سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

نقش امام صادق (ع) در بوجود آوردن و شکوفایی تمدن اسلامی

خطبه نماز جمعه به امامت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا ابراهیمی امام جمعه مورخ 90/7/1
نقش امام صادق (ع) در بوجود آوردن و شکوفایی تمدن اسلامی
http://yascms.ir/emam/ebrahimi4.JPG

بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه اول

هفته دفاع مقدس و هفته بازگشایی مدارس، دانشگاهها و حوزه علمیه را گرامی میداریم و عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت رئیس مذهب امام جعفر صادق(ع) از جناب آقای ایوبی که سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه بودند به مناسبت بازگشایی مدارس تشکر و قدردانی می کنیم و از حضور همه شما نمازگزاران به ویژه رزمندگان سالهای دفاع مقدس، خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان، برادران عزیز پاسدار که با لباس فرم در نماز حضور پیدا کردند. بسیجیان و همه عزیزان و برادران ما در آموزش و پرورش تشکر و قدردانی می کنم. قبل از ایراد خطبه ها این نکته را خدمت نمازگزاران عرض کنم ساعتها جلوتر آمده است ما در ماه مبارک نماز را همین حدود اذان ده دقیقه به یک یا الان ده دقیقه به دوازده اذان را داشتیم ولی این روزها اذان ساعت یازده و سی و پنج دقیقه است تقاضا می کنم نمازگزاران از یازده و ربع به سمت جایگاه نماز جمعه حرکت کنید که اگر سخنران قبل از نماز هم داشته باشیم بتواند سخنان خودش را ایراد کند آقای ایوبی که آمده بودند می بایست برای دیوارها سخنرانی کنند جمعیتی را نداشتیم مجبور شدیم مقداری از وقت خطبه ها را اختصاص بدهیم و حدودا بیست و پنج دقیقه از اذان گذشته است و وقت خطبه ها هم دیگر صرف شده است من تقاضا می کنم از همه شما عزیزان بزرگواران وقت خود را طوری تنظیم کنید که یازده و ربع به سمت جایگاه نماز جمعه حرکت کنید .
نقش امام صادق (ع) در بوجود آوردن تمدن و شکوفایی تمدن اسلامی
در خطبه اول نقش امام صادق (ع) در بوجود آوردن تمدن اسلامی و شکوفایی این تمدن اسلامی خدمت شما عرض می کنم. اولا از آنروزی که قرآن نازل شد دستور به علم و دانش داده شد این اندازه که اسلام به دین و دانش و دوری از جهل و تفکر و دعوت به تفکر و تعقل دعوت کرده است هیچ دینی و هیچ آیینی و مذهبی دعوت نکرده است. شکوفایی و در واقع هندسه تمدن اسلامی از برکت رسول خدا(ص) از برکت نبوت پیامبر(ص) و از دعوتی که قرآن به جهان بشریت ارائه داده است می باشد.
مشکلات و موانع صدر اسلام
اولین آیات با علم و دانش شروع شد منتهی مسائلی پیش آمد که نگذاشت آنگونه که باید اهل بیت بتوانند از آن علم الهی که دارند مردم بهره ببرند. امیرالمومنین(ع) را خانه نشین کردند. بش از صد سال نوشتن حدیث را قدغن کردند. خلیفه اول و دوم بخشنامه هایی صادر کردند و منع حدیث بود سخن پیغمبر(ص) را کسی حق نداشت که بنویسد، ببینید چقدر میراث اسلامی میراثی که از پیامبر(ص) مانده است در این سالها هدر رفته است. حدیث نوشتن پیغمبر (ص) ممنوع بوده است نقل سخن پیغمبر(ص) و تفسیر قرآن ممنوع بوده است. منتهی اهل بیت توجهی به این ممنوعیت ها نداشتند امیرالمومنین (ع) توجهی به این ممنوعیت ها نداشتند، شیعیان علی (ع) توجهی نداشتند پر و پا قرص از اصحاب امیرالمومنین(ع) قلم بدست گرفتند و شروع به نوشتن احادیث کردند.
مقایسه دوران امام صادق(علیه السلام) و بعد از آن با دوران قبل از حضور امام صادق(علیه السلام)
یک مقایسه ای با زمان امام صادق (ع) و بعد از زمان امام صادق (ع) با زمان ائمه قبل کنیم. شما در تاریخ خواندید امام سجاد (ع) را بعنوان اسیر در شام آوردند روی سر اهل بیت آتش می ریختند، یکنفر پیدا نمی شد در این شهر شام، اهل بیت را دوست داشته باشد. خود امام سجاد (ع) می فرماید در فضای مکه و مدینه که جایگاه وحی است بیست نفر پیدا نمی شد که ما اهل بیت را دوست داشته باشد. مردم را از اهل بیت فراری داده بودند آن فضا را در نظر بگیرید با فضای بعدی که امام رضا (ع) به نیشابور آمدند ببینید تاریخ نوشته است صدها و هزاران قلم بدست آماده شنیدن حدیث از زبان گهربار امام رضا(ع) شدند.چه اتفاقی افتاد، چه نقشی ایفا کرد و این زمینه را فراهم کرد که جامعه به سوی علم و دانش برود؟ این نیست الا از برکت صادقین از برکت امام باقر(ع) مخصوصا از برکت امام صادق(ع)، تمدن اسلامی شکوفایی اش از برکت چیست؟ شکوفایی تمدن اسلامی از برکت علم ودانش است با جهل کسی به جایی نمی رسد. آبادانی از برکت علم بوجود می آید و سرآمد علم از امام صادق (ع) جوشیده است. از سراسر دنیای اسلام دانشجویان جذب امام صادق(ع) شدند چون فرصتی که پیدا شد حالا وقت نیست که آن تحلیلش را خدمت شما عرض کنم برای امام صادق (ع) فرصتی پیدا شد دانشگاه جعفری را که تمام علوم را امام تدریس کردند.
شیوه های امام صادق(علیه اسلام) در جذب دانشجو
شیوه های امام در جذب شاگردان چه بوده است؟ از سراسر دنیای اسلام جوانان و مردم جذب امام صادق(ع) شدند و یکی از شیوه های امام این بود که امام استاد و متخصص تربیت می کرد، سرآمد تربیت می کرد، مجتهد در هر رشته ای از علوم را امام صادق(ع) تربیت می کردند که بعضی از شاگردان امام صادق (ع) که امروز حوزه های علمیه بلکه جهان بشریت حتی مدیون شاگردان امام صادق (ع) هستند که نامشان را گرامی میداریم .
شاگردان مکتب امام صادق(علیه السلام) متخصص در رشته های مختلف
ببینید نقش امام صادق (ع) در بوجود آمدن این تمدن و شکوفایی اسلامی چه بوده است؟ مثلا در علم فقه دو نفر را من نام می برم یکی زراره است و یکی محمد بن مسلم است. امام کاری کردند که هر کجای دنیای اسلام پا می گذاشتی قال صادق(ع) و قال باقر(ع) می گفتند این چنین شاگردان را تربیت و دعوت به هجرت می کردند و پخش می شدند تا علوم را به همه جا ببرند این دو بزرگوار فقیه هستند مجتهدند در سطح بسیار عالی متخصص در علم فقه هستند مومن طاق مثلا متخصص و استاد فلسفه و کلام است چون در آنزمان فلسفه یونان به زبان عربی ترجمه شده بود و امام این بزرگواران را در علم کلام تربیت کرده بودند مفضل یا صفوان را متخصص در عرفان و معارف اسلامی تربیت کرده بودند اینها بعنوان نمونه از این دانشگاه بزرگ خدمت شما عرض کردم. جابر بن حیان را متخصص در علم ریاضی در علوم تجربی و همینطور در فیزیک و علوم دیگر تربیت کرده بودند و هشام بن حکم را امام در مناظرات در علم کلام تربیت کرده بودند حتی بزرگان از اهل سنت خوشه چین امام صادق (ع) بودند ابوحنیفه نعمان خودش اعلام کرده است «لولا سرطان لهلک نعمان» اگر آن دو سالی که پیش امام صادق (ع) شاگردی کردم اگر آن دو سال نبود ابوحنیفه نعمان هلاک شده بود می گوید یعنی من هم هر چه از علم فقه دارم سرچشمه از برکت امام صادق(ع) است پس یکی از کارهایی که امام در این شکوفایی علمی و نهضت علمی انجام دادند تربیت شاگرد و استاد است اینها را که عرض میکنم معلمین ما هم به امام صادق (ع) در آغاز سال تحصیلی اقتدا کنند فرزندان ما را در هر علمی متخصص بار بیاورند مجتهد بار بیاورند نه مقلد. شیوه حضرت، شیوه جذب بود تا آنجایی که راه داشت امام ایجاد تنفر نمی کردند. من روایت را یادداشت کردم برخوردهای امام با شاگردانشان خیلی مناسب بود. بعضی از اساتید اجازه نمی دهند شاگرد سوال کند ولی امام اجازه می دادند شاگردان سوال کنند طردشان نمی کردند.
استفاده امام صادق(علیه السلام) از تمام ظرفیتهای موجود
مفضل می گوید که من در مسجد پیغمبر (ص) رفتم دیدم که یکی از این کمونیستهای آنزمان و دهریین آنزمان ابن ابوالاوجا می گوید خدا نیست و از اینگونه حرفها می زند می گوید من ناراحت شدم شروع کردم با این آدم با تندی برخورد کردم با او تند شدم او به من گفت که چرا تند حرف می زنی چرا بد و بیراه می گویی؟ بیا با هم بحث کنیم. اگر شما شاگرد امام صادق (ع) این روش بدگویی، تندی و خشونت این روش صحیحی نیست اگر پیرو امام هستی باید اینگونه با ما برخورد کنی می گوید من از این حرف سینه ام تنگ شد و بعد پیش امام صادق (ع) آمدم و گفتم که ماجرا اینگونه است و آقا گفتند عیب ندارد از فردا پیش من بیا و چند جلسه راجع به توحید، راجع به جهان خلقت، راجع به حکمت الهی، برایت صحبت می کنم شما اینها را یادداشت کن چهار جلسه ایشان شرکت کرده است و یک رساله و یک کتاب بنام توحید مفضل شده است. سید بن طاووس به پسرش سفارش می کند پسرم حتما این کتاب را مطالعه کن و هر که می خواهد مسافرت کند حتما کتاب توحید مفضل از امام صادق (ع) را همراه خودش داشته باشد شما این کتاب را بگیرید و در خانه هایتان مطالعه کنید خوب امام اینگونه شاگردان خودشان را جذب می کردند.
وظیفه ای اصلی ما محبوب کردن اهل بیت(علیها السلام) در تمام جهان
یک نفر پیش امام آمده است می گوید آقا بعضی هستند امیرالمومنین (ع) را دوست میدارند اما آنگونه که ما امام را می شناسیم فضائل امام را می شناسیم او نمی شناسد آیا صلاح است که ما با اینها دوستی کنیم توجه بفرمایید می گوید آقا خیلی اهل معرفت نیست آنگونه که باید امام را بشناسد نمی شناسد آیا اجازه می دهید ما با اینها رفت و آمد کنیم یا اجازه نمی دهید رفت و آمد کنیم؟ امام فرمودند همه که مثل هم نیستند خیلی چیزها خدا می داند پیغمبر (ص) نمی داند چیزهایی پیغمبر (ص) می داند ما اهل بیت نمی دانیم و خدا علومی به ما داده است که به شما نداده است همه افراد که مثل هم نیستند. مراوده کنید رفت و آمد کنید با خوبی با مردم مراوده کنید بعد امام می فرمایند «کونوا لنا زینا» شما زینت ما باشید «و لا تکونوا علینا شینا» باعث نشوید که مردم از ما بدشان بیاید «حببونا الی الناس» ما را محبوب دل مردم کنید کاری کنید مردم زده نشوند مردم هم شما را دوست داشته باشند هم امام صادق (ع) را دوست داشته باشند این وظیفه روحانیت است. کاری کنید که هم مردم روحانیت را دوست داشته باشند و هم کاری کنید که امام صادق(ع) را دوست داشته باشند. خدا رحمت کند یکی از بزرگان می گوید من پیش آیت الله بروجردی رفتم به من گفتند برو تهران و فردا هم خواستی بروی بیا من یک توصیه بسیار مهمی دارم. می گوید وقتی من برای دست بوس خدمتشان رفتم ایشان فرمودند یگانه توصیه من این است که هر کجا رفتی طوری با مردم رفتار کن علم و ایمان مردم بیشتر شود وقتی تو را می بینند ایمانشان افزوده شود این همین حرفی که امام صادق (ع) به یارانشان می زنند می فرمایند کاری کنید که مردم ما را دوست داشته یاشند نه اینکه مردم از ما متنفر شوند. تمام دوستی ها را به سوی ما جلب کنید هر عیب و ایرادی است از ما دور کنید این شیوه امام است. امام یاران خودشان را حفظ می کردند زیر آب زنی، همان زمان هم بوده است.
امتحان و آزمایش علمای دوران امام صادق(ع) با نامه امام صادق(ع)
این قصه را خدمت شما از جریان مفضل عرض کنم مفضل در کوفه بود زراره هم بود دیگران از اصحاب امام هم بودند زراره خیلی با جوانها می گشتند. جوانهایی بودند که لاابالی بودند در قهوه خانه ها می رفت این طرف و آن طرف می رفت جمعی از مردم کوفه نامه نوشتند و شورا به امام صادق (ع) گفت آقا چه نشستید این آقا با هر الواطی که هست دارد می گردد لااقل نصیحتش کنید آبروی شما را نبرد. حداقل به او توصیه کنید که حرمت امام صادق (ع) را لااقل حفظ کند امام یک نامه ای را به مفضل نوشتند و مهر کردند مفضل نشسته بود و سران شیعه هم که شانه به شانه همدیگر مهمان مفضل شدند که امام فرموده بودند شیعیان و سران شیعه را جمع کن بعد این نامه را برای آنها بخوان مفضل نامه مهر شده را باز کرد و شروع به خواندن کرد و یکی یکی به بزرگان شیعه داد امام نوشته بودند یک مساله ای پیش آمده است و فرصت کم است یک پول زیادی باید برای من بفرستید تاریخ هم نوشته شده است که زراره و دیگران در آن مجلس نشسته بودند همه نامه را خواندند ودر ریشی هم تکان دادند، یکی می گفت از کجا بیاوریم مقدور ما نیست داشتند شام می خوردند مقدور ما نیست برای امام اینقدر پول جمع کنیم همه نظرشان بر این شد که صبر کنیم فردا برویم و مشورتی کنیم و ببینیم چکار باید کنیم مفضل گفت شما مشغول شام خوردن باشید فوری به همان الواطهایی که مفضل با آنها دوست بود پیغام داد نامه نوشت که سریع به خانه مفضل بیایید مفضل کارتان دارد اینها آمدند و نشستند و فرمودند که امام صادق(ع) دستور داده است که همین امشب باید این مقدار پول جمع کنید و بیاورید من نیاز دارم اینها همان شب رفتند آنکه کبوتر داشت فروخت دیگری خانه داشت فروخت و هر که هر چه داشت فروخت و هنوز مهمانهای مفضل هم آنجا بودند و همه را جمع کردند و جلوی مفضل ریختند. مفضل گفت دین به ریش و پشم نیست که ریش را رنگ کرده باشید حنا کرده باشید پیشانی پینه بسته به نماز باشد ؛ دین به جوانمردی است شما نامه نوشتید بدگویی کردید امام می خواست با این نامه نشان شما بدهد که دیندار بودن با حرف نیست آن لحظه ای که امام معصوم می آید و نیاز دارد آدم پا به رکاب باشد واقعا آن هنر است این شیوه را امام صادق (ع) داشتند و شیوه ای بر اساس جذب بود.
حفظ آبروی مومن
یکی از موالی آزاد شده های پیغمبر (ص) بنام شقران یا شقرانی مشروب می خورد کسی هم راهش نمی داد و تحویلش نمی گرفتند یک روز امام صادق (ع) را به دربار می بردند و اتفاقا روز عیدی هم بود هیچ کس به این شقران محل نداد آمد و گفت آقا من گرفتار و بیچاره هستم این دولتی ها هم که به ما توجهی ندارند اگر می شود برای ما یک عیدی بگیرید امام گفتند باشد رفتند عیدی گرفتند و آوردند بعد آرام سر را در گوشش گذاشتند ببینید امام چگونه تربیت می کند اینها شیوه های تربیتی امام است اینها خیلی مهم است قصه در نماز جمعه و در خطبه نقل نمی کنم شیوه های جذبی را که امام داشتند را خدمت شما عرض می کنم. و امام فرمودند فلانی خوبی از همه خوب است اما از تو خوبتر است چون تو در خاندان پیغمبر(ص) آمده ای آزاد شده پیغمبر (ص) هستی بدی از هر کسی بد است اما از تو بدتر است چون به ما منصوب هستی این شیوه را امام داشتند. نه اینکه آبرویش را فلان فلان شده برو تو مشروب خوری آمده ای و از من پول می خواهی این شیوه را اهل بیت داشتند این شیوه را امام داشتند.
برطرف کردن مشکلات مسلمانان در زمان امام صادق(ع)
دو نفر از شیعیان دعوا کرده بودند پیش مفضل آمدند مفضل هر دو را خواست گفت چرا دعوا کردید بالاخره هر کدام یک حرفی زدند و قصه این شد که پیش قاضی ظالم بروند فوری مفضل یک مقدار پول از جیبش در آورد گفت آقا چقدر بدهی داشته است؟ مقدارش را گفت و به او گفت که نزد قاضی ظالم نروید بیایید من خودم قصه را حل می کنم این پول را بگیرید. اینها را با هم صلح داد بعد گفت فکر نکنید مفضل این پول را از جیب خودش می دهد امام صادق (ع) این پولها را به من داده است و گفتند اگر بین شیعیان اختلاف شد شما خودت این پول دستت باشد و مشکلات شیعه را اینگونه حل کن.
پنج مورد از برنامه های امام صادق(علیه السلام)
پس شیوه هایی که امام صادق(ع) داشتند یکی جذب بود و دوم صبر و حلم و مدارا در مقابل سوال شاگردان ؛ سوم رفع اختلاف بین مسلمین امام خودشان هم اهل مناظرات علمی بودند. به جوانان اهمیت می دادند و یکی از کارهای امام بود می فرمودند من دوست ندارم جوان شیعه بیکار باشد یا باید استاد باشد یا باید دنبال علم باشد. چهارمین مورد از کارهای امام شبهه زدایی بود اگر شبهه ای در جامعه آنزمان مطرح می شد هم خودشان و هم شاگردانشان مراقبت می کردند و پنجمین مورد از برنامه های امام هجرت علمی بود توصیه به شاگردانشان می کردند هجرت کنند.خوش آمد عرض می کنیم خدمت حاج آقای دهقان امام جمعه اسبق شهرستان که سالهای سال در همین مکان مقدس خطبه های نماز جمعه را قرائت می کردند از حضورشان در نماز جمعه تشکر می کنیم.
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»
شکر نعمت خدمت رسانی به مردم

در توصیه به تقوا عمری که خدای متعال به من و شما داده است توفیق پست و مسئولیتی که خدای تبارک و تعالی عنایت فرموده است اینرا شکر گذار باشیم معلمی جای شکر دارد. مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی جای شکر دارد خیلی ها در این دنیا پست دارند پول می گیرند و خدمت می کنند اما خدمت کردن زیر سایه ولایت فقیه جانشین امام زمان(عج) مملکت امام زمان (عج)نعمت بزرگی است و این شکر دارد و شکر این نعمت چیست ؟ شکر این نعمت این است که حق پست و مسئولیت را خوب ادا کنیم، حق معلمی را خوب ادا کنیم، کارمندیم حقش را خوب ادا کنیم، وظیفه ی که داریم را انجام دهیم، رزقمان را حلال کنیم کوتاهی نکنیم سعی کنیم که روز به روز کار مفیدمان را بیشتر کنیم بعضی اوقات آدم کار انجام می دهد ولی وقتی که از صبح تا ساعت دو که نگاه می کنیم کار مفیدش خیلی ارزشی ندارد. سعی کنیم هر روز کار مفیدمان را بیشتر کنیم در توصیه به تقوا این است که رزقمان را با ادای وظیفه با انجام وظیفه با شکر نعمت و ادای حق مسئولیت انشاءالله انجام دهیم.
همانطور که در خطبه اول عرض کردیم سالگرد دفاع مقدس را داریم و از همه عزیزان شرکت کننده در نماز از معلم، از استاد و از دانشجو و از همه عزیزان رزمندگان، خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان، ایثارگران و عزیزانمان در سپاه بسیج و نیروی انتظامی همه و همه و سروران معظم روحانی که شرف حضور دارند تشکر می کنیم.
دفاع مقدس و نقش برجسته امام خمینی(ره)
اگر دفاع مقدس نبود نقش بی بدیل حضرت امام (ره) و ولایت فقیه هم معلوم نمی شد. دفاع مقدس نقش حضرت امام (ره) را خیلی برجسته نشان داد. در هدایت جنگ و هدایت دفاع مقدس ما که تجربه جنگی نداشتیم دشمن هم با تمام قوا حمله کرده بود. اولین کار، امام روحیه داد فرمودند یک کسی یک دزدی آمده و سنگی پرتاب کرده است. دل مردم را تقویت کردند به جوانها امید داد جوانهای ما را باور کرد و جنگ را هدایت کرد و تا روزی که حضرت امام (ره) رحلت کردند به نحو شایسته حضرت امام (ره) جنگ را مدیریت کردند و نقش برجسته حضرت امام (ره) مشخص بود با اینکه حضرت امام(ره) دانشگاه نظامی نرفته بود درس نظامی نخوانده بود ولی هر کجا با امام مشورت می کردند امام راه گشا بود و این نشان می دهد که ولی فقیه که جانشین امام زمان (عج) است هیچگاه نمی گذارد برای کشور تنگنا بوجود بیاید. همیشه راه برون رفت را با آن دید الهی برای مردم بیان می کند و جنگ تحمیلی بر کشور ما بود که یک مثقالی از سرزمین ما به تاراج نرفت. قبل از جنگ خیلی اتفاقها افتاده بود و مردم ایران هم همان مردم بودند ولی حاکم نالایق بود ظالم بود ستمگر بود ولی در این دوران حاکم عادل جانشین امام زمان (عج) و رزمندگان تربیت شده نفس گرم چنین امام بزرگواری که کاری کرد کارستان. سالگرد دفاع مقدس را گرامی میداریم.
شش شهید روحانی در شهرستان بافت
شهیدان شهرستان بافت از جمله شهدای روحانیت شهرستان شش تا روحانی از این شهرستان به شهادت رسیدند نسبت به آمار که نگاه کنید چهار هزار شهید روحانی ما در سراسر کشور و در استان صد و بیست و شش شهید و نسبت به آمار شرکت کننده در دفاع مقدس و آن تعدادی که در این شهرستان مثلا ما طلبه ها را حساب کنیم که در این شهرستان و رزمندگان ما را شما حساب کنید چقدر طلبه کم داشتیم ولی با اینکه طلبه در شهرستان کم داشتیم ولی شش طلبه و روحانی به شهادت رسیدند هم پشت جبهه خدمت کردند و هم در زمان دفاع مقدس خدمت کردند نام و یاد همه شهدا گرامی میداریم انشاءالله که پیرو راه همه شهدا خصوصا شهدای روحانیت باشیم.
کمک به نیازمندان و بچه های یتیم
نکته دوم ابتدای سال تحصیلی است و کمک به خانواده های بی بضاعت خیلی مهم است بالاخره شما می روید و برای بچه هایتان قلم و کاغذ کیف و کفش و لباس تهیه می کنید بچه هایی یتیم هستند و بعضی ها زیر پوشش هستند بعضی ها زیر پوشش نیستند نیازمندند آبرومند هستند و جشن عاطفه ها هر سال در این ایام برگزار می شود خوب است که ما خوشی هایمان را تقسیم کنیم در نماز جمعه هم امروز هر چه پول جمع شود ما به جشن عاطفه ها و کمک به نیازمندان اختصاص می دهیم انشاءالله که نماز جمعه هم کمکی کرده باشد دهه کرامت را در پیش داریم.
دهه کرامت
هفتم مهر ولادت باسعادت حضرت معصومه (س) تا ولادت با سعادت امام رضا(ع) این دهه کرامت نامگذاری شده است و روز دختران است و خیلی هم توصیه شده است که جشنهای باشکوهی به این دو مناسبت برگزار شود.
رئیس جمهور در سازمان ملل
رئیس جمهور محترم در سازمان ملل صحبتهای بسیار خوبی ایراد کردند و شما هم دیدید و در واقع پیام حق ملت ایران را به سراسر جهان ابلاغ کردند و سفرهای ایشان برکات بسیار خوبی را داشته است.
توصیه حضرت امام خمینی(ره) دعوت به اتحاد و وحدت کلمه
دو کلام از فراز نور یکی از حضرت امام (ره) نقل کنم و خطبه را تمام کنم و یکی هم از مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) عرض می کنم اولین توصیه حضرت امام دعوت به اتحاد و وحدت کلمه در مقابل دشمن است امام می فرماید بر ملت شریف ایران است که در هر مسلکی یا هر گروهی هستند از اختلاف، نفاق، کارشکنی با یکدیگر دست بر دارند وحدت داشته باشند همدیگر را دوست داشته باشند بعد می فرماید دشمنان را با وحدت کلمه و اعتصام به حبل الله در هم بکوبید در مقابل دشمن نمی توانیم تفرقه داشته باشیم. در مقابل دشمن همه باید ید واحده باشیم. باید نزاعهای شخصی را کنار بگذارید ما انتخابات آینده را در پیش داریم و روز به روز هم حساسیت بیشتر می شود و ما هم توصیه های امام و مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) را خدمت شما عرض می کنیم نزاعهای شخصی و گروهی را که جز از هوای نفس بر نمی خیزد و اگر رشد کند همه را تباه می کند کشور را به خرابی سوق می دهد کنار بگذاریم هوای نفس اگر در کار آمد همه چیز خراب می شود اگر کار برای خدا باشد چه من انجام دهم چه شما انجام دهید. این داستان را خدمت شما عرض کردم که یکنفر مسجدی می ساخت بهلول رد شد و آمد تابلو نوشت مسجد بهلول فوری آن فرد آمد و خیلی ناراحت گفت چرا چنین کاری کردی؟ گفت اگر تو برای خدا می سازی اسمش بهلول باشد یا اسم خودت باشد چه فرقی می کند گفت نه آقا من زحمت کشیدم، من که زحمت کشیدم باید اسم خودم باشد فوری گفت تابلو را پایین بیاورید اسم خودم را بزنید.
کار برای خدا باشد تفاوتی بین کار یکدگیر نگذاریم
اگر کار برای خدا باشد شما یا من انجام دهیم فرقی نمی کند شما اگر انجام دهید من تازه خوشحالتر می شویم شما الحمدالله به میدان آمدید کمک کنیم تا کارها سرانجام پیدا کند همه کارها را مگر من باید انجام دهم نه، آقای مروی می گفتند که من نزد مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) آمدم گفتم آقا رساله تان را چاپ کنید گفتند علما مراجع هستند نیازی به چاپ رساله من نیست می گوید من گفتم آقا اگر رساله را چاپ نکنید کشورهای خلیج، شیعیان دیگر خمس را برای شما نمی آورند پرویی کردم جای دیگر می برند آقا فرمودند خوب آنها چکار می کنند مگر همه کارها را من بایدانجام دهم مراجع دیگر هم همان کارها را انجام می دهند ببینید چه تفکر بزرگی ! فرمودند مگر همه کارها را من باید انجام دهم یا ما باید انجام دهیم مراجع دیگر هم همینگونه حالا اگر من نباشم. اینجا خطبه نخوانم زمین به آسمان که نمی آید یک بزرگوار دیگری می آید و اینکار را انجام می دهد مهم این است که ما با هم باشیم برادر باشیم نماز جمعه حفظ شود این تشکیلات حفظ شود مهم این است که برادران جریان اصولگرایی حفظ شود جریان دینمداری و جریان اصولگرایی هم حزبی نیست یعنی کسی که نظام را قبول داشته باشد امام را قبول داشته باشد رهبر را قبول داشته باشد شیعه امیرالمومنین (ع) باشد کارهایش درست باشد این اصولگرایی می شود ذات اصولگرایی هم اصلاح طلبی است نمی شود شیعه باشی بگویی من نمی خواهم وضع را درست کنم اینها را آقا همه را جمع کرده و یک کاسه کرده و اختلافات را جمع کرده است.
اختلاف سلیقه نباشد یعنی وجود داشتن نقص در جامعه
امام می فرماید اختلاف سلیقه باشد ولی دشمنی نباشد. خیلی مهم است می فرماید اگر مجلس اختلاف سلیقه نداشته باشد ناقص است، عین جملات امام را خدمت شما بخوانم انگار این مرد بزرگ تازگی دارد ما باید بر این حرفهایی که از این بزرگوار است سجده کنیم می فرمایند که سلیقه های مختلف باید باشند لکن سلیقه های مختلف اسبابی نمی شود که انسان ها با هم خوب نباشند مثل طلبه ها می نشینند با هم بحث می کنند اما بعدش هم با هم دوست و رفیق هستند اگر در یک ملتی اختلاف سلیقه نباشد این ملت ملتی ناقص است همین توصیه هایی که در سمینار ائمه جمعه نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه محترم کرمان برای ائمه جمعه داشتند فرمودند ما نمی توانیم اختلاف سلیقه را برداریم همه که نمی توانند مثل من یا مثل شما فکر کنند. امام صادق(ع) هم فرمودند خیلی چیزها خدا می داند یک چیزهایی پیغمبر(ص) می داند که ما نمی دانیم یک چیزهایی ما می دانیم شما نمی دانید یک چیزهایی شما می دانید دیگران نمی دانند ما باید با هم خوب باشیم باید با هم برادر باشیم اگر در یک ملتی اختلاف سلیقه نباشد این ملت ناقص است اگر در یک مجلسی اختلاف نباشد مجلس ناقصی است لکن نتیجه این نباشد که ما دو دسته شویم دشمن هم شویم در عین حال که اختلاف سلیقه داریم دوست هم باشیم خوب این شهرستان با این وضع آباد نمی شود حالا اگر به حسن رای دادی به حسین رای دادی باید دشمن همدیگر باشیم باید با هم قهر کنیم نه بخدا، خدا را در نظر بگیرید پیام مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) را در نظر بگیریم برای خدا رای می دهیم دوست هم هستیم این بهتر است یا اینکه با هم دشمنی کنیم و شهرمان را عقب نگه داریم.
تبعیت و پیروی از ولایت فقیه و رهبری
یک نکته دیگر عرض کنم و این است که در همه جا اختلاف سلیقه جای خود و تبعیت از مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) هم سر جای خودش این دیگر اختلاف بردار نیست این دیگر اختلاف سلیقه نیست این جزء ذات تشیع است کسی که پیرو ولی فقیه نشد این در ذات تشیعش شک است اصلا شیعی گری باید پیرو باشی پیرو امام معصوم و در عصر غیبت هم جانشین امام زمان (عج) این یک اصل بنیان تشیع، بر این گذاشته شده است این دیگر اختلاف بردار نیست. به حسن رای دهیم به حسین رای دهیم خیابان اینگونه درست کنیم آنگونه درست کنیم از آن راه برویم اینها هیچ اشکال ندارد اختلافات باشد هیچ اشکالی ندارد ولی در نماز جمعه، در مسائل اساسی دین، دفاع از ولایت، دفاع از کشور اسلامی، دفاع در مقابل استکبار جهانی اینها دیگر اصولی است که خط بردار و شک بردار و اختلاف بردار نیست.
انقلابهای صورت گرفته در منطقه
آقا فرمودند این انقلابهایی که در منطقه ایجاد شده است چند اصل دارد اولا تجدید عزت و کرامت ملی است. اسلام پرچمش برافراشته شده است در مقابل آمریکا ایستادگی می کنند مبارزه با اسرائیل است خطراتی هم دارد از جمله این است که افرادی که عنصر غربی هستند آنها را نفوذ دهند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.