من دوباره بروم پیش پیغمبر خدا(ص) که من نیازمندم «انی لاستحیی» من دیگر خجالت می کشم که بگویم به من کمک بکنید. در جمعی از انصار صحبت کرد که من رفتم خدمت پیغمبر خدا(ص) گفتم فقیر هستم . حضرت فرمودند: که برو ازدواج کن. گفت: من دیگر خجالت می کشم که بگویم فقیرم. همینطور که داشت صحبت می کرد. یک مرد انصاری به آن جوان گفت«ان لی بنتاً و سیمه» من یک دختر بالغ و رشیدی دارم. وقتی حرف پیغمبر (ص) را نقل کرد یک مردی گفت : ای جوان من یک دختر رشید دارم اگر می خواهی بیا با او ازدواج کن. بعد به حرف پیغمبر خدا (ص)عمل کرد این جوان ازدواج کرد. «فوسع الله علیه» خدا به زندگیش توسعه داد. وضع مالیش خوب شد. هم زن گرفت و هم فقرش برطرف شد. بعد آمد خدمت پیغمبرخدا(ص) که آقا من همچین کاری کردم شما فرمودید ازدواج کن ، ازدواج هم کردم و زندگیم خوب شد. «فاخبر» این خبر را آمد به آقا داد. بعد پیغمبر خدا(ص) فرمودند: «یا مشعر الشباب علیکم بالباب» ای جوانان بر شما باد ازدواج که رزق و روزی را زیاد می کند. حدیث دیگر یک مردی آمد پیش پیغمبر خدا(ص) سه بار گفت فقیر هستم هر بار که می آمد حضرت می فرمود: برو ازدواج کن . او هم گوش به حرف پیغمبر خدا(ص) نمی کرد. یک نفر آمده به امام صادق (ع) گفت : راست است این حرف یک جوانی آمده سه بار پیش پیغمبر (ص) حضرت فرمودند: برو ازدواج کن بار چهارم او گوش کرد و وضع مالیش خوب شد. امام صادق (ع) فرمودند: بله این حدیث درست است. بنابراین جوانی که امروز می گوید من فقیر هستم . ندار هستم توکل در زندگیش ندارد ما می آییم تحلیل کنیم فرمایشات پیغمبر خدا(ص)، آیات و روایات را خدمتتان عرض کردم .

تحلیل روشن این روایات
یک تحلیل روشنی دارد ازدواج رزق و روزی را زیاد می کند . تحلیل روشنش اولاً انسان معتقد باشد به امدادهای غیبی الهی ، بعضی ها این را تجربه کردند می گویند دست خدا را لمس کردیم در چند جا: یکی در ازدواج دست خدا را لمس کردیم و دوم در خرید منزل دست خدا را لمس کردیم.جوانان باید معتقد باشند به اینکه کمک رسان خداست. خدایی که این همه نعمتها دارد و به بنده هایش داده است او توان دارد. خدا نعمتها را به بنده های مجردش که به خاطر او ازدواج کنند به آنها عطا می فرماید.
امدادهای غیبی
چه کسی است بگوید من در زندگیم امدادهای غیبی را خوب متوجه نشدم همه ما امدادهای غیبی را در زندگیمان مشاهده کردیم. در جنگ جوانان عزیز ما، رزمندگان و بسیجیان بیشترین امدادهای غیبی را با تمام وجود لمس کردند و دیدند چگونه دشمن قدرتمند با آن همه سلاحهای مدرن ولی شکست خورد.
برکات ازدواج
نکته دوم ازدواج برکاتی دارد اولاً او را بیدار می کند و احساس مسئولیت در زندگیش ایجاد می کند. معذرت می خواهم مرغ وقتی که جوجه دار می شود چقدر مراقب و مواظب است. قبل از او اصلا هیچ مسئولیتی نداشت همین که چند جوجه اطرافش می چرخد چقدر حس مسئولیت پیدا می کند. بیداری، عاقبت اندیشی ، تشکیل کانون خانواده باعث می شود که اینقدر ولخرجی نکند.عاقبت اندیشی کند و اسراف در زندگی نکند، ممکن است جوانی کار هم می کند ولی پولهایش را خرج می کند ولخرج است، اما وقتی ازدواج می کند با همین پول کم کم خانه می خرد، ماشین می خرد. زندگیش را تامین می کند اصلا ولخرجی نمی کند شریک زندگی دارد. برکت در زندگی پیدا می شود. کنترل مخارج زندگی پیدا می کند. کم کم شروع می کند وسایل زندگی را تهیه کردن یک دفعه می بیند فقرشان به لطف خدا بر طرف شده است با توکل بر خدا و امداد غیبی الهی و هم با احساس مسئولیت و عدم اسراف، زندگی یک جوان شکل می گیرد و فقر و نداری هم از زندگیش برداشته می شود.

چه شرایطی برای پسر و چه شرایطی برای دختر باید در نظر گرفت؟
جامعه ما یک جور فکر می کند . روایات ما یک جور دیگر به ما دستور می دهند. جوانان فکر می کنند دختری زیبا باشد ، ثروت هنگفتی هم داشته باشد از آن طرف پدر و مادر دختر هم فکر می کنند که شغل و تحصیلات عالیه ، پست ، مقام و خانه دنبال اینها می گردند. از آن طرف در جامعه نگاه می کنیم آمار طلاق زیاد شده است . روایات در این زمینه چه می گویند؟ ما باید در کلاس درس پیغمبر خدا(ص) بنشینیم . کلاس درس ائمه بنشینیم فرمودند: شما خوبی های کلام ما را به مردم بگویید مردم خودشان می فهمند چه کسی را انتخاب کنند. محاسن کلام ما اهل بیت (ع) را برای مردم بیان کنید. اینقدر کلام اهل بیت (ع) زیبا است. آدم قلبش را باز می کند که این کلام از پیغمبر خدا(ص) ، از امیرالمومنین (ع)در قلبش جا بگیرد. ببینید شرایط را چگونه در روایات ما بیان کردند.


شرایط دختر
در کتاب نکاح مرحوم شهید اول در باب شرایط دختر می فرمایند: «والنکاح مستحب موّکد» اولاً ازدواج خیلی تاکید شده و خیلی ثواب دارد. «وفضله مشهور و محقّ» فضیلت ازدواج هم مشخص است «حتی انّ المتزوج یحرز نصف دینه» کسی که ازدواج می کند نصف دینش را حفظ می کند. بعضی از روایات «ثلثا دینه» ، دو سوم دینش با ازدواج حفظ می شود. خوب چه شرایطی برای دختر باید در نظر گرفت؟ این فقیه کار کشته در مسائل شرعی می فرمایند: باید شرایطی را برای دختر در نظر گرفت « ولیتخیب البکر» اولاً کسی که می خواهی با او ازدواج کنی دوشیزه باشد. «العفیفه» پاکدامن باشد . پاکدامنی او ثابت شده باشد. من در خطبه گذشته عرض کردم این ازدواجهای خیابانی و تلفنی اینها بعد از ازدواج علامت سوالی جلوی جوان گذاشته می شود آیا این دختر عفیفه هست یا نیست؟ اگر عفیفه هست در دورانی که ما نامحرم بودیم . حرام بود بین ما با ایشان چگونه تماس با ما برقرار می کرد؟ حالا از کجا معلوم با دیگران هم تماسی نداشته ؟ از کجا معلوم با پسرهای دیگر رابطه نداشته باشد . گفتم خدمتتان لاابالی ترین جوان را در نظر بگیری دوست دارد همسرش عفیفه باشد. هر نوع پستی هم این جوان داشته باشد ولی حاضر نیست با این دختر ازدواج کند. دنبال عفیفه می گردد.شرط دوم پاکدامن باشد. ارتباط تلفنی و غیر تلفنی اینها غیر از نابود کردن زندگی هیچ هنر دیگری ندارند.
«الولود» بتواند بچه بیاورد با کسی ازدواج کن که عقیم نباشد . ممکن است سوال کنید قبل از ازدواج معلوم نمی شود که دختر عقیم است یا نه؟ اولا از خانواده اش مشخص می شود تا حدودی . بعد از او با دختری که عادت نمی شود یا اینکه یایسه شده است اینها زاینده نیست نمی تواند بچه دار بشود.
«الکریمة الاصل» یکی از نکاتی که دست می گذارد این فقیه و از روایات استنباط کرده است اینکه خانواده خوش نام باشد . خانواده اصیل چرا ؟ در روایات امده است « وان العرق دساس» عرق یعنی ریشه به قول امروزیها ژن، ژن کار خودش را می کند همانطور شکل ظاهری پدر و مادر روی فرزندشان اثر دارد. خلق باطنی و اخلاق اثر دارد. حسود است یا نیست؟ دروغ گو هست یا نیست؟ خلق باطنی هم روی بچه اثر می گذارد. آن عرق، آن ریشه کار خودش را می کند. در بعضی از روایات از پیغمبر خدا(ص) فرمودند: «ایاکم و خضراء الدمن» از سبزی در طویله و آغل بپرهیزید. فرمودند: یا رسول الله (ص) منظورتان از سبزی که در آغل است چیست؟ فرمودند: «امراة حسنی فی منبت السوء» دختر خوشکل اما در خانواده بد بپرهیزید. از دختر زیبا در خانواده پست و بد، گناهکار و معصیت کار. علتش را خدمتتان عرض کردم تاثیرش روی نسل است چون آن ریشه کار خودش را می کند.«الکریمة الاصل» درود بر این فقیه اسلام شناس ، می فرمایند: با دختری ازدواج کن که خوشنام و اصیل باشد. و اکتفا به زیبایش ، به مالش نکن.

شرایط پسر
برای پسر چه شرایطی؟ به طور اختصار عرض می کنم . پسر هم در روایات ما به چند گروه از پسران دختر ندهید.
اولین آنها شرابخوار
دومین آنها بداخلاق
سومین آنها بی دین
بقیه مطالب دیگر را در روایت دیگر عرض می کنم. امام صادق (ع) می فرمایند: هر که دخترش را به مرد شراب خوار بدهد در واقع بین خودش، دختری را قطع کرده ، رحمش را قطع کرده است. این بچه اش را در واقع از خودش جدا کرده است. امام رضا (ع) می فرمایند: هر که دختر به جوان شراب خوار بدهد مثل اینکه او را به زنا داده است نعوذبالله. پیغمبرخدا(ص) می فرمایند: هر که شراب بخورد که من منع کردم او شایستگی ازدواج را ندارد. اما بداخلاق چی ؟ راوی می گوید: من نامه نوشتم به امام رضا (ع)جوانی از فامیل آمده دختر مرا خواستگاری کرده است اما «فی خلقه سوء» بداخلاق است. آیا دخترم را به او بدهم؟ امام فرمودند: «لاتزوج ان کان سیّة الخلق» اگر جوان بد اخلاق باشد دختر به او ندهید .
راجع به بی دینی، پیغمبرخدا(ص) فرمودند: هر که دختر عزیزش را به مرد بی دینی بدهد هزار بار هر روز لعنت می شود. چرا این روایات ما تاکید می کنند به این سه گروه زن ندهید: به شراب خوار ، بداخلاق، بی دین
اولاًیکی از علتهایش این است که اگر کسی به شراب خوار ، بی دین و بداخلاق دخترش را بدهد کم کم دخترش هم رنگ عوض می کند . دخترش هم مثل شوهرش می شود. او هم بداخلاق ، بی دین می شود.
نکته دوم چه بسا از این زن و شوهر فرزندانی به وجود بیایند که جامعه را به فساد بکشند. نسل به نسل آدمهای خلاف، هر خلافی که آنها داشته باشند پدر و مادر هم در جرمشان شریکند، آنها بد کنند او هم در گناه شریک است.

خطبه دوم

«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»

عزت در پرتو عمل به دستورات الهی
در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی ان شاءالله که دستورات خدا را اگر اطاعت کنیم عزیز می شویم. و هر کس گوش به حرف هوای نفس کند او ذلیل خواهد شد. ذلیلی مثل یوسف به دستور خدا گوش داد و عمل کرد عزیز مصر شد و عزیزی مثل زلیخا گوش به حرف هوای نفس کرد و دنبال هوای نفس رفت و ذلیل شد. دستورات الهی مصلحت دارد. انجامش اولا شامل حال خود بنده می شود و عزت می آورد. تخلف از دستورات خدا آدم آزاد، همه کاره را در واقع ذلیل خواهد کرد . تقوای الهی برای اینکه ما به ذلت گرفتار نشویم امیدواریم که خدای متعال از برکت نمازجمعه تقوای ارزشمند را نصیب ما بگردانند.
بطور اختصار مطالبی را که در خطبه دوم مورد نظر است خدمتتان عرض می کنم.

گرامی داشت هفته بسیج
اولین نکته گرامی می داریم می داریم هفته بسیج را 5 آذر ماه روز تشکیل بسیج بدست مبارک حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) است. حضرت امام (ره) در این زمینه می فرمایند: که مملکت اسلامی باید همه اش نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد . باید اینطور باشد که یک مملکتی که 20 میلیون جوان دارد 20 میلیون تفنگدار داشته باشد. 20 میلیون ارتشی داشته باشد. یک چنین مملکتی آسیب پذیر نیست علتش را هم ذکر می کنند. بالاخره ما در دنیا دشمن داریم . استکبار جهانی ، اسرائیل، دولتهای غربی دشمن اسلام ناب هستند . هیچ سازشی بین اسلام و کفر ، بین حق و باطل از روز اول تا امروز نبوده و نیست و نخواهد بود. برای اینکه کشور ما حفظ شود از هجوم بیگانگان به یک نیروی بازدارنده قوی در هر استانی و در کل کشور و در هر شهرستانی که جلوی تهاجمات دشمن را بگیرد، امام (ره) طراحی کردند. خدا رحمت کند امام (ره) را ، خدا به این بزرگ مرد بهترین خیر و برکت از همه نمازجمعه و این نمازجمعه عنایت کند . این مرد خیلی بزرگ است هنوز خیلی زمان باید بگذرد تا ما افکار و اندیشه های حضرت امام (ره) را درک کنیم.

یکی از کارهای حضرت امام (رحمةالله علیه) تشکیل بسیج
یکی از کارهای بزرگ حضرت امام (ره) تشکیل بسیج است . که خدمات ارزشمندی را بسیج از روزی که تشکیل شده تا به امروز انجام داده است.اگر بسیج و بسیجیان و تفکر بسیجی در کشور حاکم نشده بود به کمک سپاه و به کمک نیروهای مسلح نمی آمد جهان خواران صد بار مملکت ما را خورده بودند. علتی که دشمن پیروزی نداشته به خاطر تفکر بسیجی است. بسیج همه جا هست این جور نیست که بسیج یک نیروی مسلحی در کنار نیروهای مسلح باشد متن همه مردم است. ارتشی ، سپاهی ، در کارخانه ، معلم و دانش آموز همه جا تفکر بسیجی اگر حاکم شد. در واقع امام (ره) فرمودند: نهاد بسیج مستضعفین برای مقابله توطئه های استکبار جهانی ایجاد شده است. می فرمایند: اگر در کشور ندای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شود چشم طمع دشمنان و جهان خواران از آن دور خواهد گردید. والا هر لحظه باید منتظر حادثه بود. وزیر خارجه جمهوری اسلامی یک ملاقاتی با صدام داشتند نقل کردند که صدام گفته ایرانیها با پیشانی بند سبز خود با فریاد تکبیر تا هر کجا خواستند پیش می آمدند و هر تصمیمی را به مرحله اجرا در می آوردند و از چیزی جز خدا نمی ترسیدند. در باب بسیج اگر بخواهیم حرف بزنیم حرف واقعا بسیار است. خالص ترین و شرافتمندانه ترین ارگان است. مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) در مورد بسیج فرمودند: خار چشم دشمنان داخلی و خارجی ، دل با ایمان ، مغز متفکر ، نیروی کارآمد برای همه میدانها ، سازش ناپذیری با دشمن ، نماد حضور و آگاهی ملت، نمونه اخلاق و رعایت مقررات، مظهر ارزشهای جوانی و..... که مطالب بلندی من یادداشت کرده بودم که فرصت نیست خدمتتان عرض کنم. ان شاءالله در جلساتی که با بسیج خواهیم داشت تبیین می شود فرمایشات مقام معظم رهبری (دام ظله)،به همه شما بسیجیان هفته بسیج را تبریک عرض می کنم.

عدم اسراف و اصلاح الگوی مصرف
نکته بعدی که اسلام ، قرآن و روایات و رهبر عزیز و بزرگوار بر آن تکیه دارند. عدم اسراف و سال را، سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری کردند. یک تعبیری دارند : بودجه ای ملت و بیت المال را نمی شود در هر راهی رسید صرف کرد می فرمایند: در نیازهایی که اولویت دار هست بودجه کشور و بیت المال مصرف شود. وگله می کنند مقام معظم رهبری(دام ظله) و می فرمایند: بسیاری از منابع کشور صرف اسراف و زیاده رویی در مصرف است. بعد می فرمایند: ما باید مصرف را مدیریت کنیم. عاقلانه باید مصرف بیت المال را مدیریت کنیم.

اسراف در عروسی ها و عزاها
مطلب بعدی که خدمتتان عرض کنم در همین عروسی ها چقدر اسراف می شود باید پرهیز شود یک نکته مهمتری می خواهم عرض کنم در مرگها و فوتها چه اسراف زیادی صورت می گیرد ؟ چه اموالی خرج می شود؟ در فوت عزیزان در واقع عزیزی فوت می کند اطرافیان او صد بار می میرند که چگونه این مخارج را بتوانند اداره کنند. اولا بارها در روایات گفته شده است باز هم گفته خواهد شد. در عروسی ، خانه خریدن ، از حج آمدن ، بچه دار شدن ولیمه دادن مستحب است. اما کسی از دنیا می رود گفتند فامیل برایش غذا ببرند. قدیم همین کار می کردند . در گذشته خیلی دور یک کسی فوت می کرد بزرگ فامیل سفره انداز بود.او می رفت در خانه سفره اندازی می کرد و بالاخره خرج می داد. امروز عوض شده است همه چیز، یک کسی که فوت می کند از تمام شهرها و خود مردم با این خرجهای سنگین باید از کجا بیاورند . حالا اگر میت وضع مالیش خوب باشد هیچی، اگر نباشد بدبختی است ماهها و سالها باید قرض را بپردازند. این واقعا کراهت دارد. ما این را باید جمعش کنیم چیزی که خدا نخواسته و سفارش به او نشده ، اگر سفارش شده بود، از حج آمدید گفتند باید ولیمه بدهید ، در ازدواج ثواب دارد ، تشویق بشوند این همه هزینه هایی که می شود و اسرافی که صورت می گیرد کراهت هم دنبال سرش است.

اختصاص بخشی از اموال به ازدواج پسران و دختران نیازمند
خوب ما باید چکار کنیم؟ باید هدایت کنیم. چگونه هدایت کنیم؟ بنایی که خدا دوست دارد ازدواج است. بخشی از اموال را وصیت کند آن میت این اموال من صرف ازدواج بچه های فامیل شود.چندین میلیون هزینه می شود. بخشی از این هزینه ها را صرف ازدواج بچه های فامیل شود. این حالا بهتر است یا آنجا خرجش کنند و بریزند دور ، واقعا کدام پیش خدا ارزشمندتر است. مدرسه بسازیم، بیمارستان بسازیم. امروز بیمارستانها چقدر وسایل مورد نیازشان هست. خوب از همین راه می شود تامین کرد.

نیاز شهر به تکمیل مصلی
مهمتر از همه، برادران و خواهران مصلی شهر است. این مصلی را چطور آباد کنیم؟ با کدام پول باید آباد کنیم؟ اگر کسی از دنیا می رود وصیت کند نمی خواهم برای من خرج کنید هزینه آن را صرف ساخت مصلی کنید. والله تا قیام قیامت هر کس نماز بخواند او در ثوابش شریک است. این کار بهتر است یا بروید 10 تا 15 میلیون انواع و اقسام غذاها را بخرید و بعدش کراهت هم داشته باشد. حالا یک فاتحه ای می خوانند و مردمی که غذا نمی خورند هم می خوانند این تاثیرش زیادتر است در جامعه؟ یا اینکه ما برویم اینگونه خرجهایی داشته باشیم.
مطلب بعدی ارتحال ملکوتی مرجع تقلید حضرت آیت الله العظمی آقا جوادتبریزی را داریم خدا رحمت کند این مرجع تقلید را و از این نمازجمعه ما ان شاءالله خداوند بالاترین درجه را به مراجع و این مرجع عنایت بفرماید.

جمعه خونین
ششم ذی حجه سه شنبه جمعه خونین است در مراسم برائت تعداد زیادی از حجاج ما آمریکایی ها دستور دادند و آل سعود هم اجرا کردند کنار پل زائران خانه خدا را به شهادت رساندند و امروز هم بعضی از فقهای نادان وهابی فتوا دادند مراسم برائت از مشرکین در اسلام نیست. در حالیکه برائت از مشرکین جز اسلام است. برائت از مشرکین یعنی چه؟ یعنی ظلم نباید باشد. یعنی جنایت نباشد. مشرکین، شما نباید ظلم کنید به مسلمانان. این همه جنایت آمریکایی ها و صهیونیستها، از خنجرهایشان خون مسلمانان می چکد. اخیراً شما ببینید یک بحران جدیدی ایجاد کردند در منطقه و در یمن، شیعیان یمن را آمریکایی ها ، عربستانیها به خاک و خون کشیدند. بحران را توسعه می دهند. هر کجا نگاه کنید اشغالگری هست ، ظلم هست. آن وقت مسلمانان نیایند در حج خانه خدا و بگویند که آمریکا، تو حق نداری ظلم کنی و مراسم برائت از مشرکین معنایش هم این است یعنی شما نباید ظلم و جنایت کنید . مسلمانان عالم به گوش باشید ، بیدارباشید. این جایش در مراسم حج است.

شهادت امام محمد باقر (ع) را داریم و دیگر بحث هسته ای هست علیرغم این که روسها با آمریکایی ها همدست شدند ولی این را می خواهم عرض کنم اصلا با انقلاب اسلامی همه دولتها مخالف بودند. همه مستکبرین مخالف بودند ولی انقلاب اسلامی به وجود امد و امروز به برکت دعای امام زمان (عج) ملت ایران زنده است. اگر تمام مستکبرین دست به دست هم بدهند . اگر دولت جدید امریکا و روسیه اگر تمام مستکبرین عالم را با هم متحد کنند بر علیه ملت ایران ، ملت ایران مومن است و به خدا تکیه دارد و در مقابل تمام مستکبرین خواهد ایستاد.
والسلام علیکم و رحمة الله.




 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.