سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

اخلاق کریمانه (بخشش)

خطبه های نمازجمعه به امامت حجت الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم92.11.4
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه اول
پیغمبرخدا حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) الگوی همه بشریت

ایام ماه ربیع است ماه رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) و امام صادق(علیه السلام) است و فضای این زمان اقتضاء می کند چند کلامی را در باب پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) صحبت کنیم. خدای تبارک و تعالی پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) را به عنوان الگوی همه انسانها معرفی کرده است«لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»(سوره احزاب،آیه21) خداوند متعال می فرمایند برای شما بهترین الگو و اسوه زندگی، سعادت و خوشبختی برای بشریت، انسانها و مسلمانان وجود مقدس پیامبراعظم(صلی الله علیه وآله وسلم) قرار دادم. خلق نیکو پیامبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) است در این خطبه یکی از فرمایشات گهربار پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) را عرض می کنم پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) به امیرالمومنین علی(علیه السلام) می فرمایند: یا علی سه خصلت نیکو از مکارم اخلاق است. پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند «إنَّما بُعِثتُ لاُتَمِّمَ مَكارِمَ الخلاقِ» (كنزالعمال،ج13، ص151، ح36472) من آمده ام برای اینکه مکارم اخلاق را کامل کنم. هم خودم عمل کنم و هم جامعه عمل کند تا رو خوشبختی و سعادت رو بیاورد. مکارم اخلاق نه محاسن اخلاق، ما یک حسن خلق داریم و یک مکارم اخلاق داریم. فرق بین مکارم اخلاق که پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) برای آن مبعوث شدند تا اینها را تکمیل و کامل کنند با حسن خلق و محاسن اخلاقی چه می تواند باشد.
فرق مکارم اخلاق با محاسن اخلاق
بنده چند مثال می زنم تا فرق بین مکارم اخلاق و محاسن اخلاق را بهتر تبیین شود. یک دفعه کسی به شما محبتی کند شما هم عوض این خوبی محبت می کنید. « هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ »(سوره الرحمن،آیه 60)محبتی کرده شما در عوض محبت می کنید این را حسن خلق می گویند والا اگر در مقابل خوبی بدی کند جزء بداخلاقی شمرده می شود حسن خلق این است که در مقابل خوبی آدم خوبی کند. این جزء فطرت انسانی است انسانیت انسان اقتضاء می کند در مقابل محبت محبت کنید.
یک دفعه کسی به شما خوبی نکرده است شما متوجه می شوید فلانی گرفتار است می خواهد به بیمارستان برود وسیله ای ندارد می گوید فلانی بیمارستان می خواهی بروی بیا من شما را برسانم. او هیچ خوبی به شما نکرده اما شما به او خوبی می کنید این مرتبه ای از حسن خلق است. اینها جزء مکارم اخلاق نیست مکارم اخلاق، یعنی اخلاق بسیار والا و بزرگوارنه اخلاق قهرمانانه را می گویند. اینکه کسی به ما خوبی نکرده ما به او خوبی کنیم این حسن خلق و محاسن اخلاق است.پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند من آمده ام که مکارم اخلاق را در جامعه گسترش دهم. مکارم اخلاق یعنی چه؟ یک مثالی را خدمتتان عرض می کنم تا آنچه مورد نظر است معلوم باشد. شخصی خدای نکرده به شما بدی و ظلم می کند و مورد ستم قرار می دهد بعد شما به او دست پیدا می کنید اینجا دو راه برای شما است یک راه قصاص است در مقابل بدی که برای شما انجام داده است شما دادگاه بروید و شکایت کنید بالاخره مقابل مثل کنید. راه دومش او به شما ظلم کرده در مقابل ظلم، شما گذشت می کنید نه تنها گذشت می کنید خوبی می کنید، در مقابل بدی گذشت کردن و خوبی انجام دادن است این را مکارم اخلاق می گویند. این کار هر کسی نیست. این اخلاق خیلی بزرگوارانه است همه نمی توانند به این اوج برسند. شما در مسائل روزمره اگر به کسی ظلم می شود حاضر نیست سرسوزن گذشت کند. می گوید او ظلم کرده حاضر نیستم که گذشت کنم. ولی پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرماید جامعه اخلاق والا داشته باشد در مقابل بدیها گذشت کند این را مکارم اخلاق می گویند. دعای به نام مکارم اخلاق که در صحیفه سجادیه است خدای آیت الله فلسفی را رحمت کند سه جلد این دعا را شرح دادند. امام سجاد(علیه السلام) مکارم اخلاق را شمرده شمرده بیان می کنند به چه خلقی اخلاق والا و بزرگوارانه و کریمانه می گویند. حالا بحث امروز من در مورد اخلاق کریمانه است. در جامعه باید کوشش کنیم مردم نسبت به همدیگر اخلاق کریمانه و بزرگوارانه و قهرمانانه داشته باشند. اگر در بین خانواده و زن و شوهر اخلاق کریمانه شد، اگر بین فرزندان و پدر و مادر اخلاق کریمانه شد، اگر بین همسایه ها اخلاق والا شد، اگر بین مدیر و کارمندان اخلاق والا و پیامبر گونه شد، به نظر شما در جامعه اختلاف و درگیری درست می شود؟ در دادگاهها اینقدر پرونده درست می شود؟ و چند ماه طول می کشد که رسیدگی شود. پاسگاه و دادگاه در جامعه ما نیاز داریم؟ واقعا نداریم به خاطر اینکه اخلاق والا و کریمانه و مکارم اخلاق در جانها جا نگرفته است.خدا می فرماید پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) الگوی اخلاق والا است.حالا حدیث را معنا کنم تا فرمایش رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) بهتر تبیین شود. حضرت می فرمایند« ثَلاثُ خِصالٍ مِنْ مَکارِمَ الأخْلاقِ» یا علی سه چیز از مکارم اخلاق است یعنی اخلاق بزرگوارانه و کریمانه است «تُعْطِی مَنْ حَرَمَک، وَ تَصِلُ مَنْ قَطَعَک، وَ تَعْفُو عَمنْ ظَلَمَک»(بحارالانوار، ج۶۶، ص۳۷۰؛ ج۷۴، ص۴۴ و ۶۳؛ اعلام‌الدین، ص۱۳۳؛ خصال، ج۱، ص۱۲۴؛ تحف‌العقول، ص۶، غررالحکم، ص۳۸۸) سه خصلت از مکارم اخلاق است: نخست اینکه به کسی که تو را محروم و نومید نموده و چیزی به تو نداده، بدهی، دوم، با کسی که از تو قطع رابطه نموده ارتباط برقرار کنی، و سوم، از کسی که به تو ستم نموده گذشت کنی، به کسی را که به تو بدی کرده عفو کنی. اگر به مرحله ای برسی کسی که به تو ظلم کرده عفو کنی به این اخلاق والا می گویند اخلاق کریمانه کار هر کسی نیست در مسائل خانوادگی شما ببینید «وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا»(سوره نور،آیه22) قرآن می فرماید عفو کنید. عفو آنجایی که به شما بدی و ظلم می شود ما همیشه یادمان است اما گذشت می کنیم. یک مرحله پایین است قرآن می فرماید دیدن را ندید کنید بعد در مقابل این ندید کردن احسان داشته باشید. واقعا مرد می خواهد.
اخلاق کریمانه پیامبرخداحضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم)
یک نمونه از اخلاق کریمانه پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) را خدمتتان عرض کنم پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) عبور می کردند پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) یک برد یمانی یا عبایی به دوش انداخته بودند یک یهودی یا مرد عربی آمد این برد یمانی را گرفت و محکم کشید و گفت از مال خدا این دو شتر من را بگیر و پر کن،و چنان یقه پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) را محکم کشید گردن پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) خراشیده شد. حضرت فرمودند مال مال خداست و ای مرد عرب من هم مقابله به مثل کنم و یقه تو را فشار دهم مرد عرب گفت شما چنین کاری نمی کنید شما اخلاقتان کریمانه است شما در مقابل بدی ها هم صبر و تحمل و هم خوبی می کنید. بعد حضرت دستور دادند یکی از شترها را بار خرما کردند و یکی دیگرش را جو یا گندم بار کردند. این اخلاق والاست. حالا من و شما رئیس هستیم در خانواده هستیم حالا همینکه بگویند بالای چشم تو ابروست چقدر می توانیم تحمل کنیم و بدیها را به خوبی جواب بدهیم سینه گشاده و فراخ داشته باشیم.
یک مرد شامی به مدینه آمد دید آقایی سوار اسب است هم مرکب زیبایی دارد و هم خودش زیباست و لباس شیک و تمیزی پوشیده است. سوال کرد این مرد کیست گفتند حسن بن علی(علیه السلام) است تا گفتند فرزند امیرالمومنین علی(علیه السلام) است آن بغض و کینه ای که نسبت به امیرالمومنین علی(علیه السلام) داشت گل کرد و شروع کرد به امیرالمومنین علی(علیه السلام) و خود امام حسن(علیه السلام) جسارت و توهین کرد خدامی داند چقدر به امام توهین کرد. امام صبر کردند توهینهایش تمام شد گفتند ای مرد گویا در این شهر غریب هستی اگر نیازی داری بیا نیازت را برطرف کنم اگر فقیر هستی فقرت را برطرف می کنم اگر لباس نداری لباس به تو می دهیم مرکب نداری مرکب به تو می دهیم جا نداری بیا به خانه ما ، گرسنه هستی بیا غذا به تو بدهیم این مرد می گفت دلم می خواست این زمین دهان باز کند داخل زمین شوم همراه امام رفت تا زمانی که این مرد شامی در این شهر بود مهمان امام حسن(علیه السلام) بود. فکر می کنید این کار آسانی است خیلی کار سختی است این را مکارم اخلاق می گویند. نتیجه این مکارم اخلاق چیست؟ اگر کسی بتواند بر این خلق بد خودش تسلط پیدا کند بدون حساب وارد بهشت می شود.در قرآن می فرماید «فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ»(سوره شوری،آیه40)کسی عفو و اصلاح کند اجرش برخداست. مرحوم طبرسی صاحب مجمع البیان علاوه بر آیه روایتی از پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) نقل می کند «اذا کان يوم القيامة نادي منادٍ مَن کان أجرُهُ علي الله فليدخل الجنَّةَ» پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرماید روز قیامت یک منادی ندا می کند هر که اجر و پاداشش برخدا است او به سمت بهشت حرکت کند و وارد بهشت شود«فيُقالُ مَن ذَاالذي اجره علي الله» سوال شد چه کسی اجرش برخداست؟ «فيقال العافون عن الناس فیدخلون فی الجنه بغیرالحساب» آنهایی که اهل عفو و گذشتند آنهایی که از خطا می گذرند و آنهایی که مقام صبر دارند یکی از گروه کسانی هستند که حساب و کتاب اینها ندارند و وارد بهشت می شوند.
حرف ما این شد پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند من آمده ام تا اخلاق والا را گسترش دهم مردم به من نگاه کنند فرمودند یا علی سه چیز جزء اخلاق والا شمرده می شود یکی از آنها «تَعْفُو عَمنْ ظَلَمَک» از ظلمی که به شما شده عفو کنید امیرالمومنین علی(علیه السلام) عمل کردند و وقتی ابن ملجم ضربت زد فرمودند تا من زنده هستم کاری به ابن ملجم نداشته باشید اگر خوب شدم خودم می دانم چکار کنم حتی غذایی که آوردند یک ذره ای که می خوردند می فرمودند به زندانی بدهید اینها اخلاق والا و کریمانه است.
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»

در آغاز خطبه دوم خود و همه برادران و خواهران مکرمه را به تقوای الهی دعوت می کنم. بهترین زاد و توشه خداباوری و خداخواهی و کار مخلصانه است. در خطبه دوم دو تا از فرمایشات مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) را خدمتتان عرض می کنم.
مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) : دوای درد کشور روحیه جهادی و مقاومت
اولین نکته همینطور در خطبه گذشته عرض کردم فرمودند دوای درد کشور تقویت روحیه جهادی و مقاومت است. تعدادی از شورای شهر تهران و شهرداران وقتی خدمت آقا رسیدند تشویق و تایید کردند و فرمودند روحیه جهادی برشهرداری شهر تهران حاکم است. بعد به عنوان رمز پیروزی و موفقیت نظام اسلامی را آقا تبیین کردند که همه مدیران روحیه جهادی و نگاه به درون کشور داشته باشند. روحیه جهادی، روحیه ای است که انسان برای خدا کار کند هدفش خدمت به مردم، خالصانه و مخلصانه برای خدای تبارک و تعالی باشد. اگر قصد قربت و با روحیه و تلاش و کوشش فراوان باشد کشور پیش می رود.
تقویت نگاه به درون کشور
نکته دوم تقویت نگاه به درون کشور است اگر مسئولین ما امید داشته باشند که از خارج کشور می آیند و کشور ما را درست می کنند هیچ وقت این امید به واقعیت نمی پیوند. چون دنیای استکباری اصلا موجودیت نظام اسلامی را نمی خواهد آنها در هر موقعیتی برای ضربه زدن به نظام اسلامی قدم برمی دارند، آنها دشمن اسلام ناب هستند اگر می توانستند ریشه ملت ایران را می خشکاندند. در تمام طرح و برنامه هایشان خیر مردم و جوانان ما را نمی خواهند نگاه آنها نگاه دشمنانه است بنابراین مدیران ما اگر امید داشته باشند از دنیایی خارج می خواهد کشور ما ساخته شود هرگز نمی شود. باید به خود مردم و جوانان تکیه کنند و اگر در هر شهرستانی یک مدیریت واحد دوستانه و محبت آمیز و اتاق فکری تشکیل شود که کارها را مدیریت کند افراد صاحب نظر حضور داشته باشند و به جوانان عزیز که دنبال کار هستند ارائه طریق کنند، ظرفیتهای هر شهرستان مورد شناسایی قرار بگیرد، هر شهرستان در چند بخش می تواند پیشرفت داشته باشد، جوانهایی که می خواهند کار بکنند ارشاد و راهنمایی کنند شما در این قسمت حرکت کنید، از آن طرف بانکهای هم همت و کمک و مدیریت کنند، شهرستان ما آباد می شود و مراتع و بیابانهای ما آباد می شود بخش صنعت ما پیشرفت می کند ولی امروز جوانها دلشان می خواهد کار بکنند ولی نمی دانند از کجا شروع کنند از چه بخشی حرکت کنند کدام قسمت جواب می دهد هر شهری خواست منطقه خودش دارد. بنابراین اگر نگاه به درون که فرمایش مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) است به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد یک اتاق فکری در هر شهرستان و استانی کار را مدیریت کند انشاءالله ما در همه عرصه های پیشرفت خواهیم کرد و آن الگوی نظام اسلامی برای جهان محقق می شود و دنیا به نظام جمهوری اسلامی نگاه می کند و بدون اینکه ما تحقیق کنیم و حرف بزنیم دنیا خواهان و مسلمانان این الگوی زندگی اسلامی را برای خودشان انتخاب می کنند و زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می شوند .
مهمترین مسئله دنیای اسلام مسئله وحدت
یکی از نکاتی که علمای کشورهای اسلامی خدمت مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) رسیدند فرمودند امروز مهمترین چیزی که برای دنیایی اسلام مسئله وحدت است ید واحده است. این مطلب واقعا مطلب بسیار درستی است. چون اسلام می خواهد مسلمانان پیشرفت داشته باشند اسلام می خواهد مسلمانان «رُحَمَاء بَيْنَهُمْ» بینشان محبت باشد اسلام می خواهد مسلمانان «أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ» باشند اگر همه مسلمانان جهان به همین نصف آیه «رُحَمَاء بَيْنَهُمْ»(سوره فتح،آیه29) بینشان دوستی باشد و در مقابل دشمن یکپارچه باشند استکبار عقب نشینی می کند. این همه منابع مسلمانان در دست استکبار قرار نمی گرفت. اسلام به زودی در تمام دنیا پیشرفت می کند. ولی دشمن آمده اختلاف درست کرده مخصوصا بعد از انقلاب اسلامی که دشمن از اسلام ضربه خورده است از ایران اسلامی ضربه خورده است دنیای اسلام بیدار شده است. در تمام کشورهای اسلامی روحیه جهادی و انقلابی، روحیه خداخواهی و رفتن به سمت احکام اسلام و بیدار شدن جوانان نشو و نما کرده و این خطر بزرگی برای دشمنان ما است برای اینکه در بیداری اسلامی را انحراف درست کنند اختلاف درست کردند تا جایی که مسلمانان دشمن مشترک را بشناسند «أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ» باشند بین خودشان غضب و دشمنی باشد. آمدند القاعده، سلفیها درست کردند و امروز گروهای تکفیریها را به عنوان مسلمان درست کردند حالا برای چی این اختلافات را درست می کنند؟ یکی از اهداف اختلافات این است که با بیداری اسلامی مقابله کنند. در مصر دو گروه از مردم یکی اخوانیها را بخواهد دیگری نخواهد این دو گروه را به جان هم انداختند خوب دیگر احکام اسلامی و اسلام در آن کشور موفق نمی شود چون خودشان به جان هم می افتند و بیداری اسلامی شکست می خورد. مقابله با بیداری اسلامی و آوردن گروه های تکفیری و اختلاف بین شیعه و سنی و بین خود مسلمانان و هر کشور به اقتضائات خودش اختلاف می اندازند.
گروههای تکفیری و نشان دادن چهره خشن از اسلام
یکی دیگر از برنامه های اختلاف اینکه وقتی دنیا نگاه می کند رو به قیام و و انقلاب و ایستادگی و کشورهای مسیحی هم قیام می کنند و اینها رو به اسلام می آوردند اینها نمی خواهند ظالم بر آنها مسلط باشند، آنها نسبت به اسلام حسن و محبت پیدا می کنند و اسلام را دوست می دارند. ولی وقتی گروههای تکفیری سر مسلمان را می برد و در حالی که از سر مسلمان خون می چکد عکس می گیرد یا وقتی قلب مسلمانی را می شکافند و جگرش در می آورند و به دندان می کشند و می خورند خوب مردم دنیا می گویند این چه اسلامی است خودشان به جان هم افتادند با دست خود مسلمانان این گروههای تکفیری این ضرر را می رسانند که مردم دنیای غیر اسلام نسبت به اسلام بدبین کنند. این یکی از اهداف استکبار است.
یکی از ضررهای گروههای تکفیری جهانی که روز به روز رو به اسلام می آورد و در فرانسه و انگلیس و در خود آمریکا اسلام پیشرفت می کند کاری کنند تا مردم از اسلام زده شوند این یکی از خطرهایی که گروه تکفیریها دارند.
گروههای تکفیری و فراموشی مسئله فلسطین و اسرائیل غاصب
یکی دیگر از اهداف این گروههای تکفیری صهیونیستها راحتتر تنفس کنند مسئله فلسطین فراموش شود وقتی مسلمانان به جان هم افتادند همدیگر را به عنوان دشمن شناختند این دشمن مشترک صهیونیستها باشد و مردم بی دفاع فلسطین فراموش شود. این چه اهدافی پشت پرده است این کار یک روزه نیست بلکه سالها کار کردند، طرح و ایده اش مال جاسوسها صهیونیستی و آمریکایی و انگلیسیها است خودشان که به میدان نمی آیند عمل کنند، بلکه در عمل عربستانیها و قطریها هستند پشتیبانی مالی می کنند آموزشها اینها می دهند. در بخشی از خاک عربستان سرزمینی به نام عرعر در آن پادگانهایی درست کردند جوانان بیچاره کشورهای اسلامی را از پاکستان و افغانستان و از آفریقا و حتی خود کشورهای اروپایی که در تلویزیون نشان می داد جوانهای تازه مسلمان شده فرانسه را اینها جذب می کنند می گویند شما برای خدا نمی خواهید قیام کنید و بیاید جهاد کنید به اسم خدا و پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) آنها راجذب می کنند و می گویند برای خدا جنگ کنید. در تفکر تکفیریها مسلمانان کافر هستند و شیعیان را از یهود بدتر می دانند می گویند هر کس ما را قبول داشته باشد مسلمان است و هر کس که ما را قبول نداشته باشد حالا هر فرقه ای باشد شیعه یا سنی کافر است. اینها را به جان مسلمانان انداختند. هم بیداری اسلامی را شکست بدهند و هم اسلام در دنیا بدبین کنند و هم مسئله فلسطین فراموش شود و هم اینکه از دست مسلمانان خلاص شوند هم منابع مسلمانان را غارت کنند وقتی اختلاف شد به راحتی می توانند غارت کنند. اینکه مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) می فرمایند امروز فوریترین مطلب برای جهان اسلام مسئله وحدت و برادری است. توجیه آن این است. شما نگاه کنید چقدر ماهواره ها به اسم اسلام این گروهها تکفیری راه اندازی کردند، چقدر اختلاف درست می شود؟ حتی به اسم شیعه ماهواره های از آمریکا و جاهای دیگر پخش می شود یکی از کارهایشان با نظام جمهوری اسلامی و امام و رهبری مخالف هستند.
آثار اسلام ناب محمدی در ایران
اسلام و شیعه خالص و دین خدا را امروز حضرت امام(رحمة الله علیه) نجات داد. در دنیای کفر شرق و غرب دعوت به اسلام و قرآن از ایران شروع شد. شما چگونه شیعه ای هستید که با امام و جمهوری اسلامی مخالف هستید آمریکا که با ما مخالف هست شما که شیعه هستید با جمهوری اسلامی و رهبر ما و ایران اسلامی و تفکر ایران اسلامی مخالف هستید پس معلوم می شود شما در استکبار دستی دارید در واقع شما را گذاشتند بین شیعه اختلاف بیاندازید یک حرفهای می زنید بین مسلمانان اختلاف ایجاد کنید. بنابراین آقا می فرماید امروز لازمترین کار برای جامعه اسلامی مسئله وحدت است واقعا همین گونه است. اگر مسلمانان واقعا بیدار شوند و به سمت پیاده کردن اسلام، مردم سالاری دینی، استقلال سیاسی بروند. دین در آن جامعه حاکم باشد، دشمن مشترک شناخته شود که آمریکا و صهیونیستها دشمن مشترک هستند و با طاغوت مبارزه کنند. جهان رو به صلح و صفا می رود زمینه سازی برای ظهور حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) اتفاق می افتد که متاسفانه دشمن برنامه ریزی کرده و مسلمانان خواب هستند و دشمنان ما بیدارند.
شکست توطئه منافقین در آمل
در همین هفته یکشنبه سالروز قیام مردم آمل در سال 60داریم منافقین وقتی شکست خوردند یکی از برنامه هایشان این بود که نهضت جنگل شبیه سازی کنند و آمدند شهر آمل را گرفتند و گفتند مردم به ما می پیوندند کم کم آن و این شهر و با کمک مردم نظام جمهوری اسلامی را ما ساقط می کنیم همین که بر شهر آمل مسلط شدند زن و مرد آمدند شهر را به سنگر تبدیل کردند و ظرف هشت سال طومار منافقین را از آمل جمع کردند و این به عنوان سالروز مردم آمل در تاریخ انقلاب ثبت شد.
والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته


 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.