سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

تشکیل خانواده از دیدگاه امیرالمومنین علی(علیه السلام)

بسم الله الرحمن الرحيم
تشکیل خانواده از دیدگاه امیرالمومنین علی(علیه السلام)
خطبه نمازجمعه 90/3/27
به امامت حجت الاسلام و المسلمين حاج آقا ابراهيمي

http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png


خطبه اول
در خطبه گذشته و خطبه قبل موضوعي را به نام خانواده از ديدگاه اميرالمومنين علي(ع) مطرح كرديم چون ايام متعلق به اميرالمومنين علي(ع) و ديروز روز ولادتشان بوده که روز پدر نامگذاري شده است اين ولادت و روز پدر را بر همه شما برادران و و همه پدران و بر همه شما انشاءالله مبارك باشد . موضوع بحث را خانواده از ديدگاه اميرالمومنين(ع) انتخاب كردم به خاطر ضرورتي كه بحث خانواده و مسائل خانوادگي در اجتماع ما مشاهده مي كنيم. در تبيين اين موضوع امروز به دو سه كلمه راجع به تشكيل خانواده از ديدگاه اميرالمومنين (ع) خدمت شما مطالبي را عرض مي كنم. تشكيل خانواده شامل بحثهاي ازدواج ، ملاك در ازدواج و وساطت و كمك در امر ازدواج است .

حفظ حیات بشر در پرتو ازدواج و تشکیل خانواده

اما در بحث اهميت تشكيل خانواده حفظ حيات بشر، حفظ نسل بشر، تداوم نسل بشر، بقاء نسل بشر يك امر ضروري و فطري است كه بشر مي خواهد حيات داشته باشد، زنده باشد، نسلش باقي باشد و اين راز آفرينش است. خداي متعال حضرت آدم(ع) و حضرت حوا را آفريد . از اين دو بزرگوار نسل بشر امروز گسترش پيدا كرده است، ذريه فراواني از زمان خلقت حضرت آدم(ع) تا به امروز كه گفته شده است شش ميليارد انسان از نسل حضرت آدم(ع) و حضرت حوا الان موجودند. خوب اين بقاء نسل تداوم نسل بشر، حيات بشر در پرتو ازدواج و وصلت است. اگر ازدواج نباشد نسل بشر منقرض مي شود، حيات بشر از بين مي رود. پس ازدواج باعث تداوم نسل انساني است انسان فطرتا دلش مي خواهد نسلي از او باقي بماند به قول معروف اجاق كور نباشد. دلش مي خواهدنسلي از او به يادگار در اين پهنه گيتي باقي بماند اگر بخواهد نسلي از او به يادگار بماند بايد برود ازدواج و وصلت كند.

نیاز به حمایت از اهداف اجتماعی ازدواج

نكته دوم از ديد اجتماعي به اين قصه نگاه كنيم از ديد حيات اجتماعي چون انسان اجتماعي آفريده شده نيازمند به حمايت و به پشتيباني ، به همكار، مونس و ياور نياز دارد . انسان در حيات اجتماعي اش نياز به همدم دارد نياز به مونس و ياور دارد كه از او دفاع و حمايت كند. اين نياز باعث تشكيل خانواده و ازدواج مي شود. اميرالمومنين علي(ع) به اين نكته حيات اجتماعي هم اشاره كردند «ايها الناس انه لایستغنی الرجل و ان كان ذامال عن عشيرته» فرمودند آدم هر چه پولدار هم كه باشد ذامال هم كه باشد نیازمند به فاميل و خانواده ات باشد براي چه؟ «ودفاعهم عنه» تا اين عشيره اين خانواده از او دفاع كنند از او حمايت كنند «بايديهم و السنتهم» با دست با زبان ياورش باشند كمك حالش باشند پس ضرورت حيات انساني ضرورت حيات اجتماعي بر مبناي دفاع و حمايت، انسانها را به سمت ازدواج مي كشاند.

زوجیت اساس آفرینش

از مطالعه در گياهان، حيوانان حتي اشیاء بر مي آيد كه آفرينش بر اساس زوجيت آفريده شده است. خلقت انساني بر اساس زوجيت است آدم كه نمي تواند بر خلاف آب شنا كند جهان بر اساس زوجيت آفريده شده است. گياهان را شما ببينيد، حيوانات را نگاه كنيد، حتي اشياء را ، آب هم از دو ماده حياتي اكسيژن و هيدروژن تشكيل شده است اینها با هم ازدواج كرده اند و آب گوارا شده است. اگر اشياء را هم نگاه كنيم اين حقيقت را قرآن اينگونه بيان مي كند. «و من كل شيء خلقنا زوجين» همه چيز را ما زوجين(جفت) آفريديم. تكامل، رشد و حياتشان، خوب تدوام نسل بشر هم بر اساس همين موضوع زوجيتي كه خداي تبارك و تعالي در دل اين عالم قرار داده است. روي اين جهت وقتي كه نگاه مي كنيم حالا ازدواج اهداف دارد، يكي از آنها اقناع غريزه جنسي از راه صحیح است. غريزه سركش جنسي كه قوي ترين غرايز در وجود بشر است، درمان آن از راه صحيح به ازدواج منتهي مي شود و به غير از اين راه ديگري ندارد. حالا علاوه بر او ازدواج مايه آرامش ، سكون است ازدواج مايه مودت، محبت و دوستي و مايه صيانت است و از خطرها حفظ مي كند.

ازدواج باعث حفظ دین

ازدواج علاوه بر همه اينهايي كه گفتيم باعث حفظ دين مي شود. دين را از خطر حفظ و آسيبها حفظ مي كند، عفت فردي و عفت اجتماعي به دنبال دارد و به بار مي آورد. روي اين جهت پس بنايي خلقت حيات اجتماعي ، بقاء نسل بشر، آرامش زندگي، سكون در زندگي، راحتي در زندگي همه در پرتو ازدواج صورت مي گيرد و كسي كه ازدواج نمي كند خودش را در مقابل اين حقيقت قرار داده است . حقيقتي كه خداوند جهان را بر اساس آن آفريده است مثل اينكه مي خواهد در مقابل آب شنا كند.

پیامبر(صلی الله علیه و آله) و تشویق به ازدواج

اميرالمومنين علي(ع) اين موضوع را نقل مي كند كه هر كدام از اصحاب پيغمبر(ص) كه ازدواج مي كردند. پيغمبر(ص) مي فرمودند دينش كامل شد يعني باعث عفت و پاكدامني شد و خطر آسيب فردي و اجتماعي از بين مي رود. اميرالمومنين (ع) مي فرمايند «لم يكن احد من اصحاب الرسول(ص) تبروج الا قال رسول الله كمل دينه» هر كدام از اصحاب پيغمبر(ص) كه ازدواج مي كردند حضرت مي فرمودند دينش كامل شد يعني از خطر اين دين حفظ شد. از آسيبها حفظ شد.خوب اين يكي از بركات ازدواج است كه حفظ شدن دين و ايمان را در بردارد.
باز اميرالمومنين علي(ع) از پيغمبرخدا(ص) اينگونه نقل مي كند مي فرمايند: «و من احب اين يكون علي فطرتي» هر كس دوست مي دارد كه روش من را انتخاب كند فطرت يعني روش، روش من «فليستن بسنتي» هر كس مي خواهد روش من را در زندگيش پياده كند سنت من را بايد بپذيرد. سنت و روش من چيست؟ «فان من سنتي النكاح» سنت من ازدواج است.

ازدواج و احساس ارزشمندی

يكي ديگر از اهداف ازدواج اين است كه انسان احساس ارزش مي كند. احساس ارزش در پيشگاي خدا مي كند يعني كسي كه ازدواج مي كند در پيشگاه خدا ارزشمند است، در پيشگاه جامعه هم مسئوليت پذير است، خودش هم احساس رضايت از خودش مي كند احساس رضايتمندي دارد احساس اعتبار مي كند.
روايت داريم اميرالمومنين (ع) مي فرمايند يك فرد است كه آدم خوبي است يك فرد ديگر هم است كه آدم خوبي است هر دو نماز مي خواند يعني شرايط مساوي است ولي اين آدم نمازش هفتاد برابر است در شرايط مساوي دينداري صداقت تنها اين شخص ازدواج كرده است آن شخص ازدواج نكرده است. يعني در پيشگاه خداوند هم مومني كه ازدواج مي كند در پيشگاه خداوند داراي اعتبار است نمازي كه هم پيش خداوند مي خواند اعتبارش بالاتر است از نمازي كه شخص مجردي كه نماز مي خواند.

اهمیت وساطت در امر ازدواج از دیدگاه امیرالمومنین(علیه السلام)

نكته بعدي كه بايد خدمت شما براردان و خواهران عرض كنم و اين خطبه را مي خواهم زود تمام كنم. وساطت در امر ازدواج و كمك در امر ازدواج است. اميرالمومنين(ع) سفارش مي كند شما كه آبرو داريد شما كه امكانات مالی داريد بيايند واسطه گري كنيد، شفاعت كنيد ميانجي گري كنيد ميانجيگري در چه چيزي؟ ميانجيگري در امر ازدواج ، شناسايي كنيد كمك بكنيد راهنمايي بكنيد تا دو جوان دستشان در دست هم گذاشته شود و ازدواج كنند. حديثش هم اين است اميرالمومنين علي(ع) مي فرمايند: «افضل الشفاعات من تشفع بين اثنين في نكاح حتي يجمع الله شملهما» بهترين واسطه گري ميانجي گري و شفاعت در امر ازدواج دو نفر است. حالا از امكانات مالي اش، آبرويش كمك بكند «تا حتي يجمع الله شملهما» تا خداوند پراکندگی اینها را جمع كند يعني ازدواج كنند. نه اینكه استارت كار را بزند بعد يكدفعه رها كند. استارت كار را مي زند شروع مي كند تا پايان ازدواج تا پاياني كه اينها با هم ازدواج مي كنند همراهي كند تا اينها سروسامان پيدا كنند. تا ساماندهي شان اميرالمومنين(ع) مي فرمايند همراهي كنند.

میانجیگری در امر ازدواج از دیدگاه امیرالمومنین(علیه السلام)

يك حديث ديگر هم اميرالمومنين(ع) از رسول خدا(ص) نقل مي كنند اين خطبه ديگر با اين كلام جمع مي شود مي فرمايند: « من زوج اخاه المومن امراة يأنس بها» مي فرمايند كسي كه به ازدواج يك فرد مسلمان و مومني كه برود و يك دختري را به ازدواج خودش درآورد كمك بكند، «یأنس بها» كه اين دختر مونسش باشد همدمش باشد «وتشد عضده» و به اين مرد كمك بكند و اين زن باعث كمك به زندگي باشد «و يستريح اليها» مايه راحت باشد كمك بكند دختري را شناسايي بكند كه اين شرايط را داشته باشد يعني كسي هم كه مي خواهد ميانجي گري بكند وساطت بكند شرايط پسر در نظر بگيرد شرايط دختر هم در نظر بگيرد اين ازدواجشان موفق باشد، نه كه بيچاره ها را در چاه بيندازد. ازدواج موفقي باشد ازدواج موفق چيست؟ اميرالمومنين(ع) «يستريح اليها» احساس راحتي بكنند با هم دوست باشند رفيق در زندگيشان باشند مددكار و كمك حال هم در زندگي باشند چنين مردي كه بيايد اينگونه ازدواجي را سروسامان دهد پاداشش چيست؟ اميرالمومنين(ع) از پيغمبرخدا(ص) نقل مي كند «زوجه الله من الحور العين» خداوند در مقابل اين خدمت حور العيني به ازدواج اين مرد مومن درمي آورد و رفقايي برایش از خاندان پيغمبر(ص) انتخاب مي كند. خاندان پيغمبر(ص) با اين مومن رفيق مي شوند و او هم با خاندان پيغمبر(ص) رفيق مي شود يعني خداوند دو تا پاداشش به او عنايت مي كند يك پاداش اين است كه حور العيني خدا به ازدواجش در مي آورد. دوم «آنسه بمن احب من الصديقين من اهل بيت نبیه(ص)» از اهل بيت پيغمبر(ص) كساني را خداوند رفيقش قرار مي دهد كه با او مانوس شوند با اهل بيت رفيق مي شود و مانوس مي شود «و اخوانه وآنسهم به » از صديقين از اهل بيت هم با اين مومن مانوس مي شوند دو طرفه است يعني هم اين آقا رفیق اهل بيت مي شود و هم اهل بيت رفيق اين اقا مي شوند. اين نتيجه وساطت در امر ازدواج است.

خطبه دوم
«اوصيكم عبادالله و نفسي بتقوي الله»

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران عزيز و خواهران مكرمه را به تقواي الهي دعوت مي كنم انجام واجبات و ترك محرمات شاهراه سعادت و خوشبختي همه انسانها است مناسبتها و مطالبي كه در خطبه دوم به اختصار بخشي از آنها را خدمت شما برادران و خواهران مكرمه عرضه مي دارم.

روز پدر

اولين نكته همانطور كه در خطبه اول گفتم ولادت اميرالمومنين اسدالله الغالب(ع) را ما در پنجشنبه اين هفته داشتيم مجددا ولادت مولا را به همه شما ارادتمندان، علاقمندان، شيعيان، دوستداران اهل بيت و دوستداران اميرالمومنين(ع) تبريك عرض مي كنم. انشاءالله كه همه ما از زيارت مولا، از شفاعت مولا در زندگي، در دنيا و آخرت بهره مند شويم و روز پدر را هم خدمت همه پدران تبريك عرض مي كنم. انشاءالله كه اين روز روز بسيار خوش و خرم و هفته و سال و هميشه بر شما مبارك باشد و پدر بسيار خوبي براي فرزندان خود انشاءالله باشید و فرزندان هم قدرشناس پدر و مادر باشند.

ولادت مولی و مستجار در کعبه

در باب ولادت اميرالمومنين(ع) انشاءالله خدا قسمت كند مسجدالحرام اگر رفتيد يادآوري است اگر نرفته باشيد هم شنيدنش خالي از لطف نيست. فاطمه بنت اسد در مسجدالحرام آمد و در يك نقطه اي ايستاد در آن نقطه از خداوند در خواست كرد كه اين زايمان بر او آسان شود آن نقطه كجاست؟ چرا آن بزرگوار در آن نقطه ايستاد؟ معلوم مي شود اينجا دعا مستجاب مي شود نقطه ای كه ايشان ايستاد نقطه اي است جای كه پدر ما حضرت آدم (ع) ايستاد، بعد از آن خطاهايش و طوافي كه انجام داد آمد و در اين نقطه قرار گرفت گفت «رب اغفرلي» خدايا مرا ببخش ندا آمد كه تو را بخشيدم فرمود «ولذريتي» خدايا بچه هايم را هم ببخش، براي همه بچه ها و ما دعا كرد، ذريه ام را ببخش، بچه هايم را ببخش، ندا آمد اي آدم هر كدام از ذريه و فرزندان تو بيايند طواف كنند به خطا و اشتباهشان در اين نقطه اعتراف كنند البته كه من آنها را مي بخشم، فاطمه بنت اسد آمد و در همان نقطه ايستاد اسمش مستجار است مستجار يعني جائيكه آدم در آنجا به خدا پناهنده مي شود، اين پشت درب خانه خدا است يعني مقابل درب خانه خدا است درب خانه خدا است درب خانه خدا كجاست، يعني مقابلش اين طرف كنار ركن يماني آمد و در اين نقطه ايستاد، گفت خدايا به حق اين خانه ات، به حق جدم حضرت ابراهيم (ع)، به حق كتابهايي كه فرستادي، به حق مولودي كه من در شكم دارم، كه از آيات جلال و عظمت تو است كه با من سخن مي گويد، اين زايمان را بر من آسان فرما اين ديوار شكافته شد سه روز مهمان بود. الان اگر شما در مكه تشريف ببريد اهل سنت كه چه عرض كنم وهابيت كه دشمن اهل بيت هستند سرانشان منكر هستند مي گويند چه كسي چنين حرفي را مي زند انكار مي كنند اين واقعيت را كه نقل شده است وجود كتابهاي اهل سنت هم نوشته اند اين واقعيت را منكر هستند اين را از اين جهت ذكر كردم كه در ذهن مبارك بچه هاي ما بماند مولا در خانه خدا به دنيا آمد مادرشان هم نقطه اي ايستاده که نقطه مستجار است.

عظمت پدر در منابع دینی

پدر هم در فرهنگ ديني، در فرهنگ قرآني ما از عظمت برخوردار است، حرمت و احترامش لازم است. بايد فرزند نسبت به پدر احسان كند. اين دستور خدا است كه ما بچه بوديم پدر و مادر تشري هم مي زدند از روحیه لطیف برخوردار نبودیم ناراحت هم نمي شديم ولي چون پدر و مادر قدرت تشخيص قدرت تحليل دارند. حتي نگاه فرزندانشان را هم تشخيص مي دهند اين نگاهش با محبت بود يا نگاهش روي غصب بود همين نگاه كردنش مي فهمد. كوچكترين كلمه رنجش آميزي را قرآن اجازه نمي دهد حتي اف را هم مي گويد حق نداري نسبت به پدر و مادر بگويي كسانيكه نسبت به پدر و مادر كوتاهي كنند در عذاب هستند زندگيشان از هم پاشيده مي شوند بلا شك هستند . كساني كه خدمت كنند مورد رحمت و عنايت خدا قرار مي گيرند زندگيشان سامان پيدا مي كند. حرمت پدر، ادب نسبت به پدر قرآن نقل مي كند داستان كه براي ما نمي خواهد بگويد مي خواهد ما را ادب كند مي فرمايد پدر و مادر يوسف يعني حضرت يعقوب(ع) وقتي بر جناب يوسف(ع) وارد شدند «رفع ابويه علي العرش» مي گويد آنها را بالاي تخت نشاند يعني پدر وقتي وارد منزل مي شود مادر وقتي وارد منزل مي شود بايد آنها را جايگاه والا بنشاني احترامشان كني، نسبت به آنها ادب خرج دهي، نه اينكه آدم يك پستي، مقامي مثلاً پدرش بيسواد است رويش نمي شود بگويد پدر من است. يك بار اين داستان را نقل كردم يك بنده خدايي پدرش كشاورز بود بيل دستش بود و مي آمد و يك نفر سوال كرد اين كيست؟ گفت اين باغبان ما است گفت راست مي گويد من باغبان مادرش هستم. پدر خيلي حرمت واحترام دارد حرمت پدر و مادر را بايد حفظ كرد.

اهمیت اعتکاف

نكته دوم ايام، ايام اعتكاف است الحمدلله به همت سازمان محترم تبليغات جناب آقاي حسني و همه دوستان روحاني و همت هيات امناي مساجد اعتكاف در شهرستان جان گرفته است خانمها سيصد نفر آقايان هم چهل و پنجاه نفر خيلي كم است خدمت شما عرض شود كه در بزنجان هم حدود 150 نفر است حدود 500 نفري اعتكاف انجام شده است، بعضي از شهرستانها كه يك ساعت دو ساعت مثلاً مسجد جامع كرمان به سرعت پر شد يا مساجد ديگر استقبال خيلي زياد بود و مخصوصاً همه جوان هستند. 80 درصد معتكف جوان هستند. خوب براي چه مي آيند؟ مي آيند خدايي شوند، اعتكاف خدايي شدن است از رزق و برق دنيا و نمي دانم مسائل زندگي آدم خودش را فارغ كند و خدايي شود و سه روز خدايي شود. اعتكاف خدايي شدن است.

اعتکاف معجونی شفابخش از والاترین عبادتها

اعتكاف برادران يك معجون شفا بخشي است، يك معجوني از بالاترين عبادتها است يعني يك عبادت تنها در اعتكاف نيست چندعبادت بزرگ در اعتكاف وارد شده است مثلاً چيست؟ يكي اينكه حتماً بايد داخل مسجد باشد سه روز كمتر نمي شود و بايد حتماً در مسجد آن هم مسجد جامع است يعني بهترين مركز عبادي شهر و حال اينكه غير وقت اعتكاف در مسجد خوابيدنش كراهت دارد بدون وضو كراهت دارد ولي مي گويند شما به مسجد بيا و والاترين مسجد شهر خداوند مي فرمايند اي ابراهيم كه هيات امناي خانه خدا هستي «طهرا بيتي لطائفين والعاكفين وركوع السجود» اسماعيل، ابراهيم شما بايد خانه من را براي عاكف يكي از معانيش يعني آنهايي كه مي خواهند اعتكاف كنند. معلوم مي شود اعتكاف از زمان حضرت ابراهيم(ع) هم بوده است حالا كه شما اين خانه را باني هستيد آنرا آماده اش كنيد براي چه كسي؟ براي كساني كه مي خواهند اعتكاف كنند اعتكاف در مسجد سه روز است از مسجد هم بيرون نمي تواني بيايي، دومين عبادت بايد روزه باشد ، سومين بايد بهره اي از حاجي داشته باشي يك سري محرمات را بايد از خودت ترك كني، شبيه حاجي در احرام می شوي آن هم دائماً قرآن تلاوت مي كنيد ذكر خدا، ياد خدا، بعد از اعتكاف چنان حلاوت و شيريني به معتكف داده مي شود هيچ لذتي مثل لذت اعتكاف نيست. كسانيكه معتكف بوده اند اينرا با تمام وجود لمس كردند اين عظمت اعتكاف را سه روز انسان خدايي شود، رو به خدا بياورد، از همه چيز آدم ببرد و رو به پروردگار بياورد.

اعمال ام داوود

الحمدلله يكي از برنامه هاي اعتكاف و عبادت اعمال ام داوود است كه انجام شود. ام داوود مادر شيري و رضاعي امام صادق (ع) است. داوود برادر رضاعي امام صادق(ع) است از نسل امام حسن مجتبي (ع) هم هست از نوادگان امام حسن(ع) است خليفه عباسي اين داوود را دستگير و زندانی كرد مادر پيش امام مي آيد مي گويد بچه ام را دستگير كردند چكار كنم نمي توانم طاقت بياورم زندان است مي خواهم بچه ام آزاد شود امام فرمودند سه روز روزه بگير، سيزدهم چهاردهم و پانزدهم روزه بگير روز پانزدهم نماز ظهر وعصر را كه خواندي با كسي حرف نزن رو به قبله بنشين اين سوره ها را شروع به خواندن كن اين سوره ها را وقتي خواندي دعاي استفتاح را بخوان مي گويد چرا از اين دعا غافل هستي اين دعايي است كه اسم اعظم پروردگار در آن است بعدش هم مي گويد اين دعا را من به تو ياد مي دهم به هر كسي اين دعا را ياد نده ممكن است در راه غير صحيح اين دعا را استفاده كند. خيلي دعاي با عظمتي است برق معنويت وقتي آدم اين دعا را مي خواند. آدم را مي گيرد خود بخود اشك جاري مي شود. خيلي دعاي عظيم با معرفت عرفاني است. تجربه كنيد فردا كه دعاي استفتاح خوانده مي شود شما هم در جمع معتكفين بياييد شركت كنيد ببينيد چه حالي چه شوري چه عظمتي چه عرفاني چه توحيدي از بركت اين دعا است. ايشان مي فرمايند من انجام دادم به اندازه اي كه يك نفر سوار اسب تيز رو از بغداد خودش را به سمت مدينه برساند نگذشته بود كه ديدم در خانه در زدند و رفتم ديدم پسرم آزاد شده است يك چنين دعاي قيمتي است كه حاجتها روا مي شود گره از كارها باز مي شود يعني اين اعتكاف چنين قيمتي دارد چنين ارزشي دارد جوانان و ما را بيمه مي كند خانواده ها را بيمه مي كند جامعه را از گناه و آلودگي از زشتي از پليدي پاك مي كند انشاءالله كه بشود در ماه مبارك هم بحث اعتكاف را راه اندازي كنيم.

اهمیت 15 ماه رجب

نكته اي كه مي خواهم خدمت مومنين عرض كنم در روايت آمده است كه حضرت آدم (ع) گفت خدايا بهترين روزهاي سال پيش شما چه روزي است خداوند فرمودند 15 ماه رجب است گفت چكار كنم گفت تا مي تواني بيا و اطعام كن در 15 رجب تا مي تواني بيا و اطعام كن يك برنامه اي را خدمت مومنين عرض كنم ما امسال با مسئول محترم سازمان تبليغات صحبت كرديم مسائل را پشت سر داشتيم امسال گفتيم پول از معتكفين گرفته نمي شود ديگر نگويند كم شد زياد شد هر كسي غذاي خودش را بياورد ببين اين مشكل ما را حل نمي كند مشكل چه موقع حل مي شود مومنين متدينين در روز 15 ياد در روز 13 و 14 بيايند افطاري بدهند شما چه كساني بهتر از اينها پيدا مي كنيد؟ بهترين افراد شهر در بهترين مكان شما اگر امكاناتي داريد غذايي تهيه كنيد و افطاري برايشان بياوريد نبايد منت داشته باشيد خدا برما منت داشته باشد كه ما را راهنمايي كرده است افطاري بدهيد سحري بدهيد اين باب باز شود براي افطاري دادن مثلاً كسي مي خواهد براي بچه اش عقيقه كند بهترين وقت عقيقه كردن در اين ايام است يك آبگوشتي درست بكند يك غذايي درست كند و در جمع معتكفين بياورد و خيرات كند هم بچه اش ازز سلامت بهره ببرد هم آمده است و كار بسيار با عظمتي كرده است و هم سنت اسلامي را ما احيا كرده ايم.

هفته جهاد کشاورزی و خودکفایی در تولید

گراميداشت هفته جهاد كشاورزي را در اين هفته داشتيم كه امروز هم سالروز تشكيل جهاد كشاورزي است يك جمله از مقام معظم رهبري(دام ظله العالی) عر ض كنم. بعد يك گزارش عملكرد كوتاه را من خدمت شما عرض كنم مقام معظم رهبري(دام ظله العالی) مي فرمايد اساس توجه در بخش كشاورزي بايد خود كفايي در توليد محصولات اصلي مصرفي كشور باشد يعني اگر ما مي خواهيم كشاورزي كار بكنيم بايد به سمت توليد برويم توليد چه چيزهايي توليد چيزهايي كه كشور ما به آن نياز دارد كه ما وابسته نباشيم . گزارش عملكرد يكساله اجراي آبياري تحت فشار 370 هكتار احداث 93 باب استخر لايه روبي 122 قنات احداث43 كيلومتر خط انتقال آب و همينطور مبارزه با كرم خراط در 63 هزار اصله درخت گردو شروع عمليات سد خاكي و بهره برداري از 15 واحد دامداري و مرغداري اعتبارشان هم بيش از 40 ميليارد ريال كه نوشته اند. برابر با خدمات چندين ساله بود. 207 پروژه با اعتباري بر 27 ميليارد ريال به بهره برداري رسيد خوب تشكر مي كنيم از مجموعه عزيزانمان در جهاد كشاورزي جناب مهندس نخعي و همكارانشان امروز در نمازجمعه هم حضور پيدا كردند. وفات حضرت زينب(س) را فردا داريم تسليت عرض مي كنيم و معتكفين مراسم بسيار خوبي دارند.
انفجار در حرم مطهر امام رضا(ع) و شهادت شهيد چمران رحمة الله عليه، روز بسيج اساتيد به لطف خدا مسئول محترم بسيج اساتيد آمدند و در شهر اين تابلوهايي كه در سطح شهر مي بينيد يكي از برنامه ها ي اين آقايان است كه آمدند انجام دادند و از آنها تشكر هم مي كنيم.

نیاز به روحانی و مبلغ و خانه عالم

نكته ديگر چهارشنبه روز تبليغ و اطلاع رساني است. سالروز فرمان حضرت امام (ره) مبني بر تاسيس سازمان تبيلغات اسلامي است. سازمان تبليغات خدمات ارزشمندي تا بحال انجام داده است امروز هم مسئول محترم سازمان در نماز حضور دارند تشكر مي كنيم. خوب در اين ايام محرم صفر روحاني دعوت مي كنند مي آيند ولي يكي از مشكلاتي كه ما در اين شهرستان داريم اين است كه يك روزي مدير كل محترم اطلاعات استان اعلام كردند كه در شهرهاي شمالي ما 500نفري يك روحاني داريم ولي در شهرهاي جنوبي بيست هزار نفر ما يك روحاني طلبه داريم. من بايد اعلام كنم كه در اين شهرستان حالا با شهرستان ارزوئيه با هم 25 هزار نفري ما يك روحاني داريم. مثلاً ارزوئيه 60 هزار جمعيت داريم و دو تا طلبه دارد چون الان بخش منطقه بزنجان با اين همه جمعيت ما يك طلبه نداريم، گوغر با اين همه جمعيت ما يك طلبه نداريم. جاهاي ديگر همين گونه خوب چگونه ما بايد توقع كنيم مردم ديندار بچه هاي ديندار، خانواده ها ديندار باشند ما يك مبلغ مي خواهيم يك نقض بزرگي كه ما در اين قصه داريم در اين مناطق خانه روحاني ما نداريم خانه عالم ما نداريم مثلاً روحاني دعوت كرديم آمده است، ساختمان هم يا قديمي بوده است يا بهترين جايش گوغر بوده است كه نتوانسته است زندگي كند آنجا را گذاشته و رفته است اين يك مشكل بزرگ است ما اين همه بودجه خرج مي كنيم. همانطور كه براي سلامت جسم بودجه مي گذاريم خانه بهداشت در روستاها درست مي كنيم چرانبايد بودجه براي ساخت يك خانه عالم بگذاريم؟ خوب بعضي از مناطق واقعاًمردم دستشان نمي رسد خرج خودشان را نمي توانند اداره كنند چگونه توقع كنيم كه شما مسجد درست بكنيد اين بودجه اي كه گذاشته مي شود كفايت نمي كند. ما هم دراين شهرستان نياز داريم ما آسيب پذيريم در بيخ گوش ما عوامل دارند كار مي كنند فردا بزرگترين مشكل فرهنگي دوگانگي فرهنگي در همين شهرستان دارد گذاشته مي شود. بزرگترين مشكل فرهنگي آينده را ما داريم به خاطر بي توجهي به بعضي از مسائل فردا خيلي مشكل پيدا مي كنيم. بعضي جاها خريد و فروشهايي كه شده است و مسائلي كه دارد مطرح مي شود خيلي مشكل دارد اينها نيازمند به كار تبليغي است. يك روحاني زبده اي حضور داشته باشد در خبر ما الان با آن مسائلي كه قبلاً بوده است و ممكن است در تابستان پيدا شود. ما يك طلبه نداريم روي اين قصه من خواهشي كه از دستگاههاي تبليغي دارم جدي روي اين قسمت ما متمركز شويم. ما اگر مي خواهيم جامعه مان آباد شود دينمان آباد شود مسائل فرهنگي اگر بخواهد حجاب و مسائل ديگر حل شود بايد از فرهنگ شروع بكند. فرهنگ هم متولي فرهنگ بايد حضور داشته باشد كار كند برنامه ريزي داشته باشد يك خواهشي كه از مسئول محترم تشكيلات دستگاههاي فرهنگي استان دارم جدي اين مسئله را پيگيري كنند.
آغاز هفته قوه قضائيه را هم داريم و از برادران عزيز قوه قضائيه در شهرستان و در دادگستري تشكر مي كنيم.
آغاز هفته صرفه جويي در مصرف آب را داريم تابستان در پيش است بعد با توجه به خشكسالي ها خيلي بايد مراقبت در اين زمينه بكنيم. دو سه نكته ديگر عرض بكنيم روز اصناف هم تبريك مي گويم اصناف در نمازجمعه حضور خوبي دارند ولي حضورشان با خانواده در نمازجمعه و مسائل ديني انشاءالله پررنگتر باشد.

سربازان گمنام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مایه روسفیدی جمهوری اسلامی

از سربازان گمنام امام زمان (عج) بايد واقعاً تقدير و تشكر بكنيم. در قلب سازمانهاي جاسوسي نفوذ كردند. مايه رو سفيدي دستگاه اطلاعاتي نظام جمهوري اسلامي شدند دشمن برنامه ريزي كرده بود تا دولت را در تبعيد تشكيل دهد. از ناراضياني كه در خود نظام بودند بعد اين دولت تشكيل شود و بعد دولت موقت و افراد مختلف را در خارج از كشور ضربه نهايي را بزنند. بعد در اطلاعات كشوري اداره اطلاعات اين سربازان گمنام حضرت صاحب الامر(عج) فردي كه موثر بوده است. حالا از اول فرستادند نمي دانم يا از وسط راه شكارش كردند به هر حال آقاي سيد محمدرضا مدحي كه اين تاجر بوده است تاجر الماس البته سابقه انقلابي هم داشته است دشمن اين قدر حساس است يعني هر كسي كه احساس كند يك ضعفي دارد مي تواند آنرا جذبش كند و عليه نظام جمهوري اسلامي از او استفاده كند او در عربستان با وزير امور خارجه آمريكا خانم كليتون با حضور سعود الفيصل و ديگران يك ملاقات داشتند بعد ملاقات خصوصي داشتند تشويقش به حضور آمريكا كردند با سران ضد انقلاب هماهنگش كردند كه دولت در تبعيد را تشكيل دهند يعني اين فرد در بالاترين رده هاي ضد انقلاب نفوذ مي كند بعدش هم وزارت اطلاعات حالا يا اولش انحرافاتي داشته است نمي دانيم يا از اول نيروي اطلاعات بوده است باز هم قصه اش را من نمي دانم ولي به هر حال ايشان به عنوان نيروي اطلاعات عمل كرد بعدش هم در جمهوري اسلامي ايشان چند شب بيشتر ايشان را جذبش كرد و آمد و افشاگري كرد و چگونه دشمن از افراد مختلف استفاده مي كند و تمام ضد انقلاب هم معلوم مي شود اينها يك عروسكي در دست سازمانهاي جاسوسي هستند و اينها همه دست به دست هم دادند. هدف سرنگوني نظام جمهوري اسلامي است و همين دولت در تبعيدي كه اين آقا با افراد ضد انقلاب مديريت مي كرده است كه حالا بيشتر شما در روزنامه ها مي نويسند يا نوشتند مطالعه كنيد هفت ميليارد دلار آمريكايي ها بودجه صرف كرده بودند ولي همه چيز به لطف الهي منهدم شد رسوا شدند این عمل اشراف اطلاعاتي گسترده نظام جمهوري اسلامي را مي رساند و از طرفي آسيب پذيري تشكيلات ضد انقلاب آسيب پذيري سرويسهاي جاسوسي اين همه مي گويند كه پيشرفته هستند سازمان سيا و اطلاعات اسرائيل انگليس به نظام جمهوري اسلامي اينقدر اطلاعاتش قوي باشد كه بتواند در تشكيلات آنها نفوذ كند فردي و آن هم به رده بالا برسد و يكدفعه جذبش كند و افشاگري كند و همه كاسه كوزه هاي ضد انقلاب و دشمن را به هم بريزد الان خانم كلينتون شبها خواب هم به لطف الهي ندارد و توطئه هايشان به لطف امام زمان (عج) بر ملا شده است.

لزوم اجرای طرح عفاف و حجاب توسط دولت

خوب مطالب ديگر را هم مي خواستيم خدمت شما عرض كنيم فقط همين يك نكته طرح كارشناسي شده عفاف و حجاب است كه اين تصويب شده است كه دولت و دستگاههاي اجرايي آنرا عملياتي كنند ولي متاسفانه اين عمل نشده است و اجرايي آنرا عملياتي كنند ولي متاسفانه اين عمل نشده است و اجرايي هم نشده است اين روند روند خوبي نيست آثارش اين است كه چهارده درصد آمار طلاق افزايش پيدا كرده است يعني هر چه آمار بي حجابي در جامعه بيشتر باشد خانواده ها آسيب پذيرتر هستند 14 درصد طلاق يعني از هر 100 ازدواجي كه صورت گرفته است 14تا از آن به طلاق انجاميده است بخشي اش حال همين بدحجابي است بخش عمده اش مال همين بي بندو باري بد حجابي تاثيرات آن است آمار ازدواج 2 درصد كاهش پيدا كرده است ولي در كشور آمار طلاق 14 درصد افزايش يافته است اتين يك مشكلي است وقتي كه در شوراي عالي فرهنگي طرح حجاب و عفاف را تصويب مي كنند مورد تائید مقام معظم رهبري قرار مي گيرد دولت و مسئولين بايد اجرا كنند اجرا نمي شود اين مشكلات و اين معضلات ايجاد مي شود خواهشي كه داريم اين طرح جدي گرفته شود. البته نيروي انتظامي جدي دارد كار خودش را ادامه مي دهد برنامه ريزي مي كند و ما هم تشكر مي كنيم.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.