سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

اخلاق والا(خوش اخلاقی نسبت به خانواده)

خطبه های نمازجمعه به امامت حجت الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم 92.12.2

http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم
سیره پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و ائمه معصومین(علیهم السلام) نسب به خانواده

در خطبه های گذشته درباره اخلاق والا و مکارم اخلاق از زبان ائمه خصوصا رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) مطالبی عرض کردم در این جلسه هم به خواست خدا چند کلامی و گوشه ای از اخلاق والای پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و اهل بیت(علیهم السلام) را خدمتتان عرض می کنم. در بعضی از روایات پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند خوش اخلاق باشید و من نسبت به خانواده خود از همه شما ها خوش اخلاقتر هستم. وقتی به سیره رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)، امیرالمومنین علی(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها)، امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) و همینطور ائمه معصومین(علیهم السلام) نگاه می کنیم می بینیم نسبت به خانواده و فررزندان خود بسیار مهربان بودند. با توجه به اینکه امیرالمومنین علی(علیه السلام) مرد جنگ و شمشیر بودند و عمده زندگی امیرالمومنین علی(علیه السلام) در رکاب پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) و سختیها و گرفتاریها بود وقتی به منزل می آمد فرصتی پیدا می کردند و به حضرت زهرا(سلام الله علیها) کمک می کردند. پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) همینگونه بودند و دوست داشتند که مومنین و متدیین نسبت به خانواده خود با مهربانی رفتار کنند و کمک حال آنها باشند.
مشارکت و مهربانی و ملایمت در زندگی امام علی(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها)
بنده یک روایتی درباب کمک امیرالمومنین علی(علیه السلام) نسبت به حضرت زهرا(سلام الله علیها) عرض می کنم. روایتی از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است « كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ يَحْتَطِبُ وَ يَسْتَقِي وَ يَكْنُسُ وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ سَلَامُ اللَّهِ عَلَيْهَا تَطْحَنُ وَ تَعْجِنُ وَ تَخْبِزُ »(کافی،ج5،ص86) كَانَ (ماضی استمرار) وقتی اول کلام می آید استمرار است یعنی شیوه زندگی امیرالمومنین علی(علیه السلام) نسبت به حضرت زهرا(سلام الله علیها) اینگونه بود. امیرالمومنین علی(علیه السلام) برای خانه خودش از بیابان هیزم جمع می کردند. الحمدالله امروزه گازرسانی به خانه ها شده است و این مشکل از جامعه برداشته شده است امیرالمومنین علی(علیه السلام) هیزم خانه را تهیه می کردند «وَ يَسْتَقِي» یکی دیگر از کارها این بود که امیرالمومنین علی(علیه السلام) آب به خانه می آوردند. امروز الحمدالله آبرسانی به همه منازل شده است که ما این نعمت بزرگ را هدر می دهیم و قدرشناسی نمی کنیم و در زندگی اسراف می کنیم. امیرالمومنین علی(علیه السلام) برای پخت و پز و شستن لباس و ظروف آب می آوردند. این یکی از کارهایی بود که امیرالمومنین علی(علیه السلام) انجام می دادند.«وَ يَكْنُسُ» و همینطور جاروب و نظافت می کردند. ما که خود را پیرو امیرالمومنین علی(علیه السلام) می دانیم و مولای ما است و به ایشان اقتدا می کنیم این شیوه امیرالمومنین علی(علیه السلام) است و حضرت زهرا(سلام الله علیها) چکار می کردند «وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ سَلَامُ اللَّهِ عَلَيْهَا تَطْحَنُ وَ تَعْجِنُ وَ تَخْبِزُ» حضرت زهرا(سلام الله علیها) گندمها را آرد می نمودند و خمیر می کردند و نان می پختند. در روایت داریم اینقدر حضرت زهرا(سلام الله علیها) گندم آسیاب کرده بودند که دستان مبارکشان پر از زخم شده بود. در تفسیر حضرت جوادی آملی ایشان فرمودند خانواده پنج نفری چقدر خرج دارد که حضرت زهرا(سلام الله علیها) دستانشان آبله بزند. ایشان فرمودند اسلام نوپا بود فقرا زیاد بودند فقرا به اسلام ایمان می آوردند. و فقرا تنها جایی که می توانستند بروند و کمک بگیرند درب خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) بود. اینکه حضرت زهرا(سلام الله علیها) دستانش به خاطر آسیاب دستی آبله زده بود و زخم شده بود به خاطر اینکه مردم مشکل گشای خودشان را درب خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) می دیدند. الان همینجور است اگر با دل و جان به درب خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) بروید جواب می دهند. هر دو بزرگوار مشارکت در زندگی داشتند. منظور این است که شیوه ملایمت و برخورد در زندگی پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) و زندگی امیرالمومنین علی(علیه السلام) که مولای من و شماست بوده و حضرت زهرا(سلام الله علیها)بوده است خوب این خوش اخلاقی چه برکاتی دارد؟ شما نگاه کنید آنهایی که در خانه هایشان بداخلاق هستند خودشان گرفتار شدند. بداخلاقی و تندگویی در زندگی همه را دلسرد می کند و زندگی را به خطر می اندازد و نمی توانند همدیگر را تحمل کنند و زندگی بر ایشان سخت می شود و بعد کم کم باعث جدایی می شود و بچه های طلاق در جامعه به وجود می آیند. اما از آن طرف اگر خوش اخلاقی و خوش برخوردی، محبت و دوستی و صمیمت در زندگی جا بگیرد اولا روحیه زن و مرد یک روحیه سالم و شاداب می شود، آرامش در زندگیشان به وجود می آید، امروزه بدترین بیماریها اضطراب، نگرانی، دلشوره و اعصاب که روی سیستم بدن اثر می گذارد اگر آرامش در زندگی باشد زندگی گوارا می شود.
در این روایتی که می خواهم عرض کنم. یکی از برکات خوش اخلاقی در خانواده این است که طول عمر را زیاد می کند. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند «مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأهلِ بَيتِهِ مُدَّ لَهُ في عُمرِهِ»(الکافي، ج 2، ص 105) کسی که به خانواده اش خوبی کند اخلاق و رفتار و محبتش خوب باشد خدا عمرش را طولانی می کند.یکی از برکات خوش اخلاقی در خانواده و کمک در خانواده طول عمر است.کدام یکی از من و شما می خواهد عمر کوتاه داشته باشد همه می خواهند عمر طولانی داشته باشند سلامت جسم و روح داشته باشند.
اعتدال بین فرزندان یک امر تربیتی
یک سری از مسائل را اهل بیت(علیهم السلام) می فرمایند که باید در خانه انجام دهید. و جزء امور تربیتی هستند اولین جای تربیت فرزندان خانواده است فرزندان در خانه و خانواده به پدر و مادر نگاه می کنند. در روایات آمده است بین فرزندان نباید تفاوت قائل شد عدالت بین فرزندان را باید مراعات کنید. رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند«اعْدِلُوا بَيْنَ أَوْلَادِكُمْ» بین فرزندانتان با عدالت رفتار کنید«كَمَا تُحِبُّونَ أَنْ يَعْدِلُوا بَيْنَكُمْ فِي الْبِرِّ وَ اللُّطْفِ »(بحارالانوار،ج101،ص92) بعد میزان را ذکر می کنند. در تمام روابط اجتماعی میزان بسیار مهم است مثلا می گویند گرانفروشی نکنید چرا گرانفروشی می کنید؟ می گویند دوست داریم حضرت می فرمایند عدالت داشته باشید شما دوست دارید به شما ظلم شود هر کسی خودش را میزان درکارهایش قرار دهد می گویند هر چه برای خودت نمی پسندی برای دیگران هم نپسند. این یک راهکار خوب در همه مسائل است همانگونه که دوست دارید با شما رفتار شود با مردم رفتار کنید. در اداره همانگونه که دوست می داریم رئیس اداره یا کارمندان یک اداره با ما رفتار کنند ما با ارباب رجوع رفتار کنیم خودمان را میزان قرار دهیم.پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند «اعْدِلُوا بَيْنَ أَوْلَادِكُمْ» با فرزندان خودتان با عدالت رفتار کنید همانطور که دوست می دارید با شما با عدالت رفتار کنند با فرزندان خودتان با عدالت برخوردکنید. اگر من دوست می دارم پدر من به من ظلم نکند مرا محروم نکند اگر می خواهم او فرزند من را تحویل بگیرد مرا تحویل بگیرد اگر می خواهم او عروس من را تحویل بگیرد همسر مرا تحویل بگیرد نوه هایم را تحویل بگیرد بچه های مرا تحویل بگیرد خود من باید اینگونه باشم. این یک معیار و یکی از نکات تربیتی بسیار مهم است اگر در اول زندگی در دوران بچگی یا بزرگسالی فرزندی از ناحیه پدر و مادر مورد ظلم واقع شود این فرزند از نظر روحی و روانی همیشه اوضاعش آشفته می شود و مشکلاتش زیاد می شود.
وعده دروغ به فرزندان باعث آثار منفی روحی و روانی
یکی از نکات تربیتی که باز اهل بیت(علیهم السلام) به ما یاد می دهند می فرمایند به بچه هایمان وعده دروغ ندهیم اگر وعده ای به بچه مان می دهیم مخصوصا در دوران کودکی به وعده و پیمان خودمان عمل کنیم چون آثار روحی و روانی فراوانی بر نسل می گذارد و بچه خوب تربیت می شود.
امیرالمومنین علی(علیه السلام) می فرمایند «لَا يَصْلُحُ مِنَ الْكَذِبِ جِدٌّ وَ لَا هَزْلٌ» می فرمایند دروغ هیچ وقت خوب نیست «وَ لَا أَنْ يَعِدَ أَحَدُكُمْ صَبِيَّهُ ثُمَّ لَا يَفِيَ لَهُ»(وسائل‏الشيعة،ج12،ص250) مبادایکی از شما شیعیان و دوستداران من به فرزندش وعده ای بدهد و به آن عمل نکند. به بچه ها اگر وعده ای می دهید حتما عمل کنید.
خصلتهایی که باید به فرزندانمان بیاموزیم
بالاخره ما بچه هایمان را چگونه تربیت کنیم؟ پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند فرزندانتان را به سه خصلت تربیت کنید « ادّبوا اولادكم على ثلث خصال حبّ نبيّكم (صلی الله علیه وآله وسلم)» فرزندانتان را طوری تربیت کنید که دوستدار پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) باشند و « و حبّ اهل بيته (علیهم السلام)» دوستدار اهل بیت(علیهم السلام) پیغمبر باشند «و تلاوة القرآن»(مقدمه قاموس قرآن، ص2) و با قرآن آشنایی داشته باشند. این رمز موفقیت یک انسان است رمز موفقیت این است که ما پیرو پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم ) باشیم و آشنایی با قرآن و تلاوت قرآن داشته باشیم.
چگونه فرزندمان را محب اهل بیت(علیهم السلام) تربیت کنیم
چگونه فرزندانمان را محب اهل بیت(علیهم السلام) تربیت کنیم؟ مثلا ولادت پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) می شود یک هدیه برای فرزندانمان بخریم و بگوییم فرزند عزیزم این هدیه به مناسبت میلاد پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) است این هدیه به مناسبت ولادت امام حسین(علیه السلام) است.شیرینی بخریم و آنها را تفریح ببریم تا آنها لذت ببرند از اینکه امروز ولادت پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و ائمه اطهار(علیهم السلام) است. یا در مصیبت و عزایشان شرکت کنیم و فرزندانمان را همراه خودمان ببریم اسامی اهل بیت (علیهم السلام) را روی فرزندانمان اسامی زیبا مثل محمد، علی و فاطمه بگذاریم اینها می تواند تاثیرگذار باشد. الحمدالهی درالقرآنهای زیادی در شهرستان است اساتید برجسته انصافا هم از نظر تجوید و قرائت و صوت و آموزش روخوانی و روانخوانی در شهرستان داریم. خوب ما می توانیم از همین موقعیتها استفاده کنیم اصلا شهرمان را شهر قرآنی قرار دهیم. دارالقرآنهایی که بسیار خوب آموزش می دهند مثلا دارالقرآنها بچه های را آموزش می دهند بعضی جاها در مدارس می گویند بچه ها بد می خوانند اتفاقا بچه ها درست می خوانند چون عربی صحیح را آموزش دیده اند. الحمدالله دارالقرآنهای متعددی در شهرستان است بچه ها را بفرستیم از این فضای معنوی لذت ببرند. اگر در دوران بچگی با محبت پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و اهل بیت(علیهم السلام) با انس با قرآن فرزند ما بزرگ شد این محبت و انس با گوشت و پوست و خونش منزوج می شود این بچه روح و روانش خدایی و الهی می شود و منشا خیر است. کارمند و مهندس، کارگر و کشاورز، پزشک و روحانی شود منشا خیر است هر کجا باشد این بچه منشا خیر است می گویند خدا پدر و مادرش را بیامرزد یا خداوند سلامتی بدهد به پدر و مادری که اینگونه بچه خوبی را تربیت کرده اند . البته گوینده بیشتر از شنونده به این مطالب نیاز دارد.
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»
عمل به دستورات الهی مایه آرامش روح و سلامتی جسم

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را به تقوای الهی دعوت می کنم. بیایید به تمام دستورات الهی عمل کنیم. اگر سعادت و خوشبختی، آرامش روح و روان، سلامت جسم، طول عمر و اگر بقا زندگی خوب را طالب هستیم دوای آن انجام دستورات الهی است. اگر چیز بهتری بود اگر راه و روش بهتری بود خدای تبارک و تعالی از بندگانش دریغ نمی کرد آنچه خدا دستور داده انجام بده چون به نفع انسان است و آنچه گفته انجام نده نباید انجام داد چون به ضرر انسان است. بیاید تصمیم بگیریم که مطیع دستورات خدا باشیم که آرامش روح و روان، سلامتی، طول عمر، خوشبختی و سعادت واقعی در گرو انجام دستورات الهی است و با مخالفت کردن با این دستورات انسان سقوط می کند و گناه انسان را از همه چیز ساقط می کند. به خدای متعال توکل و امید داشته باشیم چون خدا بندگانش را دوست دارد و مهربان است. مهربانترین مهربانان خدای تبارک و تعالی است. امید به رحمت واسعه خدا داشته باشیم. بدترین گناه در زندگی ناامیدی است. اگر غرق در گناه شده باشیم راهی برای سعادت و خوشبختی انسان خدا باز می کند. اگر گناه و خطایی انجام داده ایم توبه کنیم و رابطه خود را با خدا صاف کنیم. که خدا دستگیری و هدایت می کند. آرامش روح و روان به انسان عنایت می کند. بگوئیم خدایا من نه اول شخصی هستیم که گناه کردیم و نه آخرین اینقدر بندگان بودند که گناه کردند و آنها را بخشیدی، بگوئیم خدایا تو را قسم می دهیم به اسماء الحسنی که حضرت آدم(علیه السلام) خواند و او را بخشیدی، تو را قسم می دهیم به آن اسمی که حضرت نوح(علیه السلام) تو را خواند و اجابت کردی و او را نجات دادی، خدایا تو را قسم می دهیم به آن اسمی که ابراهیم خلیل(علیه السلام) وقتی در منجنیق و آن آتش سوزان قرار گرفت و تو را خواند و تو او را نجات دادی، خدایا تو را به آن اسمی قسم می دهیم که حضرت یعقوب(علیه السلام) تو را خواند و یوسف(علیه السلام) را به او برگرداندی، خدایا تو را قسم می دهیم به آن اسمی که حضرت یوسف(علیه السلام) تو را خواند و از قهر چاه او را نجات دادی، خدایا به آن اسمی که پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) ما تو راخواند و به اسمی که مولایمان امیرالمومنین علی(علیه السلام) تو را خواند و اسمی که حضرت زهرا(سلام الله علیها) تو را خواند و به اسماءالحسنی قسمت می دهیم مارا ببخش ...
دوران سیاه حاکمیت رضاخان در ایران
در خطبه دوم به طور اختصار بعضی از مناسبتها را عرض می کنم اولین مناسبت سه شنبه با کودتای انگلیسی رضاخان مصادف است. استعمارگران بعضی مواقع مستقیم می آمدند مثلا در هند انگلیسیها مستقیم آمدند و کشور هندوستان را زیر سلطه خودشان گرفتند. ولی در ایران مستقیم نمی توانستند دخالت کنند و دنبال نفت و منابع ایران بودند. از آن طرف می خواستند کشور ما را نابود کنند تا بتوانند برمنابع نفتی ما تسلط داشته باشند. تا بازاری مستقیم برای کالاهای آنها باشد. نمی توانستند مستقیم حمله کنند چون علما و مردم ایران زیربار نمی رفتند دنبال یک عاملی می گشتندکه او را سرکار بیاورند تا به کمک او تمام نقشه های شیطانی خود را در ایران پیاده کنند در نتیجه رضاخان میرپنج را رشد دادند او کودتا کرد و احمدشاه مجبور شد او را به عنوان سپهسالار بپذیرد و از آن طرف انگلیسیها طباطبایی نامی را پیدا کردند و به عنوان وزیر وزرا قرار دادند. بعد احمدشاه را از ایران بیرون کردند رضاخان به عنوان شاه معرفی شد. و ضربه های سنگینی از طریق این مرد خائن به کشور ما وارد شد. روز به روز فقر و بدبختی بیشتر می شد. در بخشهایی از کشورمان که با ترکیه و عراق و افغانستان اختلاف داشتیم اینها را بخشید (کوههای آرارات) می گفت ما می خواهیم با هم خوب باشیم سرزمین برای چی می خواهیم. نفت را راحت در اختیار انگلیسیها قرار داد. هر روستا ما انبار غله بود با دست او بزرگترین ضربه به کشاورزی ما وارد آمد. اگر بخواهیم جنایات او را بگوییم زیاد است. همین بحث دین زدایی و کشف حجاب خودش مثنوی هفتادساله می شود. وقتی انگلیسیها دیدن که این مرد به آلمانها تمایل پیدا کرده است و به درد آنها نمی خورد از پادشاهی خلعش کردند و شبانه از طریق بندرعباس به جزیزه ای در آفریقای بردند و در آنجا دق مرگ و به درک واصل شد. بعدش هم پسرش محمدرضا شاه را بر سر کار آوردند و این همه جنایت کردند. دشمنان ما نسبت به اسلام و کشورهای اسلامی اینگونه بودند و هنوز هم هستند. امروز هم آمریکاییها بدتر از انگلیسیها و آنها از همه بدتر هستند آنها با موجودیت اسلام مخالف هستند. و این عبرت تاریخ است. دشمن شناسی و بیداری و همینها باعث شد که انقلاب اسلامی به وجود آمد و مردم در سی و پنج سالگی انقلاب چه حضور و چه جشنی واقعا گرفتند. چه حضور جوانمردانه ای داشتند اصلا هیچ انقلابی در دنیا پیدا نمی کنید بعد از سی و پنج سال مردم با تمام وجود روز به روز و سال به سال بیشتر به صحنه بیایند.
درسهای بزرگی راهپیمایی 22 بهمن ماه
این راهپیمایی خیلی درسهای بزرگی داشت. اینکه حضرت امام(رحمة الله علیه) می فرمایند ملت ایران بهتر از ملت حجاز است هم مردم رهبر و امام خوب شناختند و هم رهبر و امام مردم را خوب شناختند و به همه ایمان داشتند. ما دیگر نمی توانیم تکرار اشتباهات مردم کوفه را نسبت به تاریخ داشته باشیم.حضوری با بصیرت و آگاهی بود موقعی دشمن عربده می کشد هی روز به روز در بحث هسته ای و غیر هسته ای و مسائل دیگر کشور را می خواهد تضعیف کند. با بصیرت و آگاهی آنهایی که می توانستند آمدند هم وحدت و برادری نشان دادند و هم با حضور خودتان گرمی می بخشید شهرستان بافت هم الحمدالله مردم حضور گرمی در راهپیمایی داشتند هیچ کجای دنیا نمی شود چنین وفاداری را ما پیدا کنیم.
لزوم شکرگذاري از خداي متعال به خاطر حضور ملت
مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) تشکر عمیق خودشان را از مردم اعلام کردند. خدا این مرد بزرگ را حفظ کند یک تعبیر جالبی آیت الله حسن زاده این مرد بزرگ دارند که می فرمایند خامنه ای کبیر، مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) می فرمایند تشکر از ملت بزرگ ایران به خاطر شکوهی که در 22 بهمن از خودشان و عظمتی که از اقتدارشان نشان دادند هم نشان بصیرت و هم نشان مقاومت و هم وحدت و موقعیت شناسی و هم دفاع از جمهوری اسلامی و هم نشان از بیعت ناگسستنی با امام(رحمة الله علیه) و مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) است زبان از توصیف و تقدیر و تشکر عاجز است. خیلی جمله بلندی است می گویند واقعا من نمی توانم، زبان قادر نیست از این کار هم تشکر و هم توصیف کند. در درجه‌ى اوّل بايد اول خدا را شکر کنیم که خداوند چنین ملتی را بیدار و بصیر قرار داده است، و در درجه‌ى بعد، از آحاد گسترده‌ى ملّت ايران در سرتاسر كشور به‌خاطر اين كه روز بيست‌ودوّم بهمن را اين‌جور زنده، برجسته و شكوفنده به دنيا نشان دادند، صميمانه سپاسگزارى كنيم. این تشکر مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) از ملت ایران است.
اميد به آينده تابناک انقلاب اسلامي ايران
در سخنرانی ایشان یک نکته ای راجع به آینده جمهوری اسلامی فرمودند. امروز افرادی هستند که حرفهای ناامید کننده ای می زنند ولی آینده این انقلاب صددرصد امیدوار کننده است. در روایات آمده است «وَ لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ»(بحارالانوار،ج 52،ص243، باب25) صاحب این پرچم، پرچم را به کسی نمی دهد جزء صاحب این پرچم، اینده این نهضت در انتظار حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و در اختیار حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار می گیرد آقا این جمله را اینگونه تعبیر کردند فرمودند بدانيد به توفيق الهى اهداف آمريكا و استكبار جهانى نسبت به ايران و جمهورى اسلامى و ملّت ايران دير يا زود شكست خواهد خورد. و بدانيد كه ملّت ايران پيروزى خود را در همه‌ى عرصه‌ها و زمينه‌ها در مقابل چشم بدخواهان و حسودان انشاءالله جشن خواهد گرفت. این جمله خیلی بزرگی است تا کسی به سیاق کلام مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) آشنا نباشد. نمی تواند به خوبی مفهموم را درک کند می دانستید که حضرت امام (رحمة الله علیه) تعارف نمی کردند بی خودی حرفی نمی زدند و مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) تا به جایی وصل نباشند این جمله را نمی گویند آینده نظام جمهوری اسلامی پیروزی است و این ملت جشن پیروزی خودش را بر دشمنان و استکبار جهانی در همه عرصه ها انشاءالله جشن می گیرد.
راه حل مشکلات را در داخل باید جستجو کرد
یکی دیگر از نکاتی که مقام معظم رهبری(دام ظله العالی)فرمودند کلید حل مشکلات این است که ما به داخل کشورمان توجه کنیم. به نیروهای خودمان اعتماد کنیم البته مذاکرات کار خودش انجام می دهد ولی آن چیزی که مهم است این است چون طرف مذاکره کننده ما هم زور می گوید و هم منطق ندارد و هم به هیچی پایبند نیست و هم عهد شکن است. وقتی می نشینند یک چیزی می گویند بیرون می روند چیز دیگری می گویند با این انسانهای عهدشکن و زورگو و دروغگو نمی شود پیمان بست و اینکه بگوئیم همه مشکلات کشور در مذاکرات هسته ای حل می شود. خیر، راه حل مشکلات را باید در داخل جستجو کنیم اعتماد به مردم و جوانان خودمان کنیم باید آنها به صحنه بیایند خود مردم و شما بزرگواران به صحنه بیایید. الحمدالله شهرستان شهرستانی است که همه چیز دارد و می تواند داشته باشد و می تواند به همه چیز برسد ننشینیم تا بازنشستگی بعدا کاری شروع کنیم هر کسی می تواند در این شهر کاری ایجاد کند انجام دهد. پیر شدی دیگر هیچ کاری نمی توانی انجام دهید قدرت ریسک کم می شود. تا جوان هستید یک خانه ای می خرید دل به دریا می زنید بالاخره تا آدم زمین نخورد بلند نمی شود خانه و ماشین می خرید زندگی می کنید زمین می خورید معامله می کنید دوباره بلند می شوید حرکت می کنید. ولی وقت سن بالا رفت انسان احتیاط کار می شود جرات ریسک ندارد بعد چشم باز می کند بچه ها بزرگ شدند آنها تو خانه می آیند پول ندارد دائم باید غصه بخورد هرکدام از شما در هر سنی تا زنده هستید فعال باشید فعالیت اقتصادی داشته باشید منحصر به حقوق کارمندی نباشید واقعیتش را خدمتتان عرض می کنم. امروز شما می خواهید وامی بگیرید چه مشکلاتی دارد. به تعبیر بعضی از روحانیون در صدا و سیما می فرمودند هر خانواده ای یا فامیلی یک النگو خانمش را بیاورد ده خانواده جمع شوند یک قرض الحسنه ای درست کنند به کسانی که می خواهند جهیزیه بخردند دکتر بروند کمک کنند بسیاری از مشکلات حل می شود. این همه سرمایه به دست نکنید که هیچ استفاده ای ندارد برای چی این وامهای سنگین 28 درصد سود می گیرید که خودتان را بدبخت کنید. مخصوصا بانکهای خصوصی مسابقه می دهند شش میلیون وام می گیرید شانزده میلیون پس می گیرند بعد از چند سال از کجا می خواهید ده میلیون روی این وام بگذارید. بیاید در صحنه برنامه ریزی کنید با همین طلاها می توانید یک کار تولیدی ایجاد کنید یک صنایع دستی در خانه هایتان ایجاد کنید واقعا زندگیتان آباد می شود خدا کمک و پشتیبانی می کند ما باید از این ظرفیت امروز برای پیشرفت استفاده کنیم بنشینیم دست روی دست بگذاریم تا از بیرون بیایند شهر ما را آباد کنند به خدا قسم هیچ موقع شهرمان آباد نمی شود اگر انتظار بکشیم دولت وامها و پولهایش را بیاورد تا اینجا را آباد کند نمی شود دولت پولی ندارد من می دانم ما در خدمت استاندار محترم بودیم فرمودند طرحهایی که امروز نود درصد پیشرفت کرده ما می توانیم بودجه بگذاریم بعضی از طرحها ده سال طول می کشد ما انتظار بکشیم از بیرون شهر ما را آباد کنند کار درستی نیست چرا ده نفر با هم کار نمی کنیم شریک نمی شویم چرا خانمها شرکت نمی کنند تجارتی راه بیاندازید هم خودتان و هم ده نفر کنار شما نان بخورند کاری نیست که یک شبه آدم پولدار شود آن آدم زمین می خورد همینکه انسان مشغول کاری باشد و خدمتی بتواند ارائه دهد کار بسیار مثبتی است ده نفر از همین صندوقهای قرض الحسنه خانگی وام بگیرند خیلی از مشکلات حل می شود. ما قم بودیم شهریه ما طوری بود که به پانزدهم ماه هم نمی رسید با ده الی بیست نفر از طلبه های شهر خودمان صندوق قرض الحسنه کوچکی تشکیل دادیم خوب هر موقع گرفتار می شدیم پول می گرفتیم وام می دادیم و وام می گرفتیم با همین وامهای کوچک زندیگمان را اداره می کردیم. خیلی کار می شود انجام داد از این فکر و دستمان برای پیشرفت خود و خانواده استفاده کنیم یک دفعه چشم باز می کنیم بچه ها بزرگ شدند ازدواج کردند می گویند بابا پول بده حالا از کجا پول بدهیم .
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.