سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

وصایای امیرالمومنین علی(علیه السلام) به شیعیان

خطبه های نماز جمعه به امامت حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی امام جمعه مورخ 90/6/4
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

بسم الله الرحمن الرحيم
خطبه اول

در خطبه اول به مناسبت ایام سوگواري و عزاداري بر آقا اميرالمومنين علی(ع) دو سه جمله از پيام و وصاياي اميرالمومنين علی(ع) كه به همه شيعيانشان تا قيام قيامت نوشتند خدمت شما عرض مي كنم. چند وصيتنامه آقا اميرالمومنين علی(ع) از آن لحظه اي كه ضربت خوردند تا آن لحظه اي كه به شهادت رسيدند داشتند. انشاءالله جوانان، پسران، دختران، انديشمندان، اساتيد پيامها و وصاياي اميرالمومنين علی(ع) را حتما مطالعه بفرماييد. در يكي از فرازها مي فرمايند كه امام حسن (ع) امام حسين (ع) جميع فرزندانم، جميع خانواده ام و هركس كه الان اين سخن من به او مي رسد يعني ما كه مخاطب پيام آقا اميرالمومنين علی(ع) هستيم سفارشاتي مي كنند. يكي از سفارشات این است كه «اصلاح ذات البين» مي فرمايند بين خودتان را آشتي دهيد، نگذاريد دشمن تفرقه ايجاد كند، نگذاريد بين شما فاصله ايجاد شود. من از پيغمبر خدا(ص) شنيدم كه مي فرمودند «صلاح ذات البين افضل من عامة الصلاة و الصيام» امام حسن (ع) امام حسين (ع) از جد شما شنيدم كه مي فرمودند اصلاح بين فاميل، آشتي دادن دو نفر كه در فاميل با هم قهر كرده اند ثوابش از همه نمازها و همه روزه ها بالاتر است. اين درس و پيام آقا اميرالمومنين علی(ع) در ماه مبارك رمضان است. اگر فاميل هايتان با هم قهر هستند، اگر زن و شوهري بينشان اختلاف است، شياطين در غل و زنجيرند سعي كنيد اختلافات بين آنها برطرف كنيد. حتي از نظر فقهي دو نفر با هم قهرند حتي دروغ گفتن بين اين دو نفر براي اينكه اين دو نفر با هم آشتي کنند طوري شما حرف بزنيد مثلا به همديگر بد مي گويند ولي شما بگوييد اتفاقا خيلي پشت سر شما تعريف مي كرد، شما را دوست مي داشت و به شما علاقه داشت، نبايد اينجا بروي و راستش را بگويي كه فلاني پشت سرت اينگونه مي گفت حتي دروغ هم در اين قصه بگوييد كه اين دو نفر با هم آشتي كنند هيچ اشكالي نخواهد داشت مي فرمايد كه «اصلاح ذات البين» آشتي دادن بين مردم دو همسايه و دو فاميل ثوابش از همه نمازها و روزه ها بالاتر است.
جمله دومي را كه انتخاب كردم و به همين هم اكتفا مي كنم اگر بنا شد عمل كنيم همين نكات براي ما بس است «و عليكم بتواصل و التفاضل» بر شما باد شيعيان من فرزندان من سادات، بزرگان علاقمندان به اميرالمومنين علی(ع) «عليكم بتواصل» برشما باد به صله رحم «والتفاضل» يعني بخشش، بذل كردن، بخشيدن، انفاق كردن، بخيل نباشيد، بخل نداشته باشيد و به فاميلها هم سر بزنيد «و اياكم والتدابر و التقاطع» شيعيانم بپرهيزيد از اينكه از هم ببريد، با هم آشتي كنيد، با هم وحدت داشته باشيد، برادر هم باشيد، دوستدار هم باشيد «والتقاطع» و بپرهیزید از اينكه با هم قطع صله رحم كنيد.
خطبه دوم
«اوصيكم عبادالله و نفسي بتقوی الله»
شرط بخشش گناهان حضور در نمازجمعه

در توصيه به تقوا يك حديث گهرباري را از زبان سلمان فارسي سلمان هم از رسول خدا (ص) نقل مي كند اهميت دادن به نماز جمعه ، سلمان فارسي مي گويد : پيغمبر خدا (ص) مي فرمايد : «من اغتسل يوم الجمعه» راجع به ثواب نماز جمعه است مي فرمايد كسيكه روز جمعه غسل جمعه كند «و تنظف» خودش را تميز و نظيف كند «و تطيب» خودش را خوشبو كند «و حضر صلاة الجمعه» و در نماز جمعه حضور پيدا كند، البته خانمها هنگامي كه مي آيند خودشان را معطر نكنند. خوب با اين شرايط در نماز جمعه حضور پيدا كند «و اذا حضر الامام اسقي اليه» وقتيكه امام پشت تريبون قرار گرفت و شروع به خطبه خواندن كرد «اسقي اليه» يعني به خطبه ها گوش كند حواسش به خطبه ها باشد «غفرالله ذنبه» خدا گناهانش را مي بخشد، گناهاني كه از آن جمعه تا اين جمعه انجام داده است گناهانش مورد بخشش قرار مي گيرد. البته خوب مي دانيد نوع گناهان با هم فرق مي كند به شرط اينكه گناهان حق الناس نباشد. اين ظرفيت نماز جمعه است. نشستن پاي خطبه هاي نماز جمعه يك صرف حرف معمولي و سخنراني معمولي نيست. روز قيامت خدا وقتي مي خواهد جايزه بدهد كساني كه بيشتر در نماز جمعه حضور پيدا كرده اند آنها به رحمت و بخشش خدا نزديكترند و هر خطبه اي كه آدم شركت كند تا يك هفته گناهانش بخشيده مي شود. در بعضي از روايات آمده است كه «و الثلاثة الايام» يعني سه روز را به آن اضافه كرده اند يعني هفت روز بعضي از روايات سه روز اضافه شده است تا ده روز يعني هر حضور در نماز جمعه تا ده روز گذشته را براي انسان پاك مي كند اين اهميت حضور در نماز عبادي سياسي است .
روز جهانی قدس روز بین الملل اسلامی
اولين مناسبت كار بزرگي كه شما مومنين انجام داديد از همه شما هم تشكر و قدرداني مي كنيم از كارگران، كارمندان، كشاورزان، بازاريان، مسئولين، سروران معظم روحاني، جوانان و نوجوانان، پسران و دختران، اساتيد، دانشگاهيان، سپاه، بسيج، نيروي انتظامي، شهرداري محترم كه شما صبح ديديد از همان جايي كه حركت كرديد اين خيابانها را تميز و نظيف شسته و تميز كرده بودند از نيروي انتظامي كه نظم را برقرار كردند از عزيزاني كه شعار دادند از خبرنگاراني كه از لحظه هايي كه شما آفريديد فيلم و عكس گرفتند و از بر و بچه هايي كه در هيات ها اينها عاشق اهل بيت و عاشق امام حسين(ع) هستند و بالاخره ما راحت حركت مي كنيم ولي آنها بلندگودار هستند شايد من اسامي را فراموش كنم از پيرمردان از پيرزنان از آقايان خانمها جوانان نوجوانان پسران دختران و از فرمايشات فرماندار محترم هم استفاده كرديم همه اينها كه حضرت امام(ره) اين مرد بزرگ بنيانگذاري كرده است زاييده اين كلام اميرالمومنين علی(ع)در همين وصيتنامه است «كونا لظالم خصما و للمظلوم عونا» فرمودند شيعيان من امام حسن (ع) و امام حسين (ع) با ظالم سازش نكنيد، زير بار ظلم نرويد، دشمن ظالم باشيد. از آنطرف اگر مظلومي است شما كمكش كنيد امام از همان روزي كه مبارزه را با شاه با آمريكا شروع كردند از همان لحظه اول از مظلومين هم دفاع كردند. مثل جدش اميرالمومنين (ع) از همان اول از ملت مظلوم فلسطين دفاع كردند و پايان ماه مبارك را يك حمايت علني و آشكار و جهاني، يك پيرمردي از جماران يك صحبتي كند تمام دنيا و تمام مسلمين در دنیا را بحركت در آورد. روز جهاني قدس جبهه بندي حق در مقابل باطل است، نماد است، نماد حق در مقابل باطل است. وحدت شيعه و سني و كرد و لر و بلوچ و فارس در ياران و اين وحدت است از سلايق مختلف همه مي آيند در كشورهاي اهل سنت هم مي آيند شما ببينيد اين مرد چقدر بزرگ است؟ چقدر كارهايش بزرگ و عالمانه است؟ يك جهان را در مقابل استكبار جهاني به حركت در آورده است و هدف نجات قبله اول مسلمين، هدف نجات مردم مظلوم فلسطين و جبهه حق را در مقابل دشمن، مبارزه سر سختانه در مقابل استكبار، صهيونيستها مخصوصا كه الان هم پشتيباني بيداري هم است، مخصوصا الان طاغوتها سرنگون شده اند، ملتهاي اسلامي بيدار شده اند اين راهپيمايي روز جهاني قدس، پشتيباني اين حركت بيداري اسلامي است. دشمن را به لطف الهي وادار به عقب نشيني مي كند فكر نكنيد حالا ما كه راهپيمايي كرديم چه تاثيري دارد؟ خيلي اثر دارد آنهم با دهان روزه كوچك و بزرگ شعار مي دانند شعار مرگ بر اسرائيل، مرگ بر آمريكا خدا اين نفرين شما را مستجاب مي كند.
سرنگونی دولتمردان زورگو و ستمگر
در خود اسرائيل يهودي ها ببينيد چه طوفانی عليه دولتمردان خودشان كردند؟ دوستان صهيونيستها در سراسر دنيا مثل اينكه بت سرنگون مي شود يكي پس از ديگري دارند مي شكنند، خرد مي شوند، در تونس شروع شد در مصر هم همينطور، اين طاغوت مصر را پشت اين ميله هاي زندان شما ديديد اينها خالد استانبولي كه سادات را به درك واصل كرد پشت همين ميله محاكمه كردن و به شهادت رساندند. شما ببينيد خدا چگونه از اينها انتقام گرفت همين آدمي كه خالد استانبولي را به شهادت رساند، مردم را به شهادت رساند گذرگاه رفح را در اوج نياز مردم غزه بستندحتي آمدند از پايين تا بالا برق وصل كردند كه اگر يك مظلوم فلسطيني بخواهد اينطرف بيايد برق او را بگيرد شما ديديد كه خداي متعال چگونه دارد اين بتها را سرنگون مي كند چگونه زمينه ظهور حضرت صاحب الامر(عج) را در جهان فراهم مي كند. قذافي مستكبر و ظالم و ستمگر كه مي گفت هيچكس قدرت ندارد با من مخالفت كند. شما ببينيد به چه دريوزگي افتاد. اينها زمينه ظهور حضرت صاحب الامر(عج) به لطف الهي است اينها همه از بركت حرف حقی كه امام بزرگوار ما زد و ملت ايران هم پايش ايستاد «قالوا ربنا الله» گفتند ما فقط خدا، استكبار نه، شاه نه، طاغوت نه، ما فقط بنده الله هستيم. مي خواهيم دستور خدا را پياده كنيم. چه موج در جهان انداخته است؟ اين از بركت شهداي ما، از بركت روز جهاني قدسي كه هر سال دارد برگزار ميكند.
شکستن کمر کفر و شرک از برکت بیداری اسلامی
امروز پيام روز جهاني قدس چون جهاني است پيامش هم جهاني است. يعني امت اسلامي بيدار شده است و زير بار ظلم هم نخواهد رفت. امروز كمر كفر شرك و نفاق در دنيا از بركت بيداري اسلامي شكسته شده است. خدا امام را رحمت كند خدا آنچه كه پاداش به همه انبيا سلف و شهدا عنايت كرده است به امام بزرگوار ما، به رهبر عزيز و بزرگوار ما كه ما را امروز در عصر غيبت ولي عصر(عج) هدايت مي كند انشاءالله عنايت بگرداند و عمر رهبر را روز به روز بيشتر بگرداند.
پیام هفته دولت
هفته دولت است. شهيدان رجايي و باهنر، پيام هفته دولت چيست؟ پيام هفته دولت اين است كه دولتمردان كار كنند اين پيامش است گيوه هايشان را براي كار محكم بكشند. افتخار در نظام الهي و اسلامي و دولتي بودن كار براي مردم است. مردم هم تشكر كنند شكر گذار چنين مسئولين خوبي باشند، شكر گذار نعمت خادمان خوبي باشند و فرماندار محترم كارهايي كه يكساله در اين شهرستان بنا است انجام بگيرد بعضي ها از آنها را گفتند خدماتشان را گفتند واقعا قابل تقدير و تشكر است. شهرستان خيلي نياز دارد زير ساخت نياز دارد كار نياز دارد محيط هم برادران بايد آماده باشد اگر جنگ رقابتي باشد و ما هر روز بگو مگوي سياسي داشته باشيم مديران شما نمي توانند كار بكنند. اگر هر روز بنا شد اين مسئول را بردارند بگويند چون اين طرفدار آن آقا است به آن آقا راي داده، بر عليه آن آقا راي داده است نمي توانند كار كنند ما از همان روزي كه خدمتگزار شما در سنگر نماز جمعه بوديم مهمترين كار ايجاد آرامش ايجاد برادري ايجاد وحدت ايجاد اينكه مديران زمينه كار را ما برايشان فراهم كنيم و درگيري برايشان ايجاد نكنيم شب هم شما سرتان را روي بالش مي گذاريد از ناحيه بنده در آسايش باشيد. ما هم خدمتگزار شما و نوكر شما هستيم. الحمدالله مسئولين هم كار مي كنند تلاش مي كنند موانع هم خيلي زياد است ببينيد موانع زيادي و گرفتاريهاي زيادي داريم يك شبه كه درست نمي شود بالاخره مديران ما هم شبانه روز دارند زحمت مي كشند ما از همه مديرانمان راضي هستيم تشكر مي كنيم خدا حفظشان كند در جلسه شوراي اداري كه مي شود گزارشكار مي دهند برنامه ريزي مي كنند تلاش دارند فعاليت دارند البته كم و كسري هم داريم نوع مديران ما زحمت كش و دلسوزند و الحمدلله خدا خيرشان دهد.
انتظارات مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) از دولتمردان
انتظاراتي هم كه مقام معظم رهبري(دام ظله العالی) از مجموعه دولت دارند اين است كه دولت همينطور كه دولت نهم و دهم مظهر كار و تلاش مومنانه و پايبندي به اصول بوده است اين تعهدي كه به اسلام و ارزشهاي انقلابي داشتند اين ادامه پيدا كند تعهدي كه از اول اعلام كردند اين ادامه پيدا كند وسط راه اشكالي پيدا نشود، مساله اي پيدا نشود. ولايتمداري همانطور كه روز اول اعلام كردند ما تقاضا مي كنيم كه اين ولايتمداري ادامه داشته باشد. مردم اگر دولت نهم و دهم را اقبال كردند بخاطر اين بود كه شعارهاي انقلاب را داد مردم هم شعارهاي انقلاب را دوست دارند الان هم همان شعارها بايد در ذهن دولتمردان ما باشد عدالت طلبي اجتناب از اشرافي گري خدمت رساني استكبار ستيزي ساده زيستي كار و تلاش و تواضع و دوري از غرور اينها انتظارات مقام معظم رهبري(دام ظله العالی) است و اين شعارها باعث شده است كه دولت نهم و دهم سر كار آمدند اگر همان علتي كه باعث شد دو دولت سر كار بيايند الان هم همان شعارها باشد همان پايبندي باشد همان پايبندي به امامت و ولايت و رهبري باشد مردم هم براي چنين دولتي جان مي دهند ولي اگر خداي نكرده احساس كنند يك كم و كسري است خوب مردم سست مي شوند متوجه مي شوند در جريان هستند الحمدلله كه خدمات ارزشمند است و اميدواريم كه شعارها هم بر سر جاي خود تا آخر باقي بماند.
برگزاری نمازعید فطر در زمین چمن
آخرين كلام را عرض كنم ديگر نمي خواهم اذيت بشويد چهارشنبه نهم شهريور حالا بنا بر پيش بيني ها اول ماه شوال است نماز عيد را ساعت هفت در ورزشكار روی زمين چمن امسال برنامه ريزي كرديم يك تنوعي هم باشد و شما هم اطلاع رساني كنيد سر ساعت هفت نماز عيد فطر در تربيت بدني روي زمين چمن انشاءلله برگزار مي شود زيرانداز همراه خودتان بياوريد كه بعد به مشكل بر نخوريد.
والسلام علیکم و رحمة الله برکاته
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.