سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

حضرت فاطمه(سلام الله عليها) بانوي مهرباني، گذشت و پاكي

خطبه هاي نمازجمعه بافت به امامت حجت الاسلام والمسلمين ابراهيمي امام جمعه مورخ 91/2/8
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت فاطمه(سلام الله عليها) بانوي مهرباني، گذشت و پاكي
خطبه اول

موضوع بحث خطبه این هفته و هفته های گذشته درباره حضرت زهراي مرضيه(سلام الله عليها) است. اين هفته بنده يك موضوع ساده اي انتخاب كردم اما بسیار با محتواست با عنوان فاطمه(سلام الله عليها) بانوي مهرباني، گذشت و پاكي حضرت فاطمه(سلام الله عليها) كانون محبت، علاقه و ايثار است. محبت، ايثار و انفاق، پاكي و عفاف و حجابي كه حضرت زهراي مرضيه(سلام الله عليها) داشتند هيچ كس نداشته است. ايشان از هر جهت سرآمد هستند و همه بايد به این کانون وفا، محبت، ایثار و عفاف به ايشان اقتدا كنند.
جلوه های محبت در زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها)
اگر بخواهيم جلوه هاي محبت رادر زندگي حضرت زهرا(سلام الله عليها) جستجو كنيم نمونه هاي بسيار زيادي است مهرباني نسبت به خدمتكار، مهرباني و محبت نسبت به اميرالمومنين علي(علیه السلام) و فرزندانشان،مهرباني و محبت نسبت به فقرا و بينوايان، مهرباني حتي نسبت به شيعيان و مسلمانان گنه كار، اين موارد جلوه هاي بسيار زيادي در زندگي حضرت زهرا(سلام الله عليها) دارد. شما بارها اين مطلب را شنيديد راجع به محبت مردم آن انفاقي كه حضرت زهرا(سلام الله علیها) انجام دادند و سه روز با آب افطار كردند. آن گذشت را چه كسي مي تواند داشته باشد. شب عروسي مي خواهد برود خانه بخت در آن غوغا كسي به فكر بيچارگي و بدبختي نيست عروس و داماد به فكر خودشان هستند كه مجلس خودشان خوب باشد بانوي بدبخت و بيچاره كنار كوچه نشسته و با صداي آرام و ضعيف مي گويد دختر پيغمبر(صلی الله علیه وآله) شما مي خواهيد به خانه بخت برويد چند روز ديگر هم دختر من مي خواهد به خانه بخت برود، لباس مناسب عروس نداريم شما شنيديد، اين بزرگوار لباسي كه براي عروسيشان تهيه كرده بودند به اين فقير مي دهند كجاي تاريخ شما اين نمونه ها را ديده ايد؟ اينها محبت نيست؟ اينها مهرباني نيست؟ حضرت زهرا(سلام الله عليها) كانون محبت است.
دفع مشکل نیازمند توسط حضرت زهرا(سلام الله علیها)
فقيري آمد داخل مسجد گفت يا رسول الله(صلی الله علیه وآله) من فقير و بيچاره هستم آقا فرمودند آيا كسي هست ايشان را برود در خانه اش غذا بدهد امام علي(علیه السلام) فرمودند كه من مي برم وقتي آمدنددر منزل گفتند فاطمه جان غذا در منزل داريم گفتند غذا به اندازه يك نفر هست، حسن(علیه السلام) و حسين(علیه السلام) هم گرسنه هستند خودم و شما هم گرسنه هستيم آقا فرمودند همين غذل را بیاورید حضرت آن فقیر را به خانه دعوت کردندچراغی در خانه بود حضرت علی(علیه السلام) برای اینکه مهمان متوجه نشود غذا کم است فتیله چراغ را پایین آوردند اين كانون محبت است.
رفتار حضرت زهرا(سلام الله علیها) با خدمتکار
كسي كه گرفتار است در خانه يك خدمتكار استخدام مي كند. در آن زمان كنيز هيچ حق حياتي نداشت، كنيز مثل غلام هر چقدر كار مي كرده براي اربابش بوده است هيچ حقي نداشته است فضّه كنيز حضرت زهرا(سلام الله عليها) بود شما ببينيد كه اين بانوي با كرامت و اين كانون پر مهر و محبت چگونه رفتار مي كند؟ وقتي فضه به عنوان خدمتكار وارد خانه حضرت زهرا(سلام الله عليها) شد (ايشان اشراف زاده و دختر پادشاه هندوستان بود دست تقدير فضه را خدمتكار حضرت فاطمه(سلام الله عليها) قرار داده است) حضرت زهرا(سلام الله عليها) فرمودند فضه شما بايد عبادت كنيد من هم بايد خدا را عبادت كنم ما اينگونه با هم قرارداد بستيم يك روز من در خانه كار مي كنم و شما عبادت كن يك روز شما در خانه كار كن من عبادت كنم، اينها جلوه هاي محبت است كه در زندگي حضرت زهرا(سلام الله عليها) براي ما نقل شده است.سلمان مي گويد ديدم حضرت زهرا(سلام الله عليها) بچه شير مي دهد و از آن طرف با آسياب دستي جو آرد مي كند، آنقدر آسياب را چرخانده از دستهاي حضرت خون مي آيد. گفتم اي بانوي باوفا و با محبت چرا به فضه نمي گوئيد كار كند؟ خانم فرمودند ديروز نوبت فضه بود امروز نوبت من است. اين بزرگوار است كه ما را عاشق و دلداده خودشان قرار داده اند اين كانون محبت است كه ما را دلباخته و نوكر اهل بيت (علیهم السلام) قرار داده است محبت اهل بيت(علیهم السلام) تربيت كرده است.
اوج تواضع و فروتنی در کمک به نیازمندان توسط حضرت زهرا(سلام الله علیها)
نكته اي را استاد مفسر حضرت آيت الله جوادي آملي فرمودند و در تاريخ نقل شده است كه حضرت زهرا(سلام الله عليها) آنقدر جو آسیاب کردند از دست ایشان خون آمده است ممکن است کسی سوال کند، یک خانواده پنج نفری چقدر هزینه دارند که به این صورت دستان حضرت آبله می زند، آیت الله جوادی آملی جواب دادند هر کس در مدینه گرفتار و درمانده می شد می گفتند برویم خانه فاطمه(سلام الله عليها) گره ای از مشکلات ما بردارد. بعضی وقتها می شد پیغمبرخدا(صلي الله عليه وآله) مشکلی که برای ایشان پیش می آمد درب خانه حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها) می آمد. شما زندگی حضرت را بیشتر مطالعه کنید چقدر در زندگی حضرت مطالعه عمیق داشته باشید انسان خاضعتر و متواضعتر می شود.
شفاعت حضرت زهرا(سلام الله علیها) از گناهکاران شیعه و مسلمان
اواخر عمر حضرت فاطمه(سلام الله عليها) است دعای حضرت تغییر کرده است یکی از دعاهایی که در آخر عمر داشتند دعابرای شیعیان گنه کار است این یکی از جلوه های محبت است، دعایی که حضرت فاطمه(سلام الله عليها) بر شیعیان گنه کار در روزهای آخر عمر داشتند خدمتتان عرض می کنم«وتدعو علیه السلام فی اواخر عمرها» اواخر عمرحضرت می فرمایند«الهی و سیدی»ای معبود من، ای سرورم من، ای خدا«اسالک بالذین من اصطفیتهم» تو را قسم می دهم به همه پیغمبرانی که مبعوث کردی «ويبکاء ولدی فی مفارقتي» و به گریه های فرزندانم در جدایی از من، این نشان می دهد چقدر دوستدار فرزندانشان هستند می فرماید: خدایا به گریه های حسن(عليه السلام) و حسین(عليه السلام)،زینب(سلام الله عليها) و ام کلثوم(سلام الله عليها) آن وقتی که مادر از دست می دهند قسم می دهم. در روایت آمده که گریه بچه یتیم عرش خدا را به لرزه در می آورد. در قبال بچه یتیم همه مسئولیت دارند. «ان تغفر لعصاة شيعتي» خدایا به حق همه پیغمبران و به حق بچه هایم برای از دست دادن مادر تو را قسم می دهم که شیعیان گنه کار من را ببخشی. «وشیعة ذریتی»وشیعیان گنه کار حسن(عليه السلام) و حسین(عليه السلام)را این یکی دیگر از جلوه های محبت است، به فکر گنه کاران هستند دوست دارند همه قدم به راه خیر و خوبی بردارند. شما در تاریخ خواندید آن لحظه ای که امیرالمومنین علی(عليه السلام) بدن حضرت زهرا(سلام الله عليها) را غسل می دهد و بچه ها آرام آرام گریه می کنند امام می فرمایند حسن(عليه السلام) و حسین(عليه السلام)بیائید آخرین بار با مادر وداع کنید حسن(عليه السلام) و حسین(عليه السلام) می آیند یکی خودش را روی سینه مادر می اندازد و یکی هم روی پاهای مادر می اندازد می گوید در همین حال امیرالمومنین علی(عليه السلام) قسم می خورد به خدا سوگند وقتی که حضرت زهرا(سلام الله عليها) را کفن کرده بودیم بندهای کفن باز شد دستهای حضرت زهرا(سلام الله عليها) از کفن بیرون آمد یک دست را انداخت به گردن حسن(عليه السلام) و یک دست را انداخت به گردن حسین(عليه السلام) بعد می فرمود یک ندا بلند شد یا علی بچه ها را بگیر ملائکه آسمان به گریه درآمدند یعنی گریه امام حسن(عليه السلام) و امام حسین(عليه السلام) آنقدر قیمتی و ارزشی است که حضرت زهرا(سلام الله عليها) می فرماید خدایا به حق گریه های بچه های من وقتی مادر از دست می دهند شیعیان گنه کار را ببخش، زنان و مردان گنه کار، آنهایی که علاقه به امام حسن(عليه السلام) و امام حسین(عليه السلام) دارند را ببخش.
برادران و خواهران نه تنها برای شیعیان گنه کار بلکه برای گنه کاران مسلمان مد نظر دارند. حضرت زهرا(سلام الله عليها)نزد پدر آمد گفت پدرجان دختران را با درهم و دینار مهر می بندند از خدا بخواهید که مهریه من را شفاعت گنه کاران امت شما قرار بدهد. جبرئیل امین نازل شد یک امان نامه لوح سبزی بود برای حضرت زهرا(سلام الله علیها) آوردند وقتی که می خواستند از دنیا بروند فرمودند آن امان نامه ای که خدا به من داده است که من در روز قیامت شفاعت کنم گنه کاران مسلمان را در قبر بگذارید که همراه من باشد. در روایت داریم که حضرت زهرا(سلام الله علیها)می فرمایند«اذا حشرت یوم القیامة اشفع عصاة امة النبی(صلی الله علیه و آله)»(صحیفه فاطمیه،حمید احمدی جلفائی،ص173) در روز قیامت هنگامی که محشور شدم شفاعت می کنم نه تنها شیعیان گنه کار را بلکه «اساعة امة النبی» گنه کاران امت پیغمبر(صلي الله عليه وآله) حتی اگر شیعه نباشند.
آنانكه خاک را به نظر کیمیا کنند آیا شود كه گوشه چشمی به ما کنند
عشق و محبت به حضرت زهرا(سلام الله علیها)

این نمازجمعه غرق در عشق و محبت به حضرت زهرا(سلام الله عليها) است اگر حضرت زهرا(سلام الله عليها) فرمودند که سلام من را به شیعیانم برسانید ما هم به حضرت زهرا(سلام الله عليها) علاقه داریم امسال به لطف الهی عزاداریهای با شکوه برای حضرت زهرا(سلام الله عليها) برگزار شد در مساجد ، روضه های خانگی، حسینیه ها، مخصوصا در روز شهادت حضرت زهرا(سلام الله عليها)هئیتها آمدند و عزاداری کردند واقعا دست مریضا چهره شهرستان بوی حضرت زهرا(سلام الله عليها) می داد به هر کوچه که قدم می گذاشتیم بوی حضرت زهرا(سلام الله عليها) می داد، واقعا نعمت بزرگی است. اینها جلوه های محبتی است از طرف مردم به اهل بیت(عليهم السلام) خصوصا به حضرت زهرا(سلام الله عليها) چند کلام راجع به یکی دیگر از درسهای زندگی حضرت زهرا(سلام الله عليها) خدمتتان عرض کنم که بیشتر توجه داشته باشیم، گفتیم حضرت زهرا(سلام الله عليها) بانوی با محبت و مهربانی و گذشت و پاکی است. حضرت زهرا(سلام الله عليها) از هر جهت طاهر، عفیف و پاک است از هر جهت حجاب را مراعات می کردند کانون حجاب و عفاف است. یک نابینایی به خانه حضرت زهرا(سلام الله عليها) آمد حضرت فورا رفتند پشت پرده پیغمبرخدا(صلي الله عليه وآله) فرمودند دخترم این فرد نابینا است ایشان شما را نمی بیند نیازی نیست که شما خودتان را بپوشانید فرمودند ایشان نابینا است و من را نمی بیند اما من که می بینیم، بعلاوه او می تواند بوی من را استشمام کند پیغمبرخدا(صلي الله عليه وآله) وقتی که عظمت و جواب حضرت زهرا(سلام الله عليها) را شنیدند فرمودند شهادت می دهم که تو پاره تن من هستی.
حجاب و عفاف حضرت زهرا(سلام الله علیها)
جابربن عبدالله انصاری می گوید (همانطور که می دانید پیغمبرخدا(صلي الله عليه وآله) برای ایشان دعا کردند و تا زمان امام محمدباقر(عليه السلام) زنده بود) یک روز همراه رسول خدا(صلي الله عليه وآله) به درب خانه حضرت زهرا(سلام الله عليها) آمدیم پیغمبرخدا(صلي الله عليه وآله) درب زدند وفرمودند «السلام علیکم» و حضرت زهرا(سلام الله عليها) پاسخ دادند «السلام علیکم یا رسول الله» پیغمبر خدا(صلي الله عليه وآله) فرمودند دخترم اجازه می دهید من وارد شوم حضرت زهرا(سلام الله عليها) فرمودند بفرمائید ای رسول خدا و ای فرستاده خدا ، آقا فرمودند من و کسی که همراه من هست وارد شویم حضرت زهرا(سلام الله عليها) فرمودند باباجان من پوشش کامل ندارم آقا فرمودند از ملحفه ای که داخل خانه هست خودتان را بپوشانید، دوباره پیغمبرخدا(صلي الله عليه وآله) فرمودند«السلام علیکم» حضرت زهرا(سلام الله عليها) پاسخ دادند السلام علیک یا رسول الله آیا به من و همراه من اجازه می دهید وارد شوم حضرت زهرا(سلام الله عليها) پاسخ دادند بفرمائید.
رعایت حجاب حضرت زهرا(سلام الله عليها)حتی در لحظه شهادت
داستان دیگری را خدمت شما عرض کنم، حضرت زهرا(سلام الله عليها) یک روز به فضه یا اسماء فرمودند «انی قد استقبحت ما یصنع بالنساء»(بحارالانوار،ج78 ص251و وسائل الشیعه، ج3،ص221) خانمی که از دنیا می رود یک پارچه نازکی روی او می اندازند برجستگی و اندام زن زیر پارچه دیده می شود، این کار را زشت وقبیح می دانم و دوست ندارم وقتی که از دنیا رفتم اینگونه با من رفتار شود با اینکه حضرت زهرا(سلام الله عليها) می دانستند شبانه دفن می شوند اما این درس دارد، درس عفاف و حجاب است.
چرا بی حجابی در جامعه اسلامی؟
در جامعه ما چه می گذرد؟ چگونه دختران شیعه اندام و برجستگی ها خودشان را در مقابل نامحرم ظاهر می کنند؟ چگونه تحت تاثیر تبلیغات دشمن قرار گرفتند؟ این یک مشکل و آفت بسیار بزرگی برای جامعه است آمار طلاق را افزایش می دهد شکست و نابودی خانواده ها را بیشتر می کند، ناامنی و جرم و جنایت را بیشتر می کند حتی قتلهای زنجیره ای زیادی به خاطر بدحجابی صورت می گیرد در مقابل این گناه و معصیت بزرگ چکار باید کرد؟ شما هیچ وقت دیدید که جواهر فروش جواهرات خودش را در مقابل همه قرار بدهد و همه نگاه کنند می گوید دزد می آید و همه چیز را از بین می برد. هیچ وقت شده دیوار خانه را خراب کنید و بگوئید خانه ما دیوار نمی خواهد. هیچ وقت شده حصار باغ را بردارید و میوه ها را در دسترس بگذارید. خدا این دانه و میوه ها را آفریده، یک پوسته ای قرار داده برای مغز گردو وبرای سایر میوه ها، این موارد حکمت و فطرت است حضرت آدم و حضرت حوا وقتی از آن شجره منعیه خوردند لباسهای بهشتی آنها افتاد شروع کردند با برگ درخت خودشان را پوشاندند، چرا چنین کاری کردند؟ پوشش فطرت است. دختر بچه ها را دیدید مادر که چادری دختر هم چادری است نامحرم که می آید فورا چادر سر می کند فطرت انسان پوشش است در معرض قرار دادن یک بیماری است و می خواهد اندام و برجستگیهایش را در مقابل نامحرم قرار دهد این سلامت نفس نیست این فطرت انسانی نیست فطرت عوض شده است. واقعا نیروی انتظامی بگوئیم مسئول است ما بگویم نیروی انتظامی شما باید جلوی این ناهنجاریها را بگیرید به هیچ وجه درست نمی شود تنها با قوه قهریه، دادگاه و پاسگاه کار درست نمی شود یک گناهی است که همه مسئول هستند در ابتدا پدر و مادر مسئول هستند و باید بچه های خود را خوب تربیت کنند و مراقبت کنند مسئولین ادارات و نهادها مسئول هستند اگر کوتاهی کنند در این گناه شریک هستند چرا؟ چون گناهی است که ناهنجاری را زیاد می کند بیشتر خانواده ها از هم پاشیده می شوند، بچه های طلاق بیشتر می شود، سکوت در مقابل این گناه گناه بسیار بزرگی است، مردم کوچه و بازار مسئول هستند مغازه دار و راننده تاکسی مسئول هستند به تنهایی، اگر مغازه دار وقتی خانم بدحجابی می آید خرید کند به خوبی تذکر بدهد دختر خانم این وضع درست نیست، راننده تاکسی تذکر بدهد دخترخانم خودت را بهتر بپوشان، به مطب دکتر می رود تذکر بدهد دخترخانم خودت را بهتر بپوشان، این پوشش برای حفظ تو است اگر در کوچه و بازار زن و مرد ، پیر و جوان تذکر بدهند یک هفته اصلاح می شود اما اگر همه از من روحانی گرفته تا شما مومن و مسجدی چشم بر این گناه می بندیم در دل هم ناراحت هستیم اما سکوت کردیم نیروی انتظامی و قوه قهریه وظیفه دارند، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و صدا و سیما وظیفه دارند آنها در جای خودش،اما مردم احساس بی تکلیفی می کنند گناه را می بینند و چشم را می بندند و از کنارش عبور می کنند، همه ما در این گناه شریک هستیم. اسلام حداقل وظیفه ای که به ما داده این است که با زبان نرم و لطیف تذکر بدهیم، صد نفر تذکر بدهند اثر نکند نفر صد و یک نفر اثر می کند، دویست نفر تذکر بدهند به دویست و یک رسید اثر می کند. وقتی که جامعه حالت نظارت به خودش بگیرد همه چیز درست می شود اگر یک مدیر کوتاهی می کند همه به خوبی تذکر بدهند، اگر بنده خطا می کنم همه به خوبی تذکر بدهند اثر می کند اگر جامعه حالت نظارت داشته باشد بی تفاوت نباشد. اسلام می خواهد مردمی که در یک جامعه زندگی می کنند نسبت به جامعه و اطراف خود بی تفاوت نباشند اگر بی تفاوت باشند مثل یک آتش فراگیر می شود و همه را در بر می گیرد یک زمانی مقام معظم رهبری در بحث تهاجم فرهنگی فرمودند مانند بمب شیمیایی جایی می زنند یک دفعه متوجه می شوید که صورت شما تاول زده است درب هم بسته است اما نفوذ می کند گناه که نمی ایستد، آن خانه که گناه شد به ما چه؟ گناه مثل آتش است همه جا را فرا می گیرد. بنابراین سکوت کردن گناه بزرگی است البته بیان خوب، شیوه خوب، گفتار خوب می تواند موثر باشد و انشاءالله این گناه از جامعه رخت ببندد.
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»
توجه بسیار زیاد به نمازجمعه

در خطبه دوم خود و شما برادران عزیز و خواهران مکرمه را به تقوای الهی دعوت می کنم، در توصیه به تقوا اهمیت نماز و حضور در مسجد را عرض می کنم. امام باقر(عليه السلام) به یکی از اصحاب خود به نام عبدالملک فرمود «قال لی ابوجعفر(عليه السلام)» «مثلک یهلك و لم يصل فریضة فرضها الله» از صحابه امام باقر(عليه السلام) بوده اما نسبت به نمازجمعه بی اعتنا بوده است آقا فرمودند مثل تو بمیرد و هلاک شود و واجبی که خدا فرموده انجام ندهد جایگاه تو بالاتر از اين است چگونه مثل شما واجبی الهي را ترک کند؟ می گوید نمی دانم کدام واجب را ترک کردم،در زمانی بوده که شیعه نمازجمعه نداشته است نمازجمعه را بیشتر اهل سنت برگزار می کردند چون که امامان ما حاکمیت نداشتند بخواهند امام جمعه را منصوب کنند اما اهمیت به نمازجمعه و شرکت در نمازجمعه بقدری بوده مثل تو بمیرد و واجبی که خدا گفته ترك كند، گفتم «قال قلت كيف اصنح» آقا چكار كنم؟ فرمودند«قال صلوا جماعة» نمازجمعه را برپا كنيد. امام نمي تواند ببينند يك شیعه عمر كند اما نمازجمعه نيايد، نبايد واجب الهي را ترك كنند. يكي از واجبات، حضور در نمازجمعه است. همانطور امام معصوم تبليغ مي كردند مردم در نمازجمعه و نماز جماعتها حضور پيدا كنند.ما وظيفه داريم تبليغ كنيم كه مردم به نمازجماعتها مخصوصا به نمازجمعه اهميت بيشتري بدهند.
نكته بعدي، جلسه اي داشتیم در منزل آقاي شفيعي و تمام مسئولين هئيتها حضور داشتند آنجا درخواست شد ولو پنج نفر، براي حضرت زهرا(سلام الله عليها) عزاداري كنند صميمانه از بچه هاي هئيتها تشكر و قدرداني مي كنم از مسئولين هئيتها و همه عزيزان، مخصوصا به زيارت شهداي گمنام تشريف برديد. زيارت شهيدان گمنام خيلي باعظمت و با اهميت است از همه شما عزيزان بزرگواران تقدير و تشكر كنيم كه به عزاداريها اهميت داديد.
غیرت داشتن نسبت به کالای بادوام ایرانی
نكته بعدي برادران و خواهران سال جديد را مقام معظم رهبري، سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ملي و ايراني اعلام كردند اولين نكته که بايد توجه كرد ما غيرت داشته باشيم و توليد داخل را ترجیح دهيم چرا؟براي اينكه كارگر ايراني جنس را توليد كرده است وقتي پول بدهيم كارگر ايراني كه جنسي توليد كرده بخريم چرخ اقتصاد در كشور مي چرخد. اما وقتي پول داديم توليد خارج از كشور را خريديم چرخ اقتصاد بيگانه را چرخانديم بعد از آن طرف كارگر خودمان را شكست مي دهيم اسلامي كه دست كارگر را بوسيده چون كار خيلي با ارزش است كار سرمايه انساني است کسی که زحمت مي كشد به جاي اينكه ما از سرمايه او قدرداني كنيم ما به سرمايه او پشت پا گذاشتيم.
استفاده از مدیران اجرایی و دلسوز
نكته دوم براي اينكه فرمايش مقام معظم رهبري روي زمين باقی نباشد سال توليد ملي باشد و توليد در اين شهرستان و همه جاي كشور براي توليد ظرفيت دارد بعضي از مديريتها كارآمد نيست. مديريتي كه سالها بر پستي مسئوليت دارد نتوانست هيچ تحرك و شور و نشاطي در محل كارش بوجود بياورد اين نيروي سوخته اي است با اين مديريت نمي شود فرمايش مقام معظم رهبري را عملي كرد. بايد خون تازه در آن تشكيلات،در آن كارخانه و در آن مديريت دميدتا بتواند حركت ايجاد كند و موج ايجاد كند مديريت نقش مهمي در اقتصاد دارد شما اگر تمام سرمايه را بنائي كنيد مي خواهيد يك كارخانه كوچكي درست كنيد تمام سرمايه را دست آدم غير متخصص دهيد يك شبه تمام سرمايه شما را نيست مي كند و از بين مي برد. اگر دست آدم متخصص دهيد اين سرمايه را به چرخش و حركت در مي آورد.با آن مديريت پنچر نمي شود و بايد نوآوري باشد مديران كارآمد،توانا.
مدیر توانا و کار آمد جایگزین مدیر ناتوان
حضرت يوسف(عليه السلام) به پادشاه مصر گفت من را وزير كشاورزي بگذار«حفيظ عليم» هم متخصص هستم و هم امين، هم توانا و هم علم خدايی دارم. در مديريتها اين موارد را بايد توجه داشته باشيم بعضي از مديريت هاي چندين ساله هيچ تحولي را نمي توانند ايجاد كنند هيچ اثري نمي تواند در جامعه بگذارند. ما بگوئيم دست شما درد نكند همه چيز دست اين مديريت باشد چگونه مي خواهيد فرمايش مقام معظم رهبري را عملي كنيد، همه چيز بايد با ذات خودش پيش برود. بنابراين يكي از اولويتها در بحث توليد جایگزین کردن مدير توانا و كارآمد به جاي مدير سوخته چه بساجاي ديگر برود با توجه به تجربه ای که دارد بتواند از او استفاده كنند، بعضي اوقات مدير فسيل مي شود آنقدر كه سركارش مي ماند همه موارد برای او عادي مي شود، خودش فكر مي كند اگر از محل کارش برود همه چيز تعطيل مي شود، به خدا تعطيل نمي شود جابه جا شدن هم براي خودمان خوب است و هم براي تشكيلات.
مناسبت ها
مناسبهايي داريم كه به اختصار خدمت شما عرض مي كنم يكي از مناسبتها سه شنبه اين هفته شهادت علامه شهيد مطهري و روز معلم، روز عقيدتي سياسي سپاه و بسيج و همچنین روز جهاني كار و كارگر است.به همه کارگران زحمتکش تبریک عرض می نمائیم.
نقش و تاثیر معلم درتربیت و تعلیم دانش آموزان
خواهران و برادران نقش معلم بسیار موثر است هدف در نظام جمهوري اسلامي چيست؟ از آموزش و پرورش ما چه مي خواهيم؟ ما مي خواهيم بچه هاي ما، نيروي انساني ما را طوري تربيت كند كه طراز جمهوي اسلامي باشند يعني بتواند جمهوي اسلامي را حفظ كند يك معلم بتواند خوب تربيت كند بعضي اوقات فكر مي كنند همه مسئوليتها به عهده معلم پرورشي است اين فكر غلط است همه معلمين وظيفه تربيت را به عهده دارند چه بسا يك استاد رياضي زبان يك نكته اي اخلاقي در كلاسش مطرح كند و دانش آموزش را با همين يك نكته بسازد و اثرش را بگذارد نبايد گذاشت فقط معلم پرورشي بيايد او درست كند همه معلمها بايد سعي كنند انسان در مدرسه تربيت شود. معلم يك نقش مهمي دارد كه عوامل وراثتي را مي تواند تغيير دهد فرض كنيد كسي در خانه پدر و مادرش بداخلاق بوده و اين ژن بداخلاقي در وجودش است معلم مي تواند او را تربيت كند و او را بسازد. معلم مي تواند بچه اي كه از يك خانواده ظالم و ستمگري به وجود آمده، معاويه دوم پسر يزيد است پدرش جنایات عظیمی را انجام داده است اما يك معلم خوب چقدر روي او تاثير گذاشته است.
عمر بن عبدالعزيز خليفه اموي است همه ی خلفای قبل از او حضرت علي(عليه السلام) را لعن می کردند اما عمربن عبدالعزیز به حاكميت رسيد گفت هيچ كس حق ندارد حضرت علي(عليه السلام) را لعن كند چرا؟ استادش گفته بود. اكثر وقت بچه ها،دست معلم است، شما خروجي آموزش و پرورش، دانشگاهها را ببینید،خوب شهيد بزرگوار استاد مطهري يكي از كارهاي كه بدون ترس انجام مي داد دفاع ازحقيقت بود، معلمان ما اقتدا كنند به اين شهيد بزرگوار و از حق دفاع كنند، از اسلام دفاع كنند، اگر می خواهیم فرزندان ما افکار و عقایدشان قوی شود باید کتابهای شهید مطهری را مطالعه کنند.
انجام دادن کار به نحو احسن
ارزش كار زياد است كار در اسلام ارزش عمل صالح و معنوي دارد. پولدار بودن ارزش نيست، كارگر بودن، تنبل نبودن ارزش است. كار بسیار مقدس است، پيغمبر(صلي الله عليه وآله) دست كارگر را بوسيده است. كارگران ما باعث مي شوند كشور ما مستقل باشد و وابسته به بيگانه نباشيم، استقلال کشور ما به بركت كار درست مي شود متأسفانه فرهنگ كار و كارگر از جامعه ما كم كم رخت برمي بندد.ما بايد اينگونه باشيم هركس هر مسئوليتي دارد معلم یا كارمند هر كاري كه دارد آن را به نحو احسن انجام دهد و كم نگذارد، اگر اينگونه باشيم از هر جهت پيشرفت مي كنيم يك روز پيغمبرخدا(صلي الله عليه وآله) فرمودند اين قبر را درست كنيد بعد از اينكه خشتهاي قبر را چيدند فرمودند آب بياوريد مي خواهيم گل درست كنيم گفتند براي چه گِل درست كنيم؟ فرمودند براي اينكه سوراخهایي پشت اين خشتها وجود دارد و باید اين سوراخها را بگيرم، گفتند مرده كه اين كارها را نمي خواهد خاك بريزيم پشت سوراخها آقا فرمودند نه، هركس كاري را قبول مي كند آن را باید به وجه نيكو و خوب انجام دهد نبايد در آن كار کم بگذاريم اگر ما اينگونه باشيم خوب پيشرفت مي كنيم اما شما ببينيد كار مفيد چه اندازه است؟ خودم را عرض مي كنم چقدر واقعا كار مي كنم. شما همينجور، جامعه وقتي پيشرفت مي كند آن مسئوليتي كه دارد به نحو احسن آن را انجام دهد.
روز شورا و هفته شهر و شهروند از نهم تا پانزده ارديبهشت ماه است به شوراها تبريك عرض مي كنم، خدمات ارزشمندي شوراها و شوراي شهرستان سرانجام داده است كه قابل تقدير است.
والسلام عليكم و رحمة الله
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.