سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

اعتیاد یکی از مهمترین عوامل از هم پاشیدگی خانواده

خطبه نماز جمعه به امامت حجت الاسلام و المسلمين حاج آقاي ابراهيمي امام جمعه بافت 90/12/5
اعتیاد یکی از مهمترین عوامل از هم پاشیدگی خانواده
http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

بسم الله الرحمن الرحيم
خطبه اول
عوامل پایداری ازدواج

موضوع بحثي كه در خطبه هاي گذشته در نظر گرفتيم و مقداري مورد بحث و بررسي قرار گرفت مهمترين عوامل از هم پاشيده شدن خانواده بود. در هر خطبه يكي از مهمترين عوامل از هم پاشيده شدن و مهمترين عوامل طلاق را خدمت شما برادران و خواهران مكرمه عرض كردم در اين خطبه هم يكي ديگر از مهمترين عوامل از هم پاشيده شدن خانواده را خدمت شما عرض مي كنم كه عبارت است از اعتياد. يكي از مهمترين عوامل جدايي اعتياد به مواد مخدر، اعتياد به مشروب است آماري كه در تهران گرفتند كارشناسان هم يك نظر جدايي را اعلام كردند در تهران بيست و پنج درصد از آمار طلاق بخاطر اعتياد ذكر كردند. كارشناسان محترم كه در اين زمينه كار كردند و اين مسائل را مورد بحث قرار دادند پنجاه درصد از عوامل طلاق را وابسته به اعتياد می دانند. خوب حالا من قبل از اينكه به آثار اين بحث بپردازم ببينيم اسلام براي پايداري يك ازدواج چه مسائلي را اعلام كرده است؟
ازدواج مایه آرامش
براي اينكه يك ازدواج ماندگار و پايدار باشد چه عواملي موثرند؟ خداوند تبارك و تعالي در قرآن مي فرمايد «و من ءاياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها» از نشانه هاي خدا اين است كه براي شما همسر از جنس خودتان قرار داد «لتسكنوا اليها» تا آرامش پيدا كنند. ازدواج براي رسيدن به آرامش و دور شدن از اضطراب و نگراني است. اسلام دنبال آرامش جامعه است و از راه تشكيل يك جامعه كوچك بر محور آرامش در كل جامعه آرامش را بوجود مي آورد، از اضطراب و نگراني دور مي كند. منتهي اين رشته آرامش با چه وسيله اي تحكيم مي شود؟ چگونه در زندگي آرامش بوجود مي آيد؟
مهمترین عامل آرامش بین زن و شوهر حاکم شدن فضای دوستی و مهربانی
خداوند مي فرمايد «و جعل بينكم مودة و رحمة» خدا بين شما زن و شوهر مودت، دوستي، رحمت و مهرباني و عاطفه را قرار داد. خداي تبارك و تعالي يكي از خصلتهاي بزرگي را كه در وجود بشر قرار داده ايجاد عاطفه است حيوانات هم از عاطفه برخوردارند اگر عاطفه نباشد مرد فداكاري براي زندگي نمي كند. اگر عاطفه،محبت، عشق و علاقه به زندگي نباشد زن حاضر به سازش نيست و مادري را هرگز تحمل نخواهد كرد. حيوانات هم از عاطفه برخوردار هستند. دوام زندگي يك زن و شوهر برادران و خواهران، نوعروسان، نودامادان و جوانهايي كه تصميم داريد ازدواج كنيد ملات و اساس يك زندگي بر اساس مهر و محبت تشكيل شده است بر اساس دوستي است. دوستي است كه دوام زندگي را زياد مي كند.
مهمترین عامل پایداری ازدواج اخلاق خوب، عاطفه و شوخ طبعی
یک کار پژوهشی انجام گرفته است. سيصد و پنجاه زن و شوهر كه بالاي پانزده سال زندگي كردند دوام و استحكام زندگيشان مورد پژوهش قرار داده شده سي و نه سوال مطرح كردند، چه عواملي باعث شده است كه شما ازدواجتان دوام پيدا كرده است؟ مي دانيد چه جواب دادند؟ جوابي كه دادند اين است كه اخلاق خوب، شوخ طبعي، خوش اخلاقي، روي باز، عاطفه اينها باعث شده است كه زندگي ما تا به اين نقطه رسيده است خوشرويي، خوش اخلاقي اينكه خدا مي فرمايد بين شما زن و شوهر، مودت و دوستي را ما قرار داديم اينرا بايد از آسيبها حفظ كنند از هر چه كه پايه دوستي را متزلزل مي كند بايد پرهيز كنند.
دوام زندگی در روایات
در روايات ما اينگونه از رسول خدا حضرت محمد (صلي الله عليه و آله) وارد شده است كه اگر مردي به خانمش بگويد من تو را دوست ميدارم اين دوستي اش را ابراز كند يعني دوستي در قلب، كفايت نمي كند بايد زن و شوهر دوستي و محبت خودشان را به همديگر ابراز كنند علاقه خود را به همديگر ابراز كنند اگر مردي به خانمش گفت من تو را دوست دارم اين سخن هرگز از دل او بيرون نمي رود. اين يكي از فرمايشات گهر بار پيامبر بزرگوار ما است.امام صادق (عليه السلام) مي فرمايند: محبت بر زنان از اخلاق پيغمبران است.
حاكميت مهر و محبت در زندگي نه خداي نكرده سردي و افسردگي، بي حالي، اينها مثل موريانه پايه و اساس زندگي را از هم مي پاشاند، بي علاقه زندگي كردن، زندگي به سوخت و سوز تبديل شدن، دائما بدبيني و غر به همديگر زدن، اينها زندگي را مشكل مي كند اينها اخلاق الهي و اسلامي نيست. اگر كسي خداي نكرده اينها را داشته باشد. از آنطرف افراط هم در محبت نبايد باشد بي علاقگي و بدون محبت زشت است و زندگي را نابود مي كند از طرف ديگر شيفتگي، تابع هوسهاي آلوده زن شدن اينهم درست نيست. تابع هوا و هوس سركش زن بودن اين غلط است.
پایداری ازدواج از دیدگاه قرآن
سردي بي توجهي بي علاقگي هم مضر است قرآن مي فرمايد «وعاشرهن بالمعروف» با خوبي بايد برخورد كرد مرد بايد با خانمش با خوبي، عقل پسند، خدا پسندانه زندگي كند. زن هم با همسر خودش، با مرد خودش به معروف يعني به خوبي رفتار كند.
«فان كرهتموهن فعسی ان تکرهوا شیئا و یجعل الله فیه خيراً كثيراٌ » خداي متعال مي فرمايد اگر زن و شوهر از همديگر كراهت داشته باشند با توكل بر خدا بسازند خدا در همين زندگي خير قرار مي دهد، اگر از همديگر خوششان نمي آيد زود زندگي را از هم نپاشانند با توكل بر خداوند تبارك و تعالي «فان كرهتموهن» اگر از همديگر كراهت داشتيد« فعسی ان تکرهوا شیئا» شما يك چيزي كراهت داريد اما «و یجعل الله فیه خيراً كثيراٌ» ظاهر را نبين، خدا در همين كراهت شما مي تواند خير زياد قرار دهد. در همين مي تواند بركت زيادي قرار دهد.
عوامل آرامش زندگی در روایات
پيغمبر(صلی الله علیه وآله) مي فرمايد اگر در يك اخلاقي در يك ويژگي از همسرت خوشت نمي آيد خداي تبارك و تعالي ويژگيهاي ديگري در او قرار داده است كه مايه خوشحالي تو مي شود به صرف اينكه از يك مورد خوشت نمي آيد نبايد زندگي را از هم بپاشاني، خوش رفتاري كنيد. رسيدگي به خانواده اين جز حقوق است. رسيدگي حق واجب و حق مستحب دارد، پيغمبر خدا(صلی الله علیه وآله) مي فرمايد هر كس به خانواده خودش رسيدگي نكند او ملعون است او ملعون است. دو بار آنرا گفتند اين حديث در رسائل الشيعه نقل شده است. حضرت مي فرمايد بهترين شما كسي است كه براي خانواده اش بهتر باشد من براي خانواده ام از همه شما بهترم يا مي فرمايد خدا رحمت كند بنده اي را كه ما بين خود و همسرش را اصلاح كند با او خوشرفتاري نمايد، چون كه خداوند شوهر را سرپرست زن قرار داده است.
مولا علي(علیه السلام) مي فرمايند زنها در دست شما امانت هستند بر آنها سخت نگيريد و بلا تكليفشان نگذاريد. اميرالمومنين علی(علیه السلام) مي فرمايد مبادا همسرت بواسطه تو بدبخترين مردم باشد.
بیعت پیامبر(صلی الله علیه وآله) با خانمها از جمله گوش به حرف شوهر دادن
امام صادق(عليه السلام) مي فرمايند كه پيغمبر خدا(صلی الله علیه وآله) وقتي مي خواست از خانمها بيعت بگيرد چند شرط را گذاشت خانمها خوب گوش كنيد آقايان هم گوش كنند پيغمبر با اين شرايط بيعت گرفت فرمودند خانمها بشنويد من با شما بيعت مي كنم بر اينكه اولا شريكي براي خدا قائل نشويد، دوم دزدي و زنا نكنيد، سوم فرزندان خود را نكشيد، چون عربها دختران خودشان را زنده به گور مي كردند، چهارم بين دست و پاي خود تهمت و افترايي را نياوريد يعني فرزند نا مشروعي به خانه شوهر نياوريد، پنجم در كارهاي پسنديده و معروف نافرماني شوهر نكنيد، مطيع شوهر باشيد، گوش بحرف همسر خود بدهيد. اينها عوامل تحكيم زندگي است، اينها سعادت و خوشبختي مي آورد. عمل به دستورات سعادت آفرين خدا، پيغمبر خدا(صلی الله علیه وآله)، اهل بيت پاك پيغمبر، عمل به دستورات عقل، اينها دوام زندگي مي آورد. بعد فرمودند خانمها اقرار داريد همه فرمودند بله، اينگونه بيعت كردند.
آثار اعتیاد دز زندگی نابود کننده مهر و محبت و عاطفه
حالا ببينيد اعتياد چه مي كند اينها را گفتم ببينيد اعتياد چه بر سر زندگي وارد مي كند اساس زندگي عاطفه است اساس زندگي مهر و محبت است اعتياد معتاد را اسير مواد مي كند دوستدار موادش مي كند ديگر دوستدار همسر،خانواده، ناموس، پدر و مادر و جامعه نمي تواند باشد. اعتياد و مواد مخدر مخصوصا صنعتي، عاطفه را از جامعه بر ميدارد، عاطفه خدادادي خداي متعال انسان را بر اساس عاطفه نسبت به ديگران آفريده است اگر عاطفه نباشد چه كسي حاضر است سختي را تحمل كند تا خانواده اش در آسايش باشند كسي كه اسير مواد مخدر شد او عاطفه اش را از دست مي دهد. تعبيري را کلانعام بل هم اضل، كسي كه اسير مواد صنعتي اعتياد شد از چهارپاهم بدتر است از حيوان هم بدتر است چرا بدتر مي شود شما ببينيد حيوانات به خانواده خود محبت دارند كدام حيوان است كه به خانواده خودش ظلم كند، خانواده خودش را نابود كند، گرگ هم چنين كاري به خانوده خودش به بچه هاي خودش نمي كند. كدام حيوان را شما سراغ داريد كه اجازه بدهد به خانواده اش حمله كنند. او از خانواده خودش حمايت مي كند اينكه قرآن مي فرمايد انسان بعضي اوقات از حيوان هم بدتر مي شود وقتي عاطفه نداشته باشد يك موجود سنگدل مي شود بي رحم مي شود به هيچ چيز رحم نمي كند به ناموسش رحم نمي كند به فرزندش رحم نمي كند من مي خواستم آن كتاب را اينجا بياورم براي شما بخوانم دو نمونه از داستانهايي كه چگونه بيچاره شدند و قتل انجام دادند و بچه هاي كوچكشان را كشتند شما در معتادهاي بهبود يافته برويد و ببينيد مي گويند ما هيچ رحمي به خانواده مان نداشتيم خداي ما مواد بود چه موقع خدا خدا مي كردیم وقتی که درب خانه ساقي، مي رسيديم به تعبير خودشان كه باشد آنوقت خدا خدا مي كردیم يكي از معتادين بهبود يافته يكروز به من مي گفت يك كمپي بود ترك اعتياد و بهبود يافته بود به من مي گفت حاج آقا ايندفعه كه زرند رفتم زرند چقدر درخت دارد، من تعجب كردم زرند اينقدر درخت دارد گفتم چرا؟ از بس كه من سرم پايين بوده و دنبال مواد مي گشتم اصلا سرم را بالا نمي كردم ببينم چقدر درخت است؟ شما نگاه كنيد خانواده هايي كه از هم پاشيده شده اند اعتياد با زندگي چه مي كند خوب اين زمينه دارد مقدمات دارد.
دعوا و اختلاف زمینه اعتیاد
يكي از زمينه هايش خانواده هايي كه با هم دعوا دارند خانواده هايي كه با هم اختلاف دارند خانواده هايي كه خودشان اعتياد دارند خانواده هايي كه از هم پاشيده شده اند خانواده هايي كه از هم گسيخته شده اند بچه هايشان از بين مي روند يك داستاني من مي خواندم يك دختر معتادي با چهار تا جوان در تهران گرفته بودند اعلام كرده بود كه پدرم با مادرم ناسازگاري داشتند از همديگر جدا شدند و هر كدام به راه خودشان رفتند هيچكدام من را قبول نداشت من تا مدتي در دوران دبيرستان خانه پدربزرگ و مادربزرگم بودم مصيبت من از جايي شروع شد كه مادربزرگم از دنيا رفت و ديگر هيچ كس من را تحويل نمي گرفت کم کم براي معتادها مواد مي فروختم بعد خانه بنده خدايي رفتم در آن خانه چندين دختر فراري كه از آنها سوء استفاده مي كردند از آن خانه هم فرار كردم تا اينكه پليس من را با چهار تا جوان گرفت. خوب منشاء اين بدبختي دختر پدر و مادري است كه نتوانسته اند با هم زندگي كنند دختر خودشان را جگرگوشه خودشان را رها كردند مي گفت پدر، من را عامل بدبختي مي دانست چون با مادرم ناسازگار بود نه نامادري من را مي پذيرفت و نه بچه هاي پدرم كه از آن خانمش بودند اينها آثار نابود كننده زندگي است اعتياد اينگونه بلايي است كه دشمن براي ما طراحي كرده است ميليونها نفر در جهان و هزاران نفر در ايران اسير اعتيادند اكثر خانواده هايي كه از هم پاشيده شدند به اين بيماري اعتياد مبتلا هستند پسران دختران وقتي مي خواهند ازدواج كنند تحقيق كنند بررسي كنند به صرف ازدواج اينترنتي دوستي هاي پيامكي دوستي هاي خياباني خودشان را بدبخت نكنند پدران مادران مراقب بچه هايشان باشند اعتیاد از سيگار شروع مي شود اعتيادهاي بزرگ اول از يك اعتياد كوچك شروع مي شود از يك سيگار ، سيگار را نبايد دست كم گرفت خوب اين يكي از عوامل از هم پاشيده شدن خانواده بود كه بيست و پنج درصد در تهران است.
خطبه دوم
«اوصيكم عبادالله و نفسي بتقوی الله»

در آغاز خطبه دوم اول خودم و دوم همه شما برادران بسيار عزيز، خواهران مكرمه، جوانان، نوجوانان، پسران، دختران را به تقواي الهي دعوت مي كنم انجام دستورات خدا و پيامبر و اهل بيت مايه سعادت و خوشبختي است اسير هواي نفس، اسير گناه و دوري از خدا مايه شقاوت و ذلت است. يوسف مصري زنداني به بركت توجه به دستورات خدا عزيز مصر شد زليخاي عزيز مصر بخاطر توجه به هواي نفس و هوسراني و دوري از خدا ذليل و برده شد سعادت در گرو انجام دستورات خالق هستي بخش خود ما است مثل يك كارخانه داري لوازمي كه توليد مي كند مي گويد اينگونه استفاده كنيد كارشناس مي فرستد مي گويد براي اين ماشين بايد بنزين سوپر استفاده كند اگر آب و نفت و گازوئيل بريزي از بين مي رود خدا كه ما را آفريده است سعادت ما را اينگونه رقم زده است قرآن را براي ما فرستاده است فرمايشات پيامبر و اهل بيت اينها كارشناسند اينها كارشناس خوشبختي و سعادتند. اگر ما بخواهيم خوب و خوشبخت زندگي كنيم و زندگي خوب و سعادتمند داشته باشيم به اين فرمايشات توجه كنيم گناه مثل آتش است گناه مثل سم قاتل است اميدواريم خداي تبارك و تعالي ما را از گناه دور كند و ما را بسوي خيرات رهنمون كند مناسبتها و مسائل روز را تا اندازه اي كه فرصت داريم خدمت شما عرض مي كنم.
شرکت در انتخابات واجب الهی است
اولين مناسبت انتخابات بسيار مهمي كه در آينده در پيش داريم. حضور در انتخابات توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري، حضرت امام بنيانگذار نظام جمهوري اسلامی بسیار لازم است حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري حفظه الله تعالي شركت در انتخابات را يك تكليف الهي شمرد چگونه ما نماز مي خوانيم چگونه ما روزه مي گيريم مي گويند آقا شما ببينيد فتواي مرجع تقليد چيست؟ در مسائل سياسي و در مسائل اجتماعي مومنين وظيفه دارند در كنار پيغمبر(صلی الله علیه وآله) و امام معصوم باشند در مسائل سياسي و اجتماعي خودشان را از رهبر جدا نكنند. آيه اي كه در باب انتخابات مي شود گفت و استفاده كرد. اين آيه است «اذا کانوا معه علی امر جامع لم یذهبوا» مومن متقي مسلمان آن كسي است وقتي امر جامع يعني امر عمومي و بسيار مهم اجتماعي براي مسلمانان پيش مي آيد لم یذهبوا صحنه را نبايد خالي كند بايد در صحنه حضور داشته باشد قرآن مي فرمايد مسلمانان در امور اجتماعي همراه پيغمبر باشيد درست است كه اين آيه درباره قصه جنگ احد نازل شده است و در باب حنظله است. جنگ احد پيش آمد شب زفافش هم در پيش است پيغمبر هم دستور دادند مسلمانان همه براي رزم آماده شوند فردا همه حضور داشته باشند كسي نبايد صحنه را خالي كند پيغمبر دستور داد همه در اردوگاه حاضر شويد حنظله خدمت آقا آمد و اجازه گرفت آقا امشب را به من اجازه دهيد من امشب عروسي دارم من فردا به شما ملحق مي شوم شب عروسي اش را برگزار كرد صبح كه مي خواست برود خانمش گفت صبر كن همسايه ها را بيدار كنم و همسايه ها شاهد باشيد ديشب زفاف ما بوده است اگر بچه اي از من بوجود آمد شما شاهد باشيد اين بچه مال حنظله است اگر بابايش شهيد شد زفاف من برگزار شده است اگر بچه متولد شد فردا به من تهمت نزنيد و حركت كرد و رفت فرصت نكرد غسل كند قرآن مي فرمايد مسلمان اينگونه باشيد اگر امر جامع مربوط به نظام و اجتماع پيش آمد يك مسلمان نبايد رهبر را تنها بگذارد همانطور كه حنظله تنها نگذاشت خوب اين آيه نمي فرمايد حنظله چنين كاري كرده است مي فرمايد «اذا کانوا معه علی امر جامع لم یذهبوا» مسلمانان اگر امر جامع پيش مي آيد حق ندارید صحنه را خالي بگذارید در دوران امام معصوم و امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) ما حق نداريم صحنه را خالي كنيم در عصر غيبت ولي فقيه جامع الشرايط را حق نداريم صحنه را خالي كنيم آقا دستور دادند يك تكليف الهي است خوب اين مشاركت حداكثري است همه من و شما وظيفه داريم تشويق كنيم همه بعنوان يك تكليف الهي شركت كنیم. اين خيلي قيمتي است آثار بسيار زيادي در جهان اسلام دارد حفظ اسلام، حفظ اسلام ناب به همين حضور در انتخابات و همه ما براي حفظ اسلام و حفظ خون شهدا بايدحضور پيدا كنيم.
حفظ آرامش در انتخابات
اولين نكته اينكه ما بايد به آن توجه داشته باشيم و حفظ آرامش است، آرامش در انتخابات را همه بايد حفظ كنند كسي حق ندارد انتخابات را به سمت ناامني و بي قانوني سوق دهد قانون مداري حركت بر اساس قانون هم كسيكه خودش را مطرح كرده است و هم طرفداران كانديداها هم كسانيكه مي خواهند راي دهند بايد اين نكات را مورد توجه قرار دهند.
انتخاب اصلح
تكليف دومي كه در بحث انتخابات داريم انتخاب اصلح است تكليف همه كسانيكه مورد تائيد قرار گرفتند صالح هستندالبته كساني هم كه تائيد نشدند معنايش اين نيست كه آدمهاي ناصالحي هستند نه آنها هم مديراني هستند كه در جاهاي مختلف نظام مي توانيم از آنها استفاده كنيم، ارزش دارند، كسي حق ندارد خداي نكرده به آنها توهين كند همه كسانيكه مورد تائيد قرار گرفتند صالحند اين خيلي مهم است و بايد به اين نكته توجه كنيد يعني انتخابات، افراد، بين ايمان و كفر نيست بين ديو و دلبر نيست بگويد آقا يك طرف ما كفرند و طرف ديگر ايمان است يعني همه صالحند منتهي همه كه نمي توانند بروند ما بايد چكار كنيم؟ اصلح را انتخاب كنيم اصلح را بخواهيم انتخاب كنيم اين راهكارش چيست؟ ببينيم دين چگونه به ما فرمان مي دهد ما چگونه بايد انتخاب كنيم؟ چگونه تشخيص بدهيم ؟ببينيد در باب مرجع تقليد مي خواهيم مرجع تقليد براي خودمان انتخاب كنيم چكار بايد كنيم؟ مي گويند كسي باشد كه خودش توان تشخيص دارديعني سالها در کلاس درس مراجع رفته است کلاس درس این استاد آن استاد نشسته است خودش اهل تشخيص است خوب اينجا تشخيص مي دهيم كه چه كسي اصلح است به تشخيص خودش شرعا عمل مي كند حالا بر فرض هم اشتباه كند او پيش خدا مأجور است چرا؟ چون آدم با تجربه اي تحقيق و بررسي كرده است و فردي كه تشخيص مي دهد اصلح است انتخاب كرده است بدون اين كه بخواهد هوچي گري راه بياندازد قبيله گري راه بياندازد باند بازي راه بيندازد حزبي بخواهد قدم بردارد بين خود و خداي خود مي نشيند تحقيق و بررسي ميكند نظرش هر كس هست به يقين خودش موظف است عمل كند تشخيص خودش اين است كه مرجع مقام معظم رهبري است خوب به تشخيصش جلو مي رود تشخيص مي دهد آقا من با آيت الله مكارم شيرازي مرجع ام باشد آنهم به تشخيص خودش بايد عمل كنم يكدفعه نمي تواند تشخيص دهد اينجا مي گويند چكار بايد كند اينجا بايد مراجعه به خبره كند خبره يعني كسانيكه مي توانند اين مرجع تقليد راتشخيص دهند يعني سالها پاي درس اين آقا رفتند و آدمهاي صاحب نظري هستند جامعه مدرسين كه خبره شناس هستند آدمهاي خبره اي در دين هستند اين آقايان می گویند مسلمانان ما شهادت مي دهيم مقام معظم رهبري آيت الله مكارم شيرازي شما از هر كدام كه تقليد كنيد اينها شما را به بهشت رهنمون مي كنند و دستتان را در دست امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) است مراجعه به خبره اين يكي از راههاي تشخيص است بايد كسي را در نظر گرفت صداقت راستي بسيار مهم است حمايت از دين خدا انقلاب چون همه اينها را دارند ولي بايد ببينيم كدام بيشتر است كدام يك صداقت و راستي اش بيشتر است حمايت از دين و انقلابش بيشتر است حركتش در جهت امام و شهدا بيشتر است حمايت از ولي فقيهش از همه بيشتر است واضح تر و آشكارتر است وحدت و همدلي اش بهتر مي تواند براي ما ايجاد كند پيشرفت همه جانبه را براي ما بيشتر مي تواند ايجاد كند در مجلس بيشتر از همه مي تواند از حق و حقوق ما دفاع كند خوب او را انتخاب مي كنيم حالا در اين نماز جمعه من بايد از كلمات امام خدمت شما عرض كنم عين همين مطالبي كه گفتيم از امام بزرگوار ما است خدا امام را رحمت كند تكليف همه را امام روشن نمودند كمتر كسي شما پيدا مي كنيد اينگونه آينده نگري كرده باشد اينگونه شفاف سازي صحبت كرده باشد و گفته باشد و بيا كرده باشد اولا انتخابات را از ديدگاه امام بخواهيم بررسي كنيم .
انتخابات از دیدگاه حضرت امام(رحمةالله علیه)
اولين نكته شركت در انتخابات است كه مي فرمايند امروز مسئوليت بعهده ملت است اگر ملت كنار بنشيند اشخاص مومن اشخاص متعهد كنار بنشينند و اشخاصي كه براي اين مملكت نقشه كشيدند وارد شوند در مجلس تمام مسئوليت بعهده ملت است نماينده اي كه برود هر قدمي كه بر ضد اسلام بردارد برنامه اعمال ملت نوشته مي شود خيلي حرف است يعني راي من و شما نمي شود بر اساس حزبي بر اساس قوم و خويشي بر اساس قبيله اي باشد ما بايد ببينيم مي تواند اسلام را حفظ كند هر قدمي كه بردارد مي گويد شما مسئول هستید در ثواب شريك هستید در گناه هم شريك هستيد هر كاري كه انجام بدهند مسئوليتش بر عهده ملت است امروز اين را توجه بفرمائيد نكته خيلي دقيقي امام بيان مي كنند امروز سرنوشت اسلام و مسلمين در ايران و سرنوشت كشور ما بدست ملت است تعبير اول را نگاه كنيد حضرت امام سرنوشت اسلام و مسلمين دنيا بدست ملت است خيلي مهم است يعني نقش ملت ايران براي زمينه سازي حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه)است.
شناسایی کاندیدای اصلح از دیدگاه حضرت امام خمینی(رحمةالله علیه)
مطلب دوم شناسايي كانديداي اصلح است امام مي فرمايد احدي شرعا نمي تواند به كسي كور كورانه و بدون تحقيق راي دهد
راههاي شناخت كانديداي اصلح از ديدگاه حضرت امام رحمة الله عليه :
1- در نظر گرفتن سوابق روحيات خصوصيات ديني و سياسي
اين بحثي كه ما داريم كلي داريم مطرح مي كنيم كل فرمايشات امام براي همه ملت است يعني منحصر به شهر بافت نيست در هر حال مردم با بصيرت، درايت و تحقيق كانديداها را شناسايي كرده و به سوابق روحيات خصوصيات ديني، سياسي نامزدهاي انتخاباتي توجه نمايند
2- مشورت با علما و افراد صد در صد مورد اعتماد
بحث مشورت است نه بحث قيم يعني مشورت كن به هر كس دلت خواست راي بده قيم موبانه را امام قبول ندارد يعني اين گروه بگويد بايد به اين راي دهي ما بگوييم چشم اين غلط است اين شرعي نيست فاميل هستي بايد راي بدهي مي فرمايند نه تشخيص با خود شماست معيار خود شما هستيد خودت بايد تشخيص دهي تشخيص ديگران براي شما ملاك نيست در تشخيص خودتان اگر مي توانيد تشخيص دهيد و اگر خودتان نمي توانيداشخاص متدين صحيح را تشخيص دهيد به اشخاص متدين صحيح مراجعه كنيد.
ویژگیهای هجده گانه کاندیدا
حالا اين كانديداي اصلح از ديد امام بايد چه ويژگي داشته باشد ويژگي ها هيجده مورد است:
1- به اسلام ناب معتقد باشد و مدافع باشد
2- به اجراي احكام اسلامي متعهد باشد
3- به جمهوري اسلامي معتقد باشد
4- به قانون اساسي معتقد باشد هر كدام را حضرت امام(ره) توضيحات دادند كه ما فرصت نداريم
5- احتمال انحراف در آنها نرود بايد به اشخاصي كه احتمال انحراف در آنان مي روند راي ندهند چه احتمال انحراف عقيدتي بداخلاقي و....
6- از اوضاع جهان مسائل روز و سياست هاي اسلامي مطلع باشد
7- احتياجات مملكت و مسائل و مفاسد كشور را بشناسد
8- متخصص باشند
9- متفكر باشند
10-خدمتگزار باشند
11-براي كشور دلسوز و به ملت وفادار باشند
12-آزاد منش باشند به وكلاي آزاد منش راي دهند
13-به اصل ولايت فقيه معتقد و وفادار باشند
14-به مكتبهاي انحرافي گرايش و پيوستگي نداشته باشند
15-مثل مدرس نترس باشند
16-صاحب تشخيص باشند
17-طعم فقر را چشيده و در فكر محرومان باشند
18- به امانت معروف باشند به اخلاق خوب آراسته باشند
خوب حالا اين چيزي كه ما مي توانيم بگوييم تشخيص با خود شماست من شخصا الان اينجا اعلام مي كنم خدا را شاهد و گواه مي گيرم خانواده ام نمي داند من به چه كسي راي مي دهم من به احد الناسي نگفتم به كه راي دهيد به كه راي ندهيد اگر آمدند از زبان من گفتند فلاني گفت چنيني كاري كنيد دروغ مي گويند ما عهدي كه با شما بستيم خدمتگزار و نوكر شما مردم هستيم تشخيص شما انتخاب شما انتخاب براي ما هم هست هر كه را شما انتخاب كنيد او نماينده همه مي شود و خدمتگزار شماست و خواسته اي كه از شما بزرگواران دارم دقت داشته باشيد قومي و فاميلي را كنار بگذاريد و خدا را در نظر بگيريد قطعا از ما سوال مي شود كسي را در نظر بگيريد كه واقعا ملاكهايي كه امام و مقام معظم رهبري اعلام كردند در او باشد تطميع نباشد حب و بغض در كار نباشد اينكه در خانه من قرآن بياورند اگر به قرآن قسمتان دادند كه به اين آقا راي دهيد اين قسم واجب نيست از نظر شرعي به آن عمل كنيد ممكن است بگوييد آقا به من قسم دادند قرآن به من دادند اشتباه كردن که چنين كاري كردند شما خودت بايد تشخيص دهيد با قرآن نمي شود كار بكنيد نه در اين موضوع هر موردي كسي شما را قسم داد اين واجب نيست شما به آن عمل كنيد قسم مي دهند خودت را در چاه بينداز شما خودت را مي اندازي قسم داد ربا بخوري بايد ربا بخوري قسم دادنش ملاك نيست قرآن بدهند چه بدهند؟ چه بدهند؟ الحمدلله آرامش بسيار خوبي در شهرستان حاكم است كانديداها خوب عمل مي كنند طرفدارهايشان فضاي بسيار خوب و با نشاطي را بوجود آوردند واقعا قابل تقدير است مسئولين محترم برنامه هايشان قابل تقدير است بسيار خوبي را فراهم كردند زمينه تشخيص بسیار خوبي را فراهم كردند اين شكر دارد واقعا بايد پيشاني شكر بر زمين بسائيم نسبت به اين كه شهرستان بافت كه همه مي گفتند آقا چه خبر مي شود بسيار آرام منطقي دارد كارهايش را پيش مي برد الحمدلله تشخيص باخود شماست معيارهايي را كه خدمت شما عرض كردم از طرف مقام معظم رهبري از طرف حضرت امام مد نظر بگيريد و همه هم حضور داشته باشيد يك نفر نباشد كه پاي صندوق حاضر نشود كوشش كنيد همه ولو پيرزن، پيرمرد همه در اين انتخابات حضور داشته باشند بسيار مهم است هر راي كه من و شما در صندوق بيندازيم يك مشت محكم بر دهان اوباما و صهيونيستها مي باشد. دل امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) شاد مي شود، دل رهبر شاد مي شود، دل امام و شهدا شاد مي شود، مومنين، متدينين، مسلمانان سراسر جهان خوشحال شوند اين بهتر است يا خداي نكرده دل دشمن ما شاد شود ما بايد كاري كنيم دل دوستان خدا را شاد كنيم حضور شما بسيار قيمتي است راي شما بسيار قيمتي است بسيار والا است حفظ اسلام، حفظ قرآن و حفظ خون شهدا است همه انشاءالله با قوت وارد شويد شركت كنيد كمك هم كنيد انشاء الله انتخابات با آرامش در كمال امنيت كارها پيش رود.
والسلام علیکم و رحمة الله
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.