سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

عيد قربان و اهميت عيد غدير

بسم الله الرحمن الرحيم
عيد قربان و اهميت عيد غدير
خطبه عيد قربان به امامت حجت الاسلام و المسلمين حاج آقا ابراهيمي 91/8/5
http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

خطبه اول
در خطبه اول در باب اهميت سنت ابراهيمي يعني سنت قرباني مطالبي را عرض مي كنيم خطبه دوم هم انشاءالله درباره مهمترين مسائل ديني يعني مسئله امامت و ولايت و غديرخم و در نهايت مسئله بسيار مهم اداره نظام اسلامي براساس علم و عدل يعني نظام برپايه ولايت فقيه چند كلامي را عرض مي كنم.
دستور خداوند به ابراهيم خليل(عليه السلام)«قرباني كردن اسماعيل(عليه السلام)»
امروز يكي از سنتهاي ديرين و چندين ساله سنت قرباني است در چنين روزي ابراهيم خليل آن بنده موحد و مخلص درگاه خدا مامور شده بود از فرزند خود بگذرد و او را قرباني كند. دست فرزند را گرفت و باتوجه به اينكه به فرزند اعلام كرده بود كه من در خواب ديدم كه تو را قرباني مي كنم اين نوجوان رشيد و موحد و فرزند اين قهرمان توحيد فرمود «افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ» دستور خدا را انجام بده «سَتَجِدُنِي إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ»(سوره صافات،آيه102) در مسير صحراي منا كه مي رفتند شيطان ظاهر شد ابراهيم در سن پيري خدا اين فرزند رشيد را به تو داده با يك خواب چگونه مي خواهي او را قرباني كني؟ از كجا معلوم خواب تو خواب راست باشد شايد شيطان آمده باشد، چون خواب انبياء خواب صادقانه است فرقي نمي كند آنچه در بيداري از طرف خدا به او امر مي شود در خواب ببيند امر خدا است چون معصوم هستند شيطان هيچ راهي بر آنها ندارد. از كجا معلوم خواب باشد و به هر طريقي شيطان ظاهر شد ايشان هفت سنگريزه را برداشتند و شيطان را از خودشان دور كردند باز در مرحله دوم و سوم ظاهر شد بازهم شيطان را با سنگ ريزه از خودشان دور كردند. بعد اسماعيل به پدرش گفت دست و پاهاي من را ببند، مبادا وقتي كه سر من را بخواهي ببري دست و پايت بلرزد و آن لحظه خون من روي لباس خليل حق بريزد ولباس شما آلوده شود، وصيت مي كنم پيراهن من را براي مادرم ببر وقتي كه دلش تنگ مي شود و احضار ناراحتي مي كند شما به او تندي نكن و با بوي پيراهن من مادرم آرام بگيرد. خوب امر الهي است «وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ» همانطور فرموده بود صورتم را روي خاك بگذار كه مبادا چشمت به چشم من بيافتد و دستور خدا را اتيان كني، خليل حق پيشاني اين فرزند دلبند و موحد خودش را به خاك گذاشت و با بسم الله كارد را محكم روي گلوي اين فرزند گذاشت و شروع كرد به بريدن و اين كارد از اين به بعد نمي بريد چندين مرتبه امتحان كرد كه دستور خدا را انجام بدهد به قدري خليل ناراحت شد كادر راپرتاب كرد و به سنگ فرو رفت و كادر به ندا آمد «الخليل يامروني و الجليل ينهاني» خليل حق امر مي كند كه من ببرم اما جليل يعني خداوند مرا نهي مي كند كه نبرم «وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ» مهم اين بود كه خليل حق از تمام هستي خودش در راه خدا حتي از عزيزترين كسانش بگذرد امتحان سختي بود و سخت ترين امتحان در كربلا پيش آمد و امتحانات بسيار عظيم براي آقا اباعبدالله الحسين(عليه السلام) رخ داد و همين امتحانات و اطلاعات در زمان انقلاب هم ما مشاهده كرديم كه چگونه پدران و مادران پاره هاي جگر خودشان را براي دفاع از حق مي فرستادند. اين يك مسير و راه است منتها حضرت ابراهيم خليل(عليه السلام) بعد از آن همه امتحانات سخت گذشته بود حتي ايشان را در ميان آتشي انداختند آتشي كه پرنده هم نمي توانست از بالاي آن بگذرد و نزديكش نمي توانست شود بعد از آن امتحانات امتحان ذبح فرزند است بعد از قبولي والايي حضرت ابراهيم(عليه السلام) آورد خداوند متعال از كوه روبرو يك قوچ بزرگي را فرستادند«وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ» چون قرباني از طرف خداوند فرستاده شده به آن ذبح عظيم مي گويند. فدايي حضرت اسماعيل(عليه السلام) شد و طبق دستور قرباني شد.
اعمال عيدقربان در مكه و اهميت سنت قرباني و اهداف آن (غير مكه)
از آن زمان سنت قرباني گذاشته شد. و زائران خانه خدا در روز عيد قربان دومين عملي كه انجام مي دهند قرباني است اول جمرات را سنگ مي زنند شيطان را از وجود خود و جمعشان دور مي كنند. چون حج تمام اجتماعي و جمعي است فردي نيست فقط همان روز بايد همه با هم بروند جمره اول را سنگ بزنند يعني جمره آخر سنگي كه مي زنند ستون آخر است هفت سنگ مي زنند و دومين كار قرباني است بعد از قرباني كساني كه سفر اولشان است بايد حلق كنند حلق يعني تراشيدن موي سر و براي خانمها هم تقصير است يعني مقداري از موها مي چينند و ناخنهايشان را مي گيرند. كساني كه سفر دوم و سوم است ديگر حلق لازم نيست مي توانند تقصير كنند بنابراين سنت در روز عيد قربان است و هدف از قرباني اين است يك فلسفه و حكمت و اهداف دارد هدف از قرباني كه فقرا در جامعه از گوشت سير شوند منتها اين قرباني يك سري شرايط دارد اگر در مكه باشيم شرايط خاص را مراعات كنيم و اگر اينجا باشيم شرايط ديگري دارد بعضي از شرايطش مشترك است قرباني در مكه واجب ولي در اينجا مستحب است منتها يك سري شرايط دارد كه شرايطي مشترك است و يك سري شرايط اختصاصي در مكه است. اين بحث را عرض مي كنم كه مومنين سوالاتي دارند به اين سوالات پاسخ داده مي شود. اينكه گفتيم هدف از قرباني كه جامعه فقير نداشته باشد اين روايات از حضرت محمد(صلي الله عليه وآله و سلم)«إنما جعل اللَّه الأضحى ليشبع مساكينكم من اللحم فأطعموهم »(ثواب الاعمال،ص58) خدا روز اضحي يعني روز عيدقربان قرباني را قرار داد«ليشبع مساكينكم من اللحم»از گوشت سير شوند«فأطعموهم»به آنها طعام دهيد. ناگفته نماند قرباني سه قسم مي شود يك قسمت براي خودشان و خانواده اش بخورند و مستحب است افطاري امروز از همين گوشتي كه خودش قرباني كرده است بخورد پس بنابراين يك قسمت براي خودش و يك قسمت براي فقرا صدقه مي دهند و يك قسمت هم هديه مي دهند همسايه آنها فقير نيست بزرگاني هستند به آنها هديه مي دهند پس بنابراين قرباني فقط براي فقرا لازم نيست بدهيد يك سومش را به همسايه و فاميلت هديه بدهيد و يك سومش خودتان استفاده كنيد سفره غذا در منزل بياندازيد اين فلسفه اصلي قرباني است.
آيا قرباني مستحب ثواب دارد؟ كه براي اموات قرباني كنيم بله قرباني در حج واجب است. قرباني يعني تقرب به خدا است يعني اين وسيله مايه تقرب به خدا شود و اسلام سفارش كرده «اراقة الدماء»خون گوسفند را بريزند هدف آن نيست كه از قصابي گوشت بخرند و به فقير بدهند هدف آن است كه خون گوسفند را در روز عيد قربان بريزد.
روايتي از رسول خدا حضرت محمد(صلي الله عليه وآله و سلم) در ثواب قرباني كردن عرض مي كنم «يغفر لصاحب الاضحيه عند اول قطرة تقطعر من دمها»(بحار،ج98،ص351) صاحب قرباني بخشيده مي شود. آيا براي يك نفر نيت كنيم مي توانيم قرباني كنيم يا اينكه نه كسي براي دو نفر مي تواند قرباني كند براي سه نفر هم مي توانند باشد قرباني كردند برا ي سلامتي امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) براي بخشيده شدن گناهان بريا رحمت مي شود نيت كرد و براي شادي روح شخصي كه تازه از دنيا رفته است مي گويند براي اولين خون قرباني كه بر زمين مي ريزد «يغفر لصاحب» همان اولين قطره خون باعث از بين رفتن گناهان صاحب قرباني مي شود از اين روايت يك پل بزنم و اين نكته را عرض مي كنم بارها گفتيم ولي بازهم سوال مي شود براي مرده اي كه تازه از دنيا رفته است روز عرفه قرباني مي كنند. روز عرفه روز نيايش است روز قربان مخصوص قرباني است «يغفر لصاحب الاضحيه» بخشيده مي شود براي صاحب اضحيه، روز اضحي يعني روز عيد قربان اگر قرباني صورت بگيرد اين ثواب براي او است روز عيد قربان اگر براي كسي قرباني كنيد ثواب براي او نوشته مي شود كلمه اضحيه يعني روز عيد قربان بايد قرباني كنيد در حج هم همينطور است اگر كسي روز عرفه قرباني كند قرباني او باطل است وقت قرباني از اول طلوع آفتاب روز دهم تا غروب است معمولا در حج كثرت كار و اذدهام جمعيت است بعضيها نمي توانند قرباني را انجام دهند بعضي از مراجع مي فرمايند شب هم مي توانند قرباني كنند و بعضيها هم مي گويند صبح روز بعد از قرباني مي توانند قرباني كنند. چون تا وقتي كه قرباني نكردند نمي توانند از لباس احرام خارج شوند. برادران و خواهران بنابراين شما هم رسول نماز جمعه شويد فلسفه قرباني روز عيد قربان صورت بگيرد نه اينكه روز عيد فطر و يا عرفه شما قرباني كنيد بنده بارها گفتم كه مثل اينكه روز جمعه نماز نخوانيم و روز پنجشنبه نماز جمعه بخوانيم يا اينكه روز عيد قربان نماز عيد نخوانيم و بگوييم حالا اشكال ندارد ما عرفه نماز عيد مي خوانيم يكي از مشتركات قرباني كردن كه پاك و حلال باشد با پول مخمس و خمس داده باشد اگر در حج كسي قرباني كند و با پولي كه خمس نخريده قرباني كند قبول نيست اگر براي قرباني مستحب هم كسي بخواهد با پول خمس نداده بخرد و قرباني كند قبول نيست و قربانيش اثر ندارد.
احكام قرباني
نكته ديگر قرباني بايد با كاردي كه استيل نباشد اين فتواي حضرت امام(ره) است كه حتما با كاردي كه از جنس آهن باشد منتها يك اصلاحات اختصاصي دارد كه در قرباني مستحب شرط نيست ولي در قرباني واجب بايد تام اجزائ باشد يعني گوسفند سالم باشد و شاخش شكسته نباشد گوش و دمش بريده نباشد كور و شل نبايد باشد اينها جزء واجبات در حج است ولي در قرباني مستحب اينها شرط نيست فقط بايد فربه و چاق باشد و افضل قرباني چه در مكه و چه مستحب اين است كه شتر باشد بعد قرباني گاور و بعد به گوسفند مي رسد پيغمبرخدا(صلي الله عليه وآله وسلم) در حج واجب 100 شتر همراه خود آوردند و 66 شتر را براي خودشان قرباني كردند و 34 شتر براي اميرالمومنين علي(عليه السلام) قرباني كردند بعد هم گاو و گوسفند است در مكه شرايط دارد اگر بز باشدداخل سه سال باشد اگر ميش باشد داخل دو سال باشد اگر گاو باشد داخل سال سه باشد شتر كمتر از پنج سال نباشد و داخل سال شش باشد و در قرباني مستحب واجب نيست.
خطبه دوم
«اوصيكم عبادالله و نفسي بتقوي الله»
اهميت تقوا در قرباني
در توصيه به تقوا قرباني فقط و فقط براي رضاي خدا باشد خداوند هيچ نيازي به اين خون و گوشت قرباني ندارد كه در دوران جاهليت گوسفندي كه قرباني مي كردند مي بايست حتما اين خونش را بر ديوار خانه خدا بمالند و مي گفتند كه اين قرباني قبول شده است خداوند نه نيازي به اين گوشت و خون قرباني ندارد آن چيزي كه به خدا مي رسد « يَنَالُهُ التَّقْوَى» آن تقواي شما يعني براي خدا، اين قرباني وقتي براي خدا تقرب مي شود وقتي اين عمل باعث بلندي براي خدا مي شود خالص براي خدا باشد براي چشم وهم چشمي نباشد ديگران براي پدرشان يك گوسفندي عقيقه كردند من بايد نشان بدهم كه براي بابام شتر قرباني مي كنم عيب ندارد شتر قرباني كن ولي براي خدا باشد براي بابات كه از دنيا رفته حتي شتر يا گاوي قرباني كني خيلي خوب است اما براي خدا باشد. در قرباني آن چيزي كه به خدا مي رسد تقواست تقوا يعني چه؟ يعني كار براي خدا باشد انشاءالله هر كاري كه انجام مي دهيم كار براي خدا باشد.
بيعت همگاني مردم در غدير با دوازده خليفه و امام
از امروز تا عيد غدير دهه را دهه ولايت و امامت نامگذاري شده است پيشاپيش عيد غدير را تبريك عرض مي كنم. در روز عيد غدير مي خواهيم مراسم باشكوهي به كمك شما برادران و خواهران مكرمه در مصلا از ساعت هشت ونيم برگزار كنيم و پايان بخش برنامه ما نمازجماعت ظهر و عصر و سفره اطعام در روز غدير انداخته مي شود و همه مومنين سرسفره اميرالمومنين علي(عليه السلام) دعوت هستند حاضرين حتما به غائبين اطلاع دهند مراسم هم با قرآن و قرائت خطبه غدير شروع مي شود و حافظ كل قرآن محمدتقي خان هم تشريف مي آورند روز عيد غدير تلاوت زيبايي از ايشان شاهد باشيم انشاءالله مومنين و متدينين حضور پيدا كنند. بزرگداشت اميرالمومنين علي(عليه السلام) است عيد غدير مهمترين عيد ما هست روز جمعه،قربان،فطر و شعبان عيد است و نوروز براي ما ايراينيان عيد است و اسلام آن را تاييد كرده است اما همه اعياد يك طرف عيد غدير هم يك طرف عظيم ترين عيد ما عيد انتساب مولاي ما اسدالله الغالب اميرالمومنين علي(عليه السلام) از طرف خدا، به دست رسول خدا(صلي الله عليه وآله و سلم) به امامت و ولايت منتصب شدند اين روز را بايد واقعا گرامي بداريم اسلام اگر مانده از همين عيد غدير مانده است.
ثواب طعام دادن و سفره اندازي در روز عيد غدير
طعام دادن و سفره اندازي در روز عيد غدير خيلي ثواب دارد در روايت از امام رضا( عليه السلام) است اگر مردم عظمت آن روز را مي دانستند و اعمال آن روز را انجام مي دادند ملائكه گروه گروه با آنها روبوسي مي كردند خيلي عظمت دارد افطاري دادن، ناهار دادن و سفره انداختن ثواب صدوبيست و چهار هزار پيغمبر طعام داده است پيامبر(صلي الله عليه وآله و سلم) سفارش كرده است يا علي عيد غدير بايد جشن باشد همه اولياء و پيامبران به وصي خود سفارش كردند كه روز عيد غدير جشن باشد خود رسول الله حضرت محمد(صلي الله عليه وآله و سلم)در روز عيد غدير سه روز جشن گرفتند. پيغمبرخدا(صلي الله عليه وآله و سلم)حركت كردن به محل غدير رسيدند كه در آنجا درختان صدر يا درخت كُنار بوده است حضرت به سلمان فرمودند كه زير درخت را تميز كنيد و فرش بياندازيد وكسي اينجا ننشيند و حاضرين به غائبين بگويد كه در اينجا اجتماع داشته باشند سران منافقين جوري برنامه ريزي كردند كه از غدير رد شوند اجتماع بيش از صد هزار نفر است آن موقع كه بلندگو و بيسيمي نبوده است صدهزار جمعيت آن موقعي كه بخواهيد به نفر جلويي خبر بدهيد مي دانيد چقدر وقت مي برد؟ منتها حضرت اعلام كرده بودند كه غدير محل اجتماع است اما اين منافقين مي دانستند كه چه خبر مي خواهد بشود قبلا توطئه كرده بودند كه غدير و امامت و ولايت اميرالمومنين علي(عليه السلام) صورت نگيرد آمدند كه نصف اين جمعيت را از غدير رد كردند حضرت وقتي رسيدند فرمودند مگر نگفتم كه همه در اينجا جمع شوند اعلام كنيد كه همه برگردند باز اينها توطئه كردند آن لحظه اي كه پيغمبرخدا(صلي الله عليه وآله و سلم) مي خواهد خطبه بخواند ما جلوي جمعيت مي نشينيم و به مجردي كه حضرت خطبه را شروع كردند و اميرالمومنين علي(عليه السلام) را منصوب كند ما بلند مي شويم و وقتي كه ما بلند مي شويم جمعيت متفرقه مي شود و حضرت موفق به انتساب اميرالمومنين(عليه السلام) نخواهد شد اينها نقشه اي بوده منافقين ريخته بودند اينكه پيغمبرخدا(صلي الله عليه وآله و سلم) نمي خواستند كه مسئله امامت را مطرح كنند «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ» بايد ابلاغ كنيد گويا حضرت خوف داشتند چرا؟ به اين دليل كه منافقين نگذارند كه مسئله امامت صورت بگيرد و مسئله ناقص بماند و به هم بريزند خدا فرمودند «يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» خدا تو را حفظ مي كند پيامبر(صلي الله عليه وآله و سلم) از جان خودش نمي ترسيد در جنگ نفر اول بودند اميرالمومنين علي(عليه السلام) با اين همه شجاعت مي گفت وقتي كه جنگ سختي مي شد همه ما به پيامبر(صلي الله عليه وآله و سلم) پناه مي برديم او از همه ما شجاعتر است. پيامبر(صلي الله عليه وآله و سلم) از شهادت نمي ترسيد بلكه از منافقين مي ترسيدند كه بريزند به هم و نگذارند و خدا فرمود«يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ»(سوره مائده،آيه67) وعده خدا داد اجتماع كردند و فرمودند هر كس من مولاي او هستم علي مولاي او است دوازده امام را اسم بردند و از مردم بيعت گرفتند قبلا مسئله امامت را گفته بودند ولي بيعت رسمي گرفتند و بايد همه شماها بايد بيعت كنيد همه روز بعد رفتند دست دادند و بيعت كردند حتي خانمها هم با اميرالمومنين علي(عليه السلام) بيعت كردند در ظرفي آب ريختند و امام علي(عليه السلام) دست خود را در آن گذاشتند و خانمها هم دست در آب مي گذاشتند و با اميرالمومنين علي(عليه السلام) بيعت كردند. منتها هفتاد روز چه اتفاقي افتاد؟ بعد از رحلت پيامبراعظم(صلي الله عليه وآله و سلم) چه اتفاقي افتاد؟ و در روز عيد غدير هندسه نظام ديني را معلوم كردند فرمودند من كه از دنيا مي روم بعد از من وصي و جانشين من اميرالمومنين علي(عليه السلام) است بعدش امام حسن(عليه السلام) و امام حسين(عليه السلام) و در آخر هم نام امام مهدي صاحب الزمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) را بردند در همان خطبه چهارمرتبه اسم امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) را بردند يعني مردم با دوازده امام و پيشوا بيعت كردند تنها فقط آقا اميرالمومنين علي(عليه السلام) نبود در عصر غيبت هم جانشين امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) ولي فقيه او بايد امام و پيشوا باشد يعني دين شناس، عادل كه امروز زعامت و ولايت بر دوش حضرت‌ آيت الله خامنه اي(دام ظله العالي) است همانطور كه اطاعت از اميرالمومنين(عليه السلام) واجب بود اطاعت از جانشين امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) هم واجب است امام حسين(عليه السلام) مسلم را فرستادند اطاعت از خود امام حسين واجب بود اطاعت مردم از حضرت مسلم هم واجب بود فرق نمي كند آنها نماينده شان هستند فقيه نماينده و جانشين هستند خوب آقا در پرده غيبت هستند و احكام و راه خدا نمي شود تعطيل شود كسي كه بايد عهده دار امامت و ولايت باشد بايد تالي تل و معصوم شود اين احيا در نظام ديني شد خدا را شكر مي كنيم.
حق بر محور اميرالمومنين علي(عليه السلام)
يك روايت به عنوان تبرك عرض مي كنم رسول خدا(صلي الله عليه وآله و سلم) مي فرمايد «علي مع الحق و الحق مع علي» علي با حق است و حق باعلي است «يدور معه حيث مادار»(بحارالانوار،ج28،ص368) حق برمحور علي مي چرخد هر كجا علي رفت بدانيد همانجا حق است اين يك شاقول است نه اينكه حق يك چيزي باشد و علي دنبال حق بدود بلكه حق دنبال علي مي دود. خدا را شكر مي كنيم كه ما برحق هستيم و پيشواي ما اميرالمومنين علي(عليه السلام) هستيم.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.