سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

وظایف پدران و مادران نسبت به فرزندان از دیدگاه قرآن

خطبه های نمازجمعه به امامت حجت الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم 92/6/15
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه اول
داستان لقمان حکیم که چگونه فرزندانش را نصیحت می کرد

همیشه در خطبه اول یکی از داستانهای کوتاه قرآنی را عرض می کردیم این هفته هم یکی از داستانهای کوتاه قرآن که نصحیت خیرخواهانه پدر مهربان نسبت به فرزند دلبندش است که هم فرزند گوش می دهد و هم پدر خیرخواه است. و آن پدر خیرخواه کسی نیست جز لقمان حکیم چند کلامی را از نصایح لقمان حکیم که خدای تبارک و تعالی به عنوان پدر نمونه در قرآن معرفی می کند. که خیرخواه ودلسوز فرزندش است خدمتتان عرض می کنم این داستان را از این جهت انتخاب کردم تا بخشی از وظایف پدران و مادران را نسبت به فرزندان از دیدگاه قرآن تبیین کنم می دانید فردا تولد با سعادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) است و به شما و حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مخصوصا به بانوان و بالاخص به دختران عزیزمان که روز دختر است تبریک عرض می نمایم. می خواهم بخشی از وظایف پدران و مادران را نسبت به دختران و فرزندان تبیین کنم. در اینکه لقمان پیامبر بوده یا نه بحث است ولی در مجموع گفتند که او پیامبر نبوده است چون اگر پیامبر بود در آیات راجع به وظایف پیامبری بحث می کرد ولی در آیات اکتفا به نصایح حکمت آمیز ایشان نسبت به فرزندانش و نسبت به جامعه دارد و بحثی در مورد هدایت مردم به سمت توحید و وظایف پیغمبری ایشان نشده است. اجمالا لقمان یک غلام سیاه پوستی بوده ولی خدا دلش را روشن کرده است به حدی این غلام سیاه پوست بزرگوار بوده که خداوند نصایح او را در کلام خودش ذکر کرده است معلوم می شود خیلی مرد بزرگی بوده که خداوند نصایح لقمان حکیم را در قرآن مجید نقل کرده است. ایشان زمانی که به لقمان حکیم مشهور نشده بود. یک اربابی داشت یک روز گوسفندی را ذبح کرده بود اربابش به او گفت بدترین عضو را بیاور زبان و قلب گوسفند را در سینی گذاشت و برای اربابش آورد. بعد از مدتی دوباره گوسفندی را ذبح کرده بودند ارباب گفت برو بهترین عضوش را بیاور باز هم ایشان رفت یک سینی برداشت زبان و قلبش را برای ارباب آورد گفت حکمتش چیست؟ لقمان حکیم گفت اگر کسی بخواهد بهترین فرد باشد باید زبانش درست باشد و قلب خدایی داشته باشد اگر قلب خدایی و زبان راستگو باشد همه چیز درست می شود و همینطور می تواند زبان و قلب بدترین عضو باشند انسان می تواند با زبانش گناه کند بیشترین گناهان کبیره مربوط به زبان است چون گناهان زبانی خرجی ندارد مثلا کسی می خواهد دزدی کند باید شناسایی کند که به کاهدان نزند اما دروغ گفتن چقدر خرج دارد راحت دروغ می گوید و آبروی مسلمانی را می برد راحت بین دو نفر اختلاف می اندازد گناه زبان خرجی ندارد و در دسترس است ونگهداری آن مشکل است که زبان هم می تواند بهترین عضو و هم بدترین عضو باشد. گناهان قلب را سیاه می کند ولی اگر توبه کند و خدایی باشد و خیرخواه و دلسوز باشد قلب حرم خدامی شد. یک سوره در قرآن مجید به نام سوره لقمان است.
طریقه نصیحت به فرزندان در آیات قرآن
به عنوان مقدمه این مطلب را عرض می کنم که برادران و خواهران نسبت به فرزندان خودتان با اعتنا باشید. مخصوصا در این دوران و زمان با بچه های خودتان دوست باشید قبل از اینکه پدر و مادر، پدری و مادری کند باید با بچه های خودشان رفیق و دوست باشد بین فرزندان خودتان هیچ فرقی نگذارید ولو در بوسیدن که خرجی ندارد چون اختلاف بین بچه ها خانمان سوز است اگر اختلاف بین فرزندان شروع شد نسبت به هم حسادت پیدا می کنند زندگی از هم پاشیده می شود شما در خاندان یعقوب نگاه کنید با اینکه یعقوب و یوسف پیغمبر خدا هستند ولی محبتی که حضرت یعقوب(علیه السلام) به حضرت یوسف(علیه السلام) داشت همین باعث شدکه حضرت یوسف(علیه السلام) به چاه بیافتد و چه مشکلاتی برای ایشان درست شد.نباید بین فرزندان حسادت شعله بکشد نباید فرقی بین فرزندان مخصوصا دختران باشد، در روایت آمده است اگر چیزی که می خواهی هدیه بدهید اول به دختر هدیه بدهید. مبادا احساس حقارت بکند. احساس حقارت در زندگی بعدا برای او مشکل ساز می شود. یکی از پروفسورهای اروپایی یک مقاله ای به یکی از دانشگاههای همدان فرستاده بود مقاله ایشان درباره شانه درمانی بود در این کتاب به افراد اروپایی توصیه کرده بود اگر می خواهید دختران شما خوشحال و خوشبخت و دوستدار خانواده و پاک و عفیف باشند پدر موهای دختر خودش را شانه کند. ایشان اصل مطلب خودش را که منجر به نوشتن این مقاله شده بود از حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) استنباط کرده بود از پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) نقل می کنند یکی از وظایفی که پدر نسبت به دختر دارد دختر وارد اتاق پدر شد یا پدر وارد اتاق دخترش می شود اولا دخترش را احترام کند اگر دختر وارد اتاق پدر شد تمام قد پیش پای دخترش بایستد گونه ها و صورت دخترش را ببوسد و موهای دختر خودش را شانه کند. پروفسور اروپایی این حدیث را از پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) نقل می کند. و چندین سال یک کار تجربی انجام می دهد چندین سال دو گروه از خانواده ها را انتخاب می کند یک گروه به حدیث پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) عمل کنند و یک گروه عادی باشند که ببینند نتیجه تحقیقات چه می تواندباشد بعد از بیست سال نتیجه تحقیقات پدرانی که به حدیث پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) عمل کردند دخترانی بسیار با عاطفه دوستدار خانواده مهربان و ضریب هوشی و استعداد بالا داشتند اما خانواده هایی که به این حدیث عمل نکردند دخترانی پرخاشگر داشتند پروفسور مقاله خود را می نویسد وبه ملل اروپایی توصیه می کند اگر می خواهید دخترانی خوشبخت داشته باشید شانه درمانی کنید.
حالا تمام این مطالب در دین و اسلام ما هست منتها کو اهل عمل، همه معارف را ما داریم بهترین معارف را در روانشناسی ما داریم ولی دیگران افتخارش را می برند همه آنها در اسلام است شما برخورد رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) با حضرت زهرا(سلام الله علیها) را نگاه کنید؟دوران جاهلیت را هم نگاه کنید؟ دنیای امروز غرب را هم نگاه کنید، همین که بچه بزرگ شد از خانه بیرونش می کنند یا همین که پدر به سن پیری رسید به سالمندان می فرستند. ولی اسلام واقعا این نیست اسلام دین عاطفه و محبت است عشق و علاقه سرشار پدر و مادر نسبت به فرزند و از آن طرف عشق سرشار فرزند نسبت به پدر و مادری که سن بالا دارند. قرآن می فرماید «فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ»(سوره اسراء، آیه 23) نباید به آنها اف هم نگویید. آن روزی که پدر و مادر نیاز دارند باید مواظبت و سرپرستی شوند. آنها نیاز به عواطف و محبت و مهربانی دارند بله در ملل اروپایی وقتی که بچه به سن رشد رسید بیرونش می کند و به سگ و گربه اش نسبت فرزندش بیشتر اهمیت می دهد وقتی هم فرزندش جوان شد همینگونه می شود.
می گویند آقایی خیلی پیر شده بود و خیلی بهانه می گرفت فرزندش ناراحت شد و به پسرش گفت پدربزرگت را به زیر زمین ببر و این زیلو را زیر پایش پهن کند تا او آنجا بنشیند که ما را کمتر اذیت کند پسر به پدرش گفت این کار را انجام دادم حالا ببین جایش خوب است؟ پدر وقتی پایین رفت دید زیلو را پاره کرده و نصفش را برداشته بود و پیرمرد را روی نصف زیلو نشانده بود. گفت چرا همچین کاری کردی؟ گفت نصف را برای تو گذاشتم که وقتی تو هم به این سن و سال رسیدی نصف زیلو را زیر پای تو بگذارم دنیا همین است.
در زمان آیت الله بروجردی یک پرفسور خارجی مسلمان شده بود. پرفسور سرطان گرفته بود و وصیت کرد که مرا به آداب مسلمانان دفن کنید. نماینده آقای بروجردی گفت روزی به ملاقات ایشان به بیمارستان رفتیم پرفسور می گفت که من اینقدر برای این زن و بچه زحمت کشیدم و فرزندانم را بزرگ کردم اما اینها یکبار در بیمارستان به عیادت من نیامدند گفتند تو سرطان داری می میری ما برای چه به تو سر بزنیم. بالاخره پرفسور فوت می کند ما رفتیم جنازه را تحویل بگیریم تا طبق آداب اسلامی غسل دهیم و دفن کنیم. وقتی رفتیم که جنازه را تحویل بگیریم پسرش با خانمش آمده بود و این جنازه را به بیمارستان فروخته بودند می گفت ما با چه زحمتی توانستیم پولش را پرداخت کنیم و جنازه را تحویل بگیریم و طبق آداب اسلامی دفن کنیم. وقتی که عاطفه و مهر و محبت نباشد عاقبت چنین می شود. دنیای غرب از لحاظ خانواده از هم پاشیده شده و در ماهواره هایش تبیلغ می کنند که مثل ما باشید شما که خانواده هایتان از هم پاشیده شده مهر و عاطفه زن شوهری بین شما نیست فیلمهایتان را ما می بینیم مرد با فرزندش تنها زندگی می کند خانم با بچه اش تنها زندگی می کند عشق و عاطفه ای نیست گربه ها و سگهایشان را بیشتر می خواهند این نتیجه دورشدن از فطرت الهی و اسلامی است. قرآن می خواهد که این فطرتهای پاک الهی باشد. قرآن می فرماید عاطفه و مهر و محبت باشد.
شکرگزاری برای نعمتهای خداوند در همه حال
آیات اینگونه شروع می شود «وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ»ما به لقمان حکمت دادیم حکمت یعنی فهمیدن حقایق این جهان، مثلا گناه آتش است دروغ گفتن آتش است ما این را درک نمی کنیم یعنی سوزندگیش را درک نمی کنیم ولی لقمان حقایق و واقعیتها را درک می کرد کارهایش از روی عقل و علم و درک بود حقایق اشیاء هم درک می کرد بعد گفتیم «أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ» شکرگزار نعمت خدا باش «وَمَن يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ »هر کس شکر نعمت کند به نفع خودش است سن جوانی شکر دارد خدا آقای قرائتی را حفظ کند می گفت شما هیچ وقت خدا را به خاطر این انگشت شصت شکر کردید؟ اگر انگشت شصت نداشته باشید چه می شود؟ گفت فرض کنید شما بخواهید دکمه پیراهنت را ببندی نمی توانید. خداوند خیلی به ما نعمت داده است خدابه لقمان گفت شکرگزار باش یعنی هر چیزی را به جا مصرف کن و هر کس شکرگزار باشد به نفع خودش است «وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ» کسی ناسپاسی کند در حقیقت کافر است خدا بی نیاز و ستوده است. بعد نصایح لقمان را ذکر می کند« وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ» بچه اش را موعظه می کرد درس است یعنی من و شما نباید بی اعتنا باشیم ما باید بچه هایمان را با زبان خوش نصیحت کنیم نه با زبان تند، زبان تند خیلی ضرر دارد بچه فراری می شود همیشه بگوئیم این کار را بکن و آن کار نکن بچه فراری می شود موعظه باید شیرین باشد. یکی از بزرگان بچه اش را می خواست موعظه کند صبح زود زمستان او را درب حرم امام رضا(علیه السلام) آورد بنده خدایی شیر می فروخت گفت پسرم این برای چی آمده است؟گفت اول صبح دنبال رزق و روزی است گفت اگر تو هم می خواهی به جایی برسی باید صبح زود بلند شوی این برای دنیایش سحر خیز است تو هم اگر می خواهی به جایی برسی سحر خیز باش،«يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ» شریکی برای خدا قائل نشو یعنی اخلاص داشته باش، نگفت اول خدا دوم تو چون کسی که حق خدا را نمی شناسد حق مردم را هم نمی شناسد. کسی که حق خدا را بجا نمی آورد حق مردم را هم بجا نمی آورد، کسی که به حق خدا ظلم می کند به حق مردم هم ظلم می کند. کسی حق خدا را بجا نمی آورد مشروب می خورد گناه می کند حق دختر تو را به جا می آورد؟ هرگز،کسی که نماز نمی خواند حق خدا را بجا نمی آورد حق دختر تو را بجا می آورد؟ هرگز، اگر به خدا ظلم کرد قطعا به بندگان خدا هم ظلم می کند. لقمان بچه اش را به خوبی نصیحت می کند. بعد خدا می فرمایند: بندگان قدر پدران و مادران را بدانید، لقمان فرزند خودش را نصیحت می کند پدر خوبی است خدا می فرمایند بندگان من قدر پدر و مادران خود را بدانید «وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ» بعد از خدا به انسان سفارش کنید که به پدر و مادر خدمت کنید. «مَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ»مخصوصا مادران که در دوران بارداری چقدر سختی می کشد تا فرزندش به دنیا بیاید به بچه اش هم دو سال شیر می دهد قرآن می فرماید« أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ» شکر من را به جا بیاور و شکر پدر و مادر را به جا بیاور، ما چه اندازه شکر پدر و مادرمان را بجا آوریدیم ما چقدر به پدر و مادر محبت می کنیم؟ خوب این بخشی از پیامهای آیات بود. انشاءالله طی چند خطبه سفارشهای شیرین لقمان حکیم را عرض می کنم تا درسی برای همه من و شما باشد. مجدداً میلاد کریمه اهل بیت حضرت معصومه(سلام الله علیها) و روز دختر را تبریک عرض می کنم و به همه پدران و مادران سفارش می کنم که قدر دخترانتان را بدانید محبت سرشار نسبت به همه فرزندان مخصوصا نسبت به دختران خودتان داشته باشید.
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را به تقوای الهی دعوت می کنم. از یک عارفی سوال کردند تقوا را در عمل برای ما تعریف کنید این عارف بزرگ اینگونه گفت اگر دربیابان زمینی پر از خار باشد و شما پا برهنه باشید چگونه قدم برمی دارید؟ گفت خیلی مراقبت و مواظبت می کنیم جا قدمهایم را کجا می گذاریم که مبادا این خارها در پاهام برود. تقوا همین است که در زندگی مراقب و مواظب خودت باشی و کجا قدم می گذارید. انشاءالله خدا به همه توفیق بدهد که همه جا اهل تقوا باشیم. مناسبتهای که در پیش داریم به طور اختصار عرض می کنم.
شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دلش است
اولین نکته فردا اول ماه ذیقعده روز ولادت حضرت معصومه(سلام الله علیها) است. یازدهم این ماه ولادت امام رضا(علیه السلام) است این دهه را دهه کرامت نامگذاری کردند. به ما توصیه کردند که وقتی ما شاد هستیم شما هم شاد باشید در ولادتها شاد باشید وقتی ما محزون هستیم شما هم محزون باشید. جامعه ما نیاز به شادی دارد بنده از مسئولین، سازمان تبلیغات، ارشاد و شورای فرهنگ عمومی تقاضا می کنم که برای شادی حلال مردم برنامه ریزی کنند. ما فقط در عزاداریها موفق هستیم شیخ گریه و مداح گریه هستیم. «وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَکَ وَأَبْکَی» خدا اول می خنداند بعد می گریاند. پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و امیرالمومنین علی(علیه السلام) می خندیدند و مزاح می کردند. امیرالمومنین علی(علیه السلام) می فرمایند«اَلمُؤمِنُ بَشرُهُ فی وَجِهِهِ وَحُزنُهُ فی قَلبِهِ»( الكافي،ج2،ص 226،باب المؤمن و علاماته و صفاته) شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دلش است. اما متاسفانه ما برعکس هستیم به خاطر همین به ناراحتیهای قلبی و عروقی دچار می شویم همیشه افسرده هستیم و غم در دل ما است. از این طبیعت زیبا ما استفاده نمی کنیم گردش و زیارتی برویم اگر جایی برویم آینه جلوی ما بگیرند چهره ما اخم است. همیشه نظر منفی داریم به زندگی منفی نگاه می کنیم چرا انرژی مثبت تولید نمی کنیم اینها خیلی اثر دارد. مومن باید شادیش در چهره اش باشد اثر گذار باشد به زیارت همدیگر بروید شاد باشید. بعضی افراد به دیدار همدیگر می روند منتها بحث و اختلاف پیش می آید.
یک پیرزن پیش پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) آمد از بهشت سوال کرد پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) می خواست با این پیرزن شوخی کند فرمود پیرزنها بهشت نمی روند پیرزن ناراحت شد و به بلال رسید بلال گفت چرا گریه می کنی؟ گفت از پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) در مورد بهشت سوال کردم فرمودند پیرزنها به بهشت نمی روند گفت اشتباه شنیدی من از پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) می پرسم قصه را روشن می کنم بلال آمد سوال کرد آقا فرمودند سیاهها هم به بهشت نمی روند. بلال هم گریه کنان بیرون آمد مولاامیرالمومنین علی(علیه السلام) را دیدند امیرالمومنین(علیه السلام) فرمودند پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) درست فرمودند زیرا پیرزنها چهارده ساله و سیاهها سفید می شوند بعد به بهشت می روند. یک زمانی من این قصه را در چهارمحال و بختیاری روی منبر توضیح می دادم پیرزنی نشسته بود گفت حاج آقا قربان دهنت،
یک روز پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) خسته شده بودند پای خودشان را دراز کردند گفت هر کسی گفت این پای من شبیه چه چیزی است؟ هر کسی شروع کرد به توضیح دادن، بعد آقا پای دیگرش را دراز کرد و گفت این پایم شبیه این پایم است.
یک روز با امیرالمومنین علی(علیه السلام) خرما می خوردند پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) هسته های خرما خود را روی هسته های خرمای امیرالمومنین علی(علیه السلام) ریختند گفت یا علی ببین چقدر خرما خوردی، امیرالمومنین علی(علیه السلام) حاضر جواب بودند گفتند آقا شما از بس که گرسنه بودید خرماها را با هسته هایش خوردید. مهمترین ایرادی که از امیرالمومنین علی(علیه السلام) گرفتند گفتند علی(علیه السلام) به درد حکومت نمی خورد چون زیاد می خندد. امامان ما می خندیدند. حضرت زهرا(سلام الله علیها) می خندید. بنده یک شب خواب حضرت را دیدم فکر می کردم حضرت گریه می کنند. دیدم حضرت خیلی شاد بودند و همیشه فکر می کردم حضرت همیشه گرفته هستند. نه اینجور نیست اهل بیت(علیهم السلام) هم به جا می خندیدند و هم می گریستند و همیشه دعای کمیل و روضه سیدالشهدا(علیه السلام) نمی خواندند.امام صادق(علیه السلام) همیشه می خندیدند. دهه کرامت واقعا جشن است هئیتی ها برای اهل بیت(علیهم السلام) جشن بگیرند اگر جشن نگیرید و جوانان خود را از جشن و شادی سیراب نکنید به سراغ گناه و معاصی می روند آنها در واقع شادی نیست آنها خودش تولید هزاران غم می کند یک لحظه شادی است ولی یک عمر بدبختی و غم است. ما باید شادی خوب را در جامعه نهادینه کنیم. این نیاز جامعه ما است از این ایام خوب استفاده کنیم مولودی و کلام و خنده خوب همه چیز در جای خودش باشد.
شوراها جزء ارکان نظام جمهوری اسلامی
نکته بعدی آغاز به کار چهارمین دوره شوراهای شهر و روستا را داریم و به اعضای جدید شورای شهر که در نمازجمعه حضور دارند تبریک عرض می کنم. این یک افتخار است که کار به دست خود مردم است. بنده که به شهری برای تبلیغ رفته بودم بالای یک قله کوه یک قصری ساخته بودند گفتند این قصر مال خان منطقه شلمزار بوده است خوب او چکار می کرده است بنده عذر خواهی می کنم می گفت در دوران سیاه گذشته دختری که می خواست ازدواج کند شب اول مال خان بوده است. دوران سیاه طاغوت و دورانی که مردم رعیت شمرده می شدند و اهمیتی به مردم نمی دادند کاری به مردم نداشتند ولی به برکت اسلام و امام و شهدا همه چیز برعکس شد و مردم صاحب اختیار شدند. مردم سالاری واقعی و دموکراسی همین است در تمام جاها مردم دخالت دارند مگر اینکه خودشان کوتاهی کنند. در انتخاب شهردار و رسیدن به شهر پاک مردم خودشان دخالت دارند خدا می فرمایند ما مردم را تغییر نمی دهیم مگر اینکه خودشان تغییر کنند. این تغییر از ناحیه مردم شروع می شود مردم اگر تغییر کنند فکر جدید و برنامه جدید اوضاع عوض می شود مجلس و اداره کشور انتخاب خود مردم است. مجلس فرمایشی نیست رای مردم تاثیر گذار است در انتخاب رهبر خود مردم دخالت دارند شما خبرگان را انتخاب می کنید خبرگان هم رهبر را انتخاب می کنند فرض کنید در انگلیس هنوز که هنوزه نظام پادشاهی است و نظامشان سلطه است یا سایر کشورها،طاغوت برچیده شد مردم بر سرنوشت خودشان حاکم شدند این از برکت امام و شهداست. خیلی باید قدر بدانیم ما در همین هفته هفده شهریور را داریم در جمعه سیاه مردم چقدر خون و جان دادند، همه اینها برچیده شد و مردم حاکم شدند و شوراها واقعا وظایف مهمی دارند فقط این نیست که شورا فقط شهردار را انتخاب کند در تمام کارهای فرهنگی و پیشبرد این شهر شورا می تواند نظر بدهد. شوراها واقعا نقش دارد باید تاثیر شورا را در زندگی مردم ببینیم. در محله ها و فرهنگ و زندگی مردم و در تمام شهر شورا می تواند نقش و برنامه ریزی داشته باشد و می توانند تاثیرگذار باشند. شوراها جزء ارکان واقعی نظام جمهوری اسلامی هستند.
هدف دشمن از حمله به کشورها، تاسیس خاورمیانه جدید
خواهران و برادران دشمنان ما از همان اول می خواستند در خاورمیانه محور اصلی و همه کاره اسرائیل و آمریکاییها باشند از نیل تا فرات همه نوکر او باشند و خاورمیانه جدید که می گویند معنایش همین است هدف مهم آنها همین است به سوریه می خواهند حمله کنند اگر به لبنان حمله کنند همین است اگر به ایران اسلامی می خواهند ضربه بزنند هدفشان همین است انقلاب مصر را منحرف کردند هدفشان همین است آیا به اهداف خود رسیده و می رسند؟ خیر نمی رسد بنده یک فرمایشی از مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) یادداشت کردم خدمتتان عرض می کنم. آقا می فرمایند شکی نیست که بر اساسی حقایقی که خدای متعال تقدیر کرده است خاورمیانه جدید شکل خواهد گرفت و این خاورمیانه اسلام خواهد بود آینده از آن اسلام و شیعیان امیرالمومنین علی(علیه السلام) خواهد بود آنها در لبنان و غزه نتوانستند پیروز بشوند در خود سوریه اهدافی داشتند خیلی جاها را نابود کردند و چقدر سر بریدند. آنها می خواستند عراقی وابسته برای خودشان درست کنند نتوانستند به اهدافشان برسند و هر روز نیروهایشان را عمودی به افغانستان می آوردند و افقی می برند آینده اینگونه است و آمریکاییها قطعا ضرر خواهند کرد حالا اوباما شعار می دهد و جنگ افروزی می کند ولی آنچه هست اول به ضرر خودشان است و این سریعتر خاورمیانه را به سمت خاورمیانه اسلامی شدن می برد و مردم بیدار می شوند.
پافشاری بر شعارهای اصلی انقلاب حیات ملت ایران است
مصر واقعا درس عبرتی مخصوصا برای دولتمردان و مسئولین ما شد. اینها سالها مبارزه کردند طاغوت سی ساله را سرنگون کردند حکومت تشکیل دادند ولی به آمریکاییها روی خوش نشان دادند و شعار مرگ بر اسرائیل گفتند نباید بگوئید بالافاصله با فلسطینیها قطع رابطه کردند امروز روزی شده که طاغوت سی ساله از زندان آزاد می شود و حکومت مردمی سرنگون می شود و بعید نیست که محمد مرسی را اعدام کنند. نتیجه این می شود وقتی از شعارهای اصلی انقلاب کوتاه آمدی و به آمریکا و اسرائیل دلخوش کردی اینجوری می شود این واقعا درس بزرگی است ومدیران و مسئولین ما باید خیلی مراقب باشند و اینقدر آقا بر شعارهای اصلی انقلاب پافشاری می کنند چون حیات من و شما است و الا اگر اینها را از من و شما بگیرند همان بلایی که تکفیریها و سعودیها و آمریکاییها بر سر مبارزین مصر آوردند بدتر بر سر ما می آورند الان به یک نفر از اخوانیها رحم نمی کنند همین امروز پیامکی آمده بود حزب اخوان المسلمین را به طور کلی از بین بردند و منحلی او را اعلام کردند که مبادا یک نفر پیدا شود که اسلام و قرآن را بخواهد. دشمن از اسلام ضربه خورده است اسلام ناب جلوی اینها را می گیرد اینها نمی گذارند اسلام سراپا شود ما باید قدر رهبرمان را بدانیم قدر امام و پیشوای خودمان را می دانیم. قدر این مرد بزرگ ما الان مثل ماهی در آب هستیم درک نمی کنیم عظمت این مرد بزرگ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دام ظله العالی) را که چه نقش بزرگی در حفظ کشور و ناموس و این مردم دارند خدا می داند که این مرد مثل یک نخ تمام مهره ها را به هم وصل می کند و مثل ناخدا و دیدبانی که تمام مشکلات یک کشور را شناسایی و راهنمایی می کند ما نمی توانیم درک کنیم. رئیس جمهور روسیه پوتین به ایران آمده بود و با آقا ملاقات کردند گفت من مسیح را ندیدم ولی مسیح را در ایران دیدم با بودن این مسیح هیچی ایران را تهدید نمی کند. این مرد الهی و بزرگ که خدا ذخیره اش کرده است تعبیری که آیت الله حسن زاده آملی دارند خامنه ای کبیر، خدا این مرد بزرگ را حفظ کند که با سرانگشت تدبیرش مرحله مرحله جهان را به سمت ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می برد. انشاءالله خداوندهمه خدمتگزاران و رهبر عزیزمان را در پناه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حفظ کند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.